من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii


فرهاد قنبری:. هژمونی تکنولوژی

تکنولوژی آمده بود تا وسیله‌ای برای راحتی زندگی انسان باشد اما با گذشت زمان انسانها خود به ابزاری در دست تکنولوژی بدل شدند …امروزه بیشتر از آنکه افراد از ابزارها استفاده کنند یا ابزارهایشان در خدمت آنها باشند، این ابزارها هستند که جایگاه جوامع و افراد را مشخص می‌کنند. افراد امروزه خود را با خودرو، خانه و ویلا، دکوراسیون منزل، لباس مارک دار و …. معرفی کرده و از طریق این ابزارها هویت و جایگاه اجتماعی خود را تثبیت می‌کنند …در عرصه بین المللی هم تکنولوژی سلطان بلامنازع و حاکم میان ملت ای مختلف است، کشورها با تعداد کلاهک‌های هسته‌ای، تانک‌ها، موشک‌ها، کمپانی‌های بین المللی، تولیدات کارخانه‌ها (مانند سامسونگ و سونی و بنز و امثالهم) خود را در جهان معرفی می‌کنند …در جهان امروز مردم ژاپن نه با فرهنگ و هنر یا نوع نگاهشان به هستنی بلکه با پاناسونیک و هیوندا و …شناخته می‌شود یا نام کره جنوبی با سامسونگ عجین و همراه است. در درون جوامع نیز افراد با «مارک‌های» مختلف خود را به یکدیگر معرفی می‌کنند. به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم مردم از نیویورک تا لندن و تهران مردم برای خرید آخرین مدل آیفن صف می‌کش ...
  • گزارش تخلف

برای داشتن دموکراسی باید ذهن‌ها نیز عوض شوند، باید ذهن‌ها نیز قوانین بازی را بپذیرند

ابتدا باید مدارا را آموخت و سپس به اعتراض پرداخت، نزد ما، اعتراض و مخالفت فورا" به یک امر ناموسی و غیرتی تبدیل می‌شود. از آنجا که شما یا دوست من یا دشمن من هستید، پس به شیوه قبیله‌ای از یکدیگر انتقام میگیریم. اگر دوست من باشید، باید در کنار من قرار بگیرید. و اگر دشمن من هستید خونتان را می‌ریزم.. البته من با کاریکاتور ساختن از این خصوصیات کمی تند میروم. اما باور کنید که اینجا واقعیت‌ها حتی از تخیل هم فراتر می‌روند. هموطنان ما هنوز دارای ذهنیت رعیت مآب هستند. هنوز شهروند نشده‌اند، این امر نیاز به زمان دارد، نمیتوان به نیروی معجزه از تئوکراسی به دموکراسی پرید. و بعد، دیگر چه بگویم از آداب و رسوم و خلقیات، از این عاداتی که به اعماق روح مان چسبیده‌اند. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

عده‌ای در شبکه اجتماعی مختلف مانند گرگ کمین کرده‌اند تا با کوچکترین حادثه یا اتفاقی پریده و یقه یکی را بگیرند، اما یقه‌ای که همیشه دست شان می‌آید یقه یکی از اصلاح طلبان است، البته آنها خدای نکرده غرض و مرضی ندارند و این مسئله کاملا اتفاقی صورت می‌گیرد و از بدشناسی اصلاح طلبان است. یک روز یقیه محمود صادقی را می‌گیرند که چرا ادای نمایندگی در می‌آورد، یک روز به تاجزاده حمله ور می‌شوند که چرا نگران سوریه شدن ایرانید و یک روز هم دهانه آتشفشان را به سمت جلایی پور بخت برگشته می‌گیرند که تو به مردم گفته‌ای کرکس صفت، حال هر چقدر هم او داد می‌زند که من منظورم از کرکس اسراییل و فلان بود می‌گویند خفه شو که ما منظور تو را بهتر از خودت می‌فهمیدیم …البته سابقه درد شناسی این بزرگواران به سالهای اخیر خلاصه نمی‌شود، به عنوان مثال آنها در سال سی و دو هم تمام بدبختی‌های مملکت را زیر سر مصدق می‌دیدند …تاریخ معاصر ایران نشان می‌دهد این گروه صفر و صد بین و غرق در اتوپیای خیالی، از ترسناک‌ترین طیف‌های حاضر در عرصه سیاسی اجتماعی ایران است. ...
  • گزارش تخلف

ژاک لکان خاطر نشان می‌کند که در رابطه جنسی هر فرد به میزان زیادی تنهاست

بالطبع بدن دیگری باید در میان باشد، اما سرانجام لذت همواره لذت شما خواهد بود. رابطه جنسی جدا می‌کند متحد نمی‌کند. این واقعیت که شما برهنه‌اید و دیگری را می‌فشارید نوعی تصویر نوعی بازنمایی خیالی است. واقعیت آن لذتی است که شما را به دور دست‌ها و بسیار دور از دیگری می‌برد، لکان نمی‌گوید که عشق سرپوشی بر روابط جنسی است او می‌گوید روابط جنسی اصلا وجود ندارد و این که عشق همان چیزی است که جایگزین این فقدان رابطه می‌شود. در عشق فرد به فراسوی خود به فراسوی خودشیفتگی پای می‌گذارد، در واقع در رابطه جنسی آدمی از طریق وساطت دیگری با خود رابطه دارد، برعکس در عشق وساطت دیگری فی نفسه کافی است، ماهیت مواجهه عاشقانه همین است: آدمی می‌کوشد دیگری را از ان خود کندو او را وادار کند همانگونه که هست برای او باشد، این برداشت با آن برداشت مبتذل که عشق را تخیلی نقاشی شده بر فراز حقیقت رابطه جنسی میداند برداشت بسیار عمیق‌تری است. وقتی بسیار جوان بودم با خواندن قطعه‌ای در کتاب جنس دوم سیمون دوبوار بسیار مشمئز شدم او در این قطعه توصیف می‌کند که مرد پس از اتمام رابطه جنسی بدن زن را تخت و بی حالت و شل و ول احساس می‌ک ...
  • گزارش تخلف

نه!. هرآنکس که در جهان بزرگ بوده است فراموش نخواهد شد

اما هر کس به شیوه‌ی خویش و هر کس به قدر عظمت محبوب خویش بزرگ بوده است. زیرا آنکس که خویشتن را دوست داشت به واسطه‌ی خویشتن بزرگ شد، و آنکس که دیگران را دوست داشت به برکت ایثار خویش بزرگی یافت؛ اما آنکس که خدای را دوست داشت از همه بزرگ‌تر شد. یکایک آنان باید به یاد آورده شوند، اما هر کس به قدر توقع خویش بزرگی یافت؛ یکی با توقع امر ممکن بزرگی یافت و دیگری با توقع امر ابدی، اما آنکس که ناممکن را می‌خواست از همه بزرگ‌تر شد …. یکی به واسطه‌ی قدرتش و یکی به واسطه‌ی خردش و یکی به واسطه‌ی امیدش و یکی به واسطه‌ی عشقش بزرگ بود؛ اما ابراهیم از همه بزرگ‌تر بود، بزرگ به دلیل قدرتش که قدرت آن بی‌قدرتی است، بزرگ به دلیل خردش که رمز آن دیوانگی است، بزرگ به دلیل امیدش که صورت آن جنون است و بزرگ به دلیل عشقش که نفرت از خویشتن است.. سورن کی یر کیگور. ترس و لرز، مدیحه‌ای برای ابراهیم. ...
  • گزارش تخلف

نظر فلاسفه درباره‌ی قربانی‌شدن اسماعیل توسط ابراهیم. (نویسنده: ناشناس)

معروف‌ترین تفسیر متعلق به کرکگور است که بر اساس آن ابراهیم با قربانی کردن فرزندش از اخلاق فراتر رفت و درون را بر برون ترجیح داد …قربانی‌کردن عملی است که در وهله‌ی نخست ضداخلاقی تلقی می‌شود و طبیعی است که هر عمل ضدعقلانی واکنش فلاسفه را برمی‌انگیزد، به‌ویژه آنکه این عمل به ظاهر غیراخلاقی از سوی یک پیامبر سربزند. دوم اینکه هر متفکری در غرب یا مسیحی بوده یا یهودی و به نوعی ناچار بوده است داستان ابراهیم را از جنبه‌ی دینی تفسیر کند. «آگوستین» نخستین فیلسوفی است که درباره‌ی قربانی‌شدن اسماعیل توسط ابراهیم به اظهارنظر پرداخت: آگوستین معتقد است این ایمان ابراهیم بوده است که او را به سمت قربانی‌کردن فرزندش سوق داد نه عقلش. در دوره‌های بعدی قرون وسطی، «آکوئیناس» این داستان را تفسیر کرد. او در تفسیر عمل ابراهیم هم جنبه‌ی دینی را در نظر گرفت و هم سعی کرد تفسیری فلسفی و عقل‌گرایانه از آن ارایه دهد. به اعتقاد او فرمان الهی که سبب‌ساز عمل قربانی‌کردن از سوی ابراهیم بود، هم از لحاظ دینی و ایمانی قابل توجیه است و هم از نظر عقلانی …در دوره روشنگری نیز این کانت بود که به تفسیر این عمل پرداخت و مدعی شد که ...
  • گزارش تخلف

رولان بارت در کتاب «لذت متن» می‌نویسد:

«ظاهرا از هر دو فرانسوی یکی اهل مطالعه نیست، نیمی از فرانسه از لذت متن محروم است، خود را محروم کرده است». این محرومیت مورد نظر بارت که افراد به خود تحمیل می‌کنند بدترین نوع محرومیت و از دست دادن والاترین و شیرینترین لذت هاست، لذتی که اگر در فرانسه نصف مردم خود را از آن محروم کرده‌اند در خاورمیانه و کشور ما احتمالا بیش از نود درصد مردم این خود محرومیتی را انتخاب کرده‌اند. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. از آموزش و پرورش تا صدا و سیما

اکثریت شهروندان امروزی از اوان کودکی تا پایان نوجوانی خود روزی چند ساعت را در مدارس سپری می‌کنند، مدارسی که به جای آموزش شیوه‌های چگونه اندیشیدن و پرورش خلاقیت‌های فکری و هنری بیشتری خرافات و اوهام را به کودکان آموزش می‌دهند. اغلب مدیران و معاونان (به ویژه معاون پرورشی) مدارس به عنوان دانای کل خود را ملزم می‌دانند هر روز صبح در سرما و گرما پس از برگزاری مراسم‌های شبه نظامی در مورد اکثریت مسائل بین المللی، سیاسی، اعتقادی، اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی و غیره شروع به سخنرانی کنند، آنها در این سخنرانی‌ها با اعتماد به نفس خاصی در عرض چند دقیقه سیاست‌های قدرت‌های جهانی را نقد می‌کنند، از حقوق دول مظلوم حمایت می‌کنند، اصول و فروغ دین را خاطر نشان می‌سازند، پلشتی‌های رژیم‌های سابق به ویژه رژیم پهلوی را گوشزد می‌کنند و در همان حین که فریاد «درست وایسا گوساله» سر می‌دهند، دانش آموزان را به احترام به والدین و معلم توصیه اکید می‌نمایند.. حال اگر از اکثریت این بزرگواران سوال شود که میزان مطالعه شما در زمینه روابط بین الملل چه میزان است یا کدام کتاب و مطلب را در زمینه فواید انرژی هسته‌ای مطالعه کرده‌اید ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. وراجی چه نوع سخنی است؟

سخنی است که در آن، «خود سخن گفتن مهم است نه محتوای سخن». این که می‌گویند در شب نشینی‌ها وراجی می‌کنیم، یعنی چه؟ یعنی اصلا مهم نیست چه می‌گوییم، مهم این است که داریم «چیزی» می گوییم. به تعبیری، خود حرف زدن – موضوعیت پیدا کرده، در حالی که باید طریقیت داشته باشد و از طریق سخن گفتن، چیزی انتقال یابد. در واقع، ما دایما در زندگی خودمان جمله‌ها، گزاره‌ها و باورهایی را از دسته‌ای می‌گیریم و به دسته دیگری انتقال می‌دهیم (انتقال اطلاعات ناآزموده از دیگران به من و از من به دیگران). در این صورت، یاوه گویی همه زندگی من و شما را تشکیل داده است. در حقیقت ما از پدران، مادران، مربیان، افکار عمومی، رادیو، تلویزیون، مطبوعات و رسانه‌های جمعی، چیزهایی را شنیده‌ایم. بعد هم همین طوری که شنیده‌ایم، به دیگری انتقال می‌دهیم، بدون این که قبل از این انتقال، بررسی کنیم و ببینیم آیا این مطالب درست اند یا نادرست. گویی ما فقط و فقط دستگاهی هستیم که از سویی گیرنده چیزهایی است که شما به من می‌دهید و از سوی دیگر، فرستنده همان چیزها به دیگری است و من تنها در این وضعیت گیرندگی و فرستندگی به سر می‌برم. ...
  • گزارش تخلف

چپی که در ایران پا می‌گیرد، چپ دست دوم است، چپی که از فیلتر و منشور لنینیسم و استالینیسم گذشته است، نه مارکس

مارکس کارهای بزرگی دارد. مثلا ایدئولوژی آلمانی و دست‌ نوشته‌های پاریس ١٨٤٨ و تزهای فوئرباخ مارکس آثار مهمی هستند که در آنها با یک متفکر سر و کار داریم نه یک ایدئولوگ. در ایران فقط مانیفست او خوانده شد که آن را با انگلس نوشته بود. آن مارکسی که ما شناختیم، مارکس از منشور نگاه روس‌ها بود. روس‌ها عقب‌مانده بودند، درحالی که مطابق نظر مارکس انقلاب در کشوری می‌تواند جواب بدهد که بورژوازی آن قوی و پیشرفته باشد. اتفاقی که از قضا در عقب‌مانده‌ترین کشور اروپایی رخ داد! ضمنا مارکس مدافع استعمار (Colonialism) انگلیس بود و این قدرت استعماری را در دنیا خیلی موثر می‌دید. شایگان ...
  • گزارش تخلف

تپه‌های پوشیده از برف. درختان پوشیده از برف. راههای پوشیده از برف

آنکه بر برفها قدم نهد رد پایی بجای می‌گذارد که آدمی را به تعقیب خویش ترغیب می‌کند. تپه‌های پوشیده از برف. درختان پوشیده از برف. راههای پوشیده از برف. و همیشه در جایی نشانی از زندگی. بیکل
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

اگر در خیابان‌ها و کوچه‌های تمام شهرها و روستاهای ایران از مردم بپرسیم آیا حاضرید از پول مملکت به زلزله زده‌ها کمک بلاعوض شود قطعا نه تنها کسی مخالفت نکرده بلکه توصیه اکید نیز خواهد کرد …پول موجود در صندوق ذخیره ارزی یا مندرج در ردیف‌های بودجه یا به هر نام دیگری که در خرانه موجود است، متعلق به مردم ایران است و این مردم از دولت می‌خواهند که از پول شان برای کمک‌های بیشتر و سریعتر به زلزله زدگان استفاده شود. آقای نوبخت به عنوان رییس سازمان بودجه یا هر شخص مسئول دیگری که کوچکترین اهمالی در خرج پول مملکت برای زلزله زدگان داشته است مسئول اصلی مرگ کودکانی است که این روزها بر اثر سرما خوردگی در مناطق زلزله زده جان خود را از دست می‌دهند. ...
  • گزارش تخلف