این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1


۳) جامعه سالم جامعه‌ای است که در آن فاصله میان واقعیت با روایت زبانی از واقعیت آن گونه نباشد که واقعیت را تبدیل به یک امر مبهم و ن

نسبت میان واقعیت و تخیل نسبتی است میان دیدن واقعیت و پذیرفتن آن و فراتر رفتن از آن در دنیای تخیل ممکن انسانی. جامعه ما از این منظر جامعه‌ای ناسالم است. واقعیت‌ها را آنقدر ندیدیم و به آن‌ها بی اعتنایی کردیم که اکنون بر ما آوار شده‌اند و روایت خود از جهان و زندگی را آنقدر در فاصله از واقعیت قرار دادیم که هم واقعیت موجود را ندیدیم و هم قادر به خلق واقعیتی تازه مبتنی بر روایت خود نشدیم مگر آنکه به خشونت متوسل شویم. ما همه در ندیدن واقعیت مقصریم، اعم از مردم و نظام سیاسی. ما همه در ساختن یک روایت تخیلی از زندگی مقصریم، اعم از مردم و نظام سیاسی. اکنون هر دو به میزانی هم واقعیت را بیشتر می‌بینیم و هم به تخیلی و دور از واقعیت بودن روایت خود از واقعیت آگاهیم. اما فشار واقعیت بر هر دوی ما چنان افزون شده هست که دیگر قادر به همکاری با یکدیگر نیستیم و به خون هم تشنه‌ایم که واقعیت‌های مرگ آفرین از همه سو ما را احاطه کرده‌اند. هر دو، هم مردم و هم نظام سیاسی، خود را بر لبه پرتگاه قرار داده‌اند. تنها یک راه نجات وجود دارد. ...
  • گزارش تخلف

«در جامعه ما چه می‌گذرد؟»

✍مصطفی مهرآیین …۱) هانا آرنت در قطعه‌ای در کتاب «انقلاب مجارستان: مقاومت مردمی علیه توتالیتاریسم» می‌نویسد: «همه تجربیات ما از مناسبات توتالیتری حاکی از آن است که برای حکومت مطلقه هنگامی که کاملا سوار بر کار است، تجربه واقعیت‌های عملی به مراتب خطرناک‌تر از کشش طبیعی انسان به آزادی است». او این نکته را در اشاره به رمانی از دودینتسو با عنوان «نه فقط از نان خالی» طرح می‌کند. آرنت معتقد است رمان دودینتسو دارای عنصری از طغیان و عصیان است، اما این عصیان از جنس عصیان‌های روشنفکری و به خاطر آزادی نیست. این عصیان بیشتر به خاطر وقوف بر حقیقت امور بوده است تا برای آزادی. دودینتسو در این رمان تجربه‌ای را از زمان جنگ جهانی دوم نقل می‌کند. وی در سنگر نشسته است و شاهد یک درگیری میان هواپیماهای آلمانی و روسی است که در آن هواپیماهای آلمانی با وجود تعداد اندکشان بر هواپیماهای روسی پیروز می‌شوند: «چیزی در درون من در هم شکست، زیرا تا آن زمان هرگز جز آنکه هواپیماهای ما سریعترین و بهترین هواپیماهای دنیا هستند چیزی نشنیده بودم». به باور آرنت، دودینتسو در اینجا به ما نشان می‌دهد که چگونه «یک تخیل توتالیتر زیر ...
  • گزارش تخلف

کسى که زه کلمه راتا انتها نکشیده باشد، نه آوائى از آن درخواهد آورد و نه نشانه را نشان خواهد زد

نامحرمان رابه این آستان راهى نیست وفقط سر شاعران جان مى تواند از بام این سرا، سربرآورده و افق هاى معنا راتسخیرکند. زبان، بیگانه رابندى خود مى کند و سردرپاى آشنا مى گذارد …خامان ره نرفته ندانندذوق عشق. دریادلى بجوى، دلیرى، سرآمدى. حافظ.١٧/ ١٠/ ٩٦ … ...
  • گزارش تخلف

🖌. ✍️ مهدی سلیمانیه.. «ستایشگران ناامیدی»

🔹 «من از مردم ایران می‌ترسم»؛ این عنوان متن کوتاهی بود که در تلگرام چنان دست‌به‌دست شد که در ٢٤ ساعت از چندین و چندنفر دریافت کردم‌. محتوای متن ظاهرا منسوب به فردی تحصیل‌کرده بود. متن موقعیت‌هایی از عمل غیراخلاقی ایرانیان را تصویر می‌کرد: از گران‌فروشی نان در جریان برف شهرهای شمالی تا گران‌فروشی کانکس پس از زلزله کرمانشاه؛ از افزایش قیمت تاکسی در برف اخیر تا «دزدی وقیحانه» پول‌های یک نابینا در تهران.. 🔹در ادامه، نویسنده متن به قسمت مقایسه ایران و «دیگری خارجی» می‌رسد: از انسانیت ژاپنی‌ها در فوکوشیما و فداکاری‌شان برای نجات دیگران تا جابه‌جایی رایگان مردم توسط تاکسیهای آمریکایی در ١١ سپتامبر. نتیجه‌گیری متن این است: ترس و شرمساری از خلق‌وخوی ایرانیان امروز …🔹کتاب‌های «جامعه‌شناسی خودمانی» و «چقدر خوبیم ما» بیش از ٥٠ بار چاپ شده‌اند، محتوای کتاب اول - که به‌هیچ‌وجه جامعه‌شناختی نیست! - ملامت‌نامه و آیینه شرمساری نویسنده از خلق‌وخوی ایرانیان است. نوعی خودمذمت‌نگاری. محتوای کتاب دوم هم دقیقا همین است.. 🔹به دانشگاه و علوم ‌انسانی نگاه می‌کنم: انتشار کتاب‌ها و انجام تحقیقاتی که با رسمیت‌بخشی ...
  • گزارش تخلف

✍ شهیاد ثابت /روانکاو و رواندرمانگر …. نخستین مرحله «عشق خودکامانه» است

در خودشیفتگی نخستین، تمام سرمایه گذاری روانی روی خود سوژه است. حتی مادرش را نیز وارد دنیای خوددوستداری اش می‌کند؛ مادر جزئی از اوست همچنانکه برای نوزاد پستانی که ازآن تغذیه می‌کند و خودش هردو یکپارچه‌اند. در نظریه روابط ابژه، به آن «ناابژه» می‌گویند …دومین مرحله، «همجنس گرایی» نرمال است. فروید می‌گوید دردوران بلوغ در مرحله‌ای همجنس گرایی می‌بینیم. قاعده آنست که این مرحله پشت سر گذاشته شود که در اکثرموارد نیز همین گونه است. اما درمواردی تثبیت رخ می‌دهد که رخداددیگری در کار است. همجنس گرایی به خودکامگی نزدیک است. زیرا همجنس فرد، شبیه «خود فرد» کامیاب می‌شود. سوژه به یک ابژه که شبیه خودش است می‌چسبد و خیلی نمی‌تواند از خودش دور شود. ...
  • گزارش تخلف

|خشونت زنان علیه زنان/بخش دوم|. ✍ مریم فرهادی …چندی پیش مطلبی نوشتم با عنوان زنان علیه زنان

دوستان زیادی با من بحث کردند که درست میگویی ولی ریشه‌ی عمل‌های زیبایی مردها هستند، ریشه‌ی بی اعتماد به نفسی زنها مردها هستند، جامعه است. حالا سوال من اینجاست. آیا با متهم کردن مردها ما اعتماد به نفس پیدا میکنیم، آیا اگر بشینیم و فکر کنیم که تقصیر جامعه است که ما عمل زیبایی انجام میدهیم، مشکلمان حل خواهد شد؟. فکر میکنم که با این حرفها فقط خودمان را قانع کرده‌ایم تا هرچه بیشتر به سمت عمل‌های زیبایی و توخالی بودن برویم. من فکر میکنم مشکل درون خود ماست. درست است که ما زنها به خاطر فشارها و تاثیرات اطرافیان و جامعه اغلب از اعتماد به نفس پایینی برخورداریم، ولی آیا باید خودمان را با این حرفها قانع کنیم؟. بیشتر زنها به دلیل ترس از دست دادن یا تحقیر شدن از سمت همسرانشان تصمیم به عمل جراحی میگیرند، درست. اما. آن مردها نتیجه‌ی کدام جامعه‌اند؟ ...
  • گزارش تخلف

رویارویی با مرگ/ جورج پیتر ویتکین. ✍ حسام محمدی …

در این دوران نه چندان روشن و تروماتیک، مسخ، محاکمه و تنهایی این انسان طرد شده، بار دیگر دستمایۀ تمسخر خدایی قرار می‌گیرد که پیش از این جام شرابش را از برای خلق فاجعه‌ای هولناک، بالا گرفته بود. بودلر در قطعه‌ای می‌نویسد که «هیچ چیز به بلندای روزهای تاریک نیست» … این درآمیختگی ماتم‌های شبانه با رنج‌ها روزانه، وجه تراژیک هستی را ژرفای دیگری می‌بخشد … انتظار برای سر رسیدن این روزهای تلخ، آزاردهنده‌ترین سرگرمی این انسان مفلوک است. به راستی که باید تمام زیبایی‌ها را واشکافت و رخنه در اندام پلیدشان کرد، باید به روشنایی‌ها رسوخ کرد تا نطفۀ تاریکی از درونشان بیرون کشید. باید علیه تمام چشم نوازی‌ها، شورید و بی رحمانه بر قامت آرامش، دشنه‌ای دیگر زد. انقلابی پرولتاریایی، علیه تمام زیبایی‌های دروغین بورژوایی …باید به دامان پلشتی‌ها چنگ زنیم و به این انتظار جان فرسا خاتمه دهیم، گویی «انتها» در همین نزدیکی‌ها لانه دارد. هولناکی حقیقت و ناتمامی رنج‌ها، همه و همه ارزانی این انسان رجیم می‌شوند و تاریخ آبستنی می‌شود که فرزاندانش را در پی فقدانی عظیم رهسپار آینده می‌کند … تاریخ بر علیه خویش به پیش می‌رود ...
  • گزارش تخلف

|خشونت زنان علیه زنان|. ✍ مریم فرهادی

بخش اول …هر زمان که پای خشونت علیه زنان به میان می‌آید، تصویری که در ذهن ما تداعی می‌شود تحقیر و توهین و کتک توسط مردان است. اما آیا همه‌ی خشونت علیه ما زنان به جنس مخالفمان بر میگردد؟. آیا این خود ما نیستیم که به همین خشونت‌ها دامن میزنیم؟. داشتم به نمادهایی که طراحان پوستر از زنها ساخته‌اند فکر میکردم، به کفش پاشنه بلند قرمز، به دامن کوتاه، به گوشواره و رژ لب و سایه‌ی چشم، اما آیا ما زنها اینها هستیم؟ آیا ما زنها کفش پاشنه بلند هستیم؟ آیا همه مان رنگ قرمز را دوست داریم؟ یا همه مان لاک میزنیم؟. چرا تصویر آقایان طراح از ما این است؟. چرا می‌خواهید جذاب و سکسی به نظر برسید آن هم همه جا. ...
  • گزارش تخلف

تحقق آرزو. ✍ زیگموند فروید

ترجمه؛ مهسا کرم پور …خانمها و آقایان، اجازه دارم بار دیگر مساله‌ای را به شما یادآوری کنم که اخیرا بدان پرداختیم؟ این که زمانی که آغاز کردیم روشمان را بکار بندیم، چگونه توانستیم بر تحریف در رویاها فایق آئیم، این که چگونه اندیشیدیم می‌توانیم با کنار گذاشتن آن آغاز کنیم و اولین اطلاعات قطعی و مسلم خود را درباره‌ی سرشت ذاتی رویاها از رویاهای کودکان اخذ کنیم؟ این که سپس چگونه در حالی که مسلح به آموخته هایمان از این کندوکاو بودیم، مستقیما به تحریف رویا پرداختیم و امیدوارم گام به گام بر آن فایق شده باشیم؟ در هر حال ملزم هستیم بپذیریم که چیزهایی که از یک مسیر کشف کرده‌ایم، کاملا منطبق بر آنهایی نیستند که از مسیر دیگر به دست آمده‌اند این وظیفه‌ی ماست که دو مجموعه از یافته هایمان را در کنار همدیگر قرار دهیم و با یکدیگر سازگارشان کنیم. از این دو منبع دریافتیم که کارکرد رویا اصولا متضمن تغییر شکل افکار به تجربه‌ای توهمی است. چگونگی رخ دادن چنین امری خود به اندازه‌ی کافی اسرارآمیز است، اما این مساله، مشکل روانشناسی عمومی است که در اینجا دقیقا مدنظر ما نیست. از رویاهای کودکان آموختیم که هدف کارکرد ر ...
  • گزارش تخلف

✍ شهیاد ثابت/ روانشناس بالینی …

کژاندیشی که در مورد مدرنیسم صورت گرفت در خصوص روانکاوی فرویدی هم رخ داد. همچنانکه در مورد مدرنیسم به عنوان یک دوره مومیایی شده در تاریخ از آن سخن می‌گویند و مثلا پست مدرنیسم را به دنبال مدرنیسم مطرح می‌کنند چون بلحاظ زمانی، خطی بدان می‌نگرند، در باره روانکاوی هم در بستر تاریخ قرارش داده و نقد می‌کنند آنرا با لفظ روانشناسی سنتی معرفی می‌کنند. برخی بدنبال اصطلاح روانکاوی فرویدی از اصطلاح پسافرویدی استفاده می‌کنند (اصطلاحی که ایگو سایکولوژیست‌ها بکار می‌برند) و مقصود آنست که عصر فروید پشت سر گذاشته شده است. این تعبیر از کمبود آگاهی از روند کار فروید ناشی می‌شود. زحمت مطالعه همه مقالات فروید را که به قلم خودش نوشته شده به خود نمی‌دهند و از متنهای دست دوم و تفسیر سایرین برای قضاوت در مورد آرای وی بهره می‌گیرند. البته قضاوت سزارینی، ویژگی بارز کارکردگرایی آمریکایی است که در این مورد هم عقاید فروید از آن مصون نمانده است. خوانش‌های متعددی از متون فروید برمی آید که وقتی بنحوی معوق بدان پرداخته می‌شود تازه و به روز هستند. گویی با نقطه‌ای از درون ما پیوند خورده‌اند. در هر عصری که متون فرویدی خوان ...
  • گزارش تخلف

«بیخاصیت سازی مفهوم نقد در فضای رایج». در پس این تعبیر یک سفسطۀ بزرگ خوابیده است

کسی که میگوید مرا نقد سازنده کنید یعنی «من میخواهم در موقعیت خودم سفت و سخت باقی بمانم و شما جوری مرا نقد کن که من بمانم». نقد سازنده یعنی بی خاصیت سازی نقد. وظیفۀ نقد در بسیاری از موارد برافکندن یک بنیان بد است نه ساختنش. نقد در بسیاری از موارد نباید بنای سازندگی فرد یا وضعیتی را داشته باشد که اساس بحران است. مثل این است که برای آلودگی هوا ایرانخودرو را نقد سازنده کنیم! کارخانه‌ای که خود پاره‌ای از مسئله است و سالانه انبوهی انسان را به کشتن میدهد طلب نقد سازنده کند! راستین‌ترین نقد بافکندن بنیان اینچنینی خودروسازی است نه ساختنش.۲- «نکات منفی را گفتید چرا نکات مثبت را نمیگویید»: وظیفۀ منتقد مجیزگویی نیست. گفتن نکات مثبت کاری است که فرد در مسئولیت باید انجام دهد نه فرد منتقد. منتقدی که به نکات مثبت میپردازد منتقد نیست مجیزگو است. ...
  • گزارش تخلف

عقیده و غریزه، منابع رفتارهای افراطی انسانند و اخلاق، تعادل او را تامین و نظام ارزش گذاری او را تضمین مى کند

اخلاق محک خصوصی جهانبینی ست و آزمایشگاه آن، و آزادی و بی نیازی از آن تنها در بعد تئوریک انسان متفکر مقدور است و اگر غیر از این باشد، تفکر بسوی تدابیر حقیر شخصی و در جهت راحت طلبی و فرار از مسئولیت‌های رفتاری منحرف خواهد شد …. ...
  • گزارش تخلف