این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1


«اودیسه‌ی لاکانی» (۲)

✍ فرزام پروا …🔶گر پیر مغان مرشد من شد چه تفاوت در هیچ سری نیست که سری ز خدا نیست. اما آیا در آثار فروید حضور پدری که جلوی ژویی سانس بی حد و حصر کودک را می‌گیرد و اولین بار «بزرگ دیگری» را در روح او تشکل می‌بخشد، و ناخود آگاه را (که به قول لکان «گفتار بزرگ دیگری است»)، منحصر به همان چند اثری است که به آنها اشاره شد، یا بایستی اذعان کنیم هر گاه از روانکاوی صحبت می‌کنیم، از ناخودآگاه نیز سخن می‌گوییم، و از بزرگ دیگری، و به این ترتیب از پدر؟. پرسش در مورد پدر، رشته ظریفی است که کل آثار فروید را به یکدیگر پیوند می‌دهد؛ رویاهای فروید اسطوره هایی را به وجود می‌آورد: اسطوره پدر اودیپ، اسطوره پدر اولیه در توتم و تابو که به ارضای نامحدود دسترسی دارد، و اسطوره موسی. اسطوره هایی که هر سه یک وجه مشترک دارند: در هر سه پدر به قتل می‌رسد. این اسطوره‌ها کلیدی بر اشتیاق فرویدی هستند: اشتیاق فرویدی این است که پدر را از اختگی مستثنی کند، و این اشتیاق در هر گروهی که فروید را به اشتباه در جایگاه بتی چون «پدر اولیه» قرار می‌دهند قابل بازیابی است. این همان سمپتوم فرویدی است، همان راز سر به مهری که لکان پس از ...
  • گزارش تخلف

«اودیسه‌ی لاکانی» /بخش اول

✍ فرزام پروا …تا دل هرزه گرد من رفت به چین زلف او زین سفر دراز خود عزم وطن نمی‌کند. سفر اودیسه وار انسان، یعنی سفری توام با آوارگی، سفری که اگر بخت آن را داشته باشی که به وطن هم بازگردی، آن را چون گذشته نخواهی یافت. از این روست که هر سفری سفری است بی بازگشت، خاصه وقتی بی نهایت و ابدیت را نشانه رفته باشی، چون کوبریک در اودیسه فضایی ۲۰۰۱، یا چون حافظ، در قدم گذاشتن به بی نهایت زبان، و عبور از مرزهای آن. اما سفر بشر از آدم نمایانی با هیاتی پوشیده از مو، وحشی و بی زبان آغاز می‌شود، از آن زمان که اجداد بشر در می‌یابند که به زباله‌های دور و بر خود با دقت بیشتری نگاه کنند. استخوان حیوانی که مرده و دریده شده به زمین افتاده است. یکی از این موجودات پیش از انسان آن را بر می‌دارد و به مدد آن بر قبیله حریف برتری می‌یابد. روزی او در خواهد یافت که به اصوات بی هدف و زائدی که از دهانش خارج می‌شود نیز دقت بیشتری کند، و با آنها هم نوعان خود را مورد خطاب قرار دهد، و از آنها بیش از هدفی که بوجود آمدنشان می‌جسته، بهره برداری کند؛ هدفی بالاتر از جلب توجه، یا ایجاد ترس. برای این منظور بایستی کلمه بسازد، و بسا ...
  • گزارش تخلف

🔶 عشق اینجا نیست، جای دیگری هم نیست

نه می‌شود به دستش آورد نه می‌توان از شرش خلاص شد، و اصلا ذات عشق همین است. تخطی از این کمال، یا غیاب این کمال، کمالی که به عنوان حقیقت عشق معرفی می‌شود. در یک کلام …. ناممکن …. ژاک-لوک-نانسی. «عشق از هم پاشیده»، اجتماع بی کار، ص.۹۳. -----------------------------------. کانال ما را به دوستانتان معرفی بکنید👇. ...
  • گزارش تخلف

🔶 آدورنو …

تا وقتی که مردم مسائل خود را از سر خود وا می‌کنند و تا وقتی که انتظار نمی‌رود خود مسئولیت کامل و تعیین تکلیفی کامل را بر عهده گیرند، رفاه و سعادت آنان در این جهان توهمی بیش نیست، و این توهمی است که روزی خواهد ترکید و در آن هنگام این ترکیدن پیامدهای هولناکی در پی خواهد داشت …. ...
  • گزارش تخلف

هوسرل فیلسوف مشهور پدیدارشناس میگوید:

ریاضی دانان زمان ما، اغلب نظریه پرداز نیستند، بلکه عمدتا «تکنسینیست» های قابلی هستند …یک تکنسینیست اگو و من خود را حذف میکند و تنها یک سری دستورالعمل هایی را که در طول زندگی به وی آموزش و تعلین داده شده اجرا میکند. این تکنیسینیست میتواند یک مهندس، کارگر، پزشک، کارفرما و … باشد …عوامل این واقعه در جامعه را میتوان در دوگساها (داشته‌های توارثی)، الگوبرداری از والدین و جامعه، سیستم آموزش و پرورش، فرهنگ و سیاست آن جامعه و …. جستجو کرد …در واقع این سیستم از پیش داده شده قدرت پرسشگری، خلاقیت و اگزیستانسیالیستی، عاطفی و احساسی را در انسان تضعیف میکند، چون این موارد در این سیستم اجتماعی بصورت مداوم سرکوب شده و در قالب یک چارچوب از پیش طراحی شده به ما ارائه گردیده. فضای تکنسینیستی آکادمیکی و صنعت فرهنگی و آموزشی سیاسی …. -------------------------------------. کانال ما را به دوستان تان نیز معرفی بکنید👇 … ...
  • گزارش تخلف

«هیچی که همه چیست»

✍ رضا مجد …بیایید خودمان را در وضعیتی فرض کنیم که درگیر یک رابطه‌ی عشقی شدید و اروتیک هستیم، معشوقی که روزها و ماهها درباره‌اش فانتزی پردازی کرده‌ایم، خیال ورزی داشته‌ایم و شعرها سروده‌ایم و متن‌ها نوشته‌ایم، بعد یک هجران دردناک لحظه‌ی وصال فرا می‌رسد. اینک معشوق دربرابر ماست و خود را تسلیم ما کرده است، و ما با ولع تمام سعی می‌کنیم که تمامیت معشوق را به چنگ بیاوریم و به آغوش بکشیم، می‌خواهم حس خیالپردازی تان را تیزتر کنم، چه آنهایی که چنین تجربیاتی داشته‌اند و چه آنها که نداشته‌اند. طبیعتا در یک چنین وضعیتی عاشق دست به هر کاری می‌زند که کام ماهها و شاید سالها فراقش را از معشوق بگیرد، از خطابه‌های عاشقانه‌ی آتشین بگیر تا بوسه‌های آتشین، و فرض کنیم که عاشق سمج ما، تمام تلاشش را برای به اصطلاح بلعیدن معشوق می‌کند (به تمامی به چنگ آوردن، و از آن خود کردن، سنتز معشوق) و تمام مناسک عشق بازی ای که بلد است اجرا می‌کند، و در نهایت یک سکس آتشین، بعد اتمام تمام این مناسک، چیزی که اتفاق می‌افتد یک تجربه نابسندگی و ناکاملی است، چیزی که عاشق در آخر کار حس می‌کند حس شکست است، شکست در به چنگ آوردن معش ...
  • گزارش تخلف

🔶 امانوئل لویناس …به رسمیت شناختن دیگری …

به معنای ملاقات با وی در جهانی از چیزهای مورد تملک است، ولیکن در عین حال استقرار اجتماع و عمومیت را نیز، به منزله یک هدیه، در بر دارد. زبان عمومی است زیرا عین عبور از فردیت به عموم است، چراکه چیزهایی ارائه می‌کند که نزد دیگری، مال من اند. حرف زدن به اشتراک گذاردن جهان است، خلق اماکن مشترک. زبان به عمومی بودن مفاهیم اشاره نمی‌کند، بلکه بنیان مالکیت اشتراکی را بنا می‌نهد. زبان مالکیت غیر منقول و سلب ناشدنی لذت را ویران می‌سازد. جهان به هنگام گفتمان دیگر جهانی در حالت انزوا نیست، دیگر چنین نیست که در خانه‌ام نشسته باشم و همه چیز به من داده شود؛ زبان چیزی است که من باید بدهم: امری ارتباط پذیر، تفکر و فراگیر …. --------------------------------------. کانال ما را به دوستانتان معرفی بکنید👇 …. ...
  • گزارش تخلف

#یادداشت✍ فاطمه حسینی ژیل دلوز فیلسوف فرانسوی معتقده که قدرت فلسفه در خلق مفاهیم نوست، فلسفه باید ب

✍ فاطمه حسینی …ژیل دلوز فیلسوف فرانسوی معتقده که قدرت فلسفه در خلق مفاهیم نوست، فلسفه باید بتونه مفاهیم نویی رو بسازه که به تفکر بشر عمق و وسعت بده و باعث ایجاد مفاهیم، رفتار و اشیاء جدید بشه، فقط در این صورته که میشه گفت تفکر بشری در حال پیشرفته. اگر ویژگی تفکر پیشرفته آفرینش مفاهیم نو باشه، تفکر غیر پیشرفته، ابتدایی و یا حتی ارتجاعی رو هم میشه از میل به یک کاسه کردن مفاهیم، اعمال و اشیاء جدید و متفاوت تحت یک مفهوم واحد و در زیر سایه یک واژه کهنه شناخت، تفکری که ذاتا خشونت باره چون لازمه‌اش اینه که هر تفاوت و تمایزی رو نادیده بگیره و مرز بین مفاهیم متفاوت رو نابود کنه. مثلا وقتی واژه کهنسال «روسپی» رو برای به اشاره به هر زنی که مخالف حجاب اجباریه به کار ببری داری مرز بین رفتارهای متفاوت و مفاهیم مجزا رو نابود می‌کنی و در نظم معانی آشوب به پا می‌کنی، بماند که این نگرش ابتدایی از به رسمیت شناختن و نامگذاری مردان مخالف حجاب اجباری عاجزه، یعنی باید به اونها هم گفت «روسپی»؟؟؟ … ...
  • گزارش تخلف

«کمی دیرتر از یک ‌همزمانی». نامه‌ی پر‌آب‌چشم به رئیس‌جمهور که یادتان هست؟!

نکند شما هم از سرخی آن فرش و برق رخت گلشیفته هوش از سرتان پریده است و فراموشی گرفته‌اید! چرا فرهادی از پیکر روان آن کارگر ‌تپه بر تلخاب نیشکر چیزی نگفت؟! زیرا در آن بازار فرانسوی «اندوه نمی‌خرند و جان نمی‌فروشند» (۱). کالای آن، همه نقد روز است: و دلار و نازش به خویشتن. زشت و زننده نیست در بزم سیمین آن تن به خود شیفته (۲) از زغال‌پیکری سخن‌گفتن؟! تا همین جا هم خاطر نازک دلدادگان را رنجانده‌ام بی‌گمان؛ مرا می‌بخشید ای همیشه در جای حق نشستگان؟! (پوزخندم را پنهان نمی‌کنم؛ شما هم خشمتان را نهان نکنید!). راستی را که آن فرش پردریغ، از خون فراموشی سرخ است؛ فراموشی هنرمندانه‌ی تراژدی زنده بر آب، در گور، در دل معدن یا جایی همین نزدیکی در خیابان مولوی. می‌دانم که تا چه اندازه سادگی می‌خواهد که از کارگردان «فروشنده» که خیابان اتابک خاوران را در لوکیشن میرداماد نشان می‌دهد چشم داشتن که از تراژدی شیشه در دروازه‌غار چیزی بداند. ...
  • گزارش تخلف

🔶 نیچه …" تقدس گرایی سر منشا دیکتاتورى و استبداد است، هر چیزى که مقدس نامیده شد یعنى اینکه شما دیگر حق ندارید به راحتى در باره آن

این مقدس مى تواند هر چیزى باشد:. یک کتاب، یک دین، یک انسان، یک بنا و …. با تقدیس گرایی مبارزه کنید. هیچ کس و هیچ چیز آنقدر مقدس نیست که نتوان آن را به نقد کشید. …
  • گزارش تخلف

▪️آری، به زنان اعتماد کن، باورشان کن، اما هیچ‌وقت حد اعلای وسوسه‌ات را آشکار مکن

اگر تسلیم وسوسه‌ات شدی و تا ته‌اش رفتی، خود را خواهی دید که در «بزرگراه گمشده» ای، می‌دوی، بی‌آنکه امکان بازگشتی برایت باشد. …▪️هنر امر متعالی مبتذل درباره بزرگراه گمشده دیوید لینچ اثر اسلاووی ژیژک ترجمه مازیار اسلامی نشر نی. ...
  • گزارش تخلف

مانیفست «کژ نگریستن».. حقیقت ممکن است گیج کننده باشد

احتمال دارد فهمش نیاز به کلنجار رفتن داشته باشد. ممکن است برخلاف شهود ما باشد. ممکن است باورهای عمیقا مقدس ما را نقض کند. ممکن است با آنچه ما ناامیدانه می‌خواهیم حقیقت داشته باشد، انطباق نداشته باشد. اما ترجیحات ما، تعیین کننده حقیقت نیستند …کارل_سیگن. ▫️▫️▫️. این جملات سیگن می‌تواند مانیفست ما برای این کانال باشد، پی گرفتن حقیقتی که غبار ایدئولوژیک، و باورهای جزمی و سفت و سخت ما، و یقین‌های ما و در کل، واقعیت‌های برساخته (برساخته، چون توسط انسانها و ایدئولوژی‌ها ساخته شده و در طول زمان به انسانها تحمیل شده، و چیزی ازلی و ابدی نیست) آن را پوشانده و به محاق برده، آری، این نکته‌ی شروع خوبی تواند بود، معلق کردن تمام باورها و دانسته‌ها و یقین‌های حاصله‌ی مان، چرا که قصد دیدار با حقیقت را داریم، و این دیدار اصلا قرار نیست خوش آیش ما باشد، یا مهر تاییدی بر دانسته‌های ما، وممکن است کاملا غافلگیر بشویم، یا احساس ناامیدی کنیم، چرا که تمام باورهای ما را بر باد دهد، باورهایی که عمری با آنها زندگی کرده‌ایم و بر اساس آنها زندگی مان را سامان داده‌ایم. ممکن است در برابر این حقیقت مقاومت کنیم، عین مقا ...
  • گزارش تخلف

🔷 هیچ زنی، هیچ ردپایی از زن [درآثار نیچه] نیست … به جز مادر. و این بخشی از سیستم است

مادر فیگور بی صورت یک بازیگر اضافی ست، یک سیاهی لشکر. با گم و گور کردن خودش در پس زمینه همچون پرسونایی ناشناس، به باقی نق نق هاش حیات و جلوه می‌بخشد. هرچه با زندگی آغاز می‌شود به او بر می‌گردد؛ خطاب و مقصد همه چیز است و همه چیز به سوی او می‌رود. و او تنها به شرط در قعر بودن زنده می‌ماند …. 🔸ژاک دریدا، گوش دیگری، ص.۳۸ … ...
  • گزارش تخلف