«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» 🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علمسیاست و علمحقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۰:۴۹ ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ Wenn wir uns nun zu einem friedlichen, gesitteten Volke, den Persern, wenden, so müssen wir, da ihre Dichtungen eigentlich diese A Merkwürdig bleibt es immer dem Geschichtsforscher, daß, mag auch ein Land noch so oft von Feinden erobert, unterjocht, ja vernichtet sein, sich doch ein gewisser Kern der Nation immer in seinem Charakter erhält und, ehe man sich&aposs versieht, eine altbekannte Volkserscheinung wieder auftritt. In diesem Sinne möge es angenehm sein, von den ältesten Persern zu vernehmen und einen desto sicherern und freieren Schritt bis auf den heutigen Tag eilig durchzuführen. J. W. Goethe …اگر بخواهیم به ملت صلحجو و فرهیخته ایران رو کنیم، از آنجا که شعر آنها الهامبخش این اثر بوده است، باید به دوران آغازین آن بازگردیم تا بهواسطهی آن تاریخ جدید ایران برای ما قابلفهم شود …همواره برای تاریخپژوهان حیرتانگیز بوده است که بهرغم اینکه کشوری بارها به دست دشمنانش تسخیر شده، به انقیاد درآمده و حتی نابود شده است، همواره در منش خود یک هستهی محرز ملی را حفظ کرده است، تاجاییکه هنوز چشم به هم نزده. ایم، دوباره پدیدار ملی دیرآشنا و کهنی وارد صحنه میشود. بدین معنا شایسته است از کهنترین ایرانیان بپرسیم و ب ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۴:۰۹ ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ 💠 عباس میرزا پس از اذعان به ناکامی خود خطاب به فرستاده بناپارت این سخنان را بر زبان میآورد امشب بارها این سطور را خواندم و بر شوکران تباهی که در رگ مردم جاری شده گریستم. آری در تاریخ محابا نیست! «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۳:۴۴ ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ 💠 من در این جا فقط بخشی از مهمترین مطالب را در باب سنت آوردم؛ بدیهی است که این نوشته فقط مطالب کلی است و در باب هر مفهومی، باید پ «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۲:۱۴ ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ 💠 «من بعد بساط را برچینید و طرح در اندازید» …💠 میرزا ابوالقاسم قایم مقام؛ منشآت ۱۱۱ «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۱:۵۶ ۱۳۹۶/۰۷/۰۱ 💠 «اندکی تامل».. 💠 دین داران معتقد هستند که دین آنها پاسخ گوی همه مسایل دنیای جدید است اکنون در این جهان مدرن که اسطوره از صحنه آن حذف شده است دین داران با چه منطقی دین خود را در برابر الزامهای دنیای جدید سامان میدهند؟ آنها چگونه میتوانند پاسخ گوی پرسشهای دنیای جدید باشند؟ «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۵:۴۳ ۱۳۹۶/۰۷/۰۱ بر آنم که هر بهایی که برای تأمین منافع ملی بپردازیم ارزان خریدهایم، زیرا اگر کشور از دست رفت، «به هیچ قیمت» هم نمیتوان حتیٰ جزء 📙 سیاست نامه/ جهل جامعه شناسانه/هفتم شهریور ماه ۹۶. «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۲:۴۰ ۱۳۹۶/۰۶/۳۱ 💠 سلطنت فتحعلی شاه قاجار بسیار جالب توجه است که عباس اقبال آشتیانی، به مهمترین حادثه این دوره یعنی اصلاحات دارالسلطنه تبریز اشاره نمیکند و از این جهت تاریخ نویسی او از صرف توصیف فراتر نمیرود. «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۵:۰۲ ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ 💠 مملکت شاه دانا میخواهد، وزیر دانا و ملت دانا هم! دانایی را دو دستی نمیدهند، بلکه تحصیلش نیاز به رنجهای فراوان دارد. زمانی که اجازه خواب را از تو گرفت در مسیر دانایی گام نهادهای! «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۳:۲۷ ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ 💠 «پرده پندار بر صفحه تجدد».. 🌐 نقد: 💠 در درجه اول حسین نصر جریان انتقال اندیشه یونان به عالم اسلام را به عنوان وجهی از سنت نادیده میگیرد (اشتباه فاحش یکم) …💠 نصر با قرار دادن امر قدسانی در مرکز تحلیل سنت وجوه دیگر سنت را نادیده میگیرد. همچون فرزانگی حکمای ایران باستان و اندیشه یونان و با امر قدسانی تنها وجه دینی سنت را لحاظ میکند (اشتباه فاحش دوم) …💠 نصر با برجسته کردن این نکته که جامعه سنتی شرق مانند کشورهای غربی در غیبت امر قدسانی و عرفی شدن سیطره تکنیک با بحران مواجه شده است، بدون درک مفهوم تکنیک و تاریخ این مفهوم از جامعه یونانی تا دوره مدرن و اواخر قرن بیستم همچون آل احمد از محدوده ظاهر غرب فراتر نمیرود (اشتباه فاحش سوم) …💠 در نهایت، در غیبت اندیشه خردگرای بوعلی_فارابی، بدیهی هست که نصر در تنهایی برای خود پندار ببافد. سنتی که نصر به آن توجه دارد درنیمه دوم عصر صفوی مبنای خود را از دست داده بود و اکنون به چه صورت در این شرایط فقدان اندیشهای منسجم، سنت مورد نظر حسین نصر راهگشا است. در حالی که درک صحیح از آن در اختیار نیست؟ ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۱:۵۵ ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ 💠 اندیشمندان این سرزمین افسردهاند چون در این جا مردمان، دل ضعیف و تن خسته میخرند … «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۱:۲۸ ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ 💠 اندکی تامل.. اما این نخستین آگاهیها از محدوده گروههای نخبگان سیاسی فراتر نرفت تصلب سنت به حدی رسیده بود که هواداران سنت نه قادر بودند در برابر پرسشهای جدید پاسخ گو باشند و نه میتوانستند دگرگونی عمدهای در «بساط کهنهای» که میرزا ابوالقاسم قایم مقام به دنبال برچیده شدن آن بود انجام دهند …💠 این یکی از نکات مهم و بنیادینی است که جدال متاخرین و قدما را ناممکن کرد. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۵:۰۴ ۱۳۹۶/۰۶/۲۵ 💠 حتما بخوانید 💠 ارایه برخی نکات در باب دوره بندیهای تاریخی، سدههای میانه ایران و اروپا، و نظم بخشی به برشهای زمان از، و «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۰:۱۲ ۱۳۹۶/۰۶/۲۵ 💠 اندکی تامل 🌐 ورنر یگر در کتاب پایدیا میگوید: در حماسه هومر، بذر فلسفه یونان نهفته است و در این حماسه مرکزیت آدمی به روشنی نمایان است و این اندیشه از هر حیثی مقابل اندیشه شرقی است که خدا را یگانه عامل رویدادها میداند و آدمی را صرفا آلت فعل خدایی …💠 بامهر؛ ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۳:۱۴ ۱۳۹۶/۰۶/۲۴ 💠 اندکی تامل.. ۱۲ …💠 تاملی درباره ایران، جلد دوم؛ نظریه حکومت قانون و مبانی تجددخواهی؛ صفحه ۲۴ «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۴۶ ۱۳۹۶/۰۶/۲۳ 💠 ببینید/ آخرین دفاعیه رودولف هس؛، سفیر صلح در دادگاه نورمبرگ. معاون پیشوا آدولف هیتلر مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:38, 4.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۵:۱۶ ۱۳۹۶/۰۶/۲۳ هایدگر در بند یکم کتاب وجود و زمان مینویسد:.. Einleitung Die Exposition der frage nach dem sinn von Sein. Erste Kapital. Notwendigkeit, Struktur und vorrang der Seinsfrage. $۱: Die Notwendigkeit einer ausdrücklichen Wiederholung der frage nach dem Sein. Die gennante frage ist heute in vergessenheit gekommen, obzwar unsere zeit als Fortschritt anrechnet die «Metaphysik» wieder zu bejahen. Gleichwohl hält man sich der Anstrengungen einer neu zu entfachenden «» für enthoben. Dabei ist die angerührte frage doch keine bliebige. Sie hat das Forschen von und in Atem gehalten, «als tematische frage Wirklicher untersuchung». Was die beiden gewonnen, hat sich in «Logik» Hegel&aposs durchgehalten. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۴:۲۵ ۱۳۹۶/۰۶/۲۳ 💠 «بررسی ترجمه سیاوش جمادی از وجود و زمان» 💠 سیاوش جمادی در ادامه تحریر محل نزاع هایدگر که عبارت آن پس از این میآید عبارت را به این صورت ترجمه میکند:. Und was ehemals in der höchsten Anstrengung des Denkens den phänomenen abgerungen wurde. Wnngleich brucstückhaft und in ersten anläufen, ist längst trivialisiert …♻️ آنچه که در روزگار پیشین از طریق جد و جهد تمام در تفکر از پدیدارها فراچنگ آمده بود اگرچه ابتر و دورخیزی نوپا و ابتدایی بود اکنون دیری است که ناچیز و خوارمایه گشته است …🌐 برای ما بدیهی است که این عبارت به هیچ روی درست ترجمه نشده است و به هیچ عنوان مقصود اصلی هایدگر را منتقل نمیکند. به این دلیل که هایدگر با استفاده از واژه ehemals مقصودش این است که «پیش از این …». اما جمادی در ترجمه خودسرانه اصطلاح «روزگار پیشین» را افزوده است. اگرچه هایدگر با رجوع به یونان باستان به آن روزگار نظر دارد اما نمیتوان در ترجمه خودسرانه واژه سازی کرد.. ♻️ از سویی دیگر هایدگر با استفاده از اصطلاح in der höchsten و قرار دادن اسم مفردAbstrengung مقصودش بالاترین جهد است …♻️ جمادی راهی نداشته است که فعل abgerungen را که حالت p. p از فعل abr ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۴۴ ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ 💠 از امروز به بعد، رئوس و خطوط کلی این کتاب را در اختیار قرار میدهم. 🌐 «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۳۴ ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ 💠 ادب و فرهنگ اشراف هومری.. 💠 در حماسه ایلیاد حالت جنگ حکمفرما است و مزیت اصلی آن خصلت پهلوانی است این پهلوانان سلحشور و جاه طلب نماینده طبقه اشراف هستند و همه اعمال آنها از همین طبقه سرچشمه میگیرد. اما در حماسه اودیسه، ما با تصویر دیگری رو به رو هستیم. این حماسه امری زنده و مبتنی بر مشاهدات واقعی است. اودیسه فرهنگ اشراف را به درستی به تصویر میکشد و نمودار شایان توجهی از زندگی آنان را تصویر میکند. در سراسر اودیسه، داستان زندگی واقعی خودنمایی میکند. اما بالعکس در ایلیاد فضیلت فوق انسانی پهلوانان توجه را به خود جلب میکند. در اودیسه در غیاب شاه مجلسی به ریاست اشراف تشکیل میشود. در اینجا هومر اگرچه به نقد این طبقه میپردازد اما در عین حال از فرهنگ اشرافیت ستایش به عمل میآورد. در این حماسه ما با انسان هایی رو به رو هستیم که چهرههای عادیتری دارند و و ادب خصلت خاص آنها است. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۳:۲۴ ۱۳۹۶/۰۶/۲۱ 🔻🔻🔻🔻🔻 ‹ 23 24 25 26 27 28 ›
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۰:۴۹ ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ Wenn wir uns nun zu einem friedlichen, gesitteten Volke, den Persern, wenden, so müssen wir, da ihre Dichtungen eigentlich diese A Merkwürdig bleibt es immer dem Geschichtsforscher, daß, mag auch ein Land noch so oft von Feinden erobert, unterjocht, ja vernichtet sein, sich doch ein gewisser Kern der Nation immer in seinem Charakter erhält und, ehe man sich&aposs versieht, eine altbekannte Volkserscheinung wieder auftritt. In diesem Sinne möge es angenehm sein, von den ältesten Persern zu vernehmen und einen desto sicherern und freieren Schritt bis auf den heutigen Tag eilig durchzuführen. J. W. Goethe …اگر بخواهیم به ملت صلحجو و فرهیخته ایران رو کنیم، از آنجا که شعر آنها الهامبخش این اثر بوده است، باید به دوران آغازین آن بازگردیم تا بهواسطهی آن تاریخ جدید ایران برای ما قابلفهم شود …همواره برای تاریخپژوهان حیرتانگیز بوده است که بهرغم اینکه کشوری بارها به دست دشمنانش تسخیر شده، به انقیاد درآمده و حتی نابود شده است، همواره در منش خود یک هستهی محرز ملی را حفظ کرده است، تاجاییکه هنوز چشم به هم نزده. ایم، دوباره پدیدار ملی دیرآشنا و کهنی وارد صحنه میشود. بدین معنا شایسته است از کهنترین ایرانیان بپرسیم و ب ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۴:۰۹ ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ 💠 عباس میرزا پس از اذعان به ناکامی خود خطاب به فرستاده بناپارت این سخنان را بر زبان میآورد امشب بارها این سطور را خواندم و بر شوکران تباهی که در رگ مردم جاری شده گریستم. آری در تاریخ محابا نیست!
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۳:۴۴ ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ 💠 من در این جا فقط بخشی از مهمترین مطالب را در باب سنت آوردم؛ بدیهی است که این نوشته فقط مطالب کلی است و در باب هر مفهومی، باید پ
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۲:۱۴ ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ 💠 «من بعد بساط را برچینید و طرح در اندازید» …💠 میرزا ابوالقاسم قایم مقام؛ منشآت ۱۱۱
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۱:۵۶ ۱۳۹۶/۰۷/۰۱ 💠 «اندکی تامل».. 💠 دین داران معتقد هستند که دین آنها پاسخ گوی همه مسایل دنیای جدید است اکنون در این جهان مدرن که اسطوره از صحنه آن حذف شده است دین داران با چه منطقی دین خود را در برابر الزامهای دنیای جدید سامان میدهند؟ آنها چگونه میتوانند پاسخ گوی پرسشهای دنیای جدید باشند؟
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۵:۴۳ ۱۳۹۶/۰۷/۰۱ بر آنم که هر بهایی که برای تأمین منافع ملی بپردازیم ارزان خریدهایم، زیرا اگر کشور از دست رفت، «به هیچ قیمت» هم نمیتوان حتیٰ جزء 📙 سیاست نامه/ جهل جامعه شناسانه/هفتم شهریور ماه ۹۶.
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۲:۴۰ ۱۳۹۶/۰۶/۳۱ 💠 سلطنت فتحعلی شاه قاجار بسیار جالب توجه است که عباس اقبال آشتیانی، به مهمترین حادثه این دوره یعنی اصلاحات دارالسلطنه تبریز اشاره نمیکند و از این جهت تاریخ نویسی او از صرف توصیف فراتر نمیرود.
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۵:۰۲ ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ 💠 مملکت شاه دانا میخواهد، وزیر دانا و ملت دانا هم! دانایی را دو دستی نمیدهند، بلکه تحصیلش نیاز به رنجهای فراوان دارد. زمانی که اجازه خواب را از تو گرفت در مسیر دانایی گام نهادهای!
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۳:۲۷ ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ 💠 «پرده پندار بر صفحه تجدد».. 🌐 نقد: 💠 در درجه اول حسین نصر جریان انتقال اندیشه یونان به عالم اسلام را به عنوان وجهی از سنت نادیده میگیرد (اشتباه فاحش یکم) …💠 نصر با قرار دادن امر قدسانی در مرکز تحلیل سنت وجوه دیگر سنت را نادیده میگیرد. همچون فرزانگی حکمای ایران باستان و اندیشه یونان و با امر قدسانی تنها وجه دینی سنت را لحاظ میکند (اشتباه فاحش دوم) …💠 نصر با برجسته کردن این نکته که جامعه سنتی شرق مانند کشورهای غربی در غیبت امر قدسانی و عرفی شدن سیطره تکنیک با بحران مواجه شده است، بدون درک مفهوم تکنیک و تاریخ این مفهوم از جامعه یونانی تا دوره مدرن و اواخر قرن بیستم همچون آل احمد از محدوده ظاهر غرب فراتر نمیرود (اشتباه فاحش سوم) …💠 در نهایت، در غیبت اندیشه خردگرای بوعلی_فارابی، بدیهی هست که نصر در تنهایی برای خود پندار ببافد. سنتی که نصر به آن توجه دارد درنیمه دوم عصر صفوی مبنای خود را از دست داده بود و اکنون به چه صورت در این شرایط فقدان اندیشهای منسجم، سنت مورد نظر حسین نصر راهگشا است. در حالی که درک صحیح از آن در اختیار نیست؟ ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۱:۵۵ ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ 💠 اندیشمندان این سرزمین افسردهاند چون در این جا مردمان، دل ضعیف و تن خسته میخرند …
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۱:۲۸ ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ 💠 اندکی تامل.. اما این نخستین آگاهیها از محدوده گروههای نخبگان سیاسی فراتر نرفت تصلب سنت به حدی رسیده بود که هواداران سنت نه قادر بودند در برابر پرسشهای جدید پاسخ گو باشند و نه میتوانستند دگرگونی عمدهای در «بساط کهنهای» که میرزا ابوالقاسم قایم مقام به دنبال برچیده شدن آن بود انجام دهند …💠 این یکی از نکات مهم و بنیادینی است که جدال متاخرین و قدما را ناممکن کرد. ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۵:۰۴ ۱۳۹۶/۰۶/۲۵ 💠 حتما بخوانید 💠 ارایه برخی نکات در باب دوره بندیهای تاریخی، سدههای میانه ایران و اروپا، و نظم بخشی به برشهای زمان از، و
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۰:۱۲ ۱۳۹۶/۰۶/۲۵ 💠 اندکی تامل 🌐 ورنر یگر در کتاب پایدیا میگوید: در حماسه هومر، بذر فلسفه یونان نهفته است و در این حماسه مرکزیت آدمی به روشنی نمایان است و این اندیشه از هر حیثی مقابل اندیشه شرقی است که خدا را یگانه عامل رویدادها میداند و آدمی را صرفا آلت فعل خدایی …💠 بامهر؛ ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۳:۱۴ ۱۳۹۶/۰۶/۲۴ 💠 اندکی تامل.. ۱۲ …💠 تاملی درباره ایران، جلد دوم؛ نظریه حکومت قانون و مبانی تجددخواهی؛ صفحه ۲۴
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۴۶ ۱۳۹۶/۰۶/۲۳ 💠 ببینید/ آخرین دفاعیه رودولف هس؛، سفیر صلح در دادگاه نورمبرگ. معاون پیشوا آدولف هیتلر مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:38, 4.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۵:۱۶ ۱۳۹۶/۰۶/۲۳ هایدگر در بند یکم کتاب وجود و زمان مینویسد:.. Einleitung Die Exposition der frage nach dem sinn von Sein. Erste Kapital. Notwendigkeit, Struktur und vorrang der Seinsfrage. $۱: Die Notwendigkeit einer ausdrücklichen Wiederholung der frage nach dem Sein. Die gennante frage ist heute in vergessenheit gekommen, obzwar unsere zeit als Fortschritt anrechnet die «Metaphysik» wieder zu bejahen. Gleichwohl hält man sich der Anstrengungen einer neu zu entfachenden «» für enthoben. Dabei ist die angerührte frage doch keine bliebige. Sie hat das Forschen von und in Atem gehalten, «als tematische frage Wirklicher untersuchung». Was die beiden gewonnen, hat sich in «Logik» Hegel&aposs durchgehalten. ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۴:۲۵ ۱۳۹۶/۰۶/۲۳ 💠 «بررسی ترجمه سیاوش جمادی از وجود و زمان» 💠 سیاوش جمادی در ادامه تحریر محل نزاع هایدگر که عبارت آن پس از این میآید عبارت را به این صورت ترجمه میکند:. Und was ehemals in der höchsten Anstrengung des Denkens den phänomenen abgerungen wurde. Wnngleich brucstückhaft und in ersten anläufen, ist längst trivialisiert …♻️ آنچه که در روزگار پیشین از طریق جد و جهد تمام در تفکر از پدیدارها فراچنگ آمده بود اگرچه ابتر و دورخیزی نوپا و ابتدایی بود اکنون دیری است که ناچیز و خوارمایه گشته است …🌐 برای ما بدیهی است که این عبارت به هیچ روی درست ترجمه نشده است و به هیچ عنوان مقصود اصلی هایدگر را منتقل نمیکند. به این دلیل که هایدگر با استفاده از واژه ehemals مقصودش این است که «پیش از این …». اما جمادی در ترجمه خودسرانه اصطلاح «روزگار پیشین» را افزوده است. اگرچه هایدگر با رجوع به یونان باستان به آن روزگار نظر دارد اما نمیتوان در ترجمه خودسرانه واژه سازی کرد.. ♻️ از سویی دیگر هایدگر با استفاده از اصطلاح in der höchsten و قرار دادن اسم مفردAbstrengung مقصودش بالاترین جهد است …♻️ جمادی راهی نداشته است که فعل abgerungen را که حالت p. p از فعل abr ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۴۴ ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ 💠 از امروز به بعد، رئوس و خطوط کلی این کتاب را در اختیار قرار میدهم. 🌐
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۳۴ ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ 💠 ادب و فرهنگ اشراف هومری.. 💠 در حماسه ایلیاد حالت جنگ حکمفرما است و مزیت اصلی آن خصلت پهلوانی است این پهلوانان سلحشور و جاه طلب نماینده طبقه اشراف هستند و همه اعمال آنها از همین طبقه سرچشمه میگیرد. اما در حماسه اودیسه، ما با تصویر دیگری رو به رو هستیم. این حماسه امری زنده و مبتنی بر مشاهدات واقعی است. اودیسه فرهنگ اشراف را به درستی به تصویر میکشد و نمودار شایان توجهی از زندگی آنان را تصویر میکند. در سراسر اودیسه، داستان زندگی واقعی خودنمایی میکند. اما بالعکس در ایلیاد فضیلت فوق انسانی پهلوانان توجه را به خود جلب میکند. در اودیسه در غیاب شاه مجلسی به ریاست اشراف تشکیل میشود. در اینجا هومر اگرچه به نقد این طبقه میپردازد اما در عین حال از فرهنگ اشرافیت ستایش به عمل میآورد. در این حماسه ما با انسان هایی رو به رو هستیم که چهرههای عادیتری دارند و و ادب خصلت خاص آنها است. ...