این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1


خواب؛. ✍ حسام محمدی …دلم می‌خواهد بخوابم

خوابی عمیق، بی‌حضور هیچ مزاحمی و فارغ از دست‌های خشنی که بیدارمان می‌کنند. اگر نه برای همیشه لااقل برای مدتی مدید، دوست دارم در گوشه‌ای دنج چنان مسکوت بمانم تا بتوانم برخی رویاهای دیده یا ندیده‌ام را از نو ببینم. از خواب که بیدار می‌شوم احساس می‌کنم چیزی یا کسی را در خواب‌های آشفته‌ام، جا گذاشته‌ام‌‌، مدت‌هاست که من نیازمند یک خواب زمستانی‌ام تا تن نحیفم را از تمام کوفتگی‌ها پاک کنم و اینچنین است که مرگ خورشید را هر صبح هنگام طلوع، آرزو می‌کنم. به راستی که وحشتناک‌تر از شب‌های بی‌خواب چه چیز دیگری می‌توانست باشد، شب‌هایی که به غرش یک طلوع رقت‌بار منقرض می‌شوند و ما را با چمدانی از بی‌خوابی‌ها، راهی روزگاری می‌کنند که بیهودگی اولین ارمغان آن است …خوابیدن برای من تمرین مرگ محسوب می‌شود، دل کندن از این جهان و دل‌سپردن به چیزی که نمی‌دانم چه بخوانم‌اش. در بیداری مدام محاکمه می‌شوم، شاید در این جهان کافکایی خواب عمیق گناهی بس عظیم و سترگ باشد، طغیانی علیه رنج‌های روزانه و بی‌اعتنایی به آنچه که در بیداری مستلزم به رعایت‌ش شده‌ایم. تاوان این سرکشی در شب‌هایی‌ست که در بی‌خوابی متورم می‌شویم و ...
  • گزارش تخلف

✅هویت واکنشی چیست؟.. ✍ناصر فکوهی

🔹اگر بخواهیم بفهمیم هویت واکنشی چیست، ابتدا باید بگوییم هویت چیست: هویت به مجموعه‌ای از باورها و نمودهای فکری و رفتاری و ظاهری اطلاق می‌شود که فرد یا گروهی را به فرد یا گروهی دیگر پیوند می‌دهند. البته این صرفا درباره انسان‌ها صادق نیست بلکه در اندیشه انسانی می‌تواند شامل تعلق اشیا یا سایر موجودات به یکدیگر نیز بشود. مثلا تعلق هویتی یک رنگ به یک هویت ملی، یا تعلق یک انسان به یک شیئی یا یک ایده، مثل همین ایده ملیت و باورهای نزدیک به آن. هویت برای انسان‌ها به ویژه در شرایط مدرن ضروری است. زیرا در شرایط پیش مدرن انسان‌ها به عنوان سوژه فردی وجود ندارند بلکه از زمان تولد متعلق به یک قومیت و قبیله و طایفه و روستا و غیره هستند و رفتار و حرکات و باورهایشان تحت تاثیر همین هویت و بر اساس عرف و قوانین خودآگاه یا ناخودآگاه آن انجام می‌گیرد و بدین ترتیب در یک جامعه پیش مدرن وقتی دو نفر با یکدیگر سخن می‌گویند یا هر نوع مبادله‌ای اعم از فرهنگی یا اقتصادی، عاطفی و غیره می‌کنند، از روابط موجود در نظام‌های جماعتی (communautaire) خود تبعیت می‌کنند که در آنها درونی شده است. اما در شرایط مدرن فرد به عنوان ی ...
  • گزارش تخلف

روانشناسی، حکومت مندی و نولیبرالیسم. ✍ دکتر آرش حیدری …طرح مسئله

مسئلة سازوکارهای سوژه سازی و تولید سوژه هایی همخوان با منطق جدید قدرت در ایران کمتر موردتوجه بوده است. چرخش الگوی اقتصاد سیاسی در ایران و تحولات اقتصادی در ایران، خاصه در سالهای بعد از جنگ هشت ساله و تمرکز بر اصل ۴۴ قانون اساسی و درپرانتزرفتن اصول مربوط به عدالت اجتماعی، خاصه اصول ۳۰ و ۴۳ قانون اساسی، فضای جدیدی در ایران را به وجود آورده است. آمارهای مختلف در زمینة آسیبهای اجتماعی نشان از رشد تصاعدی این آسیبها در سه دهة اخیر دارد. از سوی دیگر، چرخش جمعیتی کشور و واردشدن حجم انبوهی از جوانان به بازار کار، بسط و گسترش آموزشهای عالی و مسائلی چون بیکاری فارغ التحصیلان، شکاف طبقاتی عمیق، حاشیه نشینی، طلاق، مهاجرت، اعتیاد و … در کنار تغییر ترکیب جمعیتی ایران از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد شهرنشین و سایر بحرانها، همه و همه بحرانی در الگوی ادارة سرزمین پدید آورده است. به موازات رشد نولیبرالیسم ایرانی و خصوصی سازی و پیمانکاری شدن حیات اقتصادی ایران و بالا رفتن نرخ آسیبهای اجتماعی و بحرانهای روحی و روانی، الگویی از حکومتمندی در فضای عمومی ایران نهادینه شد که بر محور گونه‌های روانشناسیگری میچرخد. بالارفتن ...
  • گزارش تخلف

◻️ موسیقی عاشقانه | خوانش کی‌یرکگور از ایوب

✍ آرش نریمانی ….۱- از دههٔ هشتاد شمسی بود که انبوهه‌ای از آهنگ‌ها با مضمون سوژهٔ جدا-افتاده و ترک شده ممکن گشت؛ انسانی که یا خیانتی دیده است و یا به نحوی از انحاء تنها مانده است. «مجید خراطها»، «محسن چاوشی» و «محسن یگانه» ها و …اینگونه ممکن گشتند؛ مسألهٔ بر سر شرایط امکان این نوع از موسیقی به لحاظ اجتماعی نیست و همچنین قضاوت راجع به کیفیت زیبایی‌شناختی این فرم موسیقی؛ مسأله بر سر دقیقه‌ای مهم است که در تحلیل‌های رایج غایب است؛ و آن لحظهٔ «رمانتیک کردن» و «فردی کردن» لحظهٔ جدایی است که در دوگانهٔ «خیانت/وفا» صورت‌بندی می‌شود؛ همهٔ آه و ناله و فغان‌های سوژهٔ جدا-افتاده بر سر معشوقی هوار می‌شود که رفته است؛ معشوق به مثابهٔ انسان اراده‌ورزی صورت‌بندی می‌شود که می‌توانست بماند اما رفت؛ این مکانیسم فردی‌سازی در آهنگ‌های عاشقانه - فارغ از قرابت عجیبش با گفتارهای روانشناسی و کارآفرینی که مبتنی بر ارادهٔ انسان هستند که گویی می‌تواند هر کاری انجام دهد- لحظه‌ای مهم در درونه‌اش وجود دارد؛ و آن یا آسیب‌شناختی کردن خود است و یا دیگری؛ «حتما من یه مشکلی داشتم که رفت» یا «خیلی بی وفا بود»؛ و در این لح ...
  • گزارش تخلف

هگل در نوشته اى با عنوان «منطق صغیر» در انتقاد به رهیافت کانت در نقادى عقل محض از استعاره اى سود مى جوید که شاید کاراترین افزار بر

او مى نویسد «شناخت پیش از شناخت یافتن همان قدر باطل است که تصمیم خردمندانه اسکولاستیکوس [نماد حکیمان مدرسى] به خوددارى از داخل شدن در آب پیش از شنا آموختن» (پیتر سینگر، «هگل»، عزت الله فولادوند، ص ۱۰۴) خوددارى از تن به آب زدن و در ضمن تلاش براى فراگیرى شنا دقیقا همان کارى است که ذهن در حین انتزاعى فکر کردن انجام مى دهد، براى یادگیرى شنا باید دلیرانه به آب زد، براى شناخت واقعیت (حقیقت) _ هدفى که تفکر دنبال مى کند- باید با شهامت خود را در سیلان آگاهى غوطه ور ساخت. تفکر انتزاعى، به تعبیر هگل، نشانه «نافرهیختگى» است. اهمیت این نوشته زمانى روشن‌تر مى شود که یادمان باشد در تاریخ فلسفه به ناحق، هگل را قله «تفکر انتزاعى» دانسته‌اند. به زعم هگل، بدترین آلودگى تن زدن از آلوده شدن به جریان واقعیت/ آگاهى یا همان جدایى «ماده» از «صورت» در منطق کلاسیک و حتى فلسفه نظرى کانت است، کارى که ذهن هاى نافرهیخته هم براى گریز از «آلودگى» رویارویى با واقعیت مى کنند …. مقاله چه کسی انتزاعی فکر می‌کند؟. نوشته گئورگ ویلهلم فردریش هگل. مترجم: صالح نجفی. 👇👇👇👇👇. ...
  • گزارش تخلف

همان طور که هگل به زیبایی توضیح داد، «اعلام امر کلی» در ذات خود وجهی پارادکسیکال دارد: همین که نامی به آن بدهید، همین که آن را به

ولی این اتفاق نوعی سردرگمی نسبی‌گرایانه نیست؛ بلکه سردرگمی در اعلام امر کلی است که آن را «کلیت» می‌نامم. یعنی نبرد یا مقاومت علیه نفی خود. از لحاظ فلسفی، این یکی از جذاب‌ترین مسائلی است که ویتگنشتاین و البته هگل به آن پرداخته‌اند، یعنی اثراتی که عطف‌به‌ماسبق بر خود گفتمان می‌گذارد، همان گفتمانی که مدعی است از «امر کلی» می‌گوید …تاومن-چاکرابورتی: در پرتو این گفتگو، آیا هنوز امیدی برای مقاومت هست؟ در دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، مقاومت چه معنایی برای شما دارد؟. بالیبار: من یک تعریف عام از مقاومت ندارم. من متمایل به حرف فوکو هستم که می‌گفت مقاومت‌ها، شکل‌های همبستۀ قدرت‌اند. فوکو شکل‌های نظام‌مند مقاومت را در مقالۀ معروفش «سوژه و قدرت» ۴ معرفی کرد. او در آنجا گفت هرجا قدرت هست مقاومت هست، ولی فقط این نیست. حقیقت جالب آن است که قدرت صرفا دنبال مضمحل کردن مقاومت نیست، بلکه در بسیاری موارد می‌خواهد از آن استفادۀ ابزاری کند، یا به تعبیر دیگر مقاومت را برای تقویت خود به کار بگیرد. ...
  • گزارش تخلف

قسمت دوم.. چرا رای می‌دهی؟

چه فایده‌ای دارد؟ اینجا جایی نیست که مردم صدایی داشته باشند …» به آن‌ها می‌گویم این سؤالتان من را شرمنده می‌کند چون در انتخابات بعدی شاید در وضعی باشم که نتوانم تصمیم بگیرم به چه کسی رأی بدهم. ولی با این حال، شاید هم دیدگاه‌هایم به قدر کافی آزادی‌خواهانه یا آنارشیستی نیست. قوانین همان چیزی‌اند که زمینۀ همزیستی مردم مختلف را فراهم می‌کنند بدون آنکه تعارض‌ها و مناقشه‌هایشان به جنگ داخلی منجر شود. درست است که سیستم‌های پارلمانی در اکثر کشورها دیگر پویایی ندارند و پتانسیل‌های دموکراتیک‌شان حداقلی است؛ اما حذف تمامی مفاهیم [دموکراسی] نمایندگی، شاید (حداقل در حال حاضر) قمار بسیار خطرناکی باشد …تاومن-چاکرابورتی: مجددا، در تأمل پیرامون اروپا، برایمان سؤال است که منظور شما از اروپا چیست؟ عطف به کتاب آخرتان کلیت‌ها۳، این سؤال را می‌پرسیم که بدانیم آیا اروپا مقوله‌ای «جهان‌شمول/کلی» است یا خیر. همچنین چه تمایز تحلیلی‌ای بین مقوله‌های «جهان‌شمول/کلی»، «جهان‌شمولیت/کلیت» و «جهان‌شمول‌گرایی/کلی‌گرایی» قائلید؟. اتین بالیبار: این‌ها دو پرسش متفاوت‌اند. اروپا یک مسألۀ پراگماتیک و سیاسی است. ...
  • گزارش تخلف

سامان‌دهی و بالتبع تقنین و ساده‌سازی روابط جنسی دست زده‌اند

این قلمرویی نیست که در آن دشمنی داشته باشید، لذا دشمنانش تخیلی‌اند: دگرگونی اخلاق و دنیا گویا شیوه‌های سنتی تقنین را تهدید می‌کنند. در این ایام عدم‌اطمینان اقتصادی در کار است و مرز میان فرهنگ‌ها دارد کم‌رنگ می‌شود، و تمدن‌ها هم فشار روی افراد برای دفاع از خودشان در بازار سرمایه‌دارانه را افزایش می‌دهند. این شرایط اضطراب بسیار عمیقی می‌آفریند، البته پیش از آنکه شکلی از انقطاع در خانوادۀ سنتی و سامان‌دهی نژادی و جنسی رخ دهد که نه‌تنها قشر مافوق بلکه قشر مادون هم ادراک یا احساسش کند. به همین خاطر است که بسیاری از زنان، گفتمان‌های بسیار خشونت‌آمیز و سکسیستی‌ای را می‌پذیرند که ترامپ و دیگران طرح می‌کنند. ولی در اینجا هدفم تبیین نیست، بلکه دارم پیچیدگی این حوزه را توصیف می‌کنم …تاومن-چاکرابورتی: حدود ۱۵ سال پیش، کتاب ما مردم اروپا۲ را نوشتید و در آن کتاب به عبارت «آزمایشگاه دموکراسی» اشاره کردید که به نوعی شکل اروپایی به خود داشت. عطف به تحولات اخیر از قبیل خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا و به‌اصطلاح بحران پناه‌جویان، خوانش کنونی‌تان از آن متن چیست؟ مایلید چه اصلاحی در آن بکنید؟. بالیبار: امی ...
  • گزارش تخلف

آزمایشگاهی به نام دموکراسی؛. قسمت اول

تاومن-چاکرابورتی: در کلاس‌های ویژۀ اخیرتان با عنوان «به‌سوی نقدی جدید از اقتصاد سیاسی» در مؤسسۀ علوم‌انسانی بیرکبک، از لزوم مطالعۀ دوبارۀ اقتصاد سیاسی مارکسی دفاع کرده‌اید. ولی عطف به مسائل سیاسی معاصر، می‌خواهیم بر پژوهش‌های سابقتان دربارۀ رابطۀ میان نژاد، طبقه و ملی‌گرایی تمرکز کنیم. ما می‌خواستیم دربارۀ این پارادوکس بپرسیم که علی‌رغم استفادۀ روزافزون رهبران سرمایه‌دار از سیاست‌ورزی‌های تفرقه‌افکنانه، آن‌ها همچنان در گرفتن رأی‌های بیشتری از سرکوب‌شدگان و محرومان موفق بوده‌اند. به عنوان مثال، وضعیت فعلی در ترکیه، هند، ایالات متحده و انگلستان را در نظر بگیریم. این کشورها علی‌رغم تفاوت‌های فرهنگی و جغرافیایی، در زمینۀ وضعیت سیاسی‌شان اشتراکات زیادی دارند. تحلیلتان از این پارادوکس چیست؟. اتین بالیبار: کاش جواب ساده‌ای برای این پرسش داشتم … اما قبول دارم این پرسش مهمی است که گریزی از آن نیست. دربارۀ پرسش اول، سؤال می‌کنم که مگر این حقیقت که اربابان، و قدرت‌مندان دنیا، مورد حمایت محرومان و سرکوب‌شدگان‌اند یا صدای آن‌ها می‌شوند، اتفاق جدیدی است؟ و جواب می‌دهم که خیر، همیشه چنین بوده است. ...
  • گزارش تخلف

اتین بالیبار، فیلسوف فرانسوی، از چهره‌های برجستۀ پسامارکسیسم در دوران ماست

نژادپرستی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری اوست و هشدار می‌دهد که ترکیب این گرایش فکری با بازگشت تمایلات ملی‌گرایانه و اوج‌گرفتن سیاست‌های شبه‌فاشسیتی آیندۀ نگران‌کننده‌ای را برای ما رقم خواهد زد. بالیبار در این مصاحبه علاوه بر تشریح دیدگاه خود دربارۀ دنیای امروز، از کتاب‌های قبلی و دوران دانشجویی خود نیز یاد می‌کند. آنچه در چند قسمت در پی خواهد آمد گفتگوی یونش تاومن و سنجوتی چاکرابوراتی با اتین بالیبار است به نام آزمایشگاهی به نام دموکراسی🌹 ...
  • گزارش تخلف

دکتر قربان عباسی ….. جامعه ایران جامعه ملتهبی است

جامعه‌ای به شدت عصبی و آشفته و افسرده. حجم نزاع‌های خیابانی، شمارخارج ازاندازه پروندهای قضایی، میزان مصرف مواد آرام بخش افیونی و شبه افیونی عملا التهابات این جامعه را نشان می‌دهد. جامعه که با عدم قطعیت به آینده‌ای روشن دست و پنچه نرم می‌کند. جامعه‌ای ترس زده و عملا کرخت شده که نه توان بازگشت به گذشته را دارد و نه جرئت رفتن به سوی آینده را. حالش به حل کسی می‌ماند که دشمن ازپشت سر به او نزدیک می‌شود و مقابل نیز بن بست است. گرفتار دربن بست‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فراتر ازآن گرفتار دربن بست معرفتی و هستی شناختی او را درموقعیتی قرار داده است که گالیوور درسرزمین لی لی پوت‌ها داشت. آدم هایی به اندازه یک بند انگشت. که گالیوور را با هزاران ریسمان به تو می‌اندازند. انسان ایرانی گرفتار این ریسمان‌های بی شماراست که به دست و پای او بسته شده‌اند؛ ریسمان فقر، ناامیدی، افسردگی، ناکامی، حرمان و شکست، ترس ازآینده نامعلوم، جنگ و تنازعات قومی و قبیله‌ای، فروپاشی اقتصادی و فرهنگی، نوسانات مالی شدید، گرانی و تورم. ...
  • گزارش تخلف

🔴 خانواده، تعرض، آموزش و پرورش …✍🏻فرهاد قنبری

📍در مسئله قربانیان کودک آزاری در مدرسه‌ای در تهران تا آنجا که می‌شد به معلم مربوطه (کاملا به حق) و مدیر و سایر مسئولین آموزش و پرورش تاخته شد، اما کسی از مسئولیت خانواده‌ها و والدین چیزی نگفت.. سه سال قبل در یکی از کلاس‌های هفتم متوجه مشاجره‌ای سنگین بین عده‌ای از دانش آموزانم شدم و وقتی علت را پیگیر شدم به مسئله تعجب و تاسف انگیزی برخوردم. از قرار معلوم بچه‌های این کلاس، گروهی را در یکی از شبکه‌های مجازی تشکیل داده بودند و در آنجا فیلم‌های پورن به اشتراک می‌گذاشتند و حال که با یکدیگر به مشکل خورده بودند، می‌خواستند گروهشان را لو دهند. بعدها والدین یکی از این دانش آموزان را خواستم و وقتی مادر او به مدرسه آمد گفتم خانم داشتن گوشی و تب لت در این سن نیاز فرزند شما نیست و باعث افت تحصیلی او می‌شود. مادر این دانش آموز در پاسخ گفت همه بچه‌ها دارند و اگر بچه من نداشته باشد عقده‌ای می‌شود …. هر چه تلاش کردم نتوانستم او را قانع کنم که موبایل و تب لت فرزندش را از او بگیرد و در نهایت بی خیال آن ماجرا شدم …در حال حاضر اگر کسی برای مدت کوتاهی هم در یکی از مدارس کشور به عنوان معلم مشغول فعالیت باشد ...
  • گزارش تخلف

✍ معصومه حنیفه زاده/ روانکاو …

پذیرش خشونت دیگری، از او یک شکنجه‌گر و از ما یک قربانی خشونت خواهد ساخت …چرا قربانیان خشونت خانگی در دام یک رابطه‌ی آسیب رسان می‌افتند؟ زیرا نخست در دام دلربایی افتاده و سپس خود را فرشته‌ی نجات دهنده‌ی یک قربانی خشونت تصور می‌کنند …چرا قربانیان خشونت خانگی بر نخستین نشانه‌های پرخاشگری شکنجه‌گر خود چشم می‌پوشند؟ زیرا شکنجه‌گر خود را &aposمی‌فهمند&apos …چرا قربانیان خشونت خانگی به رابطه‌ با شکنجه‌گر خود ادامه می‌دهند؟ زیرا نمی‌دانند که تحت تسلط شکنجه‌گر خود هستند …چرا قربانیان خشونت خانگی به رابطه‌ با شکنجه‌گر خود پایان نمی‌دهند؟ زیرا می‌دانند که در اینصورت ممکن است مورد خشونت بیشتری قرار گیرند …برای پایان دادن به خشونت خانگی نبایستی با شکنجه‌گر خود تنها ماند؛ بایستی خشونت خانگی را برای همه و بویژه نهادهای قانونی آشکار کرد …به یاد داشته باشیم که این پذیرش خشونت از سوی ماست که به خشونت دیگری دامن می‌زند. یاری خواستن از نهادهای قانونی، تنها به پذیرش خشونت در ما پایان نمی‌دهد، بلکه شکنجه‌گر ما را نیز از اعمال خشونت خود در امان نگاه می‌دارد …. ...
  • گزارش تخلف

امروز ما ناگزیر از قبول این باور شده‌ایم که هر ایده انقلابی، پنداری خیالی و در نهایت محکوم به تباهی و شکست است و اکنون منتهای آمال

و باید باور کنیم که جهان امروز سر به سر تشنه اقتدار و فرمانروایی امپراطوری آمریکا و آمریت پلیس بین المللی آن «ناتو» &apos، است. البته رهبران و تبلیغات چیان ما همه خوب می‌دانند که دمکراسی خیال و توهمی بیش نیست: کجاست قدرت مردمان؟ کجاست آن قدرت سیاسی که مدافع حقوق روستاییان جهان سوم و حامی طبقه کارگر اروپا و تهی دستان سراسر جهان است؟ هواخواهان سینه‌چاک نظم مستقر برای توجیه محافظه کاری خویش البته قادر نیستند این وضع و حال را آرمانی یا عالی بخوانند. پس قرار گذاشته‌اند که بگویند راستش از این بهتر نمی‌شود. و هر وضعی جز اینکه هم اکنون هست وحشتناک است. بله قبول که وضعیت ما از همه نظر عالی و بی نقص نیست اما باز جای شکرش باقیست که در وضعیت شر زندگی نمی‌کنیم. خب دموکراسی ما کامل نیست، اصلا گل بی خار کجاست، ولی هرچه هست از استبداد‌های خودکامه و خونخوار که بهتر است. بله، سرمایه‌داری عادلانه نیست، اما به حد نظام استالینی دستانش آلوده نیست. ...
  • گزارش تخلف

التهاب؛. ✍ حسام محمدی …مرگ، شاید خوابی دگرگون، پرآشوب و طولانی باشد در بستر طبیعت

موهبتی که خصمانه از جانب این مامن آلوده به تشویش مضاعف بر ما رانده می‌شود و گردشی رام‌ناپذیر که بر بلندای زندگانی‌مان مدام خمیازه می‌کشد. او که وحشیانه به میانجی آشوبی منظم، می‌زاید، می‌میراند و هضم می‌کند، قطره قطره هراسی جان‌فرسا بر جان‌مان می‌نشاند. طبیعتی که به ضرب‌آهنگی سرکش، بر جسم‌مان مستولی می‌گردد و به آرامشی مرتجع ما را در خود فرومی‌بلعد. طبیعت، افسون‌گری بی‌رحم و رقیبی دژخیم که پیروزی‌اش بر یقین تن ساییده و چون قانونی جبارانه بر ما رانده می‌شود.. طبیعت، آن ساحت آرام اما ملتهبی که فرمانروایی‌اش بر آرامشی مغشوش، خیزشی مواج و سکونی سهمگین استوار است، رقیبی پیروز که در معرکه‌اش، فریاد دهشت از نهاد آدمی برخواهد چید و چون مهیبی بی‌جان، جان‌مان خواهد ربود … طلوع نه چندان مطیع خورشید و بارش نه چندان آرام باران، که جز غرق شدن در چرخش دیوانه‌‌وار ابرهایش راهی پیش روی‌مان نمی‌گذارد، تصویری تمام عیار از موجودی مفلوک که در نزاعی نابرابر، انتهای نبرد، سینه بر خاک خواهد مالید.. ما مالک طبیعت نیستیم، بلکه اجحافی عظیم در حق خودمان هستیم که عاجزانه دل به تقدیر طبیعت می‌سپاریم، خشونتی بی‌پرده ...
  • گزارش تخلف

تصویر عشق. ✍ معصومه حنیفه زاده …در انعکاس نور،.. حریم تنهایی یکدیگر را با تیغ عشوه

های خود دریده‌ایم …خون می‌چکد. بنفش افق می‌آمیزد با سرخی خاک. اسب وحشی حساس ناآرام. گیج، می‌کوبد پای. شیهه‌های دردناک می‌دردسکوت. دهشتناک دشت تهی را …از سحر آینه‌ی افسونگر گریزی نیست … …
  • گزارش تخلف