جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۹ ۱۳۹۷/۰۳/۱۰ 🔸 کارگاه کار با منابع علمی آنلاین روز سهشنبه ۸ خرداد ۹۷ در سالن ارشاد دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی برگزار شد این کارگاه به توسط انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شدهبود و دو تن از اعضای شورای مرکزی انجمن، آقای آیدین محمدی و آقای علیرضا چمنزار تدریس آن را به عهده داشتند. در این کارگاه، ابتدا به معرفی سایتهای رایگان داخلی و نحوه جستوجو در آن پرداختهشد و در ادامه سایتهای طرف قرارداد داخلی و خارجی با دانشگاه علامه طباطبایی نیز معرفی شد. در ادامه بحث سایتهای Open Access (OA) دسترسی آزاد بینالمللی و مخازن دانلود مقاله و کتاب مانند Libgen و Sci-Hub نیز معرفی شدند. بخشی از کارگاه را نیز به آموزش نحوه راهاندازی ایمیل دانشگاه و کاربردهای آن و نحوه دسترسی به سایتهای طرف قرارداد دانشگاه با VPN پرداخته شد و در پایان نرمافزارها و سایتهای مورد نیاز دانشجویان معرفی شد. فایل صوتی کارگاه را از پیوست دانلود کنید. t. me/atu_s_a/۳۷. جزوه منتشر شده را از لینک زیر دانلود کنید🔻. t. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۰ 🔅 «بازیگر»، «روشنفکر» نیست. 🖋 محمد زینالی اناری فرهنگ ایران همواره از آینهی تمثیلی خود زخم میخورد، مثل صادق هدایت که میگفت زخمها میجوند و نابود میکنند. زخم دیافراگمی است مانند دهان، که ناخواسته و در جای دیگری باز میشود. وقتی به جای کتاب، جزوه خوانده شود، معلوم است که به جای استدلال، در روزنامه دشنام نوشته میشود. وقتی به جای معلم، شیطان اختیار تعلیم و تربیت را به دست بگیرد، طبیعتا مدرسه و نمازخانهی آن هم معنای خود را از دست میدهد. و نهایتا وقتی به جای روشنفکر، یک بازیگر میخواهد وجدان مردم را بیدار کند، روشنفکری بدل میشود به بازی بازی بازی …ما در ایران، فضای عمومی نداریم، استدلال، معنا و انتقال مضمون نداریم، کل فضای عمومی، شباهتی به مجلس رقص دارد، رقصی که از واژهها و دهانها و اخیرا استایلهای روشنفکرانه در صفحات خودمانی اینستاگرام شکل میگیرد. یک مشت آدم غیرمرتبط، صحنههای عمومی را تسخیر کرده و سر مردم ایران را به درد آوردهاند. فرهنگ ایران، افسرده است، خشن شده، پرخاش کرده و تازگیها فحاشی هم میکند (رجوع کنید به رجا نیوز). متأسفانه به صدا و سیما روزنامه و مرکز پژوهش (و شبکهی اجتماعی) اختصاص داده شده است تا به مردم خدمت ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ 🔅 ابتذال علم و عالم. 🖋 علیرضا احمدپور خرمی در فرهنگ ملی/مذهبی ما همواره بر ارزش علم تاکید شده و عالمان در تاریخ کشور ما، مورد احترام عموم بودهاند (حتی عالمان و ادیبان دگراندیش هم، دستکم مورد تایید خواص قرار گرفتهاند). اما در چند دههی اخیر، با گسترش سرطانی مراکز آموزش عالی، اعم از دولتی، نوبت دوم، آزاد، پیام نور، علمیکاربردی، غیرانتفاعی و … دانشگاهها مثل قارچ در گوشه و کنار این سرزمین پهناور، حتی در دهکورهها روییدند و در ظاهر موجب توسعه آموزش عالی و افزایش بیسابقهی شمار دانشجویان شدند. اگر زمانی داشتن مدرک دانشگاهی و حتی دیپلم سبب افتخار بود اکنون دیگر داشتن دکترا هم امتیازی به حساب نمیآید. تعداد دانشگاهها در ایران ۲۶۴۰، چین ۲۴۸۱، هند ۱۶۲۰و مثلا در آلمان پیشرفته با جمعیتی به اندازهی ایران ۴۱۲ واحد است. در ایران نسبت جمعیت دانشجو به جمعیت کل کشور در مقایسه با ژاپن، هشت برابر است. موارد فوق نشان میدهد که افزایش شمار دانشجو و دانشگاه الزاما موجب توسعه و پیشرفت نمیشود. پس چرا مسولین کشور ما سالانه پنج هزار میلیارد تومان صرف چنین امری میکنند و نتایج این امر چه بوده است؟. 🔸بهوجود آمدن چنین پدیدهای و گسترش آن را میتوان ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ 🔅 مقام مسیولا، در و دیوار شهر را با نصیحت پر نکنید 🖋 محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی. ✅ در و دیوار شهر پر است از بیلبوردها و پوسترهایی که شهروندان را به اخلاق، فروتنی، بخشش یا بقیه فضیلتهای اخلاقی دعوت میکنند. سالهاست من واقعا نمیدانم در جامعهای کماعتماد که هر فردش از زوال اخلاق سخن میگوید و آدمها با سرعتهای بالا در بزرگراهها میرانند، چه کسی وقت و حوصله برای خواندن این پیامها دارد؟ چه نتیجهای از اینها گرفتهاید؟ میشود راههای دیگری هم رفت. ✅ مقامات ایالت تگزاس با هزینههای تبلیغاتی سرسامآور تلاش میکردند مردم را به این باور برسانند که نریختن زباله در شهر وظیفه شهروندی است. جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله بیشترین زباله را میریختند، کسانی که حاضر به پذیرفتن حرف مقامات پشت میز نشین نیستند. مقامات احساس کردند به شعاری به اندازه کافی خشن و جدی، منطبق بر روحیه مغرور تگزاسی احتیاج دارند که افراد بیمسئولیت را خطاب قرار دهد. ✅ بازیکنان تیم مشهور «دالاس کابوی» برای تبلیغ تلویزیونی دعوت شدند. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ 🔴تجاوز، مدرسه، آموزش ✍🏻حمید سلیمی.۱⃣ برخلاف تصور عمومی، به پسران و مردان در ایران تقریبا دو برابر تعرضات جنسی ثبت شده نسبت به زنان است. بزرگترین بازه آزاردیدگان، پسران بین پنج تا نه سال و بعد پسران بین هفده تا بیست سال - همزمان با خدمت مقدس سربازی! - هستند …قانون صراحتی درباره آزار جنسی مردان ندارد، یعنی شما حتی اگر تابوهای جامعه را بشکنید و فریاد دادخواهی برای تن «دستمالی شده» یا مورد تجاوز قرار گرفته خود یا فرزند یا عزیزتان سر بدهید، از همان حمایت نسبی و حداقلی که قانون برای زنان اعمال میکند هم برخوردار نخواهید بود …۲⃣ حالا اوضاع در مدرسههای پسرانه بسیار بهتر از قبل شده است، اما هنوز هم به فاجعه نزدیک است. من به خوبی به یاد دارم در دوران تحصیل خودم وضعیت هولناکتر و نزدیک به فاجعه بود. جمعیتی از پسران نوبالغ آموزش ندیده که میخواستند میل جنسی خود را به رخ هم بکشند ….. حالا دست کم بسیاری ازخانوادهها فهمیدهاند لازم است با پسران خود هم درباره بلوغ حرف بزنند. اگر پسران پریود نمیشوند، معنایش این نیست که دوران بلوغ برایشان با تازیانههای وحشیانه و هولناک تغییر، سخت نمیگیرد..۳⃣ چه باید کرد؟ به عنوان پدری ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ 🔴از دشتان و حائض تا قاعده و پریود: تاملی بر شرم و طرد منضم بر قاعدگی.. ✍🏻دکتر سیمین کاظمی 📍پاییز پارسال که زلزله در شهرهای کرمانشاه ویرانی و مرگ و سوگ به همراه آورد، مردم به یاری زلزله زدگان شتافتند، و اقلام ضروری را روانه شهرهای ویران کردند، اما در میان این اقلام ضروری چیزی بود که شرم تاریخی و جنسیتی منضم به آن موجب نادیده گرفتنش شده بود و زنان مناطق زلزله دیده از کمبودش در مضیقه. تازه چند روز بعد از زلزله بود که در فضای عمومی زمزمه هایی پیچید که در مناطق زلزله زده نوار بهداشتی کم است. شاید فضای عاطفی ناشی از سوگ و مصیبت بود که باعث شد، این درخواست بدون چون و چرا یا تمسخر به طور جدی دیده شود و نوار بهداشتی به یکی از اقلام ضروری در میان سایر کمکها به شهرهای زلزله دیده ارسال شود.. 🔻قاعدگی و خونریزی ماهانه یکی از ویژگیهای فیزیولوژیک زنان است که شرمی تاریخی بر آن مترتب شده، و طرد و انزوای زن را چه به نام دشتان و چه به عنوان حایض و چه در روزگار کنونی زیرنام قاعده یا پریود به دنبال داشته و دارد …🔻در قرن حاضر که دانش پزشکی قادر به توضیح فیزیولوژی قاعدگی شده و مشکلات و مسایل این دوره را روشن کرده است، و با رشد آگاهی زنان درباره حقوق شان، شاید شرم و پنهان کردن قاعدگی چندان منطقی ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۸ 🔴آزار جنسی کودکان ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:01, 2.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۸ 🎙 فایل صوتی نقد پژوهش اجتماعی در ایران. 👤 دکتر پرویز پیران دکتر پرویز پیران در برنامه رونمایی از «دومین گزارش وضعیت اجتماعی ایران»، ۷ خرداد ۹۷ در دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر که به نقد پژوهش اجتماعی در ایران پرداخت. این برنامه به همت موسسه رحمان برگزار شده بود.. از پیوست فایل صوتی جلسه را گوش کنید🔻. t. me/atu_s_a/۳۶. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ هراسهای مواجهه با متون اصلی در جامعهشناسی و فلسفه. با حضور محمدمهدی اردبیلی و حسام سلامت 📆 چهارشنبه، ۹ خرداد ساعت ۱۲. 📌 دانشکده، سالن ارشاد. جامعه شناسی علامه ۱۷:۴۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ 🔆 بررسی نقش مددکار اجتماعی در قوهقضاییه. 👤 سخنرانان: حسین بازرگانی، مصطفی پرتوی، نفیسه ازاد، مینو اعرابی. 📅 سهشنبه ۸ خرداد ,ساعت۱۴ الی ۱۷. 🔸سالن ارشاد دانشکده. جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ 🔆 عادت، نهاد، کنترل اجتماعی.. ✍ به شکل عادت درآمدن کارها انتخاب را محدود میکند ✍ بنابراین تصمیم گیری درباره چگونگی انجام یک عمل آسودهتر خواهد شد. ✍در هر موقعیتی که شیوههای عادت گونه برای انجام اعمال وجود داشته باشد، فعالیتها قابل پیش بینی میشود …✍ در صورتی که یک نوع از شیوه عمل توسط سایرین مرتبط با آن حوزه عمل تکرار و نمونه سازی متقابل شود، در آن حوزه نهاد شکل میگیرد. به دیگر سخن نهاد زمانی تشکیل میشود که نمونه سازی متقابلی از اعمال عادی شده نوع خاصی از عمل کنندگان وجود داشته باشد …✍بنابراین یک نهاد پیش از آن که تشکیل شود تاریخچهای از اعمال عادی شده را به همراه دارد. نهادها محصول تاریخچهای از عادت گونه شدن شیوههای عمل خاصی هستند …✍نهادها به اعتبار وجودشان، کردار انسان را با ارائه الگوهای از پیش تعریف شده رفتار کنترل میکنند …✍بنابراین کنترل اجتماعی اولیه در وجود خود یک نهاد نهفته است. ساز و کارهای کنترل اضافی (تشویق و تنبیه و …) فقط آنگاه مورد نیازند که فرایندهای نهادسازی چنان که باید و شاید به نحو کاملا موفقیت آمیز عمل نکنند …📘 کتاب «ساخت اجتماعی واقعیت». 🖊 نوشته: پیتر برگر و توماس لاکمن. ✍ ترجمه: فریبرز مجیدی. از کلمه. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ 🔆 انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی در نظر دارد سلسله کارگاههای مهارتی کاربردی را برای دانشجویان تمامی رشتهها برگزار کند این کارگاهها به آموزش مبانی و اصول لازم دانشجویان میپردازد. در اولین کارگاه، به سراغ آموزش کار با منابع علمی آنلاین، نحوه دسترسی به آنها و یادگیری چگونگی حرفهای بودن در این زمینه خواهیم پرداخت …🔸 سرفصلهای کارگاه. معرفی و آموزش منابع آنلاین مورد قرارداد با دانشگاه. معرفی و آموزش منابع رایگان خارجی. آموزش کار با کتابخانه دانشگاه و دسترسی به پایاننامهها. آموزش جستوجوی دقیق در گوگل. آموزش دسترسی به منابع بیرون از دانشگاه با V PN. ساخت ایمیل با پسوند atu. ac. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ 🔴 آمار کشتههای تصادفات نوروزی سال ۹۷ ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ ✅از خرداد ۷۶ تا خرداد ۹۷؛.۲۱ سال مقاومت فرهنگی - سیاسی مردم.. ✍🏻شهره مجمع 📍خاطرم هست در نیمه اول دهه ۷۰ وقتی با برادرم در شهربازی (در بزرگراه چمران که هم اکنون خرابهای از آن بجا مانده) سرگرم تفریح بودیم، دو لباس شخصی به سمت برادرم که جوانی ۲۲-۲۱ ساله بود، آمدند و او را بدلیل جملات انگلیسی درج شده روی تی شرت اش مؤاخذه کردند و تا حدی جلو رفت که نزدیک بود برادرم دستگیر شود اما آخرین تذکر آنها را یادم هست: «دیگر این تی شرت را نپوشی؟!» این طرز برخورد با پوشش مردان بود که به مدل مو هم میرسید (مثلا با مدل مو رپ که آن زمان خیلی طرفدار داشت گاهی برخورد سخت میشد و به چهارراه باز کردن روی سر پسرها تبدیل میشد) و نوع برخورد با پوشش زنان هم از تذکر شفاهی تا بازداشت تغییر میکرد …▫️ همان سالها حاجی بخشی بسیجی معروف که امروز به رحمت خدا رفته است، با لباس جبهه و سربند، سوار بر تویوتا وانت خاکی اش در روزهای خاص مانند چهارشنبه سوری در خیابانها حضور پرشوری داشت و با مخاطب قرار دادن پسرها و دخترها با بلندگویش فریاد میزد که؛ متفرق شوید! و اگر دختر-پسرها با هم در حال شادمانی بودند با آنها برخورد سختی میکرد و گاهی نیروهای او به زد و خورد با نوجوانان و جوانان میپرداختند (صورتهای خون ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ 🔗 فرهنگ، داشتن ذهنی مملو از دانستهها نیست، بلکه توانایی ذهن ماست در درک زندگی، شناخت موقعیتی که در آن قرار داریم و فهم روابطی که با انسانهای دیگر داریم. کسی دارای فرهنگ است که به خودآگاهی دست یافته و قادر به برقراری روابطی پایدار با تمام موجودات دیگر باشد. فرهنگ و فلسفه چیزهای یکسانی هستند. هر انسانی کم و بیش یک فیلسوف است: هرچه انسانیت بیشتری داشته باشد، فیلسوفتر خواهد بود. فرهنگ، فلسفه و انسانیت، همگی گزارههایی قابل ارجاع به یکدیگر هستند. بطوریکه هرکه بخواهد، میتواند فیلسوف و بافرهنگ باشد؛ فقط کافیست با انسانها زندگی کند، به عبارتی، در پی تفسیر کنشهای خود و دیگران در ذهن خویش باشد. چشمهایش را همیشه باز نگه دارد، و نسبت به همه چیز و همه کس کنجکاو باشد؛ برای فهم هرچه بیشتر ارگانیسمی که به آن تعلق دارد، تقلا کند؛ با تمام نیروی آگاهی، شورمندی و ارادهی خود، بر زندگی تاثیر بگذارد؛ هرگز سستی و کاهلی به خود راه ندهد، برای زندگی ارزشی واقعی قائل باشد، و با آمادگی کامل، هرجا که نیاز بود از زندگی دفاع و حتی آن را فدا کند. فرهنگ معنای دیگری ندارد. …یادداشتی از آنتونیو گرامشی ١٩١٦. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ 🎙 فایل صوتی نقد و بررسی مستند قلعه. 👤 دکتر خویی. 🗓 ۱ خرداد ۹۷ ابن برنامه به همت انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد. این مستند که روایت زندگی کسانی است که خواسته یا ناخواسته به روسپیگری روی آوردهاند و زندگی خود را از این راه میگذرانند، توسط دکتر سیدمحمدمهدی خویی، دانشآموخته مطالعات فرهنگی و رسانه از دانشگاه سواس لندن نقد و بررسی شد …قلعه شهر نو نام محله منطقه سرخ در تهران بود. در این محله مجموعهای از روسپیخانهها و میخانهها قرار داشت و خیابانهای مهم آن عبارت بودند از خیابان حاج عبدالمحمود، خیابان قوام دفتر، خیابان راهپیما و خیابان جمشید. این محله با نامهای «شهرنو»، «قلعه شهرنو»، «قلعه زاهدی»، «قلعه»، «قلعه خاموشان»، «محله جمشید»، «محله قجرها» و «گمرک» شناخته میشد. زنان آن را «ساکنان محله غم» نیز مینامیدند. این روسپیخانهها در جریان انقلاب و با تظاهرات مردمی به آتش کشیده شدند. مستند قلعه ناظر به این ماجراست و این مستند روایت «شهر نو» را از زبان زنان قلعه روایت میکند …خویی در این نشست به اغواگر نبودن زنان قلعه پرداخت و گفت: آنچه مشهود است این است که این زنان «اغواگر» نبودهاند، چرا که اگر معیارها و منطق اغواگری را در نظر بگیریم ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۵ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ 🎥 اکران «و عنکبوت آمد». به همت انجمن علمی.. دوشنبه ۷ خرداد، ساعت ۱۲ سالن مطهری، دانشکده علامه. شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ 🔵 درباره طبیعی جلوه کردن.. ✍🏻فردین علیخواه (جامعه شناس) 📍حوالی ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، وقتی در سایت گوگل دو کلمه «لباس عروسی» را تایپ میکردید به دلیل حجم جستجو در آن روزها، گوگل کلمات «لباس عروسی مگان مارکل» را پیشنهاد میکرد. گستردگی واکنش ایرانیان به ازدواج سلطنتی شاهزاده «هری و مگان مارکل» در شبکههای اجتماعی شایستۀ تحلیل است. جدای از کسانی که از این مراسم الهام گرفتند تا در قالب طنز، مسائل جامعه ایرانی را بازگو کنند بخشی از نظرات به لباس و نوع آرایش مگان مارکل (و البته نه هری) اختصاص داشت. مهمترین نکته در این نوشتهها آن بود که مگان علاوه بر لباس عروسی سادهاش، آرایش سادهای هم دارد و حتی تلاش نکرده تا ککومکهای ریزودرشت نشسته بر صورت اش را از دیگران پنهان کند …در دهه اخیر «طبیعی جلوه کردن» تبدیل به تمایلی عمومی در برخی از کشورهای اروپایی شده است. در این کشورها اساسا موضوع «طبیعت» دوباره تبدیل به گفتمانی عمومی شده و هر آنچه با طبیعت همراه، و به طبیعت نزدیک باشد ارزشمند محسوب میشود. رشد جریانهای بازگشت به طبیعت، خودش را در استقبال از محصولات ارگانیک، رشد گلهای آپارتمانی، ساخت باغ در دل کلانشهرها، استقبال از لباسهای الیاف طبیعی و استقبا ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ 🔹از بین کسانی که برای تحصیل دکترا به آمریکا میروند، ایرانیها بیشترین افرادی هستند که پس از تحصیل، در آمریکا میمانند … 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ⚫️ ناصر ملک مطیعی.. ✍🏻فرهاد قنبری 📍ناصر ملک مطیعی هم به مانند محمد علی فردین، بهروز وثوقی، دلکش، مرضیه و بسیاری دیگر از نامهای شناخته شده آن عصر، بخشی از فرهنگی بود که پشت دروازههای انقلاب سال پنجاه و هفت جا ماند و در آخر هم پشت همین دروازهها از دنیا رفت …ملک مطیعی به مانند بسیاری دیگر از هم نسلهای خود، هر چه بر در را کوبید کسی صدایش را نشنید و در آخر با دلی شکسته و چشمانی گریان پرونده خود را بسته دید. ملک مطیعی به مانند بسیاری دیگر هر چه تلاش کرد خود را به عنوان ایرانی و هموطن به رسمیت بشناسد موفق نشد.. پس از انقلاب سیاست گذاران فرهنگی تلاش میکردند، فرهنگی آرمانی برای جامعه پساانقلابی تازه بنا شده ترسیم کنند. آنها تمام ابزارهای خود را به کار گرفته بودند تا با هر چیز و کسی که کوچکترین اشاره یا یادآوری به فرهنگ قبل انقلاب و تاریخ چند هزار ساله شاهنشاهی داشت را از بین ببرند. آنها با بولدوزر به سمت تخت جمشید میرفتند تا نمادهای جباریت هخامنشیان را فرو بریزند و در چهلستون و عالی قاپوی اصفهان با تیشه به جان نگارگریهای بر روی دیوارها افتاده بودند.. ناصر ملک مطیعی و سایر بازیگران محبوب فیلم فارسیهای سالهای قبل انقلاب ا ... ‹ 81 82 83 84 85 86 87 ›
جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۹ ۱۳۹۷/۰۳/۱۰ 🔸 کارگاه کار با منابع علمی آنلاین روز سهشنبه ۸ خرداد ۹۷ در سالن ارشاد دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی برگزار شد این کارگاه به توسط انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شدهبود و دو تن از اعضای شورای مرکزی انجمن، آقای آیدین محمدی و آقای علیرضا چمنزار تدریس آن را به عهده داشتند. در این کارگاه، ابتدا به معرفی سایتهای رایگان داخلی و نحوه جستوجو در آن پرداختهشد و در ادامه سایتهای طرف قرارداد داخلی و خارجی با دانشگاه علامه طباطبایی نیز معرفی شد. در ادامه بحث سایتهای Open Access (OA) دسترسی آزاد بینالمللی و مخازن دانلود مقاله و کتاب مانند Libgen و Sci-Hub نیز معرفی شدند. بخشی از کارگاه را نیز به آموزش نحوه راهاندازی ایمیل دانشگاه و کاربردهای آن و نحوه دسترسی به سایتهای طرف قرارداد دانشگاه با VPN پرداخته شد و در پایان نرمافزارها و سایتهای مورد نیاز دانشجویان معرفی شد. فایل صوتی کارگاه را از پیوست دانلود کنید. t. me/atu_s_a/۳۷. جزوه منتشر شده را از لینک زیر دانلود کنید🔻. t. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۱۰ 🔅 «بازیگر»، «روشنفکر» نیست. 🖋 محمد زینالی اناری فرهنگ ایران همواره از آینهی تمثیلی خود زخم میخورد، مثل صادق هدایت که میگفت زخمها میجوند و نابود میکنند. زخم دیافراگمی است مانند دهان، که ناخواسته و در جای دیگری باز میشود. وقتی به جای کتاب، جزوه خوانده شود، معلوم است که به جای استدلال، در روزنامه دشنام نوشته میشود. وقتی به جای معلم، شیطان اختیار تعلیم و تربیت را به دست بگیرد، طبیعتا مدرسه و نمازخانهی آن هم معنای خود را از دست میدهد. و نهایتا وقتی به جای روشنفکر، یک بازیگر میخواهد وجدان مردم را بیدار کند، روشنفکری بدل میشود به بازی بازی بازی …ما در ایران، فضای عمومی نداریم، استدلال، معنا و انتقال مضمون نداریم، کل فضای عمومی، شباهتی به مجلس رقص دارد، رقصی که از واژهها و دهانها و اخیرا استایلهای روشنفکرانه در صفحات خودمانی اینستاگرام شکل میگیرد. یک مشت آدم غیرمرتبط، صحنههای عمومی را تسخیر کرده و سر مردم ایران را به درد آوردهاند. فرهنگ ایران، افسرده است، خشن شده، پرخاش کرده و تازگیها فحاشی هم میکند (رجوع کنید به رجا نیوز). متأسفانه به صدا و سیما روزنامه و مرکز پژوهش (و شبکهی اجتماعی) اختصاص داده شده است تا به مردم خدمت ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ 🔅 ابتذال علم و عالم. 🖋 علیرضا احمدپور خرمی در فرهنگ ملی/مذهبی ما همواره بر ارزش علم تاکید شده و عالمان در تاریخ کشور ما، مورد احترام عموم بودهاند (حتی عالمان و ادیبان دگراندیش هم، دستکم مورد تایید خواص قرار گرفتهاند). اما در چند دههی اخیر، با گسترش سرطانی مراکز آموزش عالی، اعم از دولتی، نوبت دوم، آزاد، پیام نور، علمیکاربردی، غیرانتفاعی و … دانشگاهها مثل قارچ در گوشه و کنار این سرزمین پهناور، حتی در دهکورهها روییدند و در ظاهر موجب توسعه آموزش عالی و افزایش بیسابقهی شمار دانشجویان شدند. اگر زمانی داشتن مدرک دانشگاهی و حتی دیپلم سبب افتخار بود اکنون دیگر داشتن دکترا هم امتیازی به حساب نمیآید. تعداد دانشگاهها در ایران ۲۶۴۰، چین ۲۴۸۱، هند ۱۶۲۰و مثلا در آلمان پیشرفته با جمعیتی به اندازهی ایران ۴۱۲ واحد است. در ایران نسبت جمعیت دانشجو به جمعیت کل کشور در مقایسه با ژاپن، هشت برابر است. موارد فوق نشان میدهد که افزایش شمار دانشجو و دانشگاه الزاما موجب توسعه و پیشرفت نمیشود. پس چرا مسولین کشور ما سالانه پنج هزار میلیارد تومان صرف چنین امری میکنند و نتایج این امر چه بوده است؟. 🔸بهوجود آمدن چنین پدیدهای و گسترش آن را میتوان ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ 🔅 مقام مسیولا، در و دیوار شهر را با نصیحت پر نکنید 🖋 محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی. ✅ در و دیوار شهر پر است از بیلبوردها و پوسترهایی که شهروندان را به اخلاق، فروتنی، بخشش یا بقیه فضیلتهای اخلاقی دعوت میکنند. سالهاست من واقعا نمیدانم در جامعهای کماعتماد که هر فردش از زوال اخلاق سخن میگوید و آدمها با سرعتهای بالا در بزرگراهها میرانند، چه کسی وقت و حوصله برای خواندن این پیامها دارد؟ چه نتیجهای از اینها گرفتهاید؟ میشود راههای دیگری هم رفت. ✅ مقامات ایالت تگزاس با هزینههای تبلیغاتی سرسامآور تلاش میکردند مردم را به این باور برسانند که نریختن زباله در شهر وظیفه شهروندی است. جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله بیشترین زباله را میریختند، کسانی که حاضر به پذیرفتن حرف مقامات پشت میز نشین نیستند. مقامات احساس کردند به شعاری به اندازه کافی خشن و جدی، منطبق بر روحیه مغرور تگزاسی احتیاج دارند که افراد بیمسئولیت را خطاب قرار دهد. ✅ بازیکنان تیم مشهور «دالاس کابوی» برای تبلیغ تلویزیونی دعوت شدند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ 🔴تجاوز، مدرسه، آموزش ✍🏻حمید سلیمی.۱⃣ برخلاف تصور عمومی، به پسران و مردان در ایران تقریبا دو برابر تعرضات جنسی ثبت شده نسبت به زنان است. بزرگترین بازه آزاردیدگان، پسران بین پنج تا نه سال و بعد پسران بین هفده تا بیست سال - همزمان با خدمت مقدس سربازی! - هستند …قانون صراحتی درباره آزار جنسی مردان ندارد، یعنی شما حتی اگر تابوهای جامعه را بشکنید و فریاد دادخواهی برای تن «دستمالی شده» یا مورد تجاوز قرار گرفته خود یا فرزند یا عزیزتان سر بدهید، از همان حمایت نسبی و حداقلی که قانون برای زنان اعمال میکند هم برخوردار نخواهید بود …۲⃣ حالا اوضاع در مدرسههای پسرانه بسیار بهتر از قبل شده است، اما هنوز هم به فاجعه نزدیک است. من به خوبی به یاد دارم در دوران تحصیل خودم وضعیت هولناکتر و نزدیک به فاجعه بود. جمعیتی از پسران نوبالغ آموزش ندیده که میخواستند میل جنسی خود را به رخ هم بکشند ….. حالا دست کم بسیاری ازخانوادهها فهمیدهاند لازم است با پسران خود هم درباره بلوغ حرف بزنند. اگر پسران پریود نمیشوند، معنایش این نیست که دوران بلوغ برایشان با تازیانههای وحشیانه و هولناک تغییر، سخت نمیگیرد..۳⃣ چه باید کرد؟ به عنوان پدری ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ 🔴از دشتان و حائض تا قاعده و پریود: تاملی بر شرم و طرد منضم بر قاعدگی.. ✍🏻دکتر سیمین کاظمی 📍پاییز پارسال که زلزله در شهرهای کرمانشاه ویرانی و مرگ و سوگ به همراه آورد، مردم به یاری زلزله زدگان شتافتند، و اقلام ضروری را روانه شهرهای ویران کردند، اما در میان این اقلام ضروری چیزی بود که شرم تاریخی و جنسیتی منضم به آن موجب نادیده گرفتنش شده بود و زنان مناطق زلزله دیده از کمبودش در مضیقه. تازه چند روز بعد از زلزله بود که در فضای عمومی زمزمه هایی پیچید که در مناطق زلزله زده نوار بهداشتی کم است. شاید فضای عاطفی ناشی از سوگ و مصیبت بود که باعث شد، این درخواست بدون چون و چرا یا تمسخر به طور جدی دیده شود و نوار بهداشتی به یکی از اقلام ضروری در میان سایر کمکها به شهرهای زلزله دیده ارسال شود.. 🔻قاعدگی و خونریزی ماهانه یکی از ویژگیهای فیزیولوژیک زنان است که شرمی تاریخی بر آن مترتب شده، و طرد و انزوای زن را چه به نام دشتان و چه به عنوان حایض و چه در روزگار کنونی زیرنام قاعده یا پریود به دنبال داشته و دارد …🔻در قرن حاضر که دانش پزشکی قادر به توضیح فیزیولوژی قاعدگی شده و مشکلات و مسایل این دوره را روشن کرده است، و با رشد آگاهی زنان درباره حقوق شان، شاید شرم و پنهان کردن قاعدگی چندان منطقی ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۸ 🔴آزار جنسی کودکان ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:01, 2.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۸ 🎙 فایل صوتی نقد پژوهش اجتماعی در ایران. 👤 دکتر پرویز پیران دکتر پرویز پیران در برنامه رونمایی از «دومین گزارش وضعیت اجتماعی ایران»، ۷ خرداد ۹۷ در دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر که به نقد پژوهش اجتماعی در ایران پرداخت. این برنامه به همت موسسه رحمان برگزار شده بود.. از پیوست فایل صوتی جلسه را گوش کنید🔻. t. me/atu_s_a/۳۶. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ هراسهای مواجهه با متون اصلی در جامعهشناسی و فلسفه. با حضور محمدمهدی اردبیلی و حسام سلامت 📆 چهارشنبه، ۹ خرداد ساعت ۱۲. 📌 دانشکده، سالن ارشاد.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۴۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ 🔆 بررسی نقش مددکار اجتماعی در قوهقضاییه. 👤 سخنرانان: حسین بازرگانی، مصطفی پرتوی، نفیسه ازاد، مینو اعرابی. 📅 سهشنبه ۸ خرداد ,ساعت۱۴ الی ۱۷. 🔸سالن ارشاد دانشکده.
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ 🔆 عادت، نهاد، کنترل اجتماعی.. ✍ به شکل عادت درآمدن کارها انتخاب را محدود میکند ✍ بنابراین تصمیم گیری درباره چگونگی انجام یک عمل آسودهتر خواهد شد. ✍در هر موقعیتی که شیوههای عادت گونه برای انجام اعمال وجود داشته باشد، فعالیتها قابل پیش بینی میشود …✍ در صورتی که یک نوع از شیوه عمل توسط سایرین مرتبط با آن حوزه عمل تکرار و نمونه سازی متقابل شود، در آن حوزه نهاد شکل میگیرد. به دیگر سخن نهاد زمانی تشکیل میشود که نمونه سازی متقابلی از اعمال عادی شده نوع خاصی از عمل کنندگان وجود داشته باشد …✍بنابراین یک نهاد پیش از آن که تشکیل شود تاریخچهای از اعمال عادی شده را به همراه دارد. نهادها محصول تاریخچهای از عادت گونه شدن شیوههای عمل خاصی هستند …✍نهادها به اعتبار وجودشان، کردار انسان را با ارائه الگوهای از پیش تعریف شده رفتار کنترل میکنند …✍بنابراین کنترل اجتماعی اولیه در وجود خود یک نهاد نهفته است. ساز و کارهای کنترل اضافی (تشویق و تنبیه و …) فقط آنگاه مورد نیازند که فرایندهای نهادسازی چنان که باید و شاید به نحو کاملا موفقیت آمیز عمل نکنند …📘 کتاب «ساخت اجتماعی واقعیت». 🖊 نوشته: پیتر برگر و توماس لاکمن. ✍ ترجمه: فریبرز مجیدی. از کلمه. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ 🔆 انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی در نظر دارد سلسله کارگاههای مهارتی کاربردی را برای دانشجویان تمامی رشتهها برگزار کند این کارگاهها به آموزش مبانی و اصول لازم دانشجویان میپردازد. در اولین کارگاه، به سراغ آموزش کار با منابع علمی آنلاین، نحوه دسترسی به آنها و یادگیری چگونگی حرفهای بودن در این زمینه خواهیم پرداخت …🔸 سرفصلهای کارگاه. معرفی و آموزش منابع آنلاین مورد قرارداد با دانشگاه. معرفی و آموزش منابع رایگان خارجی. آموزش کار با کتابخانه دانشگاه و دسترسی به پایاننامهها. آموزش جستوجوی دقیق در گوگل. آموزش دسترسی به منابع بیرون از دانشگاه با V PN. ساخت ایمیل با پسوند atu. ac. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ ✅از خرداد ۷۶ تا خرداد ۹۷؛.۲۱ سال مقاومت فرهنگی - سیاسی مردم.. ✍🏻شهره مجمع 📍خاطرم هست در نیمه اول دهه ۷۰ وقتی با برادرم در شهربازی (در بزرگراه چمران که هم اکنون خرابهای از آن بجا مانده) سرگرم تفریح بودیم، دو لباس شخصی به سمت برادرم که جوانی ۲۲-۲۱ ساله بود، آمدند و او را بدلیل جملات انگلیسی درج شده روی تی شرت اش مؤاخذه کردند و تا حدی جلو رفت که نزدیک بود برادرم دستگیر شود اما آخرین تذکر آنها را یادم هست: «دیگر این تی شرت را نپوشی؟!» این طرز برخورد با پوشش مردان بود که به مدل مو هم میرسید (مثلا با مدل مو رپ که آن زمان خیلی طرفدار داشت گاهی برخورد سخت میشد و به چهارراه باز کردن روی سر پسرها تبدیل میشد) و نوع برخورد با پوشش زنان هم از تذکر شفاهی تا بازداشت تغییر میکرد …▫️ همان سالها حاجی بخشی بسیجی معروف که امروز به رحمت خدا رفته است، با لباس جبهه و سربند، سوار بر تویوتا وانت خاکی اش در روزهای خاص مانند چهارشنبه سوری در خیابانها حضور پرشوری داشت و با مخاطب قرار دادن پسرها و دخترها با بلندگویش فریاد میزد که؛ متفرق شوید! و اگر دختر-پسرها با هم در حال شادمانی بودند با آنها برخورد سختی میکرد و گاهی نیروهای او به زد و خورد با نوجوانان و جوانان میپرداختند (صورتهای خون ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ 🔗 فرهنگ، داشتن ذهنی مملو از دانستهها نیست، بلکه توانایی ذهن ماست در درک زندگی، شناخت موقعیتی که در آن قرار داریم و فهم روابطی که با انسانهای دیگر داریم. کسی دارای فرهنگ است که به خودآگاهی دست یافته و قادر به برقراری روابطی پایدار با تمام موجودات دیگر باشد. فرهنگ و فلسفه چیزهای یکسانی هستند. هر انسانی کم و بیش یک فیلسوف است: هرچه انسانیت بیشتری داشته باشد، فیلسوفتر خواهد بود. فرهنگ، فلسفه و انسانیت، همگی گزارههایی قابل ارجاع به یکدیگر هستند. بطوریکه هرکه بخواهد، میتواند فیلسوف و بافرهنگ باشد؛ فقط کافیست با انسانها زندگی کند، به عبارتی، در پی تفسیر کنشهای خود و دیگران در ذهن خویش باشد. چشمهایش را همیشه باز نگه دارد، و نسبت به همه چیز و همه کس کنجکاو باشد؛ برای فهم هرچه بیشتر ارگانیسمی که به آن تعلق دارد، تقلا کند؛ با تمام نیروی آگاهی، شورمندی و ارادهی خود، بر زندگی تاثیر بگذارد؛ هرگز سستی و کاهلی به خود راه ندهد، برای زندگی ارزشی واقعی قائل باشد، و با آمادگی کامل، هرجا که نیاز بود از زندگی دفاع و حتی آن را فدا کند. فرهنگ معنای دیگری ندارد. …یادداشتی از آنتونیو گرامشی ١٩١٦. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ 🎙 فایل صوتی نقد و بررسی مستند قلعه. 👤 دکتر خویی. 🗓 ۱ خرداد ۹۷ ابن برنامه به همت انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد. این مستند که روایت زندگی کسانی است که خواسته یا ناخواسته به روسپیگری روی آوردهاند و زندگی خود را از این راه میگذرانند، توسط دکتر سیدمحمدمهدی خویی، دانشآموخته مطالعات فرهنگی و رسانه از دانشگاه سواس لندن نقد و بررسی شد …قلعه شهر نو نام محله منطقه سرخ در تهران بود. در این محله مجموعهای از روسپیخانهها و میخانهها قرار داشت و خیابانهای مهم آن عبارت بودند از خیابان حاج عبدالمحمود، خیابان قوام دفتر، خیابان راهپیما و خیابان جمشید. این محله با نامهای «شهرنو»، «قلعه شهرنو»، «قلعه زاهدی»، «قلعه»، «قلعه خاموشان»، «محله جمشید»، «محله قجرها» و «گمرک» شناخته میشد. زنان آن را «ساکنان محله غم» نیز مینامیدند. این روسپیخانهها در جریان انقلاب و با تظاهرات مردمی به آتش کشیده شدند. مستند قلعه ناظر به این ماجراست و این مستند روایت «شهر نو» را از زبان زنان قلعه روایت میکند …خویی در این نشست به اغواگر نبودن زنان قلعه پرداخت و گفت: آنچه مشهود است این است که این زنان «اغواگر» نبودهاند، چرا که اگر معیارها و منطق اغواگری را در نظر بگیریم ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۵ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ 🎥 اکران «و عنکبوت آمد». به همت انجمن علمی.. دوشنبه ۷ خرداد، ساعت ۱۲ سالن مطهری، دانشکده علامه. شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ 🔵 درباره طبیعی جلوه کردن.. ✍🏻فردین علیخواه (جامعه شناس) 📍حوالی ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، وقتی در سایت گوگل دو کلمه «لباس عروسی» را تایپ میکردید به دلیل حجم جستجو در آن روزها، گوگل کلمات «لباس عروسی مگان مارکل» را پیشنهاد میکرد. گستردگی واکنش ایرانیان به ازدواج سلطنتی شاهزاده «هری و مگان مارکل» در شبکههای اجتماعی شایستۀ تحلیل است. جدای از کسانی که از این مراسم الهام گرفتند تا در قالب طنز، مسائل جامعه ایرانی را بازگو کنند بخشی از نظرات به لباس و نوع آرایش مگان مارکل (و البته نه هری) اختصاص داشت. مهمترین نکته در این نوشتهها آن بود که مگان علاوه بر لباس عروسی سادهاش، آرایش سادهای هم دارد و حتی تلاش نکرده تا ککومکهای ریزودرشت نشسته بر صورت اش را از دیگران پنهان کند …در دهه اخیر «طبیعی جلوه کردن» تبدیل به تمایلی عمومی در برخی از کشورهای اروپایی شده است. در این کشورها اساسا موضوع «طبیعت» دوباره تبدیل به گفتمانی عمومی شده و هر آنچه با طبیعت همراه، و به طبیعت نزدیک باشد ارزشمند محسوب میشود. رشد جریانهای بازگشت به طبیعت، خودش را در استقبال از محصولات ارگانیک، رشد گلهای آپارتمانی، ساخت باغ در دل کلانشهرها، استقبال از لباسهای الیاف طبیعی و استقبا ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ 🔹از بین کسانی که برای تحصیل دکترا به آمریکا میروند، ایرانیها بیشترین افرادی هستند که پس از تحصیل، در آمریکا میمانند … 🌐شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ⚫️ ناصر ملک مطیعی.. ✍🏻فرهاد قنبری 📍ناصر ملک مطیعی هم به مانند محمد علی فردین، بهروز وثوقی، دلکش، مرضیه و بسیاری دیگر از نامهای شناخته شده آن عصر، بخشی از فرهنگی بود که پشت دروازههای انقلاب سال پنجاه و هفت جا ماند و در آخر هم پشت همین دروازهها از دنیا رفت …ملک مطیعی به مانند بسیاری دیگر از هم نسلهای خود، هر چه بر در را کوبید کسی صدایش را نشنید و در آخر با دلی شکسته و چشمانی گریان پرونده خود را بسته دید. ملک مطیعی به مانند بسیاری دیگر هر چه تلاش کرد خود را به عنوان ایرانی و هموطن به رسمیت بشناسد موفق نشد.. پس از انقلاب سیاست گذاران فرهنگی تلاش میکردند، فرهنگی آرمانی برای جامعه پساانقلابی تازه بنا شده ترسیم کنند. آنها تمام ابزارهای خود را به کار گرفته بودند تا با هر چیز و کسی که کوچکترین اشاره یا یادآوری به فرهنگ قبل انقلاب و تاریخ چند هزار ساله شاهنشاهی داشت را از بین ببرند. آنها با بولدوزر به سمت تخت جمشید میرفتند تا نمادهای جباریت هخامنشیان را فرو بریزند و در چهلستون و عالی قاپوی اصفهان با تیشه به جان نگارگریهای بر روی دیوارها افتاده بودند.. ناصر ملک مطیعی و سایر بازیگران محبوب فیلم فارسیهای سالهای قبل انقلاب ا ...