من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii


در سراسر عمرت یک سر. تفنگ داران را می‌بینی. که آتش تفنگ را رو به آسمان می‌گشایند

منتظر بازگشتن چیزی به زمین هستی. اما هرگز چیزی به زمین نمی‌افتد. از پدر و مادرت می‌پرسی. چرا تفنگ داران شلیک می‌کنند؟. می پرسی چه را هدف گرفته‌اند؟. پدر و مادرت روی بر می‌گردانند. پدر از دنیا می‌رود. و تو رنجور می‌شوی. بار دیگر تفنگ داران را می‌بینی. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

رئیس انجمن مددکاری کشور گفته است: «در قوانین ایران ۲هزار عنوان مجرمانه وجود دارد؛ درحالی که میانگین عناوین مجرمانه در دنیا ۶۰ تا ۹۰ عنوان است». ابوالفضل بیهقی در کتاب گرانقدر خود در توصیف حال و تعصب دینی ترکان غزنوی از زبان سلطان محمود غزنوی می‌نویسد: «من از بهر عباسیان انگشت در همهٔ جهان کرده‌ام و قرمطی می‌جویم و آنچه یافته آید و درست گردد بردار می‌کشند». وصف و حال دستگاه قضایی ما هم شبیه وصف حال محمود غزنوی است. سلطان غزنوی اگر انگشت در جهان کرده بود تا در قلمرو وسیع عباسی هر اندیشه و خوانش متفاوتی را یافته و اعدام کند، دستگاه قضایی ما نیز انگشت در چشم جامعه کرده است تا با بی کران نمودن تعریف شاخص‌های جرم، بتواند برای هر شهروندی عنوان مجرمانه‌ای تعریف کند. یک روز ماهواره را غیر قانونی اعلام می‌کنند و با همین قانون میلیون‌ها نفر را در ردیف شهروندانی که اعمال مجرمانه انجام می‌دهند جا می‌دهند و روز دیگر با تعریفی از نوع لباس پوشیدن مردم، میلیون‌ها نفر را از چارچوب اعمال قانونی خارج می‌بینند. در نمونه اخیر هم با فیلتر کردن تلگرام دهها میلیون نفر را مجبور به استفاده از فیلتر شکن و انجام ا ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

ناصر ملک مطیعی هم به مانند محمد علی فردین، بهروز وثوقی، دلکش، مرضیه و بسیاری دیگر از نام‌های شناخته شده آن عصر، بخشی از فرهنگی بود که پشت دروازه‌های انقلاب سال پنجاه و هفت جا ماند و در آخر هم پشت همین دروازه‌ها از دنیا رفت …ملک مطیعی به مانند بسیاری دیگر از هم نسل‌های خود، هر چه بر در را کوبید کسی صدایش را نشنید و در آخر با دلی شکسته و چشمانی گریان پرونده خود را بسته دید. ملک مطیعی به مانند بسیاری دیگر هر چه تلاش کرد خود را به عنوان ایرانی و هموطن به رسمیت بشناسد موفق نشد.. پس از انقلاب سیاست گذاران فرهنگی تلاش میکردند، فرهنگی آرمانی برای جامعه پسا انقلابی تازه بنا شده ترسیم کنند. آنها تمام ابزارهای خود را به کار گرفته بودند تا با هر چیز و کسی که کوچکترین اشاره یا یادآوری به فرهنگ قبل انقلاب و تاریخ چند هزار ساله شاهنشاهی داشت را از بین ببرند. آنها با بولدوزر به سمت تخت جمشید می‌رفتند تا نمادهای جباریت هخامنشایان را فروبریزند و در چهلستون و عالی قاپوی اصفهان با تیشه به جان نگارگری‌های بر روی دیوارها افتاده بودند.. ناصر ملک مطیعی و سایر بازیگران محبوب فیلمفارسی‌های سال‌های قبل انقلاب از ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. حقیقتا جز لبخند جوابی برای این سخنان ندارم

من به عنوان یک شهروند معمولی گاهی مطالبی را که به عنوان وظیفه شهروندی و انسانی احساس مسئولیت و دین میکنم می‌نویسم. برای من مهم نیست که کدام جناح و گرایش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارای چه رویکرد و نگاهی در قبال مسائل مختلف است. قبلا هم عرض کردم نه اصلاح طلبم و نه اصولگرا و خط تایید یا مخالف من ایران و خدمت یا خیانت به این سرزمین است. در مسائل بین المللی هم اصول انسانی برایم خطوط را ترسیم می‌کند و در مسائل فرهنگی با ابتذال فرهنگی زاویه دارم. برای من مهم نیست چه گفتمان سیاسی از فلسطین استفاده (یا سو استفاده) می‌کند. من به عنوان یک انسان خود را متعهد به دفاع از فلسطین می‌دانم. برای من مهم نیست که کسی از هشت سال دفاع ایران یا نام شهدا سو استفاده می‌کند، من برای تمام افرادی که در مقابل صدام ایستاده و از ایران دفاع کرده و حتی جان خود را هم فدا کردند احترام بسیار زیادی قائلم. اصولا دنیای فکری خود را در ضدیت با یک گفتمان خاص نرسیم نمی‌کنم و سعی می‌کنم دنیای گفتمانی خود را داشته باشم.. برای من امیر تتلو و شاهین نجفی تفاوتی ندارند چرا که هر دو را جزئی از بدنه ابتذال هنری رایج در جامعه می‌دانم. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

جنگ ایران و عراق از ابتدا با حمله به امکان مسکونی و ایجاد وحشت در دل مردم خوزستان آغاز شد. صدام حسین و همراهانش به سادگی تصور می‌کردند که اوضاع داخلی ناآرام ایران بهترین فرصت را در اختیارشان قرار داده است تا تمام عقده‌های تاریخی خود از ایران را جبران کنند. جنگ ایران و عراق شبیه سایر جنگ‌های ویرانگر قرن بیستم نبود که در آن دو طرف جنگ سربازانی یونیفورم پوش و آموزش دیده و آشنا به جدیدترین متدهای نظامی باشند …جنگ ایران و عراق از ابتدا جنگی نابرابر و ضد انسانی بود. در یک طرف جنگ دیکتاتوری خونخوار با حمایت قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای قرار داشت که رویایی گسترش قلمرو خود را در سر می‌پرواند و در سوی دیگر کشوری در شرایط انقلابی با نهادهای نظامی بی شکل و از هم گسیخته.. جنگ ایران و عراق روایت حماسه بود. حماسه روستاییان، حاشیه نشینان، مطرودان اجتماعی و نوجوانانی که در آنی، بیل و داس و دفتر و کتاب و مدرسه را رها کرده، تفنگ به دست گرفته و راهی مرزها شدند تا «خاک بخورند ولی خاک به بیگانه ندهند». راوی افسانه‌های شهامت و غیرت در جنگ ایران و عراق، ژنرال‌ها و ارتشبدهای پر از مدال و لوح افتخار نبودند. د ...
  • گزارش تخلف