🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علمسیاست و علمحقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken
📍 بعد دینی اندیشه هگل
📍 بُعد دینی اندیشه هِگِل
🔶 اندک زمانی پس از مرگ هگل در سال ۱۸۳۱، منازعهای درباره وجه دینی تفکر هگل درگرفت؛ وانگهی در این میان #هگلیانراست در پی این بودند که هگل را فیلسوفی معرفی کنند که در پی تثبیت مبانی #کلیسایدینیپروس است، و از سوی دیگر #هگلیانچپ در پی این بودند که هگل را فیلسوفی معرفی کنند که، خداناباور یا اومانیستی در خفا است.
💠 بدیهی است که این مجادله امروزه فوریت سیاسی خود را از دست داده است؛ و حقیقت این است که هر دو دیدگاه درباره تفکر هگل افراطی است. چراکه برای فهم دیدگاههای او در این زمینه باید به دستنوشتههای اولیه او یعنی پیش از سال ۱۸۰۰ مراجعه کنیم تا از مجرای آن دریابیم که تفکر بالیده هگل از کجا سرچشمه گرفته است. وانگهی آنچه که مشخص است این نکته است که:
🔶 هگل در پی این است که یزدانشناسی جدیدی را پیریزی کند تا به وسیله آن بر ضعف اومانیسم و مسیحیت سنتی غلبه کند. از این جهت ما برای رجوع مخاطب گرامی لیست آثار سه دوره را مطابق با تقسیمبندی بیزر ارائه میکنیم.
۱. دستنوشتههای دوره بِرن و توبینگن شامل:
🔶 رساله توبینگن.
🔶 پارهگفتارهای بِرن.
🔶 زندگانی عیسی.
🔶 نهادگی دین مسیح.
۲. دستنوشتههای دوره فرانکفورت شامل:
🔶 در باب دین و عشق
🔶 روحمسیحیت و سرنوشت آن
🔶 پارهنظام
⬛️ بدیهی است که میتوانیم با مراجعه به این آثار فهمی از تفکر اولیه و سپس تفکر بالیده هگل داشته باشیم؛ از اینروی تفسیر و فهم فیلسوف بدون رجوع به این آثار تعلیق به محال است.
🔳 #بهروززواریان/ تقریر و تحلیل از کتاب هگل فردریک بیزر.
💠 ما #هگلیها باید هجیکردن هگل را بیاموزیم تا بتوانیم او را قرائت کنیم(گادامر، نخستین نشست انجمن هِگِلیهای لیبِرال)
💠 جاویدان خِرَد
💠 تابع قوانین جاری کشور #ایران
@MinervaEule1776
https://t.me/denkenfurdenken