‍ ☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘.. پانزدهم اسفند سالروز درگذشت حسینقلی مستعان

‍ ☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘

پانزدهم اسفند سالروز درگذشت حسینقلی مستعان

حسینقلی مستعان ( زاده ۱۲۸۳ تهران - درگذشته ۱۵ اسفند ۱۳۶۱ تهران ) مترجم و داستان‌نویس.
اسامی مستعار وی عبارتند از : حبیب ، انوشه ، ح. م ، و حمید حمید.
نامبرده پس از اتمام دورهٔ دبیرستان در دارالفنون ، مدتی در مدرسهٔ علوم سیاسی به ‌تحصیل پرداخت. کار روزنامه‌نویسی را از آغاز قرن (هجری شمسی) و از ۱۷ سالگی به‌عنوان روزنامه‌نگار و عکاس در روزنامهٔ نیمه‌رسمی «ایران» آغاز کرد و چون به‌کار روزنامه‌نگاری علاقهٔ زیادی داشت ، خیلی زود به‌ سردبیری آن روزنامه رسید. مستعان قصه ‌نویسی را از سال ۱۳۱۴ در مجلهٔ «مهرگان» شروع کرد.
وی دستی هم در ترجمه داشت و معروفترین ترجمهٔ او رمان بینوایان شاهکار ویکتور هوگو است که در سال ۱۳۱۰ به فارسی برگرداند و ابتدا به صورت پاورقی در مطبوعات منتشر کرد.
مستعان ۴۵ داستان نوشته است که به نوبه خود از کتابهای پرفروش آن دوران بودند.

خاطره‌ای از دختر :
گلاب آدینه (مستعان) بازیگر معروف ، فرزند دکتر حسینقلی مستعان در خصوص دلایل تغییر نام خانوادگی‌اش می‌گوید : «... پدرم دوست نداشت وارد این حرفه شوم. وقتی لیسانس گرفتم و وظایف یک فرزند خوب را به نحو احسن انجام دادم ، با خود گفتم که حالا وقت ابراز وجود است ؛ بنابر این تصمیم گرفتم به‌رغم مخالفت‌ها ، قاطعانه وارد این حرفه شوم. دست‌آخر پدرم رضایت دادند ؛ اما تأکیدشان این بود که هیچ‌گاه نباید جمله‌ی «... به اشتراک گلاب مستعان» را بر سردر سینماها ببینند!»
مستعان ، سرانجام در ۱۵ اسفند ۱۳۵۱ خورشیدی درگذشت. وی را هم‌چنان‌که خودش خواسته بود زیر پای مادرش دفن کردند و روی سنگ قبرش نوشتند :‌ «زیر پای مادرم خفته‌ام که بهشت این‌جاست.»

@bargi_az_tarikh

☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️