جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ 📊هرکدام از قدرتها در سال ۱۹۳۹ چند درصد خاک کره زمین را در اختیار داشتند؟ …💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ 🔰 فروپاشی کامل اقتصادی در پیش است.. ✍️حسین راغفر 🔸هزینههای زندگی بهشدت افزایش پیدا کرده است و قطعا پیامدهای خیلی جدی برای مردم و رفاه عمومی خواهد داشت و این امر کاملا مسلم است …📍ریشه همه مصائب موجود در نابرابریهای ناموجه خلاصه میشود بدین معنی که بخش قابلتوجهی از جمعیت میتوانند ثروتهای بسیار بزرگی را یک شبه به دست آورند و معنی دیگر آن این است که ثروت عظیمی که از طریق رانت به دست میآید از یک جایی باید تأمین شود و که آن محل تأمین جیب مردم است یعنی سوءاستفادهای که گروهی میکنند به ضرر و زیان گروه بزرگی از جامعه منجر خواهد شد و البته ضمن اینکه نابرابری را باز تشدید میکند، ظرفیتهای تولید را بهشدت آسیب میزند و هزینههای تولید و بهخصوص تولید صنعتی را افزایش میدهد و این موضوع منجر به افزایش بیکاری در جامعه خواهد شد …📍بیکاری یکی از عوامل اصلی فقر در جامعه است و این فقر خود منجر به اشکال مختلف ناامنی خواهد شد که خود این ناامنیهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از رشد جرائم، هزینههای کاهش سرمایهگذاریها را امکانپذیر میکند و بدین ترتیب دور باطلی از مشکلات و مسائل در طی همین افزایش قیمتها حاصل میشود. کاهش شدید قدرت خرید مردم در اثر ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ 🔸انسانهای احمق نه از کتاب خوششان میآید،. ✍ …💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ 🔸آیا نظام بازنشستگی ایران سخاوتمند است؟.. ✍رضا امیدی 📍در گزارشهای مختلفی که دربارۀ وضعیت نظام بازنشستگی ایران طی سالهای اخیر تدوین شده، عموما «سخاوتمندی» این نظام بهعنوان یکی از مهمترین دلایل وضعیت این صندوقها معرفی میشود. در طرحی که اخیرا در راستای اصلاح قانون تأمین اجتماعی در دستور کار مجلس قرار گرفته نیز «بخشندهبودن» نظام بازنشستگی بهعنوان یکی از دلایل اصلی وضعیت موجود صندوقها معرفی شده است. منظور از این سخاوتمندی چیست و آیا واقعا نظام بازنشستگی ایران، سخاوتمند است؟ این موضوع یادداشتی است که در شمارۀ امروز اعتماد، البته با تیتری متفاوت منتشر شده است …📍براساس گزارشهای منتشرشده و گفتههای مدیران و کارشناسان این حوزه میتوان دریافت که سخاوتمندی بر دو شاخص دلالت دارد: ۱. پایینبودن سن بازنشستگی، و ۲. بالابودن نرخ جایگزینی (نسبت حقوق دورۀ بازنشستگی به حقوق دورۀ اشتغال) …📍سن بازنشستگی در ایران براساس قانون برای مردان ۶۰ و برای زنان ۵۵ سال است. بهدلیل انواعی از قوانین مربوط به بازنشستگی پیش از موعد، سن واقعی بازنشستگی در ایران کمتر از سن قانونی است. اما آیا این قوانین از سر سخاوتمندی دولتها به اجرا درآمده است؟ دولتهای مختلف غالبا ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ 📊اینفوگرافى ترکیب فعالیت جمعیت زنان ١٠ ساله و بیشتر کشور (۱۳۹۶) …💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ 🔸 مسالهای به نام تعطیلات زودرس در مدارس ایران!.. ✍ مهران صولتی 📍وارد کلاس که میشوم آهی از نهاد دانش آموزان بلند میشود. گویا همه انتظار داشتهاند که نیایم. این حس زمانی تشدید میشود که اعلام میکنم مطابق اعلام قبلی امتحان را برگزار میکنم. در فرصتی که به بچهها برای یادآوری مطالب میدهم بحث داغی بر سر آمدن یا نیامدن به مدرسه در میگیرد. دانش آموزان با حرارت همدیگر را مواخذه میکنند که چرا خلف وعده کرده و آمدهاند. هجدهم اسفند است و عطش تعطیلی زودرس مدارس بچهها را بی تاب کرده است. این داستان بحران کلاس و مرگ مدرسه در هفته آخر آموزش و پرورش ایران است! قصهای تکراری که با تاکید ملال آور و هرساله مسئولین بر دایر بودن مدارس تا ۲۸ اسفند ابعادی طنزآمیز نیز مییابد. در یکی دو هفته آخر اسفندماه استفاده از ابزارهای کنترلی نیز اوج میگیرد. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ 📍هنگامی که مارکس میگوید سایر ارزشها در ارزش مبادله «حل میشوند» منظورش این است که جامعهی بورژوایی، سایر ساختارهای کهنه را محو ن شرف و وقار از میان نمیروند بلکه در بازار ادغام میشوند و برچسب قیمت بر رویشان چسبانده میشود و زندگی جدیدی را در لباس کالا شروع میکنند. بنابراین هر نوع رفتار محتمل انسانی، زمانی از نظر اخلاقی مقبول واقع میشود که از نظر اقتصادی امکان بروز بیابد و «دارای قیمت و ارزش» باشد، هر چیزی سودآور باشد بقا مییابد. نیهیلیسم مدرن چیزی به جز این نیست. داستایفسکی و نیچه و اخلاف قرن بیستمی آنها این سرنوشت را ناشی از علم و عقل گرایی «مرگ خداوند» میدانند. مارکس میگوید که بنیان این نیهیلیسم چیزی به مراتب انضمامیتر و زمینیتر است: فرمان این سرنوشت را کارکردهای پیش پاافتاده و روزانه نظام اقتصاد بورژوایی صادر کردهاند نظامی که ارزش انسانی را مساوی قیمت ما در بازار میداند، نه بیش ونه کم، و ما را وا میدارد که با بالا بردن قیمت مان تا آنجا که توان داریم خودمان را وسعت بخشیم …. …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۰۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ 🔸 آیا زمان آشتی با عرصه خیابان نرسیده است!؟. 🖋 رضا علیجانی 🔺 محمد خاتمی: هم در ساختار و هم در رویکرد اشکال هست … دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رای بدهید. آیا فکر میکنید در دور آینده انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوقها خواهند آمد؟ بعید میدانم مگر اینکه در یکسال آینده تحولی رخ دهد …🔺در الجزایر مردم ناراضی به میدانداری جوانان و شبکههای اجتماعی چندین روز به صورت گسترده به اعتراض خیابانی پرداختند. این اعتراضات با چند ده کشته نیز همراه شد. تعطیلی دانشگاهها برای برگشتن دانشجویان به خانههای شان جواب نداد. هزار قاضی دادگستری در بیانیهای گفتند که بر انتخاباتی که بوتفلیقه در آن شرکت کند نظارت نخواهند کرد. جمعیت علمای الجزایر نیز با بوتفلیقه از در مخالفت در آمد. بخشهایی از اتحادیههای کارگری و کارفرمایی نزدیک به دولت هم در هراس از آبروریزی به همبستگی با معترضان روی آوردند. بخشی از پلیس هم روز جمعه با معترضان همراهی کرد. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ✅ سمیرا و سمانه از آزارهای پدرشان پرده برداشتند: جنایتخانه پدری 📌جایی در شهرک صنعتی عباسآباد، در دفتر یکی از کارخانههای تولیدی قرار گذاشتهایم. زنی جوان و زیبا، با چشمانی نگران، به همراه پسری نوجوان روبهرویمان نشستهاند. زانوهای پسرک نحیف و لاغر به وضوح میلرزند. ضبط صوت را هنوز روشن نکردهام که رئیس کارخانه میگوید: الان بخشی از خانواده روبهروی شما نشستهاند. میخواهند همه چیز را بگویند. به صورت وحشتزده زن جوان نگاه میکنم و میگویم: شما یکی از دخترها هستید؟ زن در حالی که اشکهایش را پاک میکند، میگوید: نه خانم! من مادرشان هستم.. 📌مادر سمیرا و سمانه که بعد از ۱۹ سال دیدمشان. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ▫️ ظهور دست خدا در الجزایر. 🖋 علی ملکپور «عبدالعزیز بوتفلیقه» رییس جمهور ۸۲ ساله کشور آفریقایی الجزایر که روزگاری یکی از مبارزان راه استقلال و آزادی کشورش از استعمار فرانسه بود، همچون برخی از مبارزان سابق در کشورهای درحال توسعه، نتوانست از توهم «جاودانگی قدرت!» چشم پوشی کند و آنقدر بر صندلی ریاست و زعامت دنیا پرستانه دوخته شد که عاقبت به رغم عزت پیشین، با خفت پسین، به کناری پرت شد تا کلکسیون رهبران مادام العمر بدفرجام را کامل کند. رهبرانی که عبرت تاریخ اند و برای بحث و درس در باب بی وفایی دنیا؛ این «شیرین فرهادکش» مثل و ضرب المثل میشوند. به راستی چه نمایش نغزی است، قدرتی که با فریب و نیرنگ و ریب به کف آید، عاقبت به خروش اراده ملت چون پر کاهی سبک و بی ریشه، آواره و صدپاره شود!. پیرمرد مریض حریص دست خدا - دست مردم - را دست کم گرفته بود و خلق الجزایر نیز فرصت «رفتن عزت مندانه» را از او سلب کرد، زیرا شایسته آن نبود. «بوتفلیقه» را در الجزایر «قاب عکس» لقب دادند، زیرا در اغلب مراسم رسمی به علت معلولیت و کسالت امکان حضور ندارد و به جای او قاب عکسش را در جایگاه مینشانند. او را یک الیگارشی فاسد ولی مقتدر احاطه کرده و از جایگاه سی ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ 🔸 UN PUEBLO SIN MEMORIA ES UN PUEBLO SIN FUTURO. 💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ▫️ فرهنگ اختلاس. 🖋 علیرضا احمدپور خرمی ✍ در کشور ما فرهنگ دارای بار مثبت است و جمع کردن آن با اختلاس کمی دور از ذهن و متضاد مینماید. اما واقعیت این است که رایج شدن یک امر اجتماعی در بین جمعی کثیر، مانند اختلاس و ریختهشدن قبح آن در جامعه، اگر فرهنگ نشده باشد قطعا خرده فرهنگ است …🖌 در جامعهی ایران این سالهای اخیر، مهمترین خبری که به طور روزانه شنیده میشود، اختلاس است آن هم در سطح کلان. آنقدر زیاد شنیدهایم که دیگر عکسالعملی نشان نمیدهیم، برایمان تازگی ندارد و هیجانزدهمان نمیکند …🖌 اما واقعا چه شد که جامعهی ما به این روز افتاد؟! چرا دیگر با شنیدن خبر اختلاس چند میلیارد یورویی ککمان هم نمیگزد؟!! چرا اغلب افراد جامعه در هر جایگاهی اخلاق را در کوزه گذاشتهاند و آبش را میخورند؟؟!!. 🖌 دلایل متعددی را میتوان برشمرد. از جمله، اولویت دادن افراد بر قانون، قانون شدن برخی اشخاص، نداشتن سیستم بازرسی و قضایی قوی، دخیل بودن افراد سیاسی در امور اقتصادی، وجود دولتهای سایه و موازی کاری، عدم استقلال قوا، وارد شدن نیروهای نظامی در اقتصاد و سیاست، عدم وجود برنامهی مشخص و کارشناسی شده در بخش سیاست خارجی و اقتصاد، فدا کردن منافع اقت ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ✅ صورتبندی مسئلۀ سواد دانشگاهی در ایران نظریهای نو در زمینۀ نوشتار و نثر دانشگاهی در ایران 🖋 نعمت الله فاضلی (دانشیار پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی). 📍 مقالۀ حاضر مبتنی است بر پژوهشی مسئلهمحور حول مسئلۀ نوشتار و سواد دانشگاهی در ایران؛ و بر اساس روش «تحلیل ثانویه» و «مرور نظاممند» انجام شده است. «نظریۀ تحصلی شناختی» و «نظریۀ سواد آکادمیک» در زمینۀ نوشتار دانشگاهی را در اینجا صورتبندی کردهام و کاستیهای رویکرد تحصلی شناختی را شرح دادهام. سپس رویکرد سواد دانشگاهی را به صورت رویکرد کارآمد و بدیل برای ارتقای نوشتار دانشگاهی در ایران معرفی و در انتها نیز راهبردهایی برای بهبود نوشتار دانشگاهی براساس رویکرد سواد دانشگاهی ارائه کردهام. این مقاله از «مقدمه»، «جمعبندی» و چهار بخش اصلی تشکیل شده است؛ در «مقدمه» اهمیت موضوع و روششناسی را توضیح دادهام: ۱) مسئلۀ نوشتار دانشگاهی در ایران و ویژگیهای رویکرد شناختی و نوشتار تحصلی؛ ۲) چالشهای نوشتار دانشگاهی در ایران با تکیه بر دادههای تحقیقاتی و دیدگاههای نظری؛ ۳) تبیین چالشهای نوشتار دانشگاهی؛ و ۴) سواد دانشگاهی به عنوان نظریهای نو برای فهمپذیرکردن و مواجهه با مسئلۀ نوشتار دانشگاهی. نهایتا در «جمعبند ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ 🔸دیرگاهی است که من رمان بیگانه را در یک جمله، که گمان نمیکنم زیاد خلاف عرف باشد خلاصه کردهام: «در جامعهی ما هر کس که در تدفین مادر نگرید خطر اعدام تهدیدش میکند.» منظور این است که فقط بگویم قهرمان داستان از آن رو محکوم به اعدام شد که در بازی معهود مشارکت نداشت. در این معنی از جامعهی خود بیگانه است و از متن برکنار؛ در پیرامون زندگی شخصی، تنها و در جستجوی لذتهای تن سرگردان. از این رو خوانندگان او را خودباختهای یافتهاند دستخوش امواج. با این حال اگر از خود بپرسند که چرا قهرمان داستان در بازی شرکت نمیکند به جوابی خواهند رسید متضمن اندیشهای درستتر، یا دستکم، اندیشهای نزدیکتر به فکر نویسنده. جواب ساده است: مورسو نمیخواهد دروغ بگوید. دروغ گفتن تنها آن نیست که چیزی را که نیست بگوییم هست. دروغگویی به خصوص این است که چیزی را که هست زیاده وانمود کنیم، و آنجا که به دل مربوط میشود، به بیش از آنچه احساس میکنیم تظاهر کنیم. و این کاری است که همهی ما همهروزه میکنیم تا زندگی را ساده کنیم. مورسو، برعکس آنچه ظاهر مینمایاند، نمیخواهد زندگی را ساده کند. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ 🔸عقل باید در همهی تعهداتش، خود را تابع نقد کند و نمیتواند آزادی نقد را به وسیلهی هیچ مانعی از بین ببرد، بیآنکه به خود ضرر برسا هیچ چیز آنقدر مقدس نیست که خود را از نقد و تحقیق آزمونگر، که هیچ اعتبار و اقتدار شخصیای را به رسمیت نمیشناسد، معاف کند. در اصل، وجود عقل مبتنی بر آزادی است. زیرا عقل هیچ اعتبار و اقتدار مستبدانهای ندارد … …. 💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 📊کشورهایی که بهترین محیط کار را برای زنان دارند.. 💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 🔸 فساد، اختلاس و «چپو»!!. 🖋 علی ملکپور برای آنچه در سالهای اخیر در ایران جاری ست، واژه «فساد» نارسا و غیر واقعی ست. زیرا فساد به چالشی اتلاق میشود که در همه جوامع و کشورها کم و بیش رایج است. حتی پاکترین اقتصادها نیز میزانی - هر چند اندک - به فساد آلودهاند. بنابر این فساد و کمیت و کیفیت آن امری نسبی است. اما نکتهای که شرایط و بحران کنونی فساد در ایران را از بقیه کشورها متمایز میکند، میزان فساد نسبت به حجم اقتصاد ایران و تواتر وقوع لاینقطع آن است. ارقامی که گفته شده در ۲۵۰۰ سال تاریخ حکمرانی در ایران مسبوق به سابقه نبوده است. از سوی دیگر هربار که رکورد ارقام نجومی ثبت میشود، دیری نمیپاید که با محاکمه و افشای پرونده فساد و اختلاسی جدید و آن هم دو یا سه برابر ارقام رکورد قبلی، گروههای ذی نفع در پروندههای پیشین نفس راحتی میکشند چون فشار روانی از ابعاد فساد و اختلاس آنها رفع میشود و گروهی تازه نفس و جدید جای آنها را میگیرد. این گروههای رانتی و حرفهای دایما تغییر «شیفت» می دهند. گویی در این زمینه با نوعی جابجایی نخبگان (یا همان گردش نخبگان!) مواجهایم.. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ ▫️ دنیای مدرن و زنان عروسکی. 🖋 دلنیا علی یار تمامی زنان درتمامی عصرها مورد ظلم و ستمهای مختلفی قرار گرفتەاند. زنان در طول تاریخ ناظر بر تبعیض و تفکیکهای جنسی بودەاند، خواەدر گذشتە بە طور شدید و آشکار و خواە در عصر حاضر بە طور خفیف و پنهان. اما در تمامی دورانها زنانی هم بودەاند کە سعی در مقابلە با ظلمها نیز میکردند. جودیت باتلر در نظریە نمایشی جنسیت مطرح میکند، ایدە زنان و مردان بە منزلە خویشتنهای واحد و متضاد با یکدیگر توهمی است زادە اجراهای مکرر جنسی مان. درست همانگونە کە میآموزیم زبان را بستە بە موقعیت بە کار ببریم، میآموزیم کە بە گونەای ایفای نقش کنیم کە گویی زن یا مرد هستیم. دنیای امروز بە وسیلە تقلید، پاداشها و مجازاتها، فرامین و سنتهای زبانی از طریق الگوی زنان عروسکی (همسر عروسکی) در ظاهر در حال بازتعریف نقشی مدرن از زنان است در حالی کە در عمل چیزی جز باز آفرینی نقشهای سنتی و واپسگرا از زن نیست. دنیای مدرن میخواهد زنان بدون جلب توجە و بدون اینکە دیدە شوند، برجستە باشند. راحتترین شیوە برای نادیدە گرفتن صدای زنان این است کە آنها را همانند کنی، صنعت مد، آرایش و عمل زیبایی همگی در این راه گام بر میدارند. اگر امروزە زنان ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 🔸 «امروز در درون دانشگاه زنان به خیزش درآمدند. امروز همه چیز شگفتانگیز است؛ همچو این برف انگار همه چیز شتاب گرفته. معجزه. پنج هزار زن از دروازهی دانشگاه تهران به سمت مرکز شهر و ادارات دولتی راه پیمودند. روبریشان تفنگ بود. آنها اما انقلاب را آغاز کرده بودند.». منبع: کیت میلت، خیزش زنان ایران در اسفند ۱۳۵۷ …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ 🔶 «مسئلۀ اندیشۀ ایرانشهری و فاشیسم».. ✍مهدی تدینی 📍چندی است که اندیشمندانی ایرانی در تلاشند مفهوم «ایرانشهر» را به عنوان نظریهای کلان تبیین کنند. سیدجواد طباطبایی و شروین وکیلی را در این میان بهتر میشناسم. اندیشمندانی که در جستجوی مفهومی روشن و کارآمد از «ایرانشهر» ند آشکارا دغدغهای ملیگرایانه دارند. در مقابل، گروهی دیگر از اندیشمندان هم نسبت به تعبیر و مفهوم «ایرانشهر» بسیار حساسند و آن را دائم به باد انتقاد میگیرند. اما مسئله زمانی به جدلی محض تبدیل میشود که ایدۀ ایرانشهری را ایدهای فاشیستی مینامند (و طبعا نظریهپردازان آن را هم به طور غیرمستقیم فاشیست مینامند). در میان این منتقدان صدای یوسف اباذری و ناصر فکوهی از همه بلندتر بوده است.. 📍از آنجا که تمام کتابهایی که تا کنون منتشر کردهام یا به طور مستقیم دربارۀ فاشیسم بوده یا به طور غیرمستقیم در نهایت به فاشیسم میرسیده است، چندی پیش در نشستی دربارۀ اندیشۀ ایرانشهری قرار شد دربارۀ نسبت احتمالی میان فاشیسم و اندیشۀ ایرانشهری نظرم را بگویم …📍نکتۀ نخست اینکه در نظر برخی، بخشی از منش روشنفکرانه این است که پیوسته هشدار دهند فاشیسم در حال ظهور است. بخشی از روشنفکران و اندیشمندان ... ‹ 6 7 8 9 10 11 12 ›
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ 📊هرکدام از قدرتها در سال ۱۹۳۹ چند درصد خاک کره زمین را در اختیار داشتند؟ …💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ 🔰 فروپاشی کامل اقتصادی در پیش است.. ✍️حسین راغفر 🔸هزینههای زندگی بهشدت افزایش پیدا کرده است و قطعا پیامدهای خیلی جدی برای مردم و رفاه عمومی خواهد داشت و این امر کاملا مسلم است …📍ریشه همه مصائب موجود در نابرابریهای ناموجه خلاصه میشود بدین معنی که بخش قابلتوجهی از جمعیت میتوانند ثروتهای بسیار بزرگی را یک شبه به دست آورند و معنی دیگر آن این است که ثروت عظیمی که از طریق رانت به دست میآید از یک جایی باید تأمین شود و که آن محل تأمین جیب مردم است یعنی سوءاستفادهای که گروهی میکنند به ضرر و زیان گروه بزرگی از جامعه منجر خواهد شد و البته ضمن اینکه نابرابری را باز تشدید میکند، ظرفیتهای تولید را بهشدت آسیب میزند و هزینههای تولید و بهخصوص تولید صنعتی را افزایش میدهد و این موضوع منجر به افزایش بیکاری در جامعه خواهد شد …📍بیکاری یکی از عوامل اصلی فقر در جامعه است و این فقر خود منجر به اشکال مختلف ناامنی خواهد شد که خود این ناامنیهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از رشد جرائم، هزینههای کاهش سرمایهگذاریها را امکانپذیر میکند و بدین ترتیب دور باطلی از مشکلات و مسائل در طی همین افزایش قیمتها حاصل میشود. کاهش شدید قدرت خرید مردم در اثر ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ 🔸انسانهای احمق نه از کتاب خوششان میآید،. ✍ …💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ 🔸آیا نظام بازنشستگی ایران سخاوتمند است؟.. ✍رضا امیدی 📍در گزارشهای مختلفی که دربارۀ وضعیت نظام بازنشستگی ایران طی سالهای اخیر تدوین شده، عموما «سخاوتمندی» این نظام بهعنوان یکی از مهمترین دلایل وضعیت این صندوقها معرفی میشود. در طرحی که اخیرا در راستای اصلاح قانون تأمین اجتماعی در دستور کار مجلس قرار گرفته نیز «بخشندهبودن» نظام بازنشستگی بهعنوان یکی از دلایل اصلی وضعیت موجود صندوقها معرفی شده است. منظور از این سخاوتمندی چیست و آیا واقعا نظام بازنشستگی ایران، سخاوتمند است؟ این موضوع یادداشتی است که در شمارۀ امروز اعتماد، البته با تیتری متفاوت منتشر شده است …📍براساس گزارشهای منتشرشده و گفتههای مدیران و کارشناسان این حوزه میتوان دریافت که سخاوتمندی بر دو شاخص دلالت دارد: ۱. پایینبودن سن بازنشستگی، و ۲. بالابودن نرخ جایگزینی (نسبت حقوق دورۀ بازنشستگی به حقوق دورۀ اشتغال) …📍سن بازنشستگی در ایران براساس قانون برای مردان ۶۰ و برای زنان ۵۵ سال است. بهدلیل انواعی از قوانین مربوط به بازنشستگی پیش از موعد، سن واقعی بازنشستگی در ایران کمتر از سن قانونی است. اما آیا این قوانین از سر سخاوتمندی دولتها به اجرا درآمده است؟ دولتهای مختلف غالبا ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ 📊اینفوگرافى ترکیب فعالیت جمعیت زنان ١٠ ساله و بیشتر کشور (۱۳۹۶) …💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ 🔸 مسالهای به نام تعطیلات زودرس در مدارس ایران!.. ✍ مهران صولتی 📍وارد کلاس که میشوم آهی از نهاد دانش آموزان بلند میشود. گویا همه انتظار داشتهاند که نیایم. این حس زمانی تشدید میشود که اعلام میکنم مطابق اعلام قبلی امتحان را برگزار میکنم. در فرصتی که به بچهها برای یادآوری مطالب میدهم بحث داغی بر سر آمدن یا نیامدن به مدرسه در میگیرد. دانش آموزان با حرارت همدیگر را مواخذه میکنند که چرا خلف وعده کرده و آمدهاند. هجدهم اسفند است و عطش تعطیلی زودرس مدارس بچهها را بی تاب کرده است. این داستان بحران کلاس و مرگ مدرسه در هفته آخر آموزش و پرورش ایران است! قصهای تکراری که با تاکید ملال آور و هرساله مسئولین بر دایر بودن مدارس تا ۲۸ اسفند ابعادی طنزآمیز نیز مییابد. در یکی دو هفته آخر اسفندماه استفاده از ابزارهای کنترلی نیز اوج میگیرد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ 📍هنگامی که مارکس میگوید سایر ارزشها در ارزش مبادله «حل میشوند» منظورش این است که جامعهی بورژوایی، سایر ساختارهای کهنه را محو ن شرف و وقار از میان نمیروند بلکه در بازار ادغام میشوند و برچسب قیمت بر رویشان چسبانده میشود و زندگی جدیدی را در لباس کالا شروع میکنند. بنابراین هر نوع رفتار محتمل انسانی، زمانی از نظر اخلاقی مقبول واقع میشود که از نظر اقتصادی امکان بروز بیابد و «دارای قیمت و ارزش» باشد، هر چیزی سودآور باشد بقا مییابد. نیهیلیسم مدرن چیزی به جز این نیست. داستایفسکی و نیچه و اخلاف قرن بیستمی آنها این سرنوشت را ناشی از علم و عقل گرایی «مرگ خداوند» میدانند. مارکس میگوید که بنیان این نیهیلیسم چیزی به مراتب انضمامیتر و زمینیتر است: فرمان این سرنوشت را کارکردهای پیش پاافتاده و روزانه نظام اقتصاد بورژوایی صادر کردهاند نظامی که ارزش انسانی را مساوی قیمت ما در بازار میداند، نه بیش ونه کم، و ما را وا میدارد که با بالا بردن قیمت مان تا آنجا که توان داریم خودمان را وسعت بخشیم …. …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۰۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ 🔸 آیا زمان آشتی با عرصه خیابان نرسیده است!؟. 🖋 رضا علیجانی 🔺 محمد خاتمی: هم در ساختار و هم در رویکرد اشکال هست … دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رای بدهید. آیا فکر میکنید در دور آینده انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوقها خواهند آمد؟ بعید میدانم مگر اینکه در یکسال آینده تحولی رخ دهد …🔺در الجزایر مردم ناراضی به میدانداری جوانان و شبکههای اجتماعی چندین روز به صورت گسترده به اعتراض خیابانی پرداختند. این اعتراضات با چند ده کشته نیز همراه شد. تعطیلی دانشگاهها برای برگشتن دانشجویان به خانههای شان جواب نداد. هزار قاضی دادگستری در بیانیهای گفتند که بر انتخاباتی که بوتفلیقه در آن شرکت کند نظارت نخواهند کرد. جمعیت علمای الجزایر نیز با بوتفلیقه از در مخالفت در آمد. بخشهایی از اتحادیههای کارگری و کارفرمایی نزدیک به دولت هم در هراس از آبروریزی به همبستگی با معترضان روی آوردند. بخشی از پلیس هم روز جمعه با معترضان همراهی کرد. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ✅ سمیرا و سمانه از آزارهای پدرشان پرده برداشتند: جنایتخانه پدری 📌جایی در شهرک صنعتی عباسآباد، در دفتر یکی از کارخانههای تولیدی قرار گذاشتهایم. زنی جوان و زیبا، با چشمانی نگران، به همراه پسری نوجوان روبهرویمان نشستهاند. زانوهای پسرک نحیف و لاغر به وضوح میلرزند. ضبط صوت را هنوز روشن نکردهام که رئیس کارخانه میگوید: الان بخشی از خانواده روبهروی شما نشستهاند. میخواهند همه چیز را بگویند. به صورت وحشتزده زن جوان نگاه میکنم و میگویم: شما یکی از دخترها هستید؟ زن در حالی که اشکهایش را پاک میکند، میگوید: نه خانم! من مادرشان هستم.. 📌مادر سمیرا و سمانه که بعد از ۱۹ سال دیدمشان. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ▫️ ظهور دست خدا در الجزایر. 🖋 علی ملکپور «عبدالعزیز بوتفلیقه» رییس جمهور ۸۲ ساله کشور آفریقایی الجزایر که روزگاری یکی از مبارزان راه استقلال و آزادی کشورش از استعمار فرانسه بود، همچون برخی از مبارزان سابق در کشورهای درحال توسعه، نتوانست از توهم «جاودانگی قدرت!» چشم پوشی کند و آنقدر بر صندلی ریاست و زعامت دنیا پرستانه دوخته شد که عاقبت به رغم عزت پیشین، با خفت پسین، به کناری پرت شد تا کلکسیون رهبران مادام العمر بدفرجام را کامل کند. رهبرانی که عبرت تاریخ اند و برای بحث و درس در باب بی وفایی دنیا؛ این «شیرین فرهادکش» مثل و ضرب المثل میشوند. به راستی چه نمایش نغزی است، قدرتی که با فریب و نیرنگ و ریب به کف آید، عاقبت به خروش اراده ملت چون پر کاهی سبک و بی ریشه، آواره و صدپاره شود!. پیرمرد مریض حریص دست خدا - دست مردم - را دست کم گرفته بود و خلق الجزایر نیز فرصت «رفتن عزت مندانه» را از او سلب کرد، زیرا شایسته آن نبود. «بوتفلیقه» را در الجزایر «قاب عکس» لقب دادند، زیرا در اغلب مراسم رسمی به علت معلولیت و کسالت امکان حضور ندارد و به جای او قاب عکسش را در جایگاه مینشانند. او را یک الیگارشی فاسد ولی مقتدر احاطه کرده و از جایگاه سی ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ 🔸 UN PUEBLO SIN MEMORIA ES UN PUEBLO SIN FUTURO. 💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ▫️ فرهنگ اختلاس. 🖋 علیرضا احمدپور خرمی ✍ در کشور ما فرهنگ دارای بار مثبت است و جمع کردن آن با اختلاس کمی دور از ذهن و متضاد مینماید. اما واقعیت این است که رایج شدن یک امر اجتماعی در بین جمعی کثیر، مانند اختلاس و ریختهشدن قبح آن در جامعه، اگر فرهنگ نشده باشد قطعا خرده فرهنگ است …🖌 در جامعهی ایران این سالهای اخیر، مهمترین خبری که به طور روزانه شنیده میشود، اختلاس است آن هم در سطح کلان. آنقدر زیاد شنیدهایم که دیگر عکسالعملی نشان نمیدهیم، برایمان تازگی ندارد و هیجانزدهمان نمیکند …🖌 اما واقعا چه شد که جامعهی ما به این روز افتاد؟! چرا دیگر با شنیدن خبر اختلاس چند میلیارد یورویی ککمان هم نمیگزد؟!! چرا اغلب افراد جامعه در هر جایگاهی اخلاق را در کوزه گذاشتهاند و آبش را میخورند؟؟!!. 🖌 دلایل متعددی را میتوان برشمرد. از جمله، اولویت دادن افراد بر قانون، قانون شدن برخی اشخاص، نداشتن سیستم بازرسی و قضایی قوی، دخیل بودن افراد سیاسی در امور اقتصادی، وجود دولتهای سایه و موازی کاری، عدم استقلال قوا، وارد شدن نیروهای نظامی در اقتصاد و سیاست، عدم وجود برنامهی مشخص و کارشناسی شده در بخش سیاست خارجی و اقتصاد، فدا کردن منافع اقت ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ✅ صورتبندی مسئلۀ سواد دانشگاهی در ایران نظریهای نو در زمینۀ نوشتار و نثر دانشگاهی در ایران 🖋 نعمت الله فاضلی (دانشیار پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی). 📍 مقالۀ حاضر مبتنی است بر پژوهشی مسئلهمحور حول مسئلۀ نوشتار و سواد دانشگاهی در ایران؛ و بر اساس روش «تحلیل ثانویه» و «مرور نظاممند» انجام شده است. «نظریۀ تحصلی شناختی» و «نظریۀ سواد آکادمیک» در زمینۀ نوشتار دانشگاهی را در اینجا صورتبندی کردهام و کاستیهای رویکرد تحصلی شناختی را شرح دادهام. سپس رویکرد سواد دانشگاهی را به صورت رویکرد کارآمد و بدیل برای ارتقای نوشتار دانشگاهی در ایران معرفی و در انتها نیز راهبردهایی برای بهبود نوشتار دانشگاهی براساس رویکرد سواد دانشگاهی ارائه کردهام. این مقاله از «مقدمه»، «جمعبندی» و چهار بخش اصلی تشکیل شده است؛ در «مقدمه» اهمیت موضوع و روششناسی را توضیح دادهام: ۱) مسئلۀ نوشتار دانشگاهی در ایران و ویژگیهای رویکرد شناختی و نوشتار تحصلی؛ ۲) چالشهای نوشتار دانشگاهی در ایران با تکیه بر دادههای تحقیقاتی و دیدگاههای نظری؛ ۳) تبیین چالشهای نوشتار دانشگاهی؛ و ۴) سواد دانشگاهی به عنوان نظریهای نو برای فهمپذیرکردن و مواجهه با مسئلۀ نوشتار دانشگاهی. نهایتا در «جمعبند ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ 🔸دیرگاهی است که من رمان بیگانه را در یک جمله، که گمان نمیکنم زیاد خلاف عرف باشد خلاصه کردهام: «در جامعهی ما هر کس که در تدفین مادر نگرید خطر اعدام تهدیدش میکند.» منظور این است که فقط بگویم قهرمان داستان از آن رو محکوم به اعدام شد که در بازی معهود مشارکت نداشت. در این معنی از جامعهی خود بیگانه است و از متن برکنار؛ در پیرامون زندگی شخصی، تنها و در جستجوی لذتهای تن سرگردان. از این رو خوانندگان او را خودباختهای یافتهاند دستخوش امواج. با این حال اگر از خود بپرسند که چرا قهرمان داستان در بازی شرکت نمیکند به جوابی خواهند رسید متضمن اندیشهای درستتر، یا دستکم، اندیشهای نزدیکتر به فکر نویسنده. جواب ساده است: مورسو نمیخواهد دروغ بگوید. دروغ گفتن تنها آن نیست که چیزی را که نیست بگوییم هست. دروغگویی به خصوص این است که چیزی را که هست زیاده وانمود کنیم، و آنجا که به دل مربوط میشود، به بیش از آنچه احساس میکنیم تظاهر کنیم. و این کاری است که همهی ما همهروزه میکنیم تا زندگی را ساده کنیم. مورسو، برعکس آنچه ظاهر مینمایاند، نمیخواهد زندگی را ساده کند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ 🔸عقل باید در همهی تعهداتش، خود را تابع نقد کند و نمیتواند آزادی نقد را به وسیلهی هیچ مانعی از بین ببرد، بیآنکه به خود ضرر برسا هیچ چیز آنقدر مقدس نیست که خود را از نقد و تحقیق آزمونگر، که هیچ اعتبار و اقتدار شخصیای را به رسمیت نمیشناسد، معاف کند. در اصل، وجود عقل مبتنی بر آزادی است. زیرا عقل هیچ اعتبار و اقتدار مستبدانهای ندارد … …. 💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 📊کشورهایی که بهترین محیط کار را برای زنان دارند.. 💡 شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 🔸 فساد، اختلاس و «چپو»!!. 🖋 علی ملکپور برای آنچه در سالهای اخیر در ایران جاری ست، واژه «فساد» نارسا و غیر واقعی ست. زیرا فساد به چالشی اتلاق میشود که در همه جوامع و کشورها کم و بیش رایج است. حتی پاکترین اقتصادها نیز میزانی - هر چند اندک - به فساد آلودهاند. بنابر این فساد و کمیت و کیفیت آن امری نسبی است. اما نکتهای که شرایط و بحران کنونی فساد در ایران را از بقیه کشورها متمایز میکند، میزان فساد نسبت به حجم اقتصاد ایران و تواتر وقوع لاینقطع آن است. ارقامی که گفته شده در ۲۵۰۰ سال تاریخ حکمرانی در ایران مسبوق به سابقه نبوده است. از سوی دیگر هربار که رکورد ارقام نجومی ثبت میشود، دیری نمیپاید که با محاکمه و افشای پرونده فساد و اختلاسی جدید و آن هم دو یا سه برابر ارقام رکورد قبلی، گروههای ذی نفع در پروندههای پیشین نفس راحتی میکشند چون فشار روانی از ابعاد فساد و اختلاس آنها رفع میشود و گروهی تازه نفس و جدید جای آنها را میگیرد. این گروههای رانتی و حرفهای دایما تغییر «شیفت» می دهند. گویی در این زمینه با نوعی جابجایی نخبگان (یا همان گردش نخبگان!) مواجهایم.. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ ▫️ دنیای مدرن و زنان عروسکی. 🖋 دلنیا علی یار تمامی زنان درتمامی عصرها مورد ظلم و ستمهای مختلفی قرار گرفتەاند. زنان در طول تاریخ ناظر بر تبعیض و تفکیکهای جنسی بودەاند، خواەدر گذشتە بە طور شدید و آشکار و خواە در عصر حاضر بە طور خفیف و پنهان. اما در تمامی دورانها زنانی هم بودەاند کە سعی در مقابلە با ظلمها نیز میکردند. جودیت باتلر در نظریە نمایشی جنسیت مطرح میکند، ایدە زنان و مردان بە منزلە خویشتنهای واحد و متضاد با یکدیگر توهمی است زادە اجراهای مکرر جنسی مان. درست همانگونە کە میآموزیم زبان را بستە بە موقعیت بە کار ببریم، میآموزیم کە بە گونەای ایفای نقش کنیم کە گویی زن یا مرد هستیم. دنیای امروز بە وسیلە تقلید، پاداشها و مجازاتها، فرامین و سنتهای زبانی از طریق الگوی زنان عروسکی (همسر عروسکی) در ظاهر در حال بازتعریف نقشی مدرن از زنان است در حالی کە در عمل چیزی جز باز آفرینی نقشهای سنتی و واپسگرا از زن نیست. دنیای مدرن میخواهد زنان بدون جلب توجە و بدون اینکە دیدە شوند، برجستە باشند. راحتترین شیوە برای نادیدە گرفتن صدای زنان این است کە آنها را همانند کنی، صنعت مد، آرایش و عمل زیبایی همگی در این راه گام بر میدارند. اگر امروزە زنان ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 🔸 «امروز در درون دانشگاه زنان به خیزش درآمدند. امروز همه چیز شگفتانگیز است؛ همچو این برف انگار همه چیز شتاب گرفته. معجزه. پنج هزار زن از دروازهی دانشگاه تهران به سمت مرکز شهر و ادارات دولتی راه پیمودند. روبریشان تفنگ بود. آنها اما انقلاب را آغاز کرده بودند.». منبع: کیت میلت، خیزش زنان ایران در اسفند ۱۳۵۷ …💡 شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ 🔶 «مسئلۀ اندیشۀ ایرانشهری و فاشیسم».. ✍مهدی تدینی 📍چندی است که اندیشمندانی ایرانی در تلاشند مفهوم «ایرانشهر» را به عنوان نظریهای کلان تبیین کنند. سیدجواد طباطبایی و شروین وکیلی را در این میان بهتر میشناسم. اندیشمندانی که در جستجوی مفهومی روشن و کارآمد از «ایرانشهر» ند آشکارا دغدغهای ملیگرایانه دارند. در مقابل، گروهی دیگر از اندیشمندان هم نسبت به تعبیر و مفهوم «ایرانشهر» بسیار حساسند و آن را دائم به باد انتقاد میگیرند. اما مسئله زمانی به جدلی محض تبدیل میشود که ایدۀ ایرانشهری را ایدهای فاشیستی مینامند (و طبعا نظریهپردازان آن را هم به طور غیرمستقیم فاشیست مینامند). در میان این منتقدان صدای یوسف اباذری و ناصر فکوهی از همه بلندتر بوده است.. 📍از آنجا که تمام کتابهایی که تا کنون منتشر کردهام یا به طور مستقیم دربارۀ فاشیسم بوده یا به طور غیرمستقیم در نهایت به فاشیسم میرسیده است، چندی پیش در نشستی دربارۀ اندیشۀ ایرانشهری قرار شد دربارۀ نسبت احتمالی میان فاشیسم و اندیشۀ ایرانشهری نظرم را بگویم …📍نکتۀ نخست اینکه در نظر برخی، بخشی از منش روشنفکرانه این است که پیوسته هشدار دهند فاشیسم در حال ظهور است. بخشی از روشنفکران و اندیشمندان ...