فرهاد قنبری:. اگه نگی مستی بسه ته

فرهاد قنبری:
موسیقی عامه پسند در هر دوره ای برخاسته از فرهنگ ، شیوه زیست، چگونگی برقراری رابطه میان زن و مرد و نگاه آنها به عشق، ساختار و محتوای خود را تغییر می دهد.

موسیقی عامه پسند قبل از انقلاب پر بود از واژه هایی از قبیل: می، پیمانه، ساغی، مستی و بیخیال دنیا بودن و امثالهم که در فیلمفارسی ها ی آن دوره اجرا شده و کم کم ورد زبان مردم می شد.

«ساقی امشب، مثل هر شب اختیارم دستته
اگه نگی مستی بسه ته
یه چشم به چشم تو، چشم دیگم به دستته
اگه نگی مستی بسه ته»

«می زدم و لولم ، مستم و شنگولم
حال خوشی دارم ، کیفم و کوک ام
حال خوشی دارم ، کیفم و کوک ام
پاهام چرا اینقد کج و راست میره
بی معرفت هرجا دلش خواست میره
عشقم کشیده اینجوری باشم»

پس از انقلاب به واسطه شرایط انقلابی و جنگی کشور در یک حالت آرمانگرایی و غمزدگی عمومی فرو رفت.
در دهه اول انقلاب سرودهای انقلابی و نوای صادق آهنگران و کویتی پور از بیشتر محافل ، مساجد، پایگاهها و بلندگوهای نصب شده بر روی تویتاهای سپاه به گوش می رسید.
«ای لشگر صاحب زمان آماده باش، آماده باش، بهر نبردی بی امان آماده باش ، آماده باش»
«ممد نبودی ببینی شهر آزاد گذشته
خون یارانت پر ثمر گشته»
.....

دهه هفتاد ، دهه گذار از شرایط انقلابی و جنگی به شرایط عادی زندگی بود. کم کم جامعه در مسیر توسعه و ساخت ساز قرار گرفته بود و همه می خواستند سالهای غمبار جنگ را به فراموشی بسپارند، موسیقی عامه پسند این دهه بیشتر موسیقی شاد لسانجلسی بود که در مراسم های شادی و عروسی ها از هر محفلی به گوش می رسید.
اندی و معین و لیلا فروهر پای همیشه حاضر این مراسم ها بودند.
«یه حلقه طلایی .....

آمنه چشم تو جام شرابه منه
آمنه اخم تو رنج عذاب منه

جون جونم بیا دردت به جونم
شب مهتاب سی تو آواز میخونم»

دهه هشتاد دهه خوانندگان جوانی بود که در داخل می خواندند و کم کم به واسطه باز شدن فضای جامعه از تجربه های عاشقانه و لعن و نفرین و بی وفایی یار شکوه می کردند.
صدای شادمهر عقیلی، فریدون آسرایی و محسن چاوشی و بنیامین بیشتر از دیگران به گوش می رسید.
پر پرواز منو از من نگیر...
آدم فروش دست تو رو شده برام....

آهای خوشگل عاشق، آهای عمر دقایق، آهای وصل به موهای تو...

لعنت خدا به این سه شنبه ها ....

میرمو و میمیرم و آسوده میشم از عشق، میرمو و میمیرم. جشن تولد مرگمو.....»

دهه نود دهه ظهور خواننده ها با سبک های جدیدی است.
اغلب خوانندگان محبوب موسیقی عامه پسند در این دهه افرادی هستند که با تیپ ها و قیافه های عجیب از پارتی و تیپ و داف و عشق و حال هایشان می گویند.

امیر تتلو و ساسی مانکن و تهی و ....

«صدای خنده هات هنوز توی گوشمه عطری که میزنی رو لباسیه که میپوشمه
دیگه بدون من یه قدمم برندار یه چیزی بت میگم این دفعه رو نه نیار»
«تو ما رو تا می بینی عشق تو دلت باز می گیری
جیگیلی جیگیلی چرا حال مارو هی می گیری »
و.....

با دقیق تر شدن در این موسیقی، خواننده های محبوب هر دوره، محتوای ارائه شده در ترانه های محبوب و امثالهم بهتر می توان به مناسبات اجتماعی حاکم در جامعه در هر دوره ای پی برد.
telegram.me/kharmagaas