کژ نگریستن این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1 کژ نگریستن ۱۴:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ ⚪️ فلاکت انسان تنها از یک چیز ناشی میشود: «اینکه نمیتواند با آرامش در یک اتاق بماند» پس از چهار قرن، این سطر درخشان از کتاب تاملات پاسکال، هنوز هم ذرهای از حقیقت خود را از دست نداده است: در همین لحظهای که این جمله را میخوانید، میلیونها نفر در سرتاسر جهان، اضظراب سکون و تنهایی خود را با ضرب گرفتن روی میز، با عوض کردن بیهدف کانال تلویزیون، با بطالت کلیکهای بیهدف، با بوق زدن پشت فرمان اتومبیل، با رفت و آمدهای بیمعنا در هزارتوی منوهای موبایل فراموش میکنند. قرن دوزخی ۲۱، تنها راههای پاک کردن صورت مساله را بیشتر، رنگارنگ و هموارتر کرده است، قرنی که اتوپیای روشنگری را به یک شهربازی بزرگ تبدیل کرده است. در مقابل، تصویر معاصر انسان پاسکال، احتمالا تصویر انسانی است به جای بازکردن همه درها، کلیک کردن همه لینکها و فشار دادن همه دکمهها، مردد و با چهرهای آرام و چشمهایی بیخیره مثل فرشتهی مالیخولیای آلبرشت دورر، پشت همهی این درها و لینکها و دکمهها، در مکثی طولانی ایستاده است. بالقوهگی خیره شدن و فکر کردن، و در مقابل، فعلیت بیوقفهی انجام دادن و انجام دادن … [این قرن. آلن بدیو] … ... کژ نگریستن ۲۳:۵۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ دو پرسش در باب مواد مخدر ژیل دلوز دو پرسش @SocialistL.docx ( 17.8 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۲۳:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ دو پرسش در باب.. ✍ ژیل دلوز …تنها میخواهم دو پرسش مطرح کنم پرواضح است که هیچکس نمیداند با مواد مخدر چهکار کند، حتی مصرفکنندگان آن. و از آن هم بدتر کسی نمیداند چگونه میتوان دربارهٔ آن حرف زد. برخی دم از لذتهایی میزنند که نه تنها نمیتوان توصیفشان کرد، بلکه خود این لذتها، مواد مخدر را پیشفرض میگیرند. و بقیه هم برای توضیح دادن مخدر به سراغ علیتهای بیرونی و بیش از حد کلی میروند (مانند ملاحظات اجتماعی، برقراری ارتباط و عدم امکان آن، وضعیت جوانان و الخ). اولین پرسش من چنین خواهد بود: آیا مواد مخدر یک علیت مخصوص به خود دارد و آیا میتوانیم جهت این علیت را پیدا کنیم؟. البته اینجا منظور از «مخصوص به خود» به هیچ عنوان یک علیت «متافیزیکی» و یا صرفا علمی (یعنی شیمیایی) نیست. چنین علیتی یک زیربنا نیست که همهچیز به آن در مقام «علت» متکی باشد. در عوض به معنای نقشهای خواهد بود که از قلمرو و محیط پیرامون یک مجموعه-مخدر ترسیم میکنیم. این مجموعه، از یک سو، با انواع مختلف مخدر رابطهای درونی دارد، و از سوی دیگر، با علیتهای عمومیتر. ... کژ نگریستن ۲۰:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ گفتوگو با، فیلسوف معاصر ایتالیایی: با شجاعت به «امید و تفکر» معنا دهیم. از آتن تا آشویتس … من برای طرح این ایده بسیار مورد انتقاد قرار گرفتم که چرا در دنیای مدرنیته کمپ را به عنوان یک هنجار و قانون جایگزین شهر کردهام. باید توجه داشت که من کمپ را به عنوان یک واقعیت تاریخی در نظر نگرفتم، بلکه به عنوان یک ماتریکس پنهان از جامعه مان ملاحظه کردهام. اما کمپ چیست؟ کمپ بخشی از قلمرو یک کشور است که خارج از قوانین سیاسی – حقوقی در نظر گرفته میشود؛ در واقع تحقق دولتی است که استثناست. امروزه دولت استثنا و سیاستزدایی در همهچیز نفوذ کرده است. آیا امروزه فضای تحت نظارت دوربینهای مداربسته در فضای عمومی و خصوصی شهر، فضای داخلی و خارجی را تجسس نمیکند؟ به نظر من فضاهای جدید در حال ایجاد و شکلگیری است یعنی برای مثال میتوان به مدل اسراییل توجه کرد که در مناطق اشغالی به کار گرفته شده است، که متشکل ازهمه این موانع به جز فلسطینیها شده است؛ و همچنین انتقال این مدلها به شهرهایی در دنیا چون دوبی باعث شکلگیری فضای بیش از حد امن برای گردشگری شده است …. انسان مقدس در چه مرحله است؟. وقتی من شروع به نوشتن این مجموعه کردم، آنچه برایم مهم بود جستوجو در رابطه بین قانون و زندگی بود. ... کژ نگریستن ۱۹:۳۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ گفتوگو با، فیلسوف معاصر ایتالیایی: با شجاعت به «امید و تفکر» معنا دهیم مترجم: حامد خزایی/قسمت سوم. برای مثال، تفکر درباره بیعملی؟. اصرار بر کار و تولید یکی از این بدخواهیها است. چپ راه اشتباهی را رفت زمانیکه این مفاهیم را پذیرفت، بدین معنا که اینها هسته اصلی سرمایهداری هستند. اما ما باید تصریح کنیم که بیعملی، آنچنان که من میفهمم، نه جبر و نه معطل ماندن است. ما باید خود را از کار رها کنیم، آنهم در یک معنای فعال آن. این فعالیتی است که باعث میشود تا همه وظایف اجتماعی، اقتصادی، قانونی و دینی در بیعملی نشان نشان داده شوند. بدین گونه این وظایف برای دیگر امکانهای کاربردی آزاد میشوند. این آن چیزی است که مطلوب انسان است. ... کژ نگریستن ۱۷:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ گفتوگو با، فیلسوف معاصر ایتالیایی: با شجاعت به «امید و تفکر» معنا دهیم مترجم: حامد خزایی/قسمت دوم. این روش باستانشناسی مورد نظر شما چیست؟. این یک تحقیق و جستوجو درباره گذشته و سنت است. ما در یونان مفاهیمی به عنوان آغاز و فرمان داریم. هردوی اینها در سنت ما هست، که تولد میدهد به چیزی یا آغازی به لحاظ تاریخی برای چیزی است. اما این منشا نمیتواند مرتبط با تاریخ یا ترتب تاریخی و زمانی باشد و این بهواسطه یک قدرت است که عمل میکند و ادامه مییابد. در واقع در نخستین قدم باید پرسید که در زمان اکنون چگونه میتوان به رویدادهایی چون انفجار بزرگ (بیگ بنگ) که طبق نظر اخترشناسان در ابتدای جهان و در هنگام تولد آن رخ داده است، توجه کرد و آن را مورد بررسی قرار داد. نمونه دیگر روش دگرگونی حیوان به انسان است، یعنی واقعهیی که تصورش لزوما مبتنی بر تحقق آن است. باید توجه داشت که این امور یک بار نبوده و همچنان ادامه دارد و انسان همیشه در آغاز انسان شدن است و بدین گونه است که غیرانسان یعنی حیوان باقی مانده است. ... کژ نگریستن ۱۱:۰۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ گفتوگو با، فیلسوف معاصر ایتالیایی: با شجاعت به «امید و تفکر» معنا دهیم مترجم: حامد خزایی/قسمت اول. برلوسکونی سقوط کرد، همچون دیگر رهبران اروپایی، چه چیزی شما را به سمت این تفکر کشاند که در این وضعیت بیسابقه درباره حق حاکمیت بنویسید؟. قدرت عمومی از دست دادن مشروعیت است. یک بدگمانی و ظن متقابل که بین قدرتطلبان و شهروندان توسعه مییابد و البته استقرار این بدگمانی منجر به سرنگونی برخی رژیمها شده است. طرفداران دموکراسی بهشدت نگران این هستند که چگونه توضیح دهند که آنها یک سیاست امنیتی دوباره به بدی فاشیسم ایتالیایی بودند. در واقع در نگاه قدرت هر شهروند به عنوان یک تروریست بالقوه است. هرگز نباید فراموش کنیم که سیستم دستگاههای بیومتریک که بهزودی در کارت شناسایی هر شهروند وارد خواهد شد؛ از اول برای کنترل مجرمان تکرارکننده جرم ساخته شده بود … آیا این بحران با این واقعیت مرتبط است که اقتصاد به نحوی به سمت سیاست برده شده است؟. در واژگان پزشکی بحران لحظه قطعی بیماری را به ما نشان میدهد و البته زودگذر است. اما امروزه بحران زودگذر نیست و به شیوهیی متفاوت به سمت سرمایهداری میرود. ... کژ نگریستن ۱۹:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ به عقیده ژیژک باید ساحت ایدهی تجسم حقیقت جهان شمول را حفظ کنیم چرا که تخطیهای تاریخی جزو ذات نظم اجتماعی است. آنها همچون شرطی برای ثبات دوره تاریخی بعد هستند. و افق غایی، رسیدن به این بصیرت است که چگونه قدرت مازاد خودش را به وجود میآورد، مازادی که میبایست طی عملیاتی نابودش کند …دستاورد بزرگ مارکس این بود که نشان داد چگونه همه پدیده هایی که در آگاهی بورژوایی روزمره به مثابه انحراف صرف از شکل افتادگیهای تصادفی، و زوال کارکرد طبیعی جامعه ظاهر میشوند (بحرانهای اقتصادی، جنگها و غیره) و در این مقام از طریق بهبود سیستم لغو پذیرند، ممکن است محصولات ضروری خود سیستم باشند – نقاطی که در آنها «حقیقت» یعنی خصلت آنتاگونیستی سیستم، برملا میشود. ژیژک به نقش محوری مبارزهی ضد سرمایه داری باور دارد و به عقیدهی وی امروزه، تنها راه رهایی از قید و بندهای کالایی شدن «از خود بیگانه»، ابداع شکل جدیدی از امر جمعی است …در دستگاه فکری ژیژک منطق گذر از «در خود» به «برای خود» بسیار حیاتی است. وی با تأکید به نقش بر سازندهی پیکار طبقاتی، آن را همچون ابزاری میداند که ما را قادر میسازد تا ۱. تغییرات را در کانون تضادهای طبقاتی توضیح دهیم و ۲. محتوای سیاسی – انضمامی پیک ... کژ نگریستن ۱۹:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ «مفهوم دیالکتیک در فلسفه سیاسی اسلاوی ژیژک».. منتشر شده در تارنمای انسان شناسی و فرهنگ ✍ سید محمد صدرالغروی. روش تفکر ژیژک، دیالکتیکی است. در خوانش ژیژک، دیالکتیک، تضاد از وضعیتهای درونی هر هویتی است. از نظر ژیژک حقیقت همواره در تضاد یافت میشود، نه در پاک کردن یک دست تفاوتها. آثار ژیژک، سرشار از ترکیبهای متضاد اند و بیانگر آن رویکردی به تفکر اند که ژیژک آن را دیالکتیکی مینامد …ژیژک در قرائت دیالکتیکی اش مفهوم میانجی محو شونده را مکرر استفاده میکند. میانجی محو شونده مفهومی است که در گذار میان دو مفهوم متضاد وساطت میکند و سپس محو میشود. ژیژک توجه ما را به این نکته جلب میکند که میانجی محو شونده در نتیجهی عدم تقارن محتوا و فرم تولید میشود. همچون تحلیل مارکس از انقلاب، به این معنی که محتوا با پارامترهای فرم موجود تغییر میکند، تا آن که منطق آن محتوا راهی به بیرون بیابد و پوست بیاندازد، و فرم جدیدی به خود بگیرد …ژیژک این روند را شاهدی بر سومین مرحلهی دیالکتیک «نفی – نفی» مییابد. نفی اول جهش محتوای درون و به نام همان فرم قدیمی است. ... کژ نگریستن ۱۷:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ در نگاه قدرت هر شهروند به عنوان یک تروریست بالقوه است هرگز نباید فراموش کنیم که سیستم دستگاههای بیومتریک که بهزودی در کارت شناسایی هر شهروند وارد خواهد شد؛ از اول برای کنترل مجرمان تکرارکننده جرم ساخته شده بود. بحران بهطور مداوم در حال پیشروی است از این جهت قدرتطلبان به خود اجازه میدهند که معیارهایی را به جامعه تحمیل کنند که در شرایط عادی به هیچ نحوی نمیتوانند از مجازات به کار بردن آن معیارها در امان باشند……. ما در جامعههای مدرن، که ادعای سکولاری دارند، بهشدت تحت تاثیر مفاهیمی هستیم که مبتنی بر الهیات سکولاریته شده است. این مفاهیم با قدرت زیادی عمل میکنند و سیطره تاثیرگذاری آنها بیش از حد تصور است چراکه ما از وجود چنین مفاهیمی آگاه نیستیم. به نظر میرسد که ما نمیتوانیم مفاهیم جدید در دوره معاصر را درک کنیم مگر اینکه به این باور برسیم که سرمایهداری یک دین است و همانطور که والتر بنیامین گفته یکی از سختترین دینهاست چراکه فرصت جبران نمیدهد. ایمان داشتن کلمهیی محفوظ در انجیلی است که در یونانی به خلوص داشتن تعبیر شده است ….. ایمان، اعتباریست که ما نزد خدا داریم و همچنین اعتباریست که کلام خدا نزد ما دارد. باید توجه داشت که ی ... کژ نگریستن ۱۸:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ آستانهٔ شرم / مکانیسمهای سوژه سازی ✍🏼آرش نریمانی …گزارههای عوام گرایانهای همچون: «جوانان این نسل، بی حیا شدهاند»، «پسران دیگر غیرت ندارند» و یا آنکه «دختران، عفت را از یاد بردهاند» همه ذیل یک نظام اخلاقی فهم عامیانهای است که از اساس نمیتواند منطق شکل گیری آستانهٔ شرم جدید را فهم کند؛ زمانی در ایران و در دههٔ هفتاد و حتی هشتاد هجری شمسی یکی از راههای اخاذی کردن، سوء استفاده از عکس خصوصی دخترانی بود که به صورت اتفاقی به دست کس دیگری افتاده بود و آن دختر برای حفظ آبرو مجبور به پرداختن پول میشد و یا در مواردی در صورت پخش عکسش، خودکشی میکرد؛ اما دیری نگذشت که آستانهٔ شرم در حیات سوژهٔ ایرانی دچار چنان گسستی شد که در آن خود انسان، خصوصیترین عکسهای خود را در صفحات مجازی اش به اشتراک میگذارد تا اتفاقا بیشتر دیده شود و دیگران زیبایی بدن او را با لایک تایید کنند. باید آن نقطهٔ انقطاعی را یافت که در آن مناسبات «بدن/نگاه/فضا» به گونهای دیگر باز آرایی شدند؛ مساله بر سر آنست که فضای بدن دختر، چگونه گشوده شد و قسمتهای مختلف آن اروتیک گشت و با نمایش خود، نگاه خیره ٔپسران را به آن دوخت و تخیل را حول آنها ممکن کرد؛ و یا آنک ... کژ نگریستن ۱۱:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ «… شما ممکن است هر جایی با بچههای می۶۸ برخورد کنید. هر کشوری به شیوه خود آنها را تولید میکند موقعیت [اجتماعی] آنها چندان جای تعریف ندارد و جزء مدیران جوان نیز به شمار نمیروند. هرچند این بچهها بسیار در جریان امور هستند اما به طرز عجیبی نسبت به پیرامونشان بیاعتنا هستند. آنها دیگر پرتوقع یا خودشیفته نیستند، اما به خوبی دریافتهاند که امروز هیچ چیز پاسخگوی سوبژکتیویته یا ظرفیت انرژیشان نیست. آنها همچنین میدانند که تمام اصلاحات کنونی علیه آنهاست. آنها مصمم هستند تا جایی که میتوانند سرشان توی لاک خودشان باشد. آنها همواره [راه دست یافتن به] امر ممکن را گشوده نگاه داشته و از آن حفاظت میکنند … میکی رورک، در این باره میگوید: «شخصیت فیلم به آخر خط رسیده و در لبه پرتگاه ایستاده است … او آدم باهوشی است و مخاش خوب کار میکند. شخصیتش مرکب از فرهنگی است برگرفته از «خیابان و دانشگاه» و همین ترتیب است که دیوانهاش میکند. میداند که شغلی برایش وجود ندارد چرا که باهوشتر از تمام کسانیست که میخواهند استخدامش کنند.»». ژیل دلوز-فلیکس گتاری. ... کژ نگریستن ۱۹:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ میتوان از نو آغاز کرد. ▪️اسلاوی ژیژک. ▪️ترجمه: امیررضا گلابی مقدمه مترجم:. اکنون در آستانه پایان رویاى «سیاست رهاییبخش»، در زمانهای که انگار تمام تجربیات انقلابی قرن بیستم از انقلاب اکتبر تا میدان تحریر به شکست انجامیده، به نظر میرسد تنها راه پیش رو بازگشت به سیاست پوپولیستی و دستکشیدن از هرگونه تلاش برای رسیدن به بنیانى کلی در سیاست و قربانیکردن آن به بهای رجوع به منافع بسته نژادی، ملی و مذهبی است. تجربه هایی که پیش از این در واکنش به سرخوردگی از فروپاشی فرهنگی و اقتصادی جنگ اول جهانی، به صورت جنبش فاشیسم نیمی از اروپا را درنوردید. طلوع چهرههایی نظیر ترامپ در آمریکا، لوپن در فرانسه، فراژ در انگلیس، ویلدرز در هلند و جنبشهایی نظیر پگیدا و حزب فجر طلایی یونان طنین شوم چنین بازگشتی است. تودههای سرخورده از سیاست جهانیسازی و سیاستهای اقتصادی توصیهشده توسط بانک جهانی، قربانیانی بهتر از مهاجرین و اقلیتها نمییابند و چه کسانی بهتر از ترامپ میتوانند از چنین سرخوردگی بهرهبرداری کنند. چاره چیست؟ از منظر «عقلای» قوم، چاره کار است. ما در اجرای سیاستهای نولیبراستی زیادهروی کردهایم که حاصلش پناهبردن مردم به این فاشیستهای پوپولیست شده. تنها در ... کژ نگریستن ۱۹:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ میتوان از نو آغاز کرد. ▪️اسلاوی ژیژک. ▪️ترجمه: امیررضا گلابی چگونه میتوان از نو آغاز کرد.pdf ( 1.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۱۴:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ پسماندههای یک سرمایه داری عدالتخواه!. ✍🏼آرش حیدری آنقدر از نفت بلعید و بلعید که انبوههای را بالا آورد با به اصطلاح زیباییهای زندگی روزمره. هرچه بالا آورده بود را به توالت میریخت اما توالت گرفت و پس زد. بالا آمد تا میان خانه را گرفت و عقلا دور هم جمع شدند که چاره نیست عطر و ادکلن میزنیم تا بویش بهتر شود برای ایجاد بوهای جدید هم ابتکاری است شاید صادرش هم کردیم. مناقشه بر سر تتلو اگرچه فرم و محتوایی مشمئز کننده دارد اما نشانگر یک خاستگاه است. خاستگاهی که دریچهای را گشوده است که معلوم نیست از این دریچه مسیحا به درون میآید یا دجال. لحظۀ فروپاشی تمام عیار آنچه انقلاب فرهنگی نامیده شد. تتلو حالا یک دال است، یک نقطۀ پرچ که میخواهد انبوهی از تناقضات درونی یک گفتمان را به هم گره بزند. با تتوهایش، زیرزمینی بودنش، توبه کردنش، دفاعیهاش از اصول و ارزشهاو … شبیه به تن محکومی است که از چارسو قرار است چهار نره اسب چموش را مهار کند و دیر نیست که هرتکهاش به سویی کشیده شود و میانۀ میدان تعفنی برخیزد از آنچه سالها درون این تن مفلوک بار شده است. پینوشت: قطعهای از «منظومۀ انتقادی بنیامین» نوشتۀ گریم گیلوخ:. ... کژ نگریستن ۱۲:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ … …به شیشههای نا امید مربا گفتم: «صبوووور باشید».. من همچنان. چشم انتظار آن صبحم … هنوز. امیدم. به دستهای خداوندی بود که به انجیر قسم. به مربای انجیر قسم. به همهی حالتهای انجیر قسم. خورده بود …. گفتم: «حتما باید صبحی باشد. که بتواند. همهی ما را دور یک سفره جمع کند.» به شیشههای مربا. ... کژ نگریستن ۰۰:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ ساختارگرایی و مسالهی معنا در علوم انسانی. تعداد صفحات؛ ۱۴ ساختار_گرایی_و_مساله_معنا_در_علوم.pdf ( 157.1 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۰۰:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ ساختارگرایی و مسالهی معنا در علوم انسانی. ✍ علی اردستانی …چکیده؛ شاید یکی از مهمترین پرسشهای پشاروی متفکران علوم انسانی- به ویژه علوم اجتماعی - در سدهی گذشته به مسالهی معنا و رابطهی آن با ساختار مربوط میشود، وقتی ما با گزارهای، جملهای یا گفتاری در یک متن یا گفتمان اجتماعی روبرو میشویم، آن چه معنایی میدهد یا میتواند داشته باشد؟ رابطهی ساختار با معنا چیست؟ آیا امکان رسیدن به معنای نهایی وجود دارد؟ در این میان هر یک از نحلههای فکری مختلف به فراخور حال خود به بحث پرداختهاند، هرمنوتیسینها، پدیدارشناسان، اگزیستانسیالیستها، پوزیتیوستها، پست مدرنها و جز آن، با این حال شاید مکتبی که بیش از همه در این زمینه به تعمق و تامل پرداخته است، ساختارگرایی باشد، این مکتب با تلاش برای فهم و تبیین ساختار نهایی کوشید معنا را در چهارچوبی غیر تاریخی قرار نماید. مقالهی حاضر میکوشد با تمرکز بر مفاهیم اصلی این مکتب فکری به بررسی انتقادی رویکرد این مکتب به مسالهی معنا بپردازد و نشان دهد که ساختارگرایی در مقام یک روش تا چه حد توانسته است پاسخگوی معضلات روشی موجود در علوم انسانی باشد. متن کامل مقاله را در پی دی اف زیر مطالعه بفرمایید 👇. ... کژ نگریستن ۲۳:۴۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ به بهانه هشتم مارس. ✍محمدمهدی اردبیلی … در آستانۀ هشتم مارس، روز موسوم به «زن»، و تمام واکنشهای سانتیمانتال و ضدزن در این روز، از خرید کادوهای زن-خر-کن گرفته تا بیان اشعار چاپلوسانه و جملهقصارهای بیمعنا و موهوم دربارۀ نقش و مقام زن و نیز تمام دعاوی ذاتگرایانۀ «زنان بیولوژیک» در رثای زن-بودنشان که نهایتا نتیجهای جز تحمیق توامان زنان و مردان و بازآفرینی نقشهای سنتی در قالبهایی جذاب و به ظاهر مدرن اما ذاتا ارتجاعی ندارد که منافعش به جیب همان شرکتها و برندهای چندملیتیای میرود که از استمرار این وضعیت سود میبرند، امروز تاکید بر ایدۀ رادیکال «فعالیت یا عملیات زنانه» در مقام فعالیتی رهاییبخش علیه تمام این مراسمات فریبکارانه و اغفالکننده، ضروری است. اگر در زن چیزی ارزشمند یا قابل دفاع وجود داشته (یا حتی به بیان دقیقتر «باقی مانده») باشد، «عملیات زنانه» است: البته نه به معنای رفتار لوس و کلیشهای و ازپیشتعیینشده انسانهایی با جنس مونث، بلکه به عنوان فعالیت همۀ ما، در راستای مواجههای انتقادی با نظام سیاسی-اجتماعی-اقتصادی سرکوب سیارهایمان و بازارزشگذاری مفهوم عدالت و بازآفرینی ایدۀ «عدالت همگانی» که در شرایط فعلی ن ... کژ نگریستن ۱۷:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ✍ عبدالله صمدیان (افرا) …وقتى خواستن. درحوالى توانستن اتفاق نمى افتد عقده اتفاق مى افتد. که سر ازحس حقارت درمى آورد …. ‹ 81 82 83 84 85 86 87 ›
کژ نگریستن ۱۴:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ ⚪️ فلاکت انسان تنها از یک چیز ناشی میشود: «اینکه نمیتواند با آرامش در یک اتاق بماند» پس از چهار قرن، این سطر درخشان از کتاب تاملات پاسکال، هنوز هم ذرهای از حقیقت خود را از دست نداده است: در همین لحظهای که این جمله را میخوانید، میلیونها نفر در سرتاسر جهان، اضظراب سکون و تنهایی خود را با ضرب گرفتن روی میز، با عوض کردن بیهدف کانال تلویزیون، با بطالت کلیکهای بیهدف، با بوق زدن پشت فرمان اتومبیل، با رفت و آمدهای بیمعنا در هزارتوی منوهای موبایل فراموش میکنند. قرن دوزخی ۲۱، تنها راههای پاک کردن صورت مساله را بیشتر، رنگارنگ و هموارتر کرده است، قرنی که اتوپیای روشنگری را به یک شهربازی بزرگ تبدیل کرده است. در مقابل، تصویر معاصر انسان پاسکال، احتمالا تصویر انسانی است به جای بازکردن همه درها، کلیک کردن همه لینکها و فشار دادن همه دکمهها، مردد و با چهرهای آرام و چشمهایی بیخیره مثل فرشتهی مالیخولیای آلبرشت دورر، پشت همهی این درها و لینکها و دکمهها، در مکثی طولانی ایستاده است. بالقوهگی خیره شدن و فکر کردن، و در مقابل، فعلیت بیوقفهی انجام دادن و انجام دادن … [این قرن. آلن بدیو] … ...
کژ نگریستن ۲۳:۵۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ دو پرسش در باب مواد مخدر ژیل دلوز دو پرسش @SocialistL.docx ( 17.8 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۲۳:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ دو پرسش در باب.. ✍ ژیل دلوز …تنها میخواهم دو پرسش مطرح کنم پرواضح است که هیچکس نمیداند با مواد مخدر چهکار کند، حتی مصرفکنندگان آن. و از آن هم بدتر کسی نمیداند چگونه میتوان دربارهٔ آن حرف زد. برخی دم از لذتهایی میزنند که نه تنها نمیتوان توصیفشان کرد، بلکه خود این لذتها، مواد مخدر را پیشفرض میگیرند. و بقیه هم برای توضیح دادن مخدر به سراغ علیتهای بیرونی و بیش از حد کلی میروند (مانند ملاحظات اجتماعی، برقراری ارتباط و عدم امکان آن، وضعیت جوانان و الخ). اولین پرسش من چنین خواهد بود: آیا مواد مخدر یک علیت مخصوص به خود دارد و آیا میتوانیم جهت این علیت را پیدا کنیم؟. البته اینجا منظور از «مخصوص به خود» به هیچ عنوان یک علیت «متافیزیکی» و یا صرفا علمی (یعنی شیمیایی) نیست. چنین علیتی یک زیربنا نیست که همهچیز به آن در مقام «علت» متکی باشد. در عوض به معنای نقشهای خواهد بود که از قلمرو و محیط پیرامون یک مجموعه-مخدر ترسیم میکنیم. این مجموعه، از یک سو، با انواع مختلف مخدر رابطهای درونی دارد، و از سوی دیگر، با علیتهای عمومیتر. ...
کژ نگریستن ۲۰:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ گفتوگو با، فیلسوف معاصر ایتالیایی: با شجاعت به «امید و تفکر» معنا دهیم. از آتن تا آشویتس … من برای طرح این ایده بسیار مورد انتقاد قرار گرفتم که چرا در دنیای مدرنیته کمپ را به عنوان یک هنجار و قانون جایگزین شهر کردهام. باید توجه داشت که من کمپ را به عنوان یک واقعیت تاریخی در نظر نگرفتم، بلکه به عنوان یک ماتریکس پنهان از جامعه مان ملاحظه کردهام. اما کمپ چیست؟ کمپ بخشی از قلمرو یک کشور است که خارج از قوانین سیاسی – حقوقی در نظر گرفته میشود؛ در واقع تحقق دولتی است که استثناست. امروزه دولت استثنا و سیاستزدایی در همهچیز نفوذ کرده است. آیا امروزه فضای تحت نظارت دوربینهای مداربسته در فضای عمومی و خصوصی شهر، فضای داخلی و خارجی را تجسس نمیکند؟ به نظر من فضاهای جدید در حال ایجاد و شکلگیری است یعنی برای مثال میتوان به مدل اسراییل توجه کرد که در مناطق اشغالی به کار گرفته شده است، که متشکل ازهمه این موانع به جز فلسطینیها شده است؛ و همچنین انتقال این مدلها به شهرهایی در دنیا چون دوبی باعث شکلگیری فضای بیش از حد امن برای گردشگری شده است …. انسان مقدس در چه مرحله است؟. وقتی من شروع به نوشتن این مجموعه کردم، آنچه برایم مهم بود جستوجو در رابطه بین قانون و زندگی بود. ...
کژ نگریستن ۱۹:۳۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ گفتوگو با، فیلسوف معاصر ایتالیایی: با شجاعت به «امید و تفکر» معنا دهیم مترجم: حامد خزایی/قسمت سوم. برای مثال، تفکر درباره بیعملی؟. اصرار بر کار و تولید یکی از این بدخواهیها است. چپ راه اشتباهی را رفت زمانیکه این مفاهیم را پذیرفت، بدین معنا که اینها هسته اصلی سرمایهداری هستند. اما ما باید تصریح کنیم که بیعملی، آنچنان که من میفهمم، نه جبر و نه معطل ماندن است. ما باید خود را از کار رها کنیم، آنهم در یک معنای فعال آن. این فعالیتی است که باعث میشود تا همه وظایف اجتماعی، اقتصادی، قانونی و دینی در بیعملی نشان نشان داده شوند. بدین گونه این وظایف برای دیگر امکانهای کاربردی آزاد میشوند. این آن چیزی است که مطلوب انسان است. ...
کژ نگریستن ۱۷:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ گفتوگو با، فیلسوف معاصر ایتالیایی: با شجاعت به «امید و تفکر» معنا دهیم مترجم: حامد خزایی/قسمت دوم. این روش باستانشناسی مورد نظر شما چیست؟. این یک تحقیق و جستوجو درباره گذشته و سنت است. ما در یونان مفاهیمی به عنوان آغاز و فرمان داریم. هردوی اینها در سنت ما هست، که تولد میدهد به چیزی یا آغازی به لحاظ تاریخی برای چیزی است. اما این منشا نمیتواند مرتبط با تاریخ یا ترتب تاریخی و زمانی باشد و این بهواسطه یک قدرت است که عمل میکند و ادامه مییابد. در واقع در نخستین قدم باید پرسید که در زمان اکنون چگونه میتوان به رویدادهایی چون انفجار بزرگ (بیگ بنگ) که طبق نظر اخترشناسان در ابتدای جهان و در هنگام تولد آن رخ داده است، توجه کرد و آن را مورد بررسی قرار داد. نمونه دیگر روش دگرگونی حیوان به انسان است، یعنی واقعهیی که تصورش لزوما مبتنی بر تحقق آن است. باید توجه داشت که این امور یک بار نبوده و همچنان ادامه دارد و انسان همیشه در آغاز انسان شدن است و بدین گونه است که غیرانسان یعنی حیوان باقی مانده است. ...
کژ نگریستن ۱۱:۰۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ گفتوگو با، فیلسوف معاصر ایتالیایی: با شجاعت به «امید و تفکر» معنا دهیم مترجم: حامد خزایی/قسمت اول. برلوسکونی سقوط کرد، همچون دیگر رهبران اروپایی، چه چیزی شما را به سمت این تفکر کشاند که در این وضعیت بیسابقه درباره حق حاکمیت بنویسید؟. قدرت عمومی از دست دادن مشروعیت است. یک بدگمانی و ظن متقابل که بین قدرتطلبان و شهروندان توسعه مییابد و البته استقرار این بدگمانی منجر به سرنگونی برخی رژیمها شده است. طرفداران دموکراسی بهشدت نگران این هستند که چگونه توضیح دهند که آنها یک سیاست امنیتی دوباره به بدی فاشیسم ایتالیایی بودند. در واقع در نگاه قدرت هر شهروند به عنوان یک تروریست بالقوه است. هرگز نباید فراموش کنیم که سیستم دستگاههای بیومتریک که بهزودی در کارت شناسایی هر شهروند وارد خواهد شد؛ از اول برای کنترل مجرمان تکرارکننده جرم ساخته شده بود … آیا این بحران با این واقعیت مرتبط است که اقتصاد به نحوی به سمت سیاست برده شده است؟. در واژگان پزشکی بحران لحظه قطعی بیماری را به ما نشان میدهد و البته زودگذر است. اما امروزه بحران زودگذر نیست و به شیوهیی متفاوت به سمت سرمایهداری میرود. ...
کژ نگریستن ۱۹:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ به عقیده ژیژک باید ساحت ایدهی تجسم حقیقت جهان شمول را حفظ کنیم چرا که تخطیهای تاریخی جزو ذات نظم اجتماعی است. آنها همچون شرطی برای ثبات دوره تاریخی بعد هستند. و افق غایی، رسیدن به این بصیرت است که چگونه قدرت مازاد خودش را به وجود میآورد، مازادی که میبایست طی عملیاتی نابودش کند …دستاورد بزرگ مارکس این بود که نشان داد چگونه همه پدیده هایی که در آگاهی بورژوایی روزمره به مثابه انحراف صرف از شکل افتادگیهای تصادفی، و زوال کارکرد طبیعی جامعه ظاهر میشوند (بحرانهای اقتصادی، جنگها و غیره) و در این مقام از طریق بهبود سیستم لغو پذیرند، ممکن است محصولات ضروری خود سیستم باشند – نقاطی که در آنها «حقیقت» یعنی خصلت آنتاگونیستی سیستم، برملا میشود. ژیژک به نقش محوری مبارزهی ضد سرمایه داری باور دارد و به عقیدهی وی امروزه، تنها راه رهایی از قید و بندهای کالایی شدن «از خود بیگانه»، ابداع شکل جدیدی از امر جمعی است …در دستگاه فکری ژیژک منطق گذر از «در خود» به «برای خود» بسیار حیاتی است. وی با تأکید به نقش بر سازندهی پیکار طبقاتی، آن را همچون ابزاری میداند که ما را قادر میسازد تا ۱. تغییرات را در کانون تضادهای طبقاتی توضیح دهیم و ۲. محتوای سیاسی – انضمامی پیک ...
کژ نگریستن ۱۹:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ «مفهوم دیالکتیک در فلسفه سیاسی اسلاوی ژیژک».. منتشر شده در تارنمای انسان شناسی و فرهنگ ✍ سید محمد صدرالغروی. روش تفکر ژیژک، دیالکتیکی است. در خوانش ژیژک، دیالکتیک، تضاد از وضعیتهای درونی هر هویتی است. از نظر ژیژک حقیقت همواره در تضاد یافت میشود، نه در پاک کردن یک دست تفاوتها. آثار ژیژک، سرشار از ترکیبهای متضاد اند و بیانگر آن رویکردی به تفکر اند که ژیژک آن را دیالکتیکی مینامد …ژیژک در قرائت دیالکتیکی اش مفهوم میانجی محو شونده را مکرر استفاده میکند. میانجی محو شونده مفهومی است که در گذار میان دو مفهوم متضاد وساطت میکند و سپس محو میشود. ژیژک توجه ما را به این نکته جلب میکند که میانجی محو شونده در نتیجهی عدم تقارن محتوا و فرم تولید میشود. همچون تحلیل مارکس از انقلاب، به این معنی که محتوا با پارامترهای فرم موجود تغییر میکند، تا آن که منطق آن محتوا راهی به بیرون بیابد و پوست بیاندازد، و فرم جدیدی به خود بگیرد …ژیژک این روند را شاهدی بر سومین مرحلهی دیالکتیک «نفی – نفی» مییابد. نفی اول جهش محتوای درون و به نام همان فرم قدیمی است. ...
کژ نگریستن ۱۷:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ در نگاه قدرت هر شهروند به عنوان یک تروریست بالقوه است هرگز نباید فراموش کنیم که سیستم دستگاههای بیومتریک که بهزودی در کارت شناسایی هر شهروند وارد خواهد شد؛ از اول برای کنترل مجرمان تکرارکننده جرم ساخته شده بود. بحران بهطور مداوم در حال پیشروی است از این جهت قدرتطلبان به خود اجازه میدهند که معیارهایی را به جامعه تحمیل کنند که در شرایط عادی به هیچ نحوی نمیتوانند از مجازات به کار بردن آن معیارها در امان باشند……. ما در جامعههای مدرن، که ادعای سکولاری دارند، بهشدت تحت تاثیر مفاهیمی هستیم که مبتنی بر الهیات سکولاریته شده است. این مفاهیم با قدرت زیادی عمل میکنند و سیطره تاثیرگذاری آنها بیش از حد تصور است چراکه ما از وجود چنین مفاهیمی آگاه نیستیم. به نظر میرسد که ما نمیتوانیم مفاهیم جدید در دوره معاصر را درک کنیم مگر اینکه به این باور برسیم که سرمایهداری یک دین است و همانطور که والتر بنیامین گفته یکی از سختترین دینهاست چراکه فرصت جبران نمیدهد. ایمان داشتن کلمهیی محفوظ در انجیلی است که در یونانی به خلوص داشتن تعبیر شده است ….. ایمان، اعتباریست که ما نزد خدا داریم و همچنین اعتباریست که کلام خدا نزد ما دارد. باید توجه داشت که ی ...
کژ نگریستن ۱۸:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ آستانهٔ شرم / مکانیسمهای سوژه سازی ✍🏼آرش نریمانی …گزارههای عوام گرایانهای همچون: «جوانان این نسل، بی حیا شدهاند»، «پسران دیگر غیرت ندارند» و یا آنکه «دختران، عفت را از یاد بردهاند» همه ذیل یک نظام اخلاقی فهم عامیانهای است که از اساس نمیتواند منطق شکل گیری آستانهٔ شرم جدید را فهم کند؛ زمانی در ایران و در دههٔ هفتاد و حتی هشتاد هجری شمسی یکی از راههای اخاذی کردن، سوء استفاده از عکس خصوصی دخترانی بود که به صورت اتفاقی به دست کس دیگری افتاده بود و آن دختر برای حفظ آبرو مجبور به پرداختن پول میشد و یا در مواردی در صورت پخش عکسش، خودکشی میکرد؛ اما دیری نگذشت که آستانهٔ شرم در حیات سوژهٔ ایرانی دچار چنان گسستی شد که در آن خود انسان، خصوصیترین عکسهای خود را در صفحات مجازی اش به اشتراک میگذارد تا اتفاقا بیشتر دیده شود و دیگران زیبایی بدن او را با لایک تایید کنند. باید آن نقطهٔ انقطاعی را یافت که در آن مناسبات «بدن/نگاه/فضا» به گونهای دیگر باز آرایی شدند؛ مساله بر سر آنست که فضای بدن دختر، چگونه گشوده شد و قسمتهای مختلف آن اروتیک گشت و با نمایش خود، نگاه خیره ٔپسران را به آن دوخت و تخیل را حول آنها ممکن کرد؛ و یا آنک ...
کژ نگریستن ۱۱:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ «… شما ممکن است هر جایی با بچههای می۶۸ برخورد کنید. هر کشوری به شیوه خود آنها را تولید میکند موقعیت [اجتماعی] آنها چندان جای تعریف ندارد و جزء مدیران جوان نیز به شمار نمیروند. هرچند این بچهها بسیار در جریان امور هستند اما به طرز عجیبی نسبت به پیرامونشان بیاعتنا هستند. آنها دیگر پرتوقع یا خودشیفته نیستند، اما به خوبی دریافتهاند که امروز هیچ چیز پاسخگوی سوبژکتیویته یا ظرفیت انرژیشان نیست. آنها همچنین میدانند که تمام اصلاحات کنونی علیه آنهاست. آنها مصمم هستند تا جایی که میتوانند سرشان توی لاک خودشان باشد. آنها همواره [راه دست یافتن به] امر ممکن را گشوده نگاه داشته و از آن حفاظت میکنند … میکی رورک، در این باره میگوید: «شخصیت فیلم به آخر خط رسیده و در لبه پرتگاه ایستاده است … او آدم باهوشی است و مخاش خوب کار میکند. شخصیتش مرکب از فرهنگی است برگرفته از «خیابان و دانشگاه» و همین ترتیب است که دیوانهاش میکند. میداند که شغلی برایش وجود ندارد چرا که باهوشتر از تمام کسانیست که میخواهند استخدامش کنند.»». ژیل دلوز-فلیکس گتاری. ...
کژ نگریستن ۱۹:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ میتوان از نو آغاز کرد. ▪️اسلاوی ژیژک. ▪️ترجمه: امیررضا گلابی مقدمه مترجم:. اکنون در آستانه پایان رویاى «سیاست رهاییبخش»، در زمانهای که انگار تمام تجربیات انقلابی قرن بیستم از انقلاب اکتبر تا میدان تحریر به شکست انجامیده، به نظر میرسد تنها راه پیش رو بازگشت به سیاست پوپولیستی و دستکشیدن از هرگونه تلاش برای رسیدن به بنیانى کلی در سیاست و قربانیکردن آن به بهای رجوع به منافع بسته نژادی، ملی و مذهبی است. تجربه هایی که پیش از این در واکنش به سرخوردگی از فروپاشی فرهنگی و اقتصادی جنگ اول جهانی، به صورت جنبش فاشیسم نیمی از اروپا را درنوردید. طلوع چهرههایی نظیر ترامپ در آمریکا، لوپن در فرانسه، فراژ در انگلیس، ویلدرز در هلند و جنبشهایی نظیر پگیدا و حزب فجر طلایی یونان طنین شوم چنین بازگشتی است. تودههای سرخورده از سیاست جهانیسازی و سیاستهای اقتصادی توصیهشده توسط بانک جهانی، قربانیانی بهتر از مهاجرین و اقلیتها نمییابند و چه کسانی بهتر از ترامپ میتوانند از چنین سرخوردگی بهرهبرداری کنند. چاره چیست؟ از منظر «عقلای» قوم، چاره کار است. ما در اجرای سیاستهای نولیبراستی زیادهروی کردهایم که حاصلش پناهبردن مردم به این فاشیستهای پوپولیست شده. تنها در ...
کژ نگریستن ۱۹:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ میتوان از نو آغاز کرد. ▪️اسلاوی ژیژک. ▪️ترجمه: امیررضا گلابی چگونه میتوان از نو آغاز کرد.pdf ( 1.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۱۴:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ پسماندههای یک سرمایه داری عدالتخواه!. ✍🏼آرش حیدری آنقدر از نفت بلعید و بلعید که انبوههای را بالا آورد با به اصطلاح زیباییهای زندگی روزمره. هرچه بالا آورده بود را به توالت میریخت اما توالت گرفت و پس زد. بالا آمد تا میان خانه را گرفت و عقلا دور هم جمع شدند که چاره نیست عطر و ادکلن میزنیم تا بویش بهتر شود برای ایجاد بوهای جدید هم ابتکاری است شاید صادرش هم کردیم. مناقشه بر سر تتلو اگرچه فرم و محتوایی مشمئز کننده دارد اما نشانگر یک خاستگاه است. خاستگاهی که دریچهای را گشوده است که معلوم نیست از این دریچه مسیحا به درون میآید یا دجال. لحظۀ فروپاشی تمام عیار آنچه انقلاب فرهنگی نامیده شد. تتلو حالا یک دال است، یک نقطۀ پرچ که میخواهد انبوهی از تناقضات درونی یک گفتمان را به هم گره بزند. با تتوهایش، زیرزمینی بودنش، توبه کردنش، دفاعیهاش از اصول و ارزشهاو … شبیه به تن محکومی است که از چارسو قرار است چهار نره اسب چموش را مهار کند و دیر نیست که هرتکهاش به سویی کشیده شود و میانۀ میدان تعفنی برخیزد از آنچه سالها درون این تن مفلوک بار شده است. پینوشت: قطعهای از «منظومۀ انتقادی بنیامین» نوشتۀ گریم گیلوخ:. ...
کژ نگریستن ۱۲:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ … …به شیشههای نا امید مربا گفتم: «صبوووور باشید».. من همچنان. چشم انتظار آن صبحم … هنوز. امیدم. به دستهای خداوندی بود که به انجیر قسم. به مربای انجیر قسم. به همهی حالتهای انجیر قسم. خورده بود …. گفتم: «حتما باید صبحی باشد. که بتواند. همهی ما را دور یک سفره جمع کند.» به شیشههای مربا. ...
کژ نگریستن ۰۰:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ ساختارگرایی و مسالهی معنا در علوم انسانی. تعداد صفحات؛ ۱۴ ساختار_گرایی_و_مساله_معنا_در_علوم.pdf ( 157.1 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۰۰:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ ساختارگرایی و مسالهی معنا در علوم انسانی. ✍ علی اردستانی …چکیده؛ شاید یکی از مهمترین پرسشهای پشاروی متفکران علوم انسانی- به ویژه علوم اجتماعی - در سدهی گذشته به مسالهی معنا و رابطهی آن با ساختار مربوط میشود، وقتی ما با گزارهای، جملهای یا گفتاری در یک متن یا گفتمان اجتماعی روبرو میشویم، آن چه معنایی میدهد یا میتواند داشته باشد؟ رابطهی ساختار با معنا چیست؟ آیا امکان رسیدن به معنای نهایی وجود دارد؟ در این میان هر یک از نحلههای فکری مختلف به فراخور حال خود به بحث پرداختهاند، هرمنوتیسینها، پدیدارشناسان، اگزیستانسیالیستها، پوزیتیوستها، پست مدرنها و جز آن، با این حال شاید مکتبی که بیش از همه در این زمینه به تعمق و تامل پرداخته است، ساختارگرایی باشد، این مکتب با تلاش برای فهم و تبیین ساختار نهایی کوشید معنا را در چهارچوبی غیر تاریخی قرار نماید. مقالهی حاضر میکوشد با تمرکز بر مفاهیم اصلی این مکتب فکری به بررسی انتقادی رویکرد این مکتب به مسالهی معنا بپردازد و نشان دهد که ساختارگرایی در مقام یک روش تا چه حد توانسته است پاسخگوی معضلات روشی موجود در علوم انسانی باشد. متن کامل مقاله را در پی دی اف زیر مطالعه بفرمایید 👇. ...
کژ نگریستن ۲۳:۴۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ به بهانه هشتم مارس. ✍محمدمهدی اردبیلی … در آستانۀ هشتم مارس، روز موسوم به «زن»، و تمام واکنشهای سانتیمانتال و ضدزن در این روز، از خرید کادوهای زن-خر-کن گرفته تا بیان اشعار چاپلوسانه و جملهقصارهای بیمعنا و موهوم دربارۀ نقش و مقام زن و نیز تمام دعاوی ذاتگرایانۀ «زنان بیولوژیک» در رثای زن-بودنشان که نهایتا نتیجهای جز تحمیق توامان زنان و مردان و بازآفرینی نقشهای سنتی در قالبهایی جذاب و به ظاهر مدرن اما ذاتا ارتجاعی ندارد که منافعش به جیب همان شرکتها و برندهای چندملیتیای میرود که از استمرار این وضعیت سود میبرند، امروز تاکید بر ایدۀ رادیکال «فعالیت یا عملیات زنانه» در مقام فعالیتی رهاییبخش علیه تمام این مراسمات فریبکارانه و اغفالکننده، ضروری است. اگر در زن چیزی ارزشمند یا قابل دفاع وجود داشته (یا حتی به بیان دقیقتر «باقی مانده») باشد، «عملیات زنانه» است: البته نه به معنای رفتار لوس و کلیشهای و ازپیشتعیینشده انسانهایی با جنس مونث، بلکه به عنوان فعالیت همۀ ما، در راستای مواجههای انتقادی با نظام سیاسی-اجتماعی-اقتصادی سرکوب سیارهایمان و بازارزشگذاری مفهوم عدالت و بازآفرینی ایدۀ «عدالت همگانی» که در شرایط فعلی ن ...
کژ نگریستن ۱۷:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ✍ عبدالله صمدیان (افرا) …وقتى خواستن. درحوالى توانستن اتفاق نمى افتد عقده اتفاق مى افتد. که سر ازحس حقارت درمى آورد ….