#سناریو_در_گزارش🔸هر خبرنگاری پیش از اینکه در صحنه گزارش حاضر شود حتی المقدور باید «طرح یا سناریویی»

#سناریو_در_گزارش

🔸هر خبرنگاری پیش از اینکه در صحنه گزارش حاضر شود حتی المقدور باید «طرح یا سناریویی» واقعی و عینی داشته باشد.

🔸سناریو یا طرح باید با توجه به تحقیقات، اطلاعات، تجربیات و حاشیه های احتمالی رویدادی که اتفاق افتاده یا می خواهد اتفاق بیفتد طراحی شود.

🔸برای فراموش نکردن سناریوی گزارش بهتر است آن را به صورت مکتوب در آورد.

🔸طرح یا سناریوی گزارش ممکن است به دلایل مختلف : کامل نبودن تحقیقات، ذهنی بودن سناریو، عینی نبودن طرح و حوادث سر صحنه کاملا تغییر کند (تغییر سناریو سر صحنه)

🔸«سناریو نداشتن» باعث مشکلات مختلفی می شود از جمله اینکه خبرنگار سر صحنه گروه خبری را بیش از اندازه معطل کند، بدواند و ... و در نهایت نتواند به جمع بندی لازم تصویری و فکری برسد.

🔸اهمیت "گزارش متکی بر سناریو" در برخی از شبکه های تلویزیونی به حدی است که نویسندگان و کارشناسان حرفه ای به خبرنگار برای طراحی سناریو (بویژه در گزارشهای مستند خبری)، کمک می کنند.

🔸وجود یک «داستان کوچک» در دل سناریو می تواند به جذاب شدن آن کمک بیشتری کند.

🔸اگر خبرنگار سناریو نداشته باشد گزارش هدفمند و جذاب نخواهد شد.

🔸به هر حال و در هر موقعیتی، خبرنگار و طرح و سناریوی خبرنگار باید کاملاً در برابر «واقعیت» تسلیم باشند.

کامران نجف زاده - خبرنگار