‍ ‍ 👈ماهان فرزاد و تلفیق‌های بی مانندش👉.. پیام پیشین هم تلفیق نویی از قطعه وفا یا《هوشیار کسی باید

‍ ‍ 👈ماهان فرزاد و تلفیق های بی مانندش👉

قطعه ی زیبای بیداد که با آهنگسازی و سنتور استاد بزرگ زنده یاد #پرویز_مشکاتیان و آواز #محمدرضا_شجریان در سال ۶۴ به بازار آمده بود، را اینبار با آهنگسازی تلفیقی و نو ماهان فرزاد، از پایان نوشته، بارگیری (دانلود) کنید.
پیام پیشین هم تلفیق نویی از قطعه وفا یا《هوشیار کسی باید..》 با موسیقی #اولافور_آرنالدز، کاری زیبا بود از #ماهان_فرزاد. قطعه وفا در سال ۷۸ بدست گروه آوا ساخته شد.

@LoversofIRAN
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

⬅️ تجربه های شنیداری نو در ایران:
در موسیقی متن فیلمهای مذهبی، عرفانی یا حماسی، معمولا آوازهایی از همان منطقه ی جغرافیایی مورد نظر فیلم انتخاب میکنند و نهایتا با سازهای زهی و ارکستر همراهی اش میکنند. این آواز میتواند هر آوازی، حتی آواز سنتی ایرانیِ ما هم باشد.
اگر آواز را به چشم یک سولو و یک ملودی ببینیم، می بینیم که میشود با آن تک آواز، خیلی کارهای دیگر کرد و به آن بُعد داد. طوریکه هر آهنگساز بتواند معنی خاص خودش و حس مستقل خودش را به همان آواز ببخشد.
همیشه این حالت عرفانی و روحانی فیلمهای حماسی برایم خاص بوده است. اما کمتر در موسیقی متن فیلمهای ایرانی این اتفاق را میدیدیم. هم به سبب تجربه ی کمتر سینمای ایران در این سبک فیلم ها، و هم بخاطر باب نبودن این نوع برخورد با ملودی هایی که رنگ و بوی روحانی یا مذهبی دارند.

⬅️ تلفیق های زیبا و گیرای ماهان فرزاد:

■#ماهان_فرزاد هنرمندی ست که این تجربه را چندسالی آغازکرده است.
او آهنگی به نام 《باز به نام خدا، خون کسی شد روا》را با صدای مراسم نوحه خوانی #هیئت_بعثت_یزد بدون موضع گیری درباره ی خود نوحه و مضمون آن و صرفا به خاطر استفاده از دستگاه های ایرانی در این نوحه، تلفیق کرد. غم و اعتراض #نوحه و #مرثیه به درازای تاریخ است و همین فضای اعتراضی متن نوحه با موسیقی #راک و سازهایی مانند درامز ، گیتار ، بیس و المان‌های راک مثل سولو و پاساژ و غیره که همراه شد، اثربخشی و فضایی ویژه به وجود آورد. در این آهنگ، سولوهای گیتار الکتریک، پنتاتونیک و بلوز نیستند و #لهجه‌ای_ایرانی دارند. جنس صدای گیتار و سایر فضاسازی‌ها، شرقی‌اند و زیرصدا و بک‌گراند آکوردهای گیتار با شیوه نواختن #جنوبی حمایت میشوند و در نهایت همین ترکیبات، نتیجه‌ای نو و همسو داشته است.
■یکی دیگر از کارهای قدیمی ماهان فرزاد؛ مربوط به تلفیق آواز استاد شجریان و سنتور زنده یاد هنرمند بزرگ #پرویز_مشکاتیان در قطعه #بیداد است از آلبوم بیداد که سال ۶۴ به بازار موسیقی ایران آمد.
ماهان برای بیداد آهنگی را دوباره سازی کرده است با حال و هوای خودش.
در پایان این نوشتار می توانید آنرا بشنوید.
■تلفیق دیگر ماهان از موسیقی سنتی ایرانی، بداهه کمانچه #کیهان_کلهر با موزیک Near Light #اولافور_آرنالدز است. در طول آهنگ، مناجات #سید_جواد_ذبیحی و صدای #علیرضا_قربانی و #همایون_شجریان رو می شنویم. ریمیکس به گوش اولافور آرنالدز رسیده و توی توئیترش این آهنگ رو منتشر کرد و گفت:
《Woah. A strange but a surprisingly beautiful cover of Near Light》 Eastern Arnalds

⬅️گروه موسیقی Dawn Light ماهان فرزاد:
این گروه به تازگی در #رشت تشکیل شده است و بعد از آماده کردن مجموعه اول کارهایشان مشغول فعالیت هستند. گروه متشکل از #سیاوش_خوشروز و #ماهان_فرزاد است.
موسیقی این گروه در سبک های ایندی و فولک قرار می گیرد و شنیدن آن ذهن را به سمت موسیقی گروه نروژی Kings of Convenience می برد.
یکب از قطعات آنها آهنگی به نام Build a Boat که شعر ابتدایی آن به انگلیسی از معنی تحت اللفظی شعر “پشت دریاها” از #سهراب_سپهری گرفته شده است.
“قایقی خواهم ساخت،
خواهم انداخت به آب”
این قسمت از شعر باعث شروع این آهنگ شد.
ماهان و سیاوش مرداد ماه ۹۵ مجموعه اجراهایی را در سطح تهران تدارک دیدند.
منابع:
#سامان_کرمپور؛ مجله اورسی
ویکی پدیای شجریان و مشکاتیان

@LoversofIRAN
بارگیری کنید👇