❗️ «به بهانه سیل اخیر» و نیم نگاهی به انتخابات آتی مجلس. ❗️

❗️"به بهانه سیل اخیر"و نیم نگاهی به انتخابات آتی مجلس.❗️
✍ دکتر قنبرپور


📙 چند روزی است که حادثه طبیعی سیل،موضوع روز جامعه ماست. هم از جانب جناحهای گوناگون دولتی و هم از جانب جامعه مدنی،سیل به مهمترین موضوع در تریبون"جامعه" تبدیل شده است و منظور از همه نیز،آن بخشی از حاکمان و آحاد مردم است که نسبت به امر جمعی،ساکت،مناظره گر و غیر فعال نیستند، و نه آنها که بودریار،"اکثریت خاموش" نامیده است.
ژاک رانسیر در کتاب "استاد نادان" بر نکته عمیقی اشاره می کند:"هنر فاصله...فاصله میان فراگرفتن و فهمیدن،فاصله میان موضوع درس و شخص آموزنده".
او اشاره می کند که"اسطوره تعلیم و تربیت" جهان را به دو نیم می کند و دقیق تر آن است که بگوییم هوش را بدو نیم می کند: یک هوش برتر و یک هوش پست تر.،دانایان و نادانها،توانا و ناتوان،ذهنهای پخته و ذهنهای خام،.
در عصر جدید،تمامیت خواهی انقلابی با ایجاد اعوجاج ساختاری در اسطوره تعلیم و تربیت،نوعی از نگرش به جهان،نوعی شیوه اداره امور جامعه و نوعی نظام تعلیم و تربیت نیروی انسانی را از خود نشان داده و در طول یک قرن و در اقصی نقاط جهان بمنصه اجرا،تجربه و نتیجه گیری گذاشته است که از هر نظر بدیع و در عمق،دامنه و فراگیریِ تخریب بر جای گذاشته از خود نیز،محیر العقول و شگفت آور است: خلق جامعه ای هیولایی که تنها در دایره جامعه شناسی"شر"قابل فهم می گردد، شناخت ِدیروز، امروز و افق آینده آن.
در اسطوره تعلیم و تربیت تمامیت خواهی انقلابی که فشرده ای است از طرز نگرش او به اداره امور زندگی،جامعه و ساکنانش و ثروتها و ذخایر ملی وزیست بوم سرزمینی،عرصه های زندگی در جایگاه"موضوع شناسایی و میدان عمل" بین دو قطب ِ در برابر ِ هم، تقسیم شده است:
۱-خودیها در مقام "ذهن ایمانی،صالح و شایسته ِبرای ساختمان جامعه موعود و نمونه ای واقعا موجود از تیپ انسان آرمانی و الگوی انسان کامل"قرار دارند
تنها"صاحب حق"و"واجد صلاحیت "در برابر سایر اقشار آحاد مردم دریکسو و کلیه عرصه های زندگی و اداره امور آن برای هدایت"همه کس و همه چیز" بجانب "وعده موعود" و تحقق جامعه آرمانی درسوی دیگر.
اسطوره تعلیم و تربیت تمامیت خواهی انقلابی،"جامعه موجود" و اصلاح و بهینه سازی آن با دانش و تجربه موجود را برسمیت نمی شناسد،او در پی تحقق و استقرار"جامعه موعود" است توسط خودیها.
۲- غیر خودیها در جایگاه "ذهن غیر مطمئن،حامل انحرافات عقیدتی،ضعفهای شخصیتی،ایمانهای ناقص و در دام انواع طاغوتها"و مشمول "تبیین و تربیت توسط ذهن برتر و صالح خودیها".
مردم و کلیت غیر خودیها،در اسطوره تعلیم و تربیت تمامیت خواهی انقلابی"محتاج "تبیین گر" اند،حضور"مومن صالحی" که مرز بین "دانستن" و "ندانستن"،"انحراف و اصلاح" را پُر کند،با تبیینِ ندانستن و با اتکا به "راست اندیشی و راست زیستی" بر آمده از ایمان خودیها و هدایت نادان،کم دان و بد دان، بسوی "دانایی صالح و بر آمده از ایمان خودیها".
تمام تلاش و انرژی فردی - سازمانی"حاکمان تمامیت خواه انقلابی" و انبوه تشکلها،نهادها و سازمانهای تو در توی شکل گرفته در اطراف آنها،انرژی عملیاتی و معنای هستی شناختی خود را در چرخه تشخیص و افتراق مداوم ما بین"ذهن صالح خودی" در جایگاه"برادر- رفیقِ ایمانی" و "ذهن ناصالح و کم صالح غیر خودیها"و سپردن همه چیز جامعه و از جمله اداره امور زندگی بدست "ذهن خوب خودیها"و کنار گذاشتن و حذف ،کنترل و تربیت دائم "ذهن ناصالح،کم صالح و مستعد انحراف غیر خودیها"بدست می آورند.واین چرخه کور، با "ذهن تبیین گر صالحان و مومنان" است که "اسطوره تعلیم و تربیت تمامیت خواهی انقلابی"را تکمیل می کند.اسطوره ای که " موضوع شناسایی - شخص آموزنده"را دچار انحرافی بنیادی ساخته و آنرا بدو شقه ساختار شکن تقسیم می کند.
۱- در گام اول این عرصه های زندگی و اداره امور زندگی نیستند که می بایستی از جانب"شخص آموزنده" و در پرتو"دانش موضوعی" و متناسب با دستاوردهای بروز بشری مورد تبیین،توضیح و آموزش قرار گرفته و با اتکا به شایسته سالاری حرفه ای در متن"دانش- تجربه- نقد- دانش جدیدتر" مستند سازی شده و بطور بهینه اداره شوند،بلکه برعکس این عرصه های زندگی هستند که می بایستی خود را با تراوشات بر آمده از "ذهن صالح،مومن و پخته" خودیها سازگار ساخته و مدیریت شوند و این یعنی آرمانی سازی عرصه های زندگی:
آموزش و پرورش،نظام آموزش عالی،سد سازی،مدیریت جنگلها،مراتع،رودها و ذخایر زیرزمینی،نظام پولی،سیلها و آتشفشانها،انتخاب نماینده مجلس،استاد دانشگاه و...اینها" موضوع شناسایی" و مدیریت توسط "هر"فرد و"تمام"افراد علاقمند،صاحب استعداد در کل یک جامعه و حتی سراسر جهان و منتخب در سلسله مراتب رقابت آزاد و حهت دستیابی به هنر و دانش موضوعی و با تکیه بر شایسته سالاری حرفه ای نیستند،بلکه این تنها "خودی های مومن" هستند که افتخار می دهند
@Kajhnegaristan