🛡تخته نرد میراث هوش ایرانیان🛡. ‌

ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ ﺗﺨﺘﻪ ﻧﺮﺩ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﺑﺪﺍﻉ ﺷﺪ ﻭ ﭼﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﻋﺒﺮﺕ ﺁﻣﻮﺯﯼ ﺩﺭ ﭘﺲ ﺁﻥ ﻧﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ؟. ﺗﺨﺘﻪ ﻧﺮﺩ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺰﺭﮔﻤﻬﺮ ﺑﺨﺘﮕﺎﻥ، ﻭﺯﯾﺮ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪ ﺧﺴﺮﻭ ﺍﻧﻮﺷﻪ ﺭﻭﺍﻥ ﺩﺍﺩﮔﺮ ﺍﺑﺪﺍﻉ ﺷﺪ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﺁﻥ:. ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﺍﻧﻮﺷﻪ ﺭﻭﺍﻥ ﺧﺴﺮﻭ ﭘﺴﺮ ﻗﺒﺎﺩ، ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻫﻨﺪ ‏ «ﺩﯾﻮﺭﺳﺎﻡ ﺑﺰﺭﮒ‏» ﺑﺮﺍﯼ ﺳﻨﺠﺶ ﺧﺮﺩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﯾﯽ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﻭ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺑﺮﺗﺮﯼ ﺧﻮﺩ ﭼﺘﺮﻧﮕﯽ ‏ (ﺷﻄﺮﻧﺠﯽ ‏) ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﻬﺮﻩ ﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺯﻣﺮﺩ ﻭ ﯾﺎﻗﻮﺕ ﺳﺮﺥ ﺑﻮﺩ، ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻫﺪﺍﯾﺎﯾﯽ ﻧﻔﯿﺲ ﺑﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﺍﯾﺮﺍﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻭ ‏ «ﺗﺨﺖ ﺭﯾﺘﻮﺱ‏» ﺩﺍﻧﺎ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﮔﻤﺎﺭﺩﮤ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺳﺎﺧﺖ. ﺍﻭ ﺩﺭ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﻮﺷﺖ: ‏ «ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﯿﺪ، ﺩﺍﻧﺎﯾﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺎﯾﺎﻥ ﻣﺎ ﺑﺮﺗﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﭘﺲ ﯾﺎ ﺭﻭﺵ ﻭ ﺷﯿﻮﮤ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﯾﻢ ‏ (ﭼﺘﺮﻧﮓ = ﺷﻄﺮﻧﺞ ‏) ﺑﺎﺯﮔﻮﯾﯿﺪ ﻭ ﯾﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﻭ ﻭ ﺑﺎﺝ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺑﻔﺮﺳﺘﯿﺪ‏» …ﺷﺎﻩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﭼﻬﻞ ﺭﻭﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺎﯾﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﭼﺎﺭﻩ ﻭ ﺭﻭﺵ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﯿﺎﻓﺖ، ﺗﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺭﻭﺯ ﭼﻬﻠﻢ ﺑﺰﺭﮔﻤﻬﺮ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮﯾﻦ ﻭﺯﯾﺮ ﺍﻧﻮﺷﻪ ﺭﻭﺍﻥ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﭘﺎ ﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ‏ «ﺍﯾﻦ ﭼﺘﺮﻧﮓ ﺭﺍ ﭼﻮﻥ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﻭﻃﺮﻑ ﺑﺎ ﻣﻬﺮﻩ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺟﻨﮕﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺧﺮﺩ ﻭ ﺩﻭ ...
  • گزارش تخلف

سهروردی، شیخ اشراق، احیا کننده فلسفه و حکمت ایران باستان

شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب‌الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید (۵۴۹–۵۸۷ قمری ۱۱۵۴–۱۱۹۱ میلادی) فیلسوف نامدار ایرانی اهل سهرورد از توابع منطقه گروس است …قابل اعتمادترین منابع برای مطالعه زندگی‌نامه سهروردی کتاب نزهه الارواح و روضه الافراح است که تاریخ فلسفه است و به دست یکی از مهم‌ترین پیروان آثار سهروردی، شمس‌الدین شهرزوری نوشته شده‌است.. اکثرا معتقدند او فردوسی ثانی بود و اگر فردوسی زبان و ادب پارسی را حیات جاودان بخشید، سهروردی حکمت ایرانی را زنده کرد. سهروردی آشکارا خود را زنده کننده‌ی حکمت ایران باستان می‌داند و تصریح می‌کند که «من در آنم تا مشرب و آیین حکیمان ایران باستان که همانا حکمت مبتنی و وحدت است بار دیگر زنده سازم.». وی تحصیلات مقدماتی را که شامل حکمت، منطق و اصول فقه بود در نزد مجدالدین جیلی استاد فخر رازی در مراغه آموخت و در علوم حکمی و فلسفی سرآمد شد. سهروردی بعد از آن به اصفهان، که در آن زمان مهم‌ترین مرکز علمی و فکری در سرتاسر ایران بود، رفت و تحصیلات صوری خود را در محضر ظهیرالدین قاری به نهایت رسانید.. سهروردی پس از پایان تحصیلا ...
  • گزارش تخلف

🔥 نگاهی به واژه کهن «آذری» در منابع 🔥 …✅ واژه آذری یک واژه کهن است که به مردم آذربایجان و زبان آنها اشاره داشته و از این واژه در م

ایران‌ستیزان و تجزیه طلبان، می‌خواهند واژه «آذری» را از میان بردارند و هویت آذری را نابود کنند …در اینجا چند مورد از مهم‌ترین منابع که اشاره به «آذری» دارند را می‌آوریم:. 👇👇👇👇. ✔️ الیعقوبی، احمد بن ابی یعقوب، کتاب البلدان، لیدن ۱۸۹۷، ص ۳۸. ✔️ مسعودی، ابوالحسن، علی بن حسین، ااتنبیه و الاشراف، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران ۱۳۴۹، صص ۷۳-۷۴. ✔️ یاقوت حموی، ابوعبدالله یاقوت بن عبداالله، معجم البلدان، جلد اول، لایپزیک، ۱۸۶۶، ص ۱۷۲. برای دیدن منابع بیشتر نگاه کنید به:. 👇👇👇👇. ✅ رضا، عنایت الله. اران از دوران باستان تا آغاز عهد مغول. ...
  • گزارش تخلف

احترام ایرانیان به شجاعت رومیان!. شرافت ایرانی

بعد از نبرد حران و کشته شدن کراسوس که رومیان اکثرا به بیراهه میرفتند و عده‌ای توسط اعراب کشته و دستگیر میشدند عده‌ای خود را روی نیزه‌ها می‌انداختند تا از سوز تیرهای پارتی هر چه سریعتر راحت شوند. عده‌ای نیز به روی تپه‌ها فرار کرده بودند. دسته‌ای ۲۰ نفره نیز که در حال پایین آمدن از تپه بودند ناگهان با سواران نیزه دار سنگین اسلحه ایرانی رو به رو شدند که تعداد آنها چندین برابرشان بود. رومیان میدانستند که هیچ شانسی در برابر این سواران ندارند ولی برای اینکه با افتخار بمیرند به سمت آنها حمله ور شدند و خود را به وسط ایرانیان انداختند و تلاش کردند برای اینکه راهی به بیرون بیابند. ایرانیان نیز چنین انتظاری از رومیان نداشتند که این کار شجاعانه رومی‌ها اثری عجیب در ایرانیان گذاشت. در همین حال دیگر هیچ عکس العملی از سوی ایرانیان دیده نشد و فقط نظاره‌گر آنان بودند که ناگهان صف‌های سواران از هم باز شد و به پاس این شجاعت رومیان که حاضر به مرگ قهرمانانه شده بودند به رومیان اجازه دادند که به مسیر خود ادامه دهند و جانشان را بخشیدند، پس از آن یکی از ۲۰سرباز رومی به نشانه احترام به اینکار ایرانیان به شیوه ...
  • گزارش تخلف