🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علمسیاست و علمحقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken
💎 شاه آرمانی دارای فره ایزدی.. 💠 بسیار مهم و کلیدی🔻🔻🔻
💎 شاه آرمانی دارای فرّه ایزدی
💠 بسیار مهم و کلیدی🔻🔻🔻
🔶 شاه آرمانی در ایران دارای 《فرّه ایزدی》است و گاهی حتی پیش از تولد هم فرّه ایزدی را مییابد.
🔶 با به وجود آمدن 《#پادشاه》دارای فرّه ایزدی همه امور کشور دستخوش دگرگونی بنیادین، یا به گفته حکیم فردوسی《دگرگونهتر》میشود و بَد، جای خود را به خوبی میدهد. زیرا #فَرّ خاستگاه و سرچشمه بخت و خوبی و زیبایی و سایه آن همچون سایه هُمای خجسته و فرخنده است.
🔶 این دگرگونی فقط به کشورداری و فرمانروایی مربوط نمیشود بلکه حتی در قلمرو امور طبیعی دگرگونیهای بنیادینی صورت میگیرد. و از این حیث شاه آرمانی در اندیشه ایرانشهری، مانند رئیس اول مدینه فارابی،《همچون پروردگار بر روی زمین》عمل میکند و از برکت وجود او همهجا آبادان و زمین به کام مردمان میشود.
🔶 میتوان از تحلیل دکتر جواد طباطبایی در این فقره مفهوم مخالفی در عین موافقت استنتاج کرد که بر اساس آن هر فرمانروایی شاه نیست. وانگهی، اگر که او فرّه نداشته باشد با توجه به فقره فوق از او جز خرابی و و ویرانی و عدم کام بردن مردمان از زمین و زمان نتیجه نمیشود. به عنوان مثال در بیتهای زیر که از شاهنامه حکیم فردوسی برگزیده شده است این معنا را به خوبی از نظر بازپرداختاندیشه ایرانشهری منتقل میکند.
🔶 به فرّ جهاندار کسری سپهر/ دگرگونهتر شد به آیین و مهر
🔶 به شهری کجا برگذشتی سپاه/ نیازاردی کشتمندی به راه
🔶 نجستی کسی از کسی نان و آب/ به ره بر بیاراستی جای خواب
🔶 بر این سان همی گرد گیتی بگشت/ نگه کرد هرجای هامون و دشت
🔶 جهان دید یکسر پر از کشتمند/ در و دشت پر گاو و پر گوسفند
🔶 زمینی که آباد هرگز نبود/ برو بر ندیدند کشت و درود
🔶 نگه کرد کسری برومند یافت/ به هر خانهای چند فرزند یافت
🔶 خمیده سر از بار شاخ درخت/ به #فرّ جهاندار بیدار بخت
🔶 جهان نو شد از #فرهایزدی/ ببستند گفتی دو دست بدی.
🔶 [افزوده از ما]، این بیتها نشان دهنده این نکته اساسی است که هرشاهی و هر فرمانروایی که واجد فرّه نباشد از او جز خرابی و نابودی چیزی حاصل نمیشود
🔶 به نقل از دکتر سیدجوادطباطبایی/ خواجه نظام الملک طوسی/ گفتار در تداوم فرهنگی ایران/ صفحه ۱۵۰ و ۱۵۱.
💠جاویدان خِرَد
@MinervaEule1776
https://t.me/denkenfurdenken