?مجمع فعالان اقتصادی یک کانال تلگرام نیست! ?پرمخاطب ترین تشکل اقتصادی ایران است که دقیق ترین پیش بینی های اقتصادی و آخرین تحلیلها را با شما به اشتراک میگذارد تماس : حامد پاک طینت @Hamedpaktinat
✅چرا همدیگر را قبول نداریم؟. ✍️دکتر محمود سریع القلم. 📌 تلخیص: مجمع فعالان اقتصادی
✅چرا همدیگر را قبول نداریم؟
✍️دکتر محمود سریع القلم
📌 تلخیص:مجمع فعالان اقتصادی
دلیل یک. به نظر می رسد افراد از طریق تجربه، یاد می گیرند که برای بسیاری از کارهای مثبتی که انجام می دهند،مثل خوبی کردن، رعایت کردن،جبران کردن، احترام گذاشتن،انجام وظیفه نسبت به دیگران، نوبت را رعایت کردن،با ادب بودن،سرموقع رسیدن،پول قرض دادن، حمایت کردن...جواب مناسبی دریافت نمی کنند و خیلی فایده و عاقبتی ندارند
وقتی افراد از دوست و همکار یا دستگاه های اجرایی در برابر کارهای مثبتی که انجام می دهند، جواب شایسته نمی گیرند راه خود را میروند.وقتی به شخصی که اتومبیل خود را نه دوبله بلکه در ردیف سوم در خیابان پارک کرده می گویید: لطفاً قدری جلوتر پارک کنید تا مزاحم رفت و آمد مردم نشوید و پاسخ می شنوید: من هر جا دوست داشتم پارک میکنم، خودبخود و اتوماتیک می آموزید، رعایت کردن معنا ندارد.
دلیل دو. ساختارهای بسیار قدیمی، دو خصلت نسبتاً پایداری را در افراد شکل داده اند: حذف و انحصار. چون افراد رعایت یکدیگر را نمی کنند دو خصلتِ، حذف دیگران و ایجاد انحصار جایگزین رفتار معقول می شوند. افراد نسبت به همه شهروندان، احساس وظیفه نمی کنند بلکه در گروه های بسیار کوچک، هوای همدیگر را دارند.افراد در ناخودآگاه به خود میگویند: شخصی را قبول کنم که برای "من" فایده ای داشته باشد. حذف و انحصار باعث میشود تا "ما" شکل نگیرد و ارتباطات اجتماعی خلاصه شود در: من و دوستان من. وقتی فرد الویت داشته باشد، قهرمان شدن و خودنمایی نیز رشد می کنند.چرا در کشورهای جهان سوم علم و دانش رشد نمی کند؟ چون افراد حاضر نیستند بر آنچه دیگری انجام داده صحه بگذارند و آجری بر روی آجرهای گذشته بگذارند. چرا رنسانس علمی در اروپا صورت گرفت چون هر اندیشمندی و مخترعی، کار قبلی را گرفت و بر روی آن بنا کرد. او را نقد کرد ولی حذف نکرد. نظر قبلی را گرفت و آن را بهتر کرد.در کشورهایی که "جمع" شکل نگرفته، تجربیات منقطع هستند، مرتب اشتباهات گذشتگان تکرار می شوند، هر فردی به دنبال دُکّان خودش است،محمدرضا شاه از پدرش نیاموخت که مدیریت یک کشور نمی تواند یک نفره باشد. جمعی فکر و عمل نکرد. آنقدر حذف کرد و انحصار ایجاد کرد که در نهایت نتوانست انبوهی از مسایل غفلت شده را حل کند؛
دلیل سه. افراد اگر یکدیگر را قبول کنند، مجبور میشوند در کار و پیشبرد کار شریک پیدا کنند.این از ابهت و شوکت این از ابهت و شوکت افراد میکاهد. نمیتوانند قهرمان شوند و خودنمایی و خودبزرگ پنداری را به نمایش بگذارند.کار، حل موضوع، سازمان، جامعه و کشور خیلی اهمیت ندارند؛ فرد و عظمت فرد مهم است. این فرهنگ به مریدپروری منجر میشود.افرادی که اهل Share کردن هستند دو ویژگی را در خود به صورت غیرمستقیم ایجاد میکنند: اول خودخواهیهای آنها کاهش پیدا میکند و دوم، بیشتر یاد میگیرند چون با صدای بلند اعلام میکنند: من خیلی مسایل را نمیدانم. به من بیاموزید
دلیل چهار. در جاهایی افراد یکدیگر را قبول ندارند که تفاوت میان نظر و تخصص را نمیدانند. همه انسانها حق دارند نظر بدهند و از مطالعات و تجربیات خود استفاده کنند. ولی تصمیمگیری صرفاً در دایره افراد متخصص انجام میپذیرد از افراد باید پرسید: شما کدام دانشگاه درس خواندهاید؟ اساتید شما چه کسانی بودهاند؟جامعهای که تفاوت میان مدرکدارها و تحصیلکردهها را بداند، به معنای تخصص هم پی میبرد. وقتی فردی در لابلای دهها کار و سمت اجرایی از دانشگاهی که رتبه جهانی ۹۰۰۰ دارد دکتری میگیرد طبعاً ادعا پیدا میکند و دیگران را هم قبول ندارد
آیا این چهار دلیل، تقدم و تأخر دارند؟دو راهحل قابل طرح است: یکی خروج از مریدپروری و دوم، تشخیص، اجرا و پرورش فرهنگ مدنی.تحقق این امور، سهل نیستند. صرفاً با سخنرانی هم بوجود نمیآیند. دههها طول کشید تا اروپاییها به سرمایه اجتماعیِ همکاری و اعتماد متقابل دست یابند. اصل در این چهار دلیل، دستیابی به جمع است.آلمان، ژاپن و اخیراً کره جنوبی نمونههای بارز این واقعیت هستند. هیچ کشوری نمیتواند بدون تئوری پیشرفت کند. مبنای این تئوری، ایجاد سرمایههای اجتماعی- فرهنگی هستند: تعامل، اعتماد، همکاری، برای یکدیگر جا باز کردن و رعایت حدود یکدیگر. سپس با این زیربنا میتوان به شاخصهای رشد و توسعه اقتصادی و سپس آزادی دست یافت. مسئولیت این تشخیص و تغییر نزد نخبگان سیاسی است
به مجمع فعالان اقتصادی بپیوندید
telegram.me/esfahaneconomy