💠 پتیارگی شاهان ایران.. 💠 بخش دوم/تحلیل، تاریخی_سیاسی

💠 پتیارگی شاهان ایران

💠 بخش دوم/تحلیل، تاریخی_سیاسی

🌐 در آن زمان که اروپا از خواب سنگین سده های میانه برخاسته بود حضور سفرنامه نویسان اروپایی در ایران بسیار قابل تامل است. اگرچه اروپاییان که در پی این بودند علت انحطاط خود را در آیینه شرق ببیند و اگر چه در برخی از داوری های آنها خطا راه یافته است، به دلیل اینکه از مجرای منطق تحولات جدید به تاریخ ایران نظر می کردند، مواد تاریخ را به محک مفاهیم غرب می زدند که در نوشته های مصنوع و پرتکلف، تاریخ نویسان آن دوره هویدا نبود. من پیش از این بخشی از تحلیل گفته های دکتر #جواد_طباطبایی را در خصوص عدم تکوین دولت در ایران آوردم؛ به نظر می رسد که در آنجا، طرح مساله و تحریر محل نزاع را پیش می کشد تا با ایضاح اصول خود و برجسته کردن برخی مواد تاریخی، تفاوت نوشته های ایرانی و اروپایی را نشان دهد؛ در آن دوره ایرانیان به بازگانان و سفرنامه نویسان روی خوشی نشان نمی دادند و به جز عده ای معدود الباقی را جاسوس می انگاشتند(تفکری که به عنوان میراثی نامبارک در ایران فعلی هم جریان دارد). یکی از این تفاوت های اساسی عدم کنجکاوی ایرانیان در خصوص ملت ها و اخلاق و آداب و رسوم آنها است. چنانکه ژان شاردَن می نویسد: ایرانیان علاقه چندانی به سفر به کشورهای بیگانه ندارند، و کنجکاوی آنها درباره سرزمین های دیگر بسیار اندک است. آنها بر آن هستند که گردش یکی از کارهای بیهوده ما اروپاییان است و پرسه زدن در خیابان را یکی از کارهای مردمان فاقد شعور می دانند(۴۲۶). این در حالی است که طباطبایی به درستی نشان داده است که مفهوم #کنجکاوی، در سده های میانه اروپا با قدیس آگوستین در زمره رذیلت های اخلاقی قرار گرفته بود و تا پایان سده های میانه تاریخ اروپا، عملی بیهوده تلقی می شد. اما در بیست و ششم ماه آوریل سال ۱۳۳۶، #پترارکا پس از صعود به قله کوهی نوشت: "امروز، من، تنها به راهنمایی #کنجکاوی، برای دیدن ارتفاع خلاف آمدِ این مکان... به بلندترین قله این ناحیه صعود کردم". لذا این سال نقطه عطفی در تحول مفهوم کنجکاوی نزد اروپاییان شد. این در حالی است که #اروج_بیگ، یکی از دبیران حسین علی بیگ بیات که در ۱۵۹۹ میلادی از راه دریای خزر به مسکو، از آنجا به بوهم و سپس ایتالیا و اسپانیا رفت کوچکترین اشاره ای به اخلاق و شیوه های حکومت داری اروپاییان نمی کند و فقط آسیاب های بادی مسیرهای دوک نشین ایالت زاکسُن آلمان او را به شگفت می آورد. بنگرید تفاوت وسعت نگاه و نگرش تا چه حد متفاوت است؛ در واقع اصلی که اکنون هم در ایران هویدا است این است که ایران با وجود فرهنگ غنی خود در رویارویی با دنیای مدرن بی اختیار مجذوب ظواهر تمدن غرب می شود؛ به نظر می رسد بررسی عینی و ذهنی این وضعیت نیازمند مجالی دیگر است.

💠 تحلیل بخشی از تاملی درباره ایران

💠 بامهر؛ #بهروززواریان، ۱۳۹۶/۵/۲۳

💠 جایی برای آنان که می اندیشند؛ چاه به چشمه ای که از آن آب می نوشیدیم حَسرَت می بُرد
🔻🔻🔻🔻🔻
https://t.me/denkenfurdenken