این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1


✍ معصومه حنیفه زاده/ روانکاو …. دلیل افسردگی خیانت به خود است …

پشت کردن به آرزوهای واقعی خود و زیر پا گذاشتن احترام به خویش برای انطباق با واقعیت، بدلیل ترس، منافع و …. نهایی‌ترین عامل افسردگی است.. صرف مواجه با موانع خارجی باعث افسردگی نمی‌شود باعث خشم می‌شود. فرد افسرده خود را دوست ندارد و خود را برای از بین بردن گریزگاه‌های سرمایه گذاری انرژی اش سرزنش می‌کند، حتی اگر این سرزنش ناخودآگاه باشد. در یک کلام ته وجدانت میدانی که با شیطان معامله کرده‌ای … … ...
  • گزارش تخلف

این مقاله می‌خواهم ردپای تجاوز به محارم را در چارچوب دو نهاد خانواده و دولت بررسی کنم

در چارچوب نهاد خانواده می‌کوشم رفتار سه دسته از کنش‌گران در مراحل گوناگون وقوع این آسیب اجتماعی را مطالعه کنم: اول، آزارگر در خانواده که عبارت باشد از پدر خانواده؛ دوم، آزاردیده که عبارت است از دختر خانواده؛ و سوم، نزدیک‌ترین خویشاوند نسبی که غالبا مادر خانواده است. بدین اعتبار، کوشش خواهم کرد ابتدا به سه پرسش ذیل پاسخ دهم: اول، آزارگر از چه استراتژی‌هایی برای مبادرت به آزار جنسی استفاده می‌کند؟ دوم، واکنش آزاردیده نسبت به وقوع آزار جنسی چیست؟ و سوم، واکنش مادر نسبت به آزار جنسی چه‌گونه است؟ هم‌چنین در چارچوب نهاد دولت می‌کوشم عملکرد آن دسته از سازمان‌های دولتی در زمینه‌ی مسائل مرتبط با آزار جنسی محارم را بررسی کنم که بیش‌ترین ارتباط را با آزاردیدگان و آزارگران برقرار می‌کنند: قوه‌ی قضاییه، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، و نیروی انتظامی. ...
  • گزارش تخلف

«نقبی به یک عکس». ✍ آیدین محمدی … یک مرد اسرائیلی از دیوار بالا رفته یک زن فلسطینی را می‌بوسد

عشق آنها بر دیوار و جدایی غلبه کرده است. آن دو هر کدام با هویت خود در صحنه حاضر شده‌اند، مرد کلاه مخصوص یهودیان را بر سر دارد و زن چفیه مخصوص فلسطینی را برسر کرده و هر کدام پرچم کشور خود را در دست دارند. درست که اسرائیلی را مردی نشان می‌دهد که با پرچمش در جایگاهی بالاتر ایستاده است، اما من فقط به معاشقه‌ای که در جریان است نظر دارم. شاید هم تصویر ساختگی باشد، اما مهم نیست. مشاهده این صحنه مرا به یاد سخن «الن بدیو» می‌اندازد، فیلسوف معاصر فرانسوی، در باره تفاوت سیاست و عشق، می‌خواهم بگویم که چگونه سیاست انسانها را از هم دور می‌سازد و عشق آنها را به هم نزدیک می‌کند. سیاست و عشق هر دو بر اساس تفاوت بنا می‌شود، منتها سیاست تفاوت را طرد می‌کند ولی عشق مبتنی بر جذب است. سیاست می‌گوید چون تو مثل من نیستی از من دور شو، یا مثل من شو یا از من دور شو، عشق اما عاشق تفاوت است. عشق مبارزه‌ای است برای غلبه بر جدایی، نه برای اینکه معشوق را به رنگ خود درآورد، بلکه او را چنانکه هست می‌پذیرد. اما سیاست تفاوت را برنمی تابد، چون تو یهودی هستی از من نیستی، تو باید مسلمان شوی تا با من یکی شوی،. ...
  • گزارش تخلف

✍ معصومه حنیفه زاده/ روانکاو …یکی از مشکلات اساسی روابط انسانی داشتن «ذهنیت سرمایه داری» است، بخصوص امروز، درونی شدن «ذهنیت سرمایه

نه بخود و نه به دیگری. چرا که هریک از ما موجودات دو پاره و چند پاره‌ای هستیم که نیاز‌ها و گرایشات متفاوت، ناسازگار و حتی ضد و نقیضی داریم …پذیرفتن این حقیقت که انسان کامل وجود ندارد، چه من باشم و چه دیگری، لازمه رسیدن به هشیاری در روابط انسانی است …ایجاد تعادل در یک رابطه کاری شبانه روزی است و قرار داد یک رابطه همیشه «لحظه به لحظه» بازخوانی و تجدید نظر می‌گردد …. ...
  • گزارش تخلف

قطعه‌ای از شاهکار آر دی لینگ، خویشتن از هم گسیخته:.. اما از نظر وجودی، این هذیان چه معنایی دارد؟

به راستی او لطیفه نمی‌گوید و تظاهر نیز نمی‌کند بلکه به عکس، می‌خواهد بگوید که سالیانی چند از عمر خویش را به منزله فردی واقعی تظاهر کرده‌است، اما این فریب، بیش از آن دوام نیاورده است. زندگی یکپارچه این فرد میان دو خواست از هم دریده شده است: یکی مبنی بر آشکار ساختن و دیگری مبنی بر پنهان نمودن خویش. همه ما در این مشکل با او شریک هستیم؛ نهایت اینکه ما به راه‌حل کم و بیش خرسندکننده‌ای دست یافته‌ایم. ما اسراری مخصوص به خود داریم و نسبت به اعتراف به آنها احساس نیاز می‌کنیم. ما احتمالا به یاد می‌آوریم که در کودکی چگونه بزرگسالان قادر بودند مستقیما سرتاسر وجود ما و درون ما را تحت نظاره بگیرند و نیز به یاد می‌آوریم که چه هنری کردیم وقتی با ترس و لرز توانستیم برای اولین بار دروغ بگوییم و این کشف را برای خود پدید آوردیم که ما در جنبه‌های خاصی به نحو غیر قابل تسخیری تک و تنها هستیم و دانستیم که در قلمرو خود ما فقط رد پای خودمان می‌تواند وجود داشته باشد. البته پاره‌ای از مردم هستند که هرگز کاملا خود را در چنین موقعیتی نیافته‌اند. این خلوت اصیل، پایه ارتباط اصیل محسوب می‌شود. اما کسی که ما او را «اسک ...
  • گزارش تخلف

✍ معصومه حنیفه زاده/ روانکاو …. قداست جان آدمی به صرف انسان بودنش بستگی دارد، نه به کردار فرد

یعنی کار قانون احترام و گسترش حس احترام به قداست «دال انسان» است. بنابراین هیچ انسانی حقح گرفتن جان انسانی دیگری را ندارد. اعدام فراروی از مرز «دال انسان» است …در دادرسی آنچه که مورد سنجش قرار می‌گیرد نه فرد، بلکه کردار فرد است. یعنی حکم قانونی حکمی صرفأ نمادین است و ارزش تربیتی و اجتماعی دارد. قانون تلافی‌گر نیست. در غیر اینصورت دیگر قانون نیست. حکم اعدام امکان هر نوع بازنگری کردار را از فرد می‌گیرد. یعنی حکم دیگر جنبه نمادین خودش را از دست می‌دهد و ارزش تربیتی و اجتماعی ندارد …مقابله به مثل قانون‌گذار را با گناهکار همسان می‌کند. باید توجه داشت که قانون‌گذار، از این رو که تبیین کننده قانون است، نقش پدر نمادین را در جامعه بعهده دارد. ...
  • گزارش تخلف

✍ آیدا مجیدآبادی …نافم را به گلوله می‌بندند. و جای خالی ام در سینه‌ات سوراخ می‌ماند

سایه را خورشید می‌سازد. و فاصله را چشم‌های تو. من درد می‌کشم. و تو آغوشت را. که به درد من نخورد. پاییز جز در تن من مسری نیست. و این را بازوان تو. بهتر از هر شاخه‌ای می‌دانند …
  • گزارش تخلف

«ما در چه وضع و شرایطی هستیم؟». ✍ علی سروش کیا

نسبت مردم با نظام، در بیشترین فاصله‌ی ممکن قرار دارد. نظام، فاقد اراده برای ایجاد تغییری تعیین کننده در مناسبات درونی و در مناسبات با مردم است. فساد و ناکارایی مدیران چنان فراگیر و عمیق است که هر اقدامی برای هر اصلاح اساسی، عقیم می‌ماند. ارزش تومان در برابر ارزهای بین المللی، به شدت تنزل کرده و هر از گاه گفته‌ها و نوشته هایی در مورد قرار داشتن بانک‌ها در آستانه‌ی ورشکستگی شنیده و دیده می‌شود. همین طور در خصوص صندوق‌های بازنشستگی. به طور متوسط، روزانه چندین تجمع اعتراضی، عمدتا از طرف کارگران رخ می‌دهد. نیمی از جمعیت کشور که خانواده کارگری را تشکیل می‌دهند، مشکل جدی معیشتی دارند. نرخ بیکاری، بیش از ٪۲۰ اعلام می‌شود. مسائل ملی و ملی - مذهبی به تبع شرایط، قابلیت صعود به مراحل حاد شدن را دارند. ...
  • گزارش تخلف

اغوا؛. ✍ حسام محمدی …بنا به روایت بودریار، سکس پایانی مضحکه دارد؛ ارگاسم …

شکل بی درنگ تحقق میل و پایانی ناخوشایند بر اقدامی لذید. اینجا میل پایان ناپذیر است؛ چون جنسیت عادی غایب است. در گذشته قضاوت گران و مراجع قضایی به ارگاسم می‌رسیدند؛. چرا که خون جاری شده برای مراجع قضایی نشانه هایی از میل به تجاوزشان بود. خون مجرم برای آنانی که آگاه از ژرفا هستند، نشان از تحقق میل شان دارد. آنان همگی به ارگاسم می‌رسند، همگی تمام می‌شوند، به جز آن کسی که اینک از درون باکره آهنی نفس می‌کشد …فرد راهی به برون ندارد، لولای در کاشته شده در باکره آهنی تنها به یک سمت می‌چرخد؛ به سمت درون، خروجی در کار نیست … ارگاسم این بار نه پایان، بلکه شروعی بر یک پایان بی پایان است …اینجا همه چیز در نمود اتفاق می‌افتد و ژرفا همچنان پشت در باقی می‌ماند. برای دیدن آن سوی در بر این وادی قدم نهاد. باید اغوا کرد، باید اغوا شد …. باکره آهنی …باکره آهنی نورمبرگ یک ابزار شکنجه قرون وسطایی، شبیه خمره بود. ...
  • گزارش تخلف

«تجارت تروما». ✍ رضا مجد …برنامه‌ی ماه عسل علیخانی، دست اندرکار تولید چه منطقی است؟

آیا این برنامه دانشی تولید می‌کند؟ دانشی در رابطه با ما و وضعیت موجودی که در آنیم؟ یا فقط تروماهای خفته‌ی ما یا تروماهای سرکوب شده‌ی ما را قلقلک می‌دهد، تا به یک همذات پنداری کاذب برسیم؟ آنهم با مهیا کردن سوژه هایی که از دل زمینه و بستر خویش کنده شده و در یک فضای ایدئال با یک مجری ایدئال ابژه‌ی نگاه خیره‌ی ما می‌شوند؟ سوژه هایی که از خلال روایت رنج و تروماهایشان رستگار می‌شوند، و تایید دیگری بزرگ را می‌گیرند، بدون اینکه توان به چالش کشیدن این دیگری بزرگ را داشته باشند، تو گویی همین دیگری بزرگ نبوده که زندگی و وضعیت آنها را تروماتیک کرده است. جنس سوژه‌ها یا جنس تروما در این برنامه اصلا مهم نیست، مهم لذت افزوده‌ای است که نصیب سازندگان این برنامه می‌شود، همان کیف اضافه (jouir - de - plus) که لاکان آن را بر پایه‌ی مفهوم ارزش افزوده‌ی مارکس صورت بندی کرد، همانطور که مارکس می‌گوید این پول یا ارزش افزوده‌ای که از دسترنج کارگران تولید شده و توسط سرمایه دار، مصادره می‌شود قادر است هر چیز را به ضد خودش بدل کند، لذت افزوده‌ی لاکانی هم قادر است به شکل پارادکسیکال هر ابژه‌ای را بدل به ضد خود کند، و ...
  • گزارش تخلف

🔵گفتمان تحول و روشنفکران حرفه‌ای.. ✍🏻شهرام جمالی

📍 «روشنفکر» شخصیت جدید جامعه مدرن و به واقع وارث اصلی «انسان باوری» است که به واسطه‌ی روحیه انتقادی خویش به جنگ اساطیر و خرافات می‌رود و معتقد به ارزش‌های جهانشمولی چون عقلانیت، عدالت، شکیبایی، آزادی و زیبایی است که امروزه برخی از آنها را در چارچوب اعلامیه حقوق بشر می‌یابیم. به زعم داریوش آشوری «روشنفکری فرا آورده‌ی تمدنی است که بر ارزش‌های عقل خودبنیاد، انسان باوری و ایده‌ی پیشرفت تکیه دارد و از این رو می‌توان گفت که روشنفکران، پاسداران سنت اندیشه‌ی آفرینش‌گر و انتقادی درباره مسائل هنجارین جامعه هستند» داریوش شایگان هم نظام معرفتی روشنفکر را به پرسش می‌گیرد و پاسخ آن را بی تردید «نقد» عنوان می‌کند. شایگان همچنین می‌گوید: «روشنفکر، پیامبر نیست؛ وظیفه او درک کردن و طرح مشکل است.» ادوارد سعید اما قضیه را بازتر کرده و می‌گوید: «کار اصلی روشنفکر توجه به انتقاد و رفع توهم همراه با افشای پیامبران‌ دروغین و بی ارزش کردن سنت‌های باستانی و نام‌های مقدس است.» سعید، با تقسیم روشنفکری به دو بخش «روشنفکری حرفه‌ای» و «روشنفکری آماتور»، روشنفکرانی را که بابت کار روشنفکری خود دستمزد می‌گیرند، روشنفکر ...
  • گزارش تخلف

در عصر اطلاعات، رباتیک و هوش مصنوعی از مارکس چه می‌آموزیم؟

چرا اطلاعات باید در مالکیت گروهی اندک‌شمار باشد؟ چرا شاهد شکل‌گیری انحصارهای اطلاعات مانند گوگل و فیس بوک و انواع شبکه‌های اجتماعی هستیم؟. 👇‌ها: بخش پنجم از مجموعه فیلم‌های کوتاه پاول ماسون به‌مناسبت دویست سالگی 👇. ...
  • گزارش تخلف

مسخ شدگان. ✍ حسام محمدی …بولگاکف در مرشد و مارگاریتا اینگونه می‌گوید: «خدایان، خدایان من!

زمین شب هنگام چه غمگین است! مه روی مردابها چه رازآلود هستند … کسی که در این مه سرگردان شده؛ کسی که قبل از مرگ رنج بسیار کشیده؛ یا بر فراز زمین پرواز کرده، یا باری بیش از توانش را تحمل کرده است این رویه را می‌فهمد … کسی که از پای درآمده این را می‌فهمد … و بدون افسوس خوردن مه‌ها، مرداب‌ها و رودخانه‌های زمین را فراموش کرده، و در بازوان مرگ با قلبی روشن که فقط مرگ را می‌شناسد، فرو می‌رود …. در این ورطه» تنهایی «یک واژه نیست، فاجعه است … پشت هر انسانی یک دلهره، یک اندوه، یک دنیا ماتم نهفته است … زیستن در جهانی که از دیواره هایش تنهایی و انهدام سرازیر شده، بیش از هر زمانی این موجود نحیف را آزرده خاطر می‌کند … در شریان‌های متصل به زندگانی این موجودات، سیلابی از اندوه و تباهی در جریان است. فقدان و باز فقدان و زیستن در لحظه هایی که هیچ افق روشنی از آینده به دست نمی‌دهد و تنها تقلایی ست پایان ناپذیر و سیزیف وار از نیل به یک پژمردگی … این تقلای مکرر در مکرر و تمام‌ ناشدنی، زندگی را تهی و جهان را پژمرده و بی‌جان می‌کند و آغازی می‌شود برای دوباره آغازیدن رنج و اندوهی مضاعف …. و پژواک ناقوسی که هررو ...
  • گزارش تخلف

✍علی سروش کیا …نه زیستن را برای عقاید، که عقاید را برای زیستن باید خواست

اما از هر کدام که بیاغازیم، که بدیهی است بودن مان با زیستن آغاز می‌گیرد، به دیگری باید رفت. معنا، مولود ماده است و اگر به مهد خود سر ریز نکند، ناف بریده از بستر تغذیه می‌ماند. سر هم که به آسمان بساید، چون پا در زمین نمی‌کشد، هیچ سنگی را از پیش هیچ پایی بر نخواهد داشت. معنا پردازی در لفظ، همان قدر آسان است که دست یردن در ماده برای تغییر. این است که در برابر تنی چون مارکس، خیل فلاسفه و متالهین و مومنین را داریم. او آسمان را در آیینه‌ی زمین دید و به جرم همین گناه، مغضوب خدایان زمینی ای شد که دست در دست فلاسفه و متالهین و پشت به نیروی مومنین داشتند. مارکس می‌دید ابنا بشر، هنوز درگیر همان مشکلی است که والدین شکار چی اش بودند. مشکلی که در پی حل آن، بستر به صنعت و فرهنگ داده. بازوان اش جان مایه‌ی تمدن شده و مغز اش، پردازش‌گر خدایان. ...
  • گزارش تخلف

◻️ فجایع نولیبرالیسم در حوزه آموزش!. 🖋 ناصر فکوهی

🔻 امروز یکی از بزرگ‌ترین فجایعی که میراث نولیبرالیسم در بریتانیا و آمریکا بر جای گذاشته است، دانشجویان مقروض است که گاه برای تمام عمر باید هزینه وام‌هایی را که برای تحصیل گرفته‌‌اند پس از پایان تحصیل پرداخت کنند و نتیجه، بزرگ‌شدن بازارهای سوداگرانه تحصیلی در این کشورها و سقوط نظام‌های آموزش‌وپرورش و دانشگاهی دولتی است.. 🔸 در کشور ما سال‌های سال است که کنکور بزرگ‌ترین ضربه را به علم می‌زند و بیشترین بودجه را روانه جیب سوداگران و تاجران تحصیلی می‌کند. سیاست‌های نادرست وزارت علوم در طول دولت‌های مختلف سبب شده است که این بلا امروز در‌زمینه دانشگاه با شکل‌گرفتن بازار تحصیلی، فروش و تقلب در مقالات به‌اصطلاح علمی شکل بگیرد. حجم بازار سوداگرانه تحصیلی در ایران، سرسام‌آور است.. 🔸 رشد سرطان‌وار مدارس «ویژه» بسیار گران‌قیمت برای اقشار تازه‌به‌دوران‌رسیده و نوکیسه، حیرت‌آور است. این در حالی است که مدارس دولتی -همچون بیمارستان‌ها، حمل‌ونقل و …عمومی- موقعیت‌های نامناسبی را تجربه می‌کنند. نولیبرالیسم هرگز نمی‌تواند جز فاجعه به بار بیاورد اما برای پوشاندن این فجایع، همیشه گروهی «افتخارات» و «جوایز» و ...
  • گزارش تخلف

🖌. ✍ دکتر.. سال گذشته تحقیقی درباره موسیقی رپ داشتم

می‌خواستم ببینم که در شبکه‌های اجتماعی مجازی چه نظراتی درباره این موسیقی وجود دارد. با گشت و گذار در فضای مجازی به تدریج موضوع فرعی دیگری توجه‌ام را جلب کرد و آن نامیدن هنرمندان و خوانندگان نام آور با القابی مانند «استاد» بود. می‌دیدم که کاربران شبکه‌های اجتماعی لقب «استاد» را قبل از برخی از اسامی آورده؛ ولی برای برخی دیگر نیاورده‌اند. البته این طبیعی بود چون قطعا قرار نیست همه لقب استاد بگیرند. منظور من برای کسانی بود که در یک رده و جایگاه قرار می‌گرفتند و تفاوت شان تنها در اجرای آهنگ‌های شاد یا غمگین بود. به نظر می‌رسید که این موضوع تصادفی نیست. بیشتر کنجکاو شدم … در صفحاتی که اعضای آنها بیشتر به موسیقی پاپ علاقه مند بودند به ندرت دیدم که خوانندگانی لقب «استاد» بگیرند که ایرانیان غالبا با آهنگ‌های آنها شادی کرده‌اند و در مجالس با آثار آنان حرکات موزون انجام داده‌اند. مثلا قبل از نام شهرام شب پره به هیچ وجه لقب «استاد» قرار نگرفته است و نمی‌گیرد ولی در مقابل؛ در موارد متعددی از کسانی مانند داریوش، سیاوش قمیشی، ابی و ستار به عنوان «استاد» یاد شده بود. گویا در عرصه موسیقی کسانی که به سم ...
  • گزارش تخلف