کژ نگریستن این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1 کژ نگریستن ۲۰:۴۱ ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ 🔶 آگاهی حربهای است که از طریق آن نیرویی اوج گیرنده در پی تثبیت قدرتش بر نیروهای رقیب برمی آید … قدرتمندترین واصیلترین نیروها ه بلکه به مدد اهرمها یا نماینده هایشان هشیاری ما را کنترل و اداره میکنند.. ریشه و منبع چنین نیروهایی، که فی نفسه غیر قابل شناخت هستند، بدن است،. و نیچه در همین چارچوب اذعان میکند:. «بدن ایدهای به مراتب حیرت انگیزتر از روح است» …📚. 👤 … ... کژ نگریستن ۱۸:۴۳ ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ 🔶 ما عشق را دشمن شهر و دین میدانیم، یا لااقل بیگانه با آنها- یعنی در عین اینکه میپذیریم شهر و دین در عشق بر پا شده یا عملا درون اما عشق، به خودی خود، در ذات زندهاش، به سرکشی و شورشی بودن شناخته میشود، به آوارگی و ناپایداری، به خیانت و دربه دری، به غیر قابل انتقال بودن اش به غیر، به ناممکن بودن جذب و دریافت اش از دیگری. پس عشق در آن واحد هم وعدهی تحقق و انجام است- اما وعدهای همواره در کار فراموش شدن- و هم تهدید نابودی و ازهم پاشیدن؛ همیشه قریب الوقوع. کل اروتیسم مدرن، کل معنویت مدرن، عشق رمانتیک، عشق وحشی، عشق گنه کار و بی مرز، همه و همه بر اساس همین دیالکتیک شکل میگیرند …. ژان-لوک نانسی، «عشق از هم پاشیده» اجتماع بی کار، ص.۹۳. ---------------------------------. کانال ما را به دوستانتان معرفی بکنید👇 … ... کژ نگریستن ۱۲:۳۲ ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ ▪️مستند شاملو٬ بزرگ شاعر آزادی. کارگردان مسلم منصوری. تهیه کننده بهمن مقصودلو مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 1:00:22, 147.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام ▪️روایتی از زندگی شاملو و همسرش آیدا سرکیسیان همراه با دیدگاههای شاعران و …. کژ نگریستن ۱۲:۲۹ ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ ▪️بیستویکم آذرماه زادروز احمد شاملوست ▪️شاعری که سرودن شعر سپید یا شاملویی را در ادبیات فارسی بنیان گذاشت. کژ نگریستن ۱۱:۲۹ ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ ریشههای درختی تنومند و سایه گستر (۶) ✍ فرزام پروا …-به این ترتیب نقطه عزیمت لکان این است که زبان داده اصلی تجربه روانکاوی است. حالا اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، و از نظر فنومنولوژی حقیقت است، آن وقت روانکاوی از طریق زبان کار میکند و مشکلی بر میخیزد: زبان چیست؟ از ۱۹۳۶ تا ۱۹۵۳ [سال سمینار اول] شما میبینید که مفهوم زبان در کار لکان مرتبا غنیتر میشود. او در مفهومی راه خودش را وقتی پیدا کرد که با زبان شناسی ساختاری مواجه شد. اما او برای آن مواجهه از سال ۱۹۳۶و حتی از هنگام تزش در سال ۱۹۳۲ انتظار کشیده بود. در ۱۹۳۶ لکان زبان را هم ارز نشانهها قلمداد میکرد. حتی این دیدگاه ساده انگارانه از زبان به او اجازه داد که نوعی جایگزین ارائه کند. یک نشانه بر چیزی دلالت میکند وقتی شما نشانه را به عنوان [چیزی] میگیرید که به چیزی در واقعیت، یا در ذهن شما ارجاع میدهد: شما نشانه را با چیزی که به آن ارجاع میشود پیوند میدهید. لکان میگوید در روانکاوی آنچه اهمیت دارد بجایش این است که نشانه به کسی ارجاع میدهد. ... کژ نگریستن ۲۰:۳۹ ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ و با وقاحت تمام توی کلاس داد بزنند که دریدا و فوکو مشتی لیبرال اند هم قوارهی پوپر، آن وقت یعنی تقریبا تمام مسیر را غلط-اندر- غلط واقعا این قدر سخت بود «اشباح مارکس» و «آنتی اودیپ» را دقیق خواندن و درباره شان جدی فکر کردن؟ …۴. نقد مغالطات ابلهانهای که دربارهی ضرورت محدودیت آزادی بیان و نسبت آزادی بیان با دموکراسی اظهار شده بماند برای فکرها و روزهای بعد (و دیگر صدالبته بدون پولمیک) …. ... کژ نگریستن ۲۰:۳۹ ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ فکرهایی با این روزها ۴: چند فاکت، غیرتئوریک، محض یادآوری. ✍پویا ایمانی …۱ چند شب پیش بود به گمانم که جلو چشمم توی تلوریون اصطلاحی جدید در نظریهی سیاسی سکه خورد: «دموکراسی پراگماتیستی انگلستان»! به همین طمطراق و کر و فر! آن هم در مقام قیاس با دموکراسی «سکولار ستیزه جو» ی فرانسه. حاشیه نمیروم؛ فقط محض یادآوری: این «دموکراسی پراگماتیستی انگلستان» آن قدر پراگماتیست (بخوانید اپورتونیست) هست که حتا اگر شیخی عرب از حاشیهی خلیج فارس باشید و علنا هم از داعش حمایت مالی کنید، باز به مجرد اینکه دلارهای نفتی تان را گشاده دستانه به پای اش بریزید، هم مدارس نظامی اش را به نام نامی تان بزند و جوانان خوش بروبالاش را وادار کند پیش عکس تان سلام نظامی بدهند و هم راه به راه مساجد بزرگ درندشت کریه المنظر برایتان بسازد (مثال اولی: آکادمی سلطنتی آموزشهای نظامی سندهرست که برای ساخت خوابگاه تازهاش در سال ۲۰۱۲ فقط ۲۵ میلیون دلار از امارات متحده کمک مالی دریافت کرد و اسم خوابگاه را هم گذاشت «شیخ زاید»، یا مرکز ورزشی سندهرست که در ابتدا به یاد ۱۶۰۰ سرباز بریتانیایی که در آگوست ۱۹۱۴ در نبرد مانز کشته شده بودند «سالن مانز» نام داشت، ولی در مارس ۲۰۱۳، بعد از دریافت کمک ۵ میلیون دلاری ا ... کژ نگریستن ۱۵:۱۲ ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ تاریک اندیشان میخواهند زنان را در سیاهی نگه دارند؛. آنها از روشن شدن ذهن زن میترسند؛ چون میدانند زن بداند، به کودکش هم یاد خواهد داد …. کژ نگریستن ۱۴:۳۸ ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ فکرهایی با این روزها ۳ …ژان-لوک نانسی: 🔶 «امروزه انتقادات واقعی یا ظاهری دموکراسی از خود میتواند به ابهامات بسیاری دامن بزند. در واقع، میشود اصول و قوانین دموکراتیک را به ضد خود تبدیل، و از ضعف آشکار» حقوق بشر «برای تحریف آن سوءاستفاده کرد. این را فی المثل آنجا میتوان شاهد بود که انتقاداتی خاص به بعضی باورهای خاص مذهبی متهم به» نژادپرستی «میشوند، یا وقتی به نام باور به» چندفرهنگی «(multiculturalisme)، که مصداق» نزاکت و آداب دانی سیاسی «است، راهی برای توجیه انقیاد زنان پیدا میکنند. اما موذیانهتر کار کسانی است که با حمایت شان از آن دسته از شیوههای آموزش و اشکال زندگی فرهنگی که زیر نفوذ خرافات هستند، آزادی بیان را از اساس تحریف میکنند. با این حال، این تهدیدهای کاملا واقعی نباید دموکراسیها را به دست کشیدن از سلامت و عقلانیتشان تشویق کند- قضیه اتفاقا باید درست عکس این باشد» …. حقیقت دموکراسی (ترجمهی فارسی ۱۳۹۱)، ص ص.۲۶-۲۷. ------------------------------------. کانال ما را به دوستانتان معرفی بکنید👇 … ... کژ نگریستن ۱۳:۲۵ ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ ■ با درگذشت او، پرولتاریای مبارز اروپا و آمریکا، اندیشمند بزرگی را از دست داده است که فقدان او جبران ناپذیر است …با گذشت زمان، فقدان این جان پرشور. ژرفتر و گستردهتر درک خواهد شد …درست همان طور که قانون تکامل یا ماهیت موجود زنده را کشف کرد …نیز قانون تکامل تاریخ انسانی را کشف نمود. ■ مارکس با کشف قانون ارزش اضافی بر این تاریکی پرتویی از نور پاشید …کشف چنین قوانینی میتواند جان پرشور و مغز اندیشمند هر فرزانهای را تسکین دهد …زندگی در جوار هر انسانی که حتی یکی از این دو مسئله را کشف نموده باشد. بسی شادی آفرین است …مارکس در بسیاری از زمینههای علمی دیگر نیز به تحقیق و تفحص پرداخته است. و مهم آن که در هر زمینهای که به تحقیق همت گماشته …مانند علوم ریاضی. به حل مسایل مهمی دست یافته است …■ مارکس. بیش از پیش و هر چیز دیگر یک انقلابی بود …او مبرمترین هدف خود را نابودی نظام سرمایه داری و نهادهای برخاسته از آن قرار داد. و زندگی خویش را وقف آگاهی پرولتاریا نمود. تا این طبقه انقلابی به جایگاه و نقش خود در انقلاب رهایی بخش جهانی پی برد. ... کژ نگریستن ۱۲:۳۶ ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ سلبریتیها از ما چه میخواهند؟ … …. پس از طاعون، هیچ چیز به اندازۀ یک سلبریتی خطرناک نیست به یقین که اگر مراقب نباشید، به آنها مبتلا خواهید شد. سلبریتیها به مدد رسانههایی که در اختیار دارند، این روزها همهجا هستند و بیش از هر زمانی خطرساز شدهاند. آنها برای سرایت دادن افکارشان تنها به یک پیج مجازی احتیاج دارند تا از این طریق تمام آن ابتذالی را که در اختیار دارند، یکجا در شما سرازیر کنند. این عالمان دهر قبل از آنکه فکرش را کرده باشید، شما را به راحتی هرچه تمامتر بردۀ خویش خواهند کرد. سلبریتیها اگرچه انواع و اقسام گوناگونی دارند اما در یک چیز کاملا مشترکاند و آن اظهارنظرهای سطحی در تمامی حوزههاست، از ادبیات و سیاست گرفته تا فلسفه و پزشکی. هیچکس یارای مقابله با نظرات و آرای یک سلبریتی را ندارد، ممکن است نظر یک پزشک متخصص را درباره بیماریتان نپذیرید اما هرگز از نظرات یک سلبریتی عبور نخواهید کرد. آنها در دورانی که روشنفکران حقیقی، امکان و اسباب تاثیرگذاری را از کف دادهاند، با سرعتی هرچه تمامتر و در قامت اینفلوئنسرهای اجتماعی گوی سبقت را از همه ربوده و وظیفه شکلدهی به تودهها را در اختیار گرفتهاند. مواردی نظیر سکوت نخبگان، سرکوب روشنفکران و یا هر چیز دیگری که اسمش را ب ... کژ نگریستن ۲۳:۵۵ ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ 🅰️ جورج اورول و ادبیات سیاسی!. نگاهى به دو رمان مشهور «قلعه حیوانات» و «١٩٨٤» مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 13:24, 17.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام مترجم و گوینده: ایمان فانی. کژ نگریستن ۱۹:۰۸ ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ #یادداشت✍ پویا ایمانیآگامبن در "قطعات : واژه و وهم در فرهنگ غربی" می گوید : منطق بت وارگی ✍ پویا ایمانی …آگامبن در «قطعات: واژه و وهم در فرهنگ غربی» میگوید: منطق بت وارگی (فتیشیسم) بی شباهت به منطق مالیخولیا نیست، چرا که تکرار و جایگزینی ابژهی یک بت واره (فتیش) اقتضا میکند که ابژهای دست نیافتنی «دقیقا به واسطهی دست نیافتنی بودن اش، نیازی انسانی را ارضا کند» (ص۳۳). بت واره پرست (فتیشیست) جذب ویژگی یا خصلتی خاص در ابژه میشود، و نه جذب کلیت ابژهای خاص در ذات خود، به طوری که هر ابژهی دیگری هم با چنان خصلتی نیاز فرد بت واره پرست را ارضا خواهد کرد (اگر فرد جذب ابژهای در تمامیت اش شده بود و نه جنبه یا خصلتی به خصوص از آن ابژه، این دیگر نه فتیشیسم، که عشق بود). در نتیجه، ابژهی بت وارگی جایگزین و بدل ابژهای همواره غایب است، درست مثل تمهید، شعری مجاز مرسل که امکان جایگزینی یک کل با جزئی از آن کل را میدهد. به عبارت دیگر، «چون بت واره به مثابهی نفی و نشانهی غیاب است …. چیزی است همواره قابل جایگزینی که هرگز هیچ یک از مظاهر و تجسمهای اش در خرج کردن تمام ظرفیت نیستی ای که بت واره نماد آن است توفیق نمییابند» (همان). با این همه، نکتهی جالب دربارهی بت وارگی این است که هرچند ... کژ نگریستن ۱۶:۴۸ ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ریشههای درختی تنومند و سایه گستر (۵). ✍ فرزام پروا … -لکان در سال ۱۹۳۲، وقتی پایان نامه [روانپزشکی] اش را کامل کرد وارد آنالیز شد، و ما میتوانیم رویکرد دقیق، سیستماتیک و شدیدا شخصی اش را نسبت به تئوری روانکاوی از همان موقع پی بگیریم. در سمینار اول، هدف اصلی لکان روشن است، و این شاید همان هدفی باشد که لکان در آموزهاش در سی سال بعدی پی میگیرد: تغییر دادن طریقی که [به وسیله آن] روانکاوی منتقل میشود. او بارها و بارها تکرار کرد که مخاطب او آنالیستهای دیگر هستند، که گاهی قدری اغراق آمیز به نظر میرسد چون تعداد فراوانی از افراد دیگر هم در کلاسهای او شرکت میکردند، و با این تکرار بر این حقیقت پافشاری کرد که هسته بزرگ دیگری که مخاطب قرار داده بود شامل آنالیستهای دیگر بود، و اینکه هدفش تغییر طریقی بود که پراتیک روانکاوی [بر آن اساس] انجام میشد … در هر صورت لکان علاقمند نبود روانکاوی را بخاطر خود نفس تغییر، تغییر دهد، بلکه [بخاطر این میخواست تغییر دهد که] بفهمد روانکاوی چطور کار میکند. لکان بارها و بارها به این پرسش بازگشت: «روانکاوی چطور کار میکند؟». ممکن است برای شما قدری شگفت آور باشد که هدف لکان در آن موقع سادگی بود. در هر صفحه از سمی ... کژ نگریستن ۱۳:۰۵ ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ 🔶 …این که فرهنگی چنان دل مشغول دالهای گذشتهی خودش باشد که ترجیح دهد ارواح خبیث شان را بگیرد و به عنوان «اشباح» برای مدت نامعلومی ---------------------------------. کانال ما را به دوستانتان معرفی بکنید👇 … کژ نگریستن ۲۳:۳۵ ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ خشم و هیاهو علیه سرمایهداری مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 00:40, 1.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۲۲:۲۰ ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ «خودانتقادی» ✍ رضا مجد …🔶 باید شهامت نقد خویش را داشته باشیم، شهامت به چالش کشیدن خویش و باورهایی که به آن رسیدهایم یا به ما تحمیل شده، آنهم بدون هیچ گونه ارزیابی و راست آزمایی، باید توان سوال پرسیدن در خود و از خود را تقویت کنیم، از شک کردن نباید بهراسیم، حتی اگر این شک کردن بنیانهای وجود ما را به لرزه درآورد، باید این را بخاطر سپرد که واقعیت، همیشه برداشت من از واقعیت است، و من محصور حصار تنگ منظر خویش هستم و واقعیت را همیشه از این منظر میبینم و میسازم، و برای اینکه این واقعیت تطابقی نسبی با واقعیت واقعی داشته باشد باید آن را واقعیت سنجی بکنم، باید بسنجم که این واقعیت تا چه حد به پیش فرضها و باورها و ایدئولوژیهای من آلوده شده است، یعنی تا چد تحت تاثیر القائات و آرزومندی من قرار گرفته است، یعنی خواست و پیش فرضهای من به واقعیت تحمیل شده است. گاهی ما واقعیت را برمی سازیم، آنهم به گونهای که پیش پنداشتها و پیش فرضهای ما را تایید کند، و مطابق آن باشد، یعنی واقعیت را روبه پس با منطق خاص خودمان بر میسازیم، و این واقعیت ممکن است که هیچ ربط وثیق و منطقی با واقعیت ساری و جاری اطراف ما نداشته باشد، ... کژ نگریستن ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ «مثل یک وصیت نامه ى سیاسى» ✍عبدالله صمدیان …🔶نگاهى در چندپازل به فیلم «مثل یک عاشق» آخرین ساخته ى عباس کیارستمى که درناگزیرى، جامعه ى ژاپن امروز رابه نقد کشیده:. - سکانس ابتدایى کافه اى شلوغ و کوچک با حضور آدمهایى که رابطه هاى متکى بر پول را تنظیم مى کنند، مى تواند سمبل ژاپن معاصر و درگیر با مسائل سرمایه دارى باشد … - چرخیدن دختر دور میدانى که مادربزرگ - سمبل ژاپن سنتى و عاطفى- منتظر دیدن اوست و دختر متأثر و گریان از دیدنش ابا مى کند و شرم دارد که با موقعیت شغلى خود- روسپیگرى- مادربزرگ سمبل پاکى و مهربانى را ملاقات کند، تلنگری ست بر ویرانی اصالتهای محوری و اخلاقی جامعهی ژاپن. در چرخش تاکسى حامل دختر نورهاى منعکس بر شیشه تاکسى نشان از جامعه اى صنعتى و پرزرق و برق دارد … - پیرمرد خارج از شهر شلوغ و در خانه اى پر از کتاب - نشانه هاى دانش کلاسیک- زندگى مى کند و مى تواند نماینده نسل روشنفکر و سالدیده و تنها و همدم جو و نگران تغییرات ژاپن مدرن باشد که با ته وجدان باقیماندهی خود، از سکس با دختر تن فروش صرفنظر مى کند و بیشتر مراقب اوست. دخترى ساده دل و مغلوب شرایط مدرن که در خانه پیرمرد با جذابیت هاى فرهنگى مواجه مى ... کژ نگریستن ۱۳:۱۳ ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ ریشههای درختی تنومند و سایه گستر (۴). ✍ فرزام پروا … -لکان احتمالا لوی اشتراوس، یاکوبسون و سوسور را در سال ۱۹۴۹ خواند … او آنچه را که در جستجویش بود در آن یافت: قوانین معنی. برخی از وجوه فنومنولوژی و اگزیستانسیالیسم کاملا با ساختارگرایی اختلاف داشت، اما او موفق شد وجوه دیگر را با هم آشتی دهد. ساختارگرایی به او یاد داد که کوشش هوسرل برای توصیف شهود بلافصل فرد از جهان – احساس تن خود یا بودن در یک پرسپکتیو – وهم آلود است چرا که زبان همواره از پیش در آنجا هست. لکان به این ترتیب [دیدگاه] وهمی بلافصل بودن را در فنومنولوژی کنار گذاشت، و دریافت که پرسش در مورد ریشههای زبان یک پرسش علمی نیست، [چرا که] مفهوم ساختار پایههای جستجو در مورد ریشهها را سست کرده است. در یک مفهوم هیچ ریشهای برای ساختار وجود ندارد. ما نمیتوانیم فکر کنیم مگر اینکه ساختار از پیش آنجا باشد. زبان یک بعد است (ارجاعی به ایده سوسوری بعد سمبولیک)، یعنی کلیتی است متشکل از عناصر مرتبط و متداخل. در مورد یک بعد افتراقی بایستی به عنوان یک کلیت فکر کرد، کلیتی که عناصر تشکیل دهندهاش مرتبط و متداخلند؛ هیچ یک از عناصر مطلق نیست. تعداد حداقل عناصر در چنین بعدی چیست؟ ... کژ نگریستن ۱۱:۵۰ ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ 🔶کافکا فقط خواسته است نویسنده باشد، اما «یادداشتهای روزانه» سرانجام کافکا را بیش از یک نویسنده نشان میدهد؛ و آن کس را که زیسته ا این آثار باقیماندههای پراکنده از زندگیای خواهد بود و به درک آن زندگی کمک خواهد کرد، شاهدی که بهایی بر آن متصور نیست، شاهد سرنوشتی استثنایی که، بدون آن پنهان میماند. شاید غرابت آثاری چون «محاکمه» یا «قصر» است که ما را مدام به حقیقتی فراادبی برمیگرداند، اما همینکه این حقیقت ما را به بیرون از ادبیات کشاند به آن خیانت میکنیم حال آنکه ممکن نیست با آن ادبیات خلط شود …از کافکا تا کافکا | موریس بلانشو | ترجمهی مهشید نونهالی. -------------------------------------. کانال ما را به دوستانتان معرفی بکنید👇 … ... ‹ 28 29 30 31 32 33 34 ›
کژ نگریستن ۲۰:۴۱ ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ 🔶 آگاهی حربهای است که از طریق آن نیرویی اوج گیرنده در پی تثبیت قدرتش بر نیروهای رقیب برمی آید … قدرتمندترین واصیلترین نیروها ه بلکه به مدد اهرمها یا نماینده هایشان هشیاری ما را کنترل و اداره میکنند.. ریشه و منبع چنین نیروهایی، که فی نفسه غیر قابل شناخت هستند، بدن است،. و نیچه در همین چارچوب اذعان میکند:. «بدن ایدهای به مراتب حیرت انگیزتر از روح است» …📚. 👤 … ...
کژ نگریستن ۱۸:۴۳ ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ 🔶 ما عشق را دشمن شهر و دین میدانیم، یا لااقل بیگانه با آنها- یعنی در عین اینکه میپذیریم شهر و دین در عشق بر پا شده یا عملا درون اما عشق، به خودی خود، در ذات زندهاش، به سرکشی و شورشی بودن شناخته میشود، به آوارگی و ناپایداری، به خیانت و دربه دری، به غیر قابل انتقال بودن اش به غیر، به ناممکن بودن جذب و دریافت اش از دیگری. پس عشق در آن واحد هم وعدهی تحقق و انجام است- اما وعدهای همواره در کار فراموش شدن- و هم تهدید نابودی و ازهم پاشیدن؛ همیشه قریب الوقوع. کل اروتیسم مدرن، کل معنویت مدرن، عشق رمانتیک، عشق وحشی، عشق گنه کار و بی مرز، همه و همه بر اساس همین دیالکتیک شکل میگیرند …. ژان-لوک نانسی، «عشق از هم پاشیده» اجتماع بی کار، ص.۹۳. ---------------------------------. کانال ما را به دوستانتان معرفی بکنید👇 … ...
کژ نگریستن ۱۲:۳۲ ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ ▪️مستند شاملو٬ بزرگ شاعر آزادی. کارگردان مسلم منصوری. تهیه کننده بهمن مقصودلو مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 1:00:22, 147.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام ▪️روایتی از زندگی شاملو و همسرش آیدا سرکیسیان همراه با دیدگاههای شاعران و ….
کژ نگریستن ۱۲:۲۹ ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ ▪️بیستویکم آذرماه زادروز احمد شاملوست ▪️شاعری که سرودن شعر سپید یا شاملویی را در ادبیات فارسی بنیان گذاشت.
کژ نگریستن ۱۱:۲۹ ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ ریشههای درختی تنومند و سایه گستر (۶) ✍ فرزام پروا …-به این ترتیب نقطه عزیمت لکان این است که زبان داده اصلی تجربه روانکاوی است. حالا اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، و از نظر فنومنولوژی حقیقت است، آن وقت روانکاوی از طریق زبان کار میکند و مشکلی بر میخیزد: زبان چیست؟ از ۱۹۳۶ تا ۱۹۵۳ [سال سمینار اول] شما میبینید که مفهوم زبان در کار لکان مرتبا غنیتر میشود. او در مفهومی راه خودش را وقتی پیدا کرد که با زبان شناسی ساختاری مواجه شد. اما او برای آن مواجهه از سال ۱۹۳۶و حتی از هنگام تزش در سال ۱۹۳۲ انتظار کشیده بود. در ۱۹۳۶ لکان زبان را هم ارز نشانهها قلمداد میکرد. حتی این دیدگاه ساده انگارانه از زبان به او اجازه داد که نوعی جایگزین ارائه کند. یک نشانه بر چیزی دلالت میکند وقتی شما نشانه را به عنوان [چیزی] میگیرید که به چیزی در واقعیت، یا در ذهن شما ارجاع میدهد: شما نشانه را با چیزی که به آن ارجاع میشود پیوند میدهید. لکان میگوید در روانکاوی آنچه اهمیت دارد بجایش این است که نشانه به کسی ارجاع میدهد. ...
کژ نگریستن ۲۰:۳۹ ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ و با وقاحت تمام توی کلاس داد بزنند که دریدا و فوکو مشتی لیبرال اند هم قوارهی پوپر، آن وقت یعنی تقریبا تمام مسیر را غلط-اندر- غلط واقعا این قدر سخت بود «اشباح مارکس» و «آنتی اودیپ» را دقیق خواندن و درباره شان جدی فکر کردن؟ …۴. نقد مغالطات ابلهانهای که دربارهی ضرورت محدودیت آزادی بیان و نسبت آزادی بیان با دموکراسی اظهار شده بماند برای فکرها و روزهای بعد (و دیگر صدالبته بدون پولمیک) …. ...
کژ نگریستن ۲۰:۳۹ ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ فکرهایی با این روزها ۴: چند فاکت، غیرتئوریک، محض یادآوری. ✍پویا ایمانی …۱ چند شب پیش بود به گمانم که جلو چشمم توی تلوریون اصطلاحی جدید در نظریهی سیاسی سکه خورد: «دموکراسی پراگماتیستی انگلستان»! به همین طمطراق و کر و فر! آن هم در مقام قیاس با دموکراسی «سکولار ستیزه جو» ی فرانسه. حاشیه نمیروم؛ فقط محض یادآوری: این «دموکراسی پراگماتیستی انگلستان» آن قدر پراگماتیست (بخوانید اپورتونیست) هست که حتا اگر شیخی عرب از حاشیهی خلیج فارس باشید و علنا هم از داعش حمایت مالی کنید، باز به مجرد اینکه دلارهای نفتی تان را گشاده دستانه به پای اش بریزید، هم مدارس نظامی اش را به نام نامی تان بزند و جوانان خوش بروبالاش را وادار کند پیش عکس تان سلام نظامی بدهند و هم راه به راه مساجد بزرگ درندشت کریه المنظر برایتان بسازد (مثال اولی: آکادمی سلطنتی آموزشهای نظامی سندهرست که برای ساخت خوابگاه تازهاش در سال ۲۰۱۲ فقط ۲۵ میلیون دلار از امارات متحده کمک مالی دریافت کرد و اسم خوابگاه را هم گذاشت «شیخ زاید»، یا مرکز ورزشی سندهرست که در ابتدا به یاد ۱۶۰۰ سرباز بریتانیایی که در آگوست ۱۹۱۴ در نبرد مانز کشته شده بودند «سالن مانز» نام داشت، ولی در مارس ۲۰۱۳، بعد از دریافت کمک ۵ میلیون دلاری ا ...
کژ نگریستن ۱۵:۱۲ ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ تاریک اندیشان میخواهند زنان را در سیاهی نگه دارند؛. آنها از روشن شدن ذهن زن میترسند؛ چون میدانند زن بداند، به کودکش هم یاد خواهد داد ….
کژ نگریستن ۱۴:۳۸ ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ فکرهایی با این روزها ۳ …ژان-لوک نانسی: 🔶 «امروزه انتقادات واقعی یا ظاهری دموکراسی از خود میتواند به ابهامات بسیاری دامن بزند. در واقع، میشود اصول و قوانین دموکراتیک را به ضد خود تبدیل، و از ضعف آشکار» حقوق بشر «برای تحریف آن سوءاستفاده کرد. این را فی المثل آنجا میتوان شاهد بود که انتقاداتی خاص به بعضی باورهای خاص مذهبی متهم به» نژادپرستی «میشوند، یا وقتی به نام باور به» چندفرهنگی «(multiculturalisme)، که مصداق» نزاکت و آداب دانی سیاسی «است، راهی برای توجیه انقیاد زنان پیدا میکنند. اما موذیانهتر کار کسانی است که با حمایت شان از آن دسته از شیوههای آموزش و اشکال زندگی فرهنگی که زیر نفوذ خرافات هستند، آزادی بیان را از اساس تحریف میکنند. با این حال، این تهدیدهای کاملا واقعی نباید دموکراسیها را به دست کشیدن از سلامت و عقلانیتشان تشویق کند- قضیه اتفاقا باید درست عکس این باشد» …. حقیقت دموکراسی (ترجمهی فارسی ۱۳۹۱)، ص ص.۲۶-۲۷. ------------------------------------. کانال ما را به دوستانتان معرفی بکنید👇 … ...
کژ نگریستن ۱۳:۲۵ ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ ■ با درگذشت او، پرولتاریای مبارز اروپا و آمریکا، اندیشمند بزرگی را از دست داده است که فقدان او جبران ناپذیر است …با گذشت زمان، فقدان این جان پرشور. ژرفتر و گستردهتر درک خواهد شد …درست همان طور که قانون تکامل یا ماهیت موجود زنده را کشف کرد …نیز قانون تکامل تاریخ انسانی را کشف نمود. ■ مارکس با کشف قانون ارزش اضافی بر این تاریکی پرتویی از نور پاشید …کشف چنین قوانینی میتواند جان پرشور و مغز اندیشمند هر فرزانهای را تسکین دهد …زندگی در جوار هر انسانی که حتی یکی از این دو مسئله را کشف نموده باشد. بسی شادی آفرین است …مارکس در بسیاری از زمینههای علمی دیگر نیز به تحقیق و تفحص پرداخته است. و مهم آن که در هر زمینهای که به تحقیق همت گماشته …مانند علوم ریاضی. به حل مسایل مهمی دست یافته است …■ مارکس. بیش از پیش و هر چیز دیگر یک انقلابی بود …او مبرمترین هدف خود را نابودی نظام سرمایه داری و نهادهای برخاسته از آن قرار داد. و زندگی خویش را وقف آگاهی پرولتاریا نمود. تا این طبقه انقلابی به جایگاه و نقش خود در انقلاب رهایی بخش جهانی پی برد. ...
کژ نگریستن ۱۲:۳۶ ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ سلبریتیها از ما چه میخواهند؟ … …. پس از طاعون، هیچ چیز به اندازۀ یک سلبریتی خطرناک نیست به یقین که اگر مراقب نباشید، به آنها مبتلا خواهید شد. سلبریتیها به مدد رسانههایی که در اختیار دارند، این روزها همهجا هستند و بیش از هر زمانی خطرساز شدهاند. آنها برای سرایت دادن افکارشان تنها به یک پیج مجازی احتیاج دارند تا از این طریق تمام آن ابتذالی را که در اختیار دارند، یکجا در شما سرازیر کنند. این عالمان دهر قبل از آنکه فکرش را کرده باشید، شما را به راحتی هرچه تمامتر بردۀ خویش خواهند کرد. سلبریتیها اگرچه انواع و اقسام گوناگونی دارند اما در یک چیز کاملا مشترکاند و آن اظهارنظرهای سطحی در تمامی حوزههاست، از ادبیات و سیاست گرفته تا فلسفه و پزشکی. هیچکس یارای مقابله با نظرات و آرای یک سلبریتی را ندارد، ممکن است نظر یک پزشک متخصص را درباره بیماریتان نپذیرید اما هرگز از نظرات یک سلبریتی عبور نخواهید کرد. آنها در دورانی که روشنفکران حقیقی، امکان و اسباب تاثیرگذاری را از کف دادهاند، با سرعتی هرچه تمامتر و در قامت اینفلوئنسرهای اجتماعی گوی سبقت را از همه ربوده و وظیفه شکلدهی به تودهها را در اختیار گرفتهاند. مواردی نظیر سکوت نخبگان، سرکوب روشنفکران و یا هر چیز دیگری که اسمش را ب ...
کژ نگریستن ۲۳:۵۵ ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ 🅰️ جورج اورول و ادبیات سیاسی!. نگاهى به دو رمان مشهور «قلعه حیوانات» و «١٩٨٤» مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 13:24, 17.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام مترجم و گوینده: ایمان فانی.
کژ نگریستن ۱۹:۰۸ ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ #یادداشت✍ پویا ایمانیآگامبن در "قطعات : واژه و وهم در فرهنگ غربی" می گوید : منطق بت وارگی ✍ پویا ایمانی …آگامبن در «قطعات: واژه و وهم در فرهنگ غربی» میگوید: منطق بت وارگی (فتیشیسم) بی شباهت به منطق مالیخولیا نیست، چرا که تکرار و جایگزینی ابژهی یک بت واره (فتیش) اقتضا میکند که ابژهای دست نیافتنی «دقیقا به واسطهی دست نیافتنی بودن اش، نیازی انسانی را ارضا کند» (ص۳۳). بت واره پرست (فتیشیست) جذب ویژگی یا خصلتی خاص در ابژه میشود، و نه جذب کلیت ابژهای خاص در ذات خود، به طوری که هر ابژهی دیگری هم با چنان خصلتی نیاز فرد بت واره پرست را ارضا خواهد کرد (اگر فرد جذب ابژهای در تمامیت اش شده بود و نه جنبه یا خصلتی به خصوص از آن ابژه، این دیگر نه فتیشیسم، که عشق بود). در نتیجه، ابژهی بت وارگی جایگزین و بدل ابژهای همواره غایب است، درست مثل تمهید، شعری مجاز مرسل که امکان جایگزینی یک کل با جزئی از آن کل را میدهد. به عبارت دیگر، «چون بت واره به مثابهی نفی و نشانهی غیاب است …. چیزی است همواره قابل جایگزینی که هرگز هیچ یک از مظاهر و تجسمهای اش در خرج کردن تمام ظرفیت نیستی ای که بت واره نماد آن است توفیق نمییابند» (همان). با این همه، نکتهی جالب دربارهی بت وارگی این است که هرچند ...
کژ نگریستن ۱۶:۴۸ ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ریشههای درختی تنومند و سایه گستر (۵). ✍ فرزام پروا … -لکان در سال ۱۹۳۲، وقتی پایان نامه [روانپزشکی] اش را کامل کرد وارد آنالیز شد، و ما میتوانیم رویکرد دقیق، سیستماتیک و شدیدا شخصی اش را نسبت به تئوری روانکاوی از همان موقع پی بگیریم. در سمینار اول، هدف اصلی لکان روشن است، و این شاید همان هدفی باشد که لکان در آموزهاش در سی سال بعدی پی میگیرد: تغییر دادن طریقی که [به وسیله آن] روانکاوی منتقل میشود. او بارها و بارها تکرار کرد که مخاطب او آنالیستهای دیگر هستند، که گاهی قدری اغراق آمیز به نظر میرسد چون تعداد فراوانی از افراد دیگر هم در کلاسهای او شرکت میکردند، و با این تکرار بر این حقیقت پافشاری کرد که هسته بزرگ دیگری که مخاطب قرار داده بود شامل آنالیستهای دیگر بود، و اینکه هدفش تغییر طریقی بود که پراتیک روانکاوی [بر آن اساس] انجام میشد … در هر صورت لکان علاقمند نبود روانکاوی را بخاطر خود نفس تغییر، تغییر دهد، بلکه [بخاطر این میخواست تغییر دهد که] بفهمد روانکاوی چطور کار میکند. لکان بارها و بارها به این پرسش بازگشت: «روانکاوی چطور کار میکند؟». ممکن است برای شما قدری شگفت آور باشد که هدف لکان در آن موقع سادگی بود. در هر صفحه از سمی ...
کژ نگریستن ۱۳:۰۵ ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ 🔶 …این که فرهنگی چنان دل مشغول دالهای گذشتهی خودش باشد که ترجیح دهد ارواح خبیث شان را بگیرد و به عنوان «اشباح» برای مدت نامعلومی ---------------------------------. کانال ما را به دوستانتان معرفی بکنید👇 …
کژ نگریستن ۲۳:۳۵ ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ خشم و هیاهو علیه سرمایهداری مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 00:40, 1.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۲۲:۲۰ ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ «خودانتقادی» ✍ رضا مجد …🔶 باید شهامت نقد خویش را داشته باشیم، شهامت به چالش کشیدن خویش و باورهایی که به آن رسیدهایم یا به ما تحمیل شده، آنهم بدون هیچ گونه ارزیابی و راست آزمایی، باید توان سوال پرسیدن در خود و از خود را تقویت کنیم، از شک کردن نباید بهراسیم، حتی اگر این شک کردن بنیانهای وجود ما را به لرزه درآورد، باید این را بخاطر سپرد که واقعیت، همیشه برداشت من از واقعیت است، و من محصور حصار تنگ منظر خویش هستم و واقعیت را همیشه از این منظر میبینم و میسازم، و برای اینکه این واقعیت تطابقی نسبی با واقعیت واقعی داشته باشد باید آن را واقعیت سنجی بکنم، باید بسنجم که این واقعیت تا چه حد به پیش فرضها و باورها و ایدئولوژیهای من آلوده شده است، یعنی تا چد تحت تاثیر القائات و آرزومندی من قرار گرفته است، یعنی خواست و پیش فرضهای من به واقعیت تحمیل شده است. گاهی ما واقعیت را برمی سازیم، آنهم به گونهای که پیش پنداشتها و پیش فرضهای ما را تایید کند، و مطابق آن باشد، یعنی واقعیت را روبه پس با منطق خاص خودمان بر میسازیم، و این واقعیت ممکن است که هیچ ربط وثیق و منطقی با واقعیت ساری و جاری اطراف ما نداشته باشد، ...
کژ نگریستن ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ «مثل یک وصیت نامه ى سیاسى» ✍عبدالله صمدیان …🔶نگاهى در چندپازل به فیلم «مثل یک عاشق» آخرین ساخته ى عباس کیارستمى که درناگزیرى، جامعه ى ژاپن امروز رابه نقد کشیده:. - سکانس ابتدایى کافه اى شلوغ و کوچک با حضور آدمهایى که رابطه هاى متکى بر پول را تنظیم مى کنند، مى تواند سمبل ژاپن معاصر و درگیر با مسائل سرمایه دارى باشد … - چرخیدن دختر دور میدانى که مادربزرگ - سمبل ژاپن سنتى و عاطفى- منتظر دیدن اوست و دختر متأثر و گریان از دیدنش ابا مى کند و شرم دارد که با موقعیت شغلى خود- روسپیگرى- مادربزرگ سمبل پاکى و مهربانى را ملاقات کند، تلنگری ست بر ویرانی اصالتهای محوری و اخلاقی جامعهی ژاپن. در چرخش تاکسى حامل دختر نورهاى منعکس بر شیشه تاکسى نشان از جامعه اى صنعتى و پرزرق و برق دارد … - پیرمرد خارج از شهر شلوغ و در خانه اى پر از کتاب - نشانه هاى دانش کلاسیک- زندگى مى کند و مى تواند نماینده نسل روشنفکر و سالدیده و تنها و همدم جو و نگران تغییرات ژاپن مدرن باشد که با ته وجدان باقیماندهی خود، از سکس با دختر تن فروش صرفنظر مى کند و بیشتر مراقب اوست. دخترى ساده دل و مغلوب شرایط مدرن که در خانه پیرمرد با جذابیت هاى فرهنگى مواجه مى ...
کژ نگریستن ۱۳:۱۳ ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ ریشههای درختی تنومند و سایه گستر (۴). ✍ فرزام پروا … -لکان احتمالا لوی اشتراوس، یاکوبسون و سوسور را در سال ۱۹۴۹ خواند … او آنچه را که در جستجویش بود در آن یافت: قوانین معنی. برخی از وجوه فنومنولوژی و اگزیستانسیالیسم کاملا با ساختارگرایی اختلاف داشت، اما او موفق شد وجوه دیگر را با هم آشتی دهد. ساختارگرایی به او یاد داد که کوشش هوسرل برای توصیف شهود بلافصل فرد از جهان – احساس تن خود یا بودن در یک پرسپکتیو – وهم آلود است چرا که زبان همواره از پیش در آنجا هست. لکان به این ترتیب [دیدگاه] وهمی بلافصل بودن را در فنومنولوژی کنار گذاشت، و دریافت که پرسش در مورد ریشههای زبان یک پرسش علمی نیست، [چرا که] مفهوم ساختار پایههای جستجو در مورد ریشهها را سست کرده است. در یک مفهوم هیچ ریشهای برای ساختار وجود ندارد. ما نمیتوانیم فکر کنیم مگر اینکه ساختار از پیش آنجا باشد. زبان یک بعد است (ارجاعی به ایده سوسوری بعد سمبولیک)، یعنی کلیتی است متشکل از عناصر مرتبط و متداخل. در مورد یک بعد افتراقی بایستی به عنوان یک کلیت فکر کرد، کلیتی که عناصر تشکیل دهندهاش مرتبط و متداخلند؛ هیچ یک از عناصر مطلق نیست. تعداد حداقل عناصر در چنین بعدی چیست؟ ...
کژ نگریستن ۱۱:۵۰ ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ 🔶کافکا فقط خواسته است نویسنده باشد، اما «یادداشتهای روزانه» سرانجام کافکا را بیش از یک نویسنده نشان میدهد؛ و آن کس را که زیسته ا این آثار باقیماندههای پراکنده از زندگیای خواهد بود و به درک آن زندگی کمک خواهد کرد، شاهدی که بهایی بر آن متصور نیست، شاهد سرنوشتی استثنایی که، بدون آن پنهان میماند. شاید غرابت آثاری چون «محاکمه» یا «قصر» است که ما را مدام به حقیقتی فراادبی برمیگرداند، اما همینکه این حقیقت ما را به بیرون از ادبیات کشاند به آن خیانت میکنیم حال آنکه ممکن نیست با آن ادبیات خلط شود …از کافکا تا کافکا | موریس بلانشو | ترجمهی مهشید نونهالی. -------------------------------------. کانال ما را به دوستانتان معرفی بکنید👇 … ...