جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۲۹ ✅ وزیر آموزش و پرورش و دموکراسی مستقیم. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دست به دو اقدام مهم در راستای دموکراسی مستقیم در بین فرهنگیان زده است. تا از این طریق معلمان به طور مستقیم بتوانند در فرایند تصمیم گیری و نظارت و همچنین انتخاب در پستهای مدیریتی مشارکت کنند. این دو اقدام وزیر باید الگویی برای سایر وزراتخانهها باشد. وی در اقدام نخست با ایجاد سامانهای توانست۳۰۰هزار نفر از معلمان کل کشور را به مشارکت در انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان ترغیب سازد که بر اساس آن ۲نفر به عنوان هیات امنا و ۱ نفر به عنوان بازرس انتخاب شدند. این اقدام مسیر جدیدی برای تصمیم گیری و نظارت مستقیم خانواده بزرگ ۱میلیون نفری اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان را باز کرد. اقدام دوم وزیر این هست که با ایجاد سامانه انتخاب مدیران مدارس در صدد هستند که تمام معلمانی که شرایط احراز مدیریت مدرسه را دارند، خود را در آن سامانه کاندیدا میکنند؛ سپس این افراد پس از بررسی شرایط و مصاحبه توسط یک تیم مجرب وهمچنین بررسی پیشینه فعالیتهای آنها و امتیازبندی، بنا بر شایستگی و سلامت برای مدیریت مدارس انتخاب میشوند … …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۲/۲۸ 🔅 عشق.. سخنران:. دکتر علی عربی محمد زینالی اناری. 📆 یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت، ساعت ۱۵. 📍 انجمن جامعهشناسی ایران …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۳ ۱۳۹۷/۰۲/۲۸ 🔵خزانۀ مملکت سوراخسوراخ است؛ بسیاری از درآمدها به خزانه نمیآید 📍محمد ستاریفر؛ از رؤسای پیشین سازمان برنامه و بودجه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ گفتگویی داشته با روزنامۀ دنیای اقتصاد دربارۀ وضعیت بودجهریزی در ایران. در ادامه بخشهایی از این مصاحبه آمده است:. 🔸بودجه، بدهبستانی است میان ملت و دولت. ملت به دولت اجازه میدهد که بخشی از درآمدش را تحتعنوان مالیات بگیرد. همچنین به دولت اجازه میدهد تا بخشی از آزادیاش را هم بگیرد تا بتواند براساس قوانین حقوقی و قراردادی، مناسبات ملت را سامان دهد؛ مناسباتی که تعیینکنندۀ حقوق مالکیت، حقوق ترافیک، حقوق امنیت و … است. ازاینرو ملت طبق مالیۀ عمومی، دو حق گرانبها را میدهد؛ یک بخشی از آزادی و یک بخشی از درآمد خود را، و در ازای آن سه چیز را مطالبه میکند: کالای عمومی، تصدیهای اجتنابناپذیر، و فراهمکردن بسترهای اشتراک جمعی، تفاهم، سرمایۀ اجتماعی، و روانشدن کارها …🔸تعامل بین دولت و ملت سه سطح دارد: سطح گفتمانی، سطح توسعهای، و سطح برنامهای. اگر برای بخشی بودجۀ خوب میخواهیم، تا حد زیادی به لایۀ نهادی و گفتمانی و لایۀ توسعهای برمیگردد. برای مثال اگر محیطزیست در سطح گفتمانی و توسعهای یک ابرچالش معرفی میشود بای ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۵ ۱۳۹۷/۰۲/۲۸ 🎥 چرا هنوز برای ما اهمیت دارد؟ ().. 🔹 دموکراسی کافی نیست باید برای عدالت اجتماعی هم تکاپو کرد …پاول ماسون به مناسبت «دویست سالگی پنج فیلم کوتاه ساخته که در آنها این پرسش را طرح میکند که چرا مارکس هنوز امروز برای ما اهمیت دارد؟. دومین قسمت، انقلاب است، از پیوست مشاهده کنید. www. aparat. com/v/HTn۳c …🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۲۸ جهل آنقدر قدرتمند است که میتواند جنگ را به صلح و بردگی را عین آزادی جلوه دهد!.. 🖋جرج اورول … 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۶ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ 🔆 انجمن علمى برگزار مى کند:.. 🔍 کارگاه علم سنجى (با رویکرد پژوهش در علوم انسانى) 🕔تاریخ و مکان برگزارى:. دوشنبه ٣١ اردیبهشت. ساعت ٩:٠٠ تا ١٣:٠٠. 🏢 خ شریعتى، تقاطع همت، خیابان داوود گل نبى، دانشکده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبایى، سالن ارشاد. ▪️جهت ثبت نام به شیوه هاى زیر با ما تماس بگیرید:.۰۹۳۷۶۷۲۶۴۲۱. Telegram:. …. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ 🔴 چه کسی معلول است؟.. ✍🏻محمدمهدی اردبیلی 📍در دوسه روز اخیر، تصویری در شبکههای اجتماعی از صابر الاشکر جوان معلول ۲۹ ساله فلسطینی منتشر شد که پیامد رسانهای آن مطابق منطق فضای مجازی این سالها پیشبینیپذیر بود. باز همان آش و همان کاسه: شهوت جنونآمیز بازنشر تصویر در ابعاد وسیع، تأکید بر معلولیتش، پیشیگرفتن از همدیگر در صادرکردن هرچه سریعتر اشعار محمود درویش و در ثنای مقاومت، آه و گریه واشک و کامنت و لایکها، و بازهم عملا در بر همان پاشنه میچرخد و دست آخر هم هیچ اتفاقی نمیافتد. سوال مهم اما این است که در این میان چه کسی واقعا معلول است؟ و چه کسی براستی مستحق ترحم است؟. آیا براستی ما ناتوانتر از او نیستیم؟. آیا واکنشهای رمانتیک نسبت به معلول سنگپران فلسطینی و تاکید بر معلولیتش، به راهی بدل نشده است برای پنهان ساختن معلولیت خود ما؟ آیا امروز، ما مردم جهان، معلولتر از همیشه، ناتوانتر از تمام اعصار نیستیم؟. آیا آنقدر ناتوان نشدهایم که از تصور و حتی شوربختانه تخیل راهی برای برونرفت از این وضعیت نیز عاجزیم؟ بیایید ماجرا را مختصرا مرور کنیم. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ 🔵چند درصد جمعیت اروپا مسلمان هستند؟ …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ 🔵 مناطق آزاد تجاری ایران …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ 🔵 چرا نباید بگم که من این غذا رو دوست ندارم؟.. ✍🏻فردین علیخواه 📍نسل قبل: تعداد جمعیت خانواده بالاست. شش، هفت یا هشت نفر به شکل منظمی کنار سفره نشستهاند. مادر خانواده با ملاقه یا کفگیری که در دست دارد بشقاب هایی را که مقابلش چیده شده است را تک به تک پر میکند و به هر یک از اعضاء میدهد. گاهی اوقات با حجم غذای بشقاب میتوان منزلت هر عضو خانواده را نیز فهمید، یعنی بشقاب نه بر اساس میزان گرسنگی یا سن فرد بلکه بر اساس جایگاه و مقام او در خانواده پر میشود. همیشه یک نوع غذا طبخ میشود و در ظاهر همه اعضاء خانواده آن غذا را دوست دارند چون هیچ وقت کسی به نوع غذا اعتراضی ندارد …نسل فعلی: تعداد جمعیت خانواده کمتر شده است. سه یا چهار نفر دور میز ناهار خوری و یا سفره نشستهاند. فرزند یا فرزندان خانواده همیشه دور سفره یا میز حاضر نیستند. یکی از دلایل عدم حضور آنان، دوست نداشتن غذایی است که آماده شده است. گهگاه ذائقه فرزندان با والدین شان متفاوت است. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ ✅ عکسها را از دیوار تاریخ نکنید.. ✍🏻محمد فاضلی. (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) 🔹دیوارهای گروه جامعهشناسی دانشگاه ما خیلی لخت و بیروح بود. دو سه نفر از دانشجویان تصمیم گرفتند عکسهایی از بنیانگذاران و بزرگان جامعهشناسی را روی دیوار نصب کنند (همین عکسی که در زیر این یادداشت میبینید.) عکسهایی از مارکس، وبر، دورکیم، پارسونز و ده بیست نفر دیگر از بزرگان جامعهشناسی را به هزینه خودشان تهیه کرده و به دیوار چسباندند، خیلی محکم با سریش و میخ به دیوار نصب کردند.. 🔹یکی دو ماه از این کار نگذشته بود که یک روز صبح متوجه شدم یکی از عکسها نیست. کندن این عکسها کار دشواری است چون در نهایت محکمکاری به دیوار چسبانده شدند. فردی یا افرادی عکسهای برخی را کندهاند و اولین عکسی که قربانی شد متعلق به مرحوم «امیل دورکیم» بود، کسی که او را به نوعی بنیانگذار جامعهشناسی در دانشگاه میدانند، او رشته جامعهشناسی را در دانشگاه نهادینه کرد. سه عکس دیگر نیز تاکنون و از جمله عکس کارل مارکس کنده شده است …🔹من نمیدانم چه کسانی این کار را انجام دادهاند، اما میدانم که این ادامه طرز تفکری است که فکر میکند اگر عکسها را از دیوار تاریخ بکنیم، معنا، واقعیت تاریخ و اثر آن عوض میشود. این همان ... جامعه شناسی علامه ۰۴:۳۴ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ ✅ اعتراضات مدنی شهروندان.. ✍🏻امید دوست بین ❇️ معمولا در برابر سیاستهای غلط هر نوع حاکمیت سه رویکرد اصلی برای مقابله وجود دارد. یکم، سکوت و انفعال محض شهروندان که از نظر عقلی و اموزههای اسلامی روا نیست. دوم، خشونت و مبارزه مسلحانه تا برچیده شدن نظام سیاسی وقت که ان هم موجب هرج و مرج و افزایش خشونتهای بعدی در جامعه میگردد و روا نیست. سوم، اعتراض مدنی و مقابله عاری از خشونت از سوی شهروندان و پاسخگویی حاکمان به خواستههای معقول و منطقی که این روش بنظر سنجیده و عقلانی است. ❇️ اساسا اعتراضهای مدنی شهروندان یکی از روشهای مبارزه با بی عدالتی است که باعث اصلاحات و تغییرات مهم در قوانین و سیاستهای حکومتی میشودهرچند از نظر شکلی یکی از اقسام قانون شکنی است اما نقض قانون به صورت عاری از خشونت صورت میگیرد و مقصود از اعتراض و نافرمانی جلب توجه نسبت به سیاستها و قوانینی است که احیانا ظالمانه و تبعیض الود است. ❇️ در اینگونه اعتراضات مدنی شهروندان به دنبال نفع شخصی نیستند بلکه انگیزه انان شرافتمندانه و انسانی است مقصود انان نه از میان برداشتن اصل حاکمیت و براندازی و در نتیجه بازگشت به هرج و مرج «انارشیست» بلکه هدف اصلاح و تغییر سیاسته ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۵۹ ۱۳۹۷/۰۲/۲۶ 🔆 «علوم اجتماعی» یا «علوم اشتباهی»؟. 🖋 امیر هاشمی مقدم: خبرگزاری مهر (توجه: این نوشتار شاید برای خوانندگان غیر علوم اجتماعی جالب نباشد). پیش از نوروز، فایل صوتی «افسانه فیل و پراید» که سخنرانی یکی از جامعهشناسان کشور بود، توسط یکی از اقتصاددانان در فضای تلگرامی پخش شد. پخشکننده، از خوانندگان درخواست نمود تا آنرا برای دیگران هم فرستاده، در تعطیلات نوروز شنیده و دربارهاش بحث کنند. این فایل بیش از سه میلیون بار دیده و شنیده شد که از چند سو ارزش توجه دارد:.۱- این نخستین بار است که صدای یک اندیشمند علوم اجتماعی ایران، در چنین مقیاس گستردهای شنیده میشود. آن هم در حالیکه تقریبا هیچ مطلب تلگرامی دیگری در این مقیاس بازنشر نشده است.۲- این استقبال از سخنرانی یادشده، نمونهای است که نشان میدهد برخلاف برخی ادعاها، استادان دانشگاههای ایران همچنان سرمایه اجتماعی بالایی را دارا بوده و دیدگاههایشان برای مردم مهم است. با وجود آنکه در دورههایی، برخی افراد بدون داشتن توانمندیهای لازم و بر پایه مسائلی دیگر در جرگه هیئت علمی دانشگاهها در آمدند، اما بهواسطه تولیدات علمی استادان، سره از ناسره تشخیص داده میشود. همان سخنران جامعهشناس چند سالی است که دغدغه کمآبی ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۵ ۱۳۹۷/۰۲/۲۶ ✅ دانشگاه و ملاکهای باور.. ✍🏻محمد زینالی اناری 📍مردم باورهای خود را از طریق تقویت سیستم شناختی خود در ارتباط با فهم جهان واقعی بازسازی میکنند. آنها واقعیتهای روزمره دربارهی مواد شیمیایی، جنس کالاها و راست گویی متصدی خدمات عمومی، را با توجه به تجربههای دانش ورزانهی خود در مییابند. افراد به تأثیر تجربههای خلاقانهی خود، متقاضی سخنان و ادعاهای تولید کنندگان و صاحبان خدمات میشوند. یعنی اگر اخباری در مورد تولید خازنهای الکتریکی گفته شود، آن جنس از مشتریان که تحصیل کردهاند، متوجه کارکرد و عملکرد آن خواهند بود، مگر این که درس خود را به صورت مناسبی نخوانده باشند. یا این که وقتی تحقیقاتی دربارهی خواص موارد از تلویزیون بیان شود، کسانی از اعای جامعه آن را خواهد فهمید که دروس مربوطه در حین تحصیل را خوب خوانده باشند …به این صورت آموزش و خلاقیتی که در دانشگاه بنشان دارد، مستقیما در فهم اخبار میان مردم کارکرد پیدا میکند. در واقع وقتی دانشجویان خلاقی در جامعه زندگی کرده و به علوم شیمی، فیزیک، روابط بین الملل و الکترونیک وارد باشند، مشتریان فهیم اخباری هستند که دربارهی جنس کالا یا انرژی گفته میشود. البته این حیات بین الاذهانی در میان ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۰ ۱۳۹۷/۰۲/۲۶ 🔴 «سلامت»؛ کالایی لوکس برای تجارت.. gl/pM۴m۳۵) منتشر شده است امیدوارم گزارشی هم از سویۀ مقابل تهیه شود. جراحان سالم شناسایی شوند و روایت آنها از پیشنهادات فروشندگان تجهیزات پزشکی گزارش شود. در ادامه گزیدهای از گزارش آمده است.. 🔸رشوهگرفتن از شرکتهای تجهیزات پزشکی به یک رویه تبدیل شده است. بعضی وقتها پزشکان به صورت مستقیم از ما پول نمیخواهند؛ به جای آن از ما میخواهند آنها را به سفر بفرستیم، سفرهایی که گاه چند برابر رشوهای است که دریافت میکنند.. 🔸 یک روز به ملاقات رئیس یکی از این بیمارستانها که برادر یکی از نامزدهای ریاستجمهوری در سالهای گذشته بود، رفتم و از وضع موجود شکایت کردم. ایشان در پاسخ به من گفتند اگر دوست ندارید، میتوانید با پزشکان این بیمارستان کار نکنید.. 🔸براساس فاکتورها برای عملی که با چهار میلیون تومان وسیلهگذاری میتوان آن را انجام داد، ۱۲ میلیون تومان پول وسیله از بیمار میگیرند چون مقدار زیادی از آن به جیب پزشک میرود. پزشکان حداقل ۲۰ درصد و حداکثر ۵۰ درصد از مبلغ تجهیزاتی را که برای عمل نیاز دارند، از این شرکتها دریافت میکنند …🔸یک روز یکی از پزشکان که عضو هیئت علمی دانشگاه و سهامدار یکی از بیمارستانهای معرو ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۱ ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ 📖 کتاب زندگی به مثابه سیاست. 🖋 آصف بیات. ترجمه از فاطمه صادقی 📍در تحلیل جوامع خاورمیانه کم نیستند بارقههایی که زندگی همچون سیاست را به اثری درخشان بدل میکنند؛ تحلیلی متفاوت با نگاهی از درون به این جوامع و در این میان از همه بیشتر به مصر و ایران. تأکید اصلی اثر بر جریانها، حرکتها و تاکتیکهایی است که در «آن پایین»، توسط مردم عادی، برای گذران زندگی و امرار معاش، حضور در عرصهٔ عمومی، ارتقای کیفیت زندگی و یا مقاومت سیاسی اتخاذ میشود …بیات، با اجتناب از افتادن در دام گفتارهای شرقشناختی یا اروپامحور، به وجوه ساختاری و تاریخی جوامع خاورمیانه نیز توجه دارد. او از ساختارهای تاریخی این جوامع همچون، پوپولیسم پسا استعماری، نولیبرالیسم اقتصاد جهانی، ساختارهای اقتدارگرای دولتی و قیممابی در زندگی خانوادگی و محلهای و تأثیر این فرآیندهای ساختاری در زندگی اجتماعی و بیان سیاسی جوامع خاورمیانه پرده بر میدارد …بیات با باز تعریف نظریههای جنبشهای اجتماعی و جامعهشناسی انقلابها، روندهای توسعه و تغییر در درون جوامع خاورمیانه، نسبت دولت و جامعه مدنی و نحوهٔ ظهور و بروز سیاست در زندگی این مردمان را بیان میکند. در فصلی از کتاب شاهدیم که نویسنده به نحوی درخشان ۴ ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ✅برشی از روزنامه اطلاعات در بهمن ۱۳۵۳ شمسی. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ✅چرا قانونگرایان سر ندارند؟!. ✍🏻فردین علیخواه 🔷در کنار پلههای یک پل عابر پیادۀ شهر ایستادهام و به آدم هایی نگاه میکنم که برای رفتن به آنطرف خیابان از رو یا زیر پل تردد میکنند. کسانی که از زیر پل به آنطرف خیابان میروند راحت اند. نگاهی به چپ، نگاهی به راست و رسیدن به مقصد! دیگران هم میبینند که چگونه آنان این کار را راحت انجام میدهند. بدون هیچ رودربایستی! حتی برخی از آنان سوت زنان میروند! آنان بسیار آشکارند …به کسانی نگاه میکنم که برای رفتن به آن طرف خیابان از روی پل عابر تردد میکنند. اینان کسانی هستند که دشواری بالا رفتن از پلههای آهنی پل عابر را به جان میخرند. بعضی از آنها در بین راه نفس شان میگیرد. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ 🎥 چرا هنوز برای ما اهمیت دارد؟ () پاول ماسون به مناسبت «دویست سالگی پنج فیلم کوتاه ساخته که در آنها این پرسش را طرح میکند که چرا مارکس هنوز امروز برای ما اهمیت دارد؟. دومین قسمت، کمونیسم است، از پیوست مشاهده کنید. www. aparat. com/v/TzVr۶. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۱ ۱۳۹۷/۰۲/۲۴ 🔴نشست نقد مدیریت آسیبهای اجتماعی.. 🔸سه شنبه ۲۵ اردیبهشت۹۷. 🔸ساعت ۱۵:۳۰ 🔸سالن شهید ارشاد/دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ‹ 84 85 86 87 88 89 90 ›
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۲۹ ✅ وزیر آموزش و پرورش و دموکراسی مستقیم. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دست به دو اقدام مهم در راستای دموکراسی مستقیم در بین فرهنگیان زده است. تا از این طریق معلمان به طور مستقیم بتوانند در فرایند تصمیم گیری و نظارت و همچنین انتخاب در پستهای مدیریتی مشارکت کنند. این دو اقدام وزیر باید الگویی برای سایر وزراتخانهها باشد. وی در اقدام نخست با ایجاد سامانهای توانست۳۰۰هزار نفر از معلمان کل کشور را به مشارکت در انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان ترغیب سازد که بر اساس آن ۲نفر به عنوان هیات امنا و ۱ نفر به عنوان بازرس انتخاب شدند. این اقدام مسیر جدیدی برای تصمیم گیری و نظارت مستقیم خانواده بزرگ ۱میلیون نفری اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان را باز کرد. اقدام دوم وزیر این هست که با ایجاد سامانه انتخاب مدیران مدارس در صدد هستند که تمام معلمانی که شرایط احراز مدیریت مدرسه را دارند، خود را در آن سامانه کاندیدا میکنند؛ سپس این افراد پس از بررسی شرایط و مصاحبه توسط یک تیم مجرب وهمچنین بررسی پیشینه فعالیتهای آنها و امتیازبندی، بنا بر شایستگی و سلامت برای مدیریت مدارس انتخاب میشوند … …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۲/۲۸ 🔅 عشق.. سخنران:. دکتر علی عربی محمد زینالی اناری. 📆 یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت، ساعت ۱۵. 📍 انجمن جامعهشناسی ایران …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۳ ۱۳۹۷/۰۲/۲۸ 🔵خزانۀ مملکت سوراخسوراخ است؛ بسیاری از درآمدها به خزانه نمیآید 📍محمد ستاریفر؛ از رؤسای پیشین سازمان برنامه و بودجه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ گفتگویی داشته با روزنامۀ دنیای اقتصاد دربارۀ وضعیت بودجهریزی در ایران. در ادامه بخشهایی از این مصاحبه آمده است:. 🔸بودجه، بدهبستانی است میان ملت و دولت. ملت به دولت اجازه میدهد که بخشی از درآمدش را تحتعنوان مالیات بگیرد. همچنین به دولت اجازه میدهد تا بخشی از آزادیاش را هم بگیرد تا بتواند براساس قوانین حقوقی و قراردادی، مناسبات ملت را سامان دهد؛ مناسباتی که تعیینکنندۀ حقوق مالکیت، حقوق ترافیک، حقوق امنیت و … است. ازاینرو ملت طبق مالیۀ عمومی، دو حق گرانبها را میدهد؛ یک بخشی از آزادی و یک بخشی از درآمد خود را، و در ازای آن سه چیز را مطالبه میکند: کالای عمومی، تصدیهای اجتنابناپذیر، و فراهمکردن بسترهای اشتراک جمعی، تفاهم، سرمایۀ اجتماعی، و روانشدن کارها …🔸تعامل بین دولت و ملت سه سطح دارد: سطح گفتمانی، سطح توسعهای، و سطح برنامهای. اگر برای بخشی بودجۀ خوب میخواهیم، تا حد زیادی به لایۀ نهادی و گفتمانی و لایۀ توسعهای برمیگردد. برای مثال اگر محیطزیست در سطح گفتمانی و توسعهای یک ابرچالش معرفی میشود بای ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۵ ۱۳۹۷/۰۲/۲۸ 🎥 چرا هنوز برای ما اهمیت دارد؟ ().. 🔹 دموکراسی کافی نیست باید برای عدالت اجتماعی هم تکاپو کرد …پاول ماسون به مناسبت «دویست سالگی پنج فیلم کوتاه ساخته که در آنها این پرسش را طرح میکند که چرا مارکس هنوز امروز برای ما اهمیت دارد؟. دومین قسمت، انقلاب است، از پیوست مشاهده کنید. www. aparat. com/v/HTn۳c …🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۲۸ جهل آنقدر قدرتمند است که میتواند جنگ را به صلح و بردگی را عین آزادی جلوه دهد!.. 🖋جرج اورول … 🌐شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۶ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ 🔆 انجمن علمى برگزار مى کند:.. 🔍 کارگاه علم سنجى (با رویکرد پژوهش در علوم انسانى) 🕔تاریخ و مکان برگزارى:. دوشنبه ٣١ اردیبهشت. ساعت ٩:٠٠ تا ١٣:٠٠. 🏢 خ شریعتى، تقاطع همت، خیابان داوود گل نبى، دانشکده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبایى، سالن ارشاد. ▪️جهت ثبت نام به شیوه هاى زیر با ما تماس بگیرید:.۰۹۳۷۶۷۲۶۴۲۱. Telegram:. …. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ 🔴 چه کسی معلول است؟.. ✍🏻محمدمهدی اردبیلی 📍در دوسه روز اخیر، تصویری در شبکههای اجتماعی از صابر الاشکر جوان معلول ۲۹ ساله فلسطینی منتشر شد که پیامد رسانهای آن مطابق منطق فضای مجازی این سالها پیشبینیپذیر بود. باز همان آش و همان کاسه: شهوت جنونآمیز بازنشر تصویر در ابعاد وسیع، تأکید بر معلولیتش، پیشیگرفتن از همدیگر در صادرکردن هرچه سریعتر اشعار محمود درویش و در ثنای مقاومت، آه و گریه واشک و کامنت و لایکها، و بازهم عملا در بر همان پاشنه میچرخد و دست آخر هم هیچ اتفاقی نمیافتد. سوال مهم اما این است که در این میان چه کسی واقعا معلول است؟ و چه کسی براستی مستحق ترحم است؟. آیا براستی ما ناتوانتر از او نیستیم؟. آیا واکنشهای رمانتیک نسبت به معلول سنگپران فلسطینی و تاکید بر معلولیتش، به راهی بدل نشده است برای پنهان ساختن معلولیت خود ما؟ آیا امروز، ما مردم جهان، معلولتر از همیشه، ناتوانتر از تمام اعصار نیستیم؟. آیا آنقدر ناتوان نشدهایم که از تصور و حتی شوربختانه تخیل راهی برای برونرفت از این وضعیت نیز عاجزیم؟ بیایید ماجرا را مختصرا مرور کنیم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ 🔵 چرا نباید بگم که من این غذا رو دوست ندارم؟.. ✍🏻فردین علیخواه 📍نسل قبل: تعداد جمعیت خانواده بالاست. شش، هفت یا هشت نفر به شکل منظمی کنار سفره نشستهاند. مادر خانواده با ملاقه یا کفگیری که در دست دارد بشقاب هایی را که مقابلش چیده شده است را تک به تک پر میکند و به هر یک از اعضاء میدهد. گاهی اوقات با حجم غذای بشقاب میتوان منزلت هر عضو خانواده را نیز فهمید، یعنی بشقاب نه بر اساس میزان گرسنگی یا سن فرد بلکه بر اساس جایگاه و مقام او در خانواده پر میشود. همیشه یک نوع غذا طبخ میشود و در ظاهر همه اعضاء خانواده آن غذا را دوست دارند چون هیچ وقت کسی به نوع غذا اعتراضی ندارد …نسل فعلی: تعداد جمعیت خانواده کمتر شده است. سه یا چهار نفر دور میز ناهار خوری و یا سفره نشستهاند. فرزند یا فرزندان خانواده همیشه دور سفره یا میز حاضر نیستند. یکی از دلایل عدم حضور آنان، دوست نداشتن غذایی است که آماده شده است. گهگاه ذائقه فرزندان با والدین شان متفاوت است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ ✅ عکسها را از دیوار تاریخ نکنید.. ✍🏻محمد فاضلی. (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) 🔹دیوارهای گروه جامعهشناسی دانشگاه ما خیلی لخت و بیروح بود. دو سه نفر از دانشجویان تصمیم گرفتند عکسهایی از بنیانگذاران و بزرگان جامعهشناسی را روی دیوار نصب کنند (همین عکسی که در زیر این یادداشت میبینید.) عکسهایی از مارکس، وبر، دورکیم، پارسونز و ده بیست نفر دیگر از بزرگان جامعهشناسی را به هزینه خودشان تهیه کرده و به دیوار چسباندند، خیلی محکم با سریش و میخ به دیوار نصب کردند.. 🔹یکی دو ماه از این کار نگذشته بود که یک روز صبح متوجه شدم یکی از عکسها نیست. کندن این عکسها کار دشواری است چون در نهایت محکمکاری به دیوار چسبانده شدند. فردی یا افرادی عکسهای برخی را کندهاند و اولین عکسی که قربانی شد متعلق به مرحوم «امیل دورکیم» بود، کسی که او را به نوعی بنیانگذار جامعهشناسی در دانشگاه میدانند، او رشته جامعهشناسی را در دانشگاه نهادینه کرد. سه عکس دیگر نیز تاکنون و از جمله عکس کارل مارکس کنده شده است …🔹من نمیدانم چه کسانی این کار را انجام دادهاند، اما میدانم که این ادامه طرز تفکری است که فکر میکند اگر عکسها را از دیوار تاریخ بکنیم، معنا، واقعیت تاریخ و اثر آن عوض میشود. این همان ...
جامعه شناسی علامه ۰۴:۳۴ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ ✅ اعتراضات مدنی شهروندان.. ✍🏻امید دوست بین ❇️ معمولا در برابر سیاستهای غلط هر نوع حاکمیت سه رویکرد اصلی برای مقابله وجود دارد. یکم، سکوت و انفعال محض شهروندان که از نظر عقلی و اموزههای اسلامی روا نیست. دوم، خشونت و مبارزه مسلحانه تا برچیده شدن نظام سیاسی وقت که ان هم موجب هرج و مرج و افزایش خشونتهای بعدی در جامعه میگردد و روا نیست. سوم، اعتراض مدنی و مقابله عاری از خشونت از سوی شهروندان و پاسخگویی حاکمان به خواستههای معقول و منطقی که این روش بنظر سنجیده و عقلانی است. ❇️ اساسا اعتراضهای مدنی شهروندان یکی از روشهای مبارزه با بی عدالتی است که باعث اصلاحات و تغییرات مهم در قوانین و سیاستهای حکومتی میشودهرچند از نظر شکلی یکی از اقسام قانون شکنی است اما نقض قانون به صورت عاری از خشونت صورت میگیرد و مقصود از اعتراض و نافرمانی جلب توجه نسبت به سیاستها و قوانینی است که احیانا ظالمانه و تبعیض الود است. ❇️ در اینگونه اعتراضات مدنی شهروندان به دنبال نفع شخصی نیستند بلکه انگیزه انان شرافتمندانه و انسانی است مقصود انان نه از میان برداشتن اصل حاکمیت و براندازی و در نتیجه بازگشت به هرج و مرج «انارشیست» بلکه هدف اصلاح و تغییر سیاسته ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۵۹ ۱۳۹۷/۰۲/۲۶ 🔆 «علوم اجتماعی» یا «علوم اشتباهی»؟. 🖋 امیر هاشمی مقدم: خبرگزاری مهر (توجه: این نوشتار شاید برای خوانندگان غیر علوم اجتماعی جالب نباشد). پیش از نوروز، فایل صوتی «افسانه فیل و پراید» که سخنرانی یکی از جامعهشناسان کشور بود، توسط یکی از اقتصاددانان در فضای تلگرامی پخش شد. پخشکننده، از خوانندگان درخواست نمود تا آنرا برای دیگران هم فرستاده، در تعطیلات نوروز شنیده و دربارهاش بحث کنند. این فایل بیش از سه میلیون بار دیده و شنیده شد که از چند سو ارزش توجه دارد:.۱- این نخستین بار است که صدای یک اندیشمند علوم اجتماعی ایران، در چنین مقیاس گستردهای شنیده میشود. آن هم در حالیکه تقریبا هیچ مطلب تلگرامی دیگری در این مقیاس بازنشر نشده است.۲- این استقبال از سخنرانی یادشده، نمونهای است که نشان میدهد برخلاف برخی ادعاها، استادان دانشگاههای ایران همچنان سرمایه اجتماعی بالایی را دارا بوده و دیدگاههایشان برای مردم مهم است. با وجود آنکه در دورههایی، برخی افراد بدون داشتن توانمندیهای لازم و بر پایه مسائلی دیگر در جرگه هیئت علمی دانشگاهها در آمدند، اما بهواسطه تولیدات علمی استادان، سره از ناسره تشخیص داده میشود. همان سخنران جامعهشناس چند سالی است که دغدغه کمآبی ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۵ ۱۳۹۷/۰۲/۲۶ ✅ دانشگاه و ملاکهای باور.. ✍🏻محمد زینالی اناری 📍مردم باورهای خود را از طریق تقویت سیستم شناختی خود در ارتباط با فهم جهان واقعی بازسازی میکنند. آنها واقعیتهای روزمره دربارهی مواد شیمیایی، جنس کالاها و راست گویی متصدی خدمات عمومی، را با توجه به تجربههای دانش ورزانهی خود در مییابند. افراد به تأثیر تجربههای خلاقانهی خود، متقاضی سخنان و ادعاهای تولید کنندگان و صاحبان خدمات میشوند. یعنی اگر اخباری در مورد تولید خازنهای الکتریکی گفته شود، آن جنس از مشتریان که تحصیل کردهاند، متوجه کارکرد و عملکرد آن خواهند بود، مگر این که درس خود را به صورت مناسبی نخوانده باشند. یا این که وقتی تحقیقاتی دربارهی خواص موارد از تلویزیون بیان شود، کسانی از اعای جامعه آن را خواهد فهمید که دروس مربوطه در حین تحصیل را خوب خوانده باشند …به این صورت آموزش و خلاقیتی که در دانشگاه بنشان دارد، مستقیما در فهم اخبار میان مردم کارکرد پیدا میکند. در واقع وقتی دانشجویان خلاقی در جامعه زندگی کرده و به علوم شیمی، فیزیک، روابط بین الملل و الکترونیک وارد باشند، مشتریان فهیم اخباری هستند که دربارهی جنس کالا یا انرژی گفته میشود. البته این حیات بین الاذهانی در میان ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۰ ۱۳۹۷/۰۲/۲۶ 🔴 «سلامت»؛ کالایی لوکس برای تجارت.. gl/pM۴m۳۵) منتشر شده است امیدوارم گزارشی هم از سویۀ مقابل تهیه شود. جراحان سالم شناسایی شوند و روایت آنها از پیشنهادات فروشندگان تجهیزات پزشکی گزارش شود. در ادامه گزیدهای از گزارش آمده است.. 🔸رشوهگرفتن از شرکتهای تجهیزات پزشکی به یک رویه تبدیل شده است. بعضی وقتها پزشکان به صورت مستقیم از ما پول نمیخواهند؛ به جای آن از ما میخواهند آنها را به سفر بفرستیم، سفرهایی که گاه چند برابر رشوهای است که دریافت میکنند.. 🔸 یک روز به ملاقات رئیس یکی از این بیمارستانها که برادر یکی از نامزدهای ریاستجمهوری در سالهای گذشته بود، رفتم و از وضع موجود شکایت کردم. ایشان در پاسخ به من گفتند اگر دوست ندارید، میتوانید با پزشکان این بیمارستان کار نکنید.. 🔸براساس فاکتورها برای عملی که با چهار میلیون تومان وسیلهگذاری میتوان آن را انجام داد، ۱۲ میلیون تومان پول وسیله از بیمار میگیرند چون مقدار زیادی از آن به جیب پزشک میرود. پزشکان حداقل ۲۰ درصد و حداکثر ۵۰ درصد از مبلغ تجهیزاتی را که برای عمل نیاز دارند، از این شرکتها دریافت میکنند …🔸یک روز یکی از پزشکان که عضو هیئت علمی دانشگاه و سهامدار یکی از بیمارستانهای معرو ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۱ ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ 📖 کتاب زندگی به مثابه سیاست. 🖋 آصف بیات. ترجمه از فاطمه صادقی 📍در تحلیل جوامع خاورمیانه کم نیستند بارقههایی که زندگی همچون سیاست را به اثری درخشان بدل میکنند؛ تحلیلی متفاوت با نگاهی از درون به این جوامع و در این میان از همه بیشتر به مصر و ایران. تأکید اصلی اثر بر جریانها، حرکتها و تاکتیکهایی است که در «آن پایین»، توسط مردم عادی، برای گذران زندگی و امرار معاش، حضور در عرصهٔ عمومی، ارتقای کیفیت زندگی و یا مقاومت سیاسی اتخاذ میشود …بیات، با اجتناب از افتادن در دام گفتارهای شرقشناختی یا اروپامحور، به وجوه ساختاری و تاریخی جوامع خاورمیانه نیز توجه دارد. او از ساختارهای تاریخی این جوامع همچون، پوپولیسم پسا استعماری، نولیبرالیسم اقتصاد جهانی، ساختارهای اقتدارگرای دولتی و قیممابی در زندگی خانوادگی و محلهای و تأثیر این فرآیندهای ساختاری در زندگی اجتماعی و بیان سیاسی جوامع خاورمیانه پرده بر میدارد …بیات با باز تعریف نظریههای جنبشهای اجتماعی و جامعهشناسی انقلابها، روندهای توسعه و تغییر در درون جوامع خاورمیانه، نسبت دولت و جامعه مدنی و نحوهٔ ظهور و بروز سیاست در زندگی این مردمان را بیان میکند. در فصلی از کتاب شاهدیم که نویسنده به نحوی درخشان ۴ ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ✅برشی از روزنامه اطلاعات در بهمن ۱۳۵۳ شمسی. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ✅چرا قانونگرایان سر ندارند؟!. ✍🏻فردین علیخواه 🔷در کنار پلههای یک پل عابر پیادۀ شهر ایستادهام و به آدم هایی نگاه میکنم که برای رفتن به آنطرف خیابان از رو یا زیر پل تردد میکنند. کسانی که از زیر پل به آنطرف خیابان میروند راحت اند. نگاهی به چپ، نگاهی به راست و رسیدن به مقصد! دیگران هم میبینند که چگونه آنان این کار را راحت انجام میدهند. بدون هیچ رودربایستی! حتی برخی از آنان سوت زنان میروند! آنان بسیار آشکارند …به کسانی نگاه میکنم که برای رفتن به آن طرف خیابان از روی پل عابر تردد میکنند. اینان کسانی هستند که دشواری بالا رفتن از پلههای آهنی پل عابر را به جان میخرند. بعضی از آنها در بین راه نفس شان میگیرد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ 🎥 چرا هنوز برای ما اهمیت دارد؟ () پاول ماسون به مناسبت «دویست سالگی پنج فیلم کوتاه ساخته که در آنها این پرسش را طرح میکند که چرا مارکس هنوز امروز برای ما اهمیت دارد؟. دومین قسمت، کمونیسم است، از پیوست مشاهده کنید. www. aparat. com/v/TzVr۶. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۱ ۱۳۹۷/۰۲/۲۴ 🔴نشست نقد مدیریت آسیبهای اجتماعی.. 🔸سه شنبه ۲۵ اردیبهشت۹۷. 🔸ساعت ۱۵:۳۰ 🔸سالن شهید ارشاد/دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه.