کژ نگریستن این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1 کژ نگریستن ۱۰:۱۷ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ من این جنبه از کار کیارستمی را تحسین میکنم که او نمیخواهد این نقش (ساخت فیلم برای جشنوارههای غربی) را بازی کند او نمیخواهد در غرب به عنوان یک اصلاح طلب یا سکولار مورد ستایش قرار گیرد. او به نوعی میخواهد به طور جدی ایرانی بماند و بخشی از ایران باشد و من این ویژگی او را خیلی میپسندم …اسلاوی ژیژک … کژ نگریستن ۲۳:۳۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ فایل صوتی «مارکس چه رویایی در سر دارد؟ مواجهه با پروبلماتیکهای مارکسی در زمانهی پسامارکسیستی»؛ دهم شهریور ماه ۹۷؛ دانشگاه علم و فرهنگ☝️. کژ نگریستن ۲۳:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ مارکس چه رویایی در سر داشت؟. 🎤 حسام سلامت Audio file ( 2:31:53, 34.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۲۳:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ مارکس چه رویایی در سر داشت؟. 🎤 حسام سلامت Audio file ( 1:39:39, 22.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ من چهار حوزه میشناسم که حقیقت در آنها خود را عیان میکند، همانهایی که من چهار رویهٔ برساختن حقیقت نامیدهام: هنر، عشق، سیاست و خواست من از جوانها این است که در این چهار شرط سیر کنند: با هنر در تمام اشکالش مواجه شوند؛ در عشق وفادارانه وارد شوند و برای مدتی طولانی بمانند؛ و در عمل سیاسی ساختن جهانی عادلانه، جهانی غیر از آنچه هست، مشارکت ورزند؛ و تا این اندازه از علم بیخبر نباشند، آن را به دست تکنولوژی یا سرمایه نسپارند …. آلن بدیو … ... کژ نگریستن ۱۴:۱۵ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ چیزی به نام فرمهای مختلف دانش وجود ندارد، به عبارتی دانش علمی، جادویی، اجتماعی و غیره خیر، تنها دانش درست و نادرست وجود دارد. چیزی به نام فرمهای مختلف هنر نیز وجود ندارد، یک کار یا هنر است و یا خیر. فرمهای مختلف مدیریت و سرپرستی وجود ندارند، ما سیاست خوب و اشتباه داریم. چیزی به عنوان شیوههای مختلف سکس وجود ندارد، آنچه هست یا عشق است یا سکس. ما باید دوباره بیاموزیم که به جای اینکه به دیگران آزار برسانیم قرص و محکم استدلال بیاوریم. بهت و حیرت و یا آزرده شدن شان معیاری برای حقیقت نیست. در نسبت با دیگران ما باید بتوانیم جدای از این موارد استدلالهای خود را جهت دهی کنیم. تنها در این صورت میتوانیم به جهان شمولی دست یابیم، آنچه که انسانیت را بیش خواهد برد …✍ اسلاوی ژیژک … ... کژ نگریستن ۱۳:۱۵ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ازدواج سنتی یا مدرن. البته پاسخ بدیهی است و اغلب افراد ازدواج عاشقانه را به سنتی ترجیح میدهند اما خشونت تحمیل شده در کدام یک از این دو سبک ازدواج بیشتر است؟ یا در کدام سبک ازدواج افراد دست به خیانت بیشتر زده و سعی میکنند دور از چشم همسران خود روابط دیگری را تجربه کنند. اسلاوی ژیژک در مورد ازدواج سنتی و مدرن معتقد است «اجازه دهید تا فرق بین ازدواج سنتی که توسط والدین ترتیب داده میشود و ازدواج مدرن را یاد آور شویم، که پسا-سنتی است و در آن ازدواج بر پایهی عشق صورت میگیرد. از جایگزینی ازدواج سنتی با ازدواج مبتنی بر عشق معمولا به عنوان پیشرفت آزادی بخش تجلیل میشود: ازدواج سنتی از زن و شوهر فقط وفاداری و احترام (یا تا اندازهای، صورت ظاهری احترام) در آن را طلب میکند، و عشق از پی ازدواج میآید، آن یک احتمال است که بیرون از آداب زناشویی پدیدار میشود (یا نمیشود)، چنانکه من مجبور به عشق ورزی به همسرم نمیشوم. ولی برخلاف آن، در ازدواج بر پایهی عشق، من بزودی خودم را در پارادوکس عشق الزامی در مییابم: از آنجائیکه من ازدواج کردهام و از آنجائیکه ازدواج باید مبتنی بر عشق باشد، من باید همسرم را دوست داشته باشم- یک فرمان سوپراگو که مرا از درون ترور میکند. بدین گونه کرم تردید به زودی د ... کژ نگریستن ۲۰:۴۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ در باب کمبود پوشک و نوار بهداشتی وکلا مقوله احتکار در این روزها، این مثال ژیژک جالب توجه است: «اجازه دهید یک مثال موردی از یوگسلاوی نقل کنم. چنانکه همه میدانید، آنجا همیشه فروشگاهها فاقد بعضی چیزها هستند. برای شروع، حالتی را فرض میکنیم که کاغذ توالت در فروشگاهها بهوفور موجود است، اما به طرز ناگهانی و غیرمنتظره، شایعهای مبنی بر کمیاب شدن کاغذ توالت همه جا پخش میشود. به خاطر این شایعه، مردم دیوانهوار شروع به خریدن مقادیر زیادی کاغذ توالت میکنند. در نتیجه، کمبود کاغذ توالت واقعا ایجاد میشود. در نگاه اول، به نظر میرسد این اتفاق همان مکانیسم ساده و معروف شایعه برای سود بردن شخصی باشد، اما روش عمل آن اندکی پیچیدهتر است. استدلال هر یک از خریداران بدین شرح است: «من ساده و احمق نیستم. خیلی خوب میدانم که در مغازهها به اندازه کافی کاغذ توالت موجود است، اما شاید افراد ساده لوح و احمقی پیدا شوند که به این شایعهها اعتقاد داشته باشند. آنها این دست شایعهها را جدی گرفته، طبق آن عمل میکنند. ... کژ نگریستن ۲۰:۲۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ اختلاف نظر اصلی من با همهی کسانی که فکر میکنند حسادت عشق را میسازد در همین جاست نابغهترین آنها پروست است؛ برای او محتوای حقیقی، حاد و شیطانی سوبژکتیویتهی عاشقانه حسادت است. به عقیدهی من، این جز نسخهی دیگری از همان تز اخلاقگرایانه و شکگرایانه نیست. حسادت نوعی پارازیت مصنوعی و جعلی است که روی خط عشق میآید و به هیچوجه در تعریف آن داخل نمیشود. آیا هر عشقی، برای آنکه اعلام شود، برای آنکه آغاز شود، نخست باید رقیبی بیرون خود پیدا کند یا بشناسد؟ نخیر، برعکس: این مشکلات درونماندگار عشق و تضادهای درونی صحنهی دو هستند که میتوانند در عنصر سومی مبتلور شوند، یعنی در یک رقیب واقعی یا فرضی. مشکلات عشق ناشی از وجود یک دشمن مشخص نیست، بلکه در درون و در روند آن، که همان بازی خلاق تفاوت است، پدید میآیند. دشمن عشق خودخواهی و خودمحوری است، نه رقیب. میتوان گفت: دشمن اصلی عشق من، آنکه باید بر او چیره شوم، نه دیگری، که خود من است، «خود» ی که خواهان اینهمانی بهعوض تفاوت است، و میخواهد جهانش را جای آن جهانی تحمیل کند که با گذر ازمنشور تفاوت پالوده و بازسازی شده است …آلن بدیو. ... کژ نگریستن ۱۴:۰۷ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ✏️ روانکاوی، تراژدی و سیاست. ✍سیاوش طلایی زاده..۱ هنگامی که سیمای اخلاق مطلوب خود را در مییابد به چیزی بیش از یک شباهت اتفاقی میان سوژه روانکاوی و قهرمان اشاره دارد. تراژدی روایت چیرگی فرجامین سرنوشت است. ادیپ که در نهایت با تحقق پیشگویی کاهن معبد دلفی مواجه میشود و آشیل که سرانجام قربانی پاشنه پایش میشود دو نمونه از این روایت سیطره یافتن سرنوشتند: لحظهای در گذشته که ناگهان بر سر آینده آوار میشود. در اینجا با غلبه مطلقیت زمان مواجهیم: آینده دیگر امری گشوده نیست و در لحظهای ناگهان روایت به نقطه خاصی خواهد رسید که گریز و گزیری از آن نیست. این نقطه برای تراژدی مرگ است که ناگهان طومار همه چیز را در هم میپیچد!. از این رو وقتی آنتیگونه بی اعتنا به فرمان کرئون میکوشد برادرش را با احترام دفن کند در حقیقت با تخطی از فرمان شاه مرگ را بر خود میپذیرد و متهورانه به دیدارش میرود..۲. معادل مرگ برای لکان (lack) و غایت روانکاوی مواجهه با این فقدان به عنوان بن بست ذاتی میل (بخوانید سرنوشت) است. در روانکاوی نیز ما در سوگ «زمان از دست رفته» مینشینیم و سرانجام با پذیرش بازگشت ناپذیری گذشته آهسته آهسته به آنچه بر ما رفته است نزدیکتر میشویم. به عبارت دی ... کژ نگریستن ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ دوست دارم کتاب هایم چون خنجر، کوکتل مولوتف و میدان مین باشد …میشل فوکو کژ نگریستن ۱۲:۴۷ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ هرگز خشونت، گرسنگی، طرد از جامعه، نابرابری، ستم اقتصادی در تاریخ بشریت و کره زمین تا این اندازه دامن گیر انسان نبوده است به جای نغمه سر دادن از کامیابی آرمان دموکراسی لیبرال و بازار کاپیتالیستی در شادکامی پایان تاریخ، به جای برگزاری جشن پایان ایدئولوژی و پایان گفتمانهای رهایی بخش، هرگز نباید این نکته بدیهی عالم گیر را که از رنجهای منحصر به فرد بی شماری فراهم آمدهاند، از نظر دور داریم که هرگز اینقدر زن و مرد و کودک بر روی زمین به بردگی کشیده نشدهاند، گرسنه نمانده و نابود نشدهاند …. بخشی از سخنرانی ژاک دریدا در مراسم تدفین لویی آلتوسر. ... کژ نگریستن ۰۱:۳۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ کلیپ؛.. تاثیر خرافات … … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:23, 11.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۴ سکس و عشق. اگر عشقی نباشد، حتی وقتی با یارتان هستید، با او خودارضایی میکنید» ژیژک برای توضیح بیشتر منظور خود از مثال سکس مجازی استفاده میکند. در سکس مجازی (درست به مانند خود ارضایی) تخیل افراد است که به کار گرفته میشود. در واقع سکس مجازی این پیام را میدهد که افراد از طریق یک صفحه میتوانند لذت ببرند. سکس مجازی بنیان رابطه جنسی را به خاطر انداخته است و به افراد این پیام را میدهد که سکس واقعی هیچوقت وجود نداشته و در رابطه واقعی دو طرف آنچه پیوند دهنده بوده است تخیل هر کدام از طرفین بوده است.. ژیژک معتقد است سکس مجازی پایه توهم سوژهها در مورد سکس واقعی را به هم ریخته است «شما فکر میکنید در حال انجام دادن سکس واقعی با یک پارتنر واقعی هستید اما در اصل شما از او به عنوان یک دستگاه خودارضایانه استفاده میکنید، پارتنر واقعی فقط به شما حداقلی از ماتریال را میدهد تا شما بتوانید فانتزی هایتان را اجرا کنید. به زبانی دیگر، در سکس همیشه حداقل سه نفر وجود دارند. فقط شما و پارتنرتان نیستید، شما باید یک فانتزی داشته باشید تا آنرا پشتیبانی کند. وقتی که فانتزی از هم بپاشد، پارتنر منزجر کننده میگردد. این وحشت است». ... کژ نگریستن ۱۳:۱۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۴ ایدئولوژی: وفاداری یا خیانت و صنعت- فرهنگ ✍ محمدزمان زمانی …مدتهای مدیدی است از این و آن میشنویم که در سوگ خیانت به ارزشهای انقلاب ۵۷ داد سخن میدهند، اینکه قرار نبود چنین و چنان شود و هکذا. حتی اگر این افراد ریگی به کفششان نباشد و واقعا نیت خیری داشته باشند آنچه بدان توجه ندارند نسبت میان ایدئولوژی است با وفاداری و خیانت: ایدئولوژیها تا چه اندازه سوژه هایی وفادار به خود میطلبند، اگر اساسا طالب چنین چیزی باشند! اسلاوی ژیژک در تحلیل زندگی در زمان جنگ سرد و در کشوری که زیر نظر مارشال تیتو اداره میشد نکته جالبی را خاطرنشان میکند: تناقض بنیادین سوسیالیسم خود-مدبر یوگسلاوی. ایدئولوژی رسمی همواره مردم را به مشارکت فعالانه در فرایند خود-تدبیری برمی انگیخت، آنان را ترغیب میکرد شرایط زندگیشان را بیرون از حزب «بیگانه شده» و ساختارهای دولتی در اختیار گیرند؛ رسانههای رسمی بی اعتنایی مردم، گریختن آنان به حریم خصوصی، و غیره را تقبیح میکردند- با این همه (و پارادوکس دقیقا همینجاست) درست از همین رخداد، از مفصلبندی و سازماندهی خود-تدبیری حقیقی مردم بود که بیمناک بود و واهمه داشت. در نتیجه مجموعه کاملی از علائم نانوشته لابلای خطوط این دستور ر ... کژ نگریستن ۲۳:۵۴ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ✍ حسام محمدی …. «گوش کن!. وزش ظلمت را میشنوی..» تو بیواسطه مرا با خوی وحشی این شهر آشنا کردی.. میان زبالهها به دنبال چه میگردی!؟. گوش کن، هیچ نشانی از خوشبختی در این سطلها نیست!. تو بازیهای کودکانهات را در خیابان گم کردی.. وزش ظلمت را نمیشنوی …بگذار در گوشهایت سرود محنت بسرایند.. این شهر به تو، آوای لالایی بدهکار است …صدای رنج شنیدنی نیست …میان زبالهها به دنبال چه میگردی!؟. پاسبان شهر گوشهایت را میبرد، مبادا ناشنیدهها شنیده باشی … …. ... کژ نگریستن ۲۳:۲۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ دلوز-برگسون؛ هستی شناسی باشنده به قوه واقعی. ✍ کنستانتین و بونداس. ترجمه/ عبدالعلی دست غیب دلوز.pdf ( 659.3 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۲۳:۲۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ دلوز- برگسون:. هستی شناسی باشنده به قوه واقعی. ✍ کنستانتین و بونداس ترجمه/ عبدالعلی دست غیب …ستایش دلوز نسبت به برگسون در چهل سال آخر زندگانی او حفظ میشود و در نوشتههای بسیار، خود را نمایان میسازد. مقاله طولانی la conseption de la difference ches و فصلی به نام «برگسون» les philosophes clebres به ویراستاری مرلوپونتی (۱۹۵۶) در پی جنگی از آثار برگسون به نام خاطره و حیات و پس از چاپ کتابی به نام برگسون مآبی …انتشار یافت. برگسون به شیوهای درخور بحث یکی از معدود فیلسوفانی است که حضور بادوامتری در کتاب تمایز و تکرار (۱۹۶۸) دارد و ارجاع به او در گفت وگوها (۱۹۷۷) و در هزار سطح هموار (۱۹۵۸) فراوان است. کتاب حرکت- تصویر (۱۹۸۳) سپس کتاب زمان-حرکت (۱۹۸۵) برگسون را باز میسنجد و نشان میدهد که سینما به رغم شکاکیگری خود برگسون، بینش او را نمایان و تثبیت میکند و عمل «شدنها» و «بسیاریها» یی را که او خود از نامشخص و نامتمایز (یکسانی) بیرون آورده بود، به تصویر میکشد. از این رو عجیب است مرکزیتی که برگسون در آثار دلوز دارد (و از این لحاظ فقط مشابه مرکزیت اسپینوزا و نیچه است)، هنوز توجهی را که سزاوار اوست در بین خوانندگان آثار دلوز نیافته است …. متن کامل مقاله را ... کژ نگریستن ۱۹:۳۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ در لطیفهای از جمهوری دمکراتیک آلمان سابق یک کارگر آلمانی کاری در سیبری پیدا میکند او میداند که سانسور چیها همه نامهها را میخوانند. به دوستانش میگوید: بیایید یک رمز تعیین کنیم؛ اگر نامهای که از طرف من دریافت میکنید با مرکب آبی معمولی نوشته شده باشد, بدانید که هرچه نوشتهام درست است, اگر با مرکب قرمز نوشته شده باشد, سراپا دروغ است. یک ماه بعد دوستاتش اولین نامه را که با خودکار آبی نوشته شده بود دریافت میکنند: اینجا همه چیز عالی است, مغازهها پر, غذا فراوان, آپارتمانهای بزرگ و گرم و نرم, سینماها فیلمهای غربی نمایش میدهند و تا بخواهی دختران زیبای مشتاق دوستی, تنها چیزی که نمیتوان پیدا کرد مرکب قرمز است …!. به برهوت حقیقت خوش آمدید | اسلاوی ژیژک | مترجم: فتاح محمدی …. ... کژ نگریستن ۱۳:۳۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ زن یا بانو. ✍ فرهاد قنبری … ژاک لاکان روانکاو، فیلسوف فرانسوی در یکی از جنجالیترین نطریههای خود میگوید «زن وجود ندارد» نظریهای که با اعتراض بسیار زیادی به ویژه از سوی فمنیستها مواجه شد …این گفته لاکان به همان میزان که جنجالی است باعث سوء برداشتهای متفاوت نیز شده است. «زن وجود ندارد» در نزد لاکان در واقع به معنی «بانو وجود ندارد» است. بانو در ادبیات ما (یا در زبان انگلیسیlady) به دخترانی گفته میشود که بسیار باوقار و متین هستند، دارای زیبایی ظاهری بسیار زیادی بوده و بسیار عاشق پیشه هستند، اشتباه نمیکنند، آرام و موقر سخن میگویند، از هر نوع نقص و عیبی بری هستند و صفاتی از این قبیل که با گفتن کلمه بانو در ذهن نقش میبندد …اغلب مردان (حداقل در جوانی یا قبل از ازدواج و ارتباط گیری با جنس مخالف) چنین تصویری از زن در ذهن خود دارند. آنها زن را در مقام «بانو» آرمانی ساخته و با این ذهنیت به سراغ شان میروند. در واقع عشق نیز نتیجه این آرمانی سازی از جنس مخالف است. اما این زن «بانو» به عقیده لاکان وجود ندارد. اغلب مردانی نیز که با چنین ذهنیتی سراغ زنان میروند یا عاشق آنها میشوند پس از مدتی که ازدواجشان یا رابطه شان ... ‹ 58 59 60 61 62 63 64 ›
کژ نگریستن ۱۰:۱۷ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ من این جنبه از کار کیارستمی را تحسین میکنم که او نمیخواهد این نقش (ساخت فیلم برای جشنوارههای غربی) را بازی کند او نمیخواهد در غرب به عنوان یک اصلاح طلب یا سکولار مورد ستایش قرار گیرد. او به نوعی میخواهد به طور جدی ایرانی بماند و بخشی از ایران باشد و من این ویژگی او را خیلی میپسندم …اسلاوی ژیژک …
کژ نگریستن ۲۳:۳۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ فایل صوتی «مارکس چه رویایی در سر دارد؟ مواجهه با پروبلماتیکهای مارکسی در زمانهی پسامارکسیستی»؛ دهم شهریور ماه ۹۷؛ دانشگاه علم و فرهنگ☝️.
کژ نگریستن ۲۳:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ مارکس چه رویایی در سر داشت؟. 🎤 حسام سلامت Audio file ( 2:31:53, 34.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۲۳:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ مارکس چه رویایی در سر داشت؟. 🎤 حسام سلامت Audio file ( 1:39:39, 22.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ من چهار حوزه میشناسم که حقیقت در آنها خود را عیان میکند، همانهایی که من چهار رویهٔ برساختن حقیقت نامیدهام: هنر، عشق، سیاست و خواست من از جوانها این است که در این چهار شرط سیر کنند: با هنر در تمام اشکالش مواجه شوند؛ در عشق وفادارانه وارد شوند و برای مدتی طولانی بمانند؛ و در عمل سیاسی ساختن جهانی عادلانه، جهانی غیر از آنچه هست، مشارکت ورزند؛ و تا این اندازه از علم بیخبر نباشند، آن را به دست تکنولوژی یا سرمایه نسپارند …. آلن بدیو … ...
کژ نگریستن ۱۴:۱۵ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ چیزی به نام فرمهای مختلف دانش وجود ندارد، به عبارتی دانش علمی، جادویی، اجتماعی و غیره خیر، تنها دانش درست و نادرست وجود دارد. چیزی به نام فرمهای مختلف هنر نیز وجود ندارد، یک کار یا هنر است و یا خیر. فرمهای مختلف مدیریت و سرپرستی وجود ندارند، ما سیاست خوب و اشتباه داریم. چیزی به عنوان شیوههای مختلف سکس وجود ندارد، آنچه هست یا عشق است یا سکس. ما باید دوباره بیاموزیم که به جای اینکه به دیگران آزار برسانیم قرص و محکم استدلال بیاوریم. بهت و حیرت و یا آزرده شدن شان معیاری برای حقیقت نیست. در نسبت با دیگران ما باید بتوانیم جدای از این موارد استدلالهای خود را جهت دهی کنیم. تنها در این صورت میتوانیم به جهان شمولی دست یابیم، آنچه که انسانیت را بیش خواهد برد …✍ اسلاوی ژیژک … ...
کژ نگریستن ۱۳:۱۵ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ازدواج سنتی یا مدرن. البته پاسخ بدیهی است و اغلب افراد ازدواج عاشقانه را به سنتی ترجیح میدهند اما خشونت تحمیل شده در کدام یک از این دو سبک ازدواج بیشتر است؟ یا در کدام سبک ازدواج افراد دست به خیانت بیشتر زده و سعی میکنند دور از چشم همسران خود روابط دیگری را تجربه کنند. اسلاوی ژیژک در مورد ازدواج سنتی و مدرن معتقد است «اجازه دهید تا فرق بین ازدواج سنتی که توسط والدین ترتیب داده میشود و ازدواج مدرن را یاد آور شویم، که پسا-سنتی است و در آن ازدواج بر پایهی عشق صورت میگیرد. از جایگزینی ازدواج سنتی با ازدواج مبتنی بر عشق معمولا به عنوان پیشرفت آزادی بخش تجلیل میشود: ازدواج سنتی از زن و شوهر فقط وفاداری و احترام (یا تا اندازهای، صورت ظاهری احترام) در آن را طلب میکند، و عشق از پی ازدواج میآید، آن یک احتمال است که بیرون از آداب زناشویی پدیدار میشود (یا نمیشود)، چنانکه من مجبور به عشق ورزی به همسرم نمیشوم. ولی برخلاف آن، در ازدواج بر پایهی عشق، من بزودی خودم را در پارادوکس عشق الزامی در مییابم: از آنجائیکه من ازدواج کردهام و از آنجائیکه ازدواج باید مبتنی بر عشق باشد، من باید همسرم را دوست داشته باشم- یک فرمان سوپراگو که مرا از درون ترور میکند. بدین گونه کرم تردید به زودی د ...
کژ نگریستن ۲۰:۴۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ در باب کمبود پوشک و نوار بهداشتی وکلا مقوله احتکار در این روزها، این مثال ژیژک جالب توجه است: «اجازه دهید یک مثال موردی از یوگسلاوی نقل کنم. چنانکه همه میدانید، آنجا همیشه فروشگاهها فاقد بعضی چیزها هستند. برای شروع، حالتی را فرض میکنیم که کاغذ توالت در فروشگاهها بهوفور موجود است، اما به طرز ناگهانی و غیرمنتظره، شایعهای مبنی بر کمیاب شدن کاغذ توالت همه جا پخش میشود. به خاطر این شایعه، مردم دیوانهوار شروع به خریدن مقادیر زیادی کاغذ توالت میکنند. در نتیجه، کمبود کاغذ توالت واقعا ایجاد میشود. در نگاه اول، به نظر میرسد این اتفاق همان مکانیسم ساده و معروف شایعه برای سود بردن شخصی باشد، اما روش عمل آن اندکی پیچیدهتر است. استدلال هر یک از خریداران بدین شرح است: «من ساده و احمق نیستم. خیلی خوب میدانم که در مغازهها به اندازه کافی کاغذ توالت موجود است، اما شاید افراد ساده لوح و احمقی پیدا شوند که به این شایعهها اعتقاد داشته باشند. آنها این دست شایعهها را جدی گرفته، طبق آن عمل میکنند. ...
کژ نگریستن ۲۰:۲۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ اختلاف نظر اصلی من با همهی کسانی که فکر میکنند حسادت عشق را میسازد در همین جاست نابغهترین آنها پروست است؛ برای او محتوای حقیقی، حاد و شیطانی سوبژکتیویتهی عاشقانه حسادت است. به عقیدهی من، این جز نسخهی دیگری از همان تز اخلاقگرایانه و شکگرایانه نیست. حسادت نوعی پارازیت مصنوعی و جعلی است که روی خط عشق میآید و به هیچوجه در تعریف آن داخل نمیشود. آیا هر عشقی، برای آنکه اعلام شود، برای آنکه آغاز شود، نخست باید رقیبی بیرون خود پیدا کند یا بشناسد؟ نخیر، برعکس: این مشکلات درونماندگار عشق و تضادهای درونی صحنهی دو هستند که میتوانند در عنصر سومی مبتلور شوند، یعنی در یک رقیب واقعی یا فرضی. مشکلات عشق ناشی از وجود یک دشمن مشخص نیست، بلکه در درون و در روند آن، که همان بازی خلاق تفاوت است، پدید میآیند. دشمن عشق خودخواهی و خودمحوری است، نه رقیب. میتوان گفت: دشمن اصلی عشق من، آنکه باید بر او چیره شوم، نه دیگری، که خود من است، «خود» ی که خواهان اینهمانی بهعوض تفاوت است، و میخواهد جهانش را جای آن جهانی تحمیل کند که با گذر ازمنشور تفاوت پالوده و بازسازی شده است …آلن بدیو. ...
کژ نگریستن ۱۴:۰۷ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ✏️ روانکاوی، تراژدی و سیاست. ✍سیاوش طلایی زاده..۱ هنگامی که سیمای اخلاق مطلوب خود را در مییابد به چیزی بیش از یک شباهت اتفاقی میان سوژه روانکاوی و قهرمان اشاره دارد. تراژدی روایت چیرگی فرجامین سرنوشت است. ادیپ که در نهایت با تحقق پیشگویی کاهن معبد دلفی مواجه میشود و آشیل که سرانجام قربانی پاشنه پایش میشود دو نمونه از این روایت سیطره یافتن سرنوشتند: لحظهای در گذشته که ناگهان بر سر آینده آوار میشود. در اینجا با غلبه مطلقیت زمان مواجهیم: آینده دیگر امری گشوده نیست و در لحظهای ناگهان روایت به نقطه خاصی خواهد رسید که گریز و گزیری از آن نیست. این نقطه برای تراژدی مرگ است که ناگهان طومار همه چیز را در هم میپیچد!. از این رو وقتی آنتیگونه بی اعتنا به فرمان کرئون میکوشد برادرش را با احترام دفن کند در حقیقت با تخطی از فرمان شاه مرگ را بر خود میپذیرد و متهورانه به دیدارش میرود..۲. معادل مرگ برای لکان (lack) و غایت روانکاوی مواجهه با این فقدان به عنوان بن بست ذاتی میل (بخوانید سرنوشت) است. در روانکاوی نیز ما در سوگ «زمان از دست رفته» مینشینیم و سرانجام با پذیرش بازگشت ناپذیری گذشته آهسته آهسته به آنچه بر ما رفته است نزدیکتر میشویم. به عبارت دی ...
کژ نگریستن ۱۲:۴۷ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ هرگز خشونت، گرسنگی، طرد از جامعه، نابرابری، ستم اقتصادی در تاریخ بشریت و کره زمین تا این اندازه دامن گیر انسان نبوده است به جای نغمه سر دادن از کامیابی آرمان دموکراسی لیبرال و بازار کاپیتالیستی در شادکامی پایان تاریخ، به جای برگزاری جشن پایان ایدئولوژی و پایان گفتمانهای رهایی بخش، هرگز نباید این نکته بدیهی عالم گیر را که از رنجهای منحصر به فرد بی شماری فراهم آمدهاند، از نظر دور داریم که هرگز اینقدر زن و مرد و کودک بر روی زمین به بردگی کشیده نشدهاند، گرسنه نمانده و نابود نشدهاند …. بخشی از سخنرانی ژاک دریدا در مراسم تدفین لویی آلتوسر. ...
کژ نگریستن ۰۱:۳۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ کلیپ؛.. تاثیر خرافات … … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 03:23, 11.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۴ سکس و عشق. اگر عشقی نباشد، حتی وقتی با یارتان هستید، با او خودارضایی میکنید» ژیژک برای توضیح بیشتر منظور خود از مثال سکس مجازی استفاده میکند. در سکس مجازی (درست به مانند خود ارضایی) تخیل افراد است که به کار گرفته میشود. در واقع سکس مجازی این پیام را میدهد که افراد از طریق یک صفحه میتوانند لذت ببرند. سکس مجازی بنیان رابطه جنسی را به خاطر انداخته است و به افراد این پیام را میدهد که سکس واقعی هیچوقت وجود نداشته و در رابطه واقعی دو طرف آنچه پیوند دهنده بوده است تخیل هر کدام از طرفین بوده است.. ژیژک معتقد است سکس مجازی پایه توهم سوژهها در مورد سکس واقعی را به هم ریخته است «شما فکر میکنید در حال انجام دادن سکس واقعی با یک پارتنر واقعی هستید اما در اصل شما از او به عنوان یک دستگاه خودارضایانه استفاده میکنید، پارتنر واقعی فقط به شما حداقلی از ماتریال را میدهد تا شما بتوانید فانتزی هایتان را اجرا کنید. به زبانی دیگر، در سکس همیشه حداقل سه نفر وجود دارند. فقط شما و پارتنرتان نیستید، شما باید یک فانتزی داشته باشید تا آنرا پشتیبانی کند. وقتی که فانتزی از هم بپاشد، پارتنر منزجر کننده میگردد. این وحشت است». ...
کژ نگریستن ۱۳:۱۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۴ ایدئولوژی: وفاداری یا خیانت و صنعت- فرهنگ ✍ محمدزمان زمانی …مدتهای مدیدی است از این و آن میشنویم که در سوگ خیانت به ارزشهای انقلاب ۵۷ داد سخن میدهند، اینکه قرار نبود چنین و چنان شود و هکذا. حتی اگر این افراد ریگی به کفششان نباشد و واقعا نیت خیری داشته باشند آنچه بدان توجه ندارند نسبت میان ایدئولوژی است با وفاداری و خیانت: ایدئولوژیها تا چه اندازه سوژه هایی وفادار به خود میطلبند، اگر اساسا طالب چنین چیزی باشند! اسلاوی ژیژک در تحلیل زندگی در زمان جنگ سرد و در کشوری که زیر نظر مارشال تیتو اداره میشد نکته جالبی را خاطرنشان میکند: تناقض بنیادین سوسیالیسم خود-مدبر یوگسلاوی. ایدئولوژی رسمی همواره مردم را به مشارکت فعالانه در فرایند خود-تدبیری برمی انگیخت، آنان را ترغیب میکرد شرایط زندگیشان را بیرون از حزب «بیگانه شده» و ساختارهای دولتی در اختیار گیرند؛ رسانههای رسمی بی اعتنایی مردم، گریختن آنان به حریم خصوصی، و غیره را تقبیح میکردند- با این همه (و پارادوکس دقیقا همینجاست) درست از همین رخداد، از مفصلبندی و سازماندهی خود-تدبیری حقیقی مردم بود که بیمناک بود و واهمه داشت. در نتیجه مجموعه کاملی از علائم نانوشته لابلای خطوط این دستور ر ...
کژ نگریستن ۲۳:۵۴ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ✍ حسام محمدی …. «گوش کن!. وزش ظلمت را میشنوی..» تو بیواسطه مرا با خوی وحشی این شهر آشنا کردی.. میان زبالهها به دنبال چه میگردی!؟. گوش کن، هیچ نشانی از خوشبختی در این سطلها نیست!. تو بازیهای کودکانهات را در خیابان گم کردی.. وزش ظلمت را نمیشنوی …بگذار در گوشهایت سرود محنت بسرایند.. این شهر به تو، آوای لالایی بدهکار است …صدای رنج شنیدنی نیست …میان زبالهها به دنبال چه میگردی!؟. پاسبان شهر گوشهایت را میبرد، مبادا ناشنیدهها شنیده باشی … …. ...
کژ نگریستن ۲۳:۲۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ دلوز-برگسون؛ هستی شناسی باشنده به قوه واقعی. ✍ کنستانتین و بونداس. ترجمه/ عبدالعلی دست غیب دلوز.pdf ( 659.3 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۲۳:۲۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ دلوز- برگسون:. هستی شناسی باشنده به قوه واقعی. ✍ کنستانتین و بونداس ترجمه/ عبدالعلی دست غیب …ستایش دلوز نسبت به برگسون در چهل سال آخر زندگانی او حفظ میشود و در نوشتههای بسیار، خود را نمایان میسازد. مقاله طولانی la conseption de la difference ches و فصلی به نام «برگسون» les philosophes clebres به ویراستاری مرلوپونتی (۱۹۵۶) در پی جنگی از آثار برگسون به نام خاطره و حیات و پس از چاپ کتابی به نام برگسون مآبی …انتشار یافت. برگسون به شیوهای درخور بحث یکی از معدود فیلسوفانی است که حضور بادوامتری در کتاب تمایز و تکرار (۱۹۶۸) دارد و ارجاع به او در گفت وگوها (۱۹۷۷) و در هزار سطح هموار (۱۹۵۸) فراوان است. کتاب حرکت- تصویر (۱۹۸۳) سپس کتاب زمان-حرکت (۱۹۸۵) برگسون را باز میسنجد و نشان میدهد که سینما به رغم شکاکیگری خود برگسون، بینش او را نمایان و تثبیت میکند و عمل «شدنها» و «بسیاریها» یی را که او خود از نامشخص و نامتمایز (یکسانی) بیرون آورده بود، به تصویر میکشد. از این رو عجیب است مرکزیتی که برگسون در آثار دلوز دارد (و از این لحاظ فقط مشابه مرکزیت اسپینوزا و نیچه است)، هنوز توجهی را که سزاوار اوست در بین خوانندگان آثار دلوز نیافته است …. متن کامل مقاله را ...
کژ نگریستن ۱۹:۳۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ در لطیفهای از جمهوری دمکراتیک آلمان سابق یک کارگر آلمانی کاری در سیبری پیدا میکند او میداند که سانسور چیها همه نامهها را میخوانند. به دوستانش میگوید: بیایید یک رمز تعیین کنیم؛ اگر نامهای که از طرف من دریافت میکنید با مرکب آبی معمولی نوشته شده باشد, بدانید که هرچه نوشتهام درست است, اگر با مرکب قرمز نوشته شده باشد, سراپا دروغ است. یک ماه بعد دوستاتش اولین نامه را که با خودکار آبی نوشته شده بود دریافت میکنند: اینجا همه چیز عالی است, مغازهها پر, غذا فراوان, آپارتمانهای بزرگ و گرم و نرم, سینماها فیلمهای غربی نمایش میدهند و تا بخواهی دختران زیبای مشتاق دوستی, تنها چیزی که نمیتوان پیدا کرد مرکب قرمز است …!. به برهوت حقیقت خوش آمدید | اسلاوی ژیژک | مترجم: فتاح محمدی …. ...
کژ نگریستن ۱۳:۳۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ زن یا بانو. ✍ فرهاد قنبری … ژاک لاکان روانکاو، فیلسوف فرانسوی در یکی از جنجالیترین نطریههای خود میگوید «زن وجود ندارد» نظریهای که با اعتراض بسیار زیادی به ویژه از سوی فمنیستها مواجه شد …این گفته لاکان به همان میزان که جنجالی است باعث سوء برداشتهای متفاوت نیز شده است. «زن وجود ندارد» در نزد لاکان در واقع به معنی «بانو وجود ندارد» است. بانو در ادبیات ما (یا در زبان انگلیسیlady) به دخترانی گفته میشود که بسیار باوقار و متین هستند، دارای زیبایی ظاهری بسیار زیادی بوده و بسیار عاشق پیشه هستند، اشتباه نمیکنند، آرام و موقر سخن میگویند، از هر نوع نقص و عیبی بری هستند و صفاتی از این قبیل که با گفتن کلمه بانو در ذهن نقش میبندد …اغلب مردان (حداقل در جوانی یا قبل از ازدواج و ارتباط گیری با جنس مخالف) چنین تصویری از زن در ذهن خود دارند. آنها زن را در مقام «بانو» آرمانی ساخته و با این ذهنیت به سراغ شان میروند. در واقع عشق نیز نتیجه این آرمانی سازی از جنس مخالف است. اما این زن «بانو» به عقیده لاکان وجود ندارد. اغلب مردانی نیز که با چنین ذهنیتی سراغ زنان میروند یا عاشق آنها میشوند پس از مدتی که ازدواجشان یا رابطه شان ...