شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology
✅ رؤیای رویال. 🔅 (چگونه ناخودآگاه جامعه، بیعدالتی را ستایش میکند؟). 🖋 مهدی
✅ رؤیای رویال
🔅 (چگونه ناخودآگاه ِ جامعه، بیعدالتی را ستایش میکند؟)
🖋 مهدی #سلیمانیه
▪️ نام چیپس جدید یک شرکت ایرانی، «رویال چیپس» است. رویال، به معنای «سلطنتی» است؛ همخانوادهای برای کینگ و شاه و شاهنشاه و پادشاهی. کم نیستند از این نامها: رویال سفر ایرانیان، تشک رویال، صرافی رویال، اتاق کینگسایز، رویال کارت سامان، ژل رویال، کینگبرگر، هتل رویال استقلال و ...
▪️اینجا دیگر پای فرهنگ و جامعه در میان است: جامعه گویی احساس میکند میان سلطنت و شاهنشاهی و پادشاهی از یکسو و ارزشهای مثبتی چون کیفیت و راحتی و رفاه و خوشبختی، نسبتی برقرار است. همه در نهانخانهی قلبشان یا اشرافیاند(اقلیت محض) یا علیرغم آرزویشان، نتوانستهاند که اشرافی باشند (اکثریت محض). این نگاه اشرافیتزده، که در پس این نامها و نامگذاریهای اقتصادی خودش را نشان میدهد، بخشی از ویژگیهای جامعهی امروز ایران را نشان میدهد.
▪️انقلاب 1789 فرانسه که با آرمان "آزادی، برابری و برادری" پیروز شد، همه افراد جامعه یکدیگر را «شهروند» صدا کردند: شهروند فرانک، شهروند مانوئل، شهروند لتیسیا. انقلاب ایران که با ایدههای عدالتخواهانه پیروز شد، پیشوند ضداشرافی «برادر|خواهر» رواج یافت. اینها نشانه بودند. امروز اما گویی هزار سال از آن رخداد فاصله داریم. از این پیشوندها جز سایهای و خاطرهای نمانده است. امروز باز رویال و کینگ بر فرهنگ ما حکم میرانند.
▪️همه از بیعدالتی نالانند. اما جامعهای که در آن اشرافیت ارزش باشد، نابرابری و بیعدالتی را تولید میکند. هر کس به منصبی برسد، خواهد برد. اما بازندهی این بازی اشرافیتزدگی، در پایان، تمام جامعه است. کجاست آرمان ِ "نداشتن و نخواستن"؟
🔰 کانال اینکُجا
🌐جامعهشناسی علامه
@Atu_Sociology