🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علمسیاست و علمحقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken
💎 مشروطیت و تأمین مصالح ملی.. ✍ جوادطباطبایی
💎 مشروطیت و تأمین مصالح ملی
✍ جوادطباطبایی
🔶 ...عماد العلمای خلخالی در میان نظامهای سیاسی تنها به «سلطنت» توجه دارد و مانند همه نویسندگان مشروطهخواه، آن را به مطلقه و مشروطه تقسیم میکند. وانگهی، از نظر او، «سلطنت مستقل» فاقد «قانون مخصوصی» است و در آن هیچ ضابطهای در کار نیست چنانکه به گفته او:«آدمکش را مینوازند، بیتقصیر را میکشند، بیکفایت را حکومت میدهند، کارگزار را معزول میکنند، اموال مردم را میچاپند، به رقاصی پنجاه هزار تومان میبخشند و رعیت را غارت میکنند».
🔶 عمادالعلماء، «نظام استبدادی ایران» را سرچشمه انحطاط تاریخی ایران، رکود اقتصادی، فساد اجتماعی و تباهی اخلاق مردم ایران میدانست... در حالی که «سلطان مستبد» در «فکر عواقب امور و صیانت ثغور و اصلاح حال جمهور نبود» و چنانکه عمادالعلماء میگوید:«از راه جهل و غرور، کردار و رفتار خود را در میزان قواعد عقلی و قوانین سیاسی نمیسنجید».
🔶 برعکس در سلطنتمشروطه، شاه، اشرافی را از طرف خود و مردم نمایندگانی را انتخاب میکردند تا آن دو گروه در مجلس، تدابیری برای تأمین مصالح جمهور ملت و اصلاح امور مملکت اتخاذ کنند.
🔶 به این ترتیب در «نظام مشروطه» شخص شاه در رتق و فتق امور مهم مملکتی استقلال ندارد و نفوذ رأی شریف او به تصویب وکلای «دارالشورای ملی» محول است.
🔶 ... در این راستا، عمادالعلماء، «نظام مشروطه» را درمان همه دردها میدانست تا جایی که بهبود حال مردم و رفاه اقتصادی در داخل، افزایش ثروت ملی و بالا رفتن ارج مردم نزد سایر کشورها را مشروطیت یا نظام آزادی قلمداد میکرد.
📚 طباطبایی، جواد، تأملی درباره ایران، جلددوم نظریه حکومت قانون در ایران، بخش دوم، مبانی نظریه مشروطهخواهی، صفحه: ۴۳۹ و بعد.
@MinervaEule1776
https://t.me/denkenfurdenken