✅گزینه ۱ صحیح است... 🌷 🌷

✅گزینه 1 صحیح است.

🌷 @lawgram 🌷

قیاس منصوص العله، قیاسی است که علت حکم اصل یا مقیس علیه در آن ذکر شده باشد. به عبارت دیگر هرگاه در کلام شارع یا قانونگذار به علت حکم (نه حکمت آن) تصریح شده باشد، در این صورت می‌توان آن حکم را برای هر موضوعی که دارای آن علت می‌باشد اثبات نمود.

💢❗️مثال اول: ماده ۱۹۵ ق.م: «اگر كسی درحال مستی یا بیهوشی یا در خواب معامله نماید آن معامله بواسطه فقدان قصد باطل است.» در این ماده علت بطلان معامله، فقدان قصد ذکر شده است، بنابراین اگر معامله مکرَه یا مضطر نیز به حدی برسد که قصد از بین برود با قیاس بر معامله شخص مست، بیهوش و خواب و به استناد این ماده باطل می‌باشد.
💢❗️مثال دوم: ماده ۲۱۲ ق.م: «معامله با اشخاصی كه بالغ یا عاقل یا رشید نیستند به واسطه عدم اهلیت باطل است.» علت بطلان معامله محجورین فقدان اهلیت بیان شده است، بنابراین با استناد به قیاس منصوص العله، ایقاعات محجورین نیز به علت عدم اهلیت باطل است