کژ نگریستن این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1 کژ نگریستن ۱۷:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ ابتذال و نسبت آن با؛ … …ژیل دلوز در باب موسیقی میگوید، موسیقی «شدن» است، به همان معنا که طبیعت «شدن» است. شدن یعنی اقلیت، یعنی رابطه یک حیوان با طبیعت، به معنای پتانسیل قلمروزدایی اکثریت. در این شاخه از هنر است که ما متوجه میشویم به لحاظ پیوندی که زبان با موسیقی دارد، «دیدن» بر شنیدن مقدم نیست. موسیقی هنری است که با قوه شنیداری معنا را بر مخاطبان خود القا میکند و جریانی کاملا خلاق و فعال دارد. موسیقی ما را با خود میبرد اما دقیقا به همانجایی که با او به توافق رسیدهایم، شکلی از مکاشفه یا الهامی درونی، نیرویی قدرتمند و البته جریانی کاملا بیرحمانه. موسیقی اما بالقوه فاشیسم است، زمانی که رو به انهدام و تباهی میگذارد و در دایرۀ تکرار، نتهایش را مینوازد، در این فرآیند، «معنا» اولین قربانی این جریان کالایی شده است. زمانی که «شدن» در موسیقی از میان میرود و در شکلی تماما فاشیستی گام در مسیری از پیش مشخص شده میگذارد …معناباختگی اثر هنری و موسیقی در معنای خاص آن، همواره در اندیشه اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است، حرکت هنر مدرن به سمت بیمعنای و کسر محتوا و قربانی کردن آن به نفع فرم و قالب هنری سبب شده تا ام ... کژ نگریستن ۱۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ جلوههای امر منفی در روانکاوی فرویدی و لاکان. سخنران:. جلسه ۳ بخش اول Audio file ( 1:03:13, 57.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کانال کژ نگریستن👇. کژ نگریستن ۱۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ جلوههای امر منفی در روانکاوی فرویدی و لاکان. سخنران:. جلسه ۳ بخش دوم Audio file ( 48:31, 44.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کانال کژ نگریستن👇. کژ نگریستن ۱۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ درسگفتارهای تابستان ۱۳۹۷ موسسه «پرسش». جلوههای امر منفی در روانکاوی فرویدی و لاکان: ناخودآگاه و جنسیت. جواد گنجی. کژ نگریستن ۱۴:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ 🖋 سیاست، شرم و میل؛ نگاهی به فیلم امکان مینا (کمال تبریزی، ۱۳۹۴):. ✍ محمدزمان زمانی مینا و مهران زوجی جوان اند در دهه شصت ایران و سالهای جنگ. مهران خبرنگار و ژورنالیست است و مینا عضو یکی از سازمانهای سیاسی مسلح مخالف. مینا لو میرود و در پایان متحول میشود. امکان مینا از نظر بصری و سینمایی از همان مولفه هایی بهره میبرد که فیلمهایی مانند سیانور، ماهی سیاه کوچولو و ماجرای نیمروز. از این نظر واجد هیچ بداعت سینمایی و زیباشناختی نیست. در همه این فیلمهایی که برشمرده شد سازوکار واحدی دست در کار است که میتوان به پیروی از ژیل دلوز و فلیکس گتاری انرا «سیاست شرمنده سازی میل» نامید، کارکردی که انرا به اسطوره ادیپ ربط میدادند. در این سازوکار، یکی از محصولات میل (در اینجا میل به زنا با مادر) را در پیشگاه فرد حاضر و قبح این میل او را به وی یاداوری و او را شرمسار و نادم میکردند. اما در پس این نکوهش اخلاقی چیز عمیقتری پنهان بود، با یاداوری این امر به فرد میلگر که او زنا با مادر خویش را میل کرده درواقع به او پلشتی میلش را نشان میدهند و بدینترتیب او را برای پذیرش اوامر و نواهی سیاسی اجتماعی که از ناحیه مراجع اقتدار صادر میشد اماده میکنند. ادیپی شدن بدینگونه حادث میشود. ... کژ نگریستن ۲۱:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ 🧐 از نو، نگاه، اندیشه ….. ✍🏼 رضا مقصودی.. «تجاوز به چشم» وقتی در خیابان قدم میزنید، سرتان را بالا بگیرید و نگاهی بیاندازید به تراس و بالکن خانهها. با چه صحنهای روبهرو میشوید؟. ما در عین بیتفاوتی به نظم، به حس زیباییشناسی و به چشمان بیننده و رهگذر، تراسهایمان را که شبیه مناطق پس از جنگ است و بمباران و پر از زشتی و پلشتی و گرد و خاک، بدل کردهایم به انبار وسایل بیمصرف و لوازم کهنه و کثیف و به درد نخور، در یک کلام آشغال. یا بند رختی بستهایم که شبیه بادبان کشتی لباسهای زیر و غیر زیر را در هوا تکان میدهد. بههم ریخته بودن و شلختگی یکی از المانهای بصری شهر که در معرض دید خیل عظیمی از آدمهاست، تجاوز است به نگاه عابرین. وقتی هر فرد در طول روز چندین و چند نمونه از این مناظر را ببیند چه تاثیری بر ذهنش خواهد گذاشت؟ مگر در یکی از اصلهای فنگشویی نمیگویند که: انباشتگی عینی تبدیل به انباشتگی ذهنی خواهد شد؟. بالکن، چشماندازی است از معماری شهر. از هماهنگی و هارمونی نماهای بیرون ساختمان و تراسها است که چهرهی یک شهر شکل میگیرد. ... کژ نگریستن ۲۰:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ کلمه هاى نارس. حباب اند. که در دهان کودک مى ترکند تصویرها. خطوط فاصله را. به چشم هاى. بن بست مى کشانند. پنجرههای مصلوب. سرو هاى مصیبت را. به دوش مى کشند. کدام کوه. بدون سنگ ریزه کوه مى شود؟. کژ نگریستن ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ مسئله …🔶این تحقیقات برای چیست؟ کاملا واقف ام که ابهامی بر سرتاسر طرحهای کلی یی که پیشتر ترسیم کردم، حاکم است و این خطر کاملا وجود دارد که تحقیقات دقیقتری را که طرح ریزی کردهام، زیر سوال برد. بارها تکرار کردم که تاریخ سدههای اخیر جوامع غربی نشان دهندهی بازی قدرتی اساسا سرکوبگر نیست. من طرح ام را با کنار گذاشتن این انگاره سامان دادم و وانمود کردم انتقادی را نادیده میگیرم که از سوی دیگر و به شیوهای بی شک ریشه ایتر بیان میشد: انتقادی که در سطح نظریهی میل بود. در واقع اینکه سکس «سرکوب» نشده است، ادعایی کاملا تازه نیست و مدتهاست که روانکاوان آن را گفتهاند. روانکاوان نظام کوچک و سادهای را که معمولا به هنگام سخن گفتن از سرکوب به ذهن متبادر میشود، رد میکنند، به نظر آنان، ایدهی نیروی سرکشی که باید سرکوب اش کرد، برای کشف شیوهی پیوند قدرت و میل مناسب نیست، به گمان آنان پیوند قدرت و لذت پیچیدهتر و اولیهتر است از این بازی میان نیروی نیرویی وحشی، طبیعی و زنده که بی وقفه از پایین میآید و نظمی از بالا که در پی ممانعت از آن است، نباید تصور شود که میل سرکوب شده است، به این دلیل ساده که این قانون است که میل و فقدان شا ... کژ نگریستن ۱۴:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ ریشههای درختی تنومند و سایه گستر (۱۹). ✍فرزام پروا … 🔶-به این ترتیب، [با لکان] ما تعدادی تمایز قائل میشویم: بین سوژه و ایگو، بین بزرگ دیگری و دیگری، بین سخن و زبان (کارکرد خلاق سخن و بعد فیکس زبان)، و بین سمبولیک و تصویری، که واقع را به عنوان یک کمیت سوم و تاحدی ناشناخته کنار میگذارد. در آن زمان لکان داشت با سمبولیک و تصویری کار میکرد، و واقع چیزی بود که به داخل ارتباط تصویری وارد نمیشد. شما نمیدانید واقع چیست: آن نه سمبولیک است و نه تصویری. لکان با آن تضاد فرمولاسیون دوبارهای از کار فروید را آغاز کرد. او آگاه بود که فروید گسست بی ابهامی را بر پایه سخن و زبان فرموله نکرده و لکان این محور ارشمیدسی را پیدا کرد تا به وسیله آن تمام کار فروید را دوباره فرموله کند. لکان بر پایه فهمش از سخن، شروع به فرموله کردن دوباره تجربه کلینیکی کرد، و اینطور تئوری پردازی کرد که پدیدارهای متنوع کلینیکی از خرابی یکی از این محورها نشات میگیرد. اولین قدم برای ساختاری کردن این آنست که - من اینجا برخی قدمهای بینابینی را درز میگیرم - سعی کنیم بر سخن و زبان متمرکز شویم. سخن کجاست؟ زبان کجاست؟ ... کژ نگریستن ۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ جلوههای امر منفی در روانکاوی فرویدی و لاکان. سخنران:. جلسه ۲ بخش دوم Audio file ( 55:50, 51.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کانال کژنگریستن👇. کژ نگریستن ۲۳:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ جلوههای امر منفی در روانکاوی فرویدی و لاکان. سخنران:. جلسه ۲ بخش اول Audio file ( 1:00:12, 55.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کانال کژنگریستن👇. کژ نگریستن ۲۲:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ثبات خاطره؛ ✍حسام محمدی …🔶تنها میراث من از آدمها، همین خاطرات مجروحیست که تیمارشان مرا به ستوه آورده. آن دگرگونی وقیحانهای که در آدمها اتفاق میافتد، اما نه در خاطراتی که از آنها در ذهن داریم. این را پروست، «ثبات خاطره» مینامید. ثبات خاطره یعنی ناتوانی از بازگشتن به «او» و در عین حال ظهور میل وافری برای بودن با او. این حد از تناقض را در کجای جهان میتوان یافت؟. زمان همه چیز را دگرگون میکند، الا آن خاطراتی که از آدمها در ذهن داریم، این بیعدالتی در مواجهه با پدیدهها، سبب میشود تا آدمها شبیه به تصاویرشان نباشند، شبیه به آن تصاویری که ما از آنها در ذهنمان حفظ کردهایم. همان خاطرات، آن یادبودی که هر از گاهی در نبودشان برپا میداریم و با یادمان تلخ و شیرینی از آدمها غرق در لذت به غایت پوچی میشویم که انتهایش چیزی جز فقدانی عظیم نیست، فقدانی که خبر از هویدایی تصاویر آدمهایی میدهد که عامدانه خودشان را از ما دریغ کردهاند …آیا این چیزی جز یک سوگواری شبانه است، که ردپای انسانهای جفاکار، خواب شبهنگام را بر ما منع کرده و کینهتوزانه اندوه ناتمامی را بر ما سرازیر میکند. چرا خاطرات کوچناپذیرند ... کژ نگریستن ۱۵:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ 📓 نقد و نظر: درآمدی بر نظریههای فمینیستی. 🖊 رزمری تانگ 🖊 منیژه نجم عراقی. ➖➖➖➖➖. فمینیستهای ریشه ستم برزنان را درژرفای روان او نهفته مییابند. از بدو تولد، درمرحله پیش اودیپی، تمام کودکان با مادر خود که او را قادر مطلق میپندارند پیوندی حیاتی دارند …اما رابطهی مادر و کودک رابطهای دوگانه سرشار از مهر و کین است زیرا مادر گاه بسیار بخشنده جلوه میکند و گاه بسیار خسیس مینماید و غیاب او سیلاب نومیدی است …مرحله پیش اودیپی با عقده اودیپ پایان مییابد، یعنی هنگامی که پسر از نخستین شی محبوب خود، مادر دست میشوید تا از اخته شدن توسط پدر در امان بماند …مسر در نتیجه تسلیم امیال خویش به سوپرایگو (یعنی وجدان جمعی اجتماع) بطور کامل در فرهنگ ادغام میشود. او میتواند همراه با پدر خویش بر طبیعت و زن که هر دو از قدرت نامعقول مشابهی برخوردارند سیطره یابد …دختر برخلاف پسر که قضیبی ندارد از دست بدهد مسیر جدایی از نخستین شی محبوب خود یعنی مادر را به آهستگی میپیماید و به همین دلیل ادغام دختر در فرهنگ ناکامل است …او در پیرامون یا حاشیه فرهنگ و درمقام کسی که سیطره ندارد، بلکه براو سیطره دارند زندگی میکند؛ زیرا به قول دوروتی دینرستین. او از قدرت خویش در هراس ... کژ نگریستن ۱۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ فایل صوتی جلسهی دهم از درسگفتارهای «روانکاوی و فلسفه» تحت عنوان (روانکاوی و پرسش از معنای زندگی) صدا ۰۱۱.m4a ( 46.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام ارائه توسط دکتر رضا احمدی …. کژ نگریستن ۱۳:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ ۱۵- مبدا بزرگترین خیزش عمومی علیه نولیبرالیسم، نه کشورهای پیرامونی بلکه کف خیابانهای مهد سرمایه داری و لیبرالیسم است بله، جهان هنوز یوروسنتریک است! و جنبشی با بایکوت خبری و دو ماه استقامت، ۱۰ کشته، هزار زخمی و ۱۰هزار زندانی، خیلی با موردی مشابه در خاورمیانه و آمریکای جنوبی و آفریقا فرق دارد.۱۶- دولت هایی که «خصوصی سازی» را در دستور کار دارند اگر چه در رسانهها و بیانیهها خونسردی خود را زورکی حفظ میکنند، اما خوب میدانند اگر جنبش پیروز شود، گام جدیدی در تاریخ برداشته شده که هیچ تعریفی جز «شکست نولیبرالیسم در برابر چشمان مردم دنیا» ندارد و میتواند به آغاز دومینوی تکرارخخ شکست بیانجامد. ۱۷-سرنوشت جنبش جلیقه زردها، همانقدر که در خفا برای دولتها و مجریان «خصوصیسازی» مهم است، برای کارشناس- نوکران رسانههای جریان اصلی کابوس است. تمام کسانی که سنگ بازار آزاد و خصوصی سازی را به سینه میزنند ترجیح میدهند جلیقه زردها پایان «رویای بازار آزاد متکی بر خصوصی سازی» را نبینند*.۱۸- خصلت «تودهای» و غیر الیتیستی جنبش جلیقه زردها، میتواند منجر به شنیده شدن صداهایی با پی رنگ نژادپرستانه و شوونیستی از لابلای آن شود. این خطر و نقصانی اساسی برای این حرکت پیشروست، اما از اهمیت تاریخی سرنوشت آن هیچ چیز کم نمیکند.۱۹- ج ... کژ نگریستن ۱۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ چرا جنبش جلیقه زردها «بسیار مهم» است و چرا ما به آن «بسیار بی اعتناء» هستیم؟.۲۰ نکته درباره مهمترین رخدادی که آنرا نمیبینیم!. ✍ نادر فتوره چی …۱- از عادات بد ما ایرانیان از دوران اصلاحات بدینسو آن است که هر آنچه که با هر انگیزهای توسط امثال حسین شریعتمداری یا جریان موسوم به ارزشی مورد توجه قرار گرفت، باید مورد بی اعتنایی قرار گیرد. بخشی از ناتوانی ما در درک اهمیت تاریخی جنبش جلیقه زردها، همین نکته است.۲- جنبش جلیقه زردها بزرگترین خیزش عمومی برآمده از «انبوهه» مردم و نه اتحادیهها، اصناف «الیت» ها و گروههای اجتماعی خاص و «هویتی» نظیر دانشجویان، زنان، همجنسخواهان، کارگران و … در دهههای اخیر است.۳- جنبش جلیقه زردها، اولین و بزرگترین خیزش سراسری تاریخ اروپا علیه نظام سرمایه داری نیست، اما اولین و بزرگترین خیزش سراسری تاریخ اروپا علیه «نولیبرالیسم» (سرمایه داری متاخر متکی بر خصوصی سازی دارایی عمومی و تحمیل «ریاضت» به طبقه متوسط و ضعیف برای افزایش آسایش طبقه ابر پولدار) است.۴- جنبش جلیقه زردها برخلاف ادعا یا اشتباه تحلیلگران، ربط چندانی به جنبش می۶۸ ندارد. می۶۸ یک جنبش تودهای متکی به انبوههی مردم نبود و نیروی پیشران آن ... کژ نگریستن ۲۰:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ و رویای ما. روزی. کنار همین سپیدار بلند بزرگ میشود …. کژ نگریستن ۱۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ 📓 نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی. 🖊 رزمری تانگ 🖊 منیژه نجم عراقی. ➖➖➖➖➖. سیمون دوبوار در کتاب که مهمترین متن نظری در زمینه فمینیسم قرن بیستم به شمار میآید تبیینی وجود گرایانه از موقعیت زنان به دست داد …دوبووار معتقد بود زنان به دلیل «دیگر بودن» ستم میبینند. زن است چون است …مرد یعنی خود، یعنی هستی آزادی که به وجود خویش معنا میبخشد؛. و زن یعنی «دیگر» یا شیئی که به او معنا میبخشند …به هم بافتن این تاروپودهای متعدد نظریه فمینیستی وظیفهای است که ظاهرا فمینیستها از عهده آن به خوبی برآمدهاند …در اثر خود «جایگاه حقوقی زنان» چنین استدلال کرد که وضعیت زنان محصول جبری چندجانبه است که از سوی ساختارهای تولید (برگرفته از فمینیسم مارکسیستی)، ساختارهای تولیدمثل و میل جنسی (برگرفته از فمینیسم رادیکال)، و ساختارهای جامعه پذیری کودکان (برگرفته از فمینیسم لیبرال) اعمال میشود …تا منزلت و کارکرد زن در تمامی این ساختارها دگرگون نشود رسیدن به کمال آزادی برای او رویایی دست نیافتنی است …میچل معتقد بود دنیای درونی زن باید متحول شود؛ بدون چنین تحولی هیچ بهبودی درجهان بیرونی زن قادر نیست او را از بند اندیشههای مردسالارانه که اعتماد به نفس او را تضعی ... کژ نگریستن ۱۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ▪️مستند کوتاهی دربارهٔ ایدههای تصویری دیوید لینچ و سرچشمهٔ الهام او در قاببندی نماهای فیلمهایش، ساختهٔ ۲۰۱۷ … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 04:06, 17.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۱۲:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ادامه: این آگاهی تنها از طریق کنش ورزی به وجود میآید، کنشی در عالم اینجایی و اکنونی و در نتیجه این آگاهی نه امری انتزاعی بلکه مادی و دگرگون شونده است. «هم سرنوشت بودن» بر نسبت ناگسستنی همگان با یکدیگر اشاره دارد و این جمله آدورنو را سرلوحه خود قرار میدهد که «رستگاری امری است جمعی». «هم سرنوشت بودن» بر احساس فاعلیت جمعی ما دلالت دارد و امکان ایجاد دگرگونی. آگاهی به این معنا یعنی امکان وارونه کردن جهان وارونه. درک این موضوع که آنچه بدیهی میپنداشتیم به هیچ وجه بدیهی نیست. «درک هم سرنوشت بودن» به معنای بازیابی جایگاه خود است در جهان؛ جایگاهی که تا کنون نبوده است و در نتیجه تهی است اما «میخواهد چیزی باشد» و «جایی» در جغرافیای جهان بیابد. آگاهی به این معنا نه متعلق به طبقه مرفه است که با انباشت ثروت چیزی به نام امر جمعی و هم سرنوشتی را درک نمیکنند و نه متعلق به طبقه میانی که با خودشیفتگی خود را ورای همه طبقات و تاریخ میداند. آگاهی به معنای «درک هم سرنوشتی» متعلق به طبقه کارگر است …. ... ‹ 17 18 19 20 21 22 23 ›
کژ نگریستن ۱۷:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ ابتذال و نسبت آن با؛ … …ژیل دلوز در باب موسیقی میگوید، موسیقی «شدن» است، به همان معنا که طبیعت «شدن» است. شدن یعنی اقلیت، یعنی رابطه یک حیوان با طبیعت، به معنای پتانسیل قلمروزدایی اکثریت. در این شاخه از هنر است که ما متوجه میشویم به لحاظ پیوندی که زبان با موسیقی دارد، «دیدن» بر شنیدن مقدم نیست. موسیقی هنری است که با قوه شنیداری معنا را بر مخاطبان خود القا میکند و جریانی کاملا خلاق و فعال دارد. موسیقی ما را با خود میبرد اما دقیقا به همانجایی که با او به توافق رسیدهایم، شکلی از مکاشفه یا الهامی درونی، نیرویی قدرتمند و البته جریانی کاملا بیرحمانه. موسیقی اما بالقوه فاشیسم است، زمانی که رو به انهدام و تباهی میگذارد و در دایرۀ تکرار، نتهایش را مینوازد، در این فرآیند، «معنا» اولین قربانی این جریان کالایی شده است. زمانی که «شدن» در موسیقی از میان میرود و در شکلی تماما فاشیستی گام در مسیری از پیش مشخص شده میگذارد …معناباختگی اثر هنری و موسیقی در معنای خاص آن، همواره در اندیشه اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است، حرکت هنر مدرن به سمت بیمعنای و کسر محتوا و قربانی کردن آن به نفع فرم و قالب هنری سبب شده تا ام ...
کژ نگریستن ۱۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ جلوههای امر منفی در روانکاوی فرویدی و لاکان. سخنران:. جلسه ۳ بخش اول Audio file ( 1:03:13, 57.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کانال کژ نگریستن👇.
کژ نگریستن ۱۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ جلوههای امر منفی در روانکاوی فرویدی و لاکان. سخنران:. جلسه ۳ بخش دوم Audio file ( 48:31, 44.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کانال کژ نگریستن👇.
کژ نگریستن ۱۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ درسگفتارهای تابستان ۱۳۹۷ موسسه «پرسش». جلوههای امر منفی در روانکاوی فرویدی و لاکان: ناخودآگاه و جنسیت. جواد گنجی.
کژ نگریستن ۱۴:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ 🖋 سیاست، شرم و میل؛ نگاهی به فیلم امکان مینا (کمال تبریزی، ۱۳۹۴):. ✍ محمدزمان زمانی مینا و مهران زوجی جوان اند در دهه شصت ایران و سالهای جنگ. مهران خبرنگار و ژورنالیست است و مینا عضو یکی از سازمانهای سیاسی مسلح مخالف. مینا لو میرود و در پایان متحول میشود. امکان مینا از نظر بصری و سینمایی از همان مولفه هایی بهره میبرد که فیلمهایی مانند سیانور، ماهی سیاه کوچولو و ماجرای نیمروز. از این نظر واجد هیچ بداعت سینمایی و زیباشناختی نیست. در همه این فیلمهایی که برشمرده شد سازوکار واحدی دست در کار است که میتوان به پیروی از ژیل دلوز و فلیکس گتاری انرا «سیاست شرمنده سازی میل» نامید، کارکردی که انرا به اسطوره ادیپ ربط میدادند. در این سازوکار، یکی از محصولات میل (در اینجا میل به زنا با مادر) را در پیشگاه فرد حاضر و قبح این میل او را به وی یاداوری و او را شرمسار و نادم میکردند. اما در پس این نکوهش اخلاقی چیز عمیقتری پنهان بود، با یاداوری این امر به فرد میلگر که او زنا با مادر خویش را میل کرده درواقع به او پلشتی میلش را نشان میدهند و بدینترتیب او را برای پذیرش اوامر و نواهی سیاسی اجتماعی که از ناحیه مراجع اقتدار صادر میشد اماده میکنند. ادیپی شدن بدینگونه حادث میشود. ...
کژ نگریستن ۲۱:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ 🧐 از نو، نگاه، اندیشه ….. ✍🏼 رضا مقصودی.. «تجاوز به چشم» وقتی در خیابان قدم میزنید، سرتان را بالا بگیرید و نگاهی بیاندازید به تراس و بالکن خانهها. با چه صحنهای روبهرو میشوید؟. ما در عین بیتفاوتی به نظم، به حس زیباییشناسی و به چشمان بیننده و رهگذر، تراسهایمان را که شبیه مناطق پس از جنگ است و بمباران و پر از زشتی و پلشتی و گرد و خاک، بدل کردهایم به انبار وسایل بیمصرف و لوازم کهنه و کثیف و به درد نخور، در یک کلام آشغال. یا بند رختی بستهایم که شبیه بادبان کشتی لباسهای زیر و غیر زیر را در هوا تکان میدهد. بههم ریخته بودن و شلختگی یکی از المانهای بصری شهر که در معرض دید خیل عظیمی از آدمهاست، تجاوز است به نگاه عابرین. وقتی هر فرد در طول روز چندین و چند نمونه از این مناظر را ببیند چه تاثیری بر ذهنش خواهد گذاشت؟ مگر در یکی از اصلهای فنگشویی نمیگویند که: انباشتگی عینی تبدیل به انباشتگی ذهنی خواهد شد؟. بالکن، چشماندازی است از معماری شهر. از هماهنگی و هارمونی نماهای بیرون ساختمان و تراسها است که چهرهی یک شهر شکل میگیرد. ...
کژ نگریستن ۲۰:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ کلمه هاى نارس. حباب اند. که در دهان کودک مى ترکند تصویرها. خطوط فاصله را. به چشم هاى. بن بست مى کشانند. پنجرههای مصلوب. سرو هاى مصیبت را. به دوش مى کشند. کدام کوه. بدون سنگ ریزه کوه مى شود؟.
کژ نگریستن ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ مسئله …🔶این تحقیقات برای چیست؟ کاملا واقف ام که ابهامی بر سرتاسر طرحهای کلی یی که پیشتر ترسیم کردم، حاکم است و این خطر کاملا وجود دارد که تحقیقات دقیقتری را که طرح ریزی کردهام، زیر سوال برد. بارها تکرار کردم که تاریخ سدههای اخیر جوامع غربی نشان دهندهی بازی قدرتی اساسا سرکوبگر نیست. من طرح ام را با کنار گذاشتن این انگاره سامان دادم و وانمود کردم انتقادی را نادیده میگیرم که از سوی دیگر و به شیوهای بی شک ریشه ایتر بیان میشد: انتقادی که در سطح نظریهی میل بود. در واقع اینکه سکس «سرکوب» نشده است، ادعایی کاملا تازه نیست و مدتهاست که روانکاوان آن را گفتهاند. روانکاوان نظام کوچک و سادهای را که معمولا به هنگام سخن گفتن از سرکوب به ذهن متبادر میشود، رد میکنند، به نظر آنان، ایدهی نیروی سرکشی که باید سرکوب اش کرد، برای کشف شیوهی پیوند قدرت و میل مناسب نیست، به گمان آنان پیوند قدرت و لذت پیچیدهتر و اولیهتر است از این بازی میان نیروی نیرویی وحشی، طبیعی و زنده که بی وقفه از پایین میآید و نظمی از بالا که در پی ممانعت از آن است، نباید تصور شود که میل سرکوب شده است، به این دلیل ساده که این قانون است که میل و فقدان شا ...
کژ نگریستن ۱۴:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ ریشههای درختی تنومند و سایه گستر (۱۹). ✍فرزام پروا … 🔶-به این ترتیب، [با لکان] ما تعدادی تمایز قائل میشویم: بین سوژه و ایگو، بین بزرگ دیگری و دیگری، بین سخن و زبان (کارکرد خلاق سخن و بعد فیکس زبان)، و بین سمبولیک و تصویری، که واقع را به عنوان یک کمیت سوم و تاحدی ناشناخته کنار میگذارد. در آن زمان لکان داشت با سمبولیک و تصویری کار میکرد، و واقع چیزی بود که به داخل ارتباط تصویری وارد نمیشد. شما نمیدانید واقع چیست: آن نه سمبولیک است و نه تصویری. لکان با آن تضاد فرمولاسیون دوبارهای از کار فروید را آغاز کرد. او آگاه بود که فروید گسست بی ابهامی را بر پایه سخن و زبان فرموله نکرده و لکان این محور ارشمیدسی را پیدا کرد تا به وسیله آن تمام کار فروید را دوباره فرموله کند. لکان بر پایه فهمش از سخن، شروع به فرموله کردن دوباره تجربه کلینیکی کرد، و اینطور تئوری پردازی کرد که پدیدارهای متنوع کلینیکی از خرابی یکی از این محورها نشات میگیرد. اولین قدم برای ساختاری کردن این آنست که - من اینجا برخی قدمهای بینابینی را درز میگیرم - سعی کنیم بر سخن و زبان متمرکز شویم. سخن کجاست؟ زبان کجاست؟ ...
کژ نگریستن ۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ جلوههای امر منفی در روانکاوی فرویدی و لاکان. سخنران:. جلسه ۲ بخش دوم Audio file ( 55:50, 51.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کانال کژنگریستن👇.
کژ نگریستن ۲۳:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ جلوههای امر منفی در روانکاوی فرویدی و لاکان. سخنران:. جلسه ۲ بخش اول Audio file ( 1:00:12, 55.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کانال کژنگریستن👇.
کژ نگریستن ۲۲:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ثبات خاطره؛ ✍حسام محمدی …🔶تنها میراث من از آدمها، همین خاطرات مجروحیست که تیمارشان مرا به ستوه آورده. آن دگرگونی وقیحانهای که در آدمها اتفاق میافتد، اما نه در خاطراتی که از آنها در ذهن داریم. این را پروست، «ثبات خاطره» مینامید. ثبات خاطره یعنی ناتوانی از بازگشتن به «او» و در عین حال ظهور میل وافری برای بودن با او. این حد از تناقض را در کجای جهان میتوان یافت؟. زمان همه چیز را دگرگون میکند، الا آن خاطراتی که از آدمها در ذهن داریم، این بیعدالتی در مواجهه با پدیدهها، سبب میشود تا آدمها شبیه به تصاویرشان نباشند، شبیه به آن تصاویری که ما از آنها در ذهنمان حفظ کردهایم. همان خاطرات، آن یادبودی که هر از گاهی در نبودشان برپا میداریم و با یادمان تلخ و شیرینی از آدمها غرق در لذت به غایت پوچی میشویم که انتهایش چیزی جز فقدانی عظیم نیست، فقدانی که خبر از هویدایی تصاویر آدمهایی میدهد که عامدانه خودشان را از ما دریغ کردهاند …آیا این چیزی جز یک سوگواری شبانه است، که ردپای انسانهای جفاکار، خواب شبهنگام را بر ما منع کرده و کینهتوزانه اندوه ناتمامی را بر ما سرازیر میکند. چرا خاطرات کوچناپذیرند ...
کژ نگریستن ۱۵:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ 📓 نقد و نظر: درآمدی بر نظریههای فمینیستی. 🖊 رزمری تانگ 🖊 منیژه نجم عراقی. ➖➖➖➖➖. فمینیستهای ریشه ستم برزنان را درژرفای روان او نهفته مییابند. از بدو تولد، درمرحله پیش اودیپی، تمام کودکان با مادر خود که او را قادر مطلق میپندارند پیوندی حیاتی دارند …اما رابطهی مادر و کودک رابطهای دوگانه سرشار از مهر و کین است زیرا مادر گاه بسیار بخشنده جلوه میکند و گاه بسیار خسیس مینماید و غیاب او سیلاب نومیدی است …مرحله پیش اودیپی با عقده اودیپ پایان مییابد، یعنی هنگامی که پسر از نخستین شی محبوب خود، مادر دست میشوید تا از اخته شدن توسط پدر در امان بماند …مسر در نتیجه تسلیم امیال خویش به سوپرایگو (یعنی وجدان جمعی اجتماع) بطور کامل در فرهنگ ادغام میشود. او میتواند همراه با پدر خویش بر طبیعت و زن که هر دو از قدرت نامعقول مشابهی برخوردارند سیطره یابد …دختر برخلاف پسر که قضیبی ندارد از دست بدهد مسیر جدایی از نخستین شی محبوب خود یعنی مادر را به آهستگی میپیماید و به همین دلیل ادغام دختر در فرهنگ ناکامل است …او در پیرامون یا حاشیه فرهنگ و درمقام کسی که سیطره ندارد، بلکه براو سیطره دارند زندگی میکند؛ زیرا به قول دوروتی دینرستین. او از قدرت خویش در هراس ...
کژ نگریستن ۱۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ فایل صوتی جلسهی دهم از درسگفتارهای «روانکاوی و فلسفه» تحت عنوان (روانکاوی و پرسش از معنای زندگی) صدا ۰۱۱.m4a ( 46.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام ارائه توسط دکتر رضا احمدی ….
کژ نگریستن ۱۳:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ ۱۵- مبدا بزرگترین خیزش عمومی علیه نولیبرالیسم، نه کشورهای پیرامونی بلکه کف خیابانهای مهد سرمایه داری و لیبرالیسم است بله، جهان هنوز یوروسنتریک است! و جنبشی با بایکوت خبری و دو ماه استقامت، ۱۰ کشته، هزار زخمی و ۱۰هزار زندانی، خیلی با موردی مشابه در خاورمیانه و آمریکای جنوبی و آفریقا فرق دارد.۱۶- دولت هایی که «خصوصی سازی» را در دستور کار دارند اگر چه در رسانهها و بیانیهها خونسردی خود را زورکی حفظ میکنند، اما خوب میدانند اگر جنبش پیروز شود، گام جدیدی در تاریخ برداشته شده که هیچ تعریفی جز «شکست نولیبرالیسم در برابر چشمان مردم دنیا» ندارد و میتواند به آغاز دومینوی تکرارخخ شکست بیانجامد. ۱۷-سرنوشت جنبش جلیقه زردها، همانقدر که در خفا برای دولتها و مجریان «خصوصیسازی» مهم است، برای کارشناس- نوکران رسانههای جریان اصلی کابوس است. تمام کسانی که سنگ بازار آزاد و خصوصی سازی را به سینه میزنند ترجیح میدهند جلیقه زردها پایان «رویای بازار آزاد متکی بر خصوصی سازی» را نبینند*.۱۸- خصلت «تودهای» و غیر الیتیستی جنبش جلیقه زردها، میتواند منجر به شنیده شدن صداهایی با پی رنگ نژادپرستانه و شوونیستی از لابلای آن شود. این خطر و نقصانی اساسی برای این حرکت پیشروست، اما از اهمیت تاریخی سرنوشت آن هیچ چیز کم نمیکند.۱۹- ج ...
کژ نگریستن ۱۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ چرا جنبش جلیقه زردها «بسیار مهم» است و چرا ما به آن «بسیار بی اعتناء» هستیم؟.۲۰ نکته درباره مهمترین رخدادی که آنرا نمیبینیم!. ✍ نادر فتوره چی …۱- از عادات بد ما ایرانیان از دوران اصلاحات بدینسو آن است که هر آنچه که با هر انگیزهای توسط امثال حسین شریعتمداری یا جریان موسوم به ارزشی مورد توجه قرار گرفت، باید مورد بی اعتنایی قرار گیرد. بخشی از ناتوانی ما در درک اهمیت تاریخی جنبش جلیقه زردها، همین نکته است.۲- جنبش جلیقه زردها بزرگترین خیزش عمومی برآمده از «انبوهه» مردم و نه اتحادیهها، اصناف «الیت» ها و گروههای اجتماعی خاص و «هویتی» نظیر دانشجویان، زنان، همجنسخواهان، کارگران و … در دهههای اخیر است.۳- جنبش جلیقه زردها، اولین و بزرگترین خیزش سراسری تاریخ اروپا علیه نظام سرمایه داری نیست، اما اولین و بزرگترین خیزش سراسری تاریخ اروپا علیه «نولیبرالیسم» (سرمایه داری متاخر متکی بر خصوصی سازی دارایی عمومی و تحمیل «ریاضت» به طبقه متوسط و ضعیف برای افزایش آسایش طبقه ابر پولدار) است.۴- جنبش جلیقه زردها برخلاف ادعا یا اشتباه تحلیلگران، ربط چندانی به جنبش می۶۸ ندارد. می۶۸ یک جنبش تودهای متکی به انبوههی مردم نبود و نیروی پیشران آن ...
کژ نگریستن ۱۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ 📓 نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی. 🖊 رزمری تانگ 🖊 منیژه نجم عراقی. ➖➖➖➖➖. سیمون دوبوار در کتاب که مهمترین متن نظری در زمینه فمینیسم قرن بیستم به شمار میآید تبیینی وجود گرایانه از موقعیت زنان به دست داد …دوبووار معتقد بود زنان به دلیل «دیگر بودن» ستم میبینند. زن است چون است …مرد یعنی خود، یعنی هستی آزادی که به وجود خویش معنا میبخشد؛. و زن یعنی «دیگر» یا شیئی که به او معنا میبخشند …به هم بافتن این تاروپودهای متعدد نظریه فمینیستی وظیفهای است که ظاهرا فمینیستها از عهده آن به خوبی برآمدهاند …در اثر خود «جایگاه حقوقی زنان» چنین استدلال کرد که وضعیت زنان محصول جبری چندجانبه است که از سوی ساختارهای تولید (برگرفته از فمینیسم مارکسیستی)، ساختارهای تولیدمثل و میل جنسی (برگرفته از فمینیسم رادیکال)، و ساختارهای جامعه پذیری کودکان (برگرفته از فمینیسم لیبرال) اعمال میشود …تا منزلت و کارکرد زن در تمامی این ساختارها دگرگون نشود رسیدن به کمال آزادی برای او رویایی دست نیافتنی است …میچل معتقد بود دنیای درونی زن باید متحول شود؛ بدون چنین تحولی هیچ بهبودی درجهان بیرونی زن قادر نیست او را از بند اندیشههای مردسالارانه که اعتماد به نفس او را تضعی ...
کژ نگریستن ۱۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ▪️مستند کوتاهی دربارهٔ ایدههای تصویری دیوید لینچ و سرچشمهٔ الهام او در قاببندی نماهای فیلمهایش، ساختهٔ ۲۰۱۷ … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 04:06, 17.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۱۲:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ادامه: این آگاهی تنها از طریق کنش ورزی به وجود میآید، کنشی در عالم اینجایی و اکنونی و در نتیجه این آگاهی نه امری انتزاعی بلکه مادی و دگرگون شونده است. «هم سرنوشت بودن» بر نسبت ناگسستنی همگان با یکدیگر اشاره دارد و این جمله آدورنو را سرلوحه خود قرار میدهد که «رستگاری امری است جمعی». «هم سرنوشت بودن» بر احساس فاعلیت جمعی ما دلالت دارد و امکان ایجاد دگرگونی. آگاهی به این معنا یعنی امکان وارونه کردن جهان وارونه. درک این موضوع که آنچه بدیهی میپنداشتیم به هیچ وجه بدیهی نیست. «درک هم سرنوشت بودن» به معنای بازیابی جایگاه خود است در جهان؛ جایگاهی که تا کنون نبوده است و در نتیجه تهی است اما «میخواهد چیزی باشد» و «جایی» در جغرافیای جهان بیابد. آگاهی به این معنا نه متعلق به طبقه مرفه است که با انباشت ثروت چیزی به نام امر جمعی و هم سرنوشتی را درک نمیکنند و نه متعلق به طبقه میانی که با خودشیفتگی خود را ورای همه طبقات و تاریخ میداند. آگاهی به معنای «درک هم سرنوشتی» متعلق به طبقه کارگر است …. ...