ی شب یلدا و رسم‌های این شب

شب یلدا یا شب چله آخرین روز آذرماه، شب اول زمستان و درازترین شب سال است. ایرانیان باستان با باور اینکه فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند‌تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند. این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان قبل از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد. نور، روز و روشنایی خورشید، نشانه هایی از آفریدگار بود در حالی که شب، تاریکی و سرما نشانه هایی از اهریمن. مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ همیشگی به سر می‌برند. روزهای بلندتر روزهای پیروزی روشنایی بود، در حالی که روزهای کوتاه‌تر نشانه یی از غلبه تاریکی …● پیشینه جشن. یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. این جشن مراسمی آریایی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می‌کرده‌اند. یلدا روز تولد میترا یا مهر است. ...
  • گزارش تخلف

☀️☀️نبوغ نادرشاه بزرگ و تسخیر کابل☀️☀️.. کابل سر راه تنگه خیبر و تنها راه ورود به افغانستان بود

این بار نادر خود را با سرسخت‌ترین قبایل افغان طرف دید. وى تنها پس از آن که توانست کابل را بگیرد جان گرفت چرا که پول و آذوقه او رو به اتمام بود اما نبردهاى پراکنده و خسته کننده تنگه خیبر عملیات نظامى او را ماه‌ها با مشکل مواجه کرد. محمد شاه و اطرافیانش در دهلى گمان مى بردند نادر از سند عبور نمى کند. فتح پیشاور و عبور از سند آنقدر ناگهانى صورت گرفت که هند نتوانست از ثروت و جمعیت خود براى جلوگیرى از نزدیک شدن نادر استفاده کند. اکنون نادر در ۱۰۰ کیلومترى دهلى در دشت کرنال بود. ورود صاعقه آساى نادر محمد شاه متوحش را وادار کرد که ورود او را به شبه قاره هند باور کند و با سپاهى بزرگ به نبرد با او بیاید. اشتباه بزرگ بعدى محمدشاه دودمان وى را به باد داد چرا که وى به جاى آن که از سپاه بزرگ خود براى حمله پیشگیرانه به نادر استفاده کند به انتظار حمله نادر نشست حال آن که سپاه هند به گفته مورخینى چون فروغى ۳۰۰ هزار سرباز و ۲۰ هزار فیل بود و سپاه خسته نادر با ۸۰ هزار نفر قاعدتا نباید از پس هجوم آن‌ها برمى آمده است. سعادت خان سردار هندى پس از آن که پادشاه حرف او را براى هجوم گوش نمى دهد با ۳۰ هزار نیرو ...
  • گزارش تخلف

دین من: ﻣﻦ ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﻭﺍﮊﻩ ﯼ انسانیت_ﻣﻘﺪﺱ_ﺍﺳﺖ …ﺩﯾﻦ ﻣﻦ:.. ﺩﯾﻦ ﻣﻦ:

ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻧﻬﺎ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺣﻘﻮﻕ_ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ …. ﺩﯾﻦ ﻣﻦ:. ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺮﻡ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻭ ﺍﺭﺗﺪﺍﺩ ﺑﻪ ﻣﺮﮒ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ …ﺩﯾﻦ ﻣﻦ:. ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺭﻭﻍ_ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ ﺣﺘﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺼﻠﺤﺘﯽ …. ﺩﯾﻦ ﻣﻦ:. ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﭼﻨﺪ ﻫﻤﺴﺮﯼ ﺭﺩ ﻭ ﻧﮑﻮﻫﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ …. ﺩﯾﻦ ﻣﻦ:. ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍتهای بی رحمانه مثل ﺳﻨﮕﺴﺎﺭ ﻭ ﺷﻼﻕ ﻧﺪﺍﺭﺩ …ﺩﯾﻦ ﻣﻦ:. ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺮﺩﻩ ﺩﺍﺭﯼ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﻧﻔﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ …ﺩﯾﻦ ﻣﻦ:. ...
  • گزارش تخلف

فروهر چیست؟

…نقش «فروهر» که چندی از اروپائیان در گزشته آنرا با «اهورا مزدا» خدای زرتشت اشتباه گرفته بودند یکی از کهن‌ترین نمادهای فرهنگ ایرانیان است. اگر چه پیکره ظاهری آن تا اندازه‌ای از پیکره‌های مصری و آشوری الهام گرفته ولی درون مایه و تمام نماد‌های نیرومند آن در فرهنگ و اندیشه زرتشت نزدیک به ۴۰۰۰سال پیش ساخته و پرداخته شده است. هخامنشیان و ساسانیان از این نقش بسیار استفاده کرده‌اند …نمادهای این نقش مقدس ایرانیان را میتوان به صورت زیر بیان نمود. قرار دادن چهره یک پیرمرد روزگار دیده در این نگاره اشاره به شخص خردمند و دوست و راهنمائی است که راه پی ریزی یک زندگی شاد و خوشبخت را نخست در این جهان خاکی نشان میدهد و در این راستا راه را برای پیوستن به «خانه سرود» یا بهشت اهورائی پس از مرگ فیزیکی باز میکند. از همین واژه فروهر که در اوستا «فرورتی یا فروشی» نامیده شده واژه انگلیسی friend یعنی دوست سر چشمه گرفته است.. دست راست نگاره جهت خورشید را نشان میدهد که این اشاره به پیشرفت در روشنائی و پرواز بسوی نور است. فروهر میتواند هم از طرف راست در حرکت باشد هم از طرف چپ و این بستگی به جهت نور دارد. حلقه‌ای درد ...
  • گزارش تخلف

مفهوم شب یلدا.. یلدا از دوبخش یل باضافه دا تشکیل شده است. یل + دا = یلدا

زبان لری که ازبازمانده‌های زبان هخامنشیان است یل را به معنای بزرگ دانند وبه مادر دا گویند. به مادر دی هم میگویند. مادر = دا = دی. هخامنشیان اعتقاد داشتند که شب اول زمستان دانه‌های گیاهان در زیر خاک جوانه میزنند وشروع به روییدن میکنند وبه همین سبب اولین ماه زمستان را دی میگویند …اینکه بعضیها میگویند معنی کلمه یلدا یعنی بلندترین شب سال غلط میباشد. پس معنی یلدا یعنی رویش و زایش میباشد. یلدا = رویش بزرگ. 🌹🌹🌹🌹🌹. پیشاپیش شب یلدای خوبی را برای مهربانان ومهر بانوان ایران زمین آرزو میکنم.. شاد باشید. ...
  • گزارش تخلف

یعقوب لیث نخستین کسی بود که زبان پارسی را پس از حمله‌ی اعراب، به عنوان زبان رسمی پس از ۲۰۰ سال به جایگاه رسمی خود بازگرداند

چامه‌سرایان و شاعران برای او شعر به زبان عربی می‌گفتند و او می‌گفت: «چیزی که من اندر نیابم چرا باید گفت؟» هر چند پیش از او نیز شعر پارسیدر زمان طاهریان گفته شده بود ولی نخستین شعر پارسی (فارسی) درباری، برپایه‌ی تاریخ سیستان به دست دبیر او «محمدبن وصیف سکزی» گفته شد. آرامگاه یعقوب لیث در روستایی در ده کیلومتری دزفول خوزستان جای دارد. او پیشنهاد را رد کرد و تهدید به از سرگیری جنگ کرد. ولی فرصت نیافت و بیماری قولنج او را از پای درآورد. ...
  • گزارش تخلف