جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ✅تاریخ، تجربه ویرانی.. ✍🏻محمد فاضلی 🔷 دانشگاه تربیت مدرس را برای شکل دادن به خیلی از خاطرات خوب زندگیم دوست دارم. جامعهشناسی را در آن دانشگاه آموختم، چهار سال در خوابگاههای متأهلی کوچک اما دوستداشتنی و پرخاطرهاش زندگی کردم و تنها فرزندم تا چهار سالگی خاطرات مشترک من و همسرم را در آنجا رنگ و لعاب زندگی زد. دانشگاه تربیت مدرس برای من خاطره آبادانی است. اثری هنری در جلوی سردر این دانشگاه صبح امروز جمعه سه خرداد هزار و سیصد و نود و هفت، توجهم را جلب کرد. اثری که نامش «وضعیت» است و تصویری از آنرا در پایین همین یادداشت میبینید. دیوارهایی ویران، دوچرخهای شکسته و قراضه، و درختی که در میان این ویرانی سبز است. کتیبهای – که تصویر بزرگش را روی عکس مونتاژ کردهام - کنار اثر نصب شده و روی آن نوشته است:. 🔸 تجربه ویرانی، درکی است همزمان از ویرانهای فراموششده که گوشه کنار آن گیاهی روییده است. 🔸 همزمانی زندگی و نابودی که هر یک توأمان زمینهای میسازند برای دیده شدن و فهم شدن دیگری، فهمی که زمان را از قید گذشته و حال و آینده رها میکند. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ✅ چرا رانندگان توانستند ولی معلمان خیر?!.. ✍ مهران صولتی 🔷اعتراض و اعتصاب سراسری کامیون داران که توانسته بود در مسیر حمل و نقل جادهای کشور اختلال جدی ایجاد کند موافقت دولت با افزایش کرایهها را به دنبال آورد! در نقطه مقابل اما معلمان به رغم گذشت حدود دو دهه از طرح مطالبات جدی خود در جامعه و به رغم پرداخت هزینههای سنگین توسط پیشاهنگان و فعالان تشکلهای صنفی هنوز نتوانستهاند به پیروزی شایستهای دست یابند! همین امر موجب فراگیر شدن کنایه هایی در شبکههای اجتماعی شده است که معلمان را به درس آموزی از رانندگان فرا میخوانند! واقعا تفاوت در کجاست؟ و اینکه چرا رانندگان توانستند ولی معلمان خیر؟!. 🔷 اعتصابات معلمان در کشوری میتواند به موفقیت بینجامد که آموزش و پرورش در اولویت سیاستگذاری کلان آن قرار داشته باشد! در کشوری که آسانترین راه برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها عبارت از تعطیلی فلهای مدارس است چگونه میتوان از مهم بودن آموزش و پرورش سخن گفت؟! پرواضح است زمانی که معلمان صرفا بخشی از نیروی انتظامی برای نگهداشتن دانش آموزان در کلاسهای درس تلقی میشوند جایگزینی آنها با نیروهای سازمانی دیگر در روزهای اعتصاب چندان دشوار به نظر نمیرسد! متاسفان ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ 🔹 دانشگاههای بی مسئولیت. 🖋 دکتر محمد فاضلی.. 💠 سایت دانشگاه ملبورن را نگاه کنید! میگوید من یک engaging university هستم که نسبت به حل مسائل ایالت که اصلیترین آن آب است، تعهد دارم. میگوید در ده سال گذشته چقدر روی آب ایالت کار کردهام و دستاوردهای آن چه بوده است …✳️ در کدام سایت دانشگاههای ایران یک بیانیه محلی داریم که گفته باشد نسبت به این استان و شهرستان و این مردم متعهد هستم و این کارها را برای بهبود این وضعیت انجام دادهام؟ در کدامیک از مدلهای ما برای تخصیص گرنت، کار کردن برای مردم محلی یک شاخص بوده است؟ مثلا اگر یک استاد در جمع مردم محلی سخنرانی کرد تا آنها را نسبت به یک پدیده ناخوشایند آگاه کند، یا اگر کسی در دانشگاه مازندارن برای احیای تالابها و یا نجات پرندگان مهاجر کار کرد، آیا در نظام آموزشی و پژوهشی ما امتیاز دارد؟ یا اینکه میگوییم بهتر بود که به جای این کارها دو تا مقاله مینوشت؟ دانشگاهی که تعداد اعضای هیات علمی آن از هزار تا میرسد به دو هزارتا، و تعداد دانشجویانش از شش هزار تا میشود ده هزار تا، ولی فقر و آسیب در محیط محلی آن افزایش پیدا میکند این دانشگاه بیمسئولیت است.. ✳️ اگر یک استاد در یک سمن (NGO) برای بهبود کسب و کارهای محلی کار کرد امتیا ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ 🔅 حجاب، ورزش، ورزشگاه، زن. 🖋 علی ملک پور | جامعهشناس بی مقدمه بگویم حجاب دستاویزی برای مسئولان و ماموران شده است و هم درد سری برای زنان. البته بی نظر و مشارکت زنان هیچ امر اجتماعی - دینی یا غیر دینی- پیش نخواهد رفت …به منشاء پیدایش حکم حجاب که مراجعه میکنیم در آیاتی معدود از قرآن به حجاب توصیه شده است، آن هم با تاکید برای مردان و زنان مومن، و نه عامه مردم شامل مسلمان و عیر مسلمان (از جمله سوره نور آیات ۳۰ و ۳۱)، و نیز بدون ذکر مجازات برای نقض آن، چنانکه در خصوص گناهان مهمتر مثل قتل یا زنا یا ربا و …بر مجازات ارتکاب آن در دنیا و یا آخرت تاکید شده است. پس اولا تاکید توصیه حجاب بر مومنان است و نه همه شهروندان، و ثانیا برای مردان و زنان مومن هر دو، و نه فقط برای زنان …در فرهنگ و مراودات اجتماعی ایران امروز اما این مرزبندیها، در هم ریخته و غ۳یر قابل دفاع است، لذا نه افکار عمومی متدینان را با خود دارد و نه همدلی عامه مردم غیر متدین را … حجاب مبنای قرانی دارد و ان هم به ترتیبی که ذکر شد. حالا میماند وضعیت پخش تلویزیونی ورزش زنان. این مورد از قرآن و متون مقدس ریشه نگرفته بلکه استنباط و نظر برخی صاحب نظران علوم دینی است. حال نکته این است که ا ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ 🎙 فایل صوتی کارگاه آموزشی «شروط ضمن عقد ازدواج» که به همت انجمن علمی برگزار شد …کارگاه آموزشی «شروط ضمن عقد»، با حضور کارشناس حقوق فایل صوتی کارگاه از پیوست قابل دسترسی است🔻. t. me/atu_s_a/۳۴. تصاویر کارگاه در. t. me/engarenet/۵۵. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ 🔅 مفاهیم جامعهشناسان:..۱_🔸 آگوست: فیزیک اجتماعی، جامعهشناسی، پویاییشناسی، ایستاییشناسی، پوزیتیویسم، اینهمانی علوم …۲_🔸 هربرت: 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ 🔅منابع هنجار گذار اجتماعی. 🖊مصطفی 📍باید توجه داشت که منابع هنجارگذار اجتماعی، شش مورد است؛ معنایش این است که یعنی هیچ انسانی نیست که دست به فعل ارادی بزند، الا اینکه، ولو یک میلیاردم ثانیه قبل از دست زدن به آن فعل خاص ارادی، یک «باید» ی در درونش منعقد شده باشد. امکان ندارد «باید» ی در درون شما نباشد و دست به عملی ارادی بزنید. حال بحث بر سر این است که این بایدها از کجا میآیند؟. ✅این بایدها از شش منبع میآیند که به آنها منابع هنجار گذار میگویند …۱️⃣منبع اول: اخلاق. 📍اگر بایدی در درون من منعقد شد که مرا به رفتاری متواضعانه کشاند، این باید را اخلاق به من گفته است …۲️⃣منبع دوم: حقوق. 📍 اما اگر در هنگام رانندگی، به خود گفتم باید از منتهاالیه سمت راست خود حرکت کنی، این باید را اخلاق نداده است، بلکه حقوق یا قانون داده است. ازین نظر اگر مثلا در انگلیس رانندگی میکردم، قانون آنجا به من میگفت باید از منتها الیه سمت چپ حرکت کنی …۳️⃣منبع سوم: مناسک و شعائر دینی. 📍بعضی بایدها را مناسک و شعائر به ما میدهد. اگر من به خودم گفتم: باید حج بگزاری، نماز بگزاری و …. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ 🔅؛ پیر؛ 📍 بوردیو سرمایه اجتماعی را اینگونه تعریف میکند: «انباشت منافع بالفعل یا بالقوهای که به تصاحب یک شبکه بادوام روابط کم و بیش نهادینه شده آشنایی یا بازشناخت متقابل مربوطند.». از نظر بوردیو شبکههای اجتماعی موهبتی طبیعی نیستند و باید آنها را با انجام کنشهای منطقی و قصدمند برای دستیابی به دیگر سرمایهها و منابع پدید آورد. او سرمایه اجتماعی را یکی از اشکال سرمایه میداند …بوردیو انواع سرمایه اینگونه نام میبرد:. ♦️سرمایه اقتصادی: که قابل تبدیل شدن به پول است و میتواند به شکل حقوق مالکیت نهادینه شود …♦️سرمایه فرهنگی: که تحت تاثیر برخی شرایط به سرمایه اقتصادی بدل میشود و به شکل کیفیات آموزشی نهادینه میگردد …♦️سرمایه اجتماعی: که تحت برخی شرایط به سرمایه اقتصادی تبدیل میشود …بوردیو برای تبدیل پذیری اشکال مختلف سرمایه و بر تقلیل نهایی همه اشکال سرمایه اقتصادی تاکید میکند. از نظر او سرمایه اقتصادی کار انسانی انباشته شده است. تعریف بوردیو از سرمایه اجتماعی نشان میدهد که این سرمایه دو عنصر دارد: نخست روابط اجتماعی که افراد را قادر به دستیابی به منابعی میکند که دیگران یعنی هم گروههای ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ 🔸 چرا شرکتهای آمریکا، دونالد را دوست دارند؟.. 📍 جلد نشریه اکونومیست. 🗓 تاریخ ۲۶ می۲۰۱۸ 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ✅ خیانت به آموزش؛ سقوط یک ملت. 🖋 دکتر محمدباقر سپهری 📍 داشتن جامعهای توسعه یافته با کمترین مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، آرمانی است که کمابیش در میان هر ملتی دنبال میشود. برای دستیابی به چنین هدف مهمی، باید فاکتورها و مسیر درست شناسایی شده و بر اساس آنها جامعه را برای وارد شدن به چنین مدینهای آماده ساخت. یکی از مهمترین مولفه زیربنایی برای توسعه، آموزش است. زیربنایی بودن آموزش به این دلیل است که هر مولفهای باید از سیستم منظم و درست آموزش برخوردار باشد تا بتوان به دستیابی آن امیدوار بود. بنابراین هر جامعهای باید سیستم مناسب آموزشی داشته باشد، وجود آموزش صحیح برای کودکان و جوانان در مدارس و دانشگاهها میتواند آن جامعه را از گزند بسیاری از دشواریها نجات دهد. اما آموزش نادرست و غلط و پایین آمدن سطح و کیفیت آموزش با روشهای تجاری سازی دانشگاهها، جزوه گرایی، مدرک گرایی، تقلب در امتحانات، نمره گرایی و … بدست میآید. این نوع سیستم بیمار میتواند عامل بدترین اتفاقات و نتایج برای یک ملت باشد. خروجی چنین آموزشی در جامعه چنین انعکاس مییابد:. پزشکان براحتی عامل مرگ بیماران میشوند بطوری که میشود ضرب المثل که سالم هم بری بیمارستان کا ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ 🔰 جزوههایی که در طول ترمهای تحصیلی تدریس و نوشته میشوند، یکی از بهترین منابع برای مطالعه سریع و خلاصه و مفید در موضوع موردنظر د جزوههایی که گاها بهتر از بسیاری از مقالهها و کتابهای موجود میباشد. اما به دلیل نبود سیستمی منسجم برای بایگانی و آرشیو موضوعی آنها، تاکنون اقدامی برای آن صورت نگرفته و این مهم برای هیچکس قابل دسترس نیست و جزوهها، هر ترم بازنویسی میشوند و امکان دسترسی برای غیر نیز وجود ندارد …🔶 از این رو کانال جامعهشناسی علامه با همکاری تارنمای انگاره () آمادگی خود را جهت آرشیو جزوهها اعلام میکند:.۱️⃣ جزوهها با نام نویسنده آن بایگانی میشود و کانال جامعهشناسی علامه و سایت انگاره کپیرایت نویسنده را تماما رعایت میکند.۲️⃣ جزوهها به صورت آرشیو ترمی و درسی ذخیره میشوند.۳️⃣ جزوهها به رایگان در کانال و وبسایت انگاره (Engare. Net) بایگانی و برای همیشه قابل دسترسی خواهند بود.۴️⃣ کانال جامعهشناسی علامه و وبسایت انگاره دخل و تصرفی در جزوه نمیکند و فایل به صورت کامل منتشر میشود.۵️⃣ در مواردی که جزوههای متعدد و مشترکی در یک درس و استاد و بازه تحصیلی ارسال شد، حق انتخاب بهترین جزوه (یا جزوهها) برای کانال جامعهشناسی علامه و وبسایت انگاره محفوظ میباشد …🔷 دوستانی که مایل به همکاری در این آرشیو جز ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ 🔅 جایگاه زنان در سیاست و صلح. سخنرانان: اشرف گرامی زادگان، آناهیتا معتضدراد، سیمین کاظمی سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران. دوشنبه ۲۱ خرداد، ساعت ۱۵. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ▫️ پنج نسل دانشگاه. 🖋 هادی خانیکی 🔹 نهاد دانشگاه بر اساس چه ضرورتهایی تأسیس و توسعه یافت و چه چیز را میخواهد تربیت کند؟ میدانید که از نظر علمی ما با نسلهای مختلف دانشگاه علیرغم اینکه سر در همه آنها عنوان دانشگاه وجود دارد، روبهرو هستیم. ما پنج نسل دانشگاه را میتوانیم طبقهبندی کنیم..۱⃣ اولین نسل دانشگاه نخبه بود. همان چیزی که در غرب هم بود. در این نسل نخبگان وارد این نوع دانشگاه میشدند و در آن نخبگان نیز تربیت میشدند. دانشگاه تهران در بدو تأسیس خود برای تربیت نیروی دموکراتیک متخصص ایجاد شد. در غرب هم از قرن ۱۹ این نوع دانشگاه ایجاد شد. افراد در دانشگاه نخبهپرور پایگاه اجتماعی و طبقاتی بالایی داشتند؛ مانند اولین کسانی که به دانشگاه تهران رفتند. آنها خواص جامعه بودند. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۴۶ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ◾️ شوخی نکنید آقایان؛ جهنم زیر پاهای شماست!. ✍ محمد حبیبی. 🗞 روزنامه همدلی اینجا راحله میفروشند. سیزده ساله، بی شناسنامه، بی هویت، ناقابل! دومیلیون تومان. «دومیلیون را بده، بچه را ببر، هرجا که خواستی» برادرش میگوید که حالا تنها سرپرست اوست. اینجا پسرکی پنج ساله را میفروشندبه امید رسیدن به سرپناهی. شوهرم تصادف کرده و زمین گیر است، خودم مریضم و پول دکتر ندارم. چارهای نداریم. هر جا رفتیم کسی کمکمان نکرد «مادرش میگوید. اگهی فروشش را گذاشتهاند. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۲ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ 🔅 آگاهی اجتماعی ناشی از منازعه گروههای رقیب. رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی مهمترین منبع تاثیرگذار داخلی بر شکلگیری و تقویت آگاهی اجتماعی، مبارزه و منازعه بین گروههای رقیب در داخل جامعه ایران هست که خواهان استقرار اهداف و منافع خود در قالب باورها و ارزشهای اجتماعی هستند. گروههای مذکور را میتوان در ابعاد چهارگانه تحت عناوین زیر یاد کرد: حامیان جامعه تودهای در مقابل فعالان جامعه مدنی؛ مبلغین فرهنگ سنتی در مقابل روشنفکران فرهنگ مدرن؛ بازاریان طرفدار اقتصاد لیبرالی در مقابل سرمایهداران اقتصاد دولتی و نهایتا احزاب محافظهکار در مقابل احزاب اصلاحطلب. این گروهها به طور مستقیم و غیرمستقیم در راه استقرار باروها، ارزشها و هنجارهای خود که به نوعی بیانگر منافع و مصالح آنهاست در حال مبارزه و منازعه هستند. گروههای مذکور برای رسیدن به اهداف و منافع خود دست به ایجاد و تبلیغ آگاهی اجتماعی خاصی میزنند. چنانکه گروههایی که حامی جامعه تودهای، مبلغ فرهنگ سنتی، سرمایهدار اقتصاد دولتی و جزو احزاب محافظهکار هستند، سعی دارند نوعی آگاهی ایدئولوژیک را ترویج و تبلغ کنند تا توجیهگر اهداف و منافع آنان باشد. در مقابل، گروههایی که فعال جامعه مدنی، روشنفکر فرهنگ مدرن، طرفدار ا ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ 🔹میراث پدری🔹.. در تمام کشورهای جهان کهنه سربازان از احترام ویژهای برخوردار هستند آنها و در بعضی کشورها نزدیکان آنها، از امکانات و امتیازات ویژهای هم برخوردارند. از آن جمله، بیمهی مناسب، حقوق مناسب، حق ویژه در استفاده از مراکز رفاهی/تفریحی و بسیاری از امتیازات دیگر. در واقع این تبعیضهای روا توجیه یا دلایل مناسبی نیز دارند؛ اینکه آنها در دورهای بیش از دیگران از جان و مال و آسایش خود و اطرافیان صرفنظر کردهاند و یا اینکه باید برای آیندگان ایجاد انگیزه کرد که در شرایط سخت مشابه، به میدان بیایند و …. اما آنچه در کشور ما اتفاق میافتد تفاوتهای چندی با دیگر کشورها دارد و ایراداتی به آن وارد است.۱. متاسفانه در کشور ما دادن این امتیازات ویژه علاوه بر بیمه، حقوق ماهیانه، استخدام در ادارات و خدمات رفاهی/ تفریحی، وارد بخش علمی و دانشگاهی نیز شده است. عرصه علم استثنائا، نمیتواند مورد بذل و بخشش قرار گیرد. متاسفانه در سالیان اخیر پیکر کشور ما چوب افرادی را خورده است که توانایی علمی و حرفهای لازم در مشاغل خود را ندارند.۲. دومین وجه تمایز در کشور ما موروثی کردن این تبعیضهاست که دیگر آن را از روا بودن خارج میکند. بهعنوان مثال اگر شخصی در سالهای جنگ.، شش ماه جبهه رفته اس ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ دولتی که سطح شخصیت افراد را عمدا به این منظور تقلیل دهد که از آنها ابزارهای مطیعتری (حتی برای انجام هدفهای سودمند) درست کند، چن 🖋 جان استیوارت میل. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ 🔆 انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی در نظر دارد سلسله کارگاههای مهارتی کاربردی را برای دانشجویان تمامی رشتهها برگزار کند این کارگاهها به آموزش مبانی و اصول لازم دانشجویان میپردازد. در اولین کارگاه، به سراغ آموزش کار با منابع علمی آنلاین، نحوه دسترسی به آنها و یادگیری چگونگی حرفهای بودن در این زمینه خواهیم پرداخت …🔸 سرفصلهای کارگاه. معرفی و آموزش منابع آنلاین مورد قرارداد با دانشگاه. معرفی و آموزش منابع رایگان خارجی. آموزش کار با کتابخانه دانشگاه و دسترسی به پایاننامهها. آموزش جستوجوی دقیق در گوگل. آموزش دسترسی به منابع بیرون از دانشگاه با V PN. ساخت ایمیل با پسوند atu. ac. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۵۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ 🔆 گفتوگو در مورد مسائل مهاجرین افغانستانی در ایران. چهارشنبه ۲ خرداد، ساعت ۱۳ سالن ارشاد، دانشکده. شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ ⚠️ زنگ خطر برای صندوقهای بازنشستگی به صدا درآمده است! 📌 چهل و هفتمین جلسه از گفتگوهای راهبردی با موضوع «تبیین الگوی سیاستگذاری اجتماعی در حوزه بازنشستگی»، با سخنرانی دکتر یاسر باقری در محل تالار تدبیر مرکز بررسیهای استراتژیک برگزار شد …۱⃣ در این نشست دکتر باقری با اشاره به متوسط سابقهی ۲۳ سالهی بیمهشدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی در زمان بازنشستگی گفت: «از کار افتادگان بهطور متوسط ۹٫۸ سال و فوتشدگان بهطور متوسط ۱۳٫۷ سال حق بیمه پرداخت نمودهاند. اما در مقابل بازنشستگان با احتساب بازماندگانشان ۲۱٫۲ سال مستمری دریافت میکنند» …۲⃣ دکتر باقری افزود: «افراد به طور متوسط ۲۱ درصد حقوق و مزایای خود را بهمنظور برخورداری از تعهدات بلندمدت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میکنند اما در زمان بازنشستگی با احتساب مزایا، ۱٫۲ برابر حقوق و مزایای پرداختی را از سازمان تأمین اجتماعی دریافت مینمایند» …۳⃣ دکتر باقری در تشریح وضعیت خطرناک صندوقهای بازنشستگی بیان داشت: «اگر سازمان تأمین اجتماعی بخواهد از محل پرداخت یکسال حق بیمه، مزایای بازنشستگی شخصی را پرداخت کند، حق بیمه پرداختی صرفا پاسخگوی ۲ ماه پرداخت مستمری بازنشستگی است و ۱۰ ماه دیگر باید از ... ‹ 82 83 84 85 86 87 88 ›
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ✅تاریخ، تجربه ویرانی.. ✍🏻محمد فاضلی 🔷 دانشگاه تربیت مدرس را برای شکل دادن به خیلی از خاطرات خوب زندگیم دوست دارم. جامعهشناسی را در آن دانشگاه آموختم، چهار سال در خوابگاههای متأهلی کوچک اما دوستداشتنی و پرخاطرهاش زندگی کردم و تنها فرزندم تا چهار سالگی خاطرات مشترک من و همسرم را در آنجا رنگ و لعاب زندگی زد. دانشگاه تربیت مدرس برای من خاطره آبادانی است. اثری هنری در جلوی سردر این دانشگاه صبح امروز جمعه سه خرداد هزار و سیصد و نود و هفت، توجهم را جلب کرد. اثری که نامش «وضعیت» است و تصویری از آنرا در پایین همین یادداشت میبینید. دیوارهایی ویران، دوچرخهای شکسته و قراضه، و درختی که در میان این ویرانی سبز است. کتیبهای – که تصویر بزرگش را روی عکس مونتاژ کردهام - کنار اثر نصب شده و روی آن نوشته است:. 🔸 تجربه ویرانی، درکی است همزمان از ویرانهای فراموششده که گوشه کنار آن گیاهی روییده است. 🔸 همزمانی زندگی و نابودی که هر یک توأمان زمینهای میسازند برای دیده شدن و فهم شدن دیگری، فهمی که زمان را از قید گذشته و حال و آینده رها میکند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ✅ چرا رانندگان توانستند ولی معلمان خیر?!.. ✍ مهران صولتی 🔷اعتراض و اعتصاب سراسری کامیون داران که توانسته بود در مسیر حمل و نقل جادهای کشور اختلال جدی ایجاد کند موافقت دولت با افزایش کرایهها را به دنبال آورد! در نقطه مقابل اما معلمان به رغم گذشت حدود دو دهه از طرح مطالبات جدی خود در جامعه و به رغم پرداخت هزینههای سنگین توسط پیشاهنگان و فعالان تشکلهای صنفی هنوز نتوانستهاند به پیروزی شایستهای دست یابند! همین امر موجب فراگیر شدن کنایه هایی در شبکههای اجتماعی شده است که معلمان را به درس آموزی از رانندگان فرا میخوانند! واقعا تفاوت در کجاست؟ و اینکه چرا رانندگان توانستند ولی معلمان خیر؟!. 🔷 اعتصابات معلمان در کشوری میتواند به موفقیت بینجامد که آموزش و پرورش در اولویت سیاستگذاری کلان آن قرار داشته باشد! در کشوری که آسانترین راه برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها عبارت از تعطیلی فلهای مدارس است چگونه میتوان از مهم بودن آموزش و پرورش سخن گفت؟! پرواضح است زمانی که معلمان صرفا بخشی از نیروی انتظامی برای نگهداشتن دانش آموزان در کلاسهای درس تلقی میشوند جایگزینی آنها با نیروهای سازمانی دیگر در روزهای اعتصاب چندان دشوار به نظر نمیرسد! متاسفان ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ 🔹 دانشگاههای بی مسئولیت. 🖋 دکتر محمد فاضلی.. 💠 سایت دانشگاه ملبورن را نگاه کنید! میگوید من یک engaging university هستم که نسبت به حل مسائل ایالت که اصلیترین آن آب است، تعهد دارم. میگوید در ده سال گذشته چقدر روی آب ایالت کار کردهام و دستاوردهای آن چه بوده است …✳️ در کدام سایت دانشگاههای ایران یک بیانیه محلی داریم که گفته باشد نسبت به این استان و شهرستان و این مردم متعهد هستم و این کارها را برای بهبود این وضعیت انجام دادهام؟ در کدامیک از مدلهای ما برای تخصیص گرنت، کار کردن برای مردم محلی یک شاخص بوده است؟ مثلا اگر یک استاد در جمع مردم محلی سخنرانی کرد تا آنها را نسبت به یک پدیده ناخوشایند آگاه کند، یا اگر کسی در دانشگاه مازندارن برای احیای تالابها و یا نجات پرندگان مهاجر کار کرد، آیا در نظام آموزشی و پژوهشی ما امتیاز دارد؟ یا اینکه میگوییم بهتر بود که به جای این کارها دو تا مقاله مینوشت؟ دانشگاهی که تعداد اعضای هیات علمی آن از هزار تا میرسد به دو هزارتا، و تعداد دانشجویانش از شش هزار تا میشود ده هزار تا، ولی فقر و آسیب در محیط محلی آن افزایش پیدا میکند این دانشگاه بیمسئولیت است.. ✳️ اگر یک استاد در یک سمن (NGO) برای بهبود کسب و کارهای محلی کار کرد امتیا ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ 🔅 حجاب، ورزش، ورزشگاه، زن. 🖋 علی ملک پور | جامعهشناس بی مقدمه بگویم حجاب دستاویزی برای مسئولان و ماموران شده است و هم درد سری برای زنان. البته بی نظر و مشارکت زنان هیچ امر اجتماعی - دینی یا غیر دینی- پیش نخواهد رفت …به منشاء پیدایش حکم حجاب که مراجعه میکنیم در آیاتی معدود از قرآن به حجاب توصیه شده است، آن هم با تاکید برای مردان و زنان مومن، و نه عامه مردم شامل مسلمان و عیر مسلمان (از جمله سوره نور آیات ۳۰ و ۳۱)، و نیز بدون ذکر مجازات برای نقض آن، چنانکه در خصوص گناهان مهمتر مثل قتل یا زنا یا ربا و …بر مجازات ارتکاب آن در دنیا و یا آخرت تاکید شده است. پس اولا تاکید توصیه حجاب بر مومنان است و نه همه شهروندان، و ثانیا برای مردان و زنان مومن هر دو، و نه فقط برای زنان …در فرهنگ و مراودات اجتماعی ایران امروز اما این مرزبندیها، در هم ریخته و غ۳یر قابل دفاع است، لذا نه افکار عمومی متدینان را با خود دارد و نه همدلی عامه مردم غیر متدین را … حجاب مبنای قرانی دارد و ان هم به ترتیبی که ذکر شد. حالا میماند وضعیت پخش تلویزیونی ورزش زنان. این مورد از قرآن و متون مقدس ریشه نگرفته بلکه استنباط و نظر برخی صاحب نظران علوم دینی است. حال نکته این است که ا ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ 🎙 فایل صوتی کارگاه آموزشی «شروط ضمن عقد ازدواج» که به همت انجمن علمی برگزار شد …کارگاه آموزشی «شروط ضمن عقد»، با حضور کارشناس حقوق فایل صوتی کارگاه از پیوست قابل دسترسی است🔻. t. me/atu_s_a/۳۴. تصاویر کارگاه در. t. me/engarenet/۵۵. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ 🔅 مفاهیم جامعهشناسان:..۱_🔸 آگوست: فیزیک اجتماعی، جامعهشناسی، پویاییشناسی، ایستاییشناسی، پوزیتیویسم، اینهمانی علوم …۲_🔸 هربرت: 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ 🔅منابع هنجار گذار اجتماعی. 🖊مصطفی 📍باید توجه داشت که منابع هنجارگذار اجتماعی، شش مورد است؛ معنایش این است که یعنی هیچ انسانی نیست که دست به فعل ارادی بزند، الا اینکه، ولو یک میلیاردم ثانیه قبل از دست زدن به آن فعل خاص ارادی، یک «باید» ی در درونش منعقد شده باشد. امکان ندارد «باید» ی در درون شما نباشد و دست به عملی ارادی بزنید. حال بحث بر سر این است که این بایدها از کجا میآیند؟. ✅این بایدها از شش منبع میآیند که به آنها منابع هنجار گذار میگویند …۱️⃣منبع اول: اخلاق. 📍اگر بایدی در درون من منعقد شد که مرا به رفتاری متواضعانه کشاند، این باید را اخلاق به من گفته است …۲️⃣منبع دوم: حقوق. 📍 اما اگر در هنگام رانندگی، به خود گفتم باید از منتهاالیه سمت راست خود حرکت کنی، این باید را اخلاق نداده است، بلکه حقوق یا قانون داده است. ازین نظر اگر مثلا در انگلیس رانندگی میکردم، قانون آنجا به من میگفت باید از منتها الیه سمت چپ حرکت کنی …۳️⃣منبع سوم: مناسک و شعائر دینی. 📍بعضی بایدها را مناسک و شعائر به ما میدهد. اگر من به خودم گفتم: باید حج بگزاری، نماز بگزاری و …. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ 🔅؛ پیر؛ 📍 بوردیو سرمایه اجتماعی را اینگونه تعریف میکند: «انباشت منافع بالفعل یا بالقوهای که به تصاحب یک شبکه بادوام روابط کم و بیش نهادینه شده آشنایی یا بازشناخت متقابل مربوطند.». از نظر بوردیو شبکههای اجتماعی موهبتی طبیعی نیستند و باید آنها را با انجام کنشهای منطقی و قصدمند برای دستیابی به دیگر سرمایهها و منابع پدید آورد. او سرمایه اجتماعی را یکی از اشکال سرمایه میداند …بوردیو انواع سرمایه اینگونه نام میبرد:. ♦️سرمایه اقتصادی: که قابل تبدیل شدن به پول است و میتواند به شکل حقوق مالکیت نهادینه شود …♦️سرمایه فرهنگی: که تحت تاثیر برخی شرایط به سرمایه اقتصادی بدل میشود و به شکل کیفیات آموزشی نهادینه میگردد …♦️سرمایه اجتماعی: که تحت برخی شرایط به سرمایه اقتصادی تبدیل میشود …بوردیو برای تبدیل پذیری اشکال مختلف سرمایه و بر تقلیل نهایی همه اشکال سرمایه اقتصادی تاکید میکند. از نظر او سرمایه اقتصادی کار انسانی انباشته شده است. تعریف بوردیو از سرمایه اجتماعی نشان میدهد که این سرمایه دو عنصر دارد: نخست روابط اجتماعی که افراد را قادر به دستیابی به منابعی میکند که دیگران یعنی هم گروههای ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ 🔸 چرا شرکتهای آمریکا، دونالد را دوست دارند؟.. 📍 جلد نشریه اکونومیست. 🗓 تاریخ ۲۶ می۲۰۱۸ 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ✅ خیانت به آموزش؛ سقوط یک ملت. 🖋 دکتر محمدباقر سپهری 📍 داشتن جامعهای توسعه یافته با کمترین مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، آرمانی است که کمابیش در میان هر ملتی دنبال میشود. برای دستیابی به چنین هدف مهمی، باید فاکتورها و مسیر درست شناسایی شده و بر اساس آنها جامعه را برای وارد شدن به چنین مدینهای آماده ساخت. یکی از مهمترین مولفه زیربنایی برای توسعه، آموزش است. زیربنایی بودن آموزش به این دلیل است که هر مولفهای باید از سیستم منظم و درست آموزش برخوردار باشد تا بتوان به دستیابی آن امیدوار بود. بنابراین هر جامعهای باید سیستم مناسب آموزشی داشته باشد، وجود آموزش صحیح برای کودکان و جوانان در مدارس و دانشگاهها میتواند آن جامعه را از گزند بسیاری از دشواریها نجات دهد. اما آموزش نادرست و غلط و پایین آمدن سطح و کیفیت آموزش با روشهای تجاری سازی دانشگاهها، جزوه گرایی، مدرک گرایی، تقلب در امتحانات، نمره گرایی و … بدست میآید. این نوع سیستم بیمار میتواند عامل بدترین اتفاقات و نتایج برای یک ملت باشد. خروجی چنین آموزشی در جامعه چنین انعکاس مییابد:. پزشکان براحتی عامل مرگ بیماران میشوند بطوری که میشود ضرب المثل که سالم هم بری بیمارستان کا ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ 🔰 جزوههایی که در طول ترمهای تحصیلی تدریس و نوشته میشوند، یکی از بهترین منابع برای مطالعه سریع و خلاصه و مفید در موضوع موردنظر د جزوههایی که گاها بهتر از بسیاری از مقالهها و کتابهای موجود میباشد. اما به دلیل نبود سیستمی منسجم برای بایگانی و آرشیو موضوعی آنها، تاکنون اقدامی برای آن صورت نگرفته و این مهم برای هیچکس قابل دسترس نیست و جزوهها، هر ترم بازنویسی میشوند و امکان دسترسی برای غیر نیز وجود ندارد …🔶 از این رو کانال جامعهشناسی علامه با همکاری تارنمای انگاره () آمادگی خود را جهت آرشیو جزوهها اعلام میکند:.۱️⃣ جزوهها با نام نویسنده آن بایگانی میشود و کانال جامعهشناسی علامه و سایت انگاره کپیرایت نویسنده را تماما رعایت میکند.۲️⃣ جزوهها به صورت آرشیو ترمی و درسی ذخیره میشوند.۳️⃣ جزوهها به رایگان در کانال و وبسایت انگاره (Engare. Net) بایگانی و برای همیشه قابل دسترسی خواهند بود.۴️⃣ کانال جامعهشناسی علامه و وبسایت انگاره دخل و تصرفی در جزوه نمیکند و فایل به صورت کامل منتشر میشود.۵️⃣ در مواردی که جزوههای متعدد و مشترکی در یک درس و استاد و بازه تحصیلی ارسال شد، حق انتخاب بهترین جزوه (یا جزوهها) برای کانال جامعهشناسی علامه و وبسایت انگاره محفوظ میباشد …🔷 دوستانی که مایل به همکاری در این آرشیو جز ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ 🔅 جایگاه زنان در سیاست و صلح. سخنرانان: اشرف گرامی زادگان، آناهیتا معتضدراد، سیمین کاظمی سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران. دوشنبه ۲۱ خرداد، ساعت ۱۵. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ▫️ پنج نسل دانشگاه. 🖋 هادی خانیکی 🔹 نهاد دانشگاه بر اساس چه ضرورتهایی تأسیس و توسعه یافت و چه چیز را میخواهد تربیت کند؟ میدانید که از نظر علمی ما با نسلهای مختلف دانشگاه علیرغم اینکه سر در همه آنها عنوان دانشگاه وجود دارد، روبهرو هستیم. ما پنج نسل دانشگاه را میتوانیم طبقهبندی کنیم..۱⃣ اولین نسل دانشگاه نخبه بود. همان چیزی که در غرب هم بود. در این نسل نخبگان وارد این نوع دانشگاه میشدند و در آن نخبگان نیز تربیت میشدند. دانشگاه تهران در بدو تأسیس خود برای تربیت نیروی دموکراتیک متخصص ایجاد شد. در غرب هم از قرن ۱۹ این نوع دانشگاه ایجاد شد. افراد در دانشگاه نخبهپرور پایگاه اجتماعی و طبقاتی بالایی داشتند؛ مانند اولین کسانی که به دانشگاه تهران رفتند. آنها خواص جامعه بودند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۴۶ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ◾️ شوخی نکنید آقایان؛ جهنم زیر پاهای شماست!. ✍ محمد حبیبی. 🗞 روزنامه همدلی اینجا راحله میفروشند. سیزده ساله، بی شناسنامه، بی هویت، ناقابل! دومیلیون تومان. «دومیلیون را بده، بچه را ببر، هرجا که خواستی» برادرش میگوید که حالا تنها سرپرست اوست. اینجا پسرکی پنج ساله را میفروشندبه امید رسیدن به سرپناهی. شوهرم تصادف کرده و زمین گیر است، خودم مریضم و پول دکتر ندارم. چارهای نداریم. هر جا رفتیم کسی کمکمان نکرد «مادرش میگوید. اگهی فروشش را گذاشتهاند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۲ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ 🔅 آگاهی اجتماعی ناشی از منازعه گروههای رقیب. رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی مهمترین منبع تاثیرگذار داخلی بر شکلگیری و تقویت آگاهی اجتماعی، مبارزه و منازعه بین گروههای رقیب در داخل جامعه ایران هست که خواهان استقرار اهداف و منافع خود در قالب باورها و ارزشهای اجتماعی هستند. گروههای مذکور را میتوان در ابعاد چهارگانه تحت عناوین زیر یاد کرد: حامیان جامعه تودهای در مقابل فعالان جامعه مدنی؛ مبلغین فرهنگ سنتی در مقابل روشنفکران فرهنگ مدرن؛ بازاریان طرفدار اقتصاد لیبرالی در مقابل سرمایهداران اقتصاد دولتی و نهایتا احزاب محافظهکار در مقابل احزاب اصلاحطلب. این گروهها به طور مستقیم و غیرمستقیم در راه استقرار باروها، ارزشها و هنجارهای خود که به نوعی بیانگر منافع و مصالح آنهاست در حال مبارزه و منازعه هستند. گروههای مذکور برای رسیدن به اهداف و منافع خود دست به ایجاد و تبلیغ آگاهی اجتماعی خاصی میزنند. چنانکه گروههایی که حامی جامعه تودهای، مبلغ فرهنگ سنتی، سرمایهدار اقتصاد دولتی و جزو احزاب محافظهکار هستند، سعی دارند نوعی آگاهی ایدئولوژیک را ترویج و تبلغ کنند تا توجیهگر اهداف و منافع آنان باشد. در مقابل، گروههایی که فعال جامعه مدنی، روشنفکر فرهنگ مدرن، طرفدار ا ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ 🔹میراث پدری🔹.. در تمام کشورهای جهان کهنه سربازان از احترام ویژهای برخوردار هستند آنها و در بعضی کشورها نزدیکان آنها، از امکانات و امتیازات ویژهای هم برخوردارند. از آن جمله، بیمهی مناسب، حقوق مناسب، حق ویژه در استفاده از مراکز رفاهی/تفریحی و بسیاری از امتیازات دیگر. در واقع این تبعیضهای روا توجیه یا دلایل مناسبی نیز دارند؛ اینکه آنها در دورهای بیش از دیگران از جان و مال و آسایش خود و اطرافیان صرفنظر کردهاند و یا اینکه باید برای آیندگان ایجاد انگیزه کرد که در شرایط سخت مشابه، به میدان بیایند و …. اما آنچه در کشور ما اتفاق میافتد تفاوتهای چندی با دیگر کشورها دارد و ایراداتی به آن وارد است.۱. متاسفانه در کشور ما دادن این امتیازات ویژه علاوه بر بیمه، حقوق ماهیانه، استخدام در ادارات و خدمات رفاهی/ تفریحی، وارد بخش علمی و دانشگاهی نیز شده است. عرصه علم استثنائا، نمیتواند مورد بذل و بخشش قرار گیرد. متاسفانه در سالیان اخیر پیکر کشور ما چوب افرادی را خورده است که توانایی علمی و حرفهای لازم در مشاغل خود را ندارند.۲. دومین وجه تمایز در کشور ما موروثی کردن این تبعیضهاست که دیگر آن را از روا بودن خارج میکند. بهعنوان مثال اگر شخصی در سالهای جنگ.، شش ماه جبهه رفته اس ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ دولتی که سطح شخصیت افراد را عمدا به این منظور تقلیل دهد که از آنها ابزارهای مطیعتری (حتی برای انجام هدفهای سودمند) درست کند، چن 🖋 جان استیوارت میل. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ 🔆 انجمن علمی تعاون و رفاه اجتماعی در نظر دارد سلسله کارگاههای مهارتی کاربردی را برای دانشجویان تمامی رشتهها برگزار کند این کارگاهها به آموزش مبانی و اصول لازم دانشجویان میپردازد. در اولین کارگاه، به سراغ آموزش کار با منابع علمی آنلاین، نحوه دسترسی به آنها و یادگیری چگونگی حرفهای بودن در این زمینه خواهیم پرداخت …🔸 سرفصلهای کارگاه. معرفی و آموزش منابع آنلاین مورد قرارداد با دانشگاه. معرفی و آموزش منابع رایگان خارجی. آموزش کار با کتابخانه دانشگاه و دسترسی به پایاننامهها. آموزش جستوجوی دقیق در گوگل. آموزش دسترسی به منابع بیرون از دانشگاه با V PN. ساخت ایمیل با پسوند atu. ac. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۵۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ 🔆 گفتوگو در مورد مسائل مهاجرین افغانستانی در ایران. چهارشنبه ۲ خرداد، ساعت ۱۳ سالن ارشاد، دانشکده. شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ ⚠️ زنگ خطر برای صندوقهای بازنشستگی به صدا درآمده است! 📌 چهل و هفتمین جلسه از گفتگوهای راهبردی با موضوع «تبیین الگوی سیاستگذاری اجتماعی در حوزه بازنشستگی»، با سخنرانی دکتر یاسر باقری در محل تالار تدبیر مرکز بررسیهای استراتژیک برگزار شد …۱⃣ در این نشست دکتر باقری با اشاره به متوسط سابقهی ۲۳ سالهی بیمهشدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی در زمان بازنشستگی گفت: «از کار افتادگان بهطور متوسط ۹٫۸ سال و فوتشدگان بهطور متوسط ۱۳٫۷ سال حق بیمه پرداخت نمودهاند. اما در مقابل بازنشستگان با احتساب بازماندگانشان ۲۱٫۲ سال مستمری دریافت میکنند» …۲⃣ دکتر باقری افزود: «افراد به طور متوسط ۲۱ درصد حقوق و مزایای خود را بهمنظور برخورداری از تعهدات بلندمدت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میکنند اما در زمان بازنشستگی با احتساب مزایا، ۱٫۲ برابر حقوق و مزایای پرداختی را از سازمان تأمین اجتماعی دریافت مینمایند» …۳⃣ دکتر باقری در تشریح وضعیت خطرناک صندوقهای بازنشستگی بیان داشت: «اگر سازمان تأمین اجتماعی بخواهد از محل پرداخت یکسال حق بیمه، مزایای بازنشستگی شخصی را پرداخت کند، حق بیمه پرداختی صرفا پاسخگوی ۲ ماه پرداخت مستمری بازنشستگی است و ۱۰ ماه دیگر باید از ...