«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» 🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علمسیاست و علمحقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۴۴ ۱۳۹۷/۰۵/۲۵ 💎 مرگ برای حقیقت؟!.. 🔶 🔶 افلاطون در بخشی از محاورهای که به سقراط و خطابه دفاعیه او در دادگاه آتن مربوط میشود، از زبان سقراط میگوید:. 🔶 I have gained this reputation, gentelman, from nothing or more less than 《a kind of 》 … 《i am going refer you go an unimpeachable. I shall calls as witness to my wisdom, such as it is, 《the god at Delphi》. 🔶 در این فقره که ذکر آن را آوردیم، سقراط پیشتر از آن، مدعی این بوده است که آنچه که آتنیان بر پای او بسته بودند جز تهمت و شایعات بیاساس نبوده است.. 🔶 اما اگر از این فقره_و این که حق استنطاق فیلسوف در عقایدش را نداریم_ در گذریم، جای این پرسش باقی میماند که چرا، همانطور که فیلسوف ادعا میکند_ اینکه جز به دانش فکر نمیکند و بر نمیدانم خود دانا است_، باز در برابر هیئت منصفه دادگاه آتن، از خدای دلفی سخن به میان میآورد تا به صراحت مهر تایید خود را بر گفته آنان زده باشد که سقراط میخواهد اسرار آسمان و زمین را مورد بازرسی و استفسار (Investigate) قرار دهد، به نحوی که آنچه میگوید و گفته است، نه سخنان خودش، که گواه و شاهد او خدای معبد دلفی است.. 🔶 مشخصا آتنیان با این سخنان ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۵:۰۷ ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ 🔶 نقشه کامل مناطق جدا شده از ایران در دوران قاجاران که احتمالا آنها را به خال هندویی بخشیده بودهاند …🔶 ننگ ابدی بر جبین این سلس 🔶 «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۱:۲۳ ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ 🔶 اینجا است که باید گفت از ایران باید دفاع کرد به ننگ یا به نام …🔶 البته بسیاری از آنها که نام اصلاحات بر خود بستهاند_ و کشور را 🔶 کشور را بدهید، سنگ خارای تمدن آن را چه میکنید؟! 🔻. 🔶 پس: هر روز در خواب و بیدار، هزاران مرتبه، این اصطلاح را با خود تکرار کنید: «ایران، ایران خواهد ماند و نخواهد مرد». «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۰:۰۸ ۱۳۹۷/۰۵/۲۱ 💠 انزلی برای روسها بود؟!.. 🔶 بندر انزلی هم میتواند مثل بیروت و اسکندریه، و ازمیر باشد بدبختانه دهی است که کسی در قید آبادی آن نیست … …🔶 سپس میافزاید: ایران صاحب ندارد، در و دروازه ندارد … گویا سرحد نیست و بندر نیست. چند نفر از همان سربازان ژنده پوش دزد عمله هستند، که نمیدانند وطن و سرحد و ماموریت و مستحفظ بودن چیست و چه تکلیف دارد؟. 🔶 باری در این بندر، ایران، نه توپ و استحکامات دارد نه کشتی جنگی و تجارتی.. 🔶 《گویا انزلی مال روسیه است و فوائدش مال روسها است و ایرانیان جز عمله نیستند》 …✍ جوادطباطبایی، نظریه حکومت قانون در ایران؛ مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی، صفحه ۵۷۲. ====================. 🔶 پیشتر در جایی دیگر به نقل از دکترجواد طباطبایی نوشتهایم: نیمسده عصرناصرالدین شاه، نیم سده افول اقتصاد ایران بود. در این دوره ایران بیش از پیش وارد مناسبات جهانی میشد و اما با حضور دو قدرت استعمارگر! و! به سمت نیمهمستعمره شدن پیش میرفت.. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۰۵/۱۹ 💎 فرمان به پیش روح زمانه 🔶 جواد طباطبایی در تحلیل و بررسی شکافی که میان طرفداران نظام سنت قدمایی با پیروزی مشروطیت ایجاد شده بود و با وارد کردن تمایز میان قلمرو تجربه «Erfahrungsraum» و افق انتظارات «Erawartungshorizon» با استناد به راینهارت کوزلک نظریه پرداز تاریخ آلمانی، برای این که نشان دهد طرفداران نظام سنت قدمایی، با تحول و حرکت جوهری دنیای جدید دیگر نمیتوانستند به زبان سنت سخن بگویند، «یعنی حتی سنت دیگر نمیتوانست به زبان خود سخن بگوید» با نقل قولی که از هگل میآورد مقصود خود را در این مبنا و اجتهادی که در نظام مفاهیم انجام داده است، بیان میکند:. 🔶 جواد طباطبایی به نقل از هگل که در نامهای به نیتهامر به سال ۱۸۱۶، یعنی پیش از الکسی دوتوکویل نوشته بود، مینویسد: «روح زمانه فرمان [به پیش] داده است و این فرمان اجراء خواهد شد». هگل در همان نامه با توصیف غول پیشرفت میافزاید: «این غول در این زمان کفشهایی به پا کرده است که هریک هفت فرسنگ درازا دارد» (Hegel, Briefe, ll, ۸۵_۶).. 🔶 جوادطباطبایی؛ تأملی درباره ایران، جلددوم، بخش دوم، نظریه حکومت قانون در ایران، مبانی نظریه مشروطهخواهی، صفحه ۶۳۲ و ۶۳۳.. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۵:۵۱ ۱۳۹۷/۰۵/۱۸ 💠 جسارت اندیشیدن داشته باش! 🔶 رنه دکارت، در پی این بود که علم را بر مبنای حقایق پالایش شده و آزمودهای بنا کند که در آن راه بر هرگونه شکاکیت بسته میشد.. 🔶 وانگهی؛ تاملات ششگانه دکارت در کتاب تاملات در فلسفه اولی، که شاید بیشباهت به تمثیل غار افلاطوننباشد، ما را از «فضای خشک و سرد و بیروح دانشکده مقدس الهیات پاریس»، به جمع فیلسوفان رهنمون میشود تا ما را با فیلسوفان همنشین کند.. 🔶 خواننده متن دکارت، خود را در جمع فیلسوفان و محققان و پژوهشگرانی میبیند که برجستهترینهای اروپا هستند.. 🔶 ازهمینروی، دکارت ما را از «مرجعیتباوری، تعصب و جمود و خشکی دانشکده مقدس الهیات و باورهای خطا و مبهم آن» به سوی «مرجعیتزدایی و پرسشگری و استقلال و پویایی اندیشه» رهنمونمیشود.. 🔶 خواننده متن تاملات و اعتراضات و پاسخها، خود، فیلسوفی میشود که پس از همراهی با دکارت، در پایان تاملات، اگر بر حسب رهنمودهای فیلسوف عمل کرده باشد، میتواند به تحولی در خود برسد که او را از «فردی معتقد و سر در گم»، به «کاوشگری خردپیشه و علمگرا» مبدل کرده است.. ✍ سیدمصطفیشهرآیینی. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۴۵ ۱۳۹۷/۰۵/۱۷ 💠 حکومت عقل بر جهان 🔶 Der einzige Gedanke, den sie mitbringt, ist aber der einfache Gedanke der Vernunft, daß die Vernunft die Welt beherrscht, daß es also auch in der Weltgeschichte vernünftig zugegangen ist.. 🔶 تنها اندیشهای که فلسفه [برای بررسی تاریخ] با خود به همراه میآورد، این دیدگاه ساده است که بر جهان حکومت میکند، بدان معنا که تاریخ جهان روندی عقلانی دارد.. 🔶 G. w. f. Hegel. Vorlesungen über die Philosophie der Weltgeschichte (۱۸۳۰, s. ۲۸).. 💎 ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ 📋شمارۀ جدید نشریه قلمیاران. ➖با موضوعات. ✍️نقدی بر آراء احسان طبری ✍️بررسی نگاه تاریخنگاران ایدئولوژیک در باب دیرینگی ایران. ✍️نگاهی به کارنامۀ بهرام بیضایی. منتشر گردید. telegram: «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ 🔶 شماره جدید ماهنامه سراسری قلمیاران منتشر شد …🔶 در بخش کلوپروشنفکری، گفتارها و مصاحبههایی از «هوشنگماهرویان»؛ «محمدعلی همایون 🔶 همچنین در بخش دیگری، ورای، گفتارهایی از «آذرتاش آذرنوش»؛ «اصغر دادبه»؛ «نصرالله پورجوادی»؛ «دکتر صادق سجادی»؛ «انشاءالله رحمتی» و «حکمتالله ملاصالحی» را خواهید خواند …🔶 لازم به ذکر است که، این ماهنامه از امروز در سراسر کشور و از محلهای مخصوص تهیه مطبوعات، قابل دسترس است. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۳۲ ۱۳۹۷/۰۵/۱۴ 🔶 بحران خودکامگی و بسط آگاهی نوآئین.. ✍ دکتر جواد طباطبایی 🔆 متن اختصاصی/ به مناسبت یکصد و دوازدهمین سالروز صدور فرمان مشروطیت/ حتما بخوانید و منتشر کنید.. 🔶 نیم سده عصر ناصری، دهههای بسط «آگاهی نوآئین» گروههایی از عامه مردم از واقعیت مناسبات قدرت سیاسی بود. در این دوره، ساز و کارهای قدرتسیاسی، بیش از پیش، بازتابی در میان مردم پیدا کرده بود، اما آنچه به ویژه در نظر این گروهها_و، البته، حتی در میان نخبگان و روشنفکران ایرانی_ نمودار میشد، «ظاهر تباهی و» بود و نه منطق مناسبات قدرت …🔶 طباطبایی سپس با عطف به آنچه که در دفتر نخست این مجلد آمده است میافزاید: «آنچه که در آنجا و نوشتههای رجال حکومتی آمده است، مبین این وحدت نظری است که میان این گروههای نامتجانس درباره ماهیت سرشت قدرت سیاسی پیدا شده بود».. 🔶 در نظر همه آنان، شاه در نهایت، در کانون همه انتقادها قرار میگرفت، در حالی که رفتار ناصرالدینشاه قاجار، با تحولی که در شیوه فرمانروایی پیدا شده بود، برهانی بر این وحدت نظر به شمار میآمد.. 🔶 نکتههایی که در «صورت استنطاق با میرزا محمد رضای کرمانی» از زبان قاتل شاه درباره اوضاع ایران و رفتار نسنجیده شاه آمده، در واقع نشانگر تصوری است که در م ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۲:۱۱ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ 🔶 چهاردهم امرداد، روز صدور فرمان مشروطیت و به بار نشستن آگاهی نوآئین ملت ایران و آگاهی به پایان همیشگی خودکامگی، بر ملت ایران فرخن مشروطیتی که هیچگاه از اذهان ملت ایران زدوده نخواهد شد. «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۰۱ ۱۳۹۷/۰۵/۱۰ 💎 فلسفه متعالیه هگل.. 🔶 گفتار فلسفی 🔶 در فلسفه متعالیه هگل، بحث انعکاس یک سویه عین در ذهن [رئالیسم] و یا بالعکس ذهن در عین [ایدئالیسم] مطرح نیست …🔶 پیش از ورود به بحث باید این نکته را خاطرنشان کرد که فلسفههای پیش از هگل برای تبیین مسئله معرفت، با مبانی خود بر این بودند که معرفت از جهان خارج از ذهن به دست میآید، بدان معنا که ذهن انسان از جهان خارج از خود اثر میگیرد …🔶 اما از سویی عدهای دیگر با محور قرار دادن تصوراتفطری انسان در پی این بودند که بگویند این انسان است که بر جهان خارج اثر میگذارد …🔶 با این همه جالب توجه است که در فلسفه جدید، علیرغم گسستی که با مبانی فلسفه قدیم صورت میگیرد، باز هم این نگرش یکسو نگر همچنان حاکم است. یعنی تجربهگرایان جهان خارج از ذهن را برای معرفت و عقلگرایان درون را ملاک میگیرند. [در حالی که به نظر میرسد، حتی فلسفه کانت در نقد اول، به دلیل گرفتار شدن در دام دیالکتیک استعلایی و اینکه مسائلی چون خدا_نفس_آزادی هم قابل اثبات و هم قابل رد شدن هستند_یعنی میتوان هم برای اثبات محدودیت امتداد جهان استدلال آورد و هم برخلاف آن_نمیتواند این انعکاس مدام میان آگاهی جزء و کل را توضیح دهد و به ا ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۳:۲۱ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ روضه خوانیهای توده ایهای مقیم برلین در سوگ علی مرادی «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۳:۲۱ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ قابل توجه «دانشکده علوم اجتماعی» دست اندر کاران «انجمن دوستداران اندیشه» در برلین که عمدتا همان رفقای سابق محمد علی مرادی هستند وبنا به گفته خود آنان، محمدعلی مرادی تا زنده بود، نزدیکترین و تنگاتنگترین ودر عین حال قدیمیترین روابط را با آنان داشت، در اطلاعیه «پاسداشت یاد» او به درستی و زیرکانه مواظب بودهاند از عنوان «دکتر» برای آن مرحوم استفاده نکنند، چرا که در آن صورت اصل مدرک لیسانس او در شهری که همه اورا میشناختند مورد سوال قرار میگرفت. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۳۰ ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ 🔶 جنبش مشروطهخواهی 🔶 جنبش مشروطهخواهی، «انقلاب عظیم دفعی» برای نابودی نظام خودکامهای بود که از دههها پیش، همسایگان جنوبی و شمالی برای تقسیم کشور به دو منطقه نفوذ، شالوده [=آن نظام خودکامه، افزوده از ما است] را استوار کرده بودند و برای بقای آن، از هیچ تحریک و فسادی فروگذار نمیکردند … …🔶 جوادطباطبایی سپس میافزاید، آخوند خراسانی در ادامه لایحه خود افزوده است که: «پیروزی مشروطیت، و استقرار قانون آغاز دورهای است که حتی در صورت تعطیل شدن اساس مشروطیت، اثرهای آن هرگز از ذهن مردم ایران زدوده نخواهد شد» …✍ طباطبایی، سیدجواد، تاملیدربارهایران، جلددوم، نظریه حکومت قانون در ایران، بخشدوم، مبانی نظریهمشروطهخواهی، تهران، نشر مینوی خرد، ۱۳۹۵ … ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۴:۲۲ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ 📍 برافراشتن پرچم …✍ دکتر جواد طباطبایی.. 📳 بخوانید و منتشر کنید 🔶 جنبش مشروطهخواهی مردم ایران، به خلاف آنچه که اهل ایدئولوژی نسنجیده گفتهاند، گامی فراتر در غربزدگی نبود، پرچم غربزدگی نیز با مشروطیت بر 《بام سرای این مملکت افراشته نشد》، همچنان که 《حکومتقانون》دورهای نو در بدآموزی ایرانیان نبود …🔶 بلکه برعکس، با پیروزی جنبش مشروطهخواهی، رخنهای در ارکان 《استبدادقدیم》و اعتبار 《خائنین سرکار مشغول در همان استبداد》افتاد.. 🔶 اما با پایداری عمله استبداد قدیم، کار به جایی رسید که علمای تبریز به آخوند خراسانی نوشتند که: 《اگر استبداد به کلی موقوف نشود و این امر مقدس … بالمره پیشرفت ننماید، ملت، به کلی پایمال و معدوم خواهد شد》. *. 🔶 از همان آغاز، مشروطهخواهی، پیکاری برای رفع کلی استبداد قدیم فهمیده میشد و در جریان جنبش نیز نطفه این آگاهی تکوین پیدا کرد که اگر مشروطه برقرار نشود، نتیجهای جز پایمال و معدوم شدن کلی ملت نخواهد داشت.. 🔶 و حکومتقانون. 🔶. 🔶 درارکاناستبدادقدیم. ========================. * تلگرام مورخ ۲۹ ذیحجه ۱۳۲۴، جمعی از علمای تبریز به نقل از سیاستنامه، ص۱۶۷. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۷:۴۷ ۱۳۹۷/۰۵/۰۵ 💠 لزوم وجود طبقات در بدنه دولت. 💠 لزوم وجود طبقات در نظام سلطنتمشروطه …✍ بزرگمهر 🔶 دولت اگر به حال خود رها شود، به صورت عنصری جداگانه یا به عنوان یک کل منفرد، تنها منفعت فردی خود را در ارتباط با خود دنبال میکند. ازهمینروی در این ساختار، اگر چه منابع و ثروت در اصل به ملت وابسته و از آن او است، اما تنها وظیفهای که باید انجام دهد، کار کردن بر روی «عناصر طبیعی» و استخراج ثروت و خود کار کردن در راستای تامین نفع دولت است.. 🔶 به این ترتیب در جایی که دولت فقط به دنبال نفعخصوصی و ثروتاندوزی هرچه بیشتر برمیآید، در راستای کنترل قدرت دولت و برای برقرار کردن سد در برابر توسعهطلبی و زیادهخواهی آن، وجود طبقات، میان دولت و ملت ضروری است …🔶 این طبقات به عنوان نیروهای واسطه و در ساحت میانجی دولت و ملت قرار میگیرند تا با محدود کردن زیادهخواهی دولت، در عین حال نفع ملت را تامین کنند. از سویی این طبقات این توانایی را خواهند داشت تا از شوریدن اراده نامحدود ملت در برابر دولت و بر هم زدن نظم سلطنت مشروطه جلوگیری کنند. پس در نظام مشروطه [یعنی تنها دولت با اساس] است که باید وجود این طبقات «به رسمیت شناخته» شود.. 🔶 طبقات، همچنین با کنترل کردن ساحت قدرت از بالا، در حدود قانون، اجاز ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۲:۲۸ ۱۳۹۷/۰۵/۰۴ 🔶 مشروطیت سلطنت.. 🔶 حرکات خودسرانه و رفتار و کردار بیقاعده دیگران را قبول نمیکنند … متحمل بار ظلم و تعدی نخواهند شد، قطعا و یقینا، اگرچه در روزی یک هزار نفر از ایشان کشته شود، یا اینکه تمام مایملک ایشان را غارت کنند، دست از مسئله مشروطیت سلطنت برنمیدارند. (رسائل، عمادالعلماء، صفحه ۳۱۰ به بعد). 🔷 به نقل از جوادطباطبایی. تاملی درباره ایران/ نظریه حکومت قانون در ایران، مبانی نظریه مشروطهخواهی، ۱۳۹۵، صفحه ۴۳۸. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۵/۰۱ 🔶 نوشته اشکان زارع با عنوان شاه عباس صفوی و شعبدهبازی روشنفکران؛ منتشر شده در هفتهنامه کرگدن نوشته_اشکان_زارع؛_پرونده_شخصیت_شاه.pdf ( 213.9 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🔶 حتما بخوانید و منتشر کنید. «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۱:۴۰ ۱۳۹۷/۰۴/۳۱ 💎 سفسطهگری به نام فلسفه.. ✍ گ. و ف. هگل. 🔷 از آنجا که این سفسطهگریها نام فلسفه را غصب کردهاند و انبوهی از مردمان را قانع ساختهاند که فلسفه چیزی جز همین فعالیتها نیست، سخن گفتن فلسفی درباره ماهیت دولت به مایهی بیآبرویی تبدیل شده است. لذا مردان درستاندیش را نمیتوان سرزنش کرد که چرا به محض اینکه سخن از دانش فلسفی دولت میشود شکیبایی را از دست میدهند …🔶 جای شگفتی هم نیست که حکومتها سرانجام متوجه این شکل فلسفهبافی شدهاند، زیرا فلسفه در روزگار ما به هیچروی فنی خصوصی، مانند روزگار یونانیان نیست. بلکه وجودی همگانی دارد و در تماس با همگان است به ویژه یا تنها در خدمت دولت …خطوط اساسی فلسفه حق؛ پیشگفتار؛ ۱۵ …========================. 🔶 هگل در این فقره به درستی نشان میدهد که چگونه در روزگار ما فلسفه در دام سفسطههای کسانی گرفتار شده است که گمان میکنند با خواندن چند کتاب فیلسوف شدهاند (=تعبیر هگل).. 🔶 شاید بهتر بود که در اینجا گفته میشد که فلسفه هرکسی را به خود راه نمیدهد. البته هگل پیشتر نشان داده بود که شهامت حقیقت و باور به قدرت روح نخستین شرط ورود به فلسفه است.. 🔶 انسان از آنروی که روح [Geist] است، 《میت ... ‹ 5 6 7 8 9 10 11 ›
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۴۴ ۱۳۹۷/۰۵/۲۵ 💎 مرگ برای حقیقت؟!.. 🔶 🔶 افلاطون در بخشی از محاورهای که به سقراط و خطابه دفاعیه او در دادگاه آتن مربوط میشود، از زبان سقراط میگوید:. 🔶 I have gained this reputation, gentelman, from nothing or more less than 《a kind of 》 … 《i am going refer you go an unimpeachable. I shall calls as witness to my wisdom, such as it is, 《the god at Delphi》. 🔶 در این فقره که ذکر آن را آوردیم، سقراط پیشتر از آن، مدعی این بوده است که آنچه که آتنیان بر پای او بسته بودند جز تهمت و شایعات بیاساس نبوده است.. 🔶 اما اگر از این فقره_و این که حق استنطاق فیلسوف در عقایدش را نداریم_ در گذریم، جای این پرسش باقی میماند که چرا، همانطور که فیلسوف ادعا میکند_ اینکه جز به دانش فکر نمیکند و بر نمیدانم خود دانا است_، باز در برابر هیئت منصفه دادگاه آتن، از خدای دلفی سخن به میان میآورد تا به صراحت مهر تایید خود را بر گفته آنان زده باشد که سقراط میخواهد اسرار آسمان و زمین را مورد بازرسی و استفسار (Investigate) قرار دهد، به نحوی که آنچه میگوید و گفته است، نه سخنان خودش، که گواه و شاهد او خدای معبد دلفی است.. 🔶 مشخصا آتنیان با این سخنان ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۵:۰۷ ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ 🔶 نقشه کامل مناطق جدا شده از ایران در دوران قاجاران که احتمالا آنها را به خال هندویی بخشیده بودهاند …🔶 ننگ ابدی بر جبین این سلس 🔶
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۱:۲۳ ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ 🔶 اینجا است که باید گفت از ایران باید دفاع کرد به ننگ یا به نام …🔶 البته بسیاری از آنها که نام اصلاحات بر خود بستهاند_ و کشور را 🔶 کشور را بدهید، سنگ خارای تمدن آن را چه میکنید؟! 🔻. 🔶 پس: هر روز در خواب و بیدار، هزاران مرتبه، این اصطلاح را با خود تکرار کنید: «ایران، ایران خواهد ماند و نخواهد مرد».
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۰:۰۸ ۱۳۹۷/۰۵/۲۱ 💠 انزلی برای روسها بود؟!.. 🔶 بندر انزلی هم میتواند مثل بیروت و اسکندریه، و ازمیر باشد بدبختانه دهی است که کسی در قید آبادی آن نیست … …🔶 سپس میافزاید: ایران صاحب ندارد، در و دروازه ندارد … گویا سرحد نیست و بندر نیست. چند نفر از همان سربازان ژنده پوش دزد عمله هستند، که نمیدانند وطن و سرحد و ماموریت و مستحفظ بودن چیست و چه تکلیف دارد؟. 🔶 باری در این بندر، ایران، نه توپ و استحکامات دارد نه کشتی جنگی و تجارتی.. 🔶 《گویا انزلی مال روسیه است و فوائدش مال روسها است و ایرانیان جز عمله نیستند》 …✍ جوادطباطبایی، نظریه حکومت قانون در ایران؛ مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی، صفحه ۵۷۲. ====================. 🔶 پیشتر در جایی دیگر به نقل از دکترجواد طباطبایی نوشتهایم: نیمسده عصرناصرالدین شاه، نیم سده افول اقتصاد ایران بود. در این دوره ایران بیش از پیش وارد مناسبات جهانی میشد و اما با حضور دو قدرت استعمارگر! و! به سمت نیمهمستعمره شدن پیش میرفت.. ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۰۵/۱۹ 💎 فرمان به پیش روح زمانه 🔶 جواد طباطبایی در تحلیل و بررسی شکافی که میان طرفداران نظام سنت قدمایی با پیروزی مشروطیت ایجاد شده بود و با وارد کردن تمایز میان قلمرو تجربه «Erfahrungsraum» و افق انتظارات «Erawartungshorizon» با استناد به راینهارت کوزلک نظریه پرداز تاریخ آلمانی، برای این که نشان دهد طرفداران نظام سنت قدمایی، با تحول و حرکت جوهری دنیای جدید دیگر نمیتوانستند به زبان سنت سخن بگویند، «یعنی حتی سنت دیگر نمیتوانست به زبان خود سخن بگوید» با نقل قولی که از هگل میآورد مقصود خود را در این مبنا و اجتهادی که در نظام مفاهیم انجام داده است، بیان میکند:. 🔶 جواد طباطبایی به نقل از هگل که در نامهای به نیتهامر به سال ۱۸۱۶، یعنی پیش از الکسی دوتوکویل نوشته بود، مینویسد: «روح زمانه فرمان [به پیش] داده است و این فرمان اجراء خواهد شد». هگل در همان نامه با توصیف غول پیشرفت میافزاید: «این غول در این زمان کفشهایی به پا کرده است که هریک هفت فرسنگ درازا دارد» (Hegel, Briefe, ll, ۸۵_۶).. 🔶 جوادطباطبایی؛ تأملی درباره ایران، جلددوم، بخش دوم، نظریه حکومت قانون در ایران، مبانی نظریه مشروطهخواهی، صفحه ۶۳۲ و ۶۳۳.. ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۵:۵۱ ۱۳۹۷/۰۵/۱۸ 💠 جسارت اندیشیدن داشته باش! 🔶 رنه دکارت، در پی این بود که علم را بر مبنای حقایق پالایش شده و آزمودهای بنا کند که در آن راه بر هرگونه شکاکیت بسته میشد.. 🔶 وانگهی؛ تاملات ششگانه دکارت در کتاب تاملات در فلسفه اولی، که شاید بیشباهت به تمثیل غار افلاطوننباشد، ما را از «فضای خشک و سرد و بیروح دانشکده مقدس الهیات پاریس»، به جمع فیلسوفان رهنمون میشود تا ما را با فیلسوفان همنشین کند.. 🔶 خواننده متن دکارت، خود را در جمع فیلسوفان و محققان و پژوهشگرانی میبیند که برجستهترینهای اروپا هستند.. 🔶 ازهمینروی، دکارت ما را از «مرجعیتباوری، تعصب و جمود و خشکی دانشکده مقدس الهیات و باورهای خطا و مبهم آن» به سوی «مرجعیتزدایی و پرسشگری و استقلال و پویایی اندیشه» رهنمونمیشود.. 🔶 خواننده متن تاملات و اعتراضات و پاسخها، خود، فیلسوفی میشود که پس از همراهی با دکارت، در پایان تاملات، اگر بر حسب رهنمودهای فیلسوف عمل کرده باشد، میتواند به تحولی در خود برسد که او را از «فردی معتقد و سر در گم»، به «کاوشگری خردپیشه و علمگرا» مبدل کرده است.. ✍ سیدمصطفیشهرآیینی. ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۴۵ ۱۳۹۷/۰۵/۱۷ 💠 حکومت عقل بر جهان 🔶 Der einzige Gedanke, den sie mitbringt, ist aber der einfache Gedanke der Vernunft, daß die Vernunft die Welt beherrscht, daß es also auch in der Weltgeschichte vernünftig zugegangen ist.. 🔶 تنها اندیشهای که فلسفه [برای بررسی تاریخ] با خود به همراه میآورد، این دیدگاه ساده است که بر جهان حکومت میکند، بدان معنا که تاریخ جهان روندی عقلانی دارد.. 🔶 G. w. f. Hegel. Vorlesungen über die Philosophie der Weltgeschichte (۱۸۳۰, s. ۲۸).. 💎 ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ 📋شمارۀ جدید نشریه قلمیاران. ➖با موضوعات. ✍️نقدی بر آراء احسان طبری ✍️بررسی نگاه تاریخنگاران ایدئولوژیک در باب دیرینگی ایران. ✍️نگاهی به کارنامۀ بهرام بیضایی. منتشر گردید. telegram:
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ 🔶 شماره جدید ماهنامه سراسری قلمیاران منتشر شد …🔶 در بخش کلوپروشنفکری، گفتارها و مصاحبههایی از «هوشنگماهرویان»؛ «محمدعلی همایون 🔶 همچنین در بخش دیگری، ورای، گفتارهایی از «آذرتاش آذرنوش»؛ «اصغر دادبه»؛ «نصرالله پورجوادی»؛ «دکتر صادق سجادی»؛ «انشاءالله رحمتی» و «حکمتالله ملاصالحی» را خواهید خواند …🔶 لازم به ذکر است که، این ماهنامه از امروز در سراسر کشور و از محلهای مخصوص تهیه مطبوعات، قابل دسترس است. ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۳۲ ۱۳۹۷/۰۵/۱۴ 🔶 بحران خودکامگی و بسط آگاهی نوآئین.. ✍ دکتر جواد طباطبایی 🔆 متن اختصاصی/ به مناسبت یکصد و دوازدهمین سالروز صدور فرمان مشروطیت/ حتما بخوانید و منتشر کنید.. 🔶 نیم سده عصر ناصری، دهههای بسط «آگاهی نوآئین» گروههایی از عامه مردم از واقعیت مناسبات قدرت سیاسی بود. در این دوره، ساز و کارهای قدرتسیاسی، بیش از پیش، بازتابی در میان مردم پیدا کرده بود، اما آنچه به ویژه در نظر این گروهها_و، البته، حتی در میان نخبگان و روشنفکران ایرانی_ نمودار میشد، «ظاهر تباهی و» بود و نه منطق مناسبات قدرت …🔶 طباطبایی سپس با عطف به آنچه که در دفتر نخست این مجلد آمده است میافزاید: «آنچه که در آنجا و نوشتههای رجال حکومتی آمده است، مبین این وحدت نظری است که میان این گروههای نامتجانس درباره ماهیت سرشت قدرت سیاسی پیدا شده بود».. 🔶 در نظر همه آنان، شاه در نهایت، در کانون همه انتقادها قرار میگرفت، در حالی که رفتار ناصرالدینشاه قاجار، با تحولی که در شیوه فرمانروایی پیدا شده بود، برهانی بر این وحدت نظر به شمار میآمد.. 🔶 نکتههایی که در «صورت استنطاق با میرزا محمد رضای کرمانی» از زبان قاتل شاه درباره اوضاع ایران و رفتار نسنجیده شاه آمده، در واقع نشانگر تصوری است که در م ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۲:۱۱ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ 🔶 چهاردهم امرداد، روز صدور فرمان مشروطیت و به بار نشستن آگاهی نوآئین ملت ایران و آگاهی به پایان همیشگی خودکامگی، بر ملت ایران فرخن مشروطیتی که هیچگاه از اذهان ملت ایران زدوده نخواهد شد.
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۰۱ ۱۳۹۷/۰۵/۱۰ 💎 فلسفه متعالیه هگل.. 🔶 گفتار فلسفی 🔶 در فلسفه متعالیه هگل، بحث انعکاس یک سویه عین در ذهن [رئالیسم] و یا بالعکس ذهن در عین [ایدئالیسم] مطرح نیست …🔶 پیش از ورود به بحث باید این نکته را خاطرنشان کرد که فلسفههای پیش از هگل برای تبیین مسئله معرفت، با مبانی خود بر این بودند که معرفت از جهان خارج از ذهن به دست میآید، بدان معنا که ذهن انسان از جهان خارج از خود اثر میگیرد …🔶 اما از سویی عدهای دیگر با محور قرار دادن تصوراتفطری انسان در پی این بودند که بگویند این انسان است که بر جهان خارج اثر میگذارد …🔶 با این همه جالب توجه است که در فلسفه جدید، علیرغم گسستی که با مبانی فلسفه قدیم صورت میگیرد، باز هم این نگرش یکسو نگر همچنان حاکم است. یعنی تجربهگرایان جهان خارج از ذهن را برای معرفت و عقلگرایان درون را ملاک میگیرند. [در حالی که به نظر میرسد، حتی فلسفه کانت در نقد اول، به دلیل گرفتار شدن در دام دیالکتیک استعلایی و اینکه مسائلی چون خدا_نفس_آزادی هم قابل اثبات و هم قابل رد شدن هستند_یعنی میتوان هم برای اثبات محدودیت امتداد جهان استدلال آورد و هم برخلاف آن_نمیتواند این انعکاس مدام میان آگاهی جزء و کل را توضیح دهد و به ا ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۳:۲۱ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ قابل توجه «دانشکده علوم اجتماعی» دست اندر کاران «انجمن دوستداران اندیشه» در برلین که عمدتا همان رفقای سابق محمد علی مرادی هستند وبنا به گفته خود آنان، محمدعلی مرادی تا زنده بود، نزدیکترین و تنگاتنگترین ودر عین حال قدیمیترین روابط را با آنان داشت، در اطلاعیه «پاسداشت یاد» او به درستی و زیرکانه مواظب بودهاند از عنوان «دکتر» برای آن مرحوم استفاده نکنند، چرا که در آن صورت اصل مدرک لیسانس او در شهری که همه اورا میشناختند مورد سوال قرار میگرفت. ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۳۰ ۱۳۹۷/۰۵/۰۸ 🔶 جنبش مشروطهخواهی 🔶 جنبش مشروطهخواهی، «انقلاب عظیم دفعی» برای نابودی نظام خودکامهای بود که از دههها پیش، همسایگان جنوبی و شمالی برای تقسیم کشور به دو منطقه نفوذ، شالوده [=آن نظام خودکامه، افزوده از ما است] را استوار کرده بودند و برای بقای آن، از هیچ تحریک و فسادی فروگذار نمیکردند … …🔶 جوادطباطبایی سپس میافزاید، آخوند خراسانی در ادامه لایحه خود افزوده است که: «پیروزی مشروطیت، و استقرار قانون آغاز دورهای است که حتی در صورت تعطیل شدن اساس مشروطیت، اثرهای آن هرگز از ذهن مردم ایران زدوده نخواهد شد» …✍ طباطبایی، سیدجواد، تاملیدربارهایران، جلددوم، نظریه حکومت قانون در ایران، بخشدوم، مبانی نظریهمشروطهخواهی، تهران، نشر مینوی خرد، ۱۳۹۵ … ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۴:۲۲ ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ 📍 برافراشتن پرچم …✍ دکتر جواد طباطبایی.. 📳 بخوانید و منتشر کنید 🔶 جنبش مشروطهخواهی مردم ایران، به خلاف آنچه که اهل ایدئولوژی نسنجیده گفتهاند، گامی فراتر در غربزدگی نبود، پرچم غربزدگی نیز با مشروطیت بر 《بام سرای این مملکت افراشته نشد》، همچنان که 《حکومتقانون》دورهای نو در بدآموزی ایرانیان نبود …🔶 بلکه برعکس، با پیروزی جنبش مشروطهخواهی، رخنهای در ارکان 《استبدادقدیم》و اعتبار 《خائنین سرکار مشغول در همان استبداد》افتاد.. 🔶 اما با پایداری عمله استبداد قدیم، کار به جایی رسید که علمای تبریز به آخوند خراسانی نوشتند که: 《اگر استبداد به کلی موقوف نشود و این امر مقدس … بالمره پیشرفت ننماید، ملت، به کلی پایمال و معدوم خواهد شد》. *. 🔶 از همان آغاز، مشروطهخواهی، پیکاری برای رفع کلی استبداد قدیم فهمیده میشد و در جریان جنبش نیز نطفه این آگاهی تکوین پیدا کرد که اگر مشروطه برقرار نشود، نتیجهای جز پایمال و معدوم شدن کلی ملت نخواهد داشت.. 🔶 و حکومتقانون. 🔶. 🔶 درارکاناستبدادقدیم. ========================. * تلگرام مورخ ۲۹ ذیحجه ۱۳۲۴، جمعی از علمای تبریز به نقل از سیاستنامه، ص۱۶۷. ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۷:۴۷ ۱۳۹۷/۰۵/۰۵ 💠 لزوم وجود طبقات در بدنه دولت. 💠 لزوم وجود طبقات در نظام سلطنتمشروطه …✍ بزرگمهر 🔶 دولت اگر به حال خود رها شود، به صورت عنصری جداگانه یا به عنوان یک کل منفرد، تنها منفعت فردی خود را در ارتباط با خود دنبال میکند. ازهمینروی در این ساختار، اگر چه منابع و ثروت در اصل به ملت وابسته و از آن او است، اما تنها وظیفهای که باید انجام دهد، کار کردن بر روی «عناصر طبیعی» و استخراج ثروت و خود کار کردن در راستای تامین نفع دولت است.. 🔶 به این ترتیب در جایی که دولت فقط به دنبال نفعخصوصی و ثروتاندوزی هرچه بیشتر برمیآید، در راستای کنترل قدرت دولت و برای برقرار کردن سد در برابر توسعهطلبی و زیادهخواهی آن، وجود طبقات، میان دولت و ملت ضروری است …🔶 این طبقات به عنوان نیروهای واسطه و در ساحت میانجی دولت و ملت قرار میگیرند تا با محدود کردن زیادهخواهی دولت، در عین حال نفع ملت را تامین کنند. از سویی این طبقات این توانایی را خواهند داشت تا از شوریدن اراده نامحدود ملت در برابر دولت و بر هم زدن نظم سلطنت مشروطه جلوگیری کنند. پس در نظام مشروطه [یعنی تنها دولت با اساس] است که باید وجود این طبقات «به رسمیت شناخته» شود.. 🔶 طبقات، همچنین با کنترل کردن ساحت قدرت از بالا، در حدود قانون، اجاز ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۲:۲۸ ۱۳۹۷/۰۵/۰۴ 🔶 مشروطیت سلطنت.. 🔶 حرکات خودسرانه و رفتار و کردار بیقاعده دیگران را قبول نمیکنند … متحمل بار ظلم و تعدی نخواهند شد، قطعا و یقینا، اگرچه در روزی یک هزار نفر از ایشان کشته شود، یا اینکه تمام مایملک ایشان را غارت کنند، دست از مسئله مشروطیت سلطنت برنمیدارند. (رسائل، عمادالعلماء، صفحه ۳۱۰ به بعد). 🔷 به نقل از جوادطباطبایی. تاملی درباره ایران/ نظریه حکومت قانون در ایران، مبانی نظریه مشروطهخواهی، ۱۳۹۵، صفحه ۴۳۸. ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۵/۰۱ 🔶 نوشته اشکان زارع با عنوان شاه عباس صفوی و شعبدهبازی روشنفکران؛ منتشر شده در هفتهنامه کرگدن نوشته_اشکان_زارع؛_پرونده_شخصیت_شاه.pdf ( 213.9 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🔶 حتما بخوانید و منتشر کنید.
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۲۱:۴۰ ۱۳۹۷/۰۴/۳۱ 💎 سفسطهگری به نام فلسفه.. ✍ گ. و ف. هگل. 🔷 از آنجا که این سفسطهگریها نام فلسفه را غصب کردهاند و انبوهی از مردمان را قانع ساختهاند که فلسفه چیزی جز همین فعالیتها نیست، سخن گفتن فلسفی درباره ماهیت دولت به مایهی بیآبرویی تبدیل شده است. لذا مردان درستاندیش را نمیتوان سرزنش کرد که چرا به محض اینکه سخن از دانش فلسفی دولت میشود شکیبایی را از دست میدهند …🔶 جای شگفتی هم نیست که حکومتها سرانجام متوجه این شکل فلسفهبافی شدهاند، زیرا فلسفه در روزگار ما به هیچروی فنی خصوصی، مانند روزگار یونانیان نیست. بلکه وجودی همگانی دارد و در تماس با همگان است به ویژه یا تنها در خدمت دولت …خطوط اساسی فلسفه حق؛ پیشگفتار؛ ۱۵ …========================. 🔶 هگل در این فقره به درستی نشان میدهد که چگونه در روزگار ما فلسفه در دام سفسطههای کسانی گرفتار شده است که گمان میکنند با خواندن چند کتاب فیلسوف شدهاند (=تعبیر هگل).. 🔶 شاید بهتر بود که در اینجا گفته میشد که فلسفه هرکسی را به خود راه نمیدهد. البته هگل پیشتر نشان داده بود که شهامت حقیقت و باور به قدرت روح نخستین شرط ورود به فلسفه است.. 🔶 انسان از آنروی که روح [Geist] است، 《میت ...