جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ◽️ فاصلهی بین نسلی فرزندان و والدین. 🖋 فرامرزبابادخت. دانشجوی دبیری علوم اجتماعی ✍موضوع شکاف ارزشها و نگرشها بین نسلها، تفاوت فرهنگی و هویتی والدین و فرزندان و مساله انتقال فرهنگ چندین دهه مورد بحث در جامعه شناسی است. اما پرداختن به این مساله در محیطهای علمی و دانشگاهی کشور نو است و بیش از یک دهه بیشتر سابقه ندارد. شکاف نسلی به معنی وجود تفاوتهای دانشی، گرایشی، و رفتاری مابین دو نسل جوانان و بزرگسالان به خصوص در بعد هویتی بطور وسیعتری در ساختارهای اجتماعی و فرهنگی هر جامعهای را تحت تاثیر خود قرار میدهد. به نحوی که هویت، احساس تعلق خاطر به فرهنگ، ارزش و فرهنگ بومی در نسلها که موجبات همبستگی اجتماعی یک جامعهای را مهیا میسازد سبب، تفاوت، تعارض فرهنگی و هویتی میگردد. اگر در فرآیند اجتماعی شدن کودکان، نوجوانان و جوانان فرهنگ یک جامعه از نسلی به نسل دیگر منتقل نشود، اشتراکات فرهنگی بین نسل کم کم رو به افول میرود و جامعه به انواع آسیب و بیماری بحران هویتی گرفتار میآید. نتیجه چنین وضعی در جامعه این خواهد بود که نسلهای جدید رابطه و احساس تعلق خود را به فرهنگ و گذشته از دست خواهند داد. بدیهی است زمانی که منابع هویتی بین نسلی، تقویت کننده یکدیگر نباشند و پیوستگی ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ◽️ شلوار قرمزت را در بیار وگرنه کشته میشوی. 🖋 مجتبی لشکربلوکی قبل از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۲، وزیر جنگ فرانسه در حال بازگشت از جبهه بالکان به این نتیجه رسید که برد گلولههای اسلحهها به شدت افزایش یافته است و نیاز به استتار (مخفی ماندن از دیدرس دشمن) بیش از گذشته است. چرا که دیده شدن هر سرباز، یعنی هدفگیری دقیق توسط دشمن و نهایتا کشته شدن …او لباس کمرنگ بلغارها را دید و تصمیم گرفت لباس سربازهای فرانسوی را تغییر دهد. سربازان فرانسوی تا آن زمان همچنان لباس آبی پررنگ با شلوارهای قرمز میپوشیدند. پیشنهاد داد تا سربازان فرانسوی لباس خاکستری-آبی یا خاکستری-سبز بپوشند؛ اما غرور ارتش نمیگذاشت. آنها به همان اندازهای در پوشیدن کت دامندار آبی و شلوار قرمز اصرار داشتند؛ که زمانی در نپذیرفتن توپهای سنگین پافشاری کرده بودند …نظامیان فرانسوی «حیثیت ارتش» را در خطر میدیدند؛ چرا که رنگ لباسشان داشت تغییر میکرد! روزنامه «اکو دو پاری» نوشت: «بهفراموشی سپردن تمام آنچه رنگی است، تمام آنچه به سربازان سیمای درخشان میبخشد؛ هم خلاف سلیقه فرانسوی است و هم خلاف عملکرد نظامی!!» میبینید چگونه با هیجانات کاذب، واقعیتهای واضح را نادیده گرفتند. در هر صورت آ ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ 🔸 میزان خطر زمین لرزه در نقاط مختلف کشور.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ 📷 صد سال فیلترینگ در ایران؛ از تلگراف تا تلگرام.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ✅ تولید خلاق شبکه/درباره تلگرام.. ✍🏻محمد زینالی اناری 📍شنیدم شبکهی اجتماعی مشابه تلگرام طراحی شده تا به جای نمونهی خارجی مانند زانتیا، از نمونهی داخلی مانند پیکان استفاده کنیم. یادم هست مدتها به موتورهای قدیمی پیکان موتور طراحی انگلیس میگفتند و مدتها سوال من این بود با این همه فوران نمونه و مدل ماشین، چرا ایران پیکان را با این حد تکرار تولید میکند. مدتی بعد که مطالعاتم را از بعد علوم پایه یعنی فیزیک اتمی به علوم اجتماعی پهنا دادم، متوجه شدم که تکرار تولیدات صنعتی محصول عدم خلاقیت و عدم وجود بازار تولید خلاقانه میباشد. از سویی تولید خودرو در ایران یک صنعت درون زا نبوده و ماحصل مونتاژ و کارخانه سازیهای مستشاری است.. در بعد ارتباطی هم این قضیه صادق است. شبکههای اجتماعی، تولید مکان شبکهای در فضاهای درون خانگی است. در واقع شبکههای اجتماعی نمایندهی غیرمکانی فضاهای اجتماعی است. طبق طبقه بندی بنده، تویتر شبیه شعارنویسی و گرافیتی، فیس بوک شبیه دید و بازدید و احوال پرسیهای خیابانی و تلگرام تشابهی با کافه نشینی، خطابه (کانال) و بحث گروهی (گروه) و گاه تا حد سمپوزیوم و سمینار بوده و فرصتهای اجتماعی غیرمکانی برای ارتباطات انسانی فراهم می ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ✅فیلترینگ؛ سیاست شکست خورده!.. ✍🏻محمدامین قانعی راد.. 📍موضوع فیلترینگ تلگرام مبهم است در یک سو دولت و شخص آقای روحانی قرار دارد که بهطور مشخص مخالفت خود را با این مسأله ابراز کرده است. اما در طرف دیگر برخی افراد در نهادهای دیگر موافق مسدودسازی هستند. با این حال به نظر میرسد این بحث بعد از اعتراضهای دی ماه ۹۶ جدی شده که تلگرام با مسأله امنیتی و اعتراضهای مردمی پیوند داده شد. نگاه رئیس جمهوری مبتنی بر نوعی رقابت در عرصه جهانی است و بر همین اساس هم گفتهاند که هدف از ایجاد پیام رسانهای داخلی نه فیلترینگ بلکه رفع انحصار باید باشد. این موضع بخصوص از آن جهت قابل ارزیابی و تأمل است که تجربههای پیشین در مورد فیلترینگ قرین موفقیت نبوده است. کما اینکه همین الآن هم فیلتر برخی سایتها انجام میشود اما به موازات آن رجوع به فیلترشکن هم بسیار زیاد شده است به گونهای که فیلتر کردن عملا بیمعنا شده است. در حقیقت این سیاست هزینهای را برای حاکمیت ایجاد کرده بدون آنکه نتیجه رضایت بخشی هم در پی داشته باشد. در مورد فیلتر کردن تلگرام هم میتوان همین پیشبینی را داشت … …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۷ ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ 🔵فیلم کوتاه Next Floor.. 🔹تمثیلی جالب از سقوط یک جامعه … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 11:49, 34.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 📍خلاصه: یازده میهمان در یک ضیافت مجلل گرد یک میز جمع شدهاند، در این میهمانی حوادثی رخ میدهد که عادی به نظر نمیرسد … جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ 🚭سبک زندگی بدون سیگار ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۷ ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ ماده ۹۳- دولت از حقوق بیمهشدگان حمایت میکند و این حمایت شامل تضمین فضای رقابتی، نظارت بر فعالیت بیمهگران و نهادهای بیمهای، تنظ شهروندی. علامه👇. جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ ✅ برای عبور از بحرانها گریزی از اندیشهی توسعه نیست اما تا توسعه فاصلهی معنا داری وجود دارد … ✍🏻حسین سیوانی. 📍برای درک ضرورت توسعه باید مفهوم، الزامات و نتایج توسعه را درک کرد. موقعیت جغرافیایی «سیاسی و انسانی» و شرایط کلی کشور توسعه را امری ضروری کرده است. دهههای متمادی برنامه ریزیها و تلاشهای گستردهای برای تحقق توسعه انجام گرفته است با این وصف ایران تا رسیدن به آستانهی و دروازهی توسعه یافتگی فاصلهی زیادی دارد و … به نظرم دلیل عمدهی این فاصله فقدان اندیشهی توسعه، ابزار توسعه و بی توجهی به الزامات توسعه است که توسعه پذیری را امری ناممکن نموده است. توسعه نیافتگی در دهههای گذشته به دلیل فقدان یا کمبود اعتبارات، منابع، تجهیزات و حتی فقدان نیروهای متخصص وکارشناس نبوده بلکه این ناکامی برآمده از مدیریت نامنسجم، خودمحوری و تابع برنامه و سازمان نبودن مسئولان ومدیران، کنار گذاشتن اهل علم و نخبگان متخصص، نادیده گرفتن شایستگان، مسئولیت ناپذیری، فقدان آینده نگری، سیاست زدگی و … از عوامل اصلی عدم پیدایش اندیشهی توسعه بوده ومانع از این شده است که توسعه به امری اجتماعی بدل شود.. توجه به مشکلات انباشته شده در بخشهای مختلف:.۱- اقتصادی «رکود، رانت، تورم شکننده، وضعیت صندوقهای باز ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ 🔅 مدیر عامل سه شرکت مایکروسافت، ادوبی و مسترکارت کجا درس خواندهاند؟.. Hyderabad Public School ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت، شانتانو ناراین مدیر عامل ادوبی و آجی بانگا مدیر عامل مسترکارت هر سه در این دبیرستان تحصیل کردهاند.. این دبیرستان در سال ۱۹۲۳ تاسیس شده است و یکی از ده مدرسه برتر هند است …حیدرآباد که مدرسه فوق در آن واقع شده است یک شهر در جنوب هند و یک هاب تکنولوژی در این کشور است …منبع: به نقل از Tylre Cowen. شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ ▫️ آگاهی اجتماعی. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی برای رسیدن به جامعهای دموکراتیک، لازم نیست همه مردم جامعه آگاه باشند، چرا که افراد ناآگاه حتی در جوامع دموکراتیک نیز وجود دارند. بلکه مهمترین عنصری که امکان و بقای جامعه دموکراتیک را تضمین میکند نه آگاهی همه مردم جامعه، بلکه وجود فضای آزادی هست که به وسیله آن، افراد جامعه بتوانند با مقایسه نظرات، افکار و دیدگاههای مختلف و متعارض، حقیقت و آگاهی اجتماعی راستین را کشف سازند. لذا آگاهی اجتماعی چیزی نیست که یک باره و برای همیشه به وجود آید، بلکه امر مستمر و مداومی هست که در فضای آزادانه بحث، گفتگو، مناظره و مشاجره، بازتولید میشود. شاید به تشبیه بتوان گفت که آگاهی اجتماعی همچون غذایی است که افراد باید هر روزه آن را مصرف کنند و نهادهایی باشند که به طور آزادانه و رقابتی، غذای آگاهی اجتماعی را تولید کنند. البته در این میان نباید اراده افراد را در رسیدن به حقیقت و کشف آگاهی راستین از نظر دور داشت. چنانکه به قول هوسرل، آگاهی امری نیتمندانه و قصدمندانه است. یعنی هر وقت قصد چیزی را میکنیم به آگاهی دست مییابیم. به این معنی که آگاهی زمانی حاصل میشود که افراد رویکرد طبیعی و روزمره خود را در پرا ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ✅دچار بیگانگی سیاسی شدهایم!.. ✍ مهران صولتی 📍زمزمههای فیلتر شدن تلگرام در روزهای اخیر اگر هیچ سودی نداشت دست کم معیار روشنی برای میزان بیگانگی سیاسی موجود در اختیار ما قرار داد. به هر کدام از نظر سنجی هایی که کانالهای مختلف برای سنجش میزان استقبال مردم از پیام رسانهای داخلی مراجعه میکردید گزینه؛ استفاده از فیلتر شکن برای تداوم حضور تلگرام تقریبا چندین برابر گزینههای جایگزین بود! اگر تاکنون نظام سیاسی میتوانست با اتکا به مشارکت بالای مردم در انتخابات مختلف از اعتماد بالای مردم نسبت به خود سخن به میان آورد نظر سنجیهای اخیر درباره تلگرام نشان داد که میزان بیگانگی سیاسی مردم به مرزهای هشدار دهندهای رسیده است! از همین رو باید نسبت به قرار گرفتن حاکمیت پشت سر شعار؛ حمایت از کالای ایرانی هم احساس نگرانی کرد! بعید نیست که با توجه به عمق فزاینده بی اعتمادی موجود، به عکس شاهد بی اعتنایی هر چه بیشتر مردم نسبت به کالاهای ایرانی باشیم! در شرایطی که نه غرب؛ بهشت واقعی محسوب میشود و نه ایران؛ جهنم محتوم، آنچه قطعی به نظر میرسد این است که احساس فلاکت از زیستن در ایران دهها برابر بیشتر از واقعیتهای موجود است! این یعنی بی اعتمادی فاجعه ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ گزارش اجتماعی که نباید حتما از درد و رنج باشد … که البته باید بخش عمدهاش، صدای رنج جامعه باشد اما بگذارید در صفحات اجتماعی روزنامهها صدای امید هم شنیده شود. مثل صدای این دو بانوی زاهدانی که سالهاست کتاب را از لای هجوم رسانههای کوچک و بزرگ مجازی رد میکنند و به صاحبانش میرسانند. داستان زندگی وکار خانم میرحسینی و خانم کامبوزیا را چندی پیش در اعتماد نوشتم. اگر خواستید روزنهای از امید در این روزهای سیاه ببینید، لطفا بخوانید. نکته: در حال حاضر به جز کتابفروشی خانم میرحسینی یکی دو کتابفروشی (غیر درسی) دیگر هم در زاهدان تاسیس شده است، اما این بانو سالها به تنهایی سنگر کتاب را در شهر حفظ کرده بود. کانال زهرا روستا. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۸ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ماده ۹۲- حق جامعه ایثارگران و خانوادههای معظم آنان است که بهطور خاص از تمهیدات ضروری برای توانمندسازی فردی و جمعی برای حضور و م شهروندی. علامه👇. جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ✅رابطه پیشرفتهای عوامانه با پسرفتهای عمیق در یک جامعه.. ✍یاسراسلامی نوکنده 🔹افتخارات در جوامع عوام سالار شامل: ثروت، شهرت، زیبایی، سکس و تحصیلات دانشگاهی میباشد و هر چه بر این قبیل افتخارات افزوده شود بلاهت و پلشتی در آن جامعه نیز افزون میگردد …🔹گر چه نباید فراموش کنیم بعضی از این افتخارات لازمه پیشرفت اجتماعی و راه یافتن افراد به فضاهای باج گیری، زد و بندی و رشوه دهی و امتیازگیری میباشد و به همین علت است که کمتر میبینیم اشخاص سالم و شریف تمایلی برای حضور در عرصهها را از خود نشان دهند و یا اگر قصد ورود داشته باشند هم بطور سیستماتیک کنار گذاشته میشوند تا مفسدین و تازه به دوران رسیدگان بتوانند در آرامش از امکانات و ساده لوحی جامعه بهره برداری کنند. در چنین فضایی عرصه برای پیشتازی فرومایگان مهیاتر از هر زمانی خواهد بود …🔹شعور و درک انسانی در انبار وجود اشخاص زالو صفت کالایی نایاب است در نتیجه اقدامات و فعالیتهایشان نمیتواند با منافع اجتماع و حرمت انسان همخوانی چندانی داشته باشد لذا هر حرکتی از جانب زالوها که پیشرفت خوانده شود با هر عنوان که باشد باید در آن تردید کرد زیرا در ذات آن خیر و نیکی وجود ندارد …🔹از این رو باید بگویم: هر نوع رفاه و پیشرفت در هر عرصهای ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ 🔵پاواروت.. ✍🏻محمد زینالی اناری 📍در فرهنگ شهری اردبیل، به سبقت از سمت راست در میدانها «پاواروت» گفته میشود، معنایش این است که شخصی بتواند دور میدان را از از دورترین نقاط به مرکز میدان دور زده و از راهی حاشیهای به طوری که باقی ماشینها جلویش نباشند، بگذرد و از همه جلو بیفتد. شاعری گله کرده بود که آموزگار هندسه را نمیبخشد، چرا که بر خلاف درس او، کوتاهترین راه، هیچوقت خط راست نبوده است. به نظر رابرت مرتون، گاه کج رفتن و کجروی بخشی از مردم را از دیگران جلو میاندازد. رفتار ترافیکی مردم، مظهری از رفتار اجتماعی آنان است. وقتی کجروی در امور آنها را ترقی میدهد، طبیعتا آنها مدام به این فکر هستند که پاواروت بلندی بردارند و با رد شدن از دور ماشینهای دیگر راه خود را بقاپند …سالها پیش در مجموعهای کار میکردم که مدلش چنان گونه شده بود که خیلی از همکارانم وقتی که با جان و دل کار میکردم، به من میگفتند: " فلانی تو خیلی زحمت میکشی اما برای چه؟ به جای ارتقای تو، روزی میرسد کسی را که اصلا زحمتی نکشده به جای تو ارتقا دهند. همین طور هم شد، پیشگوییهای آنها ناشی از اطلاعاتی بوده است که من به خاطر عشق به کار نسبت به آن بی اعت ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ 🔸 فحاشی و ناسزاگویی ما ایرانیان!. 🖋 علی مرادی مراغهای بدون مقدمه باید گفت که ما ایرانیان در فحش گویی یدطولایی داریم! تاورنیه در سفرنامهاش مىنویسد: «ایرانیها در اداء الفاظ رکیک و فحشهاى قبیح مهارتى دارند …وقتى دو نفر با هم نزاع مىکنند عوض اینکه با ضرب مشت بجنگند، به یکدیگر دشنام مىدهند و نفرین ردوبدل مىکنند» (سفرنامه تاورنیه …ص۹۱۱.) اگرچه ناسزا و فحش (سقط گفتن) از دیرباز در بین طبقات مختلف اجتماعى معمول بوده حتی هر کدام از طبقات فحشهای خاص خودش را دارد اما وقتی اوضاع معیشتی مردم بدتر میگردد فحش دادن مثل آب خوردن میگردد و با کوچکترین بهانهای حتی بخاطر بوق زدن ماشین پشت سری!. بیهقى حدود هزار سال پیش مىگوید «… دانم که سخت ناخوشش آید و مرا متهم مىدارد متهم تر گردم و سقط گوید اما روا دارم.» (تاریخ بیهقى …ص۴۵۵) سعدى نیز به رواج نفرین و دشنام زمان خود اشاره مىکند:. همه شب بر این غصه تا بامداد/ سقط گفت و نفرین و دشنام داد. در گلستان ضمن حکایتى آمده است: «ملک را دشنام دادن گرفت و سقط گفتن آغاز کرد.» در کتاب سمک عیار فحشهائى از قبیل حرامزاده، جادو، بدفعل، سگ بدکار به کرات به چشم مىخورد. البته در دورههای انقلاب و انتقال قدرت، روزنامهها ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۸ ۱۳۹۷/۰۱/۱۴ 🔹رنانی و آرزوی زاده نشدن مصدق و مارکس!!!. 🖋 علی دینی ترکمانی 🔸 دکتر محسن رنانی در مطلبی با عنوان (یادگیری اجتماعی و توسعه: درسهای بمباران هیروشیما و ۲۸ مرداد) میگوید: «ای کاش مصدق نزاده بود و ای کاش چنین جنبشی رخ نداده بود. پولهایی که با ملی شدن نفت به جیب ملت ایران رفت، بسیار کمتر از خسارتهایی است که جامعه ما در طول هفتاد سال بعد از آن واقعه، از حوادث بعدی مرتبط با آن واقعه دید.». وی وقتی در معرض مواخذه خوانندگان خود قرار میگیرد که چرا چنین نظری درباره مصدق دارد، در پاسخی با عنوان «مصدق و توسعه» مینویسد: «من این جمله و آن نقدها را عامدانه نوشتهام (گرچه ممکن است برخلاف میل کنونی یا باورهای پیشین خودم باشد). چون معتقدم برای اینکه آمادهی گام نهادن در مسیر توسعه شویم باید شروع کنیم و یک بار همه پندارهای پیشینمان را بازنگری، نقد و بازآرایی کنیم. … مصدق بزرگ بود و بزرگ میماند، اما ما بزرگ نمیشویم مگر اینکه تمرین کنیم بزرگانمان را عقلانی و اخلاقی نقد کنیم.». 🔸 پیشتر نیز، در مقدمه ترجمهی کتاب بسیار معتبر اقتصاددان پرآوازه جهانی، توماس پکیتی، با عنوان «سرمایه در قرن بیست و یکم»، نوشته بود: «اگر مادر مارکس میدانست وی موجب مرگ میلیونها ن ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۰۱/۱۴ 🔹 یادگیری اجتماعی و توسعه. 📍 درسهای بمباران هیروشیما و کودتای ۲۸ مرداد. 🖋 محسن رنانی 🔸 «توسعه» پدیده هزار چهره یا هزار لایهای است که هر لایهی آن را میکاوی به لایه دیگری میرسی. یکی از «ریشه» های اصلی و همزمان یکی از «شاخص» های توسعه، «تمنای یادگیری» است. همانگونه که هیچ فردی به رشد وجودی و شخصیتی نمیرسد تا زمانی که خودش بخواهد و تصمیم بگیرد که هر تجربهی زندگی را به یک فرصت یادگیری تبدیل کند، یک جامعه هم وقتی میتواند وارد فرایند توسعه شود که «تمنای یادگیری» به یکی از ویژگیهای پایدار آن تبدیل شود …🔸 من همیشه وقتی به یاد جنبش ملی شدن نفت میافتم با خود میگویم ای کاش مصدق نزاده بود و ای کاش چنین جنبشی رخ نداده بود. پولهایی که با ملی شدن نفت به جیب ملت ایران رفت، بسیار کمتر از خسارتهایی است که جامعه ما در طول هفتاد سال بعد از آن واقعه، از حوادث بعدی مرتبط با آن واقعه دید …🔸 جامعه ما هنوز که هنوز است در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ زمینگیر است. جامعهی ما به جای آن که درسهای لازم را از وقایع آن دوره بیاموزد و سپس عبور کند و بکوشد تکرارش نکند، اتفاقا آن حادثه را دستاویز قرار داده است تا هی تکرارش کند و البته فرصتطلبی بازیگران سیاسی نیز به این روحیه دامن زده است. و جمهو ... ‹ 96 97 98 99 100 101 102 ›
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ◽️ فاصلهی بین نسلی فرزندان و والدین. 🖋 فرامرزبابادخت. دانشجوی دبیری علوم اجتماعی ✍موضوع شکاف ارزشها و نگرشها بین نسلها، تفاوت فرهنگی و هویتی والدین و فرزندان و مساله انتقال فرهنگ چندین دهه مورد بحث در جامعه شناسی است. اما پرداختن به این مساله در محیطهای علمی و دانشگاهی کشور نو است و بیش از یک دهه بیشتر سابقه ندارد. شکاف نسلی به معنی وجود تفاوتهای دانشی، گرایشی، و رفتاری مابین دو نسل جوانان و بزرگسالان به خصوص در بعد هویتی بطور وسیعتری در ساختارهای اجتماعی و فرهنگی هر جامعهای را تحت تاثیر خود قرار میدهد. به نحوی که هویت، احساس تعلق خاطر به فرهنگ، ارزش و فرهنگ بومی در نسلها که موجبات همبستگی اجتماعی یک جامعهای را مهیا میسازد سبب، تفاوت، تعارض فرهنگی و هویتی میگردد. اگر در فرآیند اجتماعی شدن کودکان، نوجوانان و جوانان فرهنگ یک جامعه از نسلی به نسل دیگر منتقل نشود، اشتراکات فرهنگی بین نسل کم کم رو به افول میرود و جامعه به انواع آسیب و بیماری بحران هویتی گرفتار میآید. نتیجه چنین وضعی در جامعه این خواهد بود که نسلهای جدید رابطه و احساس تعلق خود را به فرهنگ و گذشته از دست خواهند داد. بدیهی است زمانی که منابع هویتی بین نسلی، تقویت کننده یکدیگر نباشند و پیوستگی ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ◽️ شلوار قرمزت را در بیار وگرنه کشته میشوی. 🖋 مجتبی لشکربلوکی قبل از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۲، وزیر جنگ فرانسه در حال بازگشت از جبهه بالکان به این نتیجه رسید که برد گلولههای اسلحهها به شدت افزایش یافته است و نیاز به استتار (مخفی ماندن از دیدرس دشمن) بیش از گذشته است. چرا که دیده شدن هر سرباز، یعنی هدفگیری دقیق توسط دشمن و نهایتا کشته شدن …او لباس کمرنگ بلغارها را دید و تصمیم گرفت لباس سربازهای فرانسوی را تغییر دهد. سربازان فرانسوی تا آن زمان همچنان لباس آبی پررنگ با شلوارهای قرمز میپوشیدند. پیشنهاد داد تا سربازان فرانسوی لباس خاکستری-آبی یا خاکستری-سبز بپوشند؛ اما غرور ارتش نمیگذاشت. آنها به همان اندازهای در پوشیدن کت دامندار آبی و شلوار قرمز اصرار داشتند؛ که زمانی در نپذیرفتن توپهای سنگین پافشاری کرده بودند …نظامیان فرانسوی «حیثیت ارتش» را در خطر میدیدند؛ چرا که رنگ لباسشان داشت تغییر میکرد! روزنامه «اکو دو پاری» نوشت: «بهفراموشی سپردن تمام آنچه رنگی است، تمام آنچه به سربازان سیمای درخشان میبخشد؛ هم خلاف سلیقه فرانسوی است و هم خلاف عملکرد نظامی!!» میبینید چگونه با هیجانات کاذب، واقعیتهای واضح را نادیده گرفتند. در هر صورت آ ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ 🔸 میزان خطر زمین لرزه در نقاط مختلف کشور.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ 📷 صد سال فیلترینگ در ایران؛ از تلگراف تا تلگرام.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ✅ تولید خلاق شبکه/درباره تلگرام.. ✍🏻محمد زینالی اناری 📍شنیدم شبکهی اجتماعی مشابه تلگرام طراحی شده تا به جای نمونهی خارجی مانند زانتیا، از نمونهی داخلی مانند پیکان استفاده کنیم. یادم هست مدتها به موتورهای قدیمی پیکان موتور طراحی انگلیس میگفتند و مدتها سوال من این بود با این همه فوران نمونه و مدل ماشین، چرا ایران پیکان را با این حد تکرار تولید میکند. مدتی بعد که مطالعاتم را از بعد علوم پایه یعنی فیزیک اتمی به علوم اجتماعی پهنا دادم، متوجه شدم که تکرار تولیدات صنعتی محصول عدم خلاقیت و عدم وجود بازار تولید خلاقانه میباشد. از سویی تولید خودرو در ایران یک صنعت درون زا نبوده و ماحصل مونتاژ و کارخانه سازیهای مستشاری است.. در بعد ارتباطی هم این قضیه صادق است. شبکههای اجتماعی، تولید مکان شبکهای در فضاهای درون خانگی است. در واقع شبکههای اجتماعی نمایندهی غیرمکانی فضاهای اجتماعی است. طبق طبقه بندی بنده، تویتر شبیه شعارنویسی و گرافیتی، فیس بوک شبیه دید و بازدید و احوال پرسیهای خیابانی و تلگرام تشابهی با کافه نشینی، خطابه (کانال) و بحث گروهی (گروه) و گاه تا حد سمپوزیوم و سمینار بوده و فرصتهای اجتماعی غیرمکانی برای ارتباطات انسانی فراهم می ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ✅فیلترینگ؛ سیاست شکست خورده!.. ✍🏻محمدامین قانعی راد.. 📍موضوع فیلترینگ تلگرام مبهم است در یک سو دولت و شخص آقای روحانی قرار دارد که بهطور مشخص مخالفت خود را با این مسأله ابراز کرده است. اما در طرف دیگر برخی افراد در نهادهای دیگر موافق مسدودسازی هستند. با این حال به نظر میرسد این بحث بعد از اعتراضهای دی ماه ۹۶ جدی شده که تلگرام با مسأله امنیتی و اعتراضهای مردمی پیوند داده شد. نگاه رئیس جمهوری مبتنی بر نوعی رقابت در عرصه جهانی است و بر همین اساس هم گفتهاند که هدف از ایجاد پیام رسانهای داخلی نه فیلترینگ بلکه رفع انحصار باید باشد. این موضع بخصوص از آن جهت قابل ارزیابی و تأمل است که تجربههای پیشین در مورد فیلترینگ قرین موفقیت نبوده است. کما اینکه همین الآن هم فیلتر برخی سایتها انجام میشود اما به موازات آن رجوع به فیلترشکن هم بسیار زیاد شده است به گونهای که فیلتر کردن عملا بیمعنا شده است. در حقیقت این سیاست هزینهای را برای حاکمیت ایجاد کرده بدون آنکه نتیجه رضایت بخشی هم در پی داشته باشد. در مورد فیلتر کردن تلگرام هم میتوان همین پیشبینی را داشت … …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۲۷ ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ 🔵فیلم کوتاه Next Floor.. 🔹تمثیلی جالب از سقوط یک جامعه … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 11:49, 34.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 📍خلاصه: یازده میهمان در یک ضیافت مجلل گرد یک میز جمع شدهاند، در این میهمانی حوادثی رخ میدهد که عادی به نظر نمیرسد …
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۷ ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ ماده ۹۳- دولت از حقوق بیمهشدگان حمایت میکند و این حمایت شامل تضمین فضای رقابتی، نظارت بر فعالیت بیمهگران و نهادهای بیمهای، تنظ شهروندی. علامه👇.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ ✅ برای عبور از بحرانها گریزی از اندیشهی توسعه نیست اما تا توسعه فاصلهی معنا داری وجود دارد … ✍🏻حسین سیوانی. 📍برای درک ضرورت توسعه باید مفهوم، الزامات و نتایج توسعه را درک کرد. موقعیت جغرافیایی «سیاسی و انسانی» و شرایط کلی کشور توسعه را امری ضروری کرده است. دهههای متمادی برنامه ریزیها و تلاشهای گستردهای برای تحقق توسعه انجام گرفته است با این وصف ایران تا رسیدن به آستانهی و دروازهی توسعه یافتگی فاصلهی زیادی دارد و … به نظرم دلیل عمدهی این فاصله فقدان اندیشهی توسعه، ابزار توسعه و بی توجهی به الزامات توسعه است که توسعه پذیری را امری ناممکن نموده است. توسعه نیافتگی در دهههای گذشته به دلیل فقدان یا کمبود اعتبارات، منابع، تجهیزات و حتی فقدان نیروهای متخصص وکارشناس نبوده بلکه این ناکامی برآمده از مدیریت نامنسجم، خودمحوری و تابع برنامه و سازمان نبودن مسئولان ومدیران، کنار گذاشتن اهل علم و نخبگان متخصص، نادیده گرفتن شایستگان، مسئولیت ناپذیری، فقدان آینده نگری، سیاست زدگی و … از عوامل اصلی عدم پیدایش اندیشهی توسعه بوده ومانع از این شده است که توسعه به امری اجتماعی بدل شود.. توجه به مشکلات انباشته شده در بخشهای مختلف:.۱- اقتصادی «رکود، رانت، تورم شکننده، وضعیت صندوقهای باز ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ 🔅 مدیر عامل سه شرکت مایکروسافت، ادوبی و مسترکارت کجا درس خواندهاند؟.. Hyderabad Public School ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت، شانتانو ناراین مدیر عامل ادوبی و آجی بانگا مدیر عامل مسترکارت هر سه در این دبیرستان تحصیل کردهاند.. این دبیرستان در سال ۱۹۲۳ تاسیس شده است و یکی از ده مدرسه برتر هند است …حیدرآباد که مدرسه فوق در آن واقع شده است یک شهر در جنوب هند و یک هاب تکنولوژی در این کشور است …منبع: به نقل از Tylre Cowen. شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ ▫️ آگاهی اجتماعی. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی برای رسیدن به جامعهای دموکراتیک، لازم نیست همه مردم جامعه آگاه باشند، چرا که افراد ناآگاه حتی در جوامع دموکراتیک نیز وجود دارند. بلکه مهمترین عنصری که امکان و بقای جامعه دموکراتیک را تضمین میکند نه آگاهی همه مردم جامعه، بلکه وجود فضای آزادی هست که به وسیله آن، افراد جامعه بتوانند با مقایسه نظرات، افکار و دیدگاههای مختلف و متعارض، حقیقت و آگاهی اجتماعی راستین را کشف سازند. لذا آگاهی اجتماعی چیزی نیست که یک باره و برای همیشه به وجود آید، بلکه امر مستمر و مداومی هست که در فضای آزادانه بحث، گفتگو، مناظره و مشاجره، بازتولید میشود. شاید به تشبیه بتوان گفت که آگاهی اجتماعی همچون غذایی است که افراد باید هر روزه آن را مصرف کنند و نهادهایی باشند که به طور آزادانه و رقابتی، غذای آگاهی اجتماعی را تولید کنند. البته در این میان نباید اراده افراد را در رسیدن به حقیقت و کشف آگاهی راستین از نظر دور داشت. چنانکه به قول هوسرل، آگاهی امری نیتمندانه و قصدمندانه است. یعنی هر وقت قصد چیزی را میکنیم به آگاهی دست مییابیم. به این معنی که آگاهی زمانی حاصل میشود که افراد رویکرد طبیعی و روزمره خود را در پرا ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ✅دچار بیگانگی سیاسی شدهایم!.. ✍ مهران صولتی 📍زمزمههای فیلتر شدن تلگرام در روزهای اخیر اگر هیچ سودی نداشت دست کم معیار روشنی برای میزان بیگانگی سیاسی موجود در اختیار ما قرار داد. به هر کدام از نظر سنجی هایی که کانالهای مختلف برای سنجش میزان استقبال مردم از پیام رسانهای داخلی مراجعه میکردید گزینه؛ استفاده از فیلتر شکن برای تداوم حضور تلگرام تقریبا چندین برابر گزینههای جایگزین بود! اگر تاکنون نظام سیاسی میتوانست با اتکا به مشارکت بالای مردم در انتخابات مختلف از اعتماد بالای مردم نسبت به خود سخن به میان آورد نظر سنجیهای اخیر درباره تلگرام نشان داد که میزان بیگانگی سیاسی مردم به مرزهای هشدار دهندهای رسیده است! از همین رو باید نسبت به قرار گرفتن حاکمیت پشت سر شعار؛ حمایت از کالای ایرانی هم احساس نگرانی کرد! بعید نیست که با توجه به عمق فزاینده بی اعتمادی موجود، به عکس شاهد بی اعتنایی هر چه بیشتر مردم نسبت به کالاهای ایرانی باشیم! در شرایطی که نه غرب؛ بهشت واقعی محسوب میشود و نه ایران؛ جهنم محتوم، آنچه قطعی به نظر میرسد این است که احساس فلاکت از زیستن در ایران دهها برابر بیشتر از واقعیتهای موجود است! این یعنی بی اعتمادی فاجعه ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ گزارش اجتماعی که نباید حتما از درد و رنج باشد … که البته باید بخش عمدهاش، صدای رنج جامعه باشد اما بگذارید در صفحات اجتماعی روزنامهها صدای امید هم شنیده شود. مثل صدای این دو بانوی زاهدانی که سالهاست کتاب را از لای هجوم رسانههای کوچک و بزرگ مجازی رد میکنند و به صاحبانش میرسانند. داستان زندگی وکار خانم میرحسینی و خانم کامبوزیا را چندی پیش در اعتماد نوشتم. اگر خواستید روزنهای از امید در این روزهای سیاه ببینید، لطفا بخوانید. نکته: در حال حاضر به جز کتابفروشی خانم میرحسینی یکی دو کتابفروشی (غیر درسی) دیگر هم در زاهدان تاسیس شده است، اما این بانو سالها به تنهایی سنگر کتاب را در شهر حفظ کرده بود. کانال زهرا روستا. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۸ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ماده ۹۲- حق جامعه ایثارگران و خانوادههای معظم آنان است که بهطور خاص از تمهیدات ضروری برای توانمندسازی فردی و جمعی برای حضور و م شهروندی. علامه👇.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ✅رابطه پیشرفتهای عوامانه با پسرفتهای عمیق در یک جامعه.. ✍یاسراسلامی نوکنده 🔹افتخارات در جوامع عوام سالار شامل: ثروت، شهرت، زیبایی، سکس و تحصیلات دانشگاهی میباشد و هر چه بر این قبیل افتخارات افزوده شود بلاهت و پلشتی در آن جامعه نیز افزون میگردد …🔹گر چه نباید فراموش کنیم بعضی از این افتخارات لازمه پیشرفت اجتماعی و راه یافتن افراد به فضاهای باج گیری، زد و بندی و رشوه دهی و امتیازگیری میباشد و به همین علت است که کمتر میبینیم اشخاص سالم و شریف تمایلی برای حضور در عرصهها را از خود نشان دهند و یا اگر قصد ورود داشته باشند هم بطور سیستماتیک کنار گذاشته میشوند تا مفسدین و تازه به دوران رسیدگان بتوانند در آرامش از امکانات و ساده لوحی جامعه بهره برداری کنند. در چنین فضایی عرصه برای پیشتازی فرومایگان مهیاتر از هر زمانی خواهد بود …🔹شعور و درک انسانی در انبار وجود اشخاص زالو صفت کالایی نایاب است در نتیجه اقدامات و فعالیتهایشان نمیتواند با منافع اجتماع و حرمت انسان همخوانی چندانی داشته باشد لذا هر حرکتی از جانب زالوها که پیشرفت خوانده شود با هر عنوان که باشد باید در آن تردید کرد زیرا در ذات آن خیر و نیکی وجود ندارد …🔹از این رو باید بگویم: هر نوع رفاه و پیشرفت در هر عرصهای ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ 🔵پاواروت.. ✍🏻محمد زینالی اناری 📍در فرهنگ شهری اردبیل، به سبقت از سمت راست در میدانها «پاواروت» گفته میشود، معنایش این است که شخصی بتواند دور میدان را از از دورترین نقاط به مرکز میدان دور زده و از راهی حاشیهای به طوری که باقی ماشینها جلویش نباشند، بگذرد و از همه جلو بیفتد. شاعری گله کرده بود که آموزگار هندسه را نمیبخشد، چرا که بر خلاف درس او، کوتاهترین راه، هیچوقت خط راست نبوده است. به نظر رابرت مرتون، گاه کج رفتن و کجروی بخشی از مردم را از دیگران جلو میاندازد. رفتار ترافیکی مردم، مظهری از رفتار اجتماعی آنان است. وقتی کجروی در امور آنها را ترقی میدهد، طبیعتا آنها مدام به این فکر هستند که پاواروت بلندی بردارند و با رد شدن از دور ماشینهای دیگر راه خود را بقاپند …سالها پیش در مجموعهای کار میکردم که مدلش چنان گونه شده بود که خیلی از همکارانم وقتی که با جان و دل کار میکردم، به من میگفتند: " فلانی تو خیلی زحمت میکشی اما برای چه؟ به جای ارتقای تو، روزی میرسد کسی را که اصلا زحمتی نکشده به جای تو ارتقا دهند. همین طور هم شد، پیشگوییهای آنها ناشی از اطلاعاتی بوده است که من به خاطر عشق به کار نسبت به آن بی اعت ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ 🔸 فحاشی و ناسزاگویی ما ایرانیان!. 🖋 علی مرادی مراغهای بدون مقدمه باید گفت که ما ایرانیان در فحش گویی یدطولایی داریم! تاورنیه در سفرنامهاش مىنویسد: «ایرانیها در اداء الفاظ رکیک و فحشهاى قبیح مهارتى دارند …وقتى دو نفر با هم نزاع مىکنند عوض اینکه با ضرب مشت بجنگند، به یکدیگر دشنام مىدهند و نفرین ردوبدل مىکنند» (سفرنامه تاورنیه …ص۹۱۱.) اگرچه ناسزا و فحش (سقط گفتن) از دیرباز در بین طبقات مختلف اجتماعى معمول بوده حتی هر کدام از طبقات فحشهای خاص خودش را دارد اما وقتی اوضاع معیشتی مردم بدتر میگردد فحش دادن مثل آب خوردن میگردد و با کوچکترین بهانهای حتی بخاطر بوق زدن ماشین پشت سری!. بیهقى حدود هزار سال پیش مىگوید «… دانم که سخت ناخوشش آید و مرا متهم مىدارد متهم تر گردم و سقط گوید اما روا دارم.» (تاریخ بیهقى …ص۴۵۵) سعدى نیز به رواج نفرین و دشنام زمان خود اشاره مىکند:. همه شب بر این غصه تا بامداد/ سقط گفت و نفرین و دشنام داد. در گلستان ضمن حکایتى آمده است: «ملک را دشنام دادن گرفت و سقط گفتن آغاز کرد.» در کتاب سمک عیار فحشهائى از قبیل حرامزاده، جادو، بدفعل، سگ بدکار به کرات به چشم مىخورد. البته در دورههای انقلاب و انتقال قدرت، روزنامهها ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۸ ۱۳۹۷/۰۱/۱۴ 🔹رنانی و آرزوی زاده نشدن مصدق و مارکس!!!. 🖋 علی دینی ترکمانی 🔸 دکتر محسن رنانی در مطلبی با عنوان (یادگیری اجتماعی و توسعه: درسهای بمباران هیروشیما و ۲۸ مرداد) میگوید: «ای کاش مصدق نزاده بود و ای کاش چنین جنبشی رخ نداده بود. پولهایی که با ملی شدن نفت به جیب ملت ایران رفت، بسیار کمتر از خسارتهایی است که جامعه ما در طول هفتاد سال بعد از آن واقعه، از حوادث بعدی مرتبط با آن واقعه دید.». وی وقتی در معرض مواخذه خوانندگان خود قرار میگیرد که چرا چنین نظری درباره مصدق دارد، در پاسخی با عنوان «مصدق و توسعه» مینویسد: «من این جمله و آن نقدها را عامدانه نوشتهام (گرچه ممکن است برخلاف میل کنونی یا باورهای پیشین خودم باشد). چون معتقدم برای اینکه آمادهی گام نهادن در مسیر توسعه شویم باید شروع کنیم و یک بار همه پندارهای پیشینمان را بازنگری، نقد و بازآرایی کنیم. … مصدق بزرگ بود و بزرگ میماند، اما ما بزرگ نمیشویم مگر اینکه تمرین کنیم بزرگانمان را عقلانی و اخلاقی نقد کنیم.». 🔸 پیشتر نیز، در مقدمه ترجمهی کتاب بسیار معتبر اقتصاددان پرآوازه جهانی، توماس پکیتی، با عنوان «سرمایه در قرن بیست و یکم»، نوشته بود: «اگر مادر مارکس میدانست وی موجب مرگ میلیونها ن ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۰۱/۱۴ 🔹 یادگیری اجتماعی و توسعه. 📍 درسهای بمباران هیروشیما و کودتای ۲۸ مرداد. 🖋 محسن رنانی 🔸 «توسعه» پدیده هزار چهره یا هزار لایهای است که هر لایهی آن را میکاوی به لایه دیگری میرسی. یکی از «ریشه» های اصلی و همزمان یکی از «شاخص» های توسعه، «تمنای یادگیری» است. همانگونه که هیچ فردی به رشد وجودی و شخصیتی نمیرسد تا زمانی که خودش بخواهد و تصمیم بگیرد که هر تجربهی زندگی را به یک فرصت یادگیری تبدیل کند، یک جامعه هم وقتی میتواند وارد فرایند توسعه شود که «تمنای یادگیری» به یکی از ویژگیهای پایدار آن تبدیل شود …🔸 من همیشه وقتی به یاد جنبش ملی شدن نفت میافتم با خود میگویم ای کاش مصدق نزاده بود و ای کاش چنین جنبشی رخ نداده بود. پولهایی که با ملی شدن نفت به جیب ملت ایران رفت، بسیار کمتر از خسارتهایی است که جامعه ما در طول هفتاد سال بعد از آن واقعه، از حوادث بعدی مرتبط با آن واقعه دید …🔸 جامعه ما هنوز که هنوز است در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ زمینگیر است. جامعهی ما به جای آن که درسهای لازم را از وقایع آن دوره بیاموزد و سپس عبور کند و بکوشد تکرارش نکند، اتفاقا آن حادثه را دستاویز قرار داده است تا هی تکرارش کند و البته فرصتطلبی بازیگران سیاسی نیز به این روحیه دامن زده است. و جمهو ...