این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1
…🔸زنان 🔸 …در حالی که مردان در احاطهی کامل کارکرد فالیک و یکسره تحت سلطهی دال تعریف میشوند، زنان (یعنی کسانی که از دیدگاه روانکا
#روانکاوی
🔸زنان 🔸
در حالی که مردان در احاطه ی کامل کارکرد فالیک و یکسره تحت سلطه ی دال تعریف میشوند، زنان ( یعنی کسانی که از دیدگاه روانکاوانه صرفنظر از منشاء زیست شناختی/ ژنتیک زن به شمار می آیند) در وضعیت عدم احاطه ی کامل تعریف میشوند. شکافتگی زن به همان شیوه ی شکافتگی مرد نیست: زنان هرچند بیگانه شدهاند، روی هم رفته مطیع ساحت نمادین نیستند. کارکرد فالیک، با این که در مورد او اثر گذار است، حاکمیت مطلق ندارد. زن در نسبت با ساحت نمادین یکپارچه، مقید یا محدود نیست .
در حالی که لذت مردان روی هم رفته با دال تعیین می شود، لذت زنان به طور جزئی با دال تعیین میشود نه به طور کلی، در حالی که مردان به آنچه لاکان ژوئیسانس فالیک مینامد محدود شدهاند، زنان میتوانند علاوه بر آن، نوع دیگری از ژوئیسانس را تجربه کنند که او آن را ژوئیسانس "دیگری" می نامد. البته تمام سوژههایی که ذیل مقوله ی "زنان" مستقر میشوند آن را تجربه نمی کنند- اصلا و ابدا، برخلاف ادعایی که اغلب مطرح میشود- اما این، به نظر لاکان، یک امکان بالقوه ی ساختاری است.
این ژوئیسانس "دیگری" چیست که کسانی که از جنبه ی روانکاوانه ذیل مقوله ی زنان طبقه بندی میشوند مستعد آن اند. این واقعیت که لاکان "Other" [دیگری] را با O ی بزرگ می نویسد حاکی از پیوند ژوئیسانس دیگری با دال است. اما پیوند آن با s۱ است نه با S2-نه با "هر" دال دلخواه، بلکه (به قول معروف) با "دال دیگری": دال یگانی، دالی که اساساً "دیگری"، اساسا متفاوت با تمامی دالهای دیگر باقی میماند. S1 ("نه!" گفتن پدر) برای مرد به مثابه ی حد و حدودی بر دامنه ی حرکت و لذت او عمل میکند، اما S1 "شریک" منتخب زن است و رابطه زن با آن به زن اجازه میدهد از مرزهایی که زبان برقرار کرده و شندرغاز لذتی که زبان مجاز دانسته در گذرد. S1 نقطه ی پایان برای مردان و به منزله ی در گشوده برای زنان است. ساختار زنانه نشان میدهد که کارکرد فالیک حدود خود را دارد و اینکه دال همه چیز نیست. از این رو ساختار زنانه با هیستری چنانکه در گفتمان هیستریک تعریف میشود شباهتهای نزدیکی دارد.🔆
---------------------------------------
بروس فینک/سوژه ی لاکانی؛بین ژوئیسانس و زبان/ ترجمه؛محمدعلی جعفری/
#گزیده_مطالعات
@Kajhnegaristan