این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1


✍ فردین علیخواه …قبل از عید داشتم کتابهای کتابخانۀ کوچکمان را گردگیری می‌کردم

طبق معمول هر کتاب را برمی داشتم؛ عنوان آنرا نگاه می‌کردم؛ چند صفحه را ورق می‌زدم و بعد با دستمال تمیزش می‌کردم. توجه‌ام به جمله‌های «تقدیم و تشکری» جلب شد که نویسنگان در صفحۀ نخست کتاب‌ها نوشته‌اند. احساس کردم به تدریج دارم قاعده‌ای کشف می‌کنم. حداقل در کتابخانۀ من اینطور بود. نویسندگان زن به ندرت از همسر خود تشکر کرده یا کتاب خود را به او تقدیم کرده بودند. در مقابل نویسندگان مرد غالبا از صبوری، همراهی و تحمل همسرشان تشکر کرده بودند. برایم این سوال مطرح شد که چرا تعداد بسیار کمی از نویسندگان زن از همسرشان تشکر می‌کنند؟ همانجا نشستم و به زنان و مردانی که با واسطه یا بی واسطه می‌شناختم فکر کردم. برخی شواهد نشان می‌داد که اکثر زنان زمانی موفق شده‌اند کتابی بنویسند که مسئولیت‌های سنگین خانه کمتر شده و از شوهر خود جدا شده‌اند! ...
  • گزارش تخلف

✍ علی سروش کیا …. تفاوت، در همین جا نهفته است: در دانستن با دانستن

نهفتگی اش، در همان این همانی در رو است. دانستگی از درون و دانستگی از بیرون. مثل دیدن است با شنیدن. یا فهم متن، با حفظ متن. یکی سطور سیاه را پیش زمینه‌ی دریافت سطور سیاه می‌کند، یکی در همان سطور سیاه، متوقف می‌ماند. تفاوت است بین آن که می‌داند، با آن که می‌داند. یکی آن چه را که در شدن است می‌بیند، یکی، شدن هایی را که به تاریخ در آمده‌اند. یکی تاریخ را از منظری که اکنون پیش چشم دارد، بازیابی می‌کند، دیگری، تاریخ را، به مثابه‌ی رویداد هایی در گذشته، که شاید عبرتی برای امروز داشته باشد. تفاوت، در همین است. ...
  • گزارش تخلف

📝 درباره تعارض بین امکان سیاسی و امکان غیر سیاسی /.. ✍ نگارنده: امیر بهزاد /

🔖 دیالکتیک سیاست و ناسیاست /. 🔍 رابطه درونی سیاست و ناسیاست [به مثابه رانه‌های اقتصادی، اجتماعی] هماره از چالش‌های نظری فلسفه سیاسی بوده است؛ مفاهیمی چون آزادی (Freiheit) و عدالت (Gerechtigkeit) هیچ یک به برسازی نوعی هم امکانی میان سیاست و ناسیاست منجر نشده‌اند؛ آزادی به امکان سیاست و عدالت به ایجاب امکان‌های اجتماعی و اقتصادی و …. منجر شده‌اند اما آیا به واقع نمیتوان دیالکتیک سیاست و ناسیاست را به پدیداری نوعی هم امکانی واقعی منجر ساخت؟! آیا نمیتوان امکان سیاسی و امکان اجتماعی را توئمان باهم برازیده کرد؟! گریبان گیر شدن مارکسیسم با بحران‌های نظری و واقعی در قرن گذشته میلادی بود که آرام آرام این پرسش‌های اساسی را بیش از پیش در سنت مارکسیستی و نظریه انتقادی مطرح و الزام در انداختن طرحی نو در مفهوم پردازی فلسفه سیاسی را برجسته نمود، مفهوم فلسفی رهایی (Emanzipation) همان مفهومی ست که به رفع بحران‌های ناشی از چالش دیالکتیکی میان سیاست و مسائل اقتصادی و اجتماعی معطوف است اما به واقع در مواجهه با این دو مفهوم چه باید کرد؟! آیا سنتزی میان سیاست و ناسیاست ممکن است یا لازم؟! یا آنکه اساسا این د ...
  • گزارش تخلف

«فوتبال». فوتبال با تمام محبوبیتی که درجهان دارد استعاره‌ای بیش نیست

فوتبال درساده‌ترین معنای خودنود دقیقه دویدن و مبارزه کردن است برای رسیدن به گل. به هدف. درساده‌ترین جلوه خود یادمان می‌دهد باید هدف داشت سپس به طرف آن گام برداشت. بسیاری ازما دربازی بزرگ زندگی گل یا هدف نداریم. بیهوده این ورو وآن ور می‌دویم. پریشان و خسته و بی هدف. ملت هایی هم هستند که به این عارضه دچارشده‌اند هیچ مقصد مشخصی ندارند. درست مثل دولت مان. معلوم نیست مقصدشان چیست. ...
  • گزارش تخلف

✍ حسام محمدی …

اولین بار که شروع به نوشتن کردم، کلمات را بسته‌های اعجاب‌انگیزی یافتم که می‌توان با حضورشان کاری از پیش برد، من آن سال‌ها به انقلاب کلمات ایمان داشتم و کنشگری‌شان را باور کرده بودم. هر کتابی را خلق جهانی دگرگون می‌دانستم که می‌تواند تسکینی بر آلام چندین ساله این مردمان رنج‌دیده باشد. گمان نمی‌کردم پس از این چند سالی که با آنان زیسته باشم، باید روزی معترف شوم که از این کلمات هم دیگر هیچ کاری ساخته نیست مادامی که انقلابی نباشند، آنان نه کودک گرسنه‌ای را سیر می‌کنند، نه هیچ زنی را نوازش و نه سرباز شکست‌خورده‌ای را پیروز. از این کلمات هیچ کاری ساخته نیست چرا که هرگز دردی را از بن دوا نمی‌کنند و تنها آرام‌بخشی کوتاه‌مدت‌اند. آیا این‌گونه نوشتن چیزی جز جنایت است؟ به گمانم باید کمی گوشه‌ کلمات را تیزتر کرد و قدری افزون‌تر صیقل‌شان داد، شعر نوشتن و تراژدی سرودن در این دوران آشویتسی بربریت است …چند وقتی‌ست که دستم به نوشتن راضی نمی‌شود، خجالت می‌کشم و البته از قبل‌ترها شرمسار بوده‌ام، نمی‌خواهم دستانم به خون این دوران آلوده باشند، این مصیبت به مثابه شکل دیگری از عقیم‌شده‌گی تا حد فاجعه‌باری مرا ...
  • گزارش تخلف

✍ علی سروش کیا …. این تلقی که یکی در سمت باطل است و دیگری در سمت حق، درست نیست

چرا که اساسا حق و باطل در جدایی از هم نیستند. باطل، چیزی ست که نیست. اگر هست، پس تهی از حدی از حق نیست. حق هم، نیست. اگر بود، باطل نمی‌توانست باشد. باطل، تهی شدن ما از توهم بر حق بودن در روند است. به نسبتی که از توهم حقانیت فاصله می‌گیریم، باطل را پشت سر می‌گذاریم. اما پشت سر گذاشتن باطل، پیش رو یافتن حقیقت است؟ اما باطل پشت سر گذاشته شده‌ی دیروز هم، حقیقت پیش روی پیش‌تر آن بود. ...
  • گزارش تخلف

روشنفکر کیست؟

خلاصه مشخصه‌ی این است که از جانب هیچکس رسالتی ندارد و وضع اجتماعی خود را از هیچ مقامی نگرفته است. فی حد ذاته برخلاف پزشکان و آموزگاران که قدرت حاکم با تصمیم قبلی، آنها را به عنوان ماموران خویش ایجاد کرده٬ محصول هیچ تصمیم قبلی نیست، بلکه ثمره عجیب الخلقه جوامع غول‌آسا است …هیچکس او را نمی‌خواهد و هیچکس او را به رسمیت نمی‌شناسد نه دولت، نه برگزیدگان قدرت حاکم، نه گروه‌های فشار، نه سازمان‌های طبقات استثمار شده و نه توده‌ها …. ...
  • گزارش تخلف

🔴 در ایران جدی است.. *با سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی موجود چه آینده‌ای در انتظار حاشیه نشینان است؟

چگونه می‌توان از افزایش روزافزون این مشکل پیشگیری کرد؟. دکتر حیدری: اگر سناریویی بخواهیم در این زمینه بنویسیم باید توجه کنیم که تلاقی مهاجرت و حاشیه نشینی در بسیاری از پژوهش‌ها اثبات شده است. مهاجرت‌ها از مناطق فقیر به مناطق و کلانشهرهایی است که مقر و سریر سرمایه در آنجا است. تلاقی قومیت، حاشیه نشینی، محرومیت مطلق و محرومیت نسبی در نتیجه مواجهه با کلانشهر همه و همه یک چیز به ما می‌گویند و آن هم خطری اساسی است که تلنبار چندین و چند شکاف است روی یکدیگر. منطقی که می‌تواند حتی به بحرانی امنیتی تبدیل شود … … برای مشاهده متن کامل، روی دکمه INSTANT VIEW بزنید …goo. gl/gLmfBP ...
  • گزارش تخلف

دین طبیعی. ✍ کانت …دین برای زندگی کردن است، نه زندگی برای دین داشتن!

دینی که نتواند جواب‌گوی نیازهای زندگی زمانه‌ی خودش باشد، حق طبیعی آن حذف از صحنه‌ی زندگی است. اعمالی که بنا بر سنت برای جلب رضای خدا انجام می‌شود از قبیل نذر، زیارت اماکن مقدس و غیره جزو اغوای دینی است، و دین حقیقی جز کوشش برای اصلاح اخلاق چیز دیگری نیست. به‌عبارت دیگر دین طبیعی، دین اصالت عقل است و در تقابل هر کاستی و لغزشی هرکس باید به عقل خود پناه ببرد …📕 دین در محدوده عقل‌تنها. 👤 امانوئل کانت. ترجمه‌: منوچھر صانعى دره‌بیدى. ...
  • گزارش تخلف

«زندگی روزمره را پاس بدارید»

✍ مصطفی مهرآیین ….۱) یکی از مهمترین ویژگی‌های رژیم‌های توتالیتر خودسر این است که سعی می‌کنند ما را گرفتار در ایده‌های بلند و انتزاعی و فراطبیعی گرفتار سازند و به ما چنین القا کنند که عمر شما و زندگی تان باید در مسیر این ایده‌ها صرف شود. شما را گرفتار در ایده بهشت و جهنم و پاکی و ناپاکی و رهایی یک مکان مقدس یا نبرد علیه ظلم و … …می سازند و عمر شما را صرفا شایسته صرف کردن در این مسیر می‌دانند. در اینجا البته رژیم‌های توتالیتر با متفکران نخبه گرا و انتقادی همدست اند که این متفکران هم عمیقا سعی در تخریب زندگی روزمره مردم دارند و آن‌ها را تحقیر می‌کنند.۲) زندگی اما چیزی نیست جز همین امور عادی زیستن همانند خوردن و خوابیدن و دوست داشتن و سلام کردن و عاشق شدن و کمک کردن به هم و گفتگو کردن با آشناها و دوست شدن با غریبه‌ها و مهربانی کردن و خرید کردن و … …باید این زندگی را پاس داشت و آن را قربانی توهمات ایدئولوژیک و حقیقت‌های فرا طبیعی نساخت که آن حقیقت‌ها اگر هم حقیقت باشند باید در همین بستر معمول زندگی ممکن شوند و بر ما تاثیر بگذارند.۳) یکی از مهمترین ویژگی‌های جامعه امروز ما این است که ما خود ...
  • گزارش تخلف