من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii


‍ فرهاد قنبری:

وقتی تتلو مرزهای اخلاقی جامعه را ترسیم می‌کند …انسان در بدو تولد حیوانی شبیه سایر حیوانات است با این تفاوت که توان اندیشیدن و پرورش و روح و ذهن خود را داراست تا به موجودی فرای حیوانیت خود دست پیدا کند. اما اینکه تا چه میزان توان و قدرت تبدیل شدن به انسان را داشته باشد یک انتخاب فردی و اجتماعی است. انسان بدوی، انسانی که دنبال ارضا غرایز است، انسانی که جذب در سیستم بورکراتیک است، انسانی که همیشه دنبال سرگرمی و لذت بردن است و با افتخار از تفکر امتناع می‌کند در واقع همان حیوان رام نشده و وحشی است. حیوانی که زمانی غرق در شهوت و لذات جسمانی است. او گاهی از تماشای قتل و عام برده گان در میادین بزرگ روم و زمانی از له شدن بردگان زیر حمل تخته سنگ‌های اهرام مصر لذت می‌برد تا انسان مدرن قرن بیستمی که از نظاره اتاق‌های گاز آشوویتس تا تماشای اعدام و کلیپ قتل و عام‌های داعش سرگرم می‌شود یا انسانی که در سالن‌های چندین هزار نفری کشتی کج و امثالهم برای غول‌های بی مغزی که در حال کوبیدن مشت و لگد به سر و صورت یکدیگر هستند سرمست شده و هورا می‌کشد. حق با آدورنو است که می‌گوید تاریخ بشریت تاریخ متمدن شدن انسا ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. زوال تفکر، انهدام انسانیت

هر از چند گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که مانندی پتکی بر سر جامعه فرود می‌آید و هر شنونده‌ای را برای ساعت‌ها در بهت و سکوت فرو می‌برد. یکی از همین پتک‌ها آزار جنسی و قتل وحشیانه کودکان است. این اتفاقات هر از چند گاهی در نقاط مختلف دنیا صورت می‌گیرد. قتل ستایش و آتنا دو کودک خردسال آخرین اتفاقات رخ داده از اینگونه در کشور ما هستند. اینگونه تجاوز و قتل شنیع یک تفاوت اساسی با تجاوز به زنان در خیابان‌ها و خودرو و امثالهم دارد. در اغلب موارد متجاوزان به عنف دلیل رفتار خود را فریب شیطان و وسوسه‌های آنی بیان می‌کنند. البته شاید هم درست بگویند در آنی زنی بی پناه از آنها کمک خواسته یا در باغی زنانی را در حال رقص مشاهده کرده و با غلبه شهوت و هوس، قدرت تصمیم گیری را از دست داده و به گفته خود پیرو شیطان شده‌اند …اما در مورد تجاوز و قتل کودکان مسئله فرق دارد. اغلب این افراد به صورت زنجیره‌ای دست به چنین اعمالی می‌زنند. طبق آمارها محمد بیجه بیش از بیست کودک را مورد آزار قرار داده و به قتل رسانده بود یا همین قاتل آتنا برای دومین بار دست به چنین اقدامی زده است. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

اولین اقدام مردم پارس آباد پس از شنیدن خبر مرگ دلخراش یک کودک هفت ساله، حمله به منزل قاتل و خواستار شدن حکم سنگسار برای او بود. (البته باید بگویم به هیچ وجه قصد همدلی با جنایت کاران به ویژه این مورد خاص کودک آزاری را ندارم و حق خواست هر گونه مجازاتی از سوی خانواده آتنا را حق طبیعی آنها می‌دانم. بحث در مورد واکنش مردم به جنایت است). مردم اغلب در چنین شرایطی یک خواست عمومی را مطرح می‌کنند و آن به قتل رساندن عامل جنایت است. پس از قتل اتفاقی روح الله داداشی توسط نوجوان هیجده ساله هم همین درخواست را داشتند به گونه‌ای که جمعیت چند ده هزار نفری برای تماشای اعدام او جمع شده بودند. در حادثه تجاوز دسته جمعی در خمینی شهر نیز اولین خواسته عمومی اعدام عاملان این جنایت بود به گونه‌ای که در روز اعدام آنها نیز هزاران نفر خود را به محل اعدام رسانده و به تماشا نشستند. البته رفتار لحظه‌ای و احساسی مردم در هنگام چنین اخباری طبیعی است. افراد با حادثه‌ای مواجه می‌شوند که امنیت روانی جامعه را به هم ریخته و با موجی از دلهره و ترس مواجه شده‌اند.. اما نکته اینجاست که چرا جامعه به غیر از انتقام به راه حل دیگری ن ...
  • گزارش تخلف

من از پیر شدن می‌ترسم. از ازدواج می‌ترسم

مرا از تدارک سه وعده غذا در روز معاف کن، مرا رها کن از قفس بیرحم زندگی روتین و تکراری. می‌خواهم آزاد باشم. می‌خواهم بیاندیشم، می‌خواهم به همه چیز واقف باشم. فکر می‌کنم دوست دارم خودم را «دختری که می‌خواست خدا باشد» بنامم. پلات ...
  • گزارش تخلف

مادر: سر شام گریه نکنید، غذا رو به مردم زهرنکنین. سماور بزرگ و استکان نعلبکی هم به قدر کفایت داریم

راه نیفتین دوره در و همسایه پی ظرف و ظروف. آبروداری کنین بچه‌ها، نه با اسراف. سفره از صفای میزبان خرم می‌شه، نه از مرصع پلو. حرمت زنیت مادرتون رو حفظ کنین. محمدابراهیم، خیلی ریز نکن مادر، اون وقت می‌گن خورشتشون فقط لپه داره و پیاز داغ. علی حاتمی ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. شبح داعش ۲

در پس آزاد سازی موصل و حلب و دیگر شهرها از دست داعش علاوه بر میلیاردها دلار پولی که برای بازسازی آنها لازم است زخم عمیقتری نیز وجود دارد که با هیچ میزان از ثروتی قابل جبران نیست و آن از بین رفتن امید، ایمان و زندگی در این شهرهاست. کمتر خانواده‌ای در این شهرها وجود دارد که زخمی از داعش را بر پیکره خود ندیده باشد. امروز قلب‌های ساکنان موصل و حلب شکسته‌تر از دیوارها و پنجره‌های شهرهایشان است. عطاملک جوینی در تاریخ جهانگشا می‌نویسد «چون چنگیزخان از شهر بیرون آمد، به مصلای عید رفت و به منبر بر آمد و عامه شهر را حاضر کرده بودند. خطبه سخن در آن آغاز نهاد که‌ای قوم بدانید که شما گناه‌های بزرگ کرده‌اید و این گناه‌های بزرگ، بزرگان شما کرده‌اند از من بپرسید که این سخن، به چه دلیل می‌گویم. سبب آنکه من عذاب خدایم، اگر شما گناه‌های بزرگ نکردتی، خدای، چون من عذاب را به سر شما نفرستادی». پس از هجوم مغول ایرانیان سر در گریبان خود فرو برده و در نهانگاه خود دنبال چرایی فرستاده شدن بلایی چون چنگیز بودند. بسیاری ریشه را در گناهکاری خود دانسته و به ریاضت و صوفی‌گری پناه برده و زندگی اجتماعی را ترک کردند، از ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. شبح داعش ۱

در ماههای اخیر خبر آزادی شهرهای عراق و سوریه از دست داعش مدام مخابره می‌شود. موصل آزاد شد، الرمادی آزاد شد، حلب آزاد شد و …. اینکه شورشیان ضد بشریت، شکست بخورند خبر بسیار امیدوار کننده و مسرت بخشی است. اما واقعیت تلخی نیز پشت این آزاد سازی‌ها وجود دارد که باید بگوییم موصل، حلب و …هیچوقت آزاد نشده و نخواهند شد همانگونه که نیشابور و سمرقند و بخارا هیچگاه پس از حمله مغول آزاد نشد. نیشابور به نوشته بسیاری از تاریخ نگاران و کاتبان یکی از زیباترین و بزرگترین شهرهای جهان در آن عصر به شمار می‌رفت. در کتاب «تاریخ جهانگشای» جوینی، راجع به جایگاه شهر نیشابور، قبل از مغول، آمده است: «اگر زمین را نسبت به فلک توان داد، بلاد، به مثابت نجوم آن گردد و نیشابور، از میان کواکب، زهره‌ی زهرای آسمان باشد و اگر تمثیل آن به نفس بشری رود، به حسب نفاست و عزت انسان، عین انسان تواند بود،. حبذا شهر نیشابور که در روی زمین. گر بهشتیست خود اینست و گر نی خود نیست.». پس از هجوم قوم تاتار دیگر هیچگاه نیشابور سر بلند نکرد و برای همیشه داغ مغول را بر دل خود احساس کرد. ...
  • گزارش تخلف

در هنگامی که مغولان مشغول قتل و غارت در نیشابور بودند، پیرمردی از اهالی نیشابور، که مردم برای او احترام خاصی قائل بودند به دست مغو

اما پیرمرد گفت که: «مرا ارزان مفروش، قیمت من بسیار بیشتر از این است و تو می‌توانی پول بیشتری بابت من بگیری.» سوار هم قبول کرد و گفت: پیرمرد می‌توانست جان خود را نجات دهد اما زندگی برای او، دیگر معنایی نداشت. به یک اسیر پیر، هیچکس درهمی نمی‌داد. یکی از سربازان مغول، مسخره‌کنان، ارزش این اسیر پیر را یک خلطه کاه، قیمت کرد و فریاد می‌زد که این اسیر را به یک خلطه کاه، خواهم داد. پیرمرد به سرباز مغول گفت: «زودتر بفروش که ارزش من بیش از این نیست.» خشم و غضب، سراپای سرباز مغول را فرا گرفت و با شمشیر، سر او را از تن جدا کرد. این پیرمرد کسی نبود جز، پیرعارفان، صاحب کتاب «منطق الطیر»، فریدالدین عطار نیشابوری …. جانا، حدیث حسنت، در داستان نگنجد. رمزی ز راز عشقت، در صد زبان نگنجد. سودای زلف و خالت، در هر خیال ناید. اندیشهٔ وصالت، جز در گمان نگنجد. ...
  • گزارش تخلف

‍ فرهاد قنبری:. دکتر شفیعی کدکنی نزار قبانی را برجسته‌ترین شاعر دنیای عرب می‌داند

البته اکثریت منتقدان با ایشان هم عقیده نیستند و به خاطر ستایش زیاد از «زن» در شعر قبانی انتقادات تندی به او وارد می‌کنند ونزار را ستایشگر زنان می‌نامند. وقتی پس از شکست اعراب در جنگ شش روزه برای فلسطین شعر می‌گوید. منتقدان سر برمی‌آورند که نزار حق ندارد شعر وطنی بگوید چون او روحش را به شیطان و غزل و زن فروخته است!!. و نزار پاسخ می‌گوید: آنها نمی‌فهمند کسی که سر بر سینه معشوقش می‌گذارد و می‌گرید می‌تواند سر برخاک سرزمینش نیز بگذارد و بگرید!. نذار هنگامی که‌ ۱۵ ساله‌ بود خواهر ۲۵ ساله‌اش به‌ علت مخالفت خانواده‌اش با ازدواج با مردی که‌ دوست داشت اقدام به‌ خودکشی نمود. در حین مراسم به‌ خاکسپاری خواهرش وی تصمیم گرفت که‌ با شرایط اجتماعی که‌ او آن را مسبب قتل خواهرش می‌دانست بجنگد. هنگامی که‌ از او پرسیده‌ می‌شد که‌ آیا او یک انقلابی است، در پاسخ می‌گفت: «عشق در جهان عرب مانند یک اسیر و برده‌ است و من ‌می‌خواهم که‌ آن را آزاد ‌کنم. من می‌خواهم روح و جسم عرب را با شعرهایم آزاد کنم». سال ۱۹۸۱ قبانی همسر عراقی تبارش «بلقیس الراوی» را در حادثه بمب گذاری سفارت عراق در بیروت از دست داد. ...
  • گزارش تخلف

‍ فرهاد قنبری:. ‍ در نگاهش، نابودیم مشهود بود

ماریتا استورکن و لیزا کارترایت معتقدند «پارادوکس عکاسی در این نکته است که گرچه می‌دانیم عکسها می‌توانند چندمعنایی باشند و به سهولت دستکاری ‌شوند و تغییر یابند، با اینحال برتری عکاسی در این است که عکسها ابژکتیو‌اند یا ثبت‌هایی واقعی از رخدادها هستند.» باید با این نظر همدل بود، درست است که در بسیاری از عکس‌ها دستکاری هایی صورت می‌گیرد، یا عکاس تا جایی که بتواند صحنه را به گونه‌ای که دوست دارد چینش می‌کند ولی در هر صورت هر عکسی برشی از واقعیت بیرونی است. درست مانند عکس این کودک عراقی که واقعیتی را با عریانی کاملش مقابل دیده گانمان قرار می‌دهد …رولان بارت در کتاب «اتاق روشن» تفکرات خود در زمینه عکاسی را نگاشته است، بارت در این کتاب به دو مفهوم «استودیوم» و «پونکتوم» به تفصیل، اشاره می‌کند. استودیوم جذابیت کلی و ظاهری عکس است. استادیوم ‌ همان‌ موضوع‌ و زمینه‌ توجهات‌ و علایق‌ عکاسى‌ است، مثلا در عکس‌ها‌ علاقه‌ عکاس به‌ موضوع عکس‌ را مى‌توان‌ تشخیص‌ داد. اما پونکتوم، عنصری در عکس است که عکس را خاص می‌کند، در ذهن مخاطب نفوذ می‌کند. پونکتوم، تیری است که از قسمتی از عکس، به سوی ذهن مخاطب پرتاب ...
  • گزارش تخلف

هی شماها، شماها در مورد کشاورزا چی فکر میکنید؟ که بیگناه و پاکن؟ زکی!

اونا یه سری موزمارن!. اونا میگن که برنج نداریم، گندم نداریم، هیچی نداریم. اما اونا دارن! اونا همه چیز دارن. فقط کافی کف اتاق رو بکنید! یا طویله رو بگردید!. همه چیز پیدا می‌کنید! برج! نمک!
  • گزارش تخلف

مشکل از تو نیست!. مشکل از حروف الفباست. که تنها بیست و هشت حرف دارد

و ازاین رو برای بیان گستره‌ی زنانگی تو. ناتوان است!. بیشترین چیزی که درباره گذشته‌ام باتو آزارم می‌دهد. این است که با تو به روش بیدپای فیلسوف برخورد کردم. نه به شیوه‌ی رامبو، زوربا، ون گوگ و دیک الجن و دیگر جنونمندان. با تو مثل استاد دانشگاهی برخورد کردم. که می‌ترسد دانشجوی زیبایش را دوست بدارد. مبادا جایگاهش مخدوش شود!. برای همین عذرخواهی می‌کنم از تو. ...
  • گزارش تخلف

چرا آدما گریه میکنن؟. تو نمیدونی؟ تو هیچوقت گریه نکردی؟

_ فقط یه بار خیلی وقت پیش. وقتی که اونا ولت کردن رفتن؟ مردم به دلالیل مختلفی گریه میکنن. وقتی کسی میمیره، وقتی تنها میشن، وقتی که دیگه تحمل ندارن …. _ تحمل چیو؟. تحمل زندگی کردنو، وقتی که درد میکشن …. _ میشه بر درد غلبه کرد؟. یه بار مارتین دندون درد داشت اتو رو زد به برق و صبر کرد، بعد اونو گذاشت روی شونش و دندون دردشو فراموش کرد. کوتاه درباره عشق-کریستوف کیشلوفسکی ...
  • گزارش تخلف