شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


◽️ فاجعه‌ «جهل مقدس». 🖋 آیت الله سیدمصطفی محقق داماد

🌅 ۴۱۱سال پیش، در روز ۱۷فوریه‌ی سال ۱۶۰۰میلادی، «جوردانو برونو» فیلسوف ایتالیایی پس از گذراندن ۸سال در سیاهچال‌های خوفناک دادگاه انگیزاسیون (تفتیش عقاید) در میدان کامپو دی فیوری شهر رم زنده زنده در آتش سوزانده شد. برونو کسی بود که از حق تمام انسان‌ها برای اندیشیدن بدان‌گونه که دلشان می‌خواست، دفاع می‌کرد.. 🌅قبل از اینکه جوردانو در آتش سوزانده شود، جلادان پاپ برای اینکه او را از گفتن سخنان کفرآمیز از نظر دادگاه انگیزاسیون بازدارند، زبانش را قطع کردند. این سرنوشت اغلب فلاسفه و دانشمندان دوره‌ تفتیش عقاید کلیسای کاتولیک بود …🌅نوشته‌اند که وقتی برونو را به یک میله‌ آهنین بسته بودند و انبوهی از هیزم برای سوزاندن او جمع کرده بودند، او هم ساکت بود و تسلیم شده بود و چیزی نمی‌گفت؛ ولی اتفاقی افتاد که یک جمله‌ گفت که در تاریخ باقی ماند.. 🌅آن اتفاق این بود که ناگهان دیدند پیرزنی نزدیک شد و تکه هیزمی در دست داشت و با آوردن نام خدا بر لب، آن را به روی هیزم‌ها انداخت. برونو سکوتش را شکست و گویی عمل این پیرزن مغز استخوانش را سوزانده بود، گفت: «لعنت بر این جهل مقدست!». 🌅مهمترین و یا لااقل یکی از اهم آف ...
  • گزارش تخلف

📍 ﻗﺮﻥ ۱۳ ﻃﺎﻋﻮﻥ ﺷﺎﯾﻊ ﺷﺪ، ﮐﻠﯿﺴﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ، ۱۲ﻫﺰﺍﺭ ﯾﻬﻮﺩﯼ ﺩﺭ ﺑﺎﻭﺍﺭﯾﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺳﺒﻮﺭﮒ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ

ﺑﻘﯿﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻃﺎﻋﻮﻥ ﮐﺸﺖ …📍 ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻗﺮﻥ ۱۶ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﺗﯽ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺷﺪ. ﭘﺎﭖ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﯿﺰ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺑﺪﻥ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ! ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﻧﻔﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﭘﺎﭖ ﻣﺮﺩﻧﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺟﺰﺍﯼ ﺑﺪﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﯿﺰ ﮔﻢ ﻧﺸﻮﺩ!. 📍 ﻗﺮﻥ ۱۷ ﺍﺩﻋﺎ ﺷﺪ ﻟﻤﺲ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥﻫﺎﯼ ﯾﮏ ﻗﺪﯾﺲ ﺩﺭ ﻓﻠﻮﺭﺍﻧﺲ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﻔﺎ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺯﯾﺴﺖﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺼﺎﺩﻓﯽ ﮐﺸﻒ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺑﺰ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﻬﺎ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺷﻔﺎ ﻣﯽﺩﺍﺩ! …🔸 ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ نه ﻧﺎﺩﺍﻥ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻰ ﺁﻳﻨﺪ و ﻧﻪ ﺍﺣﻤﻖ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻮﺳﻂ آﻣﻮﺯﺵ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ، ﺍﺣﻤﻖ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ! ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﺩﺷﻤﻦ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻮﺭﮐﻮﺭﺍﻧﻪ ﺍﺯ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﻯ ﻏﻠﻂ ﺍﺳﺖ …ﺑﺮﺗﺮﺍﻧﺪ ﺭﺍﺳﻞ. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🎞 کانفورمیست Il Conformist. 🎙 جورجیو گابر

📍 حزب باد یا فرصت‌طلبی ((ایتالیا)) به تغییر جهت دادن بر حسب دگرگونی اوضاع و همچنین به خاطر سود شخصی دلالت دارد. کسانی را عضو حزب باد (اپورسیونیست) می‌نامند که همواره به سوی قدرت وقت گرایش دارند و پایبند اصولی نیستند یا اصول خود را فدا می‌کنند. (دانشنامه سیاسی، داریوش آشوری). 📍 جورجیو گابر سال ۲۰۰۳ در سن ۶۳ سالگی درگذشت. آهنگ با همکاری آدریانو سلنتانو دیگر هنرمند ایتالیایی ساخته‌شده است …🔻 ترانه کانفورمیست با این متن آغاز میشود:. آیا مهلک بودن این سرنوشت را می‌دانی؟. این چنین شرم آور بودن. «مرعوب» از طرد شدن، «وحشت زده» از حذف شدن؟ …. ...
  • گزارش تخلف

◽️ ریشه‌های استبداد و الیگارشی

📍 استبداد در لفظ یعنی تمایل به «تفرد و تک روی» و طلبیدن سلطه‌گری و در اصطلاح سیاسی، عبارت است از خودکامگی (از روی امیال و هوای خود عمل کردن) و خودسری (بنابر رای و تشخیص خود عمل کردن و رای و تشخیص دیگران را نادیده گرفتن) و نداشتن التزام …🔺در نظام‌های الیگارشیک، عده یی محدود با انحصار قدرت سعی در سیطره و تسلط بی حد و حصر هستند. این نظام‌ها از قدیم در دنیا رواج داشته است و می‌توان آن را در اندیشه‌های اندیشمندان مختلف مشاهده کرد …🔺در نگاه «ارسطو» عیب اصلی الیگارشی این است که به جای تامین خواسته‌ی عمومی، درصدد حفظ منافع خود است …🔺هنگامی که خودپسندی و خودرایی در عمل اجتماعی و سیاسی بروز کند موجب می‌شود تا از همکاری‌ها و همدلی دیگران بازماند و در ارتباط گیری شکست خورد …🔺 نداشتن اعتقاد عملی به خواسته‌ی اکثریت که یکی از شاخصه‌های اصلی دموکراسی است به استبداد رای می‌انجامد.. 🔸اصطلاح مستبد یا «اتوکرات» از واژه‌ی یونانی «اتوکراسی» مشتق شده است. الیگارشی (oligarchy) یا حکومت از طرف اقلیت در مقابل دموکراسی یا حکومت توسط اکثریت قرار می‌گیرد …از سیاست‌شناسی. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 جدا، جدا. (چرا به درون خزیدیم؟). 🖋 مهدی سلیمانیه

▪️می‌خواهم بسته‌ی کلوچه را باز کنم. چشمم به جمله‌ای که روی بسته‌اش نوشته می‌افتد: «زندگی، لحظه‌ی حال است، بخند». به یاد شعار شرکت ارتباطی تالیا می‌افتم: «بگو، بخند، زندگی کن». فقط این‌ها نیست اما. کلاس‌های شبه‌روان‌شناسی‌های زرد: چگونه در لحظه‌ی حال زندگی کنیم؟ کلاس‌ها و دوره‌های عرفان‌های جدید و NLP و شبه‌مدیریتی: همگی، باز زبان‌های مختلف بر یک نکته تأکید دارند: خودت را دریاب، لحظه‌ی حال را دریاب، لذت ببر. راحت بگیر. … دوره‌ی این شعارها و کلاس‌ها و دوره‌هاست …▪️بخش قابل توجهی از مورخان و جامعه‌شناسان تاریخی می‌گویند که یکی از دلایل اوج‌گیری و قدرت گرفتن جریان‌های صوفیه در ایران، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی حمله مغول بوده است. جامعه‌ای که در مواجهه با یک رشته بحران‌ها و فجایع، احساس ناامنی و ناتوانی می‌کند و به درون می‌خزد، گوشه‌گیر می‌شود: وقتی حس‌ می‌کنی نمی‌توانی جهان اطرافت را تغییر دهی، وقتی احساس می‌کنی توان غلبه بر شرایط نامناسب اطرافت را نداری، به درون می‌خزی. ...
  • گزارش تخلف

در نظر من، معقول‌ترین و مشخص‌ترین چیزی که می‌توان درباره‌ی دولت «اخلاقی» و دولت فرهنگی گفت به شرح زیر است: هر دولتی اخلاقی است، زی

در این راستا، مدارس به عنوان کارکرد آموزنده‌ی مثبت، و دادگاه‌ها به عنوان کارکرد سرکوب‌گر و آموزنده‌ی منفی دولت، اساسی‌ترین فعالیت‌های دولت را در بر می‌گیرند. اما در واقع فعالیت‌ها و ابتکارات خصوصی متعدد دیگری نیز دقیقا همین هدف را دنبال می‌کنند. این فعالیت‌ها و ابتکارات، در کل، دستگاه هژمونی فرهنگی و سیاسی طبقات حاکم را تشکیل می‌دهند …🖋 آنتونیو گرامشی. 📚 دولت و جامعه‌ مدنی. ترجمه: عباس میلانی. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 چشم شهلا یا نگاه زیبا؟. 🖋 یاسر عرب

✅ عمده تحلیل در خصوص مصرف و واردات سر سام آور مواد آرایشی در کشور ما پیوند خورده با قانون حجاب اجباری است. این نظریه می‌کوشد تببین کند در کشوری که تنها بیرون گذاشتن کفه‌ی صورت مجاز است همه‌ی تلاش بانوان در رقابت تنگاتنگ «من زیبا (تر)» هستم صرف چشم و گونه و ابرو و لب و دندان می‌شود. حرف بیراهی هم نیست کما اینکه تاریخ در بستر انسان و غریزه نیز نشان داده است «پری رو تاب مستوری ندارد!» در این چند خط اما نگارنده فرمان می‌چرخاند و از زاویه‌ای دیگر نکاتی را مطرح می‌کند …✅در خیال جمعی جامعه‌ی مابه واسطه‌ی ادبیات محاوره‌ای، تغزلات عاشقانه، اشعار و ترانه‌ها ی عوامانه، قصه‌های فولکوریک و صورت پردازی کاراکتر‌های عامیانه (از خاله سوسکه‌ی کودکان تا زنان در مینیاتور فاخر بزرگسالان) همواره بر مبنای طرح‌واره‌ی شوخ چشمی، مژگان سیاهی، کمان ابرویی، غنچه دهانی، پیشانی بلندی و گیس کمندی شکل گرفته است. توصیف مردان هر چند با «قد و قامت» آغاز شده است وصف زنان با «بر و رو» همراه بوده و البته «حیای توصیف تن» در فرهنگی اسلامی و ایرانی بار عشوه‌گری را در طول تاریخ هر چه بیشتر به گردن صورت زنان انداخته است …✅تثبیت ...
  • گزارش تخلف

🔅 خودشیفتگی و فردگرایی نابجا در جامعه ایرانی!

🎙 سخنرانی فروپاشی اجتماعی در ایران، استاد ملکیان، اسفند ۹۶. 🔹کریستوفر لاچ (Christopher Lasch)، یک محقق امریکایی در علوم اجتماعی است که در دهه‌ی ۷۰ میلادی کتابی با نام فرهنگ خودشیفتگی (Culture of narcissism) نوشته است. او مسئله فرد گرایی نابجا و افراطی را مطرح می‌کند. او می‌گفت که جامعه جهانی و خصوصا جامعه امریکایی، دچار فردگرایی افراطی و نابجا شده است، یعنی هرکسی فقط در اندیشه منافع خود است. این نویسنده می‌گوید که وضع روانی افراد در این حالت، همچون فردی است که دچار خودشیفتگی شده است. شخصیت‌های خودشیفته در روان شناسی دو ویژگی عمده دارند:.۱) تنها و تنها دل مشغول خودشان هستند.۲) ارزش‌های اجتماعی را وقعی نمی‌نهند. این افراد، دائما در حال چرتکه انداختن به نفع خویش اند و ارزش هایی همچون عدالت، آزادی، رفاه اجتماعی، امنیت و نظم را مورد بی اعتنایی قرار می‌دهند.. لاچ معتقد بود که جوامع هم می‌توانند خودشیفته باشند. اگر در جامعه‌ای، فردگرایی افراطی و نابجا وجود داشته باشد، این جامعه خودشیفته است. ...
  • گزارش تخلف

✅رفتیم؛ تموم شد بالاخره!.. ✍🏻فردین علیخواه (جامعه‌شناس)

📍دریکی از کلاس‌های پس از عید، با دانشجویان جامعه‌شناسی درباره دیدوبازدیدهای نوروزی بحث می‌کردیم. تقریبا اکثرشان معتقد بودند که این دیدوبازدیدها بسیار کسل‌کننده و صرفا از روی اجبار صورت می‌گیرد و اگر نبود اصرار والدین؛ تن به انجام آن نمی‌دادند. آرزو می‌کردند که زمانی برسد تا بساط این ملاقات اجباری و تکراری برچیده شود. برخی از آن‌ها می‌گفتند که والدینشان از برخی از اقوام به‌طورجدی متنفرند ولی می‌گویند چون فامیل‌اند باید در عید به دیدن آنان رفت و میزبان آنان بود. گویی فهرستی تهیه شده است و در عید باید در کنار این فهرست، یک علامت به نشانه «انجام شد» زد! مشکل اصلی آن بود که دانشجویان احساس می‌کردند که در این‌گونه مواقع، اختیار و انتخاب در روابط اجتماعی از آنان سلب می‌شود.. شاید خیلی‌ها در عید با این مسئله درگیر باشند. دیدوبازدیدهای اجباری که سعی می‌کنیم برای انجام آن‌ها به دنبال توجیه و تفسیر نباشیم. وجود دارند و ما فقط اجرایشان می‌کنیم. ...
  • گزارش تخلف

▫️ «تنش میان حوزه‌ها». 🖋 شهریار احمدبیگی

حوزه‌ی اقتصاد بدلیل عملکرد بد و نامناسب، موجب خسران و تخریب حوزه‌ی اجتماعی شده، عملکرد حوزه‌ی اجتماعی رابا مشکل مواجه نموده و برسر راه توسعه‌ی اجتماعی ایجاد مانع کرده است. اقتصادسوررئال جاری و ساری شده در ایران از فساد تغذیه میکند و فساد را برای تغذیه‌ی مجدد خود بازتولید می‌نماید. اقتصاد (بخوانیم زیست فساد) از مدار تولیدگری خارج گشته و مصرف کننده‌ی محض شده است. اقتصاد، عدالت را مصرف میکند نه تولید، آزادی را مصرف می‌کند نه تولید، قانون را و …. اما این مصرف درواقع نوعی دزدی است، دزدی از حوزه‌ی اجتماعی. حاصل این دزدی و مصرف، همانا تولید آسیب‌ها در حوزه‌ی اجتماعی است. اقتصاد، به کارخانه‌ی تولید فساد تبدیل گشته که سایر حوزه‌ها را آلوده نموده است. حوزه‌ی اقتصاد (مشکلات در تمامی بخشهای آن مانند پولی و بانکی، سرمایه، تولیدو …)، رمق و توان حوزه‌ی اجتماعی را برای بازسازی و بازآفرینی خود گرفته است. نهادهای حوزه‌ی اجتماعی بجای آنکه توزیع و بازتوزیع کننده‌ی درآمدحاصل از فعالیت حوزه‌ی اقتصاد باشند، بازتویع کننده‌ی فساد حاصل از اقتصاد بیمار و فاسد هستند. ...
  • گزارش تخلف

چگونه ممکن است که آدم‌ها هنگام بحث فقط در پی پیروزی باشند و به حقیقت اعتنا نکنند؟

شوپنهاور: «به سادگی»؛ این «دنائت فطری بشری است.» این امر نتیجه‌ی «نخوت ذاتی» و این واقعیت است که مردم پیش از سخن گفتن، فکر نمی‌کنند بلکه پرحرف و فریبکارند - آنها به سرعت موضعی اختیار می‌کنند، و از آن پس، فارغ از درستی یا نادرستی آن موضع، صرفا به خاطر غرور و خودرأیی به آن می‌چسبند. نخوت همیشه بر حقیقت غلبه می‌کند …!. 🖋 آرتور شوپنهاور. 📖 هنر همیشه بر حق بودن. 👈 🌐 جامعه‌شناسی علامه. 👉 ...
  • گزارش تخلف