‍ 📚اراده به دانستن

‍ 📚اراده به دانستن

🖊میشل فوکو


🔅همینکه #سکس چیزی پزشکانه یا پزشکانه شدنی می شود، جراحت، سوء کارکرد یا سمپتومی است که باید در عمق ارگانیسم یا روی سطح پوست یا در میان تمام نشانه های رفتار کشف شود. بدین ترتیب، قدرتی که مسئول #سکسوالیته است، خود را موظف می کند با بدن ها تماس داشته باشد، با چشم هایش بدن ها را نوازش کند، ناحیه هایی از #بدن را تقویت کند، سطوحی را به هیجان آورد و لحظات اختلال را نمایش دهد. این #قدرت بدنِ #جنسی را در آغوش می گیرد. بی شک افزایش کارایی ها و گسترش حوزه ی کنترل، اما همچنین شهوانی شدن قدرت و استفاده از #لذت. این امر دو نتیجه به بار می آورد: از طریقِ خودِ اِعمال قدرت، انگیزه ای به قدرت داده می شود؛ هیجانی به کنترلِ مراقبت کننده و پیش برنده ی قدرت اعطاء می شود؛ شدتِ اعتراف کنجکاویِ پرسش گر را برمی انگیزد، و لذت کشف شده به قدرتی بر می گردد که آن را احاطه کرده است. اما همه ی این پرسش های مصرانه لذت هایی را که پاسخ دهنده تجربه کرده است، در او متمایز و برجسته می کند؛ نگاه به این لذت ها خیره می شود و توجه سبب می شود که آن ها متمایز و ترغیب شوند. قدرت به منزله ی سازوکارِ فراخوان عمل می کند، جذب می کند و هجایب و غرایبی را که مراقب شان است، بیرون می کشد. لذت روی قدرتی که آن را محاصره کرده است، پخش می شود و قدرت لذتی را که از مخفی گاه بیرون کشیده است، تثبیت می کند.

معاینه ی پزشکی، تحقیق روانپزشکانه، گزارش تربیتی و کنترل های خانوادگی می توانند این هدف فراگیر و ظاهری را داشته باشند که به تمام سکسوالیته های سرگردان یا نابارور نه بگویند؛ در واقع، همه ی آن ها ساز وکارهایی اند که با انگیزه ای دوگانه عمل می کنند: #لذت و #قدرت. لذت از اعمال قدرتی که می پرسد، مراقبت می کند، کمین می نشیند، می پاید، کاوش می کند، به دقت معاینه می کند و آشکار می کند، و از سوی دیگر لذتی که با گریز از این قدرت، فرار از آن، فریب دادن یا منحرف کردن اش، برانگیخته می شود. قدرتی که می گذارد لذتِ تحت تعقیب اش تسخیرش کند؛ و در مقابلِ این لذت، قدرت در لذتِ نشان دادن خود، رسوا کردن یا مقاومت کردن، عرض اندام می کند.

🌐جامعه‌شناسی علامه
@Atu_Sociology