شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology
✅چرا نمیتوانیم در مقابل وسوسهی دنیای مجازی مقاومت کنیم؟
✅چرا نمیتوانیم در مقابل وسوسهی دنیای مجازی مقاومت کنیم؟
✍🏻گاوین فرانسیس (پزشک و نویسندهی اسکاتلندی)
من کودکی را میشناسم که پس از آن که عدهی زیادی از هممدرسهایهایش پُستی تحقیرآمیز دربارهی او را به طور گسترده بین خودشان همرسانی کردند، خودکشی کرد. یکی از بیمارهای نوجوانام نیز به من گفته که هر شب سه یا چهار بار بیدار میشود تا پیغامهای روی تلفن همراهاش را بخواند، و همین باعث شده است که برای تمرکز داشتن در کلاس درس دچار مشکل شود. هفتهی پیش هم یک مددکار اجتماعی به من گفت که کودکانِ یکی از خانوادههای «در خطر» کاملاً نادیده گرفته شدهاند – به این شکل که مادر خانواده روی کاناپه دراز میکشیده و با تلفن همراهاش بازی میکرده است و بچهها مجبور بودهاند خودشان خودشان را خواب کنند. من یک کودک شش ساله را میشناسم که وقتی راه میرود دستهایش را روی سینهاش میگذارد و شستهایش را با سرعت خیلی زیادی حرکت میدهد. او در واقع دارد از حرکات همیشگی پدرش تقلید میکند، هرچند که خودش هنوز گوشی همراه ندارد.
آلتر که در دانشگاه نیویورک بازاریابی و روانشناسی درس میدهد، میخواهد با کتاباش به ما نشان دهد که سازندگان تلفنهای هوشمند، نتفلیکس، و بازیهای اینترنتی نظیر «دنیای وارکرفت»، برای این که ما را کاملاً درگیر آنها کنند، چه ظرافتهایی در برنامهریزیشان به خرج داده و چهقدر برای آنها هزینه کردهاند. او مینویسد: «وقتی بچه بودم، از مواد مخدر میترسیدم. مدام کابوس میدیدم که یک نفر میخواهد مجبورم کند هروئین بکشم، یا میدیدم دارم معتاد میشوم.» پس عجیب نیست که او روانشناسِ اعتیاد شده و در این میان، مخدری که در موردش کار میکند اینترنت بوده است. او در فصلی از کتاب با عنوان «هیچ وقت نشئهی چیزی که خودت ساختهای نشو» مشاهدات خودش را شرح میدهد و مینویسد که استیو جابز، مدیر شرکت اپل، و اوان ویلیامز، مدیر شرکت توئیتر، هیچکدام به بچههای خودشان اجازه ندادهاند با ابزارهایی که صفحات نمایش لمسی دارند بازی کنند.
از منظر ریشهشناسی، معتاد بودن یعنی برده بودن و اعتیادِ رفتاری یعنی «به یک تجربه آنقدر وابسته شویم که اگر تکرار نشود آسیب ببینیم و نتوانیم بدون آن سر کنیم.» آلتر به خوبی میان اعتیاد (زیادهروی در چیزی که لذت میآورد) و وسواس (زیادهروی در چیزی که صرفاً اضطراب و بیقراری را تسکین میدهد) تمایز قائل میشود. برای بسیاری از ما مراجعه به گوشیهایمان به یک وسواس تبدیل شده است.
آلتر در اواسط کتاباش فاش میسازد که طراحها از ابتدا به گونهای این ابزارها را طراحی میکنند که در عمل اعتیاد به آن به وجود بیاید. او روی هدفها دقیق میشود، و این که مثلاً چرا کاربران «فیتبیت» اغلب آنقدر تمرین میکنند که به مرحلهی آسیبدیدگی میرسند؛ او از مخاطراتی میگوید که این نوع بازخوردهای پُرتناقض به همراه دارد، بازخوردهایی که در عین حال در حکم پاداش هم هست (مثل شمارش لایکها) یا اهمیت احساس ترقی و پیشرفت (مثل شمارش تعداد فالوئرها، یا پیش رفتن در یک بازی). او در فصلی که به بازیها پرداخته، نیروی اعتیادآوری را که در سختتر کردن مراحل بازی وجود دارد مورد بررسی قرار میدهد. (بازی تتریس را به یاد میآورید؟) کتاب او چند صفحهی میخکوبکننده دربارهی داستانها و سریالهایی دارد که مخاطب را در هیجان و انتظار قرار میدهد، و همینطور دربارهی قدرت تلویزیونهای اینترنتی.
او دربارهی کنش و واکنش اجتماعی چنین مینویسد: «ذهنی که با دوستیهای اینترنتی پرورش یافته است، هیچوقت نمیتواند خودش را با کنش و واکنشها در جهان واقعی مطابقت دهد»، و به مقالهای منتشرشده در سال ۲۰۱۲ ارجاع میدهد که نشان میداد هر تلفن هوشمندی که همینطور بدون هدف در یک اتاق گذاشته شده باشد میتواند رابطهی یک زوج را که تصادفی برای این آزمایش انتخاب شدهاند تضعیف کند، حتی اگر آنها به آن گوشی دست نزنند. این مقاله چنین نتیجهگیری میکرد که «ابزارهای ارتباطی قابل حمل مثل گوشیهای همراه تنها با حضور خودشان میتوانند به طور متناقضی مانع تحکیم پیوندهای بالقوهی انسانی بشوند، و چه بسا رشتههای الفت و صمیمیت را از هم بگسلند»، احتمالاً به این خاطر که حضور آنها میتواند به معنای ارتباط با دیگرانی باشد که غایباند.
یک خزمیمون که با قطعه سیمی که به مرکز لذت مغزش وصل است داخل قفس گذاشته شده، آب و غذا را نادیده میگیرد تا فعل و انفعالات ناشی از آن سیم را شدیدتر کند. این آزمایشهای عصبروانشناختی معروفاند، اما آلتر آنها را دوباره تعریف میکند تا نشان دهد که چگونه جدیدترین تکنولوژیها ما را در قفس آزمایش ارتباطی به دام میاندازد. یک معتاد همیشه شانس اندکی برای فرار دارد.
متن کامل این مقاله 👇
goo.gl/IXnxd0
#جامعه
🌐جامعهشناسی علامه
https://t.me/joinchat/AAAAAD-FIxZ3dXAZ8P6lvw