🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علم‌سیاست و علم‌حقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken


💎 ضرورت ایجاد نهادهای حقوقی جدید.. ✍ جواد طباطبایی

🔶 نیاز به نظام‌ قضایی عرفی و «ضرورت ایجاد نهاد‌های حقوقی جدید» به عنوان یکی از اساسی‌ترین خواست‌های ایرانیان از عمده مباحثی است که در رساله‌های روشنفکران عصر ناصری آمده است.. 🔶 حتی ایرانیانی که تصور روشنی از جایگاه نهادهای حقوقی جدید و‌ پی‌آمدهای آن در جامعه نداشتند، می‌توانستند دریافتی از ضرورت ‌خواهی، پیدا کنند.. 🔶 … به این ترتیب [افزوده از ما]، میرزا آقاخان کرمانی در سه مکتوب در این باره [افزوده از ما] … به درستی می‌نویسد: «درجه ظلم در حق مظلوم و‌ پایه ستم حاکم به حد قدرت و قوت حاکم است و هر قدر ممکن باشد و بتواند در حق رعیت ظلم می‌نماید و هرچه نکرده، نتوانسته، نه این‌که نخواسته است. طاقت و تحمل مظلوم شرط نبوده و نیست و‌تمکین و بردباری او فایده ندارد.. 📚 تأملی درباره ایران، نظریه حکومت قانون در ایران، مبانی نظریه مشروطه‌خواهی، صفحه ۳۳۴ و بعد.. ================================. 🔶 بدیهی است که در فقدان نهادهای حقوقی، اراده شاه، قانون را وضع می‌کرد. لذا با این توضیح می‌توان دریافت که آمیزش این موضع با خوی خودکامگی ناصرالدین شاه تا چه حدی ایران را به ورطه نابودی و سقوط کشاند. وانگهی؛ نا ...
  • گزارش تخلف

‍ 🔶 ایران پیوسته، هم‌چون جزیره‌ای در میان دریای دشمنانی بود که به هر مناسبتی خیزاب‌های بلند آن قلزم‌ها بر ساحل‌های امن او فرو می‌آ

🔶 این کشور، در زمانی که از منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارد، در آبگینه حصاری قرار دارد، و ما وظیفه‌ای جز نگاهداری از آن به هر قیمتی نداریم!. 🔶 جواد طباطبایی، سیاست‌نامه ٤و٥، ص ٢٢ و ٢٥. =====================. 🔶 برآنم که هر بهایی که برای تامین منافع ملی بپردازیم ارزان خریده‌ایم، زیرا اگر کشور از دست رفت به هیچ قیمت نمی‌توان حتی جزء کوچکی از آن را باز پس گرفت. ‌. ✍ جوادطباطبایی. ======================. 🔶 روشن است که اگر در سهل‌انگاری‌ها و نتیجه آن، از دست رفتن کشور، نتوان حتی جزء کوچکی از آن را به هیچ قیمت باز پس گرفت، اکنون، باید از این وجود در حصار آبگینه، به هر قیمت برای تامین منافع ملی‌اش دفاع کرد. ...
  • گزارش تخلف

🔶 «حکومت قانون، تنها با قطع عضو فاسد ممکن می‌شود»... ✍ بردیا بزرگمهر

🔶 «در جایی که فساد بیداد می‌کند، تنها راه نجات یک (مدینه) قطع عضو فاسد است. اما اگر (قانون) مصوب، در جایی این قدرت را نداشته باشد که شریان فساد را قطع کند نتیجه‌ای جز هرج و مرج و بیداد و ستم نمی‌تواند به همراه داشته باشد».. 🔶 شاید برای اذهان امروزی، پذیرفتنی نباشد که چرا سقراط علی‌رغم پیشنهاد برای فرار‌، هرگز آن را نپذیرفته بود؟! بدون این‌که بخواهیم وارد پیچیدگی‌های استدلال سقراط در محاوره کریتون شویم، می‌توانیم استدلال کنیم که سقراط معتقد بود که اگر «کسی در حد توان خود» در جهت نابودی «» قدم بگذارد، چگونه می‌توان به بقای «مدینه» امید بست، در حالی‌که احکام مصوب حتی این قدرت را ندارند که عامل بازدارندگی در بطن آن‌ها نهفته باشد؟. 🔶 به نظر می‌رسد که تنها راه ممکن جهت «تجدید صورت» برای «تأسیس‌مجدد» یک مدینه متعادل، در جایی که قانون فرودست اراده فردی قرار می‌گیرد، تنها، قطع عضو فاسد است که می‌تواند چاره پیش‌گیری از هرج و مرج باشد. به این ترتیب، شاید بهتر است که گفته شود، تنها «امر قانون» است که فراتر از هر اراده‌ای قرار می‌گیرد و هیچ‌کس در صورت خطا از حکم آن در امان نیست، به نحوی که بر «اعلی ...
  • گزارش تخلف

‍ 🔶 خدا انسان است و انسان خدا‌گونه.. 📚 گفتار‌فلسفی.. ✍ بهروز زواریان

🔶 شاید هیچ اثر فلسفی دیگری هم‌چون کتاب علم‌منطق هگل، در اندام‌های فلسفه اروپا لرزه ایجاد نکرده است. علم منطق هگل، علاوه بر تعریض به نقد اول کانت، در عین حال نشان‌گر این است که چگونه هگل از منطق قدیم عبور کرده و آن را از پیش برای سنجش صحت احکام فلسفی به کار نمی‌گیرد …🔶 جواد طباطبایی با آن گفته ره‌گشای خود که علم منطق، ذهن خدای پیش از آفرینش است راهی دیگر بر ما گشود. از این‌روی در همین نقطه جای این پرسش وجود دارد که چه نسبتی بین فیلسوف و ذهن خدا وجود دارد؟ اگر منطق ذهن خدای پیش از آفرینش جهان است چرا هگل باید آن را بنویسد؟. 🔶 مشخص است که کتاب علم‌منطق نشانگر تسلط عقل فیلسوف بر ماده خود است. هگل نردبانی بر پایه جهان قرار داده و از آن بالا رفته است تا با بسط و گسترش آموزه‌های منطق خاص خود نشان‌دهد که من به درون علم‌خدا رسوخ کردم و ساختار آن را شکستم و اثبات کرده‌ام که ذهن خدا از چه منطقی تبعیت می‌کند؟! از این‌روی به نظر می‌رسد که هیچ چیز، حتی خدا نمی‌تواند خود را از سیطره منطق رها کند. فیلسوف به درون ذهن خدا رفته و ساختار هرآن‌چه را که دیده، بر قلم خود جاری کرده است.. 🔶 فلسفه‌های قرون‌وسطی ...
  • گزارش تخلف

🔺روشنفکری دینی، کوسۀ ریش پهن. ✍️نصرالله پورجوادی.. 📎نقش سروش در انقلاب فرهنگی چه بود؟

آقای دکتر سروش حقیقتا یک روشنفکر دینی بودند، همانند دکتر علی شریعتی. شما می‌پرسید چرا آقای سروش همچنان در گذشته مانده‌اند؟ به خاطر این که مفهوم «روشنفکری دینی» نمی‌گذارد شما جلو بروید.. 📎شما می‌خواهید دین را اصلاح کنید تا با آن بتوانید جامعه را به نحو مطلوب و دلخواه عوض کنید. از قرون وسطی بیرون بیایید. از قید شاهی که خود را ظل‌الله می‌دانست خلاص شوید و به امید خرد جمعی انسان‌ها باشید و به طریقۀ دموکراتیک حکومت را در دست گیرید. اما بعد، همین که منشأ‌بودن اثر را از انسان بگیرید و به نیرویی غیبی و آسمانی بدهید، به دستورات و سنت‌ها بدهید و دینی شوید، دیگر نمی‌توانید روشنفکر هم باشید.. 📎نمی‌شود که هم خرما را خواست و هم خدا را. روشنفکر دینی می‌خواهد از دین استفاده ابزاری کند. ...
  • گزارش تخلف

🔶 در متن زیر، می‌توانید پاره‌ای از اجتهاد هگل راجع به ایران را مطالعه کنید

بدیهی است که جریان‌های سیاسی و قوم‌گرا و تجزیه‌طلب که می‌خواهند با درانداختن دشمنی و ستیز میان اقوام به خواسته‌های سیاسی و شهوانی خود برسند_تا جایی که جز به نابودی ایران فکر نمی‌کنند، هرچند این آرزو را تا زمانی که ما نفس می‌کشیم، به گور خواهند برد_، با این مبانی به خودی خود در درون این کل ستبر محو خواهند شد.. 🔶 آن‌ها می‌بایست بپذیرند که ملت واحد ایران همواره به آمد و شد دولت‌ها نگریسته‌اند، بدون این‌که علاقه‌ای به آن‌ها داشته باشند. 🔻🔻🔻 ...
  • گزارش تخلف

‍ 🔶 ایران، وحدت برآمده از کثرات.. ✍ بهروز زواریان

🔶 به تعبیر جوادطباطبایی، ایستادن ایران در «آستانه» خود امری سترگ است. اما از دهه‌ها پیش و درست از زمانی که ایدئولوژی‌های سیاسی، ایران را از درون به بیماری مزمنی دچار ساخته است، این بدن هم‌چنان از اثر تزریق این سموم از درون درد می‌کشد.. 🔶 در این شرایط، نه تنها «آگاهی‌یابی‌نوین ایرانیان» ممکن نمی‌شود که حتی این واقعیت به عنوان یک «کل» که «اجزاء» می‌بایست به ضرورت خود را در نسبت با آن تعین ببخشند به محاق می‌رود.. 🔶 من در این‌جا سعی کرده‌ام بدون این‌که وارد مباحث اساسی علم‌منطق هگل شوم، با احتیاط فراوان، مفاهیمی را از کتاب علم منطق اخذ کنم، تا بتوانم نشان دهم که این کثرت ایران چگونه به لحاظ مبانی نظری آن در کل، _یعنی ایران به عنوان یک کل_ منعکس می‌شوند.. 🔶 هگل در اولین مقوله علم‌منطق خود، بر آن است که هستی کلی‌ترین مقوله‌ای است که باید از آن آغاز کنیم. او سپس توضیح می‌دهد که اگر هستی را از همه تعینات آن خالی کنیم، تنها مقوله‌ای که باقی می‌ماند خود هستی محض است. از این روی این هستی محض به دلیل این‌که هیچ‌گونه تعینی ندارد، خود عین عدم است.. 🔶 بنابراین از تبیین این دو مقوله متوجه می‌شویم که ه ...
  • گزارش تخلف

🔶 من به عمد در نوشته بالا از مقاله نگارنده، به جای واژه استاد از ‌آکادمی استفاده کردم، تا این نکته را برجسته کرده باشم که واژه دار

🔶 وانگهی؛ استاد در یونان فقط در حق ارسطو به کار گرفته می‌شد و نیز در سده‌های متأخر میانه به دلیل جایگاه اکهارت، در حق او به کار گرفته شد و سپس در دوره جدید، این واژه در باب هگل نیز به کار رفت. آن‌ها بلند قامتان هستند، در حالی که شارلاتان‌های ضدملی زیبنده نام در این فضای مبتذل ضد فلسفه نیستند.. ✍ بهروز زواریان ...
  • گزارش تخلف

🔶 مشکل پیش روی دانشی به نام ایران

❌ بسیار مهم، ملت ایران بدانید که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را چه کسانی تصرف کرده‌اند و با هزینه‌های شما [ایضا بیت‌المال]، علیه بنیاد‌های ملی شما فتنه به پا می‌کنند. اما، ما ‌ایران باید دریابیم که در این زمانه‌ای که از منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارد نمی‌توان ایران را در حصاری از آبگینه نگه داشت. …✍ اشکان زارع. 🔶 گرایش ضدآسیایی و نمونه آرمانی «استبداد شرقی» که از منتسکیو به بعد شناخته می‌شود روحی است که در تاریخ‌نگاری غربی و روش‌‌های آن‌ها به هنگام تألیفی راجع به شرق جاری است.. 🔶 ازهمین‌روی، این گزاره را نباید در نظریه مبتذل و مطروحه ادوارد سعید مورد بازخوانی قرار داد. اما مشکلی که در فهم شرق و به دنبال آن در فهم ایران از سوی غربیان پدید آمده است این است که آن‌ها تنها به یک موضوع توجه دارند و آن موضوع این است که «شرق در غرب» دیده شده است و هیچگاه کسی تلاشی برای دیدن «غرب در شرق» انجام نداده است.. 🔶 … در کشوری چون ایران به ویژه در چند دهه اخیر که «علوم‌انسانی» بدون هیچ مسأله‌ای اسیر سیر در «خلأ» است، نمی‌توان انتظار دفاع از ایران را داشت. اگر موضوع ما ذیل تاریخ‌نگاری باشد و ما نگاهی محترمانه ...
  • گزارش تخلف

🔶 منجلاب نظریات توسعه.. 📌 حتما بخوانید.. ✍ سیامک‌سپهرنیا

🔶 در «نظریات توسعه» دیگر خبری از سنت و تجدد نیست، بلکه بحث بر سر انتخاب «جعبه جادویی» مناسب برای تجویز به ایران است. به دیگر سخن، ما دیگر به دنبال پاسخ به «مشکل ایران» نیستیم، بلکه در پی انتخاب و گزینش یکی از پاسخ‌های غربی برای [حل مشکل ایران] هستیم.. 🔶 ما می‌دانیم که سوژه «غربی»، ابژه «موضوع» ویژه مربوط به خود را دارد و از این جهت آن‌چه که توسط آن‌ها تولید می‌شود، نمی‌تواند با مشکل ایران نسبتی داشته باشد؛ این بدان دلیل است که موضوع غرب خودش است و ما نیز زمانی می‌توانیم پاسخی به چرایی «انحطاط» خود بدهیم که به تأمل در موضوع خود «آگاهی ایران» بنشینیم.. 🔶 این نقطه همان‌جایی است که می‌توانیم بر روی آن بایستیم و علم ایران را بنا کنیم و گر نه «تا اطلاع ثانوی در منجلاب نظریات توسعه دست و پا خواهیم زد».. 📚ماهنامه سراسری قلم‌یاران، مرداد ۱۳۹۷، شماره ۱۲، سال دوم … ...
  • گزارش تخلف

💎 ساختار کلی کتاب تاریخ اندیشه‌سیاسی جدید در اروپا.. 💠 جواد طباطبایی

🔶 جلد نخست:.۱) بخش نخست: جدال قدیم و جدید در الهیات و سیاسات.۲) جدال قدیم و‌ جدید در فلسفه حقوق و نظریه جمهوری‌خواهی فلورانس.۳) نظام‌های نوآئین در اندیشه‌سیاسی …🔶 جلد دوم:.۱) فلسفه‌سیاسی انقلاب فرانسه.۲) نظریه‌‌سیاسی در ایدئالیسم آلمانی از کانت تا هگل.۳) از مارکس تا نیچه. 🔶 جلد سوم.۱) اندیشه‌سیاسی در قرن بیستم. 🔶 بدیهی است که به تعبیر جواد طباطبایی، نخستین دفتر از جلد نخستین، به بحث درباره مبانی و پدیدارشدن «مفاهیم نوآئین» اختصاص یافته است تا ‌ای بر بررسی تطبیقی مفاهیم باشد.. ...
  • گزارش تخلف

💠 تاملی درباره ایران.. ✍ بهروز زاوریان

🔶 پس از سه سال مطالعه بی‌وقفه و شبانه‌روزی کتاب تاملی درباره ایران، در نهایت این کتاب به پایان رسید …🔶 ما تا جای‌ممکن در مقاطع گوناگون زمانی سعی‌کردیم_و نیز پس از این سعی خواهیم کرد_ که تا حدودی برخی از مهم‌ترین فقرات کتاب را مورد بررسی قرار دهیم و تقریر کنیم.. 🔶 اینک، این اثر مهم دوران‌ساز که به نظر من یک بار برای همیشه «ایران را به موضوع خودش مبدل کرد» به پایان رسید؛ اما با این قید که این ‌پایان نه پایان یک کتاب، که آغازگر پرسش فلسفی از ایران و گلوگاه تاریخ‌نویسی جدید است.. 🔶 من باید به صراحت اذعان کنم که جوادطباطبایی در طول این چند سال، من را از خواب غفلت بیدار کرد؛ آن تاملی که از یک وجه، در ظلمات‌ایدئولوژی‌های‌سیاسی، حقیقت آن‌ها را بر آفتاب افکند و عیان ساخت که نمی‌توان ایدئولوژی را به جای اندیشه جا زد؛ و: از این‌روی، نمی‌توانم خود را از جاذبه میدان مغناطیسی آن رها کنم.. 🔶 اینک این اثر به پایان رسیده، اما پایانش به معنای آغازی دیگر است، که من را موقتا از میدان جاذبه ایران_ و البته نه به معنای تعلیق، که ایران همان‌جایی است که بر روی آن ایستاده‌ایم_، به سمت تاریخ اندیشه ‌سیاسی جدید د ...
  • گزارش تخلف