🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علم‌سیاست و علم‌حقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken


📍 تز شماره هشتم (حتما بخوانید)... ✍ دکتر ‌‌جوادطباطبایی

🔶 همه ایرانیانی که از کهن‌ترین روزگاران تاکنون در بخش‌هایی از ایران‌زمین ساکن شده‌اند، در گذر تاریخ، به 《ملت》در معنای دقیق و جدید آن تبدیل شده‌اند …🔶 تبدیل ایرانیان به یک 《ملت》به لحاظ تاریخی بسیار زود ممکن شده است. اگرچه واژه ملت در تداول جدید آن در آغاز دوران جدید تکوین پیدا کرده و مضمون مفهوم آن نیز در دوران جدید تعین پیدا کرده است، اما واقعیت آن در ایران، به سده‌هایی پیش از دوران جدید تعلق دارد و در شرایط متفاوتی نیز پدیدار شدن واژه و تعین مضمون آن ممکن شده است …🔶 به عنوان مثال در اروپا، پدیدارشدن ملت جدید با فروپاشی امپراتوری مقدس رمی_ژرمنی که مبتنی بر سلطنت خلافتی نظام امت مسیحی بود، ممکن شد.. 🔶 در ایران، که 《هرگز بخشی از دستگاه خلافت و نظام امت آن نبود》فروپاشی امت شرط تکوین ملت نبود، بلکه مخالفت ایرانیان با چیرگی دستگاه خلافت و رویارویی آن با منطق سیاسی خلافت موجب شد که واقعیت 《ملت》پیش از جعل واژه آن تکوین پیدا کند …🔶 این امر مسلم تاریخی، از شدت بداهت برای ‌ایرانیان مورد توجه قرار نگرفته است، اما باتوجه به بحران کنونی و دگرگونی در رابطه نیروها، و این‌که ایران‌زمین دوره پرمخاطره‌ا ...
  • گزارش تخلف

📍 بعد دینی اندیشه هگل

🔶 اندک زمانی پس از مرگ هگل در سال ۱۸۳۱، منازعه‌ای درباره وجه دینی تفکر هگل درگرفت؛ وانگهی در این میان ‌راست در پی این بودند که هگل را فیلسوفی معرفی کنند که در پی تثبیت مبانی ‌دینی‌پروس است، و از سوی دیگر ‌چپ در پی این بودند که هگل را فیلسوفی معرفی کنند که، خداناباور یا اومانیستی در خفا است.. 💠 بدیهی است که این مجادله امروزه فوریت سیاسی خود را از دست داده است؛ و حقیقت این است که هر دو دیدگاه درباره تفکر هگل افراطی است. چراکه برای فهم دیدگاه‌های او در این زمینه باید به دست‌نوشته‌های اولیه او یعنی پیش از سال ۱۸۰۰ مراجعه کنیم تا از مجرای آن دریابیم که تفکر بالیده هگل از کجا سرچشمه گرفته است. وانگهی آنچه که مشخص است این نکته است که:. 🔶 هگل در پی این است که یزدان‌شناسی جدیدی را پی‌ریزی کند تا به وسیله آن بر ضعف اومانیسم و مسیحیت سنتی غلبه کند. از این جهت ما برای رجوع مخاطب گرامی لیست آثار سه دوره را مطابق با تقسیم‌بندی بیزر ارائه می‌کنیم …۱. دست‌نوشته‌های دوره برن و توبینگن شامل:. 🔶 رساله‌ توبینگن. 🔶 پاره‌گفتارهای برن. ...
  • گزارش تخلف

📍 تز شماره هفتم.. ✍ دکتر ‌‌جوادطباطبایی

🔶 بخوانید و منتشر کنید …🔘 ایران سیاسی، واحدی سیاسی است و برای فهم و دفاع از آن به ضرورت باید ملی اندیشید، اما ملی بودن و ملی اندیشیدن زمانی و به شرطی ممکن است که معنای «» و «‌اندیشیدن به درستی فهمیده شده باشد.. ◼️ هم‌وطنان و مخاطبانی که قادر هستند در باره» ملت و ملی‌اندیشیدن «قلم بر دست بگیرند، می‌توانند در این زمینه نوشته‌ای» پژوهشی با محوریت آرای دکتر سیدجوادطباطبایی، شامل چکیده، کلید‌واژگان، مقدمه، متن مقاله، و نتیجه‌گیری" مفصل را به آی‌دی ارسال کنند تا پس از مطالعه و بررسی در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی و در قالب فایل pdf و با نام خودشان منتشر شود.. 💠 تاملی‌درباره ایران/ جلدنخست/ ‌ای بر نظریه انحطاط ایران/ با ملاحظات مقدماتی در مفهوم ایران/ صفحه۵۴/ انتشارات مینوی خرد.. 🔶 تقریر از بهروززواریان. ...
  • گزارش تخلف

📍 تز شماره ششم.. ✍ دکتر ‌‌جوادطباطبایی

🔶 ‌اشتراک‌بگذارید …💠 دفاع ما از تاریخ سیاسی ایران کنونی و وحدت سرزمینی آن در چهارچوب منافع ملی باید دفاع همه جانبه و تمام‌عیار باشد. به لحاظ فرهنگی، ایران هم‌چنان کانون آفرینش ادب و فرهنگ ایرانی است.. 🔶 کشورهایی که ابن‌سینا و مولانا را ملک طلق خود می‌دانند، می‌توانند به مزایای درآمد گردشگری آنها دل‌خوش کنند، اما نه ترکان و نه ازبکان، برای فهم سرمایه‌های ملی خود از ایرانیان بی‌نیاز نخواهند شد.. 🔶 ابن‌سینا و مولانا هرگز بخشی از ادب ترکی_چنان‌که امروزه به آن زبان سخن گفته می‌شود و نه ترکی عثمانی که عمده آن برای ترکان امروزی قابل فهم نیست_ نبوده است …🔶 درحالی که اگرچه ابونصر فارابی، حتی اگر چنان‌که گفته‌اند ترک تبار می‌بوده، و جز به عربی ننوشته است، اما پیوسته جزئی از تاریخ اندیشیدن ایرانی بوده و فصل مهمی از فلسفه‌ای است که به طور‌عمده در ایران بسط پیدا کرده است.. 💠 تاملی‌درباره ایران/ جلدنخست/ ‌ای بر نظریه انحطاط ایران/ با ملاحظات مقدماتی در مفهوم ایران/ صفحه۵۴/ انتشارات مینوی خرد.. 🔶 تقریر از بهروززواریان …💠 ‌خرد. ...
  • گزارش تخلف

🔶 تز شماره پنجم.. 💠 حتما بخوانید و منتشر کنید …✍ دکتر ‌‌جوادطباطبایی... 🔶 ایران سیاسی کنونی یک است

مرزهای سیاسی آن همان است که هست.. 🔶 اما مرزهای ایران فرهنگی همان مرزهایی است که به طور تاریخی بوده‌اند. از این رو، ایران، به خلاف بسیاری از کشورها، تنها یک کشور نیست، بلکه تمدنی با فرهنگی فراگیر است.. 🔶 معنای شطح آن وزیر مختار فرانسه (=اشاره دکتر به کنت دوگوبینو است)، که نام ایران را می‌توان از آن گرفت، اما ایران نخواهد مرد و ایران، ایران خواهد ماند، این است که ایران سیاسی می‌تواند به صورتی که هست نباشد، ولی تمدن ایران باقی خواهد ماند**.. 🔶 از این رو، برای بسیاری از کشورهایی که ایران را احاطه کرده‌اند، اما از سده‌ها پیش از آن جدا شده یا در بیرون قلمرو سیاسی ایران قرار گرفته‌اند، اگر بخواهند تنها یکی از واپسین کشورهایی نباشند که در دهه‌های اخیر به پیوستن به سازمان ملل نایل شده و یکی از واپسین رقم‌های در پایان سیاهه آن را به دست آورده‌اند، 🔻🔻🔻. 🔶 نفی ایران، نفی خویشتن است.. 🔶 میراث تاریخ سیاسی گذشته، این کشورها را به بخش‌هایی از قلمرو فرهنگی ایران تبدیل کرده است.. =======================. 🔶 **پانوشت: هرچند اجازه نخواهیم داد که این ایران با مرزهای سیاسی کنونی هم دستخوش تغییر شود، باید است ...
  • گزارش تخلف

🔶 تز شماره چهارم.. ✍ دکتر ‌‌جوادطباطبایی.. 🔶 حتما بخوانید و منتشر کنید

💠 ایران بزرگ فرهنگی، چنانکه از نام آن برمی‌آید، فرهنگی است و هیچ داعیه سیاسی ندارد (این نکته از ما است: قابل توجه منتقدانی که ندانسته و نخوانده، ‌ایرانشهری را به مسائل مبتذل سیاسی فرومی‌کاهند).. 🔶 این‌که تاریخ بخش بزرگی از ادب و فرهنگی که در ناحیه‌هایی از شبه‌جزیره هند، ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان و … آفریده شده ایرانی است، امروز به لحاظ سیاسی هیچ اعتباری ندارد.. 🔶 سیاست‌خارجی همه این کشورها باید بر اساس مناسبات حسن همجواری، علقه‌های فرهنگی، منافع مشترک‌ برابر و رعایت منطق منافع ملی کشورها باشد.. 🔶 این‌که ایران بزرگ، خاستگاه ادب و فرهنگی بوده که در بسیاری از کشورهای منطقه جاری است، به لحاظ سیاسی برای ایران کنونی اعتباری به شمار نمی‌آید. در مناسبات فرهنگی وضع متفاوت است.. 🔶 نه تنها ‌سینا ازبک و مولانا ترک نیستند، بلکه بسیاری از نویسندگان اردو، ترک و ازبک، به ایران فرهنگی تعلق دارند. چنان‌که دیوان فضولی و شاه‌اسماعیل، به رغم ترکی بودن آنها، آثاری در ادب ایران هستند.. 🔶 تاریخ ایران جغرافیای سیاسی کنونی تاریخ مرزهای سیاسی کنونی است، اما تاریخ ادب و فرهنگ ایرانی، است، یعنی تاریخ ایران بزرگ ف ...
  • گزارش تخلف

🔶 تز شماره سوم.. ✍ دکتر ‌سیدجوادطباطبایی

💠 این تز، با تز شماره دوم ارتباط وثیقی دارد …🔶 این حکم (=مقصود حکم تز دوم) در درون مرزهای ایران کنونی مصداق دارد.. 🔶 ایرانیان در محدوده مرزهای سیاسی کنونی، اعم از این‌که به یکی از زبان‌های ایرانی یا غیرایرانی سخن بگویند، درون‌مایه ادب و فرهنگ ایرانی را بیان می‌کنند …🔶 از این حیث، ‌کردی به همان اندازه ناحیه‌ای از ادب ایرانی است که ادب ‌آذری.. 🔶 این زبان‌های محلی، اعم از ایرانی و غیرایرانی، نه تنها زبان‌هایی که در درون مرزهای کنونی ایران به آن سخن گفته می‌شود، بلکه حتی زبان‌هایی مانند اردو و ترکی عثمانی، که زبان‌های ایرانی نیستند، از طریق زبان‌فارسی و بر اثر جاذبه ادب و فرهنگ ایرانی به زبان‌های فرهنگی تبدیل شده‌اند.. 💠 تاملی‌درباره ایران/ جلدنخست/ ‌ای بر نظریه انحطاط ایران/ با ملاحظات مقدماتی در مفهوم ایران/ صفحه۵۳/ انتشارات مینوی خرد.. 🔶 تقریر از بهروززواریان …💠 ‌خرد. ...
  • گزارش تخلف

💠 بخشی از نامه هگل به شلینگ.. 📍 سال ۱۷۹۳

📍حتما بخوانید/ بسیار آموزنده …💠 اهمیت زمانه ما (=زمانه هگل) در این است که هاله‌ای که بر گرداگرد بزرگ و روی زمین کشیده شده بود، دیگر ناپدید شده است.. 💠 از این پس، فیلسوفان جایگاه و مقام انسان را اثبات خواهند کرد‌. مردم یاد خواهند گرفت که جایگاهشان را احساس کنند و نه تنها حقوق پایمال شده خود را درخواست می‌کنند، بلکه آنها را به چنگ آورده و از آن خود می‌کنند …گئورگ ویلهلم فریدریش هگل، ۱۷۹۳.. 🌐 مصلح/ ۳۸.. 💠 با توجه به قرائن تاریخی مشخص است که هگل این نامه را درست زمانی نوشته است که لوئی شانزدهم اعدام شده بود و حکومت وحشت بر روی کار بود …💠 هم چنین باید خاطرنشان کرد که این نامه، ۱۴ یا ۱۵ سال پیش از قطع رابطه ناپلئون با پاپ و پیش از نگارش پدیدار‌شناسی روح تحریر شده است.. 💠 ‌زواریان. 💠 جاویدان خرد. ...
  • گزارش تخلف

‍ 💠 پانوشتی بر تز دوم.. 💠 ضمن این که پرسش این است که جناب کامبیزصوری؟!

دکتر طباطبایی در کجا ادعا کرده است که او برای نخستین بار به فلسفه ایرانشهری توجه کرده است که شما آن را بی‌مبنا در نقد خود وارد کرده‌اید؟!. 💠. 💠 جاویدان خرد.
  • گزارش تخلف

📍 تز شماره دوم.. ✍ دکتر ‌‌جوادطباطبایی

💠 خواهشمندم بخوانید و منتشر کنید …🔶 ایران زمین در معنای دقیق آن، ‌بزرگ‌فرهنگی است. ایران با جغرافیای سیاسی کنونی تنها ناحیه‌هایی از این ایران زمین فرهنگی است که پائین‌تر به برخی از ویژگی‌های آن اشاره خواهد شد.. 🔶 ایران بزرگ فرهنگی تنها از آن ایرانیان محدوده جغرافیای سیاسی امروز نیست، بلکه میراث همه اقوامی است که سهمی در آفریدن آن میراث مشترک‌داشته‌اند، اگرچه بسیاری از آن اقوام به لحاظ سیاسی به ملت‌های مستقل تبدیل شده‌اند و سرنوشت سیاسی خود را جدا رقم زده‌اند …🔶 به عنوان مثال، ملت‌هایی که در آسیای مرکزی و نیز در قفقاز کشورهایی مستقل ایجاد کرده‌اند در معنای سیاسی کلمه ایرانی نیستند، اما در میراثی که در ایران بزرگ آفریده شده است سهیم بوده‌اند و هستند …🔶 امروزه این اقوام به زبان ملی خود سخن می‌گویند، اما بخش بزرگی از آن‌چه که در این‌ زبان‌های «» ناحیه‌ای بیان می‌شود ایرانی است.. 🔶 حتی ترکیه، که از سده‌ها پیش هویت قومی متمایز از هویت قومی ایرانی، یا با تعبیر من (=دکترطباطبایی) داشته است، اما تا گسستی که بنیان‌گذار ترکیه نوین ایجاد کرد، بخش مهمی از ادب ترکی عثمانی، ایرانی و از شاخه‌های فرهنگ ...
  • گزارش تخلف

💠 تز شماره یکم.. ✍ دکتر ‌‌جوادطباطبایی

💠 خواهشمندم بخوانید و منتشر کنید …🔶 ایران، سرزمین همه ما ایرانیان است. ایرانیان «‌عام» همه «» یعنی مردمانی است که به طور تاریخی از کهن‌ترین روزگاران، در آن سکونت گزیده‌ و تقدیر تاریخی آن سرزمین و تقدیر تاریخی خود را رقم زده‌اند.. 🔶 این «ما» هیچ قید و تخصیصی ندارد و هیچ قید و تخصیصی نباید به هیچ نامی و به هیچ بهانه‌ای بر آن وارد شود.. 🔶 این «ما» بر همه مردم ایران شمول عام دارد و هیچ ایرانی‌ای را نمی‌توان به هیچ نامی و به هیچ بهانه‌ای از شمول عام آن خارج کرد.. 🔶 این «ما» فرآورده وحدت کلمه‌سیاسی نیست و به طور تاریخی نیز چنین نبوده است، بلکه، مانند خود ایران‌زمین به طور خود‌جوش در است.. 🔶 این «ما» کثرت همه ایرانیانی است که از هزاره‌های پیشین در زمان‌هایی و از مکان‌های گوناگون مهاجرت کرده و این سرزمین را برای سکونت خود برگزیده‌اند، سهمی در نیک و بد آن دارند و تاریخ، تمدن و فرهنگ آن را آفریده‌اند.. 💠 تاملی‌درباره ایران/ جلدنخست/ ‌ای بر نظریه انحطاط ایران/ با ملاحظات مقدماتی در مفهوم ایران/ صفحات ۵۱ و ۵۲/ انتشارات مینوی خرد.. 💠 ‌خرد. ...
  • گزارش تخلف

📍 خدایگان و بنده

🔶 به نحو مختصر آنچه که من از مطالعه بی‌وقفه شش ماهه از این اثر دریافتم، تنها به این نکته اساسی پی بردم که سیداحمدیان به خوبی با استخراج مفاهیم و استناد به علم‌منطق هگل نشان می‌دهد که او چگونه پدیدارشناسی روح را در عین حال بر علم منطق خود متکی می‌کند؛ چنانچه پیش از این هم یادآوری کردیم که به نظر می‌رسد بیش از پدیدارشناسی‌روح، علم منطق، کتابی سترگ و شاهکار فلسفی هگل است.. 💠 از این روی من می‌توانم اذعان کنم که برای نخستین بار در مواجهه با متن آلمانی هگل و تفسیر آن، حدود ۲۰٪ از این کتاب را فهم کردم و به عبارتی دیگر به شکست در پیکار با هگل اذعان می‌کنم، اما این شکست هرگز باعث نخواهد شد که واپس بنشینیم تا متن من را شکست دهد، بلکه برای بار دوم به صورت عمیق‌تر به مواجهه با هگل خواهم پرداخت.. 💠 هم‌چنین می‌بایست خاطر‌نشان کنم که من با مطالعه این فصل دریافتم که زنجیره اندیشه هگل مرا ملزم به مطالعه فلسفه دکارت تا فلسفه‌های تجربه‌گرا خواهد کرد (که در دستور کار قرار گرفته است. در شش ماه گذشته، من از تمام فرصت‌هایی که داشتم و احساس کردم که ممکن است بی‌جهت فوت شود استفاده کردم)، و توانستم یکی از شرح‌ه ...
  • گزارش تخلف

📍هسته خدایگانی و بندگی.. 🔶 گفتارفلسفی

💠 آنچه که تاکنون درباب پدیدارشناسی‌ روح هگل با تمرکز بر فصل خدایگانی و بندگی نوشتیم، متمرکز بر ترجمه جدیدی از این فصل بنیادین و اساسی از کتاب پدیدارشناسی روح بود …💠 مولف این کتاب (علیرضاسیداحمدیان) می‌کوشد که در این اثر با ترجمه‌ای جدید و با اضافه کردن استدراک‌هایی که پس از متن آلمانی و فارسی این بخش آمده است از ترجمه ناقصی که حمید عنایت انجام داده بود عبور کند.. 💠 بسیار روشن است که فصل خدایگانی و بندگی، فصلی اساسی در کتاب پدیدارشناسی‌روح و محل تراکم مفاهیم فلسفی هگل است.. 🔶 هگل در این فصل، خروج از وضع طبیعی، و ورود در ساحت تاریخ را با ظهور نسبت خدایگانی و بندگی مقارن می‌داند. و آنگاه در نظام بالیده فلسفه خود اثبات می‌کند که ناممکن شدن بردگی در دوران جدید را هرگز نباید از باید‌ها و نباید‌های اخلاقی قیاس گرفت، بلکه ناممکن شدن (=امتناع) بردگی حاصل بسط ‌آزادی در تاریخ است.. 💠 ما با خواندن این فصل درمی‌یابیم که بسط و رفع مستلزم این است که دیالکتیک تاریخ حل و رفع شود نه این‌که جایگاه خدایگان و بنده عوض شود.. 🔶 سیداحمدیان/جلدکتاب. …💠 ما ‌ها باید هجی‌کردن هگل را بیاموزیم تا بتوانیم او را قرائ ...
  • گزارش تخلف

📍شبح تجزیه ایران.. ما باید بدانیم که این ایران (ماهیت ایران) چیست؟!

و مختصات آن کدام است و این ایران که از آن سخن می‌گوییم کجا است؟. 🔶 در این راستا در عین حال این تزها نشان می‌دهد که بر خلاف مدعاهای تجزیه‌طلبان که مرزهای کشور و ملت را امری انتزاعی تلقی می‌کنند، ایران واجد تاریخی است و مرزهای سیاسی مشخصی دارد و این تاریخ نه امری موهوم که اساسا واقعی است و با دروغ و افسانه‌پردازی‌های جاعلان نان به نرخ روز خور (که به دلایل اخلاقی نمی‌خواهم از آنها نامی ببرم) ** هیچ نسبتی ندارد …💠باحترام. =======================. **پانوشت: همین‌قدر اشاره می‌کنم که این دسته از نیروهای تجزیه‌طلب داخلی از هر فرصتی برای مصاحبه با «نهاد قدرت» به جای پاسخ‌گویی و نوشته‌های مستند مفصل برای پس زدن فلسفه ایرانشهری استفاده می‌کنند و اما در نهایت نمی‌دانند که نوک پیکان خدعه و حیله به جانب خود آنها بازمی‌گردد.. 💠 تابع قوانین جاری کشور. ...
  • گزارش تخلف