این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1


مارک هاوزر (استاد سابق دانشگاه هاروارد) و پیتر سینگر (استاد اخلاق زیستی در دانشگاه پرینستون)، در Morality without Religion می‌نویس

سه سناریوی زیر را درنظر بگیرید. برای هر یک، جای خالی را با «الزامی»، «مجاز» یا «ممنوع» پر کنید …۱. یک واگن خارج از کنترل در حال زیرگرفتن پنج نفر است که روی خط راه‌آهن راه می‌روند. یک کارگر راه‌آهن در کنار سوئیچی است که می‌تواند واگن را به خطی کناری منتقل کند که در نتیجه‌اش یک نفر کشته می‌شود، اما آن پنج نفر زنده می‌مانند. زدن سوئیچ است.۲. شما در راه به بچه‌ی کوچکی که دارد در دریاچه‌ی کم‌عمقی غرق می‌شود برمی‌خورید و تنها کسی هستید که در آن اطراف هست. اگر او را از آب بگیرید، زنده خواهد ماند و شلوار شما خراب می‌شود. گرفتن کودک از آب است.۳. پنج نفر به‌سرعت به بخش مراقبت‌‌های ویژه‌ی بیمارستانی منتقل شده‌اند، و هر یک برای زنده‌ماندن به عضوی نیاز دارد. ...
  • گزارش تخلف

احساس خود را بشناسید. غم ماندگارترین احساس در انسان است

محققان بلژیکی می‌گویند: احساسات ۱۹ گانه غم، شادی، نفرت، درماندگی، حسادت، آرامش، اشتیاق، ستایش، استراحت و آسودگی، گناه، استرس، غرور، گیجی، عصبانیت، تحریک، ترحم، تحقیر، ترس و شرم و انزجار در انسان طول عمر مشخصی دارند، دراین میان غم با ۱۲۰ ساعت ماندگارترین حس است، اما شادی فقط ۳۶ ساعت عمر دارد. این پژوهشگران در مورد علت این امر توضیح دادند: از دست دادن یا دوری عزیزان به این دلیل غیرقابل تحمل است که احساس اندوه ناشی از آن ۲۴۰ برابر بیشتر از سایر احساس‌ها نظیر شرم، شگفتی و خشم طول می‌کشد. حادثه‌های پی در پی، اندوه انسان را بیشتر می‌کند و معمولا مردم زمان طولانی‌تری لازم دارند تا بر آن غلبه کنند، بدون آن که واقعا به ماهیت اندوه خود پی ببرند …فیلیپه وردوین و ساسکیا لاوریسن از دانشگاه لون بلژیک از ۲۳۳ دانش آموز دبیرستانی خواستند مدت زمان احساسات خود را برایشان گزارش کنند. آنها همچنین باید می‌نوشتند که برای غلبه بر هر احساس چه رفتاری را در پیش می‌گیرند. در میان ۲۷ نوع احساس، غم بیشتر از همه طول می‌کشد در حالی که شرم، شگفتی، ترس، انزجار، بی حوصلگی، خشم یا احساس آرامش گذرا‌تر هستند. معمولا، حس ان ...
  • گزارش تخلف

کلمات همه جا هستند، درون من، بیرون من

من کلمات را می‌شنوم، نیازی به گوش دادن به آن‌ها نیست، نیازی به فکر کردن درباره‌ی آن‌ها نیست، غیرممکن است که آن‌ها را متوقف کنم، متوقف ناشدنی هستند، من در کلمات هستم، از کلمات ساخته شده‌ام. همه‌ی دنیا این‌جا با من است، من در هوا معلق‌ام، در دیوارها، محصور در دیوارها، همه چیز تا می‌شود، باز می‌شود، فرو می‌نشیند، می‌چرخد، شبیه ذرات. همه‌ی وجودم این ذرات است، ملاقات می‌کنم، با مردم می‌آمیزم، از آن‌ها جدا می‌شوم، هر جا می‌روم خود را می‌یابم، خود را ترک می‌کنم، به سوی خود می‌روم، از خودم می‌آیم، هیچ‌چیز جز من، ذره‌ای از وجودم، بازیافته، از دست رفته، بیراهه، همه‌ی وجودم این کلمات‌اند. همه‌ی وجودم این بیگانگان‌اند، این غبار کلمات، که زمینی برای نشستن‌شان نیست، آسمانی برای پراکنده شدن‌شان نیست، این‌طور بگوییم، گرد هم می‌آیند، از هم می‌گریزند، که من آنان‌ام، همه‌ی آنان، آنانی که می‌پیوندند، جدا می‌شوند، آنانی که هرگز به هم برنمی‌خورند …موریس بلانشو - آواز سیرن … ...
  • گزارش تخلف

دیکانستراکشن …✍ابوالفضل حسینی …. ورطه‌ای ورای نومیدی هم هست …

جست و جو در ریشه‌ها امکان دیکانستراکشن (واسازی) را فراهم می‌کند؛ به ویژه ژرفکاوی در زبان شاخصه‌های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی را آشکار می‌کند و ساحت‌های تازه‌ای برای اندیشه باز می‌شود. نیچه از فیلولوژی زبان لاتین آغاز می‌کند، پروژه‌ی او را هایدگر به طور دقیق‌تر و بنیادی‌تری ادامه می‌دهد و فلسفه‌اش را با شالوده گشایی واژه گان زبان یونانی و آلمانی پیش می‌برد؛. ژاک دریدا هم به شکلی رادیکال‌تر به ریشه‌های زبان توجه می‌کند و نظریه‌ی واسازی را ارایه می‌دهد …در گویش جنوب خراسان تمثیلی هست که می‌گوید:. «امیدش نا امید شد». اگر از کاربرد معمول آن که در معنای ناامیدی و مایوس شدن است فراتر برویم و به مکانیسم زایش معنای زبان توجه کنیم در می‌یابیم که ورطه‌ای آن سوی نومیدی هم هست و آن زمانی است که خود امید، «نا امید» شود. در این تمثیل «نا» هم می‌تواند بر فقدان دلالت کند و هم بر عدم. بنابراین دو حالت معنایی متصور است:. - امید هم امیدی دارد که می‌تواند نومید شود. (در این معنا این تمثیل در سایه‌ی صنعت لفظی تشخیص، «امید» را واجد شخصیتی می‌داند که خود می‌تواند امیدی داشته باشد یا نومید باشد.). ...
  • گزارش تخلف

پاره‌گفتارهایی درباره عشق.. ✍محمدمهدی اردبیلی. *تقدیم به هم‌سرم، سمیرا * …۱

سخن گفتن از هیچ مفهومی به اندازه‌ی عشق مستعد ابتذال نیست. کل ادبیات به‌اصطلاح عاشقانه‌ی ما سرشار است از غرغرهای رقت‌انگیز و ادعاهای گزاف و واهی. اگر کسی این احساس خودخواهانه برای تملک دیگری را عشق می‌داند، پیشنهاد می‌کنم از مطالعه‌ی این یادداشت صرف نظر کند.۲. در سخن گفتن از عشق، همواره دو پرتگاه وجود دارد: سانتی‌مانتالیسم مبتذل یا فروکاستن عشق به امری صرفا روانشناختی یا بیوشیمیایی.۳‌. عشق نه امری گسسته، بلکه اساسا پیوسته است. لذا دعوی «عشق در یک نگاه» بی‌معناست. عشق رخدادی تکین نیست، بلکه یک فرایند است: البته فرایندی که در تمام فرایندهای دیگر وقفه می‌اندازد و همه‌ی جهان را بازمعنا می‌کند.۴. عشق به نابودی گرایش دارد نه بقا. تاناتوس همواره بر اروس مسلط است، در نتیجه برای بقای عشق باید هر روز و هر لحظه، یکسره، از آن حراست کرد. ...
  • گزارش تخلف

برای ساختگرایان، یک عکس متنی است با ساختار و منطق زبانی خود که‌ به گونه‌ای خودبسنده نظامی دلالتی را ترتیب می‌دهد و واقعیت خود را م

ژاک دریدا می‌گوید اگر ما معنا را می‌داشتیم، هیچ وقت کلمات را نمی‌ساختیم. وجود کلمات دالی بر غیبت، نیستی و گم‌شدگی معناست. عکس در این میان، نشانه‌ای از واقعیتی است که دیگر نیست. به عبارت دیگر، عکس هست، چون واقعیت یا نیست، یا نمی‌تواند باشد یا نخواهد بود. ----------------------. امیرعلی نجومیان، «از نشانه شناسی تا واسازی عکس» … ...
  • گزارش تخلف

عشق …ژاک دریدا …. عشق چیست؟. بحث درباره‌ی تفاوت بین چه‌کسی و چه‌چیزی است

(کی و چه) آیا عشق، عشق به کسی‌ست یا عشق به چیزی؟. خب فرض کنیم که من کسی را دوست دارم. آیا من کسی را به‌خاطر یگانگی‌ مطلقش دوست دارم؟ یعنی آن‌چه هست. تو را؛ چون تو، تو هستی. یا این‌که خصوصیات خوبت را دوست دارم، زیبایی‌ات را، هوش‌ات را. آیا آدم کسی را دوست دارد یا چیزی را در کسی دوست دارد؟. فرق بین «کی» و «چی» در قلب و بطن موضوع عشق، قلب را دو پاره می‌کند. چون لرزش قلب…. ...
  • گزارش تخلف

فلاکت انسان تنها از یک چیز ناشی می‌شود:. «اینکه نمی‌تواند با آرامش در یک اتاق بماند.»

پس از چهار قرن، این سطر درخشان از کتاب تأملات پاسکال، هنوز هم ذره‌ای از حقیقت خود را از دست نداده است. در همین لحظه‌ای که این جمله را می‌خوانید، میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان، اضطراب سکون و تنهایی خود را. با ضرب گرفتن روی میز، با عوض کردن بی هدف کانال‌های تلوزیون، با بطالت کلیک‌های بی هدف، با بوق زدن پشت فرمان اتومبیل،. با رفت و آمدهای بی معنا در هزارتوی منوهای موبایل فراموش می‌کنند. قرن دوزخی بیست و یک، تنها راه‌های پاک کردن صورت مسئله را بیشتر، رنگارنگ‌تر و هموارتر کرده است،. قرنی که اتوپیای روشنگری را به یک شهربازی بزرگ تبدیل کرده است و ما … …عقل ساد/موریس بلانشو/شربیدگل …. ...
  • گزارش تخلف

مساله باور ناموجه - ظهور اخبار جعلی و واقعیت‌های بدیل

🔹در این مصاحبه، من و اسلومان دربارۀ مسئلۀ باور ناموجه صحبت می‌کنیم. من از او دربارۀ پیامدهای سیاسی تحقیقاتش می‌پرسم، و اینکه آیا از دیدگاه او ظهور اخبار جعلی و واقعیت‌های بدیل پیش‌داوری‌های شناختی ما را تشدید کرده است یا خیر. شان ایلینگ: عقاید مردم چگونه شکل می‌گیرد؟. 🔺. استیون اسلومان: من واقعا بر این باور هستم که نگرش‌های ما بیشتر به‌واسطۀ گروه‌های اجتماعی دربرگیرندۀ ما شکل می‌گیرد تا به‌واسطۀ واقعیت‌های عینی. ما استدلال‌کنندگان بزرگی نیستیم. اغلب مردم اصلا دوست ندارند فکر کنند، یا دوست دارند تا آنجا که ممکن است کمتر فکر کنند. و منظور من از اغلب مردم، حدود ۷۰ درصد جمعیت است. حتی به نظر می‌رسد بقیۀ مردم نیز بسیاری از منابع خود را صرف توجیه باورهایی می‌کنند که خواستار پایبندی به آن‌ها هستند، نه شکل دادن به باورهایی موثق مبتنی بر واقعیت صرف …تصور کنید شما بخواهید واقعیتی را اظهار کنید که با عقاید اکثریت افراد در گروه اجتماعی شما در تناقض باشد. ...
  • گزارش تخلف

《خود شیفتگی و فرشته خویی》 …بیایید کارتون‌های دوران کودکی خود را مروری کنیم

سفید برفی، تام و جری، سندباد و …، اصل تاثیر گذاری آنها چه بود؟ معنادهی به بد و خوب مطلق و ایجاد تقابل ذهنی خوب در مقابل بد وبد در مقابل خوب. و این توجه ریز بینانه تمامی تهیه کنندگان آنها باعث اثر گذاری در اعماق نا هشیار ما شده است. اثری که به طور نظری در اصولی که ملانی کلاین از آنها به نام مکانیزم دفاعی جدا سازی نام برد. (جدا کردن خوبی درونی از بدی درونی وبلعکس) دیده می‌شود. دفاعی که به اعتقاد ملانی کلاین از ۶ ماهگی تا مرگ در تمامی انسانها دیده می‌شود. زمانیکه نیاز ما توسط مادر ارضا می‌شود تجسم احساسی و عینی مادر خوب درونی می‌شود و زمانی که مادر نیاز ما را به موقع بر آورده نمی‌کند تجسم احساسی وعینی مادر بد درونی می‌شود. ولی تحمل هر دوی اینها در کنار هم برای کودک دشوار است و ناچار بسته به کد گذاری ژنتیکی، تجارب و تعاملش، خوبی یا بدی را در ساختار روانی درونی می‌کند ودیگری را در بیرون جستجو می‌کند. (در حالیکه در واقعیت درونی است) …۱- زمانی که فرد خوبی را درونی میکند و بدی را در بیرون می‌بیند. ...
  • گزارش تخلف

به آرامی آغاز به مردن می‌کنی. اگر سفر نکنی،. اگر کتابی نخوانی،

اگر به اصوات زندگی گوش ندهی،. اگر از خودت قدردانی نکنی …به آرامی آغاز به مردن می‌کنی. زمانی که خودباوری را در خودت بکشی،. وقتی نگذاری دیگران به تو کمک کنند …به آرامی آغاز به مردن می‌کنی. اگر برده‏ عادات خود شوی،. اگر همیشه از یک راه تکراری بروی،. اگر روزمرگی را تغییر ندهی،. اگر رنگ‏های متفاوت به تن نکنی،. یا اگر با افراد ناشناس صحبت نکنی …تو به آرامی آغاز به مردن می‏کنی. ...
  • گزارش تخلف

‎خردمند بودن بهتر از خوب بودن است.. ‎کارل گوستاو یونگ /تحلیل رویا. --------------------------------

‎اما به راستی خرد چیست و خردمند کیست؟. ✍ عاطفه عبدی …‎خردمند دغدغۀ خوب و بد و درست و نادرست را ندارد. او نیک می‌داند که هیچ گاه نمی‌توان مرزی بین خوب و بد، زشت و زیبا، و درست و نادرست قائل شد. لائو تزو خردمندی از دوران چین باستان است وی در یکی از کوان‌های کتاب جاودان تائوت چینگ اشاره به موضوعی می‌کند که به معنای واقعی به خردی ژرف اشاره دارد. ‎وقتی مردم برخی چیزها را زیبا می‌دانند. ‎چیزهای دیگر زشت می‌شند. ‎وقتی مردم برخی چیز‌ها را خوب می‌دانند. ‎چیزهای دیگر بد می‌شوند. ‎برای شرح بیشتر این مهم لازم میدانم، ریشۀ دیگاه ژرف و عمیق کارل گوستاو یونگ را درارتباط با امر خوب و بد، ودرست و نادرست بیان کنم. ...
  • گزارش تخلف

🔴اردوکشی و قدرت‌نمایی خیابانی برای یک نظام مستقر بد نیست، فاجعه‌بار است ✍️دکتر ناصر همتی- روانپزشک …⬅️ این تصور هم غلط است که بعضى

تهران: ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ …💠این تصور هم غلط است که فکر کنیم بسیج نیروهای وفادار به حاکمیت و اجازه‌ی قدرت‌نمایی دادن به آنان در امنیت کامل، مخالفان را مرعوب و مساله‌های مردم و دغدغه‌های آنان را برای همیشه جمع می‌کند (از شائبه‌های ساندیسی و شواهد انکارناپذیر مالی و اجبارهای مکتوب می‌گذریم و فرض می‌کنیم همه‌ی کسانی که ۱۳ دی در حمایت از نظام، وسعت صدا و قدرت حجره‌هاشان را به نمایش گذاشتند، کاملا خودجوش به خیابان آمده بودند) … 💠برای فهم درستی این نظریه، یادآوری ۹ دی ۸۸ کافی است؛ اگر اردوکشی و قدرت‌نمایی خیابانی موثر بود، که بعد از ۸ سال ناچار به تکرار آن نبودید …💠کسی که اردوکشی خیابانی را با تهدید به داغ و درفش، برای منتقدین منع می‌کند اما برای موافقان خود نه تنها تایید می‌کند که مورد حمایت و تشویق قرار می‌دهد؛ جامعه‌ی ایران را دچار انشقاق کرده است، شکاف و انشقاقی که با تسامح، در سال ۸۸ شروع شده، بسط یافته و در ۱۳۹۶ به بالاترین میزان رسیده‌است …💠در خوش‌بینانه‌ترین حالت، آتشی را زیر خاکستر بردید اما چند نکته‌ی حیاتی را ندیده گرفتید و شعارهایی را نشنیده:.۱) شعارهای مدنی سال ۸۸ را که غالبا بر آراء ...
  • گزارش تخلف

"آیا جامعه به مثابه تمامیت یکپارچه ممکن است؟. ✍رضا مجد/ ایدئولوژی و هویت

قسمت سوم …برای تکمیل‌تر شدن بحث ایدئولوژی و بنیان‌های ستیز اجتماعی باید به همبسته‌ی دیگری اشاره کنیم بنام مقوله هویت یابی (بخصوص، هویت ملی/مذهبی/فرهنگی)، که به بحث ناسیونالیسم و ستیزهای پردامنه‌تری دامن می‌زند. پس می‌توان بحث را با یک سوال ریشه‌ای پیش برد و آن سوال این است که در وضعیت پسامدرنی که در آن به سر می‌بریم و سیالیت و شناور بودن هویت‌ها و خصلت انعطاف پذیری پروسه‌ی هویت یابی و تنوع و عدم تمرکز و بین المللی شدن و جهانی اندیشیدن از شاخصه‌های بارز آن است، چرا جایگزینی و از بین بردن هویت‌های فرهنگی و مذهبی و ملی اینقدر دشوار است و با تمام تنوع و تکثر و سیالیت مقوله هویت، وقتی صحبت از تغییر یا تعدیل هویت‌های تثبیت شده‌ی دینی و ملی و فرهنگی می‌رسد این همه در برابرش مقاومت بخرج داده می‌شود؟ چگونه است که این هویت‌ها که ما از خصلت برساختگی آن کاملا آگاهیم در برابر هر شکل بازسازی یا ساختارشکنی مقاومت می‌کنند و ستیزهای هولناک و جدیدتری را دامن می‌زنند؟. هر هویتی از طریق گفتمان و در درون آن و برپایه‌ی منطق نشانه شناختی ساخته می‌شود، و همبسته و عنصر اساسی ساخت هویت تفاوت گذاری است یعنی هویت ...
  • گزارش تخلف