این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1


سندرم حجاب: رهایی ایران در گرو رهایی زنان. ✍ صالح نجفی/ رحمان بوذری …

اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶، هر چند به اعتقاد بسیاری همچنان تا شکل‌گیری خیزشی فراگیر با مشارکت لایه‌های مختلف مردم فاصله دارد، قادر به تغییرشکلی بنیادین در حاکمیت مطلق‌العنان چهار دهه گذشته است. صرف‌نظر از چند‌و‌چون این تغییر و چگونگی رسیدن به آن، هدف‌گیری کلی این اعتراضات درهم‌تنیدگی شیوه‌های گوناگون تبعیض در یک نظام آپارتاید جنسیتی، طبقاتی، قومی، مذهبی و نژادی است. از این منظر، مسأله حجاب اجباری، به جهت پیوند تاریخی و ساختاری با سازوکارهای حذف، سرنمون همه دیگر انواع تبعیض در ساختار موجود است. ویژگی بارز وضعیت اجتماعی ایران از فردای استقرار تمام‌عیار جمهوری اسلامی، با یگانه‌شدن کاذب انقلاب ?? با رفراندوم ?۸، کانالیزه‌شدن کامل پتانسیل‌های انقلاب ?? در گفتار «حکومت اسلامی»، و خرج مابقی آن در جنگ هشت ساله (یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های عصر مدرن)، این بود که «زنان» به طرز غریبی نمایانگر تمییزناپذیری «مثال» و «استثناء» در چنین وضعیتی بوده‌اند. «مثال» همواره از یک مجموعه حذف می‌گردد منتها از آن حیث که به آن تعلق دارد؛ اما «استثنا» در موارد عادی ادغام می‌گردد منتها دقیقا از آن‌رو که بدان‌ها تعلق ...
  • گزارش تخلف

این کتاب در برگیرنده‌ی مقالاتی است که جورجو آگامبن، فیلسوف و نظریه‌پرداز معاصر ایتالیایی، در پنج سال اول دهه‌ی ۱۹۹۰ نوشته است، یعن

سایه‌ی این واقعه‌ی تکان‌دهنده کمابیش بر همه‌ی مقالات این کتاب افتاده است. اما در عین حال، در این مقالات، نوعی بی‌اعتنایی نیرومند نسبت به تکان‌ها و یأس‌های حاصل از این واقعه، که به‌راستی ضربه‌ای کارگر بر سیاست رادیکال و چپ وارد کرد، به چشم می‌خورد. نکته‌ی مهمی که همین‌جا باید بدان اشاره کرد، دقیقا همین ایستادگی آگامبن در برابر موج عظیم ستایش از پیروزی غایی سرمایه‌داری جهانی و لیبرال دموکراسی، و همچنان پافشردن بر سیاستی دیگر، یک سیاست رادیکال، و جهان و اجتماعی دیگر است. اکنون در اواسط اولین دهه‌ی قرن بیست و یکم، در شرایطی که ترکتازی لیبرال‌ها و پراگماتیست‌ها و هواداران «پایان تاریخ» خود کمابیش به پایان نزدیک شده است، و سرکوفت‌زدن‌های کلیشه‌ای به چپ به ته خط رسیده است، جبهه‌ی تازه‌ای در اروپا گشوده شده که آگامبن نیز یکی از خط‌ نگه‌داران آن است، جبهه‌ای که می‌خواهد از قضا مدافع برخی از همان «آرمان‌های گمشده» و «ایده‌های خطرناک» و «اتوپیاهای کاذب» باشد، و کلید‌واژه‌ی اصلی آن نیز چیزی جز سیاست نیست. این کتاب به‌لحاظ فشردگی و ایجاز در طرح مضامین خاص آگامبن در میان کتاب‌های او جایگاه کمابیش مت ...
  • گزارش تخلف

✅روشنفکر کیست؟

خلاصه مشخصه‌ی روشنفکر این است که از جانب هیچکس رسالتی ندارد و وضع اجتماعی خود را از هیچ مقامی نگرفته است. فی حد ذاته برخلاف پزشکان و آموزگاران که قدرت حاکم با تصمیم قبلی، آنها را به عنوان ماموران خویش ایجاد کرده٬ محصول هیچ تصمیم قبلی نیست، بلکه ثمره عجیب الخلقه جوامع غول‌آسا است …هیچکس او را نمی‌خواهد و هیچکس او را به رسمیت نمی‌شناسد نه دولت. نه برگزیدگان قدرت حاکم. نه گروه‌های فشار. نه سازمان‌های طبقات استثمار شده و. نه توده‌ها. ✍🏻ژان پل سارتر …. ...
  • گزارش تخلف

آینده ضرورتا هیولایی است: سیمای آینده یعنی آن سیمایی که تنها می‌تواند شگفت آور باشد

آن سیمایی که برایش آماده نیستیم … در شکل هیولاها بشارت داده شده. آینده‌ای که هیولایی نباشد آینده نیست؛ بل پیشاپیش یک فردای قابل پیش بینی، قابل محاسبه و قابل برنامه ریزی است. هرگونه تجربه‌ی گشوده به روی آینده آماده است، یا خود را آماده می‌کند تا به این رسنده‌ی هیولایی خوش آمد گوید …ژاک دریدا در مصاحبه با الیزابت وبر - سال۱۹۹۰ …. ...
  • گزارش تخلف

✍ دکتر مصطفی مهرآیین/ جامعه شناس …

در برخورد با یک نظام سیاسی نباید تنها به این اکتفا کرد که این نظام سیاسی چه چیزهایی را ممکن کرده و قادر به انجام چه چیزهایی است. پرسش بنیادی‌تر در مقابل یک نظام سیاسی آن است که یک نظام سیاسی قادر به انجام چه چیزهایی نیست و نمی‌تواند آن‌ها را ممکن کند. نظام‌های سیاسی در جامعه ما چه در دوره پهلوی و چه اکنون در دوره جمهوری اسلامی همواره سعی داشته‌اند نشان دهند که آنها مبتنی بر قدرت بوروکراتیک و تکنوکراتیک خود توانسته‌اند کشور را در مسیر توسعه قرار دهند. این دو نظام همواره کوشیده‌اند با ارائه آمارهای ریز و درشت از فعالیت‌های خود نشان دهند که سالهاست در پی توسعه کشور و افزایش عزت و آبروی آن بوده‌اند. این دو رژیم هیچوقت به این نیندیشیده‌اند که شیوه سیاست ورزی آنها چه چیزهایی را ناممکن ساخته است. آنها هرگز نتوانسته‌اند به این مساله ساده بیندیشند که قادر به ممکن ساختن امور مهمتری همچون همبستگی، عشق، مهربانی، لطافت، زنانگی، آزادی، سکوت، خلوت، شعر، مادرانگی، پدرانگی، همیاری، بهزیستی، شکوفایی درونی، اندیشه ورزی، و … …نبوده و نیستند. جامعه فاقد این امور حتی اگر به تمامی امکانات فنی بشری مجهز باشد ...
  • گزارش تخلف

در جامعه‌ای بی‌طبقات که ساختمان داخلی‌اش مبتنی بر انقلاب دائم باشد، نویسنده می‌تواند برای همه‌ی افراد مردم شود و اعتراض اصولی او م

این است معنای عمیقی که باید به مفهوم داد …گسترش دامنه‌ی خوانندگان بالفعل تا مرز خوانندگان بالقوه در ضمیر نویسنده میان تمایلات متضاد و متخاصم نوعی آشتی برقرار می‌کند. و ادبیات که دیگر کاملا از قید رسته است، نماینده‌ی نفی خواهد بود؛ که به‌مثابه‌ی لحظه‌ی لازم برای سازندگی است …اما چنین جامعه‌ای (تا جایی که من می‌دانم) فعلا وجود ندارد و می‌توان در امکان به‌وجود آمدن آن نیز تردید کرد. بنابراین تعارض باقی می‌ماند. همین است منشأ آنچه من «شوربختی نویسنده» و «وجدان ناآرام او» می‌دانم ….؟. ژان‌پل | ترجمه‌ی: ابوالحسن نجفی-مصطفی رحیمی. انتشارات نیلوفر | ص ۱۶۷ … ...
  • گزارش تخلف

خودآلوده پنداری. کسانی که مورد تهاجم قرار گرفته‌اند، می‌توانند تا مدتها احساس خودآلودگی کنند

این افراد از اینکه نتوانسته‌اند در برابر مهاجم از خود رفتار مناسبی نشان دهند خود را سرزنش می‌کنند. گویی در لایه‌های زیرین روان، قربانی قادر به سوا و جدا کردن مهاجم از خودش نیست. کسانی که مورد تهاجم قرار گرفته‌اند تا مدتها خود را همجنس مهاجم تصور می‌کنند. گاهی ماه‌ها و حتی سال‌ها طول می‌کشد تا قربانیان بتوانند از پیامد ناگوار و احساس آلودگی حرف بزنند و کم کم مهاجم را در بیرون از خود و متفاوت از خود ببینند. واکنش افراد به اینگونه پیشامدها (تجاوز) متفاوت است. بایستی دید خود این کودک چگونه مشکل خود را طرح می‌کند و شما در نزد این کودک خاص چه می‌بینید؟.۱. &aposمعنی&apos ایکه یک حادثه برای فرد دارد. هیچ حادثه‌ای به خودی خود معنایی ندارد، این جامعه است که به یک حادثه معنی می‌دهد و از آنجاییکه در اینگونه موارد معمولا فرافکنی دیگران بسیار شدید است، خنثی بودن درمانگر بسیار مهم است.۲. هر حادثه‌ای در ذهن خوانشی انگارشی می‌گیرد (فانتسماتیک). ...
  • گزارش تخلف

✍ علی سروش کیا …. ابتدا به ذهن ام آمد که اگر مدرسه می‌رفت، شاید می‌شد شاگرد کلاس دوم تصور اش کرد

اما بلافاصله از ذهن ام گذشت که از کجا معلوم، شاید درس اش را هم می‌خواند. در فاصله‌ی پنج، شش متر پایین‌تر از صندلی ای که من نشسته‌ام، او نشسته. در ردیف روبرو. مرد، پای راست اش را انداخته روی پای چپ اش. دخترک، در حالی که نیم تنه‌ی بالای اش را انداخته روی پای او، نگاه به چیزی که در دستان مرد است دارد. نمی‌توانم ببینم چیست. تصور می‌کنم شاید فال حافظی است که به اصرار به او فروخته و میل دارد ببیند در آن چه نوشته. اما نه، پوشش و نگاه خودی و صمیمتی که در رفتار اش دیده می‌شود، به دست فروشی که جیزی بفروشد، نمی‌خورد. شاید دختر اش یا خواهر کوچک اش باشد. ...
  • گزارش تخلف

«در ستایش کاریکاتور». ✍ معصومه حنیفه زاده/ روانکاو …. طنز چیست؟

به چه می‌خندیم؟ در کتاب عهد عتیق نقل است که «روزى نوح در کشتى خواب بود بادى وزید و عورتش را گشود، پس حام و یافث خندیدند و سام ایشان را زجر و نهى کرد از خندیدن، و هر چه را باد مى‌گشود سام مى‌پوشانید و هر چه را سام مى‌پوشانید حام و یافث مى‌گشودند …». اگر پسران به عورت پدر می‌خندند، از این روست که عورت &aposپدر&apos است و اگر آن را می‌پوشانند، باز دلیلش اینست که عورت &aposپدر&apos است. از سویی دیگر، اگر به عورت پدر می‌خندند، از این روست که عورت پدر، به اندازه &aposپدر&apos نیست و اگر آن را می‌پوشانند، به این دلیل است که تفاوت اندازه پنهان بماند. و در آخر، اگر فرزندان به گرد &aposپدر&apos و عورتش گرد آمده‌اند، دلیلش اینست که می‌دانند، زیر عبا چیزی پنهان مانده از نگاه‌ها که ابهت &aposپدر&apos به پنهان ماندن آن بستگی دارد. کمدی و تراژدی دو رویه یک سکه‌اند. پس چه تفاوتی میان آنهاست؟ چگونه می‌شود که تراژیک و غم‌انگیز می‌شود خنده‌دار؟. تفاوت تراژیک و کمدی را بایستی نه در ماهیت آنها، چرا که هر دو درونمایه یکسانی دارند، بلکه در زاویه نگرش بیننده جستجو کرد: برای خندیدن به چیزی که گریه‌آور است، بای ...
  • گزارش تخلف

سرگرم تا سرحد مرگ. شاعر و خواننده: راجر واترز. ترجمه: محمدمهدی اردبیلی

دکتر! هی دکتر، چی به سرم اومده؟. این زندگی سوپرمارکتی، خیلی طولانی شده. فلسفه وجودی یک تلویزیون رنگی چیه؟. عمر مفید یک ملکه زیبائی چطور؟. آه! ای زن غربی …. آه! ای دختر غربی ….
  • گزارش تخلف

✍ دکتر مصطفی مهرآیین …. ما همه جور سخنی می‌گوییم تا سخن اصلی را نگوییم

نقد میکنیم، راهکار می‌دهیم، طنز می‌سازیم، فحاشی میکنیم، خودمان را محکوم میکنیم، دیگران را محکوم میکنیم، و … …اما سخن اصلی را نمی‌گوییم. سخن گفتن‌های ما گونه‌ای مکانیسم دفاعی ناشی از کمپلکس نارضایتی از وضع خود و اضطراب از دست دادن همین زندگی حداقلی است که همه جوره به آن چسبیده‌ایم. ما همه کاری میکنیم تا کار اصلی را انجام ندهیم. به مهمانی می‌رویم، به مهمانی نمی‌رویم، کمک انسان دوستانه می‌کنیم، طلب صلح می‌کنیم، در غم مرگ این و اون ناراحت می‌شویم، و … …اما نمیخواهیم کار اصلی را انجام دهیم. فعالیت‌های ما نیز در میانه خشم از وضع موجود و اضطراب از دست دادن همین حداقل ممکن می‌شود. ما وضعیت آچمز بودن را به صورت ساختاری تداوم می‌بخشیم تا سخن اصلی را نگوییم و کار اصلی را انجام ندهیم. سخن اصلی و کار اصلی تنها یک چیز است: آزادی از زندان با احتمال مرگ. پیچیدگی ماجرا آنجاست که هر یک از ما دارای سهمی در ساختن این زندان هستیم و وجود آن را تحقق بخش هایی از درون خود می‌دانیم و به آن عشق می‌ورزیم. انسان و جامعه گرفتار در میانه خشم و اضطراب و عشق طبعا قادر به انجام هیچ کاری نیست و بیش از هر چیز نخست باید ب ...
  • گزارش تخلف

پرداختن ما به روانکاوی و قرائت خاص ما از روانکاوی و هدف از احیاء منظری خاص از آن، در تقابل با آن روانشناسی‌های تقلیل گرا و موفقیت

و دامن زدن به توهم «تو می‌توانی» و «تو موفق می‌شوی» است، آنهم بدون لحاظ کردن و خوانش توامان سوژه و محیط یا سوژه و وضعیت اش، قصد پریدن و پراندن سوژه از موانع واقعی و ریشه‌ای بر فراز «خوشبختی» و «توانستن» و «موفقیت» را دارند. برخلاف این رویکردی که از شانس بد هواداران زیادی هم دارد، قصد ما اتفاقا آزاد کردن هیولاهایی است که سالها و قرنهاست که توسط لالایی‌های اینگونه رویکردها، و ایدئولوژی‌ها بخواب رفته‌اند، هیولاهایی که ساخته‌ی سلطه و سرکوب و انقیاد اند، و زمانش رسیده که بیدار شوند، رویکرد هایی که سعی در پوشاندن شکاف‌ها و گسست‌ها و شکل‌های سلطه و اقتدار اند و سعی در بخواب کردن سوژه‌های بیدار و نیمه بیدار هستند. قصد ما آشفته کردن خواب خفتگان است، نه لالایی و دعوت به آرامش کاذب، ما آغازگر سفری به دیار هیولاهایی از جنس امر واقعی هستیم، دیار بهت و حیرت و اضطراب و عمیق‌ترین ترس‌های سرکوب شده. اگر قصد همسفر شدن با ما را دارید، نباید اهل تفکر فست فودی و حاضر و آماده و اهل گرفتن جواب‌های حاضر و آماده باشید، کلاف آگاهی دوسر دارد که یک سر آن به دست شماست و سر دیگر آن در دستان ما، که به کمک و همکاری ه ...
  • گزارش تخلف