🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علمسیاست و علمحقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken
🔶 بسط نوزایش در اروپا..۱) نوزایش عصر شارلمانی که امپراتوری و نهادهای آن در اروپا تجدید و «رمی» احیاء شد...۲) سده دوازدهم و سیزدهم
🔶 بسط نوزایش در اروپا
۱) نوزایش عصر شارلمانی که امپراتوری و نهادهای آن در اروپا تجدید و «#حقوقرمی» احیاء شد.
۲) سده دوازدهم و سیزدهم که «علوم و فلسفه یونانی» در فرهنگ مسیحی، جذب و ادغام شد.
۳) سدههای چهاردهم تا شانزدهم که هنر و ادب دوره باستان مورد توجه قرار گرفت و احیاء شد.
💎 به نظر میرسد که این نکته برای فهم نسبت میان سنت و تجدد بسیار اساسی است. از اینروی، با پاسخ به این پرسش که سنت چیست؟_که فشرده اشاره میکنیم که در ابتدا «قول و فعل و مصائب عیسی» در حیات ناسوتی بود که به مؤمنان #فراداده شده است، و سپس دریافت سنت کلیسایی، و آنگاه مناقشههای اصلاحدینی بر آن،_ با دریافت جدالی که متأخرین یعنی از سده سیزدهم از یک وجه بر مبانی قدما وارد کردند. بحث سنت و تجدد درک خواهد شد.
🔶 مخاطبی که کتاب «تاریخ اندیشه سیاسی جدید» در اروپا را به نحو دقیق مطالعه کند، در خواهد یافت که اگر گفته میشود به عنوان نمونه، «دکارت» فیلسوف مدرن است، «به چه معنا» مدرن است؟ و این معنایی جز تشخیص این که محل نزاع دکارت بر چه ناحیهای در تاریخ اروپا است را نمیرساند. بدیهی است که کشتی فلسفه با دکارت به ساحل امن خود نشست و فلسفه بر روی زمین مستقر شد، اما مهمتر دریافت این مبانی است که فشرده آن را آوردیم. تا این مسئله برجسته شود که دریافت و فهم تجدد در نسبت با سنت، بدون بررسی مبانی قدما و به خصوص نوشتههای پدران کلیسا هرگز ممکن نیست.
📚 [تحلیل]. مفاهیم و مواد تحلیل به نقل از: طباطبایی، جواد، تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا، جلد نخست: جدال #قدیم و #جدید در #الهیات و #سیاسات، بخش نخست: از نوزایش تا انقلاب فرانسه:۱۵۰۰_۱۷۸۹.
💎 ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ۱۷۸۹، سال سقوط زندان باستیل، مظهر و نماد اقتدار سلطنت در فرانسه بود.
@MinervaEule1776
https://t.me/denkenfurdenken