من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii


مارگارت: پدر تو همیشه گفتی که خدا صدای قلب رو میشنوه نه صدای زبانی رو.. توماس: آره

مارگارت: پس زبانی قسم بخور ولی در قلبت مخالفش باش. توماس: قسم چیه؟ چیزی که ما به خدا میگیم؟. گوش کن مگ وقتی که یک مرد سوگند میخوره وجدانش رو توی دستاش گرفته مثل آب، اگه دستش رو باز کنه امیدی نداره که دیگه وجدانش رو بدست بیاره. برای تمام فصول، فرد زینه مان ...
  • گزارش تخلف

کسی از دیدن یک باغچه مجذوب نشد. هیچ‌کس زاغچه‌ای را سر یک مزرعه جدی نگرفت

من به اندازه یک ابر دلم می‌گیرد. وقتی از پنجره می‌بینم حوری. دختر بالغ همسایه، پای کمیاب‌ترین نارون روی زمین. فقه می‌خواند. چیزهایی هم هست، لحظه‌هایی پر اوج. مثلا شاعره‌ای را دیدم. آنچنان محو تماشای فضا بود که در چشمانش. آسمان تخم گذاشت. و شبی در شب‌ها مردی از من پرسید. ...
  • گزارش تخلف

■ شعری منتشرنشده از احمد شاملو. نوامبر ١٩٩۴، استکهلم. ‌‌

سه تابوت فریب. سی کرور قاری موهوم، در رواق ملال!. تاریخ تاریک. از فراسوی فراموشی. با دهان غبار استمداد معجزه می‌کند. که باکره‌ئی در مراسم هفت‌اش. عنینی هزار ساله به دنیا آورده است!. با نگاه‌ای شگفت. به چه می‌نگری؟. ...
  • گزارش تخلف

کمالگان.. سرکردگان دیوان هستند و در ردهٔ نخست موجودات بد مینوی قرار دارند

آنها شش سردیو (به قولی هفت سردیو) مقابل امشاسپندان هستند که به ترتیب عبارتند از:. اکومن (اکه منه) دشمن بهمن است و مادی است از بداندیشی و آشتی ناپذیری. او پیام آور اهریمن است …ایندره (اندر) دشمن اردیبهشت است. در آثار ودایینام خدایی بسیار نیرومند است و بیشتر صفات او به ایزد بهرام و تعدادی از صفاتش به مهر منتقل شده است و خود در باورهای ایرانی به صورت دیوی در آمده است که آفریدگان را از نیکویی کردن بازمی‌دارد. او ضد نظم و ترتیب است …ساوول (سروه) دشمن شهریور است و نمادی از شهریاری بد و ستمکاری. احتمالا همان رودره سروهخدایی از تبار دئوههای هندی بوده است که در ایران، شهریاری بد و ظالم را تجسم می‌بخشد …ناهیه (نانگهیثیه) دشمن سپندار مذ که آفریدگان را از قانع بودن باز می‌دارد و آنان را ناراضی می‌سازد. احتمالا تجسم ناستیه خدایی از دئوه‌های هندی است. گاهی ترومد را که یکی از دیوان نشان دهندهٔ غرور و نخوت است بدلی از ناهیه دانسته‌اند …تیریز (تئیری) دشمن خرداد که گیاهان و دامها را به زهر می‌آمیزد …زیریز (زئیری) دشمن امرداد که زهر می‌سازد. ...
  • گزارش تخلف

۶_ امرتات (Ameretat) یا مصطلحا مرداد که به معنی بی مرگی و جاویدی و حفظ این مقام عالی وابسته به این امشاسپند است مفهوم ترتیب فوق ای

به تعبیر دیگر انسان پس از پیمودن مراحل یاد شده به انسن کامل و یا انسان آرمانی تبدیل خواهد شد. ادبیات مزدیسنی درخت را نمونه امرداد می‌داند. هرودوت می‌گوید «به هنگام لشکرکشی خشایارشاه به یونان سربازان ایرانی حق نداشتند نهال تازه و درخت جوانی را ریشه کن کنند». ...
  • گزارش تخلف

۵_ هوروتات (Haurvatat) یا به طور معمول خرداد که به معنی سلامتی و عافیت و شادی و خرمی است

این امشاسپند موکل و حافظ سلامتی و رسایی در مخلوق است. بدبینی و نظر به آلام و سختی‌های جهان زندگی را در نظر زندان جلوه می‌دهد و بر عکس خوش بینی سبب کاهش بسیاری از دردها و اشکالات زندگی است. پس برای خشنود کردن این امشاسپند بر حفظ سلامت روح و جسم تاکید شده است. نامه‌های اوستا و پهلوی بهترین نمونه سلامتی و خرمی را آب میداند. ...
  • گزارش تخلف

۴_سپنته آرمیتی (Spanta Armaiti) یا به طور متداول کنونی اسفند که به معنی محبت سود رساننده و فروتنی است

پس از مرحله قدرت و فرمانروایی اولین شرط، برقراری مهربانی به زیر دستان و فروتنی است. این امشاسپند حافظ مقام محبتی است که حاوی سود رسانیدن به دیگران می‌باشد. نامه‌های اوستا و پهلوی بهترین نمونه و سرمشق فروتنی و محبت را زمین و مادر می‌داند. می گویند کوروش کبیر این صفت را به نهایت داشته است. ...
  • گزارش تخلف

۳_ خشترا (Xshathra) یا به اصطلاع متاخرین شهریور که معنی قدرت و تسلط کامل است و از عبارت اوستا معلوم است که این امشاسپند حافظ و نگه

در اوستا به ما توصیه شده است که تن و روان خود را پیوسته نیرومند سازیم و بکوشیم تا با نیروی تن عقل و روح سروری و فرمانروایی خود را بر جهان محرز سازیم و بدانیم که نه فقط مدارج نیک زندگی را می‌توان با نیرو به دست آورد بلکه مدارج روحانی را نیز باید با این گام پیمود. ...
  • گزارش تخلف

۲_ اشه وهشتا (Asha Vahishta) یا به اصطلاح امروزی اردیبهشت که معنی «اشه» تقدس و «وهشتا» بهترین است یعنی بهترین پاکی و راستی

شخص زرتشتی کسی است که باید در زندگی پیوسته طرفدار راستی و پاکی باشد یعنی ظاهر و باطن خود را پاک و خالص نگه دارد، پیوسته راستگویی پیشه کند، به تظاهر ومکر دست نزند و از دروغ بپرهیزد. در نامه‌های اوستا و پهلوی، آتش را بهترین نمونه و نماینده راستی و پاکی می‌داند. ...
  • گزارش تخلف

۱_ وهومنه (Vohumanah) یا به به اصطلاح کنونی میان زرتشتیان بهمن یا وهمن که مرکب از دو بخش است

نخست «وهو» به معنی نیک و «من» به معنی ضمیر و وجدان و به عبارت دیگر وجدان نیک و خرد کامل. غرض از تحصیل رضایت آن امشاسپند تهذیب و صحت و سلامتی وجدان و ضمیر است که انسان را از هر گونه ذلت و نکبت و مرتبه نشیب رهانیده و به درجات عالی رهبری نموده و رستگاری خواهد بخشید. ...
  • گزارش تخلف

یا امشه سپنته جمع امشاسپند است که امشاسفند، اموسپند و امهوسپند نیز گفته‌اند

امشاسپندان از صفات پاک اهورامزدا هستند. در هیچ جای گات‌ها به واژهٔ امشاسپند بر نمی‌خوریم ولی از همهٔ آنها کرارا به صورت مجردات و صفات اهورامزدا یاد شده‌است. این از خصایص دین زرتشتی است که هر یک از صفات خداوند، یکی از ایزدان نگهبان جنس بشر است. چنین به نظر می‌رسد که این‌ها تجریدهایی تشخص یافته باشند. اما آن‌ها چیزی بیش از مفاهیمی مجرد بوده‌اند، چرا که زرتشت آنان را محترم می‌شمرده است. این واژه به معنی جاودانان پاک یا مقدسان بی‌مرگ یا نامیرایان فزونی‌بخش است که از دو جز امشهبه معنی جاودانی و بی‌مرگ و سپنته به معنی پاک و مقدس و فزونی‌بخش تشکیل شده‌است. در زبان اوستایی نام آنها بصورت امشه سپنته آمده است. متون پهلوی نام آنهارا امشاسپندان ثبت کرده‌است. ...
  • گزارش تخلف

طبق نظر کیرکگارد در افرادبشر سه دیدگاه نسبت به زندگی و یا سه مرحله در زندگی وجود دارد:

زیباشناختی یا حسی. مرحله اخلاقی. مرحله دینی یا مذهبی. هر مرحله یک سبک مستقل است و هیچ فرمولی مراحل مختلف را به هم وصل نمی‌کند. انتقال از یک مرحله به مرحله دیگر به صورت پیوسته نیست و جهش وار صورت می‌گیرد …مرحله زیبا شناختی یا حسی: این مرحله از حیات، حول تمایل به لذت و ارضای آنی شهوات شکل گرفته است و مربوط به افرادی می‌شود که در زندگی آنها دوام و ثباتی نیست و می‌خواهند طعم همه تجارب را بچشند و از چیزهایی که آنها را مقید و محدود می‌کند گریزانند. فرد در مرحله زیبا شناختی یا حسی دائما درجستجوی تنوع و تازگی است و در حال تلاش برای دفع رنج از خودش می‌باشد، اما در نهایت با نومیدی و رنج مواجه می‌شود …کیرکگارد نمونه و نماد این مرحله را فردی بنام «دون ژوان» معرفی میکند که دین و مذهب را کنار گذاشته و با معیار‌های ثابت اخلاقی و دینی به شدت به دشمنی برخواسته است. در مرحله یا سبک اخلاقی، برای فردی که در این مرحله است یک رشته مقررات جهانی مطرح است و او خود را مقید می‌داند که به این مقررات عمل کند. در سبک اخلاقی، زندگی چیزی نیست جز یک نوع تعهد به ادای تکلیف فردی و اجتماعی. در این سبک، فرد خود را در براب ...
  • گزارش تخلف

سورن کیرکگارد در ۱۸۱۳ در کپنهاگ دانمارک متولد شد

پدرش در ابتدا چوپانی تهی دست بود او که فردی مذهبی بود روزی زبان به اعتراض گشود و آنچه را که توانست نثار خدایش کرد پس از ان واقعه او به حرفه تجارت منسوجات پرداخت و پس از مدتی ثروت فراوان یافت. اما دیری نپاید که فرزندان او یکی یکی از بین رفتند و از هفت فرزند او فقط دونفر باقی ماندن. پدر این امر را خشم خدا میدانست و به پادافره گناهاش تصمیم گرفت سورن را یک خدا دان کند. لذا سورن در۱۸۳۰ در رشته الهیات وارد دانشگاه کپنهاگ شد اما دیری نپاید که متوجه فلسفه شد و فلسفه هگل او را شیفته خود کرد؛ اما بعدها معتقد شد که هگل کاخی (نظام فلسفی) محکمی را بنا کرده‌است که خود هگل در آن جایی ندارد. لذا به جرگه منتقدان فلسفه هگل پیوست …یکبار در دوره دانشجویی به روسپی خانه‌ای رفت که تنها تجربه جنسی او در زندگی محسوب می‌شود ولی سر خورده و با خاطره‌ای بد از انجا گریخت. در بهار سال۱۸۳۶ کیرکگارد دچار بحران نومیدی شد و مدت دو سال طول کشید تا به حالت عادی و طبیعی برگردد. در سال۱۸۳۸ پدر را از دست داد و ارث نسبتا قابل توجهی به وی رسید. همین امر کمک کرد که او راحت‌تر به مسائل فلسفه بپردازد. در ۱۸۳۹ و در سن ۲۶ سالگی با ...
  • گزارش تخلف