من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii


آواز محمد رضا شجریان در مراسم تشییع جلیل شهناز.. یاران موافق همه از دست شدند

در پای اجل یکان یکان پست شدند. بودیم ز یک شراب در مجلس عمر. دوری دو سه ما پیشترک مست شدند …
  • گزارش تخلف

طنز تنها در گفتار و هنر‌های زبانی جلوه نمی‌کند

گاه در رفتار انسان، طنز، آگاه یا ناآگاه، خود را نشان می‌دهد تا بدان‌جا که مجموعهٔ حرکت یک اجتماع به مرحلهٔ طنز می‌رسد و ساختار جامعه، تبدیل به طنز می‌شود …اگر با تاریخ اجتماعی ایران آشنا باشیم، در بسیاری از این لحظه‌ها، طنز را آشکار می‌توانیم مشاهده کنیم. رفتار بسیاری از حکام طنز است؛ یعنی در یک آن، دو سوی تناقض را در خویش دارد و شعار‌های سیاسی‌شان نیز، در تحلیل نهایی طنز است:. هم گریه‌آور و هم خنده‌آور … شفیعی کدکنی_ زمینهٔ اجتماعی شعر فارسی ...
  • گزارش تخلف

«وطن ما، به یک معنی، سرزمینی‌ست پر از صحراهای فراخ و کوه‌های بلند و رودها و دریاچه‌هایی که در درازای زمان بارها زیر پای مهاجمان مخ

وطنی که رودکی در آن چنگ می‌نواخت و فردوسی از خرد و دلاوری‌های قهرمانان سخن می‌گفت، و خیام سرگردانی انسان را بازمی‌نمایاند و ابوسعید و نظامی و سعدی و مولوی و حافظ، با استادی حیرت‌انگیز، از ظرایف روان انسان – بیش از همه عشق – سخن می‌گفتند. این وطن را می‌توان از گزند حوادث در امان داشت. وطن من این وطن است … وطن من زبان فارسی ا‌ست.» ‏. یار شاطر ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. «تکنولوژی در جامعه نوین در خدمت تسلط همه جانبه حاکمیت سرمایه داری عمل میکند

تکنولوژی بر خلاف ظاهرش، در جهان نوین بی طرف نیست و در واقع وسیله‌ای برای تسلط بر مردم به شمار می‌آید. تکنولوژی به حریم آزادی‌های درونی و فردی کنشگران تجاوز کرده و توان هرگونه تفکر انتقادی از روابط اجتماعی را از انسانها گرفته است. اما تکنولوژی به طور ذاتی چنین خصلتی ندارد، بلکه جامعه سرمایه داری به آن چنین ماهیتی بخشیده است». هربرت مارکوزه. زندگی انسان چنان توسط تکنولوژی‌های مدرن احاطه شده است که دیگر تشخیص «ابزار بودن تکنولوژی» را با دشواری مواجه کرده است و به راحتی نمی‌توان گفت که آیا امروزه تکنولوژی ابزار و برده انسانهاست، یا این ما انسانها هستیم که به عنوان برده و ابزار در چنبره تکنولوژی به اسارت درآمده‌ایم.. انسان مدرن، به مانند ربات‌های کوک شده، از ساعات اولیه صبح تا پاسی از شب در کارگاهها، کارخانه‌ها، فروشگاهها، اداره‌ها و امثالهم با توانی شگرف به انجام اعمالی طاقت فرسا مبادرت می‌ورزد تا پول بیشتر به کف بیاورد و آن را پس از مدتی یکجا پای خرید یک ابزار تکنولوژی مدرن (موبایل، تلویزیون، خودرو، چرخ گوشت و …) پرداخت کند و دوباره در این چرخه ویرانگر به تلاش خود بازگشته و برای خرید کالا ...
  • گزارش تخلف

اولین فضیلت ناچیزی که به فکرمان می‌رسد، یاد دادن پس انداز، به فرزندانمان است

یک قلک به آن‌ها هدیه می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که جمع کردن پول، چقدر زیبا‌تر از خرج کردن است … بنابراین، قلک، اولین اشتباه ماست، در برنامه‌ی تربیتی مان، یک فضیلت ناچیز، برقرار کرده‌ایم … وقتی که قلک، سرانجام شکسته شد و پول، خرج شد، بچه‌ها، احساس تنهایی و غم می‌کنند که دیگر پولی نیست …. تا آنجا که مربوط به تربیت بچه‌ها می‌شود، فکر می‌کنم که نباید به آنها فضیلت‌های ناچیز، بلکه باید فضیلت‌های بزرگ را آموخت. نه صرفه جویی را؛ که سخاوت را و بی تفاوتی به پول را. نه احتیاط را؛ که شهامت و حقیر شمردن خطر را. نه زیرکی را؛ که صراحت و عشق به واقعیت را. نه سیاست بازی را؛ که عشق به همنوع و فداکاری را. نه آرزوی توفیق را؛ که آرزوی بودن و دانستن را …. گینزبورگ _فضیلتهای ناچیز ...
  • گزارش تخلف

افرادی که در گذشته برای خود تصمیم گرفته و سبک زندگی مورد علاقه خود را انتخاب می‌کردند، درون دارتر از انسانهای ضعیف امروزین بوده‌ان

امروزه فرهنگ توده‌ای، عوام گونه، مصرف گرا، غیر خلاق و منفعل در جامعه رشد می‌یابد و بدین ترتیب فرد مبدل به ابزاری برای برآوردن اهداف نظامهای مدگرا می‌گردد. مارکوزه
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

دولت بریتانیا پس از انتخاب وزیر امور تنهایی در سال گذشته امروز نیز وزارتخانه‌ای با عنوان وزیر «پیش گیری از خودکشی» را معرفی کرد …علت گزینش چنین وزارتخانه‌ای آمار بالای خودکشی در بریتانیا می‌باشد که سالیانه از چهار هزار نفر بالاتر رفته است …اما سوال اینجاست که آیا مشکلاتی مانند تنهایی و انزوا با انتخاب وزیر قابل رفع است؟ آیا فردی که به مرحله‌ای رسیده است که با خودکشی به زندگی خود پایان می‌دهد با انتخاب یک وزیر مربوط به این حوزه از این عمل صرف نظر می‌کند؟. به نظر همه این انتخاب وزراها و توجه دولت مردان به تنهایی و افسردگی سوژه‌ها و امثالهم، آدرس غلط و گمراه کردن جامعه است. ریشه اصلی تنهایی و انزوا و میل به خودکشی انسانها در نظامی نهفته است که جایگاه انسان را تقلیل داده و او را به پیچ و مهره‌ای بی خاصیتی در بوروکراسی عربض و طویل بدل کرده است، جهانی که تمام حوزه‌ها و مناسبات آن توسط تکنولوژی و با محوریت خدایی به نام «پول» به تسخیر درآمده است. نخست وزیر بریتانیا یا هر فرد دیگری اگر می‌خواهد با تنهایی و میل به خودکشی انسانها مبارزه کند باید در مسیر در هم شکستن این جهان و سیستم حاکم بر آن قدم ...
  • گزارش تخلف

‍ دخالت‌های نادرست پلیس در حوزه‌های خصوصی زندگی مردم در سالهای اخیر باعث شده است مردم نسبت به کلیت نیروی انتظامی و وظایف آنها در ح

ضرب و شتم پلیس در هنگام انجام وظیفه قانونی (مانند جریمه رانندگان متخلف یا بازداشت قاچاق فروشان و الوات خیابانی در منازعه‌های دسته جمعی و امثالهم) در هیچ کشور توسعه یافته‌ای اتفاق نمی‌افتد. (حتی تصور اینکه مردم به مانند این کلیپ یا تصاویر مشابه، در آمریکا پلیس را مورد ضرب و شتم قرار دهند تصور محالی است). از بین رفتن اتوریته مجریان نظم و امنیت در جامعه هیچ چشم انداز روشن و امید بخشی را ترسیم نمی‌کند و نشان دهنده عدم توسعه فرهنگی و اجتماعی یک جامعه است. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. عربستان و رسانه‌ها

ریشه اصلی بنیادگرایی دینی خاورمیانه، نه در افغانستانی است که سابقه چند هزار ساله تمدنی دارد و نه در سوریه و عراقی است که به عنوان زادگاه اولین تمدن بشری شناخته می‌شوند. ریشه بنیادگرایی دینی در خاورمیانه در مصر و ایران از دیگر تمدن‌های قدیمی تاریخ بشری هم نیست.. واقعیت این است که رسانه‌ها (به ویژه در چندین دهه اخیر) از چنان قدرتی برخوردار شده‌اند که توان جابجایی و تحریف کامل واقعیت را دارا هستند. رسانه هم به مانند هر ابزار مدرن دیگری برده سرمایه و پول است و بی شک هر کشوری که پول بیشتری داشته باشد رسانه‌های بیشتری نیز در خدمت دارد …ریشه اصلی شکل گیری طالبان، در هزاران مدرسه دینی و طالب پروری بود که در مناطق مرزی پاکستان با افغانستان شکل گرفته بود و عربستان سعودی اصلی‌ترین حامی مالی آن مدارس به شمار می‌رفت. این مدارس کودکانی را از فقیرترین و محرومترین مناطق پاکستان به عنوان طالب جذب کرده و با آموزش‌های خشن، دگم و غیر انسانی آنها را به موجوداتی خشن و خون ریز بدل کرده و راهی افغانستان می‌کردند تا اهداف وحشیانه حامیان خود را دنبال کنند.. گروهک القاعده به سرکردگی یک شهروند سعودی و با حمایت‌ها ...
  • گزارش تخلف

زنانی که به طرزی استثنایی زیبای اند، محکوم به شوربختی اند

حتی آن زنان که از برخی شانس‌ها مانند خانواده، رفاه، و استعداد برخوردارند، به نظر می‌رسد در معرض ویران کردن خود و همه‌ی آن روابط انسانی اند که در آن شرکت جسته‌اند. پیش گویی به آنان گفته است که از میان دو نوع مصیبت یکی را برگزینند. یکی از این دو گزینه‌ی مبادله‌ی زیرکانه‌ی زیبایی شان در ازای کسب موفقیت است: در این صورت، مجبور به پرداخت هزینه‌ی آن با خوشبختی خود می‌شوند، دیگر توانایی عاشق شدن پیدا نمی‌کنند، عشقی را که به آنان معطوف شده است، مسموم می‌کنند و عاقبت دست شان خالی می‌ماند. یا این که: امتیاز زیبایی به آنان آن قدر شهامت و اعتماد به نفس می‌دهد که هر گونه داد و ستدی را رد می‌کنند. تحسین همگان آنان را واداشته است تا کوششی برای اثبات ارزش‌های خود نکنند. در جوانی می‌توانند آزادانه انتخاب کنند، در نتیجه چیزی انتخاب نمی‌کنند: هیچ چیز برایشان قطعی نیست، همه چیز برایشان با یکدیگر قابل جایگزینی است. آن چه را فردا می‌توانند جایگزین چیز بهتری کنند، به هدر می‌دهند. این است که آنان گونه یی شخصیت ویرانگرند. از آنجا که زمانی بی رقیب بوده‌اند، در رقابت با دیگران نا موفق اند و به همین خاطر مبتلا به ...
  • گزارش تخلف

زمانیکه که خط تهران- شاه عبدالعظیم راه اندازی شد اقشار مختلف برای مشاهده این پدیده شگفت انگیز یا غول آتش خوار که به هنگام حرکت از

مهندس بلژیکی وقتی وضع را چنان دید و بازارش را کساد یافت نزد شاه قاجار رفت و جریان را به اطلاع ایشان رسانید ناصرالدین شاه نیز برای از بین بردن ترس و وحشت عمومی دستور داد تا عده‌ای از مشهورترین افراد، سرداران و سپهسالاران در حالیکه سراپا مسلح بودند در معیت وی با ماشین دودی به حضرت شاه عبدالعظیم بروند تا ترس مردم بریزد. عده‌ای از ملتزمین زیر لب ذکر گرفته و عده‌ای کفن به گردن انداخته بودند، روزی که شاه و درباریان سوار بر این ماشین عجیب شدند علما از مدتی پیش به حضرت عبدالعظیم رفته بودند هنگامی که به چشم خود دیدند که هیچ اتفاق بدی برای مسافران ماشین دودی رخ نداده است آنوقت سوار قطار شدند!. همچنین نقل است که ناصرالدین شاه قاجار پس از اولین سفرش با قطار ری رو به اطرافیانش می‌کند و می‌گوید: «سوار شدن بر ماشین دودی اوقات ما را خوش کرد.» همراهان هم جمله شاه را تصدیق کرده و هیولای آهنی را از آن پس «ماشین دودی» صدا کردند …تاریخ تهران قدیم. ...
  • گزارش تخلف

هنگامی که جامعه‌ای به دروغ‌گویی سازمان یافته روی آورد و دروغ گفتن تبدیل به اصل کلی شود و به دروغ گفتن در موارد استثنایی و جزئی اکت

در چنین شرایطی شما نمی‌توانید از سیاست کناره بگیرید و راه خود را بروید!. شما ناچارید یکی از این دو راه را انتخاب کنید:. یا به وزارت دروغ می‌پیوندید،. یا یک مخالف سیاسی محسوب می‌شوید!. ‌آرنت
  • گزارش تخلف

سوداگران انسان (بخش دوم).. شایان طالع ماسوله

قربانیان این جراحات فورد را به دادگاه کشاندند، و در جریان محاکمه معلوم شد شرکت از این نقیصه آگاه بوده و برای رفع آن تنها می‌بایست قطعه محافظ با قیمتی اندک را بر خودرو تعبیه کند. اما مسئولان شرکت به این نتیجه رسیده بودند (بر اساس منطق برآورد هزینه - فایده) که اگر به جای تعبیه این قطعه بر روی این تعداد خودرو به کشته شدگان و مجروحان حادثه غرامت بپردازند، بسیار در هزینه‌ها صرفه جویی کرده و برایشان سود بیشتری دارد. (۴۸ میلیون دلار در برابر ۱۳۷ میلیون دلار). عملی ترسناک از سیستمی محاسبه‌گر که حتی جان آدمی را ارزش گذاری می‌کند!. اما آیا همه امور را می‌شود با این مشی و روش اخلاقی توضیح داد و تبیین کرد؟. عدالت و شقوق آن، وفای به عهد، راستگویی، جان و منافع آدمی که در اقلیت است، که به گفته کانت در 《اساس مابعدالطبیعه اخلاق》: به گونه‌ای عمل کنید که همیشه انسانیت را، خواه در شخص خودتان و خواه در اشخاص دیگر، یک هدف تلقی کنید، نه صرفا یک وسیله. آیا این موارد را می‌شود با این سنخ اخلاقیات توضیح داد؟!. آیا همه ارزش‌ها و ملاحظات اخلاقی قابل اندازه گیری و تبدیل شدن به ارزش پولی هستند؟!. و یا فایده گرایی ب ...
  • گزارش تخلف

سوداگران انسان (بخش سوم).. شایان طالع ماسوله.. سوم:

علم مدرن اساسا بنیان استعلائى خود را از دست داده است، به زعم هوسرل (در دوره سوم حیات فکرى اش) سرچشمه بحران شناخت علمی و فلسفی در 》ابژکتیویسم《 علم مدرن ریشه دارد؛ یعنی درکى ریاضى وارانه و کمى (دکارتى - گالیله اى) نسبت به جهان. یعنى انسان مدرن، زیست جهان، یعنى جهانى که موضوع مستقیم تجربه ماست، جهانى که ما در آن زاده مى شویم و در هر لحظه از زندگى مان خود را در آن مى یابیم، را ریاضى وارانه و کمى مى بیند. در واقع، به جاى واقعیت، گمان را جایگزین کرده است. در حالى که طبیعت در تجربه مستقیم ما خود را به صورت نظام ریاضی گونه عرضه نمی‌کند. به بیان هایدگر: 《مته متیکال بر چنان ادعایی متکى است، یعنى به کار بستن تعین بخشیدنى به شی که به طور تجربی از آن شى استنتاج نشده است، اما با اینهمه در بنیان هر نوع تعین بخشیدنى به اشیا و ممکن ساختن آنها و جا باز کردن براى آنها نهفته است. 》 (عصر تصویر جهان، هایدگر، اباذری). در واقع این نگاه (ریاضى وارانه) خود زیست جهان را نفى مى کند و به تعبیر دیگر، این بحران، بحران معنا و ارزش هاست. یا به بیان مارکوزه: فلسفه پوزیتیویستی نیز به لحاظ پیوند با تکنولوژی و نظام سرمایه ...
  • گزارش تخلف

سوداگران انسان (بخش اول) …

سخنان اخیر وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی مبنی بر عدم اولویت تامین دارو برای بیماران بیماری‌های خاص در شرایطی عنوان شد که ایشان قبلتر در جلسه‌ای ضمن‌مبارزه با احتکار دارو و برخورد با احتکار کنندگان بر لزوم تامین داروی بیماران خاص تاکید کرده بودند. اما اگر تعارفات را کنار بگذاریم، در همان سخنرانی هم عجز و ناله ایشان مبنی بر گران بودن داروی این بیماران و البته عدم وصول نتیجه لازم (درمان قطعی و یا افزایش طول عمر) مشهود بود. اما اکنون با توجه به جنگ تمام عیار و ظالمانه اقتصادی آمریکا که به ناحق بر دولت و ملت تحمیل شده و شرایط نابسامان اقتصادی (۱) را به وجود آورده، ایشان صریحا این موضوع را ایراد می‌فرمایند …یکم:. این دست بیانات، یعنی تعریف مشکل و تبیین راه حل بر اساس منطق برآورد هزینه - فایده (Costs - Benefits) تنها مربوط به وزیر بهداشت و البته تنها مربوط به شرایط کنونی نیست؛ ایشان قبل‌تر هم از لزوم واقعی کردن هزینه‌ها و خصوصی کردن بیمارستان‌های دولتی سخنرانی کرده بودند. هرچند این مسئله، مسئله‌ای پنهان نبوده، افراد این دولت حتى قبلتر از تشکیل کابینه مشخصا بر توسعه از منظر نئولیبرالى (نئو ک ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

سهراب سپهری، شاعری که با صدای طبیعت زندگی می‌کرد … «صدای طبیعت» صدایی است که در بسیاری از شعرهای سهراب سپهری ساری و جاری است‌ …نگاه سهراب سپهری به طبیعت شبیه نگاه سینمایی آندره تارکوفسکی به طبیعت است. طبیعتی که باید پاس داشته شود و انسانی که باید دست از کثیف کردن آب بردارد و خان گسترده هستی را نه فقط برای خود بلکه برای همه موجودات بخواهد. نگاه سهراب سپهری به طبیعت به مانند نگاه زائری دلباخته به مکان مقدس است. سپهری در همهمه بی وقفه و کر کننده ماشین‌ها و ابزارهای تکنولوژیک که با سرعتی سرسام آور در حال درنوردیدن تمام مرزهای هستی هستند، نجوای پاک گیاهان، حیوانات و نور و آفتاب و عشق را می‌شنید و با آن سرمست می‌شد …سهراب با خلوت گزینی و فاصله گرفتن از ریتم تند زندگی مدرن، با تامل بیشتر در مفهوم هستی شعرهایی متفاوت و ماندگار را آفریده است، شعرهایی که برای دهه‌ها و قرن‌های متمادی می‌تواند علاقه مندان خود را سیراب نماید …چند مورد از شعرهای سپهری که واژه «صدا» در آنها تکرار شده است:. «صدای آب می‌آید،. مگر در نهر تنهایی چه می‌شویند؟. لباس لحظه‌ها پاک است. دهان گلخانهٔ فکر است. سفرهایی تو را در ک ...
  • گزارش تخلف