من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii


سالی نوروز. بی‌چلچله بی‌بنفشه می‌آید. بی‌جنبش سرد برگ نارنج بر آب

بی‌گردش مرغانه‌ی رنگین بر آینه. سالی نوروز. بی‌گندم سبز و سفره می‌آید. بی‌پیغام خموش ماهی از تنگ بلور. بی‌رقص عفیف شعله در مردنگی. سالی نوروز. همراه به درکوبی مردانی. سنگینی بار سال‌هاشان بر دوش:. تا لاله‌ی سوخته به یاد آرد باز. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. ویر ژیل می‌گوید:

«من از یونانی‌ها حتی وقتی هدیه می‌آورند، می‌ترسم» (اشاره ویرژیل در اینجا به اسب تروا و هدیه آن به مردم ترواست است. یونانی‌ها پس از محاصره طولانی تروآ وقتی موفق به شکست آنها نشدند، اسب چوبی غول پیکری در بیرون دروازه‌های تروآ ساخته و به گونه‌ای وانمود کردند که آنجا را ترک کردند. تروآیی‌ها اسب را به عنوان نشان پیروزی به داخل شهر بردند. آن شب پهلوانان یونانی از اسب خارج شد و دروازه‌های شهر را برای باقی ارتش یونانی که در تاریکی شب بازگشته‌بودند، گشود. ارتش یونانی با ورود و تخریب شهر تروآ، با پیروزی قاطع به جنگ پایان داد). حال با الهام این گفته ویرژیل می‌توان گفت:. من از احمدی نژاد و یارانش می‌ترسم، هنگامی که از آزادی سخن می‌گویند، من از آنها می‌ترسم هنگامی از استعمار ستیزی سخن می‌گویند، من از این محافظه کاران غرق در اوهام می‌ترسم هنگامی که از انتخابات آزاد سخن می‌گویند، من از آنها می‌ترسم هنگامی که از بهار و امید سخن می‌گویند. من از احمدی نژاد و یارانش می‌ترسم هنگامی که از عدالت سخن می‌گویند. درست مانند ترسی که از شنیدن صدور دموکراسی خاورمیانه توسط جرج بوش داشتم … … ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. جامعه بی طبقه توحیدی

جامعه بی طبقه توحیدی اصطلاحی بود که قبل از انقلاب در میان شورشیان آرمانخواه و تحول طلب آن روز دهان به دهان می‌چرخید و نوید بهشتی پر از خوشبختی را با خود به همراه داشت که تصور آن، شوق وافری در حاملان این ایده به و جود آورده و آنها را غرق در رویاهایشان می‌کرد. این اصطلاح اولین بار توسط بنیانگذاران مجاهدین خلق استفاده شد و کم کم به گفتمان عمومی جامعه راه یافت …حاملان این نوع نگاه، جامعه‌ای را تصور می‌کردند که در آن همه به صورت یکدست و در صفوف به هم پیوسته، توحید و خداپرستی را سرمشق خود قرار داده و به اندازه توان خود کار کرده و به اندازه نیازشان می‌بردند. برداشت آنها از روان و ذات انسان برداشتی بسیار ساده، سطحی و رمانتیک بود، برداشتی که در آن قرار بود انسانها به تمام غرایز خود از قبیل شهرت، قدرت، طمع، جاه طلبی، شهوت و غیره پشت پا بزند و دوشادوش سایر برادران و خواهران دینی خود به ریسمان الهی چنگ بیندازد و در گوشه دنجی از سفینه نجات، قناعت و صبر پیشه کرده و برای خوشبختی دیگران از هیچ تلاشی فروگذار نباشد …شورشیان آرمانخواه، حامی جامعه بی طبقه نمی‌دانستند که ابتدا برای رسیدن برای جامعه «توحیدی ...
  • گزارش تخلف

در روزهای آخر اسفند. در نیمروز روشن. وقتی بنفشه‌ها را با برگ ریشه و پیوند و خاک

در جعبه‌های کوچک چوبین جای می‌دهند. جوی هزار. زمزمه درد و انتظار. در سینه می‌خروشد و بر گونه‌ها روان. ای کاش آدمی وطنش را همچون بنفشه‌ها می‌شد با خود ببرد هر کجا که خواست. در روشنایی باران. در آفتاب پاک. در روزهای آخر اسفند. در نیمروز روشن. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. در جستجوی خوشبختی

خبر زیر چند روزی که توسط خبرگزاری‌ها و کانال‌های خبری مختلف ارسال می‌شود، ابتدای این خبر با این سوال که «آیا پول می‌تواند شما را واقعا خوشبخت کند؟» آغاز می‌شود. سپس در ادامه اینگونه به این سوال پاسخ داده می‌شود:. «پژوهشگران دانشگاه آمریکایی پوردو، به این سئوال پاسخ مثبت داده‌اند. ⚠️اما اگر درآمدتان بیش از حد زیاد باشد باید انتظار «عوارض جانبی» آن را نیز داشته باشید. 🌐حاصل بررسی زندگی یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در ۱۶۴ کشور جهان نشان می‌دهد با درآمد سالانه ۹۵ هزار دلار باید احساس خوشبختی کنید.». سقراط در جریان محاکمه خود در دادگاه آتنیان را خطاب قرار داده و به آنها نصیحت می‌کند: «خدمتی که از من برمی آید اینست که سر در پی پیران و جوانان بگذارم و به آنان ثابت کنم که بیش از آنکه در اندیشه مال و جاه باشند به روح خود بپردازند و در تربیت آن بکوشند و آشکار سازم که فضیلت از ثروت نمی‌زاید بلکه ثروت و همه نعمت‌های بشری اعمم از شخصی و اجتماعی از فضیلت به دست می‌آید». ایمانوئل کانت هم در کتاب نقد قوه حکم می‌گوید: سعادت انسان در پیگیری غرایزش حاصل نخواهد شد. به عقیده او انسان باید در جایی غیر از غرا ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

فضای مجازی چنان زندگی واقعی را تحت تاثیر خود قرار گرفته است که کوچکترین اشتباهی در گفتار و رفتار مسئولان و افراد سرشناس، ممکن است عاقبت سنگینی را برای آنها در پی داشته باشد. برخی از این فشارها درست و به جا بوده و باعث می‌شود برخی مسئولین و کارگزاران در گفتار و کردار خود دقت بیشتری نمایند (مانند رفتن با کفش در چادر زلزله زدگان توسط آقای جهانگیری، عکس سلفی نمایندگان با موگرینی، اخراج فرماندار گلپایگان، عذرخواهی شهردار ارومیه و تامین مسکن برای خانواده آسیب دیده و مواردی از این قبیل). اما برخی از این واکنش‌ها نیز حالت مچ گیری پیدا کرده و از حد عدالت و انصاف خارج می‌شود. به عنوان مثال آقای جلایی پور نه معترضان بلکه دشمنان خارجی را به عنوان کرکس معرفی کرد ولی فضای مجازی چنان غوغایی به پا کرد که ایشان هر چه بعدا توضیحات ارائه کرد، کسی توجه نکرد، یا حملات توهین آمیز به خانم فاطمه صادقی به علت مصاحبه‌ای در مورد پدرشان …مورد اخیر در مورد عدم توانایی تلفظ نام موزه‌ای در پاریس هم از این موارد است. برای توبیخ یا نقد رفتار یک نماینده دلایل بسیار زیاد و محکمی می‌توان ارائه کرد ولی فکر نمی‌کنم هیچ کجا ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. محبوبیت هاوکینگ

استیفن هاوکینگ در میان عامه مردم بسیار شناخته شده است، به گونه‌ای که بسیاری از افرادی که شناخت و علاقه‌ای به علم و فیزیک و ریاضیات ندارند، او را می‌شناختند و در مباحث خود در زمینه «خدا» و پیدایش کائنات به او استناد می‌کردند. فارغ از تایید یا انکار نظریات هاوکینگ، می‌توان گفت این میزان از اقبال به یک دانشمند از سوی مردم نشانگر این است که مردم درباره پرسش خدا و هستی دنبال یک پاسخ قطعی و دم دستی هستند، آنها با یک رویکرد علمی می‌خواهند در آن واحد نسخه خدا را بپیچند و زندگی خود را از سر بگیرند …بودریار می‌گوید: فرهنگ ما فرهنگ انزال زود رس است. بشر امروزی می‌خواهد پاسخ هر مسئله‌ای را در کوتاهترین زمان ممکن به دست آورد، او به دنبال این است که مسائل و سوالات هستی را که هزاران سال ذهن اندیشمندان و فیلسوفان مختلف را به خود مشغول داشته است در لحظه‌ای پاسخ دهد …برای پی بردن به وجود یا عدم وجود خدا باید به تاریخ رجوع کرد. تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری را که نگاه می‌کنیم، بیشترین جنگ‌ها، عظیم‌ترین امپراطوری‌ها، طبقاتی‌ترین جوامع، بسیاری از کتاب‌ها و نوشته‌ها، اغلب مرز کشی‌ها و …به خاطر خدا صورت گرفت ...
  • گزارش تخلف

یکی از نظریات معروف استیفن هاوکینگ اعلام «مرگ فلسفه» بود

او معتقد بود فلسفه نتوانسته است پا به پای فیزیک حرکت کند و به این علت مرده است. این نظر او انتقاد (و حتی تمسخر) بسیاری از اهالی فلسفه را برانگیخت. رامین جهانبگلو، فیلسوف ایرانی ساکن کانادا در مورد این نظر هاوکینگ می‌گوید:. من فکر می‌کنم این پرسش که آیا فلسفه مرده است خودش یک پرسش فلسفی است. فلسفه می‌بینیم که سه هزار سال است که زنده است. چون وقتی ما در مورد مرگ فلسفه صحبت می‌کنیم مرگ فلسفه به معنای مرگ اندیشیدن است و مرگ اندیشیدن به معنای مرگ پرسشگری از واقعیت است. بنابراین تا زمانی انسان قابلیت اندیشیدن را دارد و اندیشه انتقادی بقای خودش را می‌تواند در برابر اندیشه فایده‌ گرا یا اندیشه پوزیتیویستی یا اندیشه شمارش‌گر، اندیشه محاسبه‌گر از دست ندهد، روح فلسفه در تمدن بشر خواهد بود. به ویژه این مرا یاد این جمله پاسکال می‌اندازد که می‌گفت تمسخر فلسفه خودش به معنای فلسفیدن است. یعنی این که شما حتی اگر بخواهید به صورت فلسفی نیاندیشید باید به صورت فلسفی بیاندیشید که به صورت فلسفی نیاندیشید …این که چگونه باید پرهیز کرد از علم‌گرایی و اینکه علم خودش تبدیل به بت نشود برای اینکه فلسفه می‌‌تواند بت ...
  • گزارش تخلف

تماشاگر فوتبال اغلب نقاط دنیا برای سرگرمی، هیجان و شادی به ورزشگاه می‌رود، تماشاگر ما اغلب برای فحش دادن و شکستن صندلی و گفتن حیا

جوانان اغلب نقاط دنیا برای شادی و تفریح به آتش بازی شب عید می‌پردازد، اغلب جوانان ما برای ترساندن و ایجاد مزاحمت برای دیگران، خیابان‌ها را به میادین جنگ تبدیل می‌کنند. مردم اغلب دنیا برای تبریک یا تسلیت به صفحات مجازی افراد سرشناس رجوع می‌کند، هموطنان ما برای فحاشی یا تمسخر در صفحات آنها حاضر می‌شوند …برای تحلیل و شناخت جامعه ما بیشتر از هر فیلسوف و اندیشمندی باید فروید و لاکان خواند …. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. یکی از مشکلات اساسی که جامعه با آن مواجه است، تعصب زیاد و دانش کم است

بریدن از ریشه‌ها و عدم شناخت از تاریخ و تمدنی که به آن عشق می‌ورزند (و برای بزرگداشت و حفاظت از آن حاضرند به هر عمل خشونت آمیزی دست بزنند) یکی از این موارد است. به عنوان مثال فردی که خود را به شدت دیندار و حافظ ارزش‌های دینی می‌داند در مواجه با ساده‌ترین پرسش‌ها در مورد سابقه تاریخی و تمدنی اعتقادات خود، پاسخ درخور توجهی ندارد. جوان پرشوری که خود را مدافع انقلاب و دین و اسلام و ارزش‌های اسلامی می‌داند در مواجه با سوالی در مورد تاریخ تمدن اسلامی، فلسفه اسلامی، هنر اسلامی، شخصیت‌های علمی جهان اسلام، ریشه‌ها و آرمان‌های انقلاب و امثالهم پاسخی ندارد. او نه فارابی، خوارزمی، سهرودی، ابوریحان، بوعلی سینا، ملاصدرا، مولانا، حافظ، خواجه نصیر و …. را می‌شناسد و نه علاقه‌ای به شناخت آنها دارد، با اینحال او در یک چیز تعصب شدیدی دارد و آن اینست که هر کسی که مانند من نمی‌اندیشد، وطن فروش و بی دین است و باید خفه یا حذف شود.. در مقابل طیف دیگری نیز وجود دارد که خود را شیفته زرتشت و ایران باستان می‌داند و گردنبد و دستبند کورش و فروهر می‌بندد و شعارش «ما آریایی هستیم، عرب نمی‌پرستیم» می‌باشد، چنین فردی ب ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. محمود درویش_ فخر العرب.. «میان ریتا و چشمانم… تفنگی ست

و آنکه ریتا را میشناسد، خم میشود. و برای خدایی که در آن چشمان عسلیست. نماز میگذارد». محمود درویش برای من محبوب‌ترین شاعر جهان عرب است. کلمات در شعر محمود درویش از زندگی روزمره جدا می‌شوند و خواننده را در دنیایی از غربت، تنهایی و بی وطنی رها می‌کنند. درویش مرثیه سرای وطنی از دست رفته است، قمری ای که آشیانش را باد برده و بر فراز شاخه‌ای نشسته و «کو کو» می کند. «وطن من، رخت‌های شسته شده است. برای دستمال‌های خونی که هر لحظه ریخته می‌شوند. و من ادامه پیدا می‌کنم در ساحل. ...
  • گزارش تخلف