من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii


فرهاد قنبری:. سیاست راستین

یکی از انواع تئاتر «تئاتر مردم ستمدیده» نام دارد که توسط آگستو بوال بنیان گذاری کرده شده است. بوال تحت تأثیر نظریه‌ها و کارهای پائولو فریره در حوزه آموزش ستم‌دیدگان، دست به خلق تکنیک‌هایی در حوزه تئاتر زد که از تئاتر به عنوان ابزاری برای ترویج و ترغیب مردم در تغییر سیاسی و اجتماعی استفاده می‌کند. در تئاتر ستم‌دیده، مخاطب از نظاره‌گر محض خارج شده و تبدیل به فعالی می‌شود که می‌تواند واقعیت زندگی خویشتن را تغییر دهد. این تئاتر شیوه‌ای از اجرا است که در آن همه شرکت کنندگان هم تماشاگرند و هم بازیگر، این تئاتر که قصدش بنیان گذاردن خود در زندگی روزمره مردم است، بر این باور است که هیچکس نباید مفعول پدیده تئاتری باشد …ژاک رانسیر معتقد است سیاست راستین زمانی شکل گرفت که «دموس» (مردم) در پولیس یونان باستان در قامت عاملی فعال و دارای کنش پدید آمد، طبقه‌ای فاقد جایگاه در نظام سیاسی یونان باستان که تصمیم گرفت صدایش را به گوش همگان برساند، از نظر رانسیر مبارزه سیاسی، گفت و گوی آزاد و عقلایی نیست بلکه تقلای کسی است تا صدایش را با رسایی تمام به گوش دیگری برساند و بتواند خودش را در مقام موجودی تعیین کنن ...
  • گزارش تخلف

شیوع.. چه فرق می‌کند؟. «رندل‌المال» یا «مشهد»

«گلنلک» یا «قندهار». تو نیستی. و این اتاق کلکینی به صبح ندارد …مرا ببخشید منتقدان عزیز!. اگر قواعد ظریفتان را رعایت نمی‌کنم. این روزها همه قافیه را باخته‌ایم. خاک‌‌ها مین می‌زایند. شراب‌ها مزه شاش می‌دهند. گرگ‌ها به پاسبانی گله نشسته‌اند. و آنکه آن بالا خوابش برده. ...
  • گزارش تخلف

به یاد فدریکو فلینی.. شاعران که میروند، فصلی از کتاب زیبایی شناسی زندگی بسته میشود

سینماگران شاعر را به یاد آورید، کسانی را همچون تارکوفسکی و پاراجانیان، که اکنون نیستند و انگار چیزی، قطعه‌ای از زندگی را همراه خود برده‌اند. اکنون با غیاب فدریکو فلینی باز از آن کتاب چیزی کاسته میشود. فلینی از جمله‌ی درون نگرترین سینماگران بود، اما خاطراتش را در هیئت‌هایی سخت متنوع جلوه می‌داد و سرزمینش ایتالیا را در چندگانگی اش آینه‌ی تمام نمای جهان می‌نمود. زامپانو در جاده، مارچلو روبینی در زندگی شیرین، کابیریا در شبهای کابیریا، گیدو آنسلمی در هشت و نیم و همچنین کازانووا و پسربچه‌های امارکورد با یکدیگر تفاوتهای بسیار دارند، اما انگار همگی جلوه‌ای از درون خود فیلمساز نیز هستند. بدین گونه برای فلینی جزء از کل جدا نبود: زندگی اهالی دهکده‌ای که هرچند یک بار به انتظار گذر کشتی افسانه‌ای میمانند، یا رویاهای مرد میانسالی که در جستجوی عشقهای از دست رفته‌ی جوانی است، هر یک به شکلی برای فلینی شاعر به مثابه سفری است بی پایان و آمیخته با تخیلی شاعرانه که همچون گردش قطار کودکی از خاطره‌ای به خاطره‌ی دیگر باز میگردد. به واقع همه‌ی آثارش ابعاد نمادین سفرهای درونی اویند، جستجویی همیشه نو. فلینی از ف ...
  • گزارش تخلف

کلبی مسلکی معاصر

انسان «کلبی مسلک» معاصر نیز به مانند همتای باستانی‌اش هنجارها، عرف و قراردادهای اجتماعی را تحقیر کرده و نادیده می‌گیرد. کلبی‌مسلک معاصر به قانون و یا ارزش‌های فرهنگی بی‌اعتماد است و سیاست را ناپاک و پلید می‌داند. از نگاه او «سیاست پدر و مادر ندارد» و تنها اصلی را که در سیاست به رسمیت می‌شناسد این است که «هدف وسیله را توجیه می‌کند». تفاوت این نسخه امروزین با همتای باستانی این است که کلبی‌ مسلک معاصر، رفتار خود را وامدار هیچ فلسفه یا پشتوانه‌ای نظری نیست. نه تنها هدفی اجتماعی را مد نظر ندارد و به دنبال راه‌کار منحصر به فردی برای خیر جمعی نیست، بلکه حتی در منفعت‌طلبی شخصی نیز توان حفظ استقلال فردی و نظارت و کنترل بر نیازهایی که او را در بند شرایط موجود سیاسی و اجتماعی قرار می‌دهند را ندارد. کلبی‌مسلک یونانی ادعا می‌کرد که سیاست و هنجارهای اجتماعی بر طبیعت آزاد انسان عارضی هستند، اما به خوبی می‌دانست که برای رهایی از این عارضه باید با آن درگیر شد. اما کلبی مسلک امروزین از هرگونه جدال و درگیری با سیاست یا اجتماع پرهیز می‌کند و به «سازگاری‌طلبی» و «مماشات» (که با رواداری فعال متفاوت است) روی ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. به عقیده ژیژک: «وقتی لذت بردن اجباری می‌شود دیگر چندان خوشایند نیست»

او برای توضیح این ایده، به نمایش نحوه‌ی آموزش جنسی در فیلم «مانتی پیتون» اشاره می‌کند. در اینجا به‌جای آموزگاری که با حالتی شرم‌زده درباره‌ی جفت‌گیری پرنده‌ها و زنبورها با دانش‌ آموزان سخن می‌گویدو آن‌ها هر هر می‌خندند، آموزگاری را می‌بینیم که آمیزش جنسی را بدون رودربایستی و به طور آشکار برای شاگردان تشریح می‌کند، حتا تا آن‌جا که پیشنهاد می‌کند آن‌را به صورت عملی نشان دهد. تا آن‌جا که به شاگردان مربوط می‌شود، آن‌ها یا شرم‌زده هستند یا کسل شده‌اند و سرانجام، چنان‌که در یک درس عادی و کسل کننده معمول است، خود را با نگاه کردن به بیرون از پنجره سرگرم می‌کنند … «اجبار در لذت بردن» همان منطقی است که نظام حاکم جهانی با تمام ابزارها و رسانه‌های خود در حال تبلیغ آن است. رسانه‌ها با ولعی سیری ناپذیر با پخش انواع سرگرمی‌ها و کمدی هایی با چاشنی لودگی و با تبلیغات وسیع و پر زرق و برق کالاها و امثالهم سعی می‌کنند سوژه‌ها و مخاطبان خود را قانع و مجبور کنند که لذت اصلی در جای دیگری است، جایی که ما آن را کشف کرده و به شما نشان می‌دهیم. گسترش بی رویه شبکه‌های پورن و هرزه نگاری مثالی بر این مدعاست که رسان ...
  • گزارش تخلف

چماق بالاخره صاحبش را خسته می‌کند … بهتر است دیگر از فراعنه‌ی مصر و خان‌های تاتار پیش ما قمپز در نکنند!

این آماتورهای باستانی در هنر والای به کار واداشتن جانور دوپا، ناشی‌های ناواردی بودند که فقط ادعایشان گوش فلک را کر می‌کرد. این بدوی‌ها بلد نبودند برده شان را «آقا» صدا بزنند. به انتهای شب _ سلین
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. زیر درختان زیتون_عباس کیارستمی

«داستان در روستای کوکر در استان گیلان می‌گذرد، حسین به خواستگاری دختری به‌ نام طاهره می‌رود. چون خانه ندارد به او پاسخ منفی می‌دهند. همان شب زلزله تمام مردم را بی خانه می‌کند. هفت روز میگذرد، در سر مزار «خدابیامرزها» حسین متوجه میشود طاهره و مادربزرگش زنده مانده‌اند. گروهی برای ساختن فیلم به کوکر میی آبند. حسین با آنها کار میکند. گروه طاهره را برای بازی نقش دختر انتخاب میکند. طاهره حاضر به بازی در کنار حسین نیست». این فیلم در ستایش زندگی و عشق است، دو نیروی قدرتمندی که حیات بشر را در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط به حرکت در می‌آورد. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

مشکل اصلی مدارس و دانشگاههای ما دانش آموزان و دانشجویان نیستند بلکه معلمان و اساتیدی بی سواد و عصبی هستند (حال به هر دلیلی، مشکلات مالی، ضعف روانی جسمانی، استخدام از طریق پارتی و رانت و.) که تنها هنرشان اتلاف وقت مخاطبانشان و تهدید و توهین مستمر با شیوه‌های کسر نمره و امثالهم است. (بر اساس تجربه شخصی که بیش از هشت سال سر کلاس اساتید مختلف رشته علوم سیاسی حاضر شده‌ام و شاید با بیش از پنجاه استاد دانشگاههای نسبتا معتبر ایران واحد گذرانده‌ام به غیر از کلاس چهار یا پنج استاد بقیه، اتلاف وقت و آزار روانی و خشونت گفتاری بود که از سوی نظام آموزشی تحمیل شده می‌شد). این عکس که گاهی در فضای مجازی منتشر می‌شود، عکسی از کلاس‌های درس دکتر شفیعی کدکنی است. کلاس هایی که در آن تا جایی که فضا اجازه می‌دهد، افراد مختلف و دانشجویانی از دانشگاهها و رشته‌های گوناگون در آن حضور یافته‌اند. این مسئله در رشته‌های علوم انسانی برای اساتید برجسته و قابل اتفاق می‌افتند (کلاس‌های دکتر بشیریه تا زمانی که در ایران بود از شلوغ‌ترین کلای‌های دانشگاه تهران می‌شد). این مسئله نشان از آن است که در این سیستم بی معنی که دانش ...
  • گزارش تخلف

مردم برای چه به سینما می‌روند؟. جست و جوی سرگرمی؟

نیاز به مخدر؟ به یقین در بسیاری از کشور‌ها انواع کنسرت‌ها، سینما و تلویزیون و خیلی سرگرمی‌های دیداری دیگر …. وجود دارد. از این گریزی نیست، ولی ماهیت اصولی سینمادررابطه با نیاز انسان برای فراگرفتن و درک جهان است. فکر می‌کنم تمایل معمولی کسی که به سینما می‌رود، بر می‌گردد به این که او دنبال زمان است و آن چه از زمان به دست نیاورده است. اوبه سینما می‌رود برای تجربیات زندگی، به خاطر این که هیچ هنری مانند سینما تجربیات حقیقی انسان را نمی‌تواند متمرکز، گسترده و بارورسازد؛ نه تنها بارور، بلکه می‌توان گفت که برای مدتی طولانی به آن‌ها مفهوم می‌بخشد. در حقیقت قدرت سینما در این نهفته است و نه در ستاره‌ها یا الگو‌های داستانی که پیوسته تکرار می‌شوندو نه حتا در سرگرمی بودنش. زمان_ آندری تارکوفسکی ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. اطلاعات مفت

انسان عصر تکنولوژی نسبت به انسانهای گذشته اطلاعات بیشتری دارد، او ساعت‌های متمادی وقت خود را در اینترنت و صفحات مجازی ای مانند تلگرام، اینستاگرام و فیس بوک و امثالهم صرف می‌کند و مطالب مختلفی را می‌خواند. اما مطالبی که می‌خواند به جای اینکه در زمینه‌های مختلف فرهنگی هنری یا علمی و اجتماعی باشد، مطالب سطحی و بی ارزش یا «اطلاعات مفت است». مطالبی که در آنها از رنگ موی فلان بازیگر سینما تا مدل آخرین ماشین فلان فوتبالیست یافت می‌شود. اینکه فلان بازیگر با شلوار سبز یا زرد بر روی فرش قرمز اسکار حاضر شد، یا مدل موی فلانی در فستیوال کن چگونه بود، فلان بازیگر از همسرش جدا شد، فلان فوتبالیست از کودکی با عمه‌اش بزرگ شده است، فلان مجری با فلان مدل دوست شده است و بسیاری از اطلاعات مفت و بی ارزش دیگری که با آب و تاب زیاد و به صورت ریز و موشکافی شده در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد …این اطلاعات که باید آن را «اطلاعات مفت» نامید، گاهی با خود توهم دانایی و اهل مطالعه بودن نیز به همراه دارد، امروز اغلب مخاطبان این رسانه‌ها که روزانه ساعت‌ها وقت خود را صرف این اخبار می‌کنند نام تک تک بازیگران هالیوود، بازیگ ...
  • گزارش تخلف

استاد جلیل شهناز در من شور و عشق آفرید و من با صدای تار شهناز بدین جا رسیدم و کلمهٔ استاد فقط لایق شهناز است

استاد جلیل شهناز را بسان حافظ که تکرار ناشدنی‌ست می‌دانم. رضا شجریان
  • گزارش تخلف