…یادگیری زبان در خواب

#زبان_مغز
#یادگیری_زبان

یادگیری زبان در خواب

خواب ممکن است به ظاهر هدر رفتن زمان باشد اما این سوال مطرح می شود: آیا می توان از همین زمان برای یادگیری یک زبان جدید استفاده کرد؟

مستندات بسیاری وجود دارد که آنچه در حالت بیداری آموخته می شود در حالت خواب در مغز باز یابی می شود. به این ترتیب اطلاعات آموخته شده در قسمت گنجینه اطلاعات مغز تثبیت می شوند.
اما آیا با توجه به تثبیت اطلاعات جدید در مغز در حالت خواب، می توان ادعا کرد که یادگیری زبان نیز می تواند موفقیت آمیز باشد؟
کاترینا هنکه، مارک زوست و سایمون روچ از موسسه روانشناسی و پژوهش های میان رشته ای در پروژه ای با عنوان «رمزگشایی خواب» در دانشگاه برن سوئیس این سوال را مورد بررسی قرار دادند. آنها توانستند برای اولین بار ثابت کنند که کلمات یک زبان خارجی همراه با ترجمه آن که در حین بیداری یاد گرفته می شوند، در حالت خواب عمیق به صورت ناخودآگاه بازیابی شوند. هیپوکمپوس، قسمتی از مغز است که برای یادگیری آگاهانه ضروری است، نقش مهمی را نیز در خواب ایفا می کند.

فاز فعال سلولهای مغزی مرکزی

اینکه آیا مغز در حالت خواب در مرحله فعال خود، به اصطلاح "states-up"، قادر به یادگیری واژگان جدید یک زبان است یا خیر، یکی از سوالات اصلی در این پژوهش است. در خواب عمیق، سلول های مغز شروع به هماهنگی میان فعالیت های خود می کنند.
سلول های مغزی برای مدت کوتاهی همزمان با یکدیگر فعال می شوند و به طور همزمان در مرحله عدم فعالیت قرار می گیرند. فاز های فعال "بالا حالت" نامیده می شود، "حالت پایین" فاز غیر فعال است. این دو مرحله تقریبا در فاصله زمانی میان نیم ثانیه متناوب است.

ارتباط معنادار میان کلمات یک زبان با ترجمه آن در خواب به صورت ناخودآگاه ذخیره می شوند. به عنوان مثال فرد مورد آزمایش که در خواب دو واژه "Tofer" به معنی"کلید" یا "Guga" به معنی"فیل" را در هدفون گوش کرده است، پس از بیدار شدن از خواب به درستی می تواند بگوید که آیا کلمات خارجی شنیده شده است (Guga) بوده یا (کلید).
مارک زوست می گوید: "موضوع جالب توجه این است که یادگیری زبان که وظیفه قسمت هیپوکمپوس مغز است و به طور معمول یادگیری در حالت بیداری را فراهم می کردند، در هنگام یادآوری واژگان آموخته شده در حالت خواب عمیق فعال می شوند. به عبارتی این فعالیت یادگیری حافظه به حالت هوشیاری و یا خواب مغز ارتباطی ندارد.

یادگیری به آگاهی نیاز ندارد

علاوه بر ارتباط اهمیت عملی آن، تشخیص یادگیری خواب، چالش های مشترک را در مورد خواب و حافظه به وجود می آورد. بدین ترتیب، مفهوم خواب به عنوان یک حالت غیر فعال و کاملا از دنیای اطراف نیست. سایمون روچ محقق دیگر این پژوهش می گوید: "علاوه بر این، ما توانستیم این دیدگاه را نادیده بگیریم که یادگیری چالش برانگیز در خواب عمیق غیر ممکن است." این نتایج از دیدگاه نظری جدید نسبت به حافظه و آگاهی، که در سال 2010 توسط کاترینا هنکه منتشر شده، حمایت می کند. هنکه می گوید: "تا چه حد و با چه نتایجی می توان حالت خواب را برای کسب دانش جدید مورد استفاده قرار داد، بحثی است که می توان در سال های آینده به صورت گسترده تر مورد بررسی قرار داد.

@kultursprache

https://www.srf.ch/sendungen/puls/traumhaft-einfach-fremdsprachen-lernen

کانال مطالعات زبان و فرهنگ آلمانی