من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii


ادبیات نماینده مجلس … …میزان توسعه اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یک جامعه بسته به قوانینی است که وضع می‌شود، قوانینی که در آن مص

نگارش و تصویب چنین قوانینی نیاز به انسانهای باهوش، خلاق و آشنا با دانش سیاست و جامعه دارد که با درکی عمیق و نگاهی نافذ، مشکلات و آسیب‌های جامعه را تشخیص داده و به موقع با وضع قوانین مناسب در رفع و درمان آنها قدم بردارند. با توجه به اهمیت و حساسیت امر قانونگذاری بدیهی است افرادی که قرار است برای زندگی مردمان یک سرزمین وسیع قوانین وضع کنند باید از بهترین مردمان آن جامعه باشند. اما شیوه پذیرش و کسب صلاحیت نمایندگی برای قانوگذاری، به تنها چیزی که اهمیت نمی‌دهد میزان لیاقت و شایستگی آن فرد برای قانونگذاری است. بدیهی است نماینده‌ای که با چنین روندی انتخاب شود به احتمال زیاد تصویب قوانین در راستای منافع شخصی و گروهی را اولویت کاری خود قرار خواهد داد و رفتار و گفتاری بهتر از این نشان نخواهد داشت …. ...
  • گزارش تخلف

«از مردم عذرخواهی می‌کنم»

عبدالله نوری: «چگونه به این مرحله رسیدیم که هرکس ‌مخالف و ‌منتقد حاکمیت باشد، را دانسته یا ندانسته ‌جاسوس و خائن به کشور و وابسته به بیگانه و … می‌نامند؟ به یاد ندارم ‏که قبل از ‌‏انقلاب نسبت به کسانی که معارض و مخالف شاه بودند، اینگونه اتهام زنی و ‏دروغ ‌‏پراکنی صورت گیرد، هر چند مخالفان رژیم پهلوی را زندان می‌کردند ‏ولی این ‌‏حجم از تخریب، توهین و تهمت که امروز نسبت به مخالفین و منتقدین حاکمیت می‌بینیم، وجود نداشت. ‏چگونه به این مرحله رسیدیم که هرکس ‏مخالف و ‏منتقد حاکمیت باشد، را دانسته یا ندانسته ‏جاسوس و خائن به کشور و وابسته به بیگانه و … می‌نامند؟. ما در مبارزات قبل از انقلاب برای مردم از نظام اسلامی، کعبه آمال ساختیم ‌‏ولی در عمل به ‏بیراهه رفتیم و در نهایت به جایی که امروز قرار داریم رسیدیم. هر مقدار هم که گفته شود وضعیت فعلی کشور عالی ست و در بهترین شرایط و موقعیت قرار داریم، بسیاری از مردم درک دیگری از وضعیت کشور و جامعه دارند.». ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. ساز دهنی_ امیر نادری.. ساز دهنی قصه پسری به نام امیر (گویش جنوبی امیرو) است

داستان از جایی شروع میشود که پدر «عبدلو» از یک خارجی یک سازدهنی هدیه گرفته و آنرا به پسرش میدهد. بچه‌های بندر هم که تا کنون چنین ابزاری ندیده‌اند به شدت به صدای آن علاقه مند شده و هر کدام در حسرت به دست اوردن به آن به سر می‌برند و همین مسئله باعث می‌شود که عبدلو از ساز دهنی به عنوان ابزار قدرت خود استفاده بسیاری بکند. او ابتدا با دریافت پول و خوراکی اجازه میدهد تا بچه مدت کوتاهی را ساز بزنند و سپس دایره اعمال قدرت خود را گسترش داده و ساز دهنی به ابزار زورگویی او بدل می‌شود. در این میان امیرو پسر یتیمی که با مادرش زندگی میکند، بیش از دیگران به ساز علاقمند میشود و در این مسیر تا جایی پیش می‌رود که به علت نداشتن پول و خوراکی به عبدلو سواری می‌دهد و در ازای آن ساز می‌زند، این رفتار امیرو باعث می‌شود کم کم در نگاه مردم مورد تمسخر قرار گرفته و به او لقب «خر عبدلو» بدهند. مسئله‌ای که باعث تحقیر و نابودی عزت نفس او شده و در نهایت با اقدامی انقلابی با انداختن ساز دهنی در آب و کتک زدن عبدلو به این تحقیر آزار دهنده پایان می‌دهد. ساز دهنی با آن داستان سر راست و کودکانه مفاهیم عمیقی را با خود به هم ...
  • گزارش تخلف

مشکل اصلی، وحشت برهنگی بی‌شرمانه آن چیزی نیست که در زیر چادر است، بلکه بیشتر خود طبیعت چادر است

می‌بایست این حجاب زنانه را برطبق خوانش لاکان از لطیفه راجع به رقابت میان زویخس و پارهاسیوس، دو نقاش یونان باستان، فهمید؛ موضوع این لطیفه این است که کی قادر است تخیل قوی‌تری را نقاشی کند. نخست زویخس چنان تصویر واقعی از انگور کشید که پرندگان به دام آن افتادند و به انگورهای دروغین نوک زدند. اما پارهاسیوس مسابقه را برد، چون بر روی دیوار اطاق‌اش یک پرده کشید. وقتی پارهاسیوس نقاشی‌اش را به زویخس نشان داد، او گفت: «خوب، اما حالا پرده را کنار بزن و به من نشان بده چه کشیدی.» در نقاشی زویخس تخیل چنان مجاب‌کننده بود که او نقاشی را به جای واقعیت گرفت، اما در نقاشی پارهاسیوس تخیل درست در این پندار بود که آن‌چه ما در برابر خود می‌بینیم فقط‌وفقط چادری است که پشت آن حقیقت مستوری پنهان است. طبق نظر لاکان دگردیسی زنانه هم این‌طور عمل می‌کند: نقابی بر چهره دارد تا ما مانند زویخس به نقاشی پارهاسیوس واکنش نشان بدهیم: خوب، اما حالا نقاب را بردار و به من چهره واقعی‌ات را نشان بده!. لاکان به روایت ژیژک_اسلاوی ژیژک. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. از آموزش و پرورش تا صدا و سیما

اکثریت شهروندان امروزی از اوان کودکی تا پایان نوجوانی خود روزی چند ساعت را در مدارس سپری می‌کنند، مدارسی که به جای آموزش شیوه‌های چگونه اندیشیدن و پرورش خلاقیت‌های فکری و هنری بیشتری خرافات و اوهام را به کودکان آموزش می‌دهند. اغلب مدیران و معاونان (به ویژه معاون پرورشی) مدارس به عنوان دانای کل خود را ملزم می‌دانند هر روز صبح در سرما و گرما پس از برگزاری مراسم‌های شبه نظامی در مورد اکثریت مسائل بین المللی، سیاسی، اعتقادی، اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی و غیره شروع به سخنرانی کنند، آنها در این سخنرانی‌ها با اعتماد به نفس خاصی در عرض چند دقیقه سیاست‌های قدرت‌های جهانی را نقد می‌کنند، از حقوق دول مظلوم حمایت می‌کنند، اصول و فروغ دین را خاطر نشان می‌سازند، پلشتی‌های رژیم‌های سابق به ویژه رژیم پهلوی را گوشزد می‌کنند و در همان حین که فریاد «درست وایسا گوساله» سر می‌دهند، دانش آموزان را به احترام به والدین و معلم توصیه اکید می‌نمایند.. حال اگر از اکثریت این بزرگواران سوال شود که میزان مطالعه شما در زمینه روابط بین الملل چه میزان است یا کدام کتاب و مطلب را در زمینه فواید انرژی هسته‌ای مطالعه کرده‌اید ...
  • گزارش تخلف

«شما مدرن به دنیا می‌آیید، مدرن نمی‌شوید!!». ژان بودریار

بزرگترین معضلی که جهان سوم و خاورمیانه با آن مواجه است در همین جمله کوتاه بودیار خلاصه شده باشد. از شاهزاده عربستان تا بشار اسد و احمدی نژاد و سایر حاکمان این منطقه با پوشیدن کت و شلوار کروآت و کشیدن پوست صورت و خرید چند تابلوی نقاشی و گفتن چند جمله در رسای آزادی می‌خواهند مدرن شوند. اما همین که لحظه‌ای رفتارهای کنترل شده خود را فراموش می‌کنند بلافاصله زادگاه فرهنگی و ساختار قومی قبیله‌ای و فرقه‌ای شان غلبه پیدا کرده و به همان جمود و تعصب و خرافات ته نشین شده باز می‌گردند. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. صدا و سیما از خاشقچی تا جلیقه زردها

این روزها خبرنگاران و مدیران صدا و سیما از شادی در پوست خود نمی‌گنجند‌ و چپ و راست خبرهای دست اول وحشتناک و آزار دهنده‌ای از سراسر جهان به ببینندگان خوشبخت و سعادتمند خود مخابره می‌کنند … از مرگ فجیع جمال خاشقچی تا اعتراضات فرانسوی‌ها همه و همه گوشه‌ای از جهان پلشت و شنیعی است که صدا و سیما برای بینندگان خود به نمایش می‌گزارد و به صورت غیر مستقیم آنها را به شکرگزاری از اینکه در ایران امن و مرفه و آزاد زندگی می‌کنند دعوت می‌نمایند. جهان بیرون از مرزهای ایران برای صدا و سیما جهان گرگ هاست. جهانی که در اخلاق و انسانیت به پای قدرت و شهوت و سرمایه داری ذبح شده است و انسانها در لنجزاری از دروغ و فقر و خشونت گرفتار شده‌اند. جهان بیرون از مرزهای ایران در صدا و سیما، جهان مثله شدن خاشقچی هاست، جهان کتک خوردن و بازداشت پیران و زنان پاریس، جهان تجاوز ترامپ به زنان مظلوم و بی دفاع آمریکا، جهان بردگی و … …اما هدف اصلی صدا و سیما از نمایش پرتکرار این تصاویر و اخبار چیست؟. به نظر علاوه بر هدف ظاهری که تقابل دوتایی «مای مرفه و خوشبخت و ازاد» و «آنهای فلک زده و بدبخت» صدا و سیما هدف دیگری را دنبال می‌ک ...
  • گزارش تخلف

۲۸ مارس ۱۹۴۱، ویرجینیا وولف جیب‌های اورکتش را از سنگ پر کرده و در رودخانه‌ی اووز در نزدیکی خانه‌اش خود را غرق کرد

او در آخرین یادداشت به همسرش نوشته بود:. «عزیزترینم. مطمئنم دوباره دارم دیوانه می‌شوم حس می‌کنم دیگر توان تحمل روزهای وحشتناک را نداریم و این بار حالم خوب نمی‌شود. دوباره صداهایی می‌شنوم و تمرکزم را از دست می‌دهم پس بهترین کار ممکن را می‌کنم. تو بزرگ‌ترین خوشبختی ممکن را به من داده‌ای. گمان نمی‌کنم پیش از این که این بیماری لعنتی شروع شود، هیچ زوجی به خوشبختی ما بوده باشند دیگر نمی‌توانم بجنگم. می‌دانم که زندگی‌ات را تباه می‌کنم، می‌دانم که بدون من موفق خواهی بود و خودت هم می‌فهمی، می‌بینی؟ حتی نمی‌توانم این نامه را درست بنویسم، نمی‌توانم بخوانم، می‌خواهم بگویم همه‌ی خوشبختی زندگی‌ام را مدیون تو هستم تو صبورانه با من مدارا کرده‌ای و بیش از اندازه خوب هستی. می‌خواهم بگویم همه این را می‌دانند. ...
  • گزارش تخلف

تکنولوژی در جامعه نوین در خدمت تسلط همه جانبه حاکمیت سرمایه داری عمل میکند

تکنولوژی بر خلاف ظاهرش، در جهان نوین بی طرف نیست و در واقع وسیله‌ای برای تسلط بر مردم به شمار می‌آید. تکنولوژی به حریم آزادی‌های درونی و فردی کنشگران تجاوز کرده و توان هرگونه تفکر انتقادی از روابط اجتماعی را از انسانها گرفته است. اما تکنولوژی به طور ذاتی چنین خصلتی ندارد، بلکه جامعه سرمایه داری به آن چنین ماهیتی بخشیده است … مارکوزه. سکانسی از فیلم ماندگار عصر جدید شاهکار چارلی چاپلین ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. عدالت

افلاطون در رساله جمهوری در تعریف و توضیح عدالت آورده است: «سقراط؛ پس اى گلاکون ایا این حرف مرا قبول ندارى که بدترین زیان‌ها براى یک کشور رواج ظلم و بى عدالتى در ان کشور است؟. گلاکون؛ البته که قبول دارم و گفتارت در این باره درست است. سقراط؛ در ان صورت همین حرف هایى که تا این لحظه شنیده اى به خوبى مى تواند ماهیت و سرشت بى عدالتى را برایت روشن سازد. و اگر معنى بى عدالتى را درست درک کرده باشى مفهوم عدالت را که نقطه ى مقابل بى عدالتى است به اسانى درک خواهى کرد. پس بدان اى یار عزیز که مفهوم عدالت حقیقى همین است که هر فردى در اجتماع فقط به کار و مشغله اى که در ان ورزیدگى دارد مشغول شود و پا از گلیم تخصص خود فراتر نگذارد و عکس این قضیه، موقعى که احاد مملکت در ان گونه کارها که مربوط به فن و پیشه ى ان‌ها نیست دخالت ورزند، عین بى عدالتى است.» …در نگاه و تعریف افلاطون عدالت یعنی قرار گرفتن هر چیز و هر کس در جایگاهی که بیشترین شایستگی و آگاهی نسبت به آن را داراست. بر اساس این نگاه جامعه عادلانه، جامعه‌ای است که در آن هر کس به کاری مشغول شود که در آن تخصص و علم لازم را دارد. در نگاه افلاطون قرار گرف ...
  • گزارش تخلف

الکساندر بیووایس چیوا یکی از سخنگویان جلیقه زردهای فرانسه گفته است «دخالت هرگونه دولتی را در اعتراضات اخیر فرانسه رد می‌کنیم

البته باید بگویم که در این راه از برخی جنبش‌ها الهام گرفته‌ایم. به‌ طور مثال از انقلاب ۱۹۷۹ (انقلاب ایران) که علیه استبداد و برای رسیدن به دموکراسی بود نیز الهام گرفته‌ایم».
  • گزارش تخلف