💠 حکومت قانون در اروپا

💠 حکومت قانون در اروپا

💠 آنطور که به نظر می رسد، از مجرای نوشته های سفرنامه نویسانی که در عصر قاجاران به اروپا سفر کردند، اگرچه آگاهی های نوینی درباره نظام سیاسی و حکومتی اروپا به دست آمده است، اما آنها نتوانستند از مجرای تنگ نظام سنت فراتر بروند و با نگرشی جدید در سامان کشورهای اروپایی نظر کنند. وانگهی، سفرنامه نویسان ایرانی چراغ معنویت به دست می گرفتند و در مراکز خوش باشی انگلیس و فرانسه و اتریش و گراتس، به دنبال معنویت گم شده بودند. غافل از اینکه در همین سده ها مراکز علمی و تربیتی و کلیساهای جامع مرکز پیشرفت علم و دانش و فن آوری و بسط بازرگانی شده بود(علم اقتدار است). اما در ایران به دلیل اینکه شاه در راس هرم قدرت سیاسی قرار داشت و کشور، ملک مطلق او تلقی می شد، نگرش ها از محدوده نظام سلطنتی و سنت فراتر نمی رفت و اگر کسانی همچون میرزا تقی خان امیر کبیر و یا ابوالقاسم قایم مقام در پی برقراری "#کنسطیطوسیون$" یا "به رسمیت شناختن" نهاد وزارت بودند به سرعت از صفحه روزگار محو می شدند. مردم ایران در غیاب اندیشه خردگرایی و منطق سیاست جدید یک بار در قضیه قتل امیر و یک بار قایم مقام و یک بار هم در مرگ نابهنگام #عباس_میرزا منطق تجدد را پس زدند. بنابراین باید این منطق در دوره بندی های تاریخ مورد بررسی جدی قرار بگیرد تا درک کنیم چه شرایطی عامل امتناع تاسیس اندیشه خردگرایی بوده است و از مجرای تبیین این بحث شرایط امکان تاسیس را روشن کنیم. بدیهی است که باید بساط کهنه نظام اندیشگی برچیده شود و طرحی نو افکنده شود و تبیین این منطق فقط از مجرای طرح و تعریف نوین انسان به عنوان "فاعل متصرف باشعور و با اراده" ممکن خواهد شد.

$ #قانون_اساسی

💠 بامهر، تحلیل و نقد #بهروززواریان.

🌐 منابع

۱. تاملی درباره ایران، طباطبایی، سید جواد، ۱۳۹۵، مینوی خرد. تهران.

۲.پایدیا، یگر، ورنر، ۱۳۸۶، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، تهران.


💠 جایی برای آنان که می اندیشند؛ چاه به چشمه ای که از آن آب می نوشیدیم حَسرَت می بُرد

۱. دکتر عبدالکریم سروش
۲. دکتر سیدجوادطباطبایی

🔻🔻🔻🔻🔻
https://t.me/denkenfurdenken