کژ نگریستن این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1 کژ نگریستن ۰۱:۴۹ ۱۳۹۷/۰۶/۲۰ حکمت خدا و آزمایش, اون نام مستعاریست که ما انسانها به دلیل راحت طلبی و خود خواهی بر روی اعمال اشتباه ,اختلاس ,فیشهای نجومی ,مدیریت خدا ساختهی سیاست خود خواهانه …. زلزلهها ,فقر ,سیل,بیماری و هزاران حادثهی دیگر هیچ کدومشون از آسمان نازل نشده و هیچ کدوم برای آزمایش و یا حکمت موجودی به نام خدا نیستند …همهی این مسایل را میشد با همون پولهای اختلاس و فیشهای نجومی و یک مدیریت سالم و آموزش صحیح کنترل کرد …. انتظار شما برای دنیای پس از مرگ و یا رسیدن منجی تنها فرصتیست برای چپاول هر چه بیشتر شما و اطرافیانتون … ... کژ نگریستن ۰۰:۳۶ ۱۳۹۷/۰۶/۲۰ کلیپ؛ آیا باید درباره رابطه جنسی همسرمان قبل از ازدواج کنجکاوی کنیم؟.. ازخانم دکتر؛ افسانه وکیلی مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 20:14, 42.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام روانشناس و رواندرمانگر. کژ نگریستن ۲۳:۴۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ واپسین انسان چنین میگوید:.. «اینان را چیزیست که بدان میبالند و نام آن را گذاشتهاند، فرهنگ همان چیزیست که ایشان را از بز چرانان برتر مینشاند …. پس من از خوار شمردنیترین کسان با ایشان سخن خواهم گفت: و آن واپسین انسان است!». انسان واپسین، بشری است که دیگر خلاقیت ندارد، امید به والا شدن ندارد، دوست دارد به هر قیمتی در صلح و صفا زندگی کند، نه توانگر برایش معنی دارد نه تهی دست، نه میخواهد فرمانده باشد نه فرمان بردار، بی هیچ هدفی زندگی میکند، اهل جنگیدن و دلاوری نیستند، خوشیهای کوچکی دارند، و اینچنین میگویند:. «عشق چیست؟ آفریدن چیست؟ اشتیاق چیست و …». می گویند «ما خوشبختی را اختراع کردیم» و پیشینیان را دیوانه خطاب میکند و خود را خوشبخت میداند …. اگر از شنیدن این صفات انسان احساس رضایت به شما دست داد، پس بدانید درحال سیر به سوی انسان واپسین هستید، یعنی مخالف …. ... کژ نگریستن ۲۱:۰۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ سرقت لذت (لاتاری) ✍ فرهاد قنبری …ژیژک در تحلیل ریشههای یهود ستیزی در آلمان نازی معتقد است که یهودیان به عنوان عارضه و کسانی که مانع تحقق جامعه آرمانی آریایی هستند تصویر میشدند و نازیها معتقد بودند آنها لذت آنها (همان جامعه آرمانی پر از رفاه) را از آنها دزدیدهاند. راهکار ژیژک برای مقابله با چنین وضعیتی نه همصدایی با قربانی بلکه قرار دادن خود در موضع قربانی است …نفرت ایرانیان از اعراب هم بیشتر از آنکه نژادی باشد بیشتر از همین جنس (عارضه سرقت شدگی لذت) است. ناخودآگاه جمعی ما ایرانیان هنوز تجاوز اعراب به ایران را فراموش نکرده و در قالبهای مختلف (مانند قدرت بالای جنسی اعراب یا بزرگی آلت نرینه اعراب و امثالهم) این تروما را بازتولید کرده است. ترومایی که مدام عارضه سرقت لذت توسط اعراب را به یاد میآورد و بر موج عرب ستیزی دامن میزند.. حساسیتهای زیاد بر روی نام خلیج فارس یا «عربی»، واکنشها به بی حرمتی به نوجوانان ایران در فرودگاه جده، فوت حجاج در مراسم عید قربان، تن فروشی دختران ایرانی در دوبی، باخت تیمهای ورزشی ایران به اعراب و امثالهم همه ریشه در این ناخوداگاه تحقیر شده جمعی ما ایرانیان در برابر اعراب ... کژ نگریستن ۱۴:۴۴ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ آلن بدیو: عشق هردم باز آفریدن خود است؛ شعلهاش را نگهدار تا پایدار بماند بزرگترین فیلسوف زندۀ فرانسه میگوید که «عشق عبارت از تفاهم و قرارداد دو آدم خودخواه نیست. عشق فرآیند بازساختن و باز آفریدن است که آنها را مجبور به فراتر رفتن از خودخواهی مینماید. برای این که عشق پایدار بماند، باید روی آن کار کرد و خود را هردم باز آفرید.». آلن بدیو، فیلسوف چپ ۷۲ ساله، از فعالین جنبشهای دانشجویی و کارگری، منتقد سرسخت سارکوزی و اولاند، چنان چهرۀ جنجال برانگیز در فرانسه به حساب میآید که وقتی هفته نامۀ معتبر «ماریان» زندگینامهاش را مینگاشت، عنوان زیر را انتخاب کرد: «بدیو: آیا این ستارۀ فلسفه، یک حرامزادۀ خبیث است؟» بدیو با لبخند شیرین در آپارتمان اش در پاریس میگوید: «همه میگویند که عشق عبارت از پیدا کردن فرد مناسب و مطابق به معیارها است، و پس از آن همه چیز درست میشود. عشق چنین نیست. سخن این پیر مرد را بشنوید: برای پیداکردن و پایداری عشق باید زیاد کار نمایید و زحمت بکشید!». در کتاب جدیدش در مورد زندگی همراه با عشق، آلن بدیو مینگارد: «تنها یکبار در زندگی خود از عشق به ستوه آمده و از آن دست کشیدم. آن عشق نخستینم بود، بعد از آن متوجه حقیقت موضوع شده و تلاش ورزیدم که اش ... کژ نگریستن ۱۴:۴۴ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ با آزادی جنسی شما نمیتوانید به عشق دست یابید و گره از کار خود بگشایید برای همین من فلسفۀ جدید برای عشق ورزی پیشنهاد میکنم که با آن از مشکلات روابط عاطفی فرار کرده نمیتوانید ولی با همکاری هم برای رفع مشکل تلاش کرده میتوانید.». به گفته بدیو، تمام تلاش ما پرهیز از مشکلات نهفته در روابط عاطفی و عشقی در جامعهای تعهد هراس و ریسک گریز ما است. او از این شعارهای تبلیغاتی سایت جفت یابی فرانسوی Meetic – «در اینجا بی هیچ درد سری فرد دلخواهت را پیدا کن.» و «بدون عاشق شدن به دست بیاورش.» – شگفت زده است. به گفته او، «از نظر من این گونه شعارها و تبلیغات مهر و شاعرانگی هستی را نابود میسازد. با این سخنان هیجان و شگفتی را از عشق میزدایند. آنها به ما میگویند که با حساب و کتاب به دنبال کسی باش که سلیقه، افکار و رویاها، سرگرمیهای مشابه خودت را داشته باشد. سایت میتیک به دنبال تنظیم ازدواج است اما به شکل جدید؛ نه به وسیله والدین که به واسطه خود عشاق. در این رابطه به دنبال قراردادی است که فرد را در برابر ریسک بیمه کند. اما این عشق نیست. ... کژ نگریستن ۱۲:۱۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ هنگامی که دادهای – مثل رنگ، صدا، یا بافت – را تجربه میکنم، آن را تابع مفهومی روزمره میسازم هنر اما، در جهتی دیگر عمل میکند. هنر جریان نظمیافتهی تجربه را به تکبودگیهای آن (تکینگیهایش) میرساند. ما نمیتوانیم سوژهی شناسای یکپارچهای را فرض کنیم که همواره همان و بیتغییر باقی بماند، چه در فلسفه باشد چه در علم و هنر؛ به همین نحو، نمیتوانیم فرض کنیم که همهی اشکال هنر میتوانند به زمینهای مشترک باز گردند. آنچه میتوان تصدیق کرد این است که کار هنر انتقال معلومات، رساندن معنا یا فراهم کردن اطلاعات نیست. هنر به مثابه تزئین یا شیوهای برای دلپذیر کردن یا قابل مصرف کردن دادهها نیست. هنر ممکن است معانی یا پیامهایی داشته باشد اما آنچه هنر را هنر میکند نه محتوا بلکه تاثیر آن است، نیرو یا شیوهی حسیای که از طریق آن هنر محتوا را میآفریند. مثلا، اگر آنچه در پی آنایم، یک حکایت یا پیامی اخلاقی باشد، پس چرا دو ساعت وقت خود را صرف تماشای یک فیلم میکنیم؟ هر قدر هم که نقش اصلی هنر با دیگر نقشها درآمیخته باشد، این واقعیت که ما در هنر به خلق سبکها و تاثیرات محسوس اقدام میکنیم میتواند نشانگر قدرت تفکر ما باشد – ذهن ما تنها ماشین اطلاعات و ارتباط نیست، ما انسانها از طریق تأ ... کژ نگریستن ۰۰:۵۴ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ کلیپ؛.. چگونه دوباره اعتماد را بازسازی کنیم؟ … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 14:59, 20.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۲۳:۳۸ ۱۳۹۷/۰۶/۱۸ ✍ حسن آذری …. وقتی میگفتم وطن. رودخانه به رودخانه مسیر مهاجرت ماهیهای آزادش را از بر بودم. -مثل آب خوردن-. وقتی میگویم رودخانه. منظور شفافی دارم. یاد کودکی میافتم از دبستان میهن. که یعد از امتحانات خرداد. آب، تعلیمات دینی اش را با خود برد. گفتم دبستان. یاد پسری افتادم. ... کژ نگریستن ۲۲:۱۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۸ ✍ فرهاد قنبری …ژیژک در کتاب خواست ناممکن در نقد فرهنگ و اخلاقی که امروزه در هنر و فضاهای روشنفکری جریان دارد مینویسد: «درباره فرهنگ و اخلاق عمومی میتوان به آنچه امروزه در هنر در جریان است نگاهی انداخت. برای نمونه، در لندن نمایشگاههایی که بخواهند تأثیرگذار باشند باید آثاری مشمئزکننده، مثل ماهی مرده یا مدفوع گاو، را به نمایش بگذارند. خدای من، در نمایشگاهی کلونوسکوپی هم نشان دادند. امروزه، سازوکارهای فرهنگی اقتصادی [برای تأثیرگذار بودن] باید نسبت به گذشته کالاهایی مؤثرتر و تکان دهندهتر عرضه کنند. گرایشهای اخیر در هنر اینگونه اند. اما نکته اینجاست که این زیاده رویهای مرزشکنانه دارند ارزش تکان دهنده شان را از دست می دهند. من فکر نمیکنم مرزشکنی های از این دست دیگر مردم را تکان دهد. این چیزها، تا حدودی، خود بدل به جزئی از سیستم و عملکرد سرمایه داری امروز شده اند. رادیکالیته ی ظاهری بعضی از گرایشهای پست مدرن نباید فریبمان دهد. ... کژ نگریستن ۱۲:۱۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۸ 📚درباره اضطراب/رناتا سالکل/ترجمه عباس خورشیدنام و سیاوش طلایی زاده/ نشر شوند به باور همان عاملی است که به سوژه انسجام میبخشد و سنجه هایی را در اختیار او قرار میدهد تا به کمک آن کنش خود را تنظیم کند. به این اعتبار دیگری بزرگ ضامن امنیت فرد و یکپارچگی جامعه است. اما چه میشود اگر این دیگری دچار فروپاشی شود و آدمی احساس کند در وضعیتی گرفتار آمده که «هیچ کس کنترل اوضاع را در دست ندارد»؟ به باور نویسنده کتاب «درباره اضطراب» اگر مسئله بحران دیگری بزرگ را از چشم انداز روانکاوی و لکان ببینیم سرراستترین پاسخ به چنین وضعیتی تجربه است. زیرا اضطراب هنگامی پدید میآید که «قاب فانتزی ترک برمیدارد» و دیگری قادر نیست به ندای سوژه پاسخ درخوری دهد. سالکل در کتاب خود کوشیده است همچون دیگر اندیشمندان مکتب بر پایه نظریه لکان و به میانجی نقد محصولات فرهنگ عامه از جمله نمایشگاههای هنری، تاک شوها و پیامهای بازرگانی تلویزیونی، فیلمهای سینمایی و … اضطراب را در تجربه اکنون ما مفهوم پردازی کند: از اضطرابی که در هنگامه جنگ گریبانمان را میگیرد تا اضطراب عاشقی یا اضطراب فرزندپروری. با این وجود ادعای سالکل آن است که بر خلاف تصور رایج کنونی اضطراب چیزی نیست که بتوان با «دارو» یا حتی خود روانک ... کژ نگریستن ۲۲:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ سنگقبرها و مسئلهی جاودانگی. ✍محمدمهدی اردبیلی …۱ سنگ قبر هرچند میکوشد تا خود را نماد مرگ نشان دهد، اما سودای حیاتی جاودان را در سر میپروراند. این جاودانگی نه تنها از طریق عملکرد انتزاعی نامها، بلکه به مادیترین شیوهی ممکن و به میانجی دمدستیترین و بیجانترین موجود، یعنی «سنگ» تحقق مییابد. جاودانگی سنگها، سودای جاودانگی نفوس را در خود دارد. و این خود گواهی است بر این حقیقت انکارناپذیر که راه بقای روح از استخوان (در مقام تنها بازمانده از بدن فرد) میگذرد، از سختترین سنگها و صلبترین نهادها ….۲. قبرها از سنگاند، زیرا سنگها بناست جبرانکنندهی فناپذیری جسم باشند. به بیان دیگر، «میل به جاودانگی»، به واسطهی عجزش از تکیه زدن بر بدن مادی نابودشونده و نیز عجزش از تصدیق عینی (ابژکتیو) ایدهی ناملموس بقای روح، از آغاز تاریخ، به دنبال پایدارترین تجلی مادی برای اثبات بقای خویش بوده است و چه مادهای پایدارتر از سنگ که حتی قابلیت درج انتزاعیترین میانجی تضمینکنندهی جاودانگی شخص بر خود را دارد: یعنی توانایی درج نام را؟. اما اگر سنگها زیر بار این مسئولیت خطیر کمر خم کنند چه؟. خوشخیالی جاودانگی شخصی را این واقعیت بر هم میزند که حتی ... کژ نگریستن ۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ✍ فرهاد قنبری …. کل هویت سیاسی ایدئولوژیک کوبا استوار است بر» وفاداری به اختگی «است نقطه مقابل رخداد، ماندایی زندگی اجتماعی است. کوبا کشوری یخزده در زمان با ساختمانهای قدیمی رو به زوال است. نمیتوان گفت که زمامداران ترمیدوری یک نظم نوین به رخداد انقلابی خیانت کردند. خود اصرار بر رخداد بود که منجر به عدم تحرک در سطح هستی اجتماعی ملموس شد. خانههای در حال زوال گواهی بر وفاداری به رخداد هستند». اگر این منطق «وفاداری به رخداد» باعث فریز شدن جامعه کوبا در رخداد انقلابی شد در ایران مسیری کاملا متفاوت پس از رخداد انقلابی طی شد. ایران پس از اتمام جنگ با عراق، با تمام توان و قدرت سعی کرد، تمام نشانههای مرتبط به رخداد انقلابی را دچار تغییر کند. شهرداران تهران شروع به ساخت پایتخت به شکل و شیوه پایتختهای غربی کردند و آپارتمانها، سد سازیها، خودروها و لوازم جدید و مدرن همه با هجومی سیل آسا در خدمت ساخت جامعه نوینی قدم برداشتند، جامعهای که دیگر نه در فضای شهری و اکوسیستم و نه در عرصه گفتمان سیاسی حاکمان و نه در سبک زندگی نشانهای از رویداد انقلابی را در خود نشان نمیداد. ایران دهه هفتاد به همان سرعت که در ظواهر و فضاهای شهری از «رخداد انقلابی» فاصله میگرفت در شعارها و آرمانه ... کژ نگریستن ۱۶:۰۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ مبانی روانکاوی لاکان. 🎤 مهدی پارسا/جلسه اول Audio file ( 1:54:17, 52.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۱۶:۰۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ مبانی روانکاوی لاکان. 🎤 مهدی پارسا/جلسه دوم Audio file ( 1:45:10, 48.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۱۶:۰۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ مبانی روانکاوی لاکان. 🎤 مهدی پارسا/جلسه سوم Audio file ( 2:06:37, 58.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۱۶:۰۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ مبانی روانکاوی لاکان. 🎤 مهدی پارسا/ جلسه چهارم Audio file ( 1:45:56, 48.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۱۶:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ [برای نخستین بار] فایل صوتی درسگفتار دکتر «مهدی پارسا» (تابستان ۱۳۹۲) با عنوان «مبانی روانکاوی لکان» کژ نگریستن ۱۵:۵۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ آیا پیدایش سرمایهداری بیش از آن که جلوی خشونت را بگیرد سبب خشونت نمیشود؟ … کژ نگریستن ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ استیون پل در کتاب تریگر هپی این نکته را گوشزد میکند که پکمن «مصرفکنندهی نابی» است که مادامی که در حال خوردن باشد سرخوش است او هیچگاه دست از خوردن بر نمیدارد. مختصر آنکه او نمایندهی سرمایهداری مصرفی است و گیمبازی که پکمن را اداره میکند صرفا اجراگر منطق مصرف است. مصرف کن تا امتیاز بیشتری بگیری، مصرف کن و مزد بگیر، مصرف کن تا موقتا آزادت کنیم و دوباره برت گردانیم به همین جا تا باز هم مصرف کنی! در واقع بسیاری از ویدئو گیمها بر محور تکمیل یک رشته کارها یا وظایف و گردآوری دیوانه وار امتیاز میگردند … دلیل رواج پکمن در میان گیمبازان زن میتواند تجلیل بی حد و حساب این گیم از مصرف به معنای واقعی کلمه باشد. در دنیایی که شخص باید تحت فشار همسالان خود لاغر بماند، پکمن ارائهگر فرصتی است برای کاربران خود تا با فراغ بال دست به خوردن هرچه بیشتر مجازی بزنند. در این مورد پکمن دیگر حقهی نامحسوسی برای تشویق مردم به مصرف بیشتر (از طرف سرمایه داری) نیست بلکه فراهم کنندهی فرصتی است برای رهایی از فشارهای ناشی از گرایش داشتن به بدن لاغر ایدئال … (دیوید ساتن و دیوید مارتین جونز، در قابی دیگر، گیمبازی در هزارتو، مترجم مجید پروانه پور). ✍ در مورد پکمن: پک-من PAC-MAN یک بازی ویدیویی است که توسط شرکت نامکو ساخته شده و ت ... ‹ 57 58 59 60 61 62 63 ›
کژ نگریستن ۰۱:۴۹ ۱۳۹۷/۰۶/۲۰ حکمت خدا و آزمایش, اون نام مستعاریست که ما انسانها به دلیل راحت طلبی و خود خواهی بر روی اعمال اشتباه ,اختلاس ,فیشهای نجومی ,مدیریت خدا ساختهی سیاست خود خواهانه …. زلزلهها ,فقر ,سیل,بیماری و هزاران حادثهی دیگر هیچ کدومشون از آسمان نازل نشده و هیچ کدوم برای آزمایش و یا حکمت موجودی به نام خدا نیستند …همهی این مسایل را میشد با همون پولهای اختلاس و فیشهای نجومی و یک مدیریت سالم و آموزش صحیح کنترل کرد …. انتظار شما برای دنیای پس از مرگ و یا رسیدن منجی تنها فرصتیست برای چپاول هر چه بیشتر شما و اطرافیانتون … ...
کژ نگریستن ۰۰:۳۶ ۱۳۹۷/۰۶/۲۰ کلیپ؛ آیا باید درباره رابطه جنسی همسرمان قبل از ازدواج کنجکاوی کنیم؟.. ازخانم دکتر؛ افسانه وکیلی مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 20:14, 42.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام روانشناس و رواندرمانگر.
کژ نگریستن ۲۳:۴۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ واپسین انسان چنین میگوید:.. «اینان را چیزیست که بدان میبالند و نام آن را گذاشتهاند، فرهنگ همان چیزیست که ایشان را از بز چرانان برتر مینشاند …. پس من از خوار شمردنیترین کسان با ایشان سخن خواهم گفت: و آن واپسین انسان است!». انسان واپسین، بشری است که دیگر خلاقیت ندارد، امید به والا شدن ندارد، دوست دارد به هر قیمتی در صلح و صفا زندگی کند، نه توانگر برایش معنی دارد نه تهی دست، نه میخواهد فرمانده باشد نه فرمان بردار، بی هیچ هدفی زندگی میکند، اهل جنگیدن و دلاوری نیستند، خوشیهای کوچکی دارند، و اینچنین میگویند:. «عشق چیست؟ آفریدن چیست؟ اشتیاق چیست و …». می گویند «ما خوشبختی را اختراع کردیم» و پیشینیان را دیوانه خطاب میکند و خود را خوشبخت میداند …. اگر از شنیدن این صفات انسان احساس رضایت به شما دست داد، پس بدانید درحال سیر به سوی انسان واپسین هستید، یعنی مخالف …. ...
کژ نگریستن ۲۱:۰۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ سرقت لذت (لاتاری) ✍ فرهاد قنبری …ژیژک در تحلیل ریشههای یهود ستیزی در آلمان نازی معتقد است که یهودیان به عنوان عارضه و کسانی که مانع تحقق جامعه آرمانی آریایی هستند تصویر میشدند و نازیها معتقد بودند آنها لذت آنها (همان جامعه آرمانی پر از رفاه) را از آنها دزدیدهاند. راهکار ژیژک برای مقابله با چنین وضعیتی نه همصدایی با قربانی بلکه قرار دادن خود در موضع قربانی است …نفرت ایرانیان از اعراب هم بیشتر از آنکه نژادی باشد بیشتر از همین جنس (عارضه سرقت شدگی لذت) است. ناخودآگاه جمعی ما ایرانیان هنوز تجاوز اعراب به ایران را فراموش نکرده و در قالبهای مختلف (مانند قدرت بالای جنسی اعراب یا بزرگی آلت نرینه اعراب و امثالهم) این تروما را بازتولید کرده است. ترومایی که مدام عارضه سرقت لذت توسط اعراب را به یاد میآورد و بر موج عرب ستیزی دامن میزند.. حساسیتهای زیاد بر روی نام خلیج فارس یا «عربی»، واکنشها به بی حرمتی به نوجوانان ایران در فرودگاه جده، فوت حجاج در مراسم عید قربان، تن فروشی دختران ایرانی در دوبی، باخت تیمهای ورزشی ایران به اعراب و امثالهم همه ریشه در این ناخوداگاه تحقیر شده جمعی ما ایرانیان در برابر اعراب ...
کژ نگریستن ۱۴:۴۴ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ آلن بدیو: عشق هردم باز آفریدن خود است؛ شعلهاش را نگهدار تا پایدار بماند بزرگترین فیلسوف زندۀ فرانسه میگوید که «عشق عبارت از تفاهم و قرارداد دو آدم خودخواه نیست. عشق فرآیند بازساختن و باز آفریدن است که آنها را مجبور به فراتر رفتن از خودخواهی مینماید. برای این که عشق پایدار بماند، باید روی آن کار کرد و خود را هردم باز آفرید.». آلن بدیو، فیلسوف چپ ۷۲ ساله، از فعالین جنبشهای دانشجویی و کارگری، منتقد سرسخت سارکوزی و اولاند، چنان چهرۀ جنجال برانگیز در فرانسه به حساب میآید که وقتی هفته نامۀ معتبر «ماریان» زندگینامهاش را مینگاشت، عنوان زیر را انتخاب کرد: «بدیو: آیا این ستارۀ فلسفه، یک حرامزادۀ خبیث است؟» بدیو با لبخند شیرین در آپارتمان اش در پاریس میگوید: «همه میگویند که عشق عبارت از پیدا کردن فرد مناسب و مطابق به معیارها است، و پس از آن همه چیز درست میشود. عشق چنین نیست. سخن این پیر مرد را بشنوید: برای پیداکردن و پایداری عشق باید زیاد کار نمایید و زحمت بکشید!». در کتاب جدیدش در مورد زندگی همراه با عشق، آلن بدیو مینگارد: «تنها یکبار در زندگی خود از عشق به ستوه آمده و از آن دست کشیدم. آن عشق نخستینم بود، بعد از آن متوجه حقیقت موضوع شده و تلاش ورزیدم که اش ...
کژ نگریستن ۱۴:۴۴ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ با آزادی جنسی شما نمیتوانید به عشق دست یابید و گره از کار خود بگشایید برای همین من فلسفۀ جدید برای عشق ورزی پیشنهاد میکنم که با آن از مشکلات روابط عاطفی فرار کرده نمیتوانید ولی با همکاری هم برای رفع مشکل تلاش کرده میتوانید.». به گفته بدیو، تمام تلاش ما پرهیز از مشکلات نهفته در روابط عاطفی و عشقی در جامعهای تعهد هراس و ریسک گریز ما است. او از این شعارهای تبلیغاتی سایت جفت یابی فرانسوی Meetic – «در اینجا بی هیچ درد سری فرد دلخواهت را پیدا کن.» و «بدون عاشق شدن به دست بیاورش.» – شگفت زده است. به گفته او، «از نظر من این گونه شعارها و تبلیغات مهر و شاعرانگی هستی را نابود میسازد. با این سخنان هیجان و شگفتی را از عشق میزدایند. آنها به ما میگویند که با حساب و کتاب به دنبال کسی باش که سلیقه، افکار و رویاها، سرگرمیهای مشابه خودت را داشته باشد. سایت میتیک به دنبال تنظیم ازدواج است اما به شکل جدید؛ نه به وسیله والدین که به واسطه خود عشاق. در این رابطه به دنبال قراردادی است که فرد را در برابر ریسک بیمه کند. اما این عشق نیست. ...
کژ نگریستن ۱۲:۱۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ هنگامی که دادهای – مثل رنگ، صدا، یا بافت – را تجربه میکنم، آن را تابع مفهومی روزمره میسازم هنر اما، در جهتی دیگر عمل میکند. هنر جریان نظمیافتهی تجربه را به تکبودگیهای آن (تکینگیهایش) میرساند. ما نمیتوانیم سوژهی شناسای یکپارچهای را فرض کنیم که همواره همان و بیتغییر باقی بماند، چه در فلسفه باشد چه در علم و هنر؛ به همین نحو، نمیتوانیم فرض کنیم که همهی اشکال هنر میتوانند به زمینهای مشترک باز گردند. آنچه میتوان تصدیق کرد این است که کار هنر انتقال معلومات، رساندن معنا یا فراهم کردن اطلاعات نیست. هنر به مثابه تزئین یا شیوهای برای دلپذیر کردن یا قابل مصرف کردن دادهها نیست. هنر ممکن است معانی یا پیامهایی داشته باشد اما آنچه هنر را هنر میکند نه محتوا بلکه تاثیر آن است، نیرو یا شیوهی حسیای که از طریق آن هنر محتوا را میآفریند. مثلا، اگر آنچه در پی آنایم، یک حکایت یا پیامی اخلاقی باشد، پس چرا دو ساعت وقت خود را صرف تماشای یک فیلم میکنیم؟ هر قدر هم که نقش اصلی هنر با دیگر نقشها درآمیخته باشد، این واقعیت که ما در هنر به خلق سبکها و تاثیرات محسوس اقدام میکنیم میتواند نشانگر قدرت تفکر ما باشد – ذهن ما تنها ماشین اطلاعات و ارتباط نیست، ما انسانها از طریق تأ ...
کژ نگریستن ۰۰:۵۴ ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ کلیپ؛.. چگونه دوباره اعتماد را بازسازی کنیم؟ … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 14:59, 20.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۲۳:۳۸ ۱۳۹۷/۰۶/۱۸ ✍ حسن آذری …. وقتی میگفتم وطن. رودخانه به رودخانه مسیر مهاجرت ماهیهای آزادش را از بر بودم. -مثل آب خوردن-. وقتی میگویم رودخانه. منظور شفافی دارم. یاد کودکی میافتم از دبستان میهن. که یعد از امتحانات خرداد. آب، تعلیمات دینی اش را با خود برد. گفتم دبستان. یاد پسری افتادم. ...
کژ نگریستن ۲۲:۱۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۸ ✍ فرهاد قنبری …ژیژک در کتاب خواست ناممکن در نقد فرهنگ و اخلاقی که امروزه در هنر و فضاهای روشنفکری جریان دارد مینویسد: «درباره فرهنگ و اخلاق عمومی میتوان به آنچه امروزه در هنر در جریان است نگاهی انداخت. برای نمونه، در لندن نمایشگاههایی که بخواهند تأثیرگذار باشند باید آثاری مشمئزکننده، مثل ماهی مرده یا مدفوع گاو، را به نمایش بگذارند. خدای من، در نمایشگاهی کلونوسکوپی هم نشان دادند. امروزه، سازوکارهای فرهنگی اقتصادی [برای تأثیرگذار بودن] باید نسبت به گذشته کالاهایی مؤثرتر و تکان دهندهتر عرضه کنند. گرایشهای اخیر در هنر اینگونه اند. اما نکته اینجاست که این زیاده رویهای مرزشکنانه دارند ارزش تکان دهنده شان را از دست می دهند. من فکر نمیکنم مرزشکنی های از این دست دیگر مردم را تکان دهد. این چیزها، تا حدودی، خود بدل به جزئی از سیستم و عملکرد سرمایه داری امروز شده اند. رادیکالیته ی ظاهری بعضی از گرایشهای پست مدرن نباید فریبمان دهد. ...
کژ نگریستن ۱۲:۱۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۸ 📚درباره اضطراب/رناتا سالکل/ترجمه عباس خورشیدنام و سیاوش طلایی زاده/ نشر شوند به باور همان عاملی است که به سوژه انسجام میبخشد و سنجه هایی را در اختیار او قرار میدهد تا به کمک آن کنش خود را تنظیم کند. به این اعتبار دیگری بزرگ ضامن امنیت فرد و یکپارچگی جامعه است. اما چه میشود اگر این دیگری دچار فروپاشی شود و آدمی احساس کند در وضعیتی گرفتار آمده که «هیچ کس کنترل اوضاع را در دست ندارد»؟ به باور نویسنده کتاب «درباره اضطراب» اگر مسئله بحران دیگری بزرگ را از چشم انداز روانکاوی و لکان ببینیم سرراستترین پاسخ به چنین وضعیتی تجربه است. زیرا اضطراب هنگامی پدید میآید که «قاب فانتزی ترک برمیدارد» و دیگری قادر نیست به ندای سوژه پاسخ درخوری دهد. سالکل در کتاب خود کوشیده است همچون دیگر اندیشمندان مکتب بر پایه نظریه لکان و به میانجی نقد محصولات فرهنگ عامه از جمله نمایشگاههای هنری، تاک شوها و پیامهای بازرگانی تلویزیونی، فیلمهای سینمایی و … اضطراب را در تجربه اکنون ما مفهوم پردازی کند: از اضطرابی که در هنگامه جنگ گریبانمان را میگیرد تا اضطراب عاشقی یا اضطراب فرزندپروری. با این وجود ادعای سالکل آن است که بر خلاف تصور رایج کنونی اضطراب چیزی نیست که بتوان با «دارو» یا حتی خود روانک ...
کژ نگریستن ۲۲:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ سنگقبرها و مسئلهی جاودانگی. ✍محمدمهدی اردبیلی …۱ سنگ قبر هرچند میکوشد تا خود را نماد مرگ نشان دهد، اما سودای حیاتی جاودان را در سر میپروراند. این جاودانگی نه تنها از طریق عملکرد انتزاعی نامها، بلکه به مادیترین شیوهی ممکن و به میانجی دمدستیترین و بیجانترین موجود، یعنی «سنگ» تحقق مییابد. جاودانگی سنگها، سودای جاودانگی نفوس را در خود دارد. و این خود گواهی است بر این حقیقت انکارناپذیر که راه بقای روح از استخوان (در مقام تنها بازمانده از بدن فرد) میگذرد، از سختترین سنگها و صلبترین نهادها ….۲. قبرها از سنگاند، زیرا سنگها بناست جبرانکنندهی فناپذیری جسم باشند. به بیان دیگر، «میل به جاودانگی»، به واسطهی عجزش از تکیه زدن بر بدن مادی نابودشونده و نیز عجزش از تصدیق عینی (ابژکتیو) ایدهی ناملموس بقای روح، از آغاز تاریخ، به دنبال پایدارترین تجلی مادی برای اثبات بقای خویش بوده است و چه مادهای پایدارتر از سنگ که حتی قابلیت درج انتزاعیترین میانجی تضمینکنندهی جاودانگی شخص بر خود را دارد: یعنی توانایی درج نام را؟. اما اگر سنگها زیر بار این مسئولیت خطیر کمر خم کنند چه؟. خوشخیالی جاودانگی شخصی را این واقعیت بر هم میزند که حتی ...
کژ نگریستن ۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ✍ فرهاد قنبری …. کل هویت سیاسی ایدئولوژیک کوبا استوار است بر» وفاداری به اختگی «است نقطه مقابل رخداد، ماندایی زندگی اجتماعی است. کوبا کشوری یخزده در زمان با ساختمانهای قدیمی رو به زوال است. نمیتوان گفت که زمامداران ترمیدوری یک نظم نوین به رخداد انقلابی خیانت کردند. خود اصرار بر رخداد بود که منجر به عدم تحرک در سطح هستی اجتماعی ملموس شد. خانههای در حال زوال گواهی بر وفاداری به رخداد هستند». اگر این منطق «وفاداری به رخداد» باعث فریز شدن جامعه کوبا در رخداد انقلابی شد در ایران مسیری کاملا متفاوت پس از رخداد انقلابی طی شد. ایران پس از اتمام جنگ با عراق، با تمام توان و قدرت سعی کرد، تمام نشانههای مرتبط به رخداد انقلابی را دچار تغییر کند. شهرداران تهران شروع به ساخت پایتخت به شکل و شیوه پایتختهای غربی کردند و آپارتمانها، سد سازیها، خودروها و لوازم جدید و مدرن همه با هجومی سیل آسا در خدمت ساخت جامعه نوینی قدم برداشتند، جامعهای که دیگر نه در فضای شهری و اکوسیستم و نه در عرصه گفتمان سیاسی حاکمان و نه در سبک زندگی نشانهای از رویداد انقلابی را در خود نشان نمیداد. ایران دهه هفتاد به همان سرعت که در ظواهر و فضاهای شهری از «رخداد انقلابی» فاصله میگرفت در شعارها و آرمانه ...
کژ نگریستن ۱۶:۰۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ مبانی روانکاوی لاکان. 🎤 مهدی پارسا/جلسه اول Audio file ( 1:54:17, 52.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۱۶:۰۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ مبانی روانکاوی لاکان. 🎤 مهدی پارسا/جلسه دوم Audio file ( 1:45:10, 48.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۱۶:۰۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ مبانی روانکاوی لاکان. 🎤 مهدی پارسا/جلسه سوم Audio file ( 2:06:37, 58.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۱۶:۰۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ مبانی روانکاوی لاکان. 🎤 مهدی پارسا/ جلسه چهارم Audio file ( 1:45:56, 48.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۱۶:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ [برای نخستین بار] فایل صوتی درسگفتار دکتر «مهدی پارسا» (تابستان ۱۳۹۲) با عنوان «مبانی روانکاوی لکان»
کژ نگریستن ۱۵:۵۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ آیا پیدایش سرمایهداری بیش از آن که جلوی خشونت را بگیرد سبب خشونت نمیشود؟ …
کژ نگریستن ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ استیون پل در کتاب تریگر هپی این نکته را گوشزد میکند که پکمن «مصرفکنندهی نابی» است که مادامی که در حال خوردن باشد سرخوش است او هیچگاه دست از خوردن بر نمیدارد. مختصر آنکه او نمایندهی سرمایهداری مصرفی است و گیمبازی که پکمن را اداره میکند صرفا اجراگر منطق مصرف است. مصرف کن تا امتیاز بیشتری بگیری، مصرف کن و مزد بگیر، مصرف کن تا موقتا آزادت کنیم و دوباره برت گردانیم به همین جا تا باز هم مصرف کنی! در واقع بسیاری از ویدئو گیمها بر محور تکمیل یک رشته کارها یا وظایف و گردآوری دیوانه وار امتیاز میگردند … دلیل رواج پکمن در میان گیمبازان زن میتواند تجلیل بی حد و حساب این گیم از مصرف به معنای واقعی کلمه باشد. در دنیایی که شخص باید تحت فشار همسالان خود لاغر بماند، پکمن ارائهگر فرصتی است برای کاربران خود تا با فراغ بال دست به خوردن هرچه بیشتر مجازی بزنند. در این مورد پکمن دیگر حقهی نامحسوسی برای تشویق مردم به مصرف بیشتر (از طرف سرمایه داری) نیست بلکه فراهم کنندهی فرصتی است برای رهایی از فشارهای ناشی از گرایش داشتن به بدن لاغر ایدئال … (دیوید ساتن و دیوید مارتین جونز، در قابی دیگر، گیمبازی در هزارتو، مترجم مجید پروانه پور). ✍ در مورد پکمن: پک-من PAC-MAN یک بازی ویدیویی است که توسط شرکت نامکو ساخته شده و ت ...